Polvisärky (nivelrikko) kokemuksia? Loppuuko särky ikinä?
Olen 48v mies. Polveni kipeytyi joulukuussa koiran kanssa lumessa kahlatessa.
Tammikuussa polvea särki jo jatkuvasti ja kävely meni mahdottomaksi.
Särky ei lopu edes yöllä.
Lääkärissä (yksityinen työlääkäri) röntgenkuva ja nivelessä näkyy kulumaa. Lääkkeeksi fysioterapia.
Magneettikuvaan ei ole suostunut lähettämään.
Lääkäriltä sain myös Buranaa (joka ei auta mitään). Aloitin myös glukosamiinin syönnin.
Fysioterapeutti ihmetteli kun kipu ei lopu, ja olen nyt viikkoja kulkenut kyynärsauvojen kanssa.
Nyt olen jo turhautunut. Koko talvi on mennyt ja kevät alkanut. Ulkoilla ei voi, juuri mitään ei voi tehdä. Vihlonta ei lopu.
Nivelrikon kokeneilta kysyisin, kauanko kipu kestää ja kuinka se on lopulta helpottanut?
Kommentit (63)
Minulla oli samaa mutta LOPETIN KOKONAAN SOKERIN SYÖNNIN JA karkit ja jäätelöt ja vehnä pois ja loppui kuin seinää, erityisesti sokeri karkita ja jäätelö tekevät säryn takaisin jos syö muutamana päivänä. Kokeile ja liikuntaa tunti kävelyä /kuntopyörää per pvä.
Tohtori Tolonen, tämä hivenainelääkäri, suosittelee berberiiniä, jonka "tehokkaat vaikutusmekanismit on osoitettu uusissa farmakologisissa tutkimuksissa". Se ehkäisee tietyn tulehdussytokiinin haittavaikutuksia rustosoluissa ja lisää terveen rustokudoksen paksuutta.
D-vitamiinin suuret annokset. "Tutkimusten mukaan nivelrikon ehkäisyssä ja hoidossa d-vitamiinin tarve on noin kymmenkertainen keskivertoväestölle annettuun saantisuositukseen."
"Kala- ja helokkiöljyt voitelevat nivelien pintoja." Tehokkain kalaöljy hänen mukaansa on 90-prosenttinen E-EPA, josta syntyy kudoksissa tulehdusta ehkäisevää, vaimentavaa ja sammuttavaa yhdistettä, resolviini E1:tä.
"Karnosiini ehkäisee nivelrikkoa." Todettu kanadalaisen Montrealin yliopiston tutkimuslabrassa. Se on eniten tutkittuja ravintolisiä. Paras hoitovaikutus saadaan valmisteilla, joissa on mukana sinkkiä.
"MSM-rikki ehkäisee ja hoitaa polven nivelrikkoa."
En ole itse näitä kokeillut, koska omat ajoittaiset polvivaivani yleensä paranevat lihaskuntoa kasvattamalla. Lisäksi talvisin polveni kipeytyvät helpommin, kun liikuntaa on vähemmän ja liukkailla teillä jalkojen asento liikkuu sivusuunnassa helposti. Suunnitelmissa hankkia piikkikengät.) Pyöräily pitää jalkani lihakset kunnossa.
Myös jäsenkorjaajalta olen saanut apua polvivaivoihin, koska kipu saattaa häiritä jalan kineettistä ketjua, kun ihminen yrittää karttaa kipua tuottavia asentoja ja kaikenmoiset säikeet, jänteet ja lihakset jumittuvat. Kohta kipu onkin jo sitten lonkassa. Jäsenkorjaaja pystyy purkamaan näitä jumeja. t. nainen 68 v
Nivelrikko ei todellakaan ole aina infektioperäinen. Minulla ei ole koskaan ollut tulehdusta lonkissa mutta vaikea nivelrikko ok. Antibiootit eivät auta. Minulle apuna on ollut Cartexan, joka alkoi vaikuttaa jo kolmen viikon jälkeen. Kivut hävisivät kokonaan.