Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
1481/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, mikä helpotus oli, kun toinen aste muuttui maksuttomaksi, siis oikeasti ilmaiseksi. Vanhempi lapseni ei tästä vielä päässyt nauttimaan, mutta nuorempi pääsee. Olen kauhulla miettinyt, että mistä teen rahat taas lukiokirjoihin tai oikeastaan digikirjoihin. Vanhempi lapseni sai peruskoulun ja lukion välissä kesätyön ja se auttoi merkittävästi, mutta nuorempi lapseni on masentunut, eikä kesätyö ole järkevää tässä vaiheessa lääkärinkään mielestä.

Meillä lapsi sai lukion menot toimeentulotuesta.

Se on kyllä mahdollista vain silloin jos on alaikäinen, eikä saa opintolainaa. Useimmille laina myönnetään ja silloin ei tt-tukea saa, koska se lasketaan tuloksi vaikkei lainaa ottaisikaan.

Toinen tilanne on sellainen, että nuorella olisi luottotiedot menneet heti täysi-ikäistyttyään tai että hänen valmistumistaan mihinkään palkalliseen ammattiin on niin epätodennäköistä, ettei lainaa myönnetä. Eli mt-ongelmat ja hyvin heikko koulumenestys, mutta sillon tuskin olisi lukiossa. Eli teillä on aivan poikkeustilanne, jos lukiomenoihin on myönnetty tt-tukea.

Jos vanhempi saa ttt niin lapsi saa tuen lukioon eikä lainaa tartte ottaa.

Periaatteessa asia on näin, se lukee Kelan sivuillakin. Asia harkitaan kuitenkin tapauskohtaisesti, joten mikään automaatio se ei ole.

Laskelman mukaan ne menee, ei siellä kolikkoa heittämällä arvota.

Meillä ei lapsi olisi mennyt lukioon jos tukea ei olisi saanut. Se lainaraha piti jättää niihin yliopisto-opintoihin.

Just noin typerä köyhä on, lukio vaikuttaa koko elämään, mutta köyhä mieluummin on ikänsä köyhä kun kärsii hetken opintolainasta ja rahan vähyydestä.

Minusta täysin järkevä säästää se opintolaina yliopistoon. Sitä kun saa rajoitetun ajan. 

Ja köyhä luulee että yliopistossa pärjätään tai sinne edes päästään jollakin kampaajalinjalla.

Lukion jälkeisestä opiskelusta tässähän oli kyse?

Vierailija
1482/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet rikkaat ovat perineet omaisuutensa.On helppoa ja turvallista elämää, kun saa velattoman asunnon, sijoitusasunnon, kesämökin, metsätilan, rahaa ja pörssiosakkeita vanhemmiltaan. Voi viettää mukavaa elämää, downshiftata, lomailla, matkustella ja haukkua köyhiä.

Osa rikkaista ei ole tehnyt päivääkään rehellistä työtä hankkiakseen itse ansaitsemillaan rahoilla yhtään mitään. Nämä rikkaat ovat saaneet varallisuutensa ilmaiseksi.

Suomen rikkaat kertovat elämästään: Lapset koulutetaan omistajiksi, jo 10-vuotiailla miljoonien omaisuus

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006224470.html

Köyhä ei peri vanhemmiltaan ja sukulaisiltaan mitään. Joskus köyhä voi periä vainajan velkoja. Köyhä ihminen voi olla viisas ja rikas ihminen voi olla tyhmä.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä on tyhmä, ei se köyhä muuten olisikaan.

Kyllä näitä lukiessa tuntuu, että hyväosaiset ne vasta tyhmiä ovatkin. Rahan päälle kyllä ehkä ymmärtävät. Mutta elämästä, ihmisyydestä, ymmärryksestä ylipäätään ei ole tietoa.

Elävät omassa kuplassaan ja varsin yksisilmäisesti ja kapeakatseisesti katsovat eri elämänilmiöitä.

On vain oma näkökulma ja se on se ainoa ja oikea.

Ja aina he vain itse, yksin ja ilman apua tai hyvää onnea mistään suunnasta ovat saavuttaneet elintasonsa.

Tyhmäähän on edes sellaista ääneen sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1483/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laskenut, että minulla ei välttämättä kerry myöskään bonuksia riittävästi. Tiedän sinkkuja jotka ovat joutuneen maksamaan omasta pussista erotuksen kun bonusten kertymisen aikarajaan mennessä ei ole kertnyt tarpeeksi kattamaan loppusumman.

Joku sanoi ettei S-kortti maksa mitään. Onhan se 20 euroa rahaa jonka joutuu laittamaan ensin siihen alkuun saadakseen kortin.

Onko 20 euroa ei mitään? On kai sitten joillekin.

Maksaa omasta pussista? Huoh. Sulla ei ole hajuakaan mistä on kyse. Sinähän saat 100 e osuuden osuuskauppaan. Sinä omistat jotain 100 e arvoista siis (jonka arvo voi toki vielä nousta kunhan Putinista päästään...). Ei se sun raha minnekään häviä.

Suosittelet siis vähävaraiselle, päivittäisten menojen kanssa kamppailevalle ihmiselle 20-100 € sijoitusta S-ryhmään sillä perusteella, mitä Venäjällä mielestäsi tulee tapahtumaan? Putinin jälkeen? Ja mikä se hyöty olikaan? Kortilla satunnaisia tarjouksia ja ehkä ilmainen kahvi. Hmmm....

Siinä on köyhälle iso riski menettää se 20€ kun ei saa bonuksilla maksettua loppuja eikä rahaa ole omassakaan pussissa.

Missä ajassa se loppusumma pitää maksaa pois?

sivuillaan luki muistaaksnei jotenkin siten, että yleensä kahdessa vuodessa, eli ei ollut mikään ehdoton takaraja. Luulisin, että köyhä ihminen voi neuvotella siihen vaikka lisäaikaa. Muutenkin aika nopeasti sieltä saa ne puuttuvat eurot, pitää vain sitten alussa oikeasti keskittää kaikki ostokset s-ryhmään. Kun on saanut kokoon jäsenmaksut, voi alkaa nauttia ylijäämäpautuksista ja asioida muuallakin.  

Vierailija
1484/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina tykännyt jugurtista. Olen sen aja ihmisiä kun se tuli suomeen. Muistan ne ensimmäiset, nelikulmaiset purkit. Ai että niissä oli hyviä makuja.

Kun minulla oli ns. normaaliaika niin jugurttia oli aina jääkaapissa.

Nyt köyhänä säästän johonkin toiseen tarvittavaan ruokaan ja jätän monesti ostamatta vaikka mieli tekisi. Nytkin oli monta viikkoa etten ollut ostanut.

Nyt kävi niin, että sain eilen ystävän kylään ja hän tietää tämän. Toi tuliaisiksi mukanaan litran purkin mansikkajugurttia.

Avasin purkin heti ja aaaaah ihanuutta miten hyvältä se maistui.

Kiittelin moneen kertaan kun oli noin huomaavainen.

Vain köyhä tietää miten herkullisen ihanalta jugurtti voi maistua kun sitä ei voi ostaa kun haluaisi.

Yleensähän jugurtti on ihan jokapäiväinen tuote jääkaapissa. Moni tavallinen ihminen ei edes pidä sitä minään erikoisena vaan normaalina välipalana.

Mutta ainakin minä köyhä pidän.

Yleensä....moni tavallinen...jokapäiväinen.... melkoista yleistämistä. Itse en moista syö.

Et sitten muuta keksinyt. DDD

Kuten on monesti täällä jo sanottu: ei ole pakko. Mutta se ei ole syy, että voi aliarvioida niitä, jotka moista syö.

Kyllä, senverran olen yleistänyt, että jugurtti nyt on hyvin monen talouden yksi sellainen ostos joka ihan automaattisesti tehdään edes ajattelematta. Voit mennä tekemään sinne Prismaan vaikka pienen otannan ihmisten ostoskärryistä. On siis jokapäiväinen miltei kaikille. Jos ei ole allergioita tms.

Silloin kun vielä kävin hotelleissa ja kylpylöissä aina oli jugurttia aamiaispöydässä. Laivoillakin muistaakseni.

Mielestäni juuri jugurtti ON siis hyvin yleinen ostos ja löytyy noin 80-90 % talouksien jääkaapista.

Mutta ainahan köyhän puheet pitää yrittää vesittää tai vääntää valheeksi.

Ja eikö tämä ole ketju, missä köyhät kertovat mitä vain köyhä tajuaa? Ethän sinä voi silloin tajuta kun et ole köyhä.

Köyhä ei tuhlaa vähäisiä rahojaan sellaiseen turhuuteen kuin jugurtti.

No mikä nyt sitten on turhaa ja kenelle? Jotakin köyhänkin on syötävä ja jostain ne ravintoaineet saatava. Ja olisihan se toivottavaa, että siitä ruuasta myös pitäisi.

Mutta en kyllä itsekään mitään valmiiksi maustettuja jugurtteja osta, en pidä niitä kovin terveellisinä vaihtoehtoina. Ostan usein Lidlistä kilon pönikän kreikkalaista jogurttia. Maksaa 2,59 € ja kestää mulla toista viikkoa. Syön sitä vaihtelevasti eri marjojen kanssa. Todella hyvää. :)

Vierailija
1485/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina tykännyt jugurtista. Olen sen aja ihmisiä kun se tuli suomeen. Muistan ne ensimmäiset, nelikulmaiset purkit. Ai että niissä oli hyviä makuja.

Nyt köyhänä säästän johonkin toiseen tarvittavaan ruokaan ja jätän monesti ostamatta vaikka mieli tekisi. Nytkin oli monta viikkoa etten ollut ostanut.

Nyt kävi niin, että sain eilen ystävän kylään ja hän tietää tämän. Toi tuliaisiksi mukanaan litran purkin mansikkajugurttia.

Vain köyhä tietää miten herkullisen ihanalta jugurtti voi maistua kun sitä ei voi ostaa kun haluaisi.

Yleensähän jugurtti on ihan jokapäiväinen tuote jääkaapissa. Moni tavallinen ihminen ei edes pidä sitä minään erikoisena vaan normaalina välipalana.

Yleensä....moni tavallinen...jokapäiväinen.... melkoista yleistämistä. Itse en moista syö.

Kuten on monesti täällä jo sanottu: ei ole pakko. Mutta se ei ole syy, että voi aliarvioida niitä, jotka moista syö.

Kyllä, senverran olen yleistänyt, että jugurtti nyt on hyvin monen talouden yksi sellainen ostos joka ihan automaattisesti tehdään edes ajattelematta. Voit mennä tekemään sinne Prismaan vaikka pienen otannan ihmisten ostoskärryistä. On siis jokapäiväinen miltei kaikille. Jos ei ole allergioita tms.

Silloin kun vielä kävin hotelleissa ja kylpylöissä aina oli jugurttia aamiaispöydässä. Laivoillakin muistaakseni.

Mielestäni juuri jugurtti ON siis hyvin yleinen ostos ja löytyy noin 80-90 % talouksien jääkaapista.

Ja eikö tämä ole ketju, missä köyhät kertovat mitä vain köyhä tajuaa? Ethän sinä voi silloin tajuta kun et ole köyhä.

Jugurttia on kymmeniä eri laatuja, eikä maustamaton litranpurkki 1,70€ tunnu turhuudelta. Marjojen kanssa siitä saa makeaa, mutta se käy myös kermaviilin asemesta dippikastikkeeseen. Nyt tietenkin riemastutaan, ettei köyhä tarvi dippikastiketta, joten voi jugurtin syödä sellaisenaankin. Jugurttia on usein myös alelaputettuna.

Vierailija
1486/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laskenut, että minulla ei välttämättä kerry myöskään bonuksia riittävästi. Tiedän sinkkuja jotka ovat joutuneen maksamaan omasta pussista erotuksen kun bonusten kertymisen aikarajaan mennessä ei ole kertnyt tarpeeksi kattamaan loppusumman.

Joku sanoi ettei S-kortti maksa mitään. Onhan se 20 euroa rahaa jonka joutuu laittamaan ensin siihen alkuun saadakseen kortin.

Maksaa omasta pussista? Huoh. Sulla ei ole hajuakaan mistä on kyse. Sinähän saat 100 e osuuden osuuskauppaan. Sinä omistat jotain 100 e arvoista siis (jonka arvo voi toki vielä nousta kunhan Putinista päästään...). Ei se sun raha minnekään häviä.

Suosittelet siis vähävaraiselle, päivittäisten menojen kanssa kamppailevalle ihmiselle 20-100 € sijoitusta S-ryhmään sillä perusteella, mitä Venäjällä mielestäsi tulee tapahtumaan? Putinin jälkeen? Ja mikä se hyöty olikaan? Kortilla satunnaisia tarjouksia ja ehkä ilmainen kahvi. Hmmm....

Siinä on köyhälle iso riski menettää se 20€ kun ei saa bonuksilla maksettua loppuja eikä rahaa ole omassakaan pussissa.

Missä ajassa se loppusumma pitää maksaa pois?

sivuillaan luki muistaaksnei jotenkin siten, että yleensä kahdessa vuodessa, eli ei ollut mikään ehdoton takaraja. Luulisin, että köyhä ihminen voi neuvotella siihen vaikka lisäaikaa. Muutenkin aika nopeasti sieltä saa ne puuttuvat eurot, pitää vain sitten alussa oikeasti keskittää kaikki ostokset s-ryhmään. Kun on saanut kokoon jäsenmaksut, voi alkaa nauttia ylijäämäpautuksista ja asioida muuallakin.  

Mulla menee noin 120 € kk ruokaan ym. melkoisen kauan saa keskittää, en usko että saa noin montaa vuotta keräillä. Lisäksi s-kauppa niin kaukana ettei talvella pääse käymään. Lisäksi Liiteri on mun ostoksiin edullisempi paikka.

Vierailija
1487/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jugurttia on kymmeniä eri laatuja, eikä maustamaton litranpurkki 1,70€ tunnu turhuudelta. Marjojen kanssa siitä saa makeaa, mutta se käy myös kermaviilin asemesta dippikastikkeeseen. Nyt tietenkin riemastutaan, ettei köyhä tarvi dippikastiketta, joten voi jugurtin syödä sellaisenaankin. Jugurttia on usein myös alelaputettuna.

No ei tarvi kyllä kukaan dippareita eikä jugurttejakaan. Mahd puhdas ruoka on parasta. Tarviiko aik ihm maitotuotteita? 

Vierailija
1488/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet rikkaat ovat perineet omaisuutensa.On helppoa ja turvallista elämää, kun saa velattoman asunnon, sijoitusasunnon, kesämökin, metsätilan, rahaa ja pörssiosakkeita vanhemmiltaan. Voi viettää mukavaa elämää, downshiftata, lomailla, matkustella ja haukkua köyhiä.

Osa rikkaista ei ole tehnyt päivääkään rehellistä työtä hankkiakseen itse ansaitsemillaan rahoilla yhtään mitään. Nämä rikkaat ovat saaneet varallisuutensa ilmaiseksi.

Suomen rikkaat kertovat elämästään: Lapset koulutetaan omistajiksi, jo 10-vuotiailla miljoonien omaisuus

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006224470.html

Köyhä ei peri vanhemmiltaan ja sukulaisiltaan mitään. Joskus köyhä voi periä vainajan velkoja. Köyhä ihminen voi olla viisas ja rikas ihminen voi olla tyhmä.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä on tyhmä, ei se köyhä muuten olisikaan.

Kyllä näitä lukiessa tuntuu, että hyväosaiset ne vasta tyhmiä ovatkin. Rahan päälle kyllä ehkä ymmärtävät. Mutta elämästä, ihmisyydestä, ymmärryksestä ylipäätään ei ole tietoa.

Elävät omassa kuplassaan ja varsin yksisilmäisesti ja kapeakatseisesti katsovat eri elämänilmiöitä.

On vain oma näkökulma ja se on se ainoa ja oikea.

Ja aina he vain itse, yksin ja ilman apua tai hyvää onnea mistään suunnasta ovat saavuttaneet elintasonsa.

Tyhmäähän on edes sellaista ääneen sanoa.

Velat ei periydy. Muuta kun idiooteille.

Vierailija
1489/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat uuden työpaikan 400 kilometrin päästä, muttei ole mitään keinoa, millä maksaa työmatkat tai muuttoa siihen asti, että saat ensimmäisen palkan. Muuttoavustuksia on kyllä tarjolla, mutta niistä saa rahat vasta jälkikäteen kuitteja vastaan. Ja kuittia ei pysty esittämään, kun tilillä ei alun perinkään ole tarpeeksi rahaa niitä kuluja maksaakseen.

Tähän liittyen monessa asiassa se, kun tilillä ei oikeasti vain ole riittävää rahasummaa johonkin asiaan. Että kyse ei ole siitä, että asia "palkitsee sitten myöhemmin" tai "on vähän hintava, mutta rahan arvoista", vaan rahaa ei ole, eikä ole sellaista korttia, jolla tilin voisi höylätä miinukselle.

sossu voi myöntää harkinnanvaraista tukea tuollaisiin tilanteisiin. Avun saamisessa auttaa, kun kysyy heiltä, että haluavatko, että otan sen työpaikan vastaan ja alan maksamaan veroja, joilla kustennetaan muiden toimeentulotukiasiakkaidenkin elanto, vai haluavatko he, että jään/tulen tippumaan toimeentulotuen asiakkaaksi.

Tuossa tukien hakemisessa on pieni mahdollisuus joutua ikävään tilanteeseen. Tilanteeseen, jossa ei voi perääntyä, vaikka taloudellinen tilanne olisi täysin mahdoton.

Kun hakee opiskelun tai työpaikan vuoksi tukea, niin sen vuoksi voidaan katkaista työttömyyskorvaukset ja samalla voidaan evätä kaikki ne olemassa olevat tuet, mitä tuossa tilanteessa voitaisiin myöntää. Mikäli taloudellisen tilanteen vuoksi et pysty muuttamaan ja vastaanottamaan opiskelu- tai työpaikkaa, niin tästä seuraa karenssi.

Tilanne ei ole joko tai - vaan voi pudota väliin. Esimerkiksi aikaisemmin opiskelu saattoi olla sellaista ettei sitä hyväksytty päätoimiseksi opiskeluksi, mutta samaan aikaan samaa opiskelua ei hyväksytty myöskään sivutoimiseksi opiskeluksi - eli ei ollut oikeutettu opintotukiin, mutta opiskelun vuoksi ei ollut myöskään oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Kaksi eri tukijärjestelmää, jossa opintotuen kannalta opiskelu ei ollut päätoimista, mutta työttömyysturvajärjestelmän kannalta opiskelu oli päätoimista.

Vierailija
1490/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tarvi kyllä kukaan dippareita eikä jugurttejakaan. Mahd puhdas ruoka on parasta. Tarviiko aik ihm maitotuotteita? 

Mikä sen puhtaampaa kuin maustamaton jugurtti? Ja kyllä tarvii aikuinenkin maitotuotteita proteiinin ja kalsiumin lähteinä.

Vierailija
1491/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen tilanne, että vaikka nykyään miehen kanssa olemme molemmat hyvin tienaavat ja korkeasti koulutettuja, niin mies on koko ikänsä elänyt erittäin hyväosaista elämää ja minä taas viettänyt lapsuuden ja nuoruuden hyvin köyhissä ja rikkinäisissä oloissa. Miehellä ei ole hajuakaan siitä mitä on olla oikeasti köyhä eikä hän jotenkin osaa tuntea myötätuntoa vähäosaisempia kohtaan. Minä esimerkiksi lahjoitan rahaa hyväntekeväisyyteen ym kun miehellä ei ennen minua tullut sellaiset edes mieleen. Itse osaan todella arvostaa nykytilannettani ja tiedän miten moninaiset syyt voivat olla köyhyyden taustalla. Ärsyttää mieheni kokoomuslainen asenne siitä, että jokainen voi itse tehdä elämästään mitä haluaa. Ei voi! Toki voi yrittää tehdä parhaansa niillä korteilla jotka on saanut, mutta on todella ylimielistä esittää, että kuka vain voi vaikkapa kouluttautua hyväpalkkainen ammattiin. Ei vain voi, monestakin syystä. Omille lapsilleni olen tehnyt todella selväksi, että saamme olla onnekkaita hyväosaisuudestamme ja se velvoittaa meitä auttamaan niitä joilla syystä tai toisesta asiat eivät ole yhtä hyvin.

Vierailija
1492/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen puhtaampaa kuin maustamaton jugurtti? Ja kyllä tarvii aikuinenkin maitotuotteita proteiinin ja kalsiumin lähteinä.

No ei kyllä tarvi, protskua ja kalsiumia saa muualtakin. Eiköhän se jugurtti tehdä maidosta joka saadaan lehmistä. Mitä näille syötetään? Rehuja, jotka tehty mistä? Lääkkeitä? Jopa hormoneja? Maidolle tehdään mitä lie käsittelyjä että säilyy?

Vierailija
1493/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän osuus on kallis, mutta 90-luvulla sen hankkinut on saanut paljon rahallista. Hyötyä.

En suosittele etukorttia kellekään, vaan suosittelen tarkistamaan saisiko siitä hyötyä. Sehän riippuu omasta kulutuksesta, paikkakunnasta yms.

Kortilla ei saa todellakaan "satunnaista kahvia ja tarjouksia", vaan kaikista S-ryhmän ja sen kumppaneiden ostoista kertyy bonusta. Lisäksi on toki alennuksia sun muita.

Itse olen tilannut korona-aikana ruokaa kotiin ja olen saanut enemmän bonusta sekä useasti alennuksia (= kuljetuksen ilmaiseksi). Mulle tulee itse asiassa näin halvemmaksi tilata kotiin ruoka kerran viikossa, kuin käydä bussilla kaksi kertaa viikossa kaupassa. Voin myös tilata halvemmasta kaupasta kuin jos kävisin lähikaupassa itse (meidän lähikaupat ovat Alepoja, jotka ovat todella kalliita).

Mutta varmaan varakkaammat ja perheet hyötyvät enemmän (kuten aina Suomessa).

Mutta jokainen tarkistakoon tilanteen omalta kohdaltaan ja tehköön päätöksen sen mukaan.

Tässä listasitkin koko joukon hyviä perusteluja korttiin sijoittamiselle! Putinin tai Venäjän toimien arvailu on täysin turhaa, kuten olemme huomanneet, eikä niitä kannata tähän keskusteluun "säästövinkkinä" tuoda.

Edesmennyt äitini oli aikoinaan Elannon jäsen, saimme kotiin paperisia 10 markan ostolappuja bonuksena. Siirtyminen S-ryhmään oli ilmaista, ja kymmenien vuosien aikana jäsenyydestä on ollut paljonkin hyötyä! Varsinkin, kun minulla on ollut se rinnakkaiskortti: bonuksia kertyy todella monista liikkeistä.

Vierailija
1494/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat uuden työpaikan 400 kilometrin päästä, muttei ole mitään keinoa, millä maksaa työmatkat tai muuttoa siihen asti, että saat ensimmäisen palkan. Muuttoavustuksia on kyllä tarjolla, mutta niistä saa rahat vasta jälkikäteen kuitteja vastaan. Ja kuittia ei pysty esittämään, kun tilillä ei alun perinkään ole tarpeeksi rahaa niitä kuluja maksaakseen.

Tähän liittyen monessa asiassa se, kun tilillä ei oikeasti vain ole riittävää rahasummaa johonkin asiaan. Että kyse ei ole siitä, että asia "palkitsee sitten myöhemmin" tai "on vähän hintava, mutta rahan arvoista", vaan rahaa ei ole, eikä ole sellaista korttia, jolla tilin voisi höylätä miinukselle.

sossu voi myöntää harkinnanvaraista tukea tuollaisiin tilanteisiin. Avun saamisessa auttaa, kun kysyy heiltä, että haluavatko, että otan sen työpaikan vastaan ja alan maksamaan veroja, joilla kustennetaan muiden toimeentulotukiasiakkaidenkin elanto, vai haluavatko he, että jään/tulen tippumaan toimeentulotuen asiakkaaksi.

Tuossa tukien hakemisessa on pieni mahdollisuus joutua ikävään tilanteeseen. Tilanteeseen, jossa ei voi perääntyä, vaikka taloudellinen tilanne olisi täysin mahdoton.

Kun hakee opiskelun tai työpaikan vuoksi tukea, niin sen vuoksi voidaan katkaista työttömyyskorvaukset ja samalla voidaan evätä kaikki ne olemassa olevat tuet, mitä tuossa tilanteessa voitaisiin myöntää. Mikäli taloudellisen tilanteen vuoksi et pysty muuttamaan ja vastaanottamaan opiskelu- tai työpaikkaa, niin tästä seuraa karenssi.

Tilanne ei ole joko tai - vaan voi pudota väliin. Esimerkiksi aikaisemmin opiskelu saattoi olla sellaista ettei sitä hyväksytty päätoimiseksi opiskeluksi, mutta samaan aikaan samaa opiskelua ei hyväksytty myöskään sivutoimiseksi opiskeluksi - eli ei ollut oikeutettu opintotukiin, mutta opiskelun vuoksi ei ollut myöskään oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Kaksi eri tukijärjestelmää, jossa opintotuen kannalta opiskelu ei ollut päätoimista, mutta työttömyysturvajärjestelmän kannalta opiskelu oli päätoimista.

Mun sukulainen tipahti nollatuloiseksi kun pääsi työkkärin kurssille, irtisanoutui töistään ja sitten työkkäri päätti etteivät maksa tukea kun on jo olemassa oleva ammatti.

Vierailija
1495/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukien ja tukien. Mitä jos elättäisi ihan itse itsensä, saa hakea opiskelemaan minne haluaa. Mutta tiedän, köyhä ei elätä itseään, koskaan. Koko elämä rakennetaan tukien varaan. Ja sitten tulee yllärinä, ettei saa rikkaiden elintasoa.

Minä olen köyhästä perheestä, mutta kun paskatyötkin kelpasi ja hankin kunnon koulutuksen, en ole enää köyhä. Mutta köyhä ei voi, kun tuet saattaa mennä. Tämä on se köyhän mielenmaisema, joka pitää hänet köyhänä.

Vierailija
1496/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain köyhä tajuaa sen pohdinnan, mihin käyttää rahansa kun pitäisi mennä laboratoriokokeisiin. Aikaisemmin muutaman sadan metrin päässä olevassa terveyskeskuksessa otettiin verikokeita. Nyt ne on keskitetty ja pitäisi käydä Helsingin Kampissa. Sinne ei jaksa kävellä, sen verran on matkaa. Yksi bussin kertalippu on 2,80 ja kun siellä menee aikaa, niin menopaluu maksaa 5 euroa 60 senttiä. Sillä saisi paljon ruokaa Lidlistä. Maksuton terveydenhoito? 5,60 on minulle iso raha.

Vierailija
1497/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin 1.1.2020 kerää puskuria.

Kävin koko kodin läpi. Otin itsepalvelukirppiksen vuoden aikana 8 krt.

Keräsin tyhjiä pulloja ja tölkkejä kesällä,

Lopetin kesäksi hsl lipun, kuljin fillarilla.

Siivosin kaikki ruokakaapit. Käytin kaikki vanhat jauhot, pussien pohjat, pakkasen, järkeistin ruuan käytön.

2 vuodessa, 31.12.21 säästössä oli 3000 euroa.

Kolmeen tonniin piti tehdä töitä aivan älyttömästi.

Ensi syksynä alkaa pihakansi remontti. Kuvittelin kun vähennän sitä ja tätä, saan rahaa säästöön.

Nyt on tiukempi kuuri. Remontin lasku, kun tulee, lyhennän velkaa koko säästösummalla.

Arvioitu hinta on 800-900 euroa neliö. 98 neliön väh 90 000 euroa. Kirppismyynneistä ei rahaa enää tule, ne on loppu. Saan korkeintaan rahaa kokoon yht 5000 euroa.

Tarkoittaa yhtiövastike tulee nousemaan

Vierailija
1498/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on Suomessa edullista, vielä. Varsinkin terveellinen. Iso kaali maksaa 3 euroa ja siitä tekee viikon ruuat: kaalikeitto 3 päivää ja kääryleet 2 päivää ja raaste 2 päivää. Jauhelihaa saa tarjouksesta 400 g noin 2 eurolla. 6 perunas maksas 87 senttiä. Huippu on porkkanat 1 kg maksaa 2 euroa. Kaurahiutalelaatikko 2 euroa, jota syö 3 viikkoa. Kanamunat 12 kpl myös 2 euroa Sienet ja omenat voi kuivata syksyllä, niitä saa ilmaiseksi ulkoa. Vitamiinit tulevat ja pysyy laihana. Kauppamatkat voi kävellä tarjousten perässä ja ilmaiset kahvit kaupassa.

Ehkä jossain hesessä voi kierrellä kauppoja tosta vaan tarjousten perässä, mutta täälä vähän syrjemmässä siihen menisi matkojen takia monta päivää.. Ja mitkä ilmaiset kahvit kaupassa? En ole koskaan nähnyt.

Joissain S-ryhmän kaupoissa ja paikoissa saa ilmaisen kahvin: "S-etukortilla ilmainen kahvi kerran päivässä". Saattaa tosin loppua tämä etu pian näillä nykyisillä kahvin hinnoilla.

Ei köyhällä ole varaa S-ryhmän korttiin.

Tämä on muuten totta. Kortin hinta (=osuuskaupan jäsenyys) taitaa olla 100 €. Sinkkuna saa ostella aika pitkään edullisia ruokia, ennenkuin bonukset alkavat kertyä. Minä olen nyt siirtämässä edesmenneen äitini korttia omiin nimiini, tähän asti ollut rinnakkaiskortti. Eri kaupungeissa me asuimme, mutta siitä ei tarvinnut kauppiaan tietää mitään.

ja lainaus s-tyyppien sivuilta: "Osuuskaupan osuusmaksu on 100 euroa, josta liittymisen yhteydessä tulee maksaa vähintään 20 euroa, loppuosan voi kerryttää täyteen vaikkapa Bonuksilla." kaksikymppiä on suhteellisen helppo säästää vaikka pikkuhiljaa, jos on niin köyhä ettei edes sitä jää ylimääräiseksi.

Johan tuolla tuli ilmi ettei bonuksia saa vähäsillä ostoksilla suoritettua kahdessa vuodessa.

Bonusta alkaa kertyä yleensä 50€/kk ostosten jälkeen (oli kaksi osuuskauppaa, jossa raja on 100€). Tuolloin saa bonusta 1% eli alarajalla 0,50€/kk. SIllä viidelläkymmenellä sentillä maksaisi tuota osuusmaksun loppuosaa vissiin viisitoista vuotta... jos taas ostaa kolmellasadalla joka kuukausi (bonus% 2) , niin siinä kerryttämisessä menee aikaa reilu vuosi (ja jos onnistuu ostamaan jotain tuplabonusaikoina, niin vielä nopeammin). Eli jos on mahdollista tehdä reilun vuoden niin, että ostaa kaikki mahdolliset osuuskaupoista (myös bensat), niin sen varmaan saa kasaan? Ainakin tällä nykyisellä bensanhinnalla ei tee vaikeaakaan kuluttaa rahaa :-(

Vierailija
1499/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukien ja tukien. Mitä jos elättäisi ihan itse itsensä, saa hakea opiskelemaan minne haluaa. Mutta tiedän, köyhä ei elätä itseään, koskaan. Koko elämä rakennetaan tukien varaan. Ja sitten tulee yllärinä, ettei saa rikkaiden elintasoa.

Minä olen köyhästä perheestä, mutta kun paskatyötkin kelpasi ja hankin kunnon koulutuksen, en ole enää köyhä. Mutta köyhä ei voi, kun tuet saattaa mennä. Tämä on se köyhän mielenmaisema, joka pitää hänet köyhänä.[/quote

Minäkin opiskelin kaksi koulutusta mutta se ei riitä jos ei ole työpaikkaa. Paskatöissä minäkin olen ollut, alimmillaan palkka oli alle tonnin 6 h töistä.  Edelleen vaan köyhä tuilla elävä.

Vierailija
1500/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä tajuaa että nato hyödyttää vain omistava kansan osaa. Miksi kenenkään vuokralla asuvan kannattaisi ylipäätään ryhtyä sotimaan maansa puolesta, mitä siinä puolustaisi? ei muuta kuin niitä jolla on maata ja muuta omaisuutta. Minulla ei ole intressiä puolustaa näitä.

Sodan syttyessä voi aina lähteä ulkomaille, turhaa tapattaa itseään porvareiden takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi