Muita joiden lapsilla VAIKEAA lukiossa
Kokeiden arvosanat 4-7. Ei ole todellakaan mikään pänttääjä, mutta silti. Miten tuo voi olla noin järkyttävän vaikeaa? Saa nähdä pääseekö ikinä läpi, ei suostu vaihtamaan amitsuun.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa opiskelu on aivan toisenlaista kuin 90-luvulla, jolloin itse kävin lukion. Valinnaiset aineet toki valittiin silloinkin, mutta siihen aikaan lukujärjestykset tulivat valmiina ja riitti, kun tulit tunnille kuten siihenkin astisessa elämässä. Meidän aikana ei ollut esim. koeviikkoa vielä ollenkaan vaan kokeita oli eri aikoihin ja oli aikaa lukea aina seuraavaan yleensä ajan kanssa.
Nykyään on koeviikot, tiimiviikot, monimuotoiset oppimistavat, pitää tehdä "kurssikartta" itse ja olla ajoissa valitsemassa tulevaan jaksoon oikeat aineet ja pitää itse huoli, että lukuvuodessa tulee suoritettua kursseja tarpeeksi. Lukioon ei mennä enää miettimään, mitä sitä haluaisi isona tehdä siinä tapauksessa, ettei yläkoulun jälkeen ole hajuakaan, mikä kiinnostaa kuten silloin omassa nuoruudessani tehtiin. Sääliksi käy ja harmittaa nykynuorten puolesta, kun oravanpyörä alkaa koko ajan nuorempana ja tehokkuusajattelu viedään äärimmilleen aivan liian aikaisin. Nykynuoret on kuormittuneita ja väsyvät jo varhain ja mielestäni yksi syy siihen on aivan liian varhain aloitettu ylimitoitettu vaatiminen tehokkaasta suoriutumisesta yhteiskunnan osasena. Itselläni ei ollut hajuakaan yläkoulun jälkeen, mitä haluan "isona" tehdä ja lukiossa sitä oli onneksi aikaa pohtia. Ei silloin tarvinnut osata valita oikeita aineita ja ylimääräisiä kursseja tähdätäkseen täysillä tulevaisuuden ammattia kohti (kun ei siitä ollut käsitystäkään), suorittaa vain lukion oppimäärä haluamillaan lisäaineilla.
Näin on. Itse sluibailin ja sain silti hyviä arvosanoja. Oma lapseni ei vaikuta tyhmemmältä, mutta hyviä arvosanoja saadakseen hän joutuu pänttäämään kaiket illat. Ja koko kurssijärjestelmä on tehty oudon monimutkaiseksi.
Peruskoulu on nykyisellään liian helppoa, olemme joutuneet tiputtamaan vaatimustasoa todella reilusti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Lukiossa vaatimustasoa ei ihan yhtä paljon ole helpotettu, joten moni yllättyy, kun pitäisi oikeasti alkaa opiskella eikä vastaukset löydykään suoraan kirjasta suunnilleen alleviivattuna.... Vaatimustaso ei ole kasvanut, mutta opiskelutaidot monella niin surkeat ja puhelin kiinnostaa liikaa.
T. Peruskoulun ope, jonka mies opettajana lukiossa.
Olettehan katsoneet jaksojen kurssit, etteivät ole liian raskaita? Opohan ei tätä tee ja meilläpäin täytyy ainakin olla hereillä, että pääsee järkevästi kursseille. Poika käy varmaan neljään vuoteen koulun? Kesällä kannattaa suorittaa muutama kurssi iltalukiossa (maksullinen), jos ei ole paljoa kesätöitä.
Lukihäiriö tosiaan oikeuttaa erityistoimenpiteisiin kirjoituksissa, jos häiriö on tarpeeksi vakava. Esim. pidennetty koeaika ja pidennetyt tauot kielten kuunteluissa. Muista tukitoimista en ole kuullut, vaikka lukihäiriö täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa opiskellaan nykyään paljon digitaalisesti. Tehtävät ja kirja on tietokoneella ja kone auki nenän alla, opettaja ei kiertele luokassa vahtimassa, mitä siellä koneella tehdään. Monet selailee nettiä tai pelaa, kun pitäisi tehdä tehtäviä tai kuunnella opetusta. Miten siinä oppii...
Kyllä opena kiertelen, mutta teidän murusia ei yhtään haittaa, vaikka ope näkee heidän pelaavan tietokonepelejä. Ei sillä tavalla opi.
Vierailija kirjoitti:
Omalla tyttärellä myös vaikeaa. Esim. kemian 2. kurssin (vai mikä moduuli se nykyään on) tuntitehtävien arvosana oli 9 ja tuntui osaavan ihan kivasti. Kurssikoetta on yrittänyt nyt uusia 2 kertaa, arvosana edelleen 4. En ymmärrä, miksi koe on niin vaikea (soveltava), eikä tyttö keksi, miten kokeeseen pitäisi valmistautua, jotta edes pääsisi läpi... Ymmärrän, että kiitettävään numeroon täytyy osata soveltavia tehtäviä, mutta voisiko sen vitosen saada vaikka perustehtävillä.
Muissakin aineissa on kyllä tosi hankalia tehtäviä, kun tyttö välillä pyytää apua, esimerkiksi äidinkielen tehtävistä en tajua mitään (miten niihin kuuluisi vastata) ja filosofian esseen kirjoittaminenkin aiheutti tytölle suunnatonta stressiä. Kielet sentään opiskellaan "kuten ennen", mutta muuten on mennyt kyllä tosi vaikeaksi. Itse en varmaan enää pärjäisi lukiossa, vaikka omana aikanani olin sellainen keskiverto-oppilas.
Samoin kävi tyttären kemian 2 kurssin kanssa. Ensin 4 ja sitten 7. Ensimmäisestä 9. Opettaja oli jo etukäteen varoitellut 2 kurssin vaativuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa opiskellaan nykyään paljon digitaalisesti. Tehtävät ja kirja on tietokoneella ja kone auki nenän alla, opettaja ei kiertele luokassa vahtimassa, mitä siellä koneella tehdään. Monet selailee nettiä tai pelaa, kun pitäisi tehdä tehtäviä tai kuunnella opetusta. Miten siinä oppii...
Ei opettaja ole luokassa vahtimassa vaan auttamassa. Kaikki lähtee siitä, että oppija on itse aktiivinen ja haluaa oppia. Jos ei noudata annettuja ohjeita ja reputtaa kurssit, syyllinen löytyy peilistä.
pitkä mtikka tuottaa vaikeuksia sekä fysiikka monellekin.
Vaikeampaa tuntuu tosiaan olevan kuin omina lukioaikoina 1990-luvulla, jolloin käytiin koulussa kuin jonain yläasteen jatkeena lillumassa ja itsekin keskinkertaisena tallukkana onnistuin silti kirjoittamaan kolme ällää.
Olen tosi huolissani ja neljään vuoteen suoritetaan lukiota täälläkin. Nyt ei ole edes suostunut katsomaan, miten kirjoitukset menivät, pelkää ettei ole päässyt läpi :( Ihmettelen kyllä sitäkin, että kovin vähän mihinkään yksilölliseen aikatauluun rohkaistaan, selvästi väsyneelle ja opiskeluhaasteita omaavalle opiskelijalle on yritetty opon toimesta runnoa väkisin valtavia kurssimääriä per jakso, kun on käynyt keskustelemassa, että miten tämän lukion nyt voisi järkevästi saada suoritettua. Olen itsekin stressanut lapseni lukio-opintoja sata kertaa enemmän kuin omiani.
Mun teini on saanut ysiä kaiken sen kummemmin ponnistelematta. Työtä on paljon kun lukee kolmea a-kieltä ja pitkät matikat, fysiikat yms.
Meidän nuori ei olisi pärjännyt lukiossa, joten jätettiin se väliin. AMK:iin pääsi silti ja sieltä tavoiteajassa valmistui.
Myönnän etten tiedä muinaisen uudistuksen taustaperusteista mitään, mutta voisiko joku kertoa onko nykyisestä luokattomasta lukiosysteemistä seurannut yhtään mitään hyvää? Tai kysytään näin päin: mitä pahaa degeneraatiota olisi seurannut siitä, että lukio olisi pysynyt sellaisena, että siitä selvisi läpi OSANA muuta elämää?
Vierailija kirjoitti:
Mun teini on saanut ysiä kaiken sen kummemmin ponnistelematta. Työtä on paljon kun lukee kolmea a-kieltä ja pitkät matikat, fysiikat yms.
Ymmärrän, että hyväosaisuutesi ja tuurisi tässä asiassa on tehnyt sinusta hieman ymmärtämättömän muiden ongelmille, mutta kannattaisi lukea keskustelun otsikko ja miettiä, onko juuri tämä areena se, mille sinun kannattaa ilmestyä nyt pätemään.
Vierailija kirjoitti:
Juu en epäile etteikö pojasta voisi vielä jotain tulla, mutta olen erittäin huolestunut että kuinka voi olla noin kauhean vaikeaa!
Lukihäiriö toki on, eikö siihen pitäisi saada jotain apua?
Lukihäiriö diagnoosi opinto-ohjaajalle ja sitä kautta haette apua?
Sama täälläkin, mutta ei kyllä tee töitäkään. Nyt ekalla ja neljään vuoteen käy kun urheilu vie kaiken ajan. En tiedä tuleeko se järki päähän koskaan. Vaihtaa ei aio. Heikosti menee.
Jos opiskeltavaa on liikaa, muutetaan aikataulua ja tehdään lukio neljässä vuodessa.
Lukivaikeus ei vaikuta älykkyyteen, mutta on hidaste opiskeluissa. Lukivaikeudesta kärsivän tulee etsiä sellaiset tavat, joilla hän oppii parhaiten ja käyttää niitä. Lukivaikeus ei ole syy jättää lukematta tai muita hommia tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
No varmaan 6 pintaan se keskiarvo jääkin, mutta tuntuu että opinnot on koventuneet huomattavasti. Onko tuossa mitään järkeä, että 16-vuotiailla ainakin pojilla lukionumerot ovat pääosin 4-6. Ei kai se vika nyt ihan joka toisessa opiskelijassakaan voi olla.
Vasta oli fysiikan kurssi, josta paras numero oli 7. Siis koko kurssin käyneistä ko. koulussa. Nelosia oli varmaan 20.
Olen huolestunut.
www.yotilastot.fi
voi tehdä vertailevaa tutkimusta ympäri suomen lukioissa
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulu on nykyisellään liian helppoa, olemme joutuneet tiputtamaan vaatimustasoa todella reilusti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Lukiossa vaatimustasoa ei ihan yhtä paljon ole helpotettu, joten moni yllättyy, kun pitäisi oikeasti alkaa opiskella eikä vastaukset löydykään suoraan kirjasta suunnilleen alleviivattuna.... Vaatimustaso ei ole kasvanut, mutta opiskelutaidot monella niin surkeat ja puhelin kiinnostaa liikaa.
T. Peruskoulun ope, jonka mies opettajana lukiossa.
voi vertailla eri lukioita miten kirjoitettu www.yotilastot.fi
Pelkkä peruskoulun opintomenestys ja paikka lukiossa ei valitettavasti tarkoita sitä, että lukio olisi se oikea paikka. Suomessa tarvitaan myös paljon ammatillisen puolen osaajia, eikä amislaisuutta tarvitse hävetä. Niin ikävältä kun se kuulostaakin, on sanottava ettei lukio ole kaikille.
Onko lukihäiriö. Mulla on ja lukio matikkaa lukuunottamatta vaikeaa. Ja kukaan ei tajunnut
Lukio-opiskelu, ja opiskelu ylipäätään, on viimevuodet ollut hyvin omaohjautuvaa ja lukiossa olisi hyvä olla ns akateemiset opiskelutaidot suurinpiirtein hallussa. Tietoa pitää pystyä etsimään itse, sitä pitää pystyä sisäistämään ilman "rautalanka vääntöä" ja kädestä pitämistä ja on hyvä osata tehdä myös muistiinpanoja ja varsinkin poimia se oleellinen siitä teksti-ja tietotulvasta.
Lukiossa kannattaa myös muistaa, että se koko 1-2lk on tärkeätä aikaa, kaikki asiat joita silloin käydään läpi, on niitä asioita joita yo-kirjoituksissakin kysellään, ovat ikäänkuin tiivistelmä siitä koko lukioajasta ja sen aikana käydyistä aineista/asioista.
Ei siis kannata sluibailla tai ajatella, että "no mä sitten pänttään kirjoituksiin" ja olla vaan ja hengailla ennen sitä.
Meillä toinen lapsi lopetti lukion 1lk jälkeen ja toisella se sujui ns huippulukiossa 8-10 tasoisesti josta sitten pääsi suoraan yliopistoon. Kullakin on oma tiensä, pääasia että yrittää ja on sinnikäs eikä heti luovuta, MUTTA osaa myös ns luovuttaa kun sen aika on tai se olisi itselle parempi ja oikea ratkaisu.