Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polvisärky (nivelrikko) kokemuksia? Loppuuko särky ikinä?

Vierailija
14.03.2022 |

Olen 48v mies. Polveni kipeytyi joulukuussa koiran kanssa lumessa kahlatessa.
Tammikuussa polvea särki jo jatkuvasti ja kävely meni mahdottomaksi.
Särky ei lopu edes yöllä.

Lääkärissä (yksityinen työlääkäri) röntgenkuva ja nivelessä näkyy kulumaa. Lääkkeeksi fysioterapia.
Magneettikuvaan ei ole suostunut lähettämään.

Lääkäriltä sain myös Buranaa (joka ei auta mitään). Aloitin myös glukosamiinin syönnin.

Fysioterapeutti ihmetteli kun kipu ei lopu, ja olen nyt viikkoja kulkenut kyynärsauvojen kanssa.

Nyt olen jo turhautunut. Koko talvi on mennyt ja kevät alkanut. Ulkoilla ei voi, juuri mitään ei voi tehdä. Vihlonta ei lopu.

Nivelrikon kokeneilta kysyisin, kauanko kipu kestää ja kuinka se on lopulta helpottanut?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun murtuman (ja sen hoidon..) ansiosta kulunut nilkkanivel särkyili nelisen vuotta enemmän ja vähemmän. Arvelin jo olevani työkyvytön kun särky alkoi kuntosaliharrastuksen aloittamisen myötä jostain syystä hellittää. Aloitin siis jalkojen kohdalla ihan nollasta rasituksen lisäämisen. Liekkö auttoi tuo lihasvoiman parantuminen, vai kuluiko lopulta sileäksi 😅

Vierailija
22/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaako kipuun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cartexan on hyvä lääke,  se kasvattaa niveltä uudelleen ja voitelee sitä, auttaa koko kehon niveliin. Olen vuoden syönyt niitä. Aluksi kortisonipiikki, sitten Durolanea, sitten jatkohoidoksi Cartexania. Auttaa hyvin, en edes muista nivelrikkoani. Minulla oli sekä lonkissa että polvissa kulumat , sormissa myös.

Vierailija
24/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mietin, että jos ottaa nuorena keinonivelen ja sen joutuu vaihtamaan tietyin väliajoin, niin montako vaihtokertaa omat luut kestävät.

Lisäksi mietin sitä, että seuraavalla vaihtokerralla voi olla jokin sairaus tai ikä sellainen, ettei voikaan laittaa leikkauksella jälleen uutta niveltä. Onko se parempi oman rikkinäisen nivelen kanssa vai loppuun käytetyn keinonivelen kanssa.

Vierailija
25/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen on ensiapuna pistokset eli äidilleni laitettiin kolme pistosta jonkun ajan sisällä ja sai avun.

En muista nimeä, mutta kallis urheilijoilla käytetty aine ja aikaisemmin ei saanut kuin yksityiseltä, mutta nyt saa polilla sitä eli pyydäpä sellaista.

Kukonheltta?

(On sillä varmaan joku tieteellinen nimikin)

Mulle pistetty muutama vuosi sitten kukonhelttaa, ei auttanut mitenkään ja maksoi pirusti.  

Vierailija
26/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kipu lähti fysioterapeutin akupunktiolla. Tai se kytki polveen sähkövirran ja pumppasi sinne nivelnestettä.

Sama, kuin jos olisi piikitetty liukastetta sinne polveen. Nyt vaan elimistö siirsi sen itse sinne väliin.

Ja sitten piti opetella kävelemään oikein ja kotijumppaohjeet.

Kipu pysynyt kurissa jo 15 vuotta. Luultavasti joskus pitää polvi vaihtaa keinotekoiseen, mutta aika hyvin menee toistaiseksi.

Vierailija
27/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti yleisönosastossa, että johonkin polvivaivaan auttoi lääkärin neuvo maata selällään ja nostaa jalka koukussa vatsan päälle ja siinä ojennella ja suoristaa nilkkaa ja sitten ojentaa jalka ja taas nilkkatyö.

Päällä olevaa jalkaa vaihdellaan. Tämä joka päivä. Idea parantaa polven verenkiertoa.

Vierailija
28/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kipu lähti fysioterapeutin akupunktiolla. Tai se kytki polveen sähkövirran ja pumppasi sinne nivelnestettä.

Sama, kuin jos olisi piikitetty liukastetta sinne polveen. Nyt vaan elimistö siirsi sen itse sinne väliin.

Ja sitten piti opetella kävelemään oikein ja kotijumppaohjeet.

Kipu pysynyt kurissa jo 15 vuotta. Luultavasti joskus pitää polvi vaihtaa keinotekoiseen, mutta aika hyvin menee toistaiseksi.

Tuo yllämainittu Durolane on juuri sitä nivelnestettä! Sitä piikitetään kipeään niveleen. Minulla on nyt jo kaksi vuotta pysynyt kipu pois.

Vierailija
29/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivut lähtivät tekonivelillä. Ensin operoitiin toinen pahempi polvi ja siitä meni 9 vuotta kun piti operoida toinen polvi. En ole ylipainoinen ja olen harrastanut aina lenkkeilyä. Nyt on jo ikääkin. Nykyään kertyy askelia päivässä 7000- 20 000.

Kokeilin aikoinaan kukonhelttaa, siitä ei mitään apua ainoa apu ( suht lyhyt) oli kortisoni+puudutus, mutta sitäkään ei voinut vuodessa ottaa kuin n 3krt.

Niinpä tekonivelleikkaus oli ainoa parantava.

Vierailija
30/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haudassa loppuu.

Vierailija
31/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituus/paino? Jos ylipainoa, laihduta. Lisäksi lihaskuntotreeniä

Vierailija
32/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkaukseen vaan, tosin yrittävät ikäsi vuoksi siirtää vuosilla eteenpäin. Älä tyydy siihen vaan vaadi leikkaukseen pääsyä, perustelu työiälläsi, perheelläsi, ym ym 

Olin 55-v leikkauksessa jossa tehtiin uusi titaani-teflon -nivel ja se on niin hyvä että sen unohtaa pitkäksi ajaksi.

Olin kuukauden sairauslomalla sitten vaadin päästä töihin, johon vaadittiin useamman lääkärin lausunto. Himassa makaaminen ei ole parasta kuntoutumista, heti vaan liikkeelle vaikka sattuu. Vaadi myös aluksi kunnon särkylääkkeet jotta saat nukkua yöt, ei  Panacodia vaan Tramalia taikka vastaavaa.  Hölmöä että kirjoittivat automaattisesti 3kk sairauslomaa josta piti vääntää kättä.

Koko homma muuten maksoi julkisella 132€, johon sisältyivät kolme sairaalapäivää, hienot rtg-kuvat, varaosaluettelo ja myös kotiin lähdössä lääkkeet - olen iloinen veromaksaja

Ot:na kommentoin vain julkisen puolen hintaa.

Miten noin pieni omavastuu on mahdollinen?

Minulta leikattiin polikliinisesti kaihi vain toisesta silmästä, kesti yhteensä n. 15 min, heti kotiin, ei lääkkeitä. Keinomykiö on pieni piilarilinssin kokoinen muovinpala, eli varaosan hinta on pieni. Lasku oli melkein 200€. En sano, että paljon, kun toinen silmä leikattiin yksityisellä 1300€:lla, mutta onhan keinonivelleikkauksen kustannus ihan toista luokkaa, sairaalapäivineen ja lääkkeineen.

Vierailija
33/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä mietin, että jos ottaa nuorena keinonivelen ja sen joutuu vaihtamaan tietyin väliajoin, niin montako vaihtokertaa omat luut kestävät.

Lisäksi mietin sitä, että seuraavalla vaihtokerralla voi olla jokin sairaus tai ikä sellainen, ettei voikaan laittaa leikkauksella jälleen uutta niveltä. Onko se parempi oman rikkinäisen nivelen kanssa vai loppuun käytetyn keinonivelen kanssa.

Siis mielestäsi on parempi istua kivun kanssa kotona kun yleiskunto romahtaa? Itse valitsin toisin ja ortopedi sen hyvin ymmärsi

Vierailija
34/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta tuo painon huomioiminen. Tietääkseni nivelleikkaukseenkaan ei pääse, jos painoa on liikaa. Ja 100% varmasti lihavuus edesauttaa polvinivelen kulumista ja oireilua.

Lihaskuntoa on myös jopa lisättävä, mutta varovasti, huomioiden kuluman tuomat rajoitteet. Ei todellakaan nivelien päälle käyvää treeniä tai liikuntaa, oli se mitä tahansa.

Vierailija
35/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkaukseen vaan, tosin yrittävät ikäsi vuoksi siirtää vuosilla eteenpäin. Älä tyydy siihen vaan vaadi leikkaukseen pääsyä, perustelu työiälläsi, perheelläsi, ym ym 

Olin 55-v leikkauksessa jossa tehtiin uusi titaani-teflon -nivel ja se on niin hyvä että sen unohtaa pitkäksi ajaksi.

Olin kuukauden sairauslomalla sitten vaadin päästä töihin, johon vaadittiin useamman lääkärin lausunto. Himassa makaaminen ei ole parasta kuntoutumista, heti vaan liikkeelle vaikka sattuu. Vaadi myös aluksi kunnon särkylääkkeet jotta saat nukkua yöt, ei  Panacodia vaan Tramalia taikka vastaavaa.  Hölmöä että kirjoittivat automaattisesti 3kk sairauslomaa josta piti vääntää kättä.

Koko homma muuten maksoi julkisella 132€, johon sisältyivät kolme sairaalapäivää, hienot rtg-kuvat, varaosaluettelo ja myös kotiin lähdössä lääkkeet - olen iloinen veromaksaja

Minulta leikattiin polikliinisesti kaihi vain toisesta silmästä, kesti yhteensä n. 15 min, heti kotiin, ei lääkkeitä. Keinomykiö on pieni piilarilinssin kokoinen muovinpala, eli varaosan hinta on pieni. Lasku oli melkein 200€. En sano, että paljon, kun toinen silmä leikattiin yksityisellä 1300€:lla, mutta onhan keinonivelleikkauksen kustannus ihan toista luokkaa, sairaalapäivineen ja lääkkeineen.

Usko pois, noin se meni. Väitätkö että valehtelen, miksi valehtelisin?

Vierailija
36/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta tuo painon huomioiminen. Tietääkseni nivelleikkaukseenkaan ei pääse, jos painoa on liikaa. Ja 100% varmasti lihavuus edesauttaa polvinivelen kulumista ja oireilua.

Lihaskuntoa on myös jopa lisättävä, mutta varovasti, huomioiden kuluman tuomat rajoitteet. Ei todellakaan nivelien päälle käyvää treeniä tai liikuntaa, oli se mitä tahansa.

Ei se treeni tai liikunta auto jos luupinnat ovat vastakkain. Tietääksesi ei pidä paikkaansa ellei ole muuta vakavaa sairautta.

Vierailija
37/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei parane koskaan mutta tulee parempia kausia.

Olen 47v nainen ja nivelrikko polvissa juoksemisen takia (maratoonari). Nivelet on kuluneet, nivelneste kadonnut ja luut ”hankaa” toisiaan vasten, tämähän se syy on eikä siihen auta mikään (paitsi keinonivel mutta mulla ei ole vielä niin paha että sellasen saisi).

Mutta moni asia voi auttaa, kokeilemalla selviää.

Esim itsellä auttoi yllättäen kollageeni jota otin jauheena ihonhoitoon. Paransikin niveliä (mutta ei ihoa). Samoin riittävästi öljyä (oliiviöljy tms) voi parantaa vähän tilannetta. Jos on ylipainoa niin laihdutus auttaa, tosin se ei aina johdu ylipainosta vaan enenmmän kulumisesta kuten itselläni.

Oikein pahana kautena särkylääkkeet. Polven lihasten vahvistus auttaa vähän. Ei ole pakko tehdä sitä salilla vaan esim epätasainen maasto ja siellä kävely/juoksu auttaa myös. Toki oletuksena että kärsii juosta.

Vierailija
38/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko pois, noin se meni. Väitätkö että valehtelen, miksi valehtelisin?

😃 En ole epäuskoinen, tulkitsit nyt hassusti viestini. Ihmettelen, miten keinoniveleikkauksen asiakashinta voi olla noin pieni, esim. kaihileikkaukseen verrattuna. Mikä siihen on syynä, takana?

Vierailija
39/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen on ensiapuna pistokset eli äidilleni laitettiin kolme pistosta jonkun ajan sisällä ja sai avun.

En muista nimeä, mutta kallis urheilijoilla käytetty aine ja aikaisemmin ei saanut kuin yksityiseltä, mutta nyt saa polilla sitä eli pyydäpä sellaista.

Synvisc, yksi pistos riittää, voi auttaa jopa 6-12 kuukautta.

Vierailija
40/63 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoitti yleisönosastossa, että johonkin polvivaivaan auttoi lääkärin neuvo maata selällään ja nostaa jalka koukussa vatsan päälle ja siinä ojennella ja suoristaa nilkkaa ja sitten ojentaa jalka ja taas nilkkatyö.

Päällä olevaa jalkaa vaihdellaan. Tämä joka päivä. Idea parantaa polven verenkiertoa.

Joo, tuossa voi laittaa pyyherullan vielä jalkataipeesee tehostamaan, sitten varovasti venyttää polvea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi