Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
1541/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus ollut köyhä. Nyt kun on rahaa ja kohtuu paljon, niin tajuan sen,  etten tarvitsekaan kaikkea sitä mitä köyhänä 'aivan pakosti' tarvitsin. Voisin vaikka mennä kaukomatkalle, ostaa kalliin uuden auton tai tonnin stiflat. Nyt kun voisin, niin tyydynkin vähempään.

Ihanaa, että joku myöntää tämän.

Usein kyse onkin vain kateudesta. Köyhät ovat kateellisia kaikesta siitä mitä krskituloisilla on ja keskituloiset ovat kateellisia siitä, miten köyhille on ilmaista / maksetaan puolesta kaikki, minkä työssäkäyvä kustantaa itse.

Vierailija
1542/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina tykännyt jugurtista. Olen sen aja ihmisiä kun se tuli suomeen. Muistan ne ensimmäiset, nelikulmaiset purkit. Ai että niissä oli hyviä makuja.

Kun minulla oli ns. normaaliaika niin jugurttia oli aina jääkaapissa.

Nyt köyhänä säästän johonkin toiseen tarvittavaan ruokaan ja jätän monesti ostamatta vaikka mieli tekisi. Nytkin oli monta viikkoa etten ollut ostanut.

Nyt kävi niin, että sain eilen ystävän kylään ja hän tietää tämän. Toi tuliaisiksi mukanaan litran purkin mansikkajugurttia.

Avasin purkin heti ja aaaaah ihanuutta miten hyvältä se maistui.

Kiittelin moneen kertaan kun oli noin huomaavainen.

Vain köyhä tietää miten herkullisen ihanalta jugurtti voi maistua kun sitä ei voi ostaa kun haluaisi.

Yleensähän jugurtti on ihan jokapäiväinen tuote jääkaapissa. Moni tavallinen ihminen ei edes pidä sitä minään erikoisena vaan normaalina välipalana.

Mutta ainakin minä köyhä pidän.

minulla on jogurttikone, tykkään, että sillä saa parempia jogurtteja kuin kaupasta, joskin on tietenkin pitänyt tehdä omaa "tuotekehittelyä". Tulee näppärästi maitolitran ja jogurtinsiemenen hinnalla. Sitten loppumaustaminen itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat uuden työpaikan 400 kilometrin päästä, muttei ole mitään keinoa, millä maksaa työmatkat tai muuttoa siihen asti, että saat ensimmäisen palkan. Muuttoavustuksia on kyllä tarjolla, mutta niistä saa rahat vasta jälkikäteen kuitteja vastaan. Ja kuittia ei pysty esittämään, kun tilillä ei alun perinkään ole tarpeeksi rahaa niitä kuluja maksaakseen.

Tähän liittyen monessa asiassa se, kun tilillä ei oikeasti vain ole riittävää rahasummaa johonkin asiaan. Että kyse ei ole siitä, että asia "palkitsee sitten myöhemmin" tai "on vähän hintava, mutta rahan arvoista", vaan rahaa ei ole, eikä ole sellaista korttia, jolla tilin voisi höylätä miinukselle.

sossu voi myöntää harkinnanvaraista tukea tuollaisiin tilanteisiin. Avun saamisessa auttaa, kun kysyy heiltä, että haluavatko, että otan sen työpaikan vastaan ja alan maksamaan veroja, joilla kustennetaan muiden toimeentulotukiasiakkaidenkin elanto, vai haluavatko he, että jään/tulen tippumaan toimeentulotuen asiakkaaksi.

Tuossa tukien hakemisessa on pieni mahdollisuus joutua ikävään tilanteeseen. Tilanteeseen, jossa ei voi perääntyä, vaikka taloudellinen tilanne olisi täysin mahdoton.

Kun hakee opiskelun tai työpaikan vuoksi tukea, niin sen vuoksi voidaan katkaista työttömyyskorvaukset ja samalla voidaan evätä kaikki ne olemassa olevat tuet, mitä tuossa tilanteessa voitaisiin myöntää. Mikäli taloudellisen tilanteen vuoksi et pysty muuttamaan ja vastaanottamaan opiskelu- tai työpaikkaa, niin tästä seuraa karenssi.

Tilanne ei ole joko tai - vaan voi pudota väliin. Esimerkiksi aikaisemmin opiskelu saattoi olla sellaista ettei sitä hyväksytty päätoimiseksi opiskeluksi, mutta samaan aikaan samaa opiskelua ei hyväksytty myöskään sivutoimiseksi opiskeluksi - eli ei ollut oikeutettu opintotukiin, mutta opiskelun vuoksi ei ollut myöskään oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Kaksi eri tukijärjestelmää, jossa opintotuen kannalta opiskelu ei ollut päätoimista, mutta työttömyysturvajärjestelmän kannalta opiskelu oli päätoimista.

Tukien ja tukien. Mitä jos elättäisi ihan itse itsensä, saa hakea opiskelemaan minne haluaa. Mutta tiedän, köyhä ei elätä itseään, koskaan. Koko elämä rakennetaan tukien varaan. Ja sitten tulee yllärinä, ettei saa rikkaiden elintasoa.

Minä olen köyhästä perheestä, mutta kun paskatyötkin kelpasi ja hankin kunnon koulutuksen, en ole enää köyhä. Mutta köyhä ei voi, kun tuet saattaa mennä. Tämä on se köyhän mielenmaisema, joka pitää hänet köyhänä.[/quote

Minäkin opiskelin kaksi koulutusta mutta se ei riitä jos ei ole työpaikkaa. Paskatöissä minäkin olen ollut, alimmillaan palkka oli alle tonnin 6 h töistä.  Edelleen vaan köyhä tuilla elävä.

Mitä sinä olet töissä tehnyt, kun kun ei ole pinoa hyviä työtodistuksia, joilla pääsee töihin? Ja onko luettu jotakin josta jo ennalta tietää, ettei tule työllistymään. Onhan näitä, ollaan jotakin taiteen maistereita ja medianomeja, ja ihmetellään miksei ole töitä.

Minulla on sekä asentaja että hoitajakoulutus. Mol riittäisi töitä. Mutta kumpaakaan en kykene tekemään terv. syistä.

Sitten olet sairaseläkkeellä, ne on ihan hyvät. Kaikki hoitotyö ei ole raskasta nostelua, varmaan voisit tehdä jotakin.

Vai sairaseläkkeet hyvät??? Kokonaiset 855,48 € /kk. Kyllä mun kelpaa...

Niin kelpaa. Lisäksi saat asumistukea, eli tämä raha jää käyttöösi vapaasti. Kyllä sillä saa kaiken tarpeellisen, ellei itse typerehdi.

Ja taas kuvitellaan että kaikki saa asumistukea? Tai se kattaa kulut?

No noilla tuloilla kyllä saa. Ihan oma ratkaisu asua kalliissa paikassa kun tietää, ettei tule koskaan menemään töihin. Eläkeläinen voi asua laadukkaasti halvallakin, kun ei työmatka rajoita.

Tietää ettei mene töihin? Mistä sen tietää? Eläkeläinen voi myös käydä töissä.

Joillakin on terveys, toisilla ikä vastassa.

T. Vanhuuseläkeläinen yli 70 v.

Ei terveys tai ikä välttämättä ole este työnteolle,

Riippuu tapauksesta. Jos on osatyökykyinen niin saattaa saada töitä. Vakavammin sairas ei saa tai ei ainakaan pysty tekemään töitä.

Kos on yli 65-vuotias ja ei ole hyväntahtoista sukulaista tai tuttua ihmistä joka ottaa töihin niin tuskin ainakaan yleisellä työhakemuksella töitä enää saa. Jos ikä alkaa seitsemällä niin eiköhän ala olla jo mennyttä kamaa työmarkkinoilla.

Varsinkin kun on työttöminä nuorempoakin.

Ainahan myös moititaan kun eläkeläiset vievät nuorempien työpaikat.

Miksi iäkkäiden ja sairaiden ylipäätään pitäisi käydä töissä? Olisiko heidän työpanoksensa edes sellainen, että joku siitä maksaisi kunnon palkkaa. Vai ilmaiseksiko heidän pitäisi siellä käydä tai jollain taskurahalla?

Myös jos eläkeläinen käy töissä se nostaa veroprosenttia.

Pieni palkka hukkuu veroon.

Työkyvyttömyyseläkeläinen voi laittaa vaikka eläkkeensä lepäämään ja mennä pariksi vuodeksi töihin katsomaan pystyisikö vielä palaamaan työelämään. Köyhä eläkeläinen taas voi saada pientä lisätuloa eläkkeen lisäksi.  Jo pari sataa kuussa voi olla merkittävä tulo köyhälle.

Mistä "köyhä eläkeläinen" saa sen mainostamasi työpaikan, jolla tienaa ylimääräistä "pari sataa kuussa"? Kun nuoret ja terveetkin kärsivät työttömyydestä! Laitatko pari esimerkkiä, jotka sopisivat vaikka minulle? Olen +50, ja liikuntarajoitteinen (tällä hetkellä pyörätuolissa). Ei ole autoa. Puhelinmyyntiä koetin silloin, kun pystyin vielä kotoa liikkumaan, parin kuukauden jälkeen nollatuloilla en halunnut jatkaa. Myöhemmin tämä firma jäi muuten kiinni huijauksesta; ajatus oli myydä lehteä lasten liikenneturvallisuuden hyväksi, rahat vain hävisivät vallan muualle kuin lapsille.

En ole mainostanut sen olevan helppoa mutta mahdollisuus tähän on olemassa. Tätini esim. käy auttamassa silloin tällöin sukulaisensa putiikissa. Yksi ystäväni siivoaa pari kertaa kuukaudessa. Itse olen liikuntarajoitteisena istunut myyntipöydän takana. Pieniä juttuja ja vaativat sosiaalisuutta jotta niihin voi "törmätä". Äitini kävi eläkkeellä silloin tällöin lapsenvahtina. Yksi tuttavani korjaa/huoltaa mm. tietokoneita. Toinen antaa soittotunteja.

Työkyvyttömyyseläkkeeltä paluuta yrittäminen taitaa jo vaatia sitä tuttavaa joka uskoo kykyihisi ja antaa mahdollisuuden kokeiluun. Minulle tätä yksi ehdotti mutta en ollut siihen valmis ainakaan vielä.

Vierailija
1544/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä on tyhmä, ei se köyhä muuten olisikaan.

Kyllä näitä lukiessa tuntuu, että hyväosaiset ne vasta tyhmiä ovatkin. Rahan päälle kyllä ehkä ymmärtävät. Mutta elämästä, ihmisyydestä, ymmärryksestä ylipäätään ei ole tietoa.

Elävät omassa kuplassaan ja varsin yksisilmäisesti ja kapeakatseisesti katsovat eri elämänilmiöitä.

On vain oma näkökulma ja se on se ainoa ja oikea.

Ja aina he vain itse, yksin ja ilman apua tai hyvää onnea mistään suunnasta ovat saavuttaneet elintasonsa.

Tyhmäähän on edes sellaista ääneen sanoa.

katsos kun moni hyväosainen on ollut aiemmin elämässään huono-osainen ja hänellä voi olla paljon piilotietoa miten sieltä suosta noustaan ylös ja lopullisesti. Kannattaisi joskus pysähtyä kuuntelemaan ennen omaa ennakkoluuloista jargonia siitä miten selvästikään hyväosainen ei kykene ymmärtämään. Varmasti heitäkin on, mutta on myös heitä, jotka tietävät tasan tarkkaan millaista se on. Ja se ikävä ja satuttava totuus on se, että kukaan muu ei voi sinua nostaa köyhyyden suosta ylös kuin sinä itse.

Vierailija
1545/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus ollut köyhä. Nyt kun on rahaa ja kohtuu paljon, niin tajuan sen,  etten tarvitsekaan kaikkea sitä mitä köyhänä 'aivan pakosti' tarvitsin. Voisin vaikka mennä kaukomatkalle, ostaa kalliin uuden auton tai tonnin stiflat. Nyt kun voisin, niin tyydynkin vähempään.

Usein kyse onkin vain kateudesta. Köyhät ovat kateellisia kaikesta siitä mitä krskituloisilla on ja keskituloiset ovat kateellisia siitä, miten köyhille on ilmaista / maksetaan puolesta kaikki, minkä työssäkäyvä kustantaa itse.

Taas melkoista yleistämistä. Minä en ole kateellinen yhtään siitä mitä keskituloisilla on. Nautin hiljaisesta pienestä hitaasta elämänmenostani. En vaihtaisi vapauttani pois.

Vierailija
1546/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on Suomessa edullista, vielä. Varsinkin terveellinen. Iso kaali maksaa 3 euroa ja siitä tekee viikon ruuat: kaalikeitto 3 päivää ja kääryleet 2 päivää ja raaste 2 päivää. Jauhelihaa saa tarjouksesta 400 g noin 2 eurolla. 6 perunas maksas 87 senttiä. Huippu on porkkanat 1 kg maksaa 2 euroa. Kaurahiutalelaatikko 2 euroa, jota syö 3 viikkoa. Kanamunat 12 kpl myös 2 euroa Sienet ja omenat voi kuivata syksyllä, niitä saa ilmaiseksi ulkoa. Vitamiinit tulevat ja pysyy laihana. Kauppamatkat voi kävellä tarjousten perässä ja ilmaiset kahvit kaupassa.

Ehkä jossain hesessä voi kierrellä kauppoja tosta vaan tarjousten perässä, mutta täälä vähän syrjemmässä siihen menisi matkojen takia monta päivää.. Ja mitkä ilmaiset kahvit kaupassa? En ole koskaan nähnyt.

Joissain S-ryhmän kaupoissa ja paikoissa saa ilmaisen kahvin: "S-etukortilla ilmainen kahvi kerran päivässä". Saattaa tosin loppua tämä etu pian näillä nykyisillä kahvin hinnoilla.

Ei köyhällä ole varaa S-ryhmän korttiin.

Tämä on muuten totta. Kortin hinta (=osuuskaupan jäsenyys) taitaa olla 100 €. Sinkkuna saa ostella aika pitkään edullisia ruokia, ennenkuin bonukset alkavat kertyä. Minä olen nyt siirtämässä edesmenneen äitini korttia omiin nimiini, tähän asti ollut rinnakkaiskortti. Eri kaupungeissa me asuimme, mutta siitä ei tarvinnut kauppiaan tietää mitään.

ja lainaus s-tyyppien sivuilta: "Osuuskaupan osuusmaksu on 100 euroa, josta liittymisen yhteydessä tulee maksaa vähintään 20 euroa, loppuosan voi kerryttää täyteen vaikkapa Bonuksilla." kaksikymppiä on suhteellisen helppo säästää vaikka pikkuhiljaa, jos on niin köyhä ettei edes sitä jää ylimääräiseksi.

Johan tuolla tuli ilmi ettei bonuksia saa vähäsillä ostoksilla suoritettua kahdessa vuodessa.

jos sotaa 200 eurolla kuukaudessa s-ryhmän liikkeistä, bonusta tulee 36 euroa vuodessa. Tähän ei ole laskettu maksutapaetua, eikä mahdollisia tuplabonuspäiviä. Monella köyhällä lapsiperheellä menee ruokiin jo tuo 200 euroa. Näin kahdessa vuodessa tulisi sillä 200 euron kuukausiostolla72 euroa. Tähän kun lisätään alkupääoma 20 euroa, saamme 92 euroa. jäljelle jää huikeat 8 euroa.

Vierailija
1547/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjojen hankkimisen vaikeus. Asia on tapetilla siksi, että miesystäväni täyttää 60 ensi kesänä ja jotain pitäisi keksiä. Olen asiaa miettinyt pääni puhki, mutta en keksi mitään budjettiini sopivaa lahjaa ja kun kun on kysymys pyöreistä ja sitä rataa, niin on äärimmäisen vaikea keksiä mitään. Osaan maalata ja voisin hankkia välineet, mutta siihen sisältyy riski; en ole maalannut kahteenkymmeneen vuoteen. Ja taulu pitäisi kehystää.

Häät ja monet muut pippalot voi aina jättää väliin jollain tekosyyllä, mutta näitä kemuja en pääse pakoon.

Vierailija
1548/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas melkoista yleistämistä. Minä en ole kateellinen yhtään siitä mitä keskituloisilla on. Nautin hiljaisesta pienestä hitaasta elämänmenostani. En vaihtaisi vapauttani pois.

En myöskään kadehdi keskituloisia. Heillä ei ole mitään, mitä haluaisin tai tarvitsisin enemmän. Seuraan hyvätuloisen sisareni elämää läheltä, enkä vaihtaisi osia hänen kanssaan mistään hinnasta.

Vierailija
1549/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laskenut, että minulla ei välttämättä kerry myöskään bonuksia riittävästi. Tiedän sinkkuja jotka ovat joutuneen maksamaan omasta pussista erotuksen kun bonusten kertymisen aikarajaan mennessä ei ole kertnyt tarpeeksi kattamaan loppusumman.

Joku sanoi ettei S-kortti maksa mitään. Onhan se 20 euroa rahaa jonka joutuu laittamaan ensin siihen alkuun saadakseen kortin.

Onko 20 euroa ei mitään? On kai sitten joillekin.

Maksaa omasta pussista? Huoh. Sulla ei ole hajuakaan mistä on kyse. Sinähän saat 100 e osuuden osuuskauppaan. Sinä omistat jotain 100 e arvoista siis (jonka arvo voi toki vielä nousta kunhan Putinista päästään...). Ei se sun raha minnekään häviä.

Suosittelet siis vähävaraiselle, päivittäisten menojen kanssa kamppailevalle ihmiselle 20-100 € sijoitusta S-ryhmään sillä perusteella, mitä Venäjällä mielestäsi tulee tapahtumaan? Putinin jälkeen? Ja mikä se hyöty olikaan? Kortilla satunnaisia tarjouksia ja ehkä ilmainen kahvi. Hmmm....

Siinä on köyhälle iso riski menettää se 20€ kun ei saa bonuksilla maksettua loppuja eikä rahaa ole omassakaan pussissa.

Missä ajassa se loppusumma pitää maksaa pois?

sivuillaan luki muistaaksnei jotenkin siten, että yleensä kahdessa vuodessa, eli ei ollut mikään ehdoton takaraja. Luulisin, että köyhä ihminen voi neuvotella siihen vaikka lisäaikaa. Muutenkin aika nopeasti sieltä saa ne puuttuvat eurot, pitää vain sitten alussa oikeasti keskittää kaikki ostokset s-ryhmään. Kun on saanut kokoon jäsenmaksut, voi alkaa nauttia ylijäämäpautuksista ja asioida muuallakin.  

Mulla menee noin 120 € kk ruokaan ym. melkoisen kauan saa keskittää, en usko että saa noin montaa vuotta keräillä. Lisäksi s-kauppa niin kaukana ettei talvella pääse käymään. Lisäksi Liiteri on mun ostoksiin edullisempi paikka.

sitten ostat lidlistä. heilläkin on etujärjestelmä.

Vierailija
1550/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen joka vuosi vähän tulosta tekemällä syötävää. Ainakin 5 v oon myynyt munkkeja ennen vappua, ennen joulua teen täytekakkuja ja vkonloppuisin teen juurileipää ja karjalanpiirakoita.

Oon käynyt aikoimaan talouskoulun ja sain halvalla käytetyn ikivanhan kaulintalaitteen, 1000 euroa, Metoksen.

Tilasin siihen huollon vielä.

Joka torstai teen taikinan ja keitän riisipuuron.

Perjantaisin kaulin taikinan, rypytän ja paistan.

Tein eilen vain 200 piirakkaa. Tulee nopeasti. Vakkariostajat.

Tässä on juuri köyhällä se, että kun on kaapit tyhjät ja perustarpeet puuttuvat niin miten pääsee alkuun? Jos ensin pitää leipoa ja laittaa ja sitten vasta saa maksun.

Saako maksun tarpeisiin ja etukäteen? Vaikea on sitä määritelläkään etukäteen. Jos asiakas haluaa esimerkiksi gluteiinittoman ison täytekakun ja siihen määrätyt runsaat täytteet. Mistäs köyhä nämä aineet tempaisee tyhjistä kaapeista?

Toisaalta ainakin täälläpäin on jo tosi paljon niitä, jotka ovat oikein ammatiltaan leipojia tai kokkeja jotka firapeleikseen tekevät näitä juttuja. Heillä on jo oma tuttava- ja asiakaspiiri.

Oma taitoni on kyllä niin huono, että en millään pystyisi kilpailemaan näissä ammattilaisten jutuissa. Kyllä se vaatii aika paljon kun vieraalle laittaa maksua vastaan. Ostajat vaativat hyvänmakuisia ja onnistuneita tuotteita. Tietenkin niin kun maksavat.

Minulla ei olisi varaa epäonnistua ensinnäkään laadussa. Tyssäisi siihen kysyntä heti. Vielä vähemmän kun epäonnistuu joku tuotos niin en omilla rahoilla pystyisi ostamaan taas uusia tarvikkeita tilalle. Enhän niitä asiakkaaltakaan voi pyytää oman mokan takia.

Lisäksi on huomioitava, että monella köyhällä on yhtä köyhä tuttavapiiri. Heille ei kakkuja sun muita herkkuja myydä eikä pysty ostamaankaan.

Eikös näin ole täällä jo tarpeeksi paasattukin.

Muilla varakkaammilla on jo valmis asiakaspiiri jotka ostavat heiltä.

Mulla pisti silmään toi " sain halvalla käytetyn ikivanhan kaulintalaitteen, 1000 euroa"..

Tosi halvalla..

Vierailija
1551/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat uuden työpaikan 400 kilometrin päästä, muttei ole mitään keinoa, millä maksaa työmatkat tai muuttoa siihen asti, että saat ensimmäisen palkan. Muuttoavustuksia on kyllä tarjolla, mutta niistä saa rahat vasta jälkikäteen kuitteja vastaan. Ja kuittia ei pysty esittämään, kun tilillä ei alun perinkään ole tarpeeksi rahaa niitä kuluja maksaakseen.

Tähän liittyen monessa asiassa se, kun tilillä ei oikeasti vain ole riittävää rahasummaa johonkin asiaan. Että kyse ei ole siitä, että asia "palkitsee sitten myöhemmin" tai "on vähän hintava, mutta rahan arvoista", vaan rahaa ei ole, eikä ole sellaista korttia, jolla tilin voisi höylätä miinukselle.

sossu voi myöntää harkinnanvaraista tukea tuollaisiin tilanteisiin. Avun saamisessa auttaa, kun kysyy heiltä, että haluavatko, että otan sen työpaikan vastaan ja alan maksamaan veroja, joilla kustennetaan muiden toimeentulotukiasiakkaidenkin elanto, vai haluavatko he, että jään/tulen tippumaan toimeentulotuen asiakkaaksi.

Tuossa tukien hakemisessa on pieni mahdollisuus joutua ikävään tilanteeseen. Tilanteeseen, jossa ei voi perääntyä, vaikka taloudellinen tilanne olisi täysin mahdoton.

Kun hakee opiskelun tai työpaikan vuoksi tukea, niin sen vuoksi voidaan katkaista työttömyyskorvaukset ja samalla voidaan evätä kaikki ne olemassa olevat tuet, mitä tuossa tilanteessa voitaisiin myöntää. Mikäli taloudellisen tilanteen vuoksi et pysty muuttamaan ja vastaanottamaan opiskelu- tai työpaikkaa, niin tästä seuraa karenssi.

Tilanne ei ole joko tai - vaan voi pudota väliin. Esimerkiksi aikaisemmin opiskelu saattoi olla sellaista ettei sitä hyväksytty päätoimiseksi opiskeluksi, mutta samaan aikaan samaa opiskelua ei hyväksytty myöskään sivutoimiseksi opiskeluksi - eli ei ollut oikeutettu opintotukiin, mutta opiskelun vuoksi ei ollut myöskään oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Kaksi eri tukijärjestelmää, jossa opintotuen kannalta opiskelu ei ollut päätoimista, mutta työttömyysturvajärjestelmän kannalta opiskelu oli päätoimista.

Tukien ja tukien. Mitä jos elättäisi ihan itse itsensä, saa hakea opiskelemaan minne haluaa. Mutta tiedän, köyhä ei elätä itseään, koskaan. Koko elämä rakennetaan tukien varaan. Ja sitten tulee yllärinä, ettei saa rikkaiden elintasoa.

Minä olen köyhästä perheestä, mutta kun paskatyötkin kelpasi ja hankin kunnon koulutuksen, en ole enää köyhä. Mutta köyhä ei voi, kun tuet saattaa mennä. Tämä on se köyhän mielenmaisema, joka pitää hänet köyhänä.[/quote

Minäkin opiskelin kaksi koulutusta mutta se ei riitä jos ei ole työpaikkaa. Paskatöissä minäkin olen ollut, alimmillaan palkka oli alle tonnin 6 h töistä.  Edelleen vaan köyhä tuilla elävä.

Mitä sinä olet töissä tehnyt, kun kun ei ole pinoa hyviä työtodistuksia, joilla pääsee töihin? Ja onko luettu jotakin josta jo ennalta tietää, ettei tule työllistymään. Onhan näitä, ollaan jotakin taiteen maistereita ja medianomeja, ja ihmetellään miksei ole töitä.

Minulla on sekä asentaja että hoitajakoulutus. Mol riittäisi töitä. Mutta kumpaakaan en kykene tekemään terv. syistä.

Sitten olet sairaseläkkeellä, ne on ihan hyvät. Kaikki hoitotyö ei ole raskasta nostelua, varmaan voisit tehdä jotakin.

Niin kelpaa. Lisäksi saat asumistukea, eli tämä raha jää käyttöösi vapaasti. Kyllä sillä saa kaiken tarpeellisen, ellei itse typerehdi.

No noilla tuloilla kyllä saa. Ihan oma ratkaisu asua kalliissa paikassa kun tietää, ettei tule koskaan menemään töihin. Eläkeläinen voi asua laadukkaasti halvallakin, kun ei työmatka rajoita.

Riippuu tapauksesta. Jos on osatyökykyinen niin saattaa saada töitä. Vakavammin sairas ei saa tai ei ainakaan pysty tekemään töitä.

Kos on yli 65-vuotias ja ei ole hyväntahtoista sukulaista tai tuttua ihmistä joka ottaa töihin niin tuskin ainakaan yleisellä työhakemuksella töitä enää saa. Jos ikä alkaa seitsemällä niin eiköhän ala olla jo mennyttä kamaa työmarkkinoilla.

Miksi iäkkäiden ja sairaiden ylipäätään pitäisi käydä töissä? Olisiko heidän työpanoksensa edes sellainen, että joku siitä maksaisi kunnon palkkaa. Vai ilmaiseksiko heidän pitäisi siellä käydä tai jollain taskurahalla?

Työkyvyttömyyseläkeläinen voi laittaa vaikka eläkkeensä lepäämään ja mennä pariksi vuodeksi töihin katsomaan pystyisikö vielä palaamaan työelämään. Köyhä eläkeläinen taas voi saada pientä lisätuloa eläkkeen lisäksi.  Jo pari sataa kuussa voi olla merkittävä tulo köyhälle.

Työkyvytyön eläkeläinen kilpailee terveiden nuorten kanssa töistä. Kumman sä palkkaisit?

Vierailija
1552/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä maailmassa sä elät?

Nykyään jo 4-kymppisiä pidetään töihin liian vanhoina.

Vierailija
1553/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niukkuuteen on totuttava ja karsittava turhat menot."

Ei, älkää lähtekö tähän, että köyhien on vain laskettava katse katuun, totuttava ja sinniteltävä - ja kinattava Kelan ja Te-toimiston kanssa muutamista satasistaan, samaan aikaan kun rikkaudet kasaantuvat harvoille, jotka usein jo ovat varakkaita. Taistelkaa AINA oikeudenmukaisen varallisuudenjaon, reilujen palkkojen ja ihmisarvoa kunnioittavien työolojen puolestaa!

Vierailija
1554/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhänä huomaa että kilju on hyvä seurustelujuoma. Kilju tuo myös erinomaisesti esille ruuan hyvän maun.

Kun naapurit tietävät että sinulla on kiljua (ja aina yksi pönttö rupluttamassa) niin sinulla käy myös usein väkeä ovikellon takana kyselemässä että mitä kuuluu - et ole yksinäinen.

Vierailija
1555/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns.oikeasti köyhä ymmärtää omasta kokemuksestaan mm.asunnottomuuden,sen,millaista on olla välillä muutama päivä syömättä,lähipiiriin voi kuulua yksilöitä,jotka käyttävät pirtuja,saippuaa,lasolia tai vaikka käsidesiä käyhyytensä kestämiseen,oikeasti köyhä ymmärtää,millaista on omistaa vain yhdet vaatteet,jotka nekin lahjoituksena saatu Sininauhasta.

Vierailija
1556/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjojen hankkimisen vaikeus. Asia on tapetilla siksi, että miesystäväni täyttää 60 ensi kesänä ja jotain pitäisi keksiä. Olen asiaa miettinyt pääni puhki, mutta en keksi mitään budjettiini sopivaa lahjaa ja kun kun on kysymys pyöreistä ja sitä rataa, niin on äärimmäisen vaikea keksiä mitään. Osaan maalata ja voisin hankkia välineet, mutta siihen sisältyy riski; en ole maalannut kahteenkymmeneen vuoteen. Ja taulu pitäisi kehystää.

Häät ja monet muut pippalot voi aina jättää väliin jollain tekosyyllä, mutta näitä kemuja en pääse pakoon.

Pistä sukulaisten ja tuttavien kanssa pystyyn lahjakorttikeräys vaikka kylpylään, omalla pienellä sijoituksellasikin tulee yhdessä iso ja hyvä lahja.

Vierailija
1557/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko esim. hieroa? Anna tällöin hänelle hemmottelupäivä. Mieskin voi nauttia hartiahieronnan lisäksi pää ja kasvohieronnasta, rentouttava kasvonaamio päälle. Lempiruoka ja jälkkäri kehiin juoman kera. Eivät vie hirmusta budjettia. Entäs onnistuuko sukkien kutominen? Nämä ovat kaikki millä olen hemmotellut omaa rakastani.

Vierailija
1558/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä maailmassa sä elät?

Nykyään jo 4-kymppisiä pidetään töihin liian vanhoina.

Juu, tiedän kyllä, ikää minullakin on. Onneksi omaan laajan ystävä/tuttavaverkoston ja heidän kautta monta pientä hommaa on tullut löydettyä. Olenkin koko ajan sanonut että mahdollisuus on olemassa, helppoa se ei ole.

Vierailija
1559/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on Suomessa edullista, vielä. Varsinkin terveellinen. Iso kaali maksaa 3 euroa ja siitä tekee viikon ruuat: kaalikeitto 3 päivää ja kääryleet 2 päivää ja raaste 2 päivää. Jauhelihaa saa tarjouksesta 400 g noin 2 eurolla. 6 perunas maksas 87 senttiä. Huippu on porkkanat 1 kg maksaa 2 euroa. Kaurahiutalelaatikko 2 euroa, jota syö 3 viikkoa. Kanamunat 12 kpl myös 2 euroa Sienet ja omenat voi kuivata syksyllä, niitä saa ilmaiseksi ulkoa. Vitamiinit tulevat ja pysyy laihana. Kauppamatkat voi kävellä tarjousten perässä ja ilmaiset kahvit kaupassa.

Ehkä jossain hesessä voi kierrellä kauppoja tosta vaan tarjousten perässä, mutta täälä vähän syrjemmässä siihen menisi matkojen takia monta päivää.. Ja mitkä ilmaiset kahvit kaupassa? En ole koskaan nähnyt.

Joissain S-ryhmän kaupoissa ja paikoissa saa ilmaisen kahvin: "S-etukortilla ilmainen kahvi kerran päivässä". Saattaa tosin loppua tämä etu pian näillä nykyisillä kahvin hinnoilla.

Ei köyhällä ole varaa S-ryhmän korttiin.

Tämä on muuten totta. Kortin hinta (=osuuskaupan jäsenyys) taitaa olla 100 €. Sinkkuna saa ostella aika pitkään edullisia ruokia, ennenkuin bonukset alkavat kertyä. Minä olen nyt siirtämässä edesmenneen äitini korttia omiin nimiini, tähän asti ollut rinnakkaiskortti. Eri kaupungeissa me asuimme, mutta siitä ei tarvinnut kauppiaan tietää mitään.

ja lainaus s-tyyppien sivuilta: "Osuuskaupan osuusmaksu on 100 euroa, josta liittymisen yhteydessä tulee maksaa vähintään 20 euroa, loppuosan voi kerryttää täyteen vaikkapa Bonuksilla." kaksikymppiä on suhteellisen helppo säästää vaikka pikkuhiljaa, jos on niin köyhä ettei edes sitä jää ylimääräiseksi.

Johan tuolla tuli ilmi ettei bonuksia saa vähäsillä ostoksilla suoritettua kahdessa vuodessa.

jos sotaa 200 eurolla kuukaudessa s-ryhmän liikkeistä, bonusta tulee 36 euroa vuodessa. Tähän ei ole laskettu maksutapaetua, eikä mahdollisia tuplabonuspäiviä. Monella köyhällä lapsiperheellä menee ruokiin jo tuo 200 euroa. Näin kahdessa vuodessa tulisi sillä 200 euron kuukausiostolla72 euroa. Tähän kun lisätään alkupääoma 20 euroa, saamme 92 euroa. jäljelle jää huikeat 8 euroa.

Lapsperheeltä onnistuukin mutta moni köyhä on myös sinkku joilta tuo summa ei kulu kuukaudessa

Vierailija
1560/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistä sukulaisten ja tuttavien kanssa pystyyn lahjakorttikeräys vaikka kylpylään, omalla pienellä sijoituksellasikin tulee yhdessä iso ja hyvä lahja.

Tuota mietin myös. Hänellä on monta lasta ja ehkä voisin ehdottaa jotain kimppalahjaa aikuisten lasten kanssa. Olemme seurustelleet vasta puoli vuotta, enkä ole tavannut hänen sukulaisiaan juurikaan lapsia lukuun ottamatta, eikä meillä ole yhteistä tuttavapiiriä. Mies on sellainen eräjorma- tyyppinen erakkoluonne, joten kylpylä ei tule kysymykseen, mutta onhan sitä muitakin mahdollisuuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi