Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
1441/5804 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laskenut, että minulla ei välttämättä kerry myöskään bonuksia riittävästi. Tiedän sinkkuja jotka ovat joutuneen maksamaan omasta pussista erotuksen kun bonusten kertymisen aikarajaan mennessä ei ole kertnyt tarpeeksi kattamaan loppusumman.

Joku sanoi ettei S-kortti maksa mitään. Onhan se 20 euroa rahaa jonka joutuu laittamaan ensin siihen alkuun saadakseen kortin.

Onko 20 euroa ei mitään? On kai sitten joillekin.

Maksaa omasta pussista? Huoh. Sulla ei ole hajuakaan mistä on kyse. Sinähän saat 100 e osuuden osuuskauppaan. Sinä omistat jotain 100 e arvoista siis (jonka arvo voi toki vielä nousta kunhan Putinista päästään...). Ei se sun raha minnekään häviä.

Suosittelet siis vähävaraiselle, päivittäisten menojen kanssa kamppailevalle ihmiselle 20-100 € sijoitusta S-ryhmään sillä perusteella, mitä Venäjällä mielestäsi tulee tapahtumaan? Putinin jälkeen? Ja mikä se hyöty olikaan? Kortilla satunnaisia tarjouksia ja ehkä ilmainen kahvi. Hmmm....

Vierailija
1442/5804 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laskenut, että minulla ei välttämättä kerry myöskään bonuksia riittävästi. Tiedän sinkkuja jotka ovat joutuneen maksamaan omasta pussista erotuksen kun bonusten kertymisen aikarajaan mennessä ei ole kertnyt tarpeeksi kattamaan loppusumman.

Joku sanoi ettei S-kortti maksa mitään. Onhan se 20 euroa rahaa jonka joutuu laittamaan ensin siihen alkuun saadakseen kortin.

Maksaa omasta pussista? Huoh. Sulla ei ole hajuakaan mistä on kyse. Sinähän saat 100 e osuuden osuuskauppaan. Sinä omistat jotain 100 e arvoista siis (jonka arvo voi toki vielä nousta kunhan Putinista päästään...). Ei se sun raha minnekään häviä.

Suosittelet siis vähävaraiselle, päivittäisten menojen kanssa kamppailevalle ihmiselle 20-100 € sijoitusta S-ryhmään sillä perusteella, mitä Venäjällä mielestäsi tulee tapahtumaan? Putinin jälkeen? Ja mikä se hyöty olikaan? Kortilla satunnaisia tarjouksia ja ehkä ilmainen kahvi. Hmmm....

Siinä on köyhälle iso riski menettää se 20€ kun ei saa bonuksilla maksettua loppuja eikä rahaa ole omassakaan pussissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1443/5804 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on Suomessa edullista, vielä. Varsinkin terveellinen. Iso kaali maksaa 3 euroa ja siitä tekee viikon ruuat: kaalikeitto 3 päivää ja kääryleet 2 päivää ja raaste 2 päivää. Jauhelihaa saa tarjouksesta 400 g noin 2 eurolla. 6 perunas maksas 87 senttiä. Huippu on porkkanat 1 kg maksaa 2 euroa. Kaurahiutalelaatikko 2 euroa, jota syö 3 viikkoa. Kanamunat 12 kpl myös 2 euroa Sienet ja omenat voi kuivata syksyllä, niitä saa ilmaiseksi ulkoa. Vitamiinit tulevat ja pysyy laihana. Kauppamatkat voi kävellä tarjousten perässä ja ilmaiset kahvit kaupassa.

Ehkä jossain hesessä voi kierrellä kauppoja tosta vaan tarjousten perässä, mutta täälä vähän syrjemmässä siihen menisi matkojen takia monta päivää.. Ja mitkä ilmaiset kahvit kaupassa? En ole koskaan nähnyt.

Joissain S-ryhmän kaupoissa ja paikoissa saa ilmaisen kahvin: "S-etukortilla ilmainen kahvi kerran päivässä". Saattaa tosin loppua tämä etu pian näillä nykyisillä kahvin hinnoilla.

Ei köyhällä ole varaa S-ryhmän korttiin.

Tämä on muuten totta. Kortin hinta (=osuuskaupan jäsenyys) taitaa olla 100 €. Sinkkuna saa ostella aika pitkään edullisia ruokia, ennenkuin bonukset alkavat kertyä. Minä olen nyt siirtämässä edesmenneen äitini korttia omiin nimiini, tähän asti ollut rinnakkaiskortti. Eri kaupungeissa me asuimme, mutta siitä ei tarvinnut kauppiaan tietää mitään.

S-kortti ei maksa mitään. Kortin saa ilmaiseksi kun liittyy asiakasomistajajaksi osuuskauppaan. Osuus maksaa 100 e, mutta voi kuulema maksaa vain 20 e alussa ja kerryttää bonuksilla loput. Jos osuuskaupasta eroaa, osuuden voi myydä eli saa sen 100 e takaisin.

Osuuskunnan jäsenenä voi saada myös korkoa, olen itse joskus saanut. Toki kun kortin eli osuuden hankki aikoinaan se ei maksanut oikein mitään ja on nyt sitten 100 e arvoinen.

Köyhälläsinkulla niitä bonuksia ei kerry millä loput maksais pois.

Siksi se 100 e osuus on myös ilmoitettava perunkirjoituksessa, koska se on omaisuutta. Sun pitää se sitten asianmukaisesti periä äidiltäsi ennen kuin se voidaan siirtää sinulle.

Totta kai. Perunkirjoitus on tehty, ja olen varattoman pesän ainoa perijä. Ei täällä lakia rikota, älä huoli. ☺

En sitä pelännyt vaan että omit vaan sen kortin ja sulle tulee siitä ongelmia.

Mun äidillä oli Stokkan kortti ja koska hoidin hänen asioitaan hänen sairastuttuaan, otin rinnakkaiskortin, jolla hankin hänen tarvitsemansa tavarat, kun äiti ei enää jaksanut kävellä. Kun äiti kuoli, taisi olla vajaa kaksi viikkoa kuolemasta kun Stokkalta soitettiin hädissään, että multa pitäisi saada se kortti pois. Ihan ilman surunvalitteluja saati tiedusteluja onko äiti edes haudattu ja perunkirjoitus tehty, sun muuta. Jäi aika pa*ka fiilis lafkasta, jossa äiti oli ollut asiakkaana varmaan yli 30 vuotta.

Voi ei! ☹ Sydämetöntä ja julmaa käytöstä Stockalta. Tyypillistä kuitenkin ajallemme: lapsen kokema menetys ja suru ei ole edes muodollisen maininnan arvoinen, kun pelätään korttitappiota. Äidilläsi oli varmaankin 25 000 € luottoraja, vähintään, kun noin hätääntyivät.

Kiitos kun huolehdit, en tarkoittanut tuiskahtaa tai kuulostaa näsäviisaalta. Otan näin jälkikäteen osaa suruusi, vanhemman menetys on aivan tarpeeksi kamalaa ja raastavaa itsessään, vaikka kaikki asioiden hoitaminen sujuisikin. Minulla on äidin kuolemasta vasta vähän aikaa, olen vielä aika herkkänä. Tässä tulee halaus, orvolta toiselle! ❤

Vierailija
1444/5804 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on Suomessa edullista, vielä. Varsinkin terveellinen. Iso kaali maksaa 3 euroa ja siitä tekee viikon ruuat: kaalikeitto 3 päivää ja kääryleet 2 päivää ja raaste 2 päivää. Jauhelihaa saa tarjouksesta 400 g noin 2 eurolla. 6 perunas maksas 87 senttiä. Huippu on porkkanat 1 kg maksaa 2 euroa. Kaurahiutalelaatikko 2 euroa, jota syö 3 viikkoa. Kanamunat 12 kpl myös 2 euroa Sienet ja omenat voi kuivata syksyllä, niitä saa ilmaiseksi ulkoa. Vitamiinit tulevat ja pysyy laihana. Kauppamatkat voi kävellä tarjousten perässä ja ilmaiset kahvit kaupassa.

Ehkä jossain hesessä voi kierrellä kauppoja tosta vaan tarjousten perässä, mutta täälä vähän syrjemmässä siihen menisi matkojen takia monta päivää.. Ja mitkä ilmaiset kahvit kaupassa? En ole koskaan nähnyt.

Joissain S-ryhmän kaupoissa ja paikoissa saa ilmaisen kahvin: "S-etukortilla ilmainen kahvi kerran päivässä". Saattaa tosin loppua tämä etu pian näillä nykyisillä kahvin hinnoilla.

Tämä on muuten totta. Kortin hinta (=osuuskaupan jäsenyys) taitaa olla 100 €. Sinkkuna saa ostella aika pitkään edullisia ruokia, ennenkuin bonukset alkavat kertyä. Minä olen nyt siirtämässä edesmenneen äitini korttia omiin nimiini, tähän asti ollut rinnakkaiskortti. Eri kaupungeissa me asuimme, mutta siitä ei tarvinnut kauppiaan tietää mitään.

S-kortti ei maksa mitään. Kortin saa ilmaiseksi kun liittyy asiakasomistajajaksi osuuskauppaan. Osuus maksaa 100 e, mutta voi kuulema maksaa vain 20 e alussa ja kerryttää bonuksilla loput. Jos osuuskaupasta eroaa, osuuden voi myydä eli saa sen 100 e takaisin.

Osuuskunnan jäsenenä voi saada myös korkoa, olen itse joskus saanut. Toki kun kortin eli osuuden hankki aikoinaan se ei maksanut oikein mitään ja on nyt sitten 100 e arvoinen.

Siksi se 100 e osuus on myös ilmoitettava perunkirjoituksessa, koska se on omaisuutta. Sun pitää se sitten asianmukaisesti periä äidiltäsi ennen kuin se voidaan siirtää sinulle.

Köyhällä sinkulla niitä bonuksia ei kerry millä maksais pois loput.

Jos ruoat ja hygieniatuotteet yms. ostaa enimmäkseen s-kaupoista, niin kyllähän siinä sinkullakin vähän kertyy joka kuukausi. Usein on tuplabonuskuukausikin. Lisäksi voi yrittää hankkia isot ostokset kuten silmälasit tai muut myös bonuskaupoista. Mulla on kertyy usein

Jos saat bonusta vain 6 e kuussa, silti se osuusmaksu on maksettu 14 kuukaudessa.

Toki mun mielestä s-bonuksessa voisi olla omat prosenttinsa yksineläjille ja kahden hengen talouksille, niin että yksinasuvat saisivat hieman korkeampaa bonusta.

Ymmärsinkö nyt oikein, siihenkin tarvitaan 300 kk ostot? Ei koskaan noin paljon. Lisäksi kauppa niin kaukana ettei talvikk tulis yhtään.

Se bonuksen kertyminen riippuu siitä miten paljon ostat. Laitoin tuohon esimerkin, että jos yksineläjä keskittää vaikkapa 300 e kuussa, siitä minimibonus (plus kenties maksutapaetu ja tuplabonukset riippuen kuusta) on 6 e, niin sillä se osuusmaksu kertyy alle 14 kuussa.

Jos et käytä s-mafian kauppoja ja kumppaneja kuukaudessa edes 300 e edestä, sitten ei varmaan ole kovinkaan paljon hyötyä etukortin ostamisesta.

Toki sitten kun se 100 e on maksettu, se on omaisuutta (jonka saa takaisin kun luopuu osuudesta) ja silloin jokainen bonuseuro on ns. kotiinpäin. Lisäksi on muut edut ja alennukset. Eroa on varmaan eri Suomen alueiden välillä. Itse asun pk-seudulla, joten olen käyttänyt laajasti noita etuja, jopa hautauspalvelua. Maalla voi tietysti olla, ettei pysty keskittämään hankintoja samalla tavoin.

Vierailija
1445/5804 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on köyhälle iso riski menettää se 20€ kun ei saa bonuksilla maksettua loppuja eikä rahaa ole omassakaan pussissa.

Käsittääkseni osuusmaksu, tai sen maksettu osuus, pitäisi palauttaa  asiakkaalle eroamisen/erottamisen yhteydessä, mutta sitä en tiedä paljonko menee aikaa että sen saa takaisin. Vaikka käytän itse S-etukorttia, en arvosta systeemiä, jossa kaikki pakkoliitetään S-pankin asiakkaiksi, mutta jossa asiakasomistajuuden lopetuksen yhteydessä pankkisopimus pitäisi erikseen muistaa irtisanoa - ja jokainen näkee netistä, mitkä palvelumaksut on ei-asiakasomistajille.

Vierailija
1446/5804 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei köyhät hanki silmälaseja kuin harvoin. Ja jos joutuu käyttämään Kelan maksusitoumusta niin ei kai siitä kerry bonuksia?

Itse ostan muutanan euron markettilaseja.

Kun ei ole mitään isompaa ostettavaa niin aika niukasti bonuksia kertyy yksinasuvalle. Bensaakaan ei osteta kun ei ole autoa. Hotelleihin, auton ostoon, remontteihin ei ole varaa.

Mä joudun hankkimaan kalliit lasit, ei näillä silmillä muuten näe. Silloin kyllä kalliista ostosta on kiva saada alennusta. Mutta enpä todellakaan pysty ostamaan niitä usein, se on totta. En saa toimeentulotukea, joten ihan omasta pussista ne on maksettava.

Vierailija
1447/5804 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tämän ketjun kohdalla ns. keskiluokkaista köyhyyttä. On korkeakoulut käyty, asiantuntijan työ, mutta ei ole varaa käydä ravintoloissa ja kahvilla. Enää ei tuntipalkka (verojen jälkeen) riitä, että sillä saisi kahvin ja kakkua. Pitsakin maksaa melkein järjestäin jo 15e joka paikassa, ellei hae kebabbilasta, mutta se sitten taas laadultaan vastaa kaupan mikropitsaa. Ei ole kivaa tällainen elämä, että teet periaatteessa kaiken oikein, mutta silti eläminen on jatkuvaa säästämistä ja laskemista, jos mielii muuta kuin halvinta ja välttämätöntä.

Vastavalmistuneen on vaikeaa saada koulutustaan vastaavaa työtä, ja useimmilla lienee opintolainat maksettavina. Kuulostaa todella ankealta, ettei myöhemminkään helpota. Kyllä työn ja osaamisen arvostus näytetään rahassa, vaikkei palkkaus ihmisarvoa tietenkään mitenkään määritäkään!

Minä aloitin nuorena tyttönä ansiotyön, monista eri syistä, ja reilusti päälle kolmikymppisenä pääsin pääsykokeella yliopistoon (olin suorittanut lukion iltakoulussa työn ohessa, eli päästötodistus oli), silloin oli siinä tiedekunnassa kiintiö pääsykokeessa pärjäävälle. Kirjoitin ylioppilaaksi niin, että opiskelu oli jo alkanut, ja kirjoitukset olivatkin rennot! Nautin opiskelusta kovasti, oli ihanaa uppoutua lukemisiin ja esseiden suunnitteluun ja kirjoittamiseen - varsinaisesta opiskelijaelämästä en tiedä, en ollut varsinaisesti valmis suorittamaan haalareissa kalja-abbrobatureita saluunakierroksella, vai mitä niitä oli. Eivätkä ne nuoret äipän ikäistä sinne kärttäneetkään. ☺ Sairastuin kuitenkin enkä koskaan päässyt alani töihin.

Opiskelu avasi uusia, yllättäviä mielenkiinnon kohteita, ja tutkittavaa sekä kiinnostavaa luettavaa riittää! Olen osallistunut yhteiskunnalliseen keskusteluun, ja antanut pyynnöstä alaani liittyviä haastatteluja. Kirjoittaa voi aina, ja oman mielen virkeänä pitäminen on ensiarvoisen tärkeää! Tuntuu todella pahalta lukea tässä ketjussa kommentteja, joissa kirjoittaja tuntee itsensä arvottomaksi ja yhteiskunnassamme ylimääräiseksi. Niin se asia ei ole, ei saa olla!

Minua auttoi aikanaan työvoimatoimiston järjestämä yksilöllinen soveltuvuusneuvonta. Kävin testeissä ja kokeissa, ja pitkät keskustelut rauhallisen ja osaavan asiantuntijan kanssa oli suorastaan terapeuttinen kokemus. Neuvonta kesti pitkään, niin kauan kun tunsin tarvetta miettiä asioita. Lähetinkin myöhemmin Elisabethille ylioppilaskuvani ja kirjeen, jossa kerroin opiskelupaikasta. ☺ Jos sellaista neuvontaa vielä saa, suosittelen kaikille töiden välissä oleville tai muuten muutosta haluaville lämpimästi! Nuorista, vasta paikkaansa hakevista puhumattakaan! 💕

Joo, se on työkkärissä annettava maksuton palvelu: ammatinvalinta- ja uraohjauspalvelu. Sitä antavat ovat psykologeja.

Mullakin on hyviä kokemuksia, mm. 16-vuotiaana ammatinvalintapsykologi testasi mua ja päätteli mille alalle olisin sopiva. Olin epävarma ja haahuilin maailmalla vuosia enkä opiskellut, mutta sitten monen mutkan kautta päädyin yliopistoon ja 23 vuotta psykologin ennustuksesta valmistuin sittenkin hänen viitoittamalle uralle :D

Mulla taas ne testit ym oli täyttä huuhaata kun yritin selvittää mihin hakisin. Loppulauselma oli että olet niin monipuolinen että sopisit mihin vaan. Eipä auttanut yhtään.

Ne psykologiset testit oli kyllä aika vaativia, joten en usko että kellekään tulee vastaus että "sovit mihin vaan".

Nettitestitkin työkkärissä ovat edes vähän osviittaa antavia.

Vierailija
1448/5804 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En siitä puhunutkaan.

Vaan puhuin siitä osuudesta joka pitää kerryttää bonuksilla sen 20 euron aloitusmaksun jälkeen

Kun ottaa S-bonuskortin, maksaa ensin 20 euroa ja saa sen kortin. Sitten pitää määrätyssä ajassa kerryttää bonuksia siihen 100 euroon saakka. Jos ei siihen aikarajaan mennessä bonuksia tarpeeksi kerry niin täytyy maksaa itse se puuttuva osa siihen sataan euroon. Että 100 euron osuusmaksu täyttyy.

Tietenkin ymmärrän, että se 100 euroa on sitten maksettu ja pysyy.

Myös ymmärrän, että jotkut pystyvät heti maksamaan koko 100 euron liittymismaksun. Siis tästä prosessista puhuin.

Joko osittain tai heti koko summa.

Sitä en tiedä jos ei määrättyyn ajanjaksoon kerry bonuksia eikä pysty maksamaan erotusta raukeaako koko S-bonuskortin hankkiminen siihen. Ja palautetaanko se 20 euroa jonka on jo maksanut. Ja ne jo kertyneet bonukset.

Vierailija
1449/5804 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ittelläs ei ole hajuakaan mistä oli puhe.

Vierailija
1450/5804 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tämän ketjun kohdalla ns. keskiluokkaista köyhyyttä. On korkeakoulut käyty, asiantuntijan työ, mutta ei ole varaa käydä ravintoloissa ja kahvilla. Enää ei tuntipalkka (verojen jälkeen) riitä, että sillä saisi kahvin ja kakkua. Pitsakin maksaa melkein järjestäin jo 15e joka paikassa, ellei hae kebabbilasta, mutta se sitten taas laadultaan vastaa kaupan mikropitsaa. Ei ole kivaa tällainen elämä, että teet periaatteessa kaiken oikein, mutta silti eläminen on jatkuvaa säästämistä ja laskemista, jos mielii muuta kuin halvinta ja välttämätöntä.

Vastavalmistuneen on vaikeaa saada koulutustaan vastaavaa työtä, ja useimmilla lienee opintolainat maksettavina. Kuulostaa todella ankealta, ettei myöhemminkään helpota. Kyllä työn ja osaamisen arvostus näytetään rahassa, vaikkei palkkaus ihmisarvoa tietenkään mitenkään määritäkään!

Minä aloitin nuorena tyttönä ansiotyön, monista eri syistä, ja reilusti päälle kolmikymppisenä pääsin pääsykokeella yliopistoon (olin suorittanut lukion iltakoulussa työn ohessa, eli päästötodistus oli), silloin oli siinä tiedekunnassa kiintiö pääsykokeessa pärjäävälle. Kirjoitin ylioppilaaksi niin, että opiskelu oli jo alkanut, ja kirjoitukset olivatkin rennot! Nautin opiskelusta kovasti, oli ihanaa uppoutua lukemisiin ja esseiden suunnitteluun ja kirjoittamiseen - varsinaisesta opiskelijaelämästä en tiedä, en ollut varsinaisesti valmis suorittamaan haalareissa kalja-abbrobatureita saluunakierroksella, vai mitä niitä oli. Eivätkä ne nuoret äipän ikäistä sinne kärttäneetkään. ☺ Sairastuin kuitenkin enkä koskaan päässyt alani töihin.

Opiskelu avasi uusia, yllättäviä mielenkiinnon kohteita, ja tutkittavaa sekä kiinnostavaa luettavaa riittää! Olen osallistunut yhteiskunnalliseen keskusteluun, ja antanut pyynnöstä alaani liittyviä haastatteluja. Kirjoittaa voi aina, ja oman mielen virkeänä pitäminen on ensiarvoisen tärkeää! Tuntuu todella pahalta lukea tässä ketjussa kommentteja, joissa kirjoittaja tuntee itsensä arvottomaksi ja yhteiskunnassamme ylimääräiseksi. Niin se asia ei ole, ei saa olla!

Minua auttoi aikanaan työvoimatoimiston järjestämä yksilöllinen soveltuvuusneuvonta. Kävin testeissä ja kokeissa, ja pitkät keskustelut rauhallisen ja osaavan asiantuntijan kanssa oli suorastaan terapeuttinen kokemus. Neuvonta kesti pitkään, niin kauan kun tunsin tarvetta miettiä asioita. Lähetinkin myöhemmin Elisabethille ylioppilaskuvani ja kirjeen, jossa kerroin opiskelupaikasta. ☺ Jos sellaista neuvontaa vielä saa, suosittelen kaikille töiden välissä oleville tai muuten muutosta haluaville lämpimästi! Nuorista, vasta paikkaansa hakevista puhumattakaan! 💕

Joo, se on työkkärissä annettava maksuton palvelu: ammatinvalinta- ja uraohjauspalvelu. Sitä antavat ovat psykologeja.

Mullakin on hyviä kokemuksia, mm. 16-vuotiaana ammatinvalintapsykologi testasi mua ja päätteli mille alalle olisin sopiva. Olin epävarma ja haahuilin maailmalla vuosia enkä opiskellut, mutta sitten monen mutkan kautta päädyin yliopistoon ja 23 vuotta psykologin ennustuksesta valmistuin sittenkin hänen viitoittamalle uralle :D

Mulla taas ne testit ym oli täyttä huuhaata kun yritin selvittää mihin hakisin. Loppulauselma oli että olet niin monipuolinen että sopisit mihin vaan. Eipä auttanut yhtään.

Ne psykologiset testit oli kyllä aika vaativia, joten en usko että kellekään tulee vastaus että "sovit mihin vaan".

Nettitestitkin työkkärissä ovat edes vähän osviittaa antavia.

No mulle tuli tuollainen palaute, ei auttanut yhtään , oli jo kirj tehtynä ja kaksi ammattia täysin eri aloilta ja mietin mihin vielä?

Vierailija
1451/5804 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän osuus on kallis, mutta 90-luvulla sen hankkinut on saanut paljon rahallista. Hyötyä.

En suosittele etukorttia kellekään, vaan suosittelen tarkistamaan saisiko siitä hyötyä. Sehän riippuu omasta kulutuksesta, paikkakunnasta yms.

Kortilla ei saa todellakaan "satunnaista kahvia ja tarjouksia", vaan kaikista S-ryhmän ja sen kumppaneiden ostoista kertyy bonusta. Lisäksi on toki alennuksia sun muita.

Itse olen tilannut korona-aikana ruokaa kotiin ja olen saanut enemmän bonusta sekä useasti alennuksia (= kuljetuksen ilmaiseksi). Mulle tulee itse asiassa näin halvemmaksi tilata kotiin ruoka kerran viikossa, kuin käydä bussilla kaksi kertaa viikossa kaupassa. Voin myös tilata halvemmasta kaupasta kuin jos kävisin lähikaupassa itse (meidän lähikaupat ovat Alepoja, jotka ovat todella kalliita).

Mutta varmaan varakkaammat ja perheet hyötyvät enemmän (kuten aina Suomessa).

Mutta jokainen tarkistakoon tilanteen omalta kohdaltaan ja tehköön päätöksen sen mukaan.

Vierailija
1452/5804 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ajassa se loppusumma pitää maksaa pois?

Vierailija
1453/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla ei ole varaa lentää helikopterilla tallinnaan

Vierailija
1454/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän osuus on kallis, mutta 90-luvulla sen hankkinut on saanut paljon rahallista. Hyötyä.

En suosittele etukorttia kellekään, vaan suosittelen tarkistamaan saisiko siitä hyötyä. Sehän riippuu omasta kulutuksesta, paikkakunnasta yms.

Kortilla ei saa todellakaan "satunnaista kahvia ja tarjouksia", vaan kaikista S-ryhmän ja sen kumppaneiden ostoista kertyy bonusta. Lisäksi on toki alennuksia sun muita.

Itse olen tilannut korona-aikana ruokaa kotiin ja olen saanut enemmän bonusta sekä useasti alennuksia (= kuljetuksen ilmaiseksi). Mulle tulee itse asiassa näin halvemmaksi tilata kotiin ruoka kerran viikossa, kuin käydä bussilla kaksi kertaa viikossa kaupassa. Voin myös tilata halvemmasta kaupasta kuin jos kävisin lähikaupassa itse (meidän lähikaupat ovat Alepoja, jotka ovat todella kalliita).

Mutta varmaan varakkaammat ja perheet hyötyvät enemmän (kuten aina Suomessa).

Mutta jokainen tarkistakoon tilanteen omalta kohdaltaan ja tehköön päätöksen sen mukaan.

Eikö kannattaisi mennä kauppaan jossa on valmiiksi edullisemmat hinnat?

Vierailija
1455/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhälläsinkulla niitä bonuksia ei kerry millä loput maksais pois.

Totta kai. Perunkirjoitus on tehty, ja olen varattoman pesän ainoa perijä. Ei täällä lakia rikota, älä huoli. ☺

En sitä pelännyt vaan että omit vaan sen kortin ja sulle tulee siitä ongelmia.

Mun äidillä oli Stokkan kortti ja koska hoidin hänen asioitaan hänen sairastuttuaan, otin rinnakkaiskortin, jolla hankin hänen tarvitsemansa tavarat, kun äiti ei enää jaksanut kävellä. Kun äiti kuoli, taisi olla vajaa kaksi viikkoa kuolemasta kun Stokkalta soitettiin hädissään, että multa pitäisi saada se kortti pois. Ihan ilman surunvalitteluja saati tiedusteluja onko äiti edes haudattu ja perunkirjoitus tehty, sun muuta. Jäi aika pa*ka fiilis lafkasta, jossa äiti oli ollut asiakkaana varmaan yli 30 vuotta.

Perus Stocka -meininkiä! Kuulostaa niin tutulta. Olen pahoillani!

Vierailija
1456/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiseen otsikkoon palatakseni: onko teepussin uudelleenkäyttö tuttua? Itse juon aamuisin teetä ja nostan pussin lautaselle odottamaan kavereita. Kun siinä on 4-5 pussia, liotan ne itselleni teeksi. Kahvia juon vain mukillisen ip:llä. En käy kahviloissa. Kuivuneen ranskiksen kantin raastan korppujauhoiksi. Ranskiksen sain ruokajaosta, itse en osta. Ketsuppi menee heti laimennettavaksi vedellä. Joskus myös keiton liemeksi jos liemikuutiot loppuivat. Linssit ovat halpoja ja niistä saa proteiinirikkaan keiton. Linssejä, porkkanaa, sipulia noin pääpiirteissään. Mausteita. Voi laittaa jämät melkein mistä vain jatkeeksi.

Siivoan etikalla kylppärissä ja muuten käytän astianpesuainetta ja kuumaa vettä, en kalliita erikoisaineita. Pesin sillä eilen lattiankin. Hyvä tuli.

Näitä venytyskonsteja on paljon. Nykyisin en juuri kuori perunoitakaan. Keitän ne tai laitan halkaistuna uuniin. Esim Aromatin kanssa uuniperunoista syntyy leivänpäällistäkin tiukassa tilanteessa.

Yksi herkku, joka arveluttu pitkään: mikrokaurapuuro, johon kananmuna raakana. Kuulosti pahalta, mutta ei ole. En ole koskaan käyttänyt sokeria/hilloja puurossa. Lidlkn mehukeittoa loraus. 1 purkki 1,35 ja kestää mulla noin kk.

Kävelen paljon. Nyt 7vee nastakengät alkavat olla loppu. 2 numeroa liian isot, mutta ovat käyneet. Jalat kipeytyy, mutta päänupille tekee hyvää.

Vierailija
1457/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina tykännyt jugurtista. Olen sen aja ihmisiä kun se tuli suomeen. Muistan ne ensimmäiset, nelikulmaiset purkit. Ai että niissä oli hyviä makuja.

Kun minulla oli ns. normaaliaika niin jugurttia oli aina jääkaapissa.

Nyt köyhänä säästän johonkin toiseen tarvittavaan ruokaan ja jätän monesti ostamatta vaikka mieli tekisi. Nytkin oli monta viikkoa etten ollut ostanut.

Nyt kävi niin, että sain eilen ystävän kylään ja hän tietää tämän. Toi tuliaisiksi mukanaan litran purkin mansikkajugurttia.

Avasin purkin heti ja aaaaah ihanuutta miten hyvältä se maistui.

Kiittelin moneen kertaan kun oli noin huomaavainen.

Vain köyhä tietää miten herkullisen ihanalta jugurtti voi maistua kun sitä ei voi ostaa kun haluaisi.

Yleensähän jugurtti on ihan jokapäiväinen tuote jääkaapissa. Moni tavallinen ihminen ei edes pidä sitä minään erikoisena vaan normaalina välipalana.

Mutta ainakin minä köyhä pidän.

Vierailija
1458/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä, että jatketaan vedellä jotakin jo alunperinkin halpaa tuotetta, jolloin se lähtee vaan pilaantumaan. Eikö voisi lisätä sitä vettä tilkan käyttöhetkellä siihen määrään, minkä syö heti, eikä pilata koko pakkausta?

Vierailija
1459/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäiseen otsikkoon palatakseni: onko teepussin uudelleenkäyttö tuttua? Itse juon aamuisin teetä ja nostan pussin lautaselle odottamaan kavereita. Kun siinä on 4-5 pussia, liotan ne itselleni teeksi. Kahvia juon vain mukillisen ip:llä. En käy kahviloissa. Kuivuneen ranskiksen kantin raastan korppujauhoiksi. Ranskiksen sain ruokajaosta, itse en osta. Ketsuppi menee heti laimennettavaksi vedellä. Joskus myös keiton liemeksi jos liemikuutiot loppuivat. Linssit ovat halpoja ja niistä saa proteiinirikkaan keiton. Linssejä, porkkanaa, sipulia noin pääpiirteissään. Mausteita. Voi laittaa jämät melkein mistä vain jatkeeksi.

Siivoan etikalla kylppärissä ja muuten käytän astianpesuainetta ja kuumaa vettä, en kalliita erikoisaineita. Pesin sillä eilen lattiankin. Hyvä tuli.

Näitä venytyskonsteja on paljon. Nykyisin en juuri kuori perunoitakaan. Keitän ne tai laitan halkaistuna uuniin. Esim Aromatin kanssa uuniperunoista syntyy leivänpäällistäkin tiukassa tilanteessa.

Yksi herkku, joka arveluttu pitkään: mikrokaurapuuro, johon kananmuna raakana. Kuulosti pahalta, mutta ei ole. En ole koskaan käyttänyt sokeria/hilloja puurossa. Lidlkn mehukeittoa loraus. 1 purkki 1,35 ja kestää mulla noin kk.

Kävelen paljon. Nyt 7vee nastakengät alkavat olla loppu. 2 numeroa liian isot, mutta ovat käyneet. Jalat kipeytyy, mutta päänupille tekee hyvää.

Harva köyhä nauttii köyhäilystä.

Vierailija
1460/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä on tyhmä, ei se köyhä muuten olisikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi