Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
1461/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäiseen otsikkoon palatakseni: onko teepussin uudelleenkäyttö tuttua? Itse juon aamuisin teetä ja nostan pussin lautaselle odottamaan kavereita. Kun siinä on 4-5 pussia, liotan ne itselleni teeksi. Kahvia juon vain mukillisen ip:llä. En käy kahviloissa. Kuivuneen ranskiksen kantin raastan korppujauhoiksi. Ranskiksen sain ruokajaosta, itse en osta. Ketsuppi menee heti laimennettavaksi vedellä. Joskus myös keiton liemeksi jos liemikuutiot loppuivat. Linssit ovat halpoja ja niistä saa proteiinirikkaan keiton. Linssejä, porkkanaa, sipulia noin pääpiirteissään. Mausteita. Voi laittaa jämät melkein mistä vain jatkeeksi.

Siivoan etikalla kylppärissä ja muuten käytän astianpesuainetta ja kuumaa vettä, en kalliita erikoisaineita. Pesin sillä eilen lattiankin. Hyvä tuli.

Näitä venytyskonsteja on paljon. Nykyisin en juuri kuori perunoitakaan. Keitän ne tai laitan halkaistuna uuniin. Esim Aromatin kanssa uuniperunoista syntyy leivänpäällistäkin tiukassa tilanteessa.

Yksi herkku, joka arveluttu pitkään: mikrokaurapuuro, johon kananmuna raakana. Kuulosti pahalta, mutta ei ole. En ole koskaan käyttänyt sokeria/hilloja puurossa. Lidlkn mehukeittoa loraus. 1 purkki 1,35 ja kestää mulla noin kk.

Kävelen paljon. Nyt 7vee nastakengät alkavat olla loppu. 2 numeroa liian isot, mutta ovat käyneet. Jalat kipeytyy, mutta päänupille tekee hyvää.

Ihan normikamaa. Ton yhen teepss voi käyttää seuraavalla kerralla heti pois. Ketsuppia en käytä enkä lihalemikuutioita enkä vehnäjauhoja enkä aromatia enkä litkukeittoja. Sulla riittää vielä tingimisvaraa.

Vierailija
1462/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laskenut, että minulla ei välttämättä kerry myöskään bonuksia riittävästi. Tiedän sinkkuja jotka ovat joutuneen maksamaan omasta pussista erotuksen kun bonusten kertymisen aikarajaan mennessä ei ole kertnyt tarpeeksi kattamaan loppusumman.

Joku sanoi ettei S-kortti maksa mitään. Onhan se 20 euroa rahaa jonka joutuu laittamaan ensin siihen alkuun saadakseen kortin.

Onko 20 euroa ei mitään? On kai sitten joillekin.

Maksaa omasta pussista? Huoh. Sulla ei ole hajuakaan mistä on kyse. Sinähän saat 100 e osuuden osuuskauppaan. Sinä omistat jotain 100 e arvoista siis (jonka arvo voi toki vielä nousta kunhan Putinista päästään...). Ei se sun raha minnekään häviä.

Suosittelet siis vähävaraiselle, päivittäisten menojen kanssa kamppailevalle ihmiselle 20-100 € sijoitusta S-ryhmään sillä perusteella, mitä Venäjällä mielestäsi tulee tapahtumaan? Putinin jälkeen? Ja mikä se hyöty olikaan? Kortilla satunnaisia tarjouksia ja ehkä ilmainen kahvi. Hmmm....

Siinä on köyhälle iso riski menettää se 20€ kun ei saa bonuksilla maksettua loppuja eikä rahaa ole omassakaan pussissa.

Missä ajassa se loppusumma pitää maksaa pois?

Yritin hakea S-ryhmän sivuilta mutten löytänyt. Muuten kyllä kerrottiin S-bonuskortin liittymissysteemistä. Jos joku muu löytää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1463/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat uuden työpaikan 400 kilometrin päästä, muttei ole mitään keinoa, millä maksaa työmatkat tai muuttoa siihen asti, että saat ensimmäisen palkan. Muuttoavustuksia on kyllä tarjolla, mutta niistä saa rahat vasta jälkikäteen kuitteja vastaan. Ja kuittia ei pysty esittämään, kun tilillä ei alun perinkään ole tarpeeksi rahaa niitä kuluja maksaakseen.

Tähän liittyen monessa asiassa se, kun tilillä ei oikeasti vain ole riittävää rahasummaa johonkin asiaan. Että kyse ei ole siitä, että asia "palkitsee sitten myöhemmin" tai "on vähän hintava, mutta rahan arvoista", vaan rahaa ei ole, eikä ole sellaista korttia, jolla tilin voisi höylätä miinukselle.

sossu voi myöntää harkinnanvaraista tukea tuollaisiin tilanteisiin. Avun saamisessa auttaa, kun kysyy heiltä, että haluavatko, että otan sen työpaikan vastaan ja alan maksamaan veroja, joilla kustennetaan muiden toimeentulotukiasiakkaidenkin elanto, vai haluavatko he, että jään/tulen tippumaan toimeentulotuen asiakkaaksi.

Vierailija
1464/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina tykännyt jugurtista. Olen sen aja ihmisiä kun se tuli suomeen. Muistan ne ensimmäiset, nelikulmaiset purkit. Ai että niissä oli hyviä makuja.

Kun minulla oli ns. normaaliaika niin jugurttia oli aina jääkaapissa.

Nyt köyhänä säästän johonkin toiseen tarvittavaan ruokaan ja jätän monesti ostamatta vaikka mieli tekisi. Nytkin oli monta viikkoa etten ollut ostanut.

Nyt kävi niin, että sain eilen ystävän kylään ja hän tietää tämän. Toi tuliaisiksi mukanaan litran purkin mansikkajugurttia.

Avasin purkin heti ja aaaaah ihanuutta miten hyvältä se maistui.

Kiittelin moneen kertaan kun oli noin huomaavainen.

Vain köyhä tietää miten herkullisen ihanalta jugurtti voi maistua kun sitä ei voi ostaa kun haluaisi.

Yleensähän jugurtti on ihan jokapäiväinen tuote jääkaapissa. Moni tavallinen ihminen ei edes pidä sitä minään erikoisena vaan normaalina välipalana.

Mutta ainakin minä köyhä pidän.

Yleensä....moni tavallinen...jokapäiväinen.... melkoista yleistämistä. Itse en moista syö.

Vierailija
1465/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat uuden työpaikan 400 kilometrin päästä, muttei ole mitään keinoa, millä maksaa työmatkat tai muuttoa siihen asti, että saat ensimmäisen palkan. Muuttoavustuksia on kyllä tarjolla, mutta niistä saa rahat vasta jälkikäteen kuitteja vastaan. Ja kuittia ei pysty esittämään, kun tilillä ei alun perinkään ole tarpeeksi rahaa niitä kuluja maksaakseen.

Tähän liittyen monessa asiassa se, kun tilillä ei oikeasti vain ole riittävää rahasummaa johonkin asiaan. Että kyse ei ole siitä, että asia "palkitsee sitten myöhemmin" tai "on vähän hintava, mutta rahan arvoista", vaan rahaa ei ole, eikä ole sellaista korttia, jolla tilin voisi höylätä miinukselle.

sossu voi myöntää harkinnanvaraista tukea tuollaisiin tilanteisiin. Avun saamisessa auttaa, kun kysyy heiltä, että haluavatko, että otan sen työpaikan vastaan ja alan maksamaan veroja, joilla kustennetaan muiden toimeentulotukiasiakkaidenkin elanto, vai haluavatko he, että jään/tulen tippumaan toimeentulotuen asiakkaaksi.

Minä kysyin, muuttoavustusta olisin saanut samoin yhden kk vuokratakuun. Valitettavasti luottotiedot menneet. Lainaa ei saa,. Mistä toisen kk:den takuu? Ja sitten päälle vielä koko perheen matkustus uuteen paikkaan

Vierailija
1466/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laskenut, että minulla ei välttämättä kerry myöskään bonuksia riittävästi. Tiedän sinkkuja jotka ovat joutuneen maksamaan omasta pussista erotuksen kun bonusten kertymisen aikarajaan mennessä ei ole kertnyt tarpeeksi kattamaan loppusumman.

Joku sanoi ettei S-kortti maksa mitään. Onhan se 20 euroa rahaa jonka joutuu laittamaan ensin siihen alkuun saadakseen kortin.

Maksaa omasta pussista? Huoh. Sulla ei ole hajuakaan mistä on kyse. Sinähän saat 100 e osuuden osuuskauppaan. Sinä omistat jotain 100 e arvoista siis (jonka arvo voi toki vielä nousta kunhan Putinista päästään...). Ei se sun raha minnekään häviä.

Suosittelet siis vähävaraiselle, päivittäisten menojen kanssa kamppailevalle ihmiselle 20-100 € sijoitusta S-ryhmään sillä perusteella, mitä Venäjällä mielestäsi tulee tapahtumaan? Putinin jälkeen? Ja mikä se hyöty olikaan? Kortilla satunnaisia tarjouksia ja ehkä ilmainen kahvi. Hmmm....

Siinä on köyhälle iso riski menettää se 20€ kun ei saa bonuksilla maksettua loppuja eikä rahaa ole omassakaan pussissa.

Missä ajassa se loppusumma pitää maksaa pois?

Yritin hakea S-ryhmän sivuilta mutten löytänyt. Muuten kyllä kerrottiin S-bonuskortin liittymissysteemistä. Jos joku muu löytää.

Sivuilla kerrotaan:

Jos osuusmaksustasi puuttuu vielä osa, voit maksaa sen S-käyttäjätilin kautta.

Jos sinulla ei vielä ole S-käyttäjätiliä, voit luoda sen klikkaamalla "Luo S-käyttäjätili". Anna sen jälkeen sähköpostiosoitteesi. Saat sähköpostiisi viestin, jossa on vahvistuskoodi. Anna vahvistuskoodi S-käyttäjätilillä sille varattuun kenttään.

Lisää tarvittaessa S-käyttäjätilin omiin tietoihin S-Etukorttisi tiedot.

Klikkaa auki Asiakasomistajuus-osio ja voit maksaa osuusmaksusta puuttuvan osuuden.

Voit maksaa osuusmaksun myös pienemmissä erissä. Maksuun tarvittavat tiedot saat omasta osuuskaupastasi.

Tässä ei siis mainittu aikataulusta mitään, mutta sitten alempaa samalta sivulta löytyi lopulta:

Jos liityt asiakasomistajaksi maksamalla osaosuusmaksun (vähintään 20 euroa), siirretään ostoistasi kertyvä Bonus ja maksutapaetu täydentämään osuusmaksuasi. Kun osuusmaksusi on täyteen maksettu, saat bonusrahat suoraan etujen maksutilillesi ja voit käyttää ne niin kuin itse haluat. Aikaa osuusmaksun täyteen maksamiseen on yleisimmin kaksi vuotta. Jos osuusmaksu ei kuitenkaan tule täyteen maksetuksi tuossa määräajassa, joutuu osuuskauppa päättämään asiakasomistajuuden.

Eli se osuusmaksu pitää pystyä maksamaan kahdessa vuodessa.

Vierailija
1467/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä on tyhmä, ei se köyhä muuten olisikaan.

Kyllä näitä lukiessa tuntuu, että hyväosaiset ne vasta tyhmiä ovatkin. Rahan päälle kyllä ehkä ymmärtävät. Mutta elämästä, ihmisyydestä, ymmärryksestä ylipäätään ei ole tietoa.

Elävät omassa kuplassaan ja varsin yksisilmäisesti ja kapeakatseisesti katsovat eri elämänilmiöitä.

On vain oma näkökulma ja se on se ainoa ja oikea.

Ja aina he vain itse, yksin ja ilman apua tai hyvää onnea mistään suunnasta ovat saavuttaneet elintasonsa.

Tyhmäähän on edes sellaista ääneen sanoa.

Vierailija
1468/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on Suomessa edullista, vielä. Varsinkin terveellinen. Iso kaali maksaa 3 euroa ja siitä tekee viikon ruuat: kaalikeitto 3 päivää ja kääryleet 2 päivää ja raaste 2 päivää. Jauhelihaa saa tarjouksesta 400 g noin 2 eurolla. 6 perunas maksas 87 senttiä. Huippu on porkkanat 1 kg maksaa 2 euroa. Kaurahiutalelaatikko 2 euroa, jota syö 3 viikkoa. Kanamunat 12 kpl myös 2 euroa Sienet ja omenat voi kuivata syksyllä, niitä saa ilmaiseksi ulkoa. Vitamiinit tulevat ja pysyy laihana. Kauppamatkat voi kävellä tarjousten perässä ja ilmaiset kahvit kaupassa.

Ehkä jossain hesessä voi kierrellä kauppoja tosta vaan tarjousten perässä, mutta täälä vähän syrjemmässä siihen menisi matkojen takia monta päivää.. Ja mitkä ilmaiset kahvit kaupassa? En ole koskaan nähnyt.

Joissain S-ryhmän kaupoissa ja paikoissa saa ilmaisen kahvin: "S-etukortilla ilmainen kahvi kerran päivässä". Saattaa tosin loppua tämä etu pian näillä nykyisillä kahvin hinnoilla.

Ei köyhällä ole varaa S-ryhmän korttiin.

Tämä on muuten totta. Kortin hinta (=osuuskaupan jäsenyys) taitaa olla 100 €. Sinkkuna saa ostella aika pitkään edullisia ruokia, ennenkuin bonukset alkavat kertyä. Minä olen nyt siirtämässä edesmenneen äitini korttia omiin nimiini, tähän asti ollut rinnakkaiskortti. Eri kaupungeissa me asuimme, mutta siitä ei tarvinnut kauppiaan tietää mitään.

ja lainaus s-tyyppien sivuilta: "Osuuskaupan osuusmaksu on 100 euroa, josta liittymisen yhteydessä tulee maksaa vähintään 20 euroa, loppuosan voi kerryttää täyteen vaikkapa Bonuksilla." kaksikymppiä on suhteellisen helppo säästää vaikka pikkuhiljaa, jos on niin köyhä ettei edes sitä jää ylimääräiseksi.

Vierailija
1469/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etovaa kuulla hyvinvointivaltio ja onnellisin maa. Miljoona lienee köujyysrajan alla. Pitäisi tasata herrain palkat tonniin kk. Alenisiko hinnat jIlmat puhdistuisi. Kuka tekee kansalaisaloitteen suomen yhtenäisyyden nimiin. Me hengessä tietenkin.

Vierailija
1470/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on Suomessa edullista, vielä. Varsinkin terveellinen. Iso kaali maksaa 3 euroa ja siitä tekee viikon ruuat: kaalikeitto 3 päivää ja kääryleet 2 päivää ja raaste 2 päivää. Jauhelihaa saa tarjouksesta 400 g noin 2 eurolla. 6 perunas maksas 87 senttiä. Huippu on porkkanat 1 kg maksaa 2 euroa. Kaurahiutalelaatikko 2 euroa, jota syö 3 viikkoa. Kanamunat 12 kpl myös 2 euroa Sienet ja omenat voi kuivata syksyllä, niitä saa ilmaiseksi ulkoa. Vitamiinit tulevat ja pysyy laihana. Kauppamatkat voi kävellä tarjousten perässä ja ilmaiset kahvit kaupassa.

Ehkä jossain hesessä voi kierrellä kauppoja tosta vaan tarjousten perässä, mutta täälä vähän syrjemmässä siihen menisi matkojen takia monta päivää.. Ja mitkä ilmaiset kahvit kaupassa? En ole koskaan nähnyt.

Joissain S-ryhmän kaupoissa ja paikoissa saa ilmaisen kahvin: "S-etukortilla ilmainen kahvi kerran päivässä". Saattaa tosin loppua tämä etu pian näillä nykyisillä kahvin hinnoilla.

Ei köyhällä ole varaa S-ryhmän korttiin.

Tämä on muuten totta. Kortin hinta (=osuuskaupan jäsenyys) taitaa olla 100 €. Sinkkuna saa ostella aika pitkään edullisia ruokia, ennenkuin bonukset alkavat kertyä. Minä olen nyt siirtämässä edesmenneen äitini korttia omiin nimiini, tähän asti ollut rinnakkaiskortti. Eri kaupungeissa me asuimme, mutta siitä ei tarvinnut kauppiaan tietää mitään.

ja lainaus s-tyyppien sivuilta: "Osuuskaupan osuusmaksu on 100 euroa, josta liittymisen yhteydessä tulee maksaa vähintään 20 euroa, loppuosan voi kerryttää täyteen vaikkapa Bonuksilla." kaksikymppiä on suhteellisen helppo säästää vaikka pikkuhiljaa, jos on niin köyhä ettei edes sitä jää ylimääräiseksi.

Johan tuolla tuli ilmi ettei bonuksia saa vähäsillä ostoksilla suoritettua kahdessa vuodessa.

Vierailija
1471/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, mikä helpotus oli, kun toinen aste muuttui maksuttomaksi, siis oikeasti ilmaiseksi. Vanhempi lapseni ei tästä vielä päässyt nauttimaan, mutta nuorempi pääsee. Olen kauhulla miettinyt, että mistä teen rahat taas lukiokirjoihin tai oikeastaan digikirjoihin. Vanhempi lapseni sai peruskoulun ja lukion välissä kesätyön ja se auttoi merkittävästi, mutta nuorempi lapseni on masentunut, eikä kesätyö ole järkevää tässä vaiheessa lääkärinkään mielestä.

Meillä lapsi sai lukion menot toimeentulotuesta.

Se on kyllä mahdollista vain silloin jos on alaikäinen, eikä saa opintolainaa. Useimmille laina myönnetään ja silloin ei tt-tukea saa, koska se lasketaan tuloksi vaikkei lainaa ottaisikaan.

Toinen tilanne on sellainen, että nuorella olisi luottotiedot menneet heti täysi-ikäistyttyään tai että hänen valmistumistaan mihinkään palkalliseen ammattiin on niin epätodennäköistä, ettei lainaa myönnetä. Eli mt-ongelmat ja hyvin heikko koulumenestys, mutta sillon tuskin olisi lukiossa. Eli teillä on aivan poikkeustilanne, jos lukiomenoihin on myönnetty tt-tukea.

Jos vanhempi saa ttt niin lapsi saa tuen lukioon eikä lainaa tartte ottaa.

Periaatteessa asia on näin, se lukee Kelan sivuillakin. Asia harkitaan kuitenkin tapauskohtaisesti, joten mikään automaatio se ei ole.

Laskelman mukaan ne menee, ei siellä kolikkoa heittämällä arvota.

Meillä ei lapsi olisi mennyt lukioon jos tukea ei olisi saanut. Se lainaraha piti jättää niihin yliopisto-opintoihin.

Just noin typerä köyhä on, lukio vaikuttaa koko elämään, mutta köyhä mieluummin on ikänsä köyhä kun kärsii hetken opintolainasta ja rahan vähyydestä.

Vierailija
1472/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

et siis käy kaupassa lainkaan? et osta yhtään mitään koskaan, et edes elintarvikkeita? riittää, jos ostat kuukaudessa s-ryhmän toimipaikoissa 50 eurolla, niin bonuksia tulee.  etkä sinä sitä 20 euroakaan menetä mihinkään vaikka oppisitkin elämään pelkällä ilmalla ja valolla.

Vierailija
1473/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina tykännyt jugurtista. Olen sen aja ihmisiä kun se tuli suomeen. Muistan ne ensimmäiset, nelikulmaiset purkit. Ai että niissä oli hyviä makuja.

Nyt köyhänä säästän johonkin toiseen tarvittavaan ruokaan ja jätän monesti ostamatta vaikka mieli tekisi. Nytkin oli monta viikkoa etten ollut ostanut.

Nyt kävi niin, että sain eilen ystävän kylään ja hän tietää tämän. Toi tuliaisiksi mukanaan litran purkin mansikkajugurttia.

Vain köyhä tietää miten herkullisen ihanalta jugurtti voi maistua kun sitä ei voi ostaa kun haluaisi.

Yleensähän jugurtti on ihan jokapäiväinen tuote jääkaapissa. Moni tavallinen ihminen ei edes pidä sitä minään erikoisena vaan normaalina välipalana.

Yleensä....moni tavallinen...jokapäiväinen.... melkoista yleistämistä. Itse en moista syö.

Et sitten muuta keksinyt. DDD

Kuten on monesti täällä jo sanottu: ei ole pakko. Mutta se ei ole syy, että voi aliarvioida niitä, jotka moista syö.

Kyllä, senverran olen yleistänyt, että jugurtti nyt on hyvin monen talouden yksi sellainen ostos joka ihan automaattisesti tehdään edes ajattelematta. Voit mennä tekemään sinne Prismaan vaikka pienen otannan ihmisten ostoskärryistä. On siis jokapäiväinen miltei kaikille. Jos ei ole allergioita tms.

Silloin kun vielä kävin hotelleissa ja kylpylöissä aina oli jugurttia aamiaispöydässä. Laivoillakin muistaakseni.

Mielestäni juuri jugurtti ON siis hyvin yleinen ostos ja löytyy noin 80-90 % talouksien jääkaapista.

Mutta ainahan köyhän puheet pitää yrittää vesittää tai vääntää valheeksi.

Ja eikö tämä ole ketju, missä köyhät kertovat mitä vain köyhä tajuaa? Ethän sinä voi silloin tajuta kun et ole köyhä.

Vierailija
1474/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, mikä helpotus oli, kun toinen aste muuttui maksuttomaksi, siis oikeasti ilmaiseksi. Vanhempi lapseni ei tästä vielä päässyt nauttimaan, mutta nuorempi pääsee. Olen kauhulla miettinyt, että mistä teen rahat taas lukiokirjoihin tai oikeastaan digikirjoihin. Vanhempi lapseni sai peruskoulun ja lukion välissä kesätyön ja se auttoi merkittävästi, mutta nuorempi lapseni on masentunut, eikä kesätyö ole järkevää tässä vaiheessa lääkärinkään mielestä.

Se on kyllä mahdollista vain silloin jos on alaikäinen, eikä saa opintolainaa. Useimmille laina myönnetään ja silloin ei tt-tukea saa, koska se lasketaan tuloksi vaikkei lainaa ottaisikaan.

Toinen tilanne on sellainen, että nuorella olisi luottotiedot menneet heti täysi-ikäistyttyään tai että hänen valmistumistaan mihinkään palkalliseen ammattiin on niin epätodennäköistä, ettei lainaa myönnetä. Eli mt-ongelmat ja hyvin heikko koulumenestys, mutta sillon tuskin olisi lukiossa. Eli teillä on aivan poikkeustilanne, jos lukiomenoihin on myönnetty tt-tukea.

Periaatteessa asia on näin, se lukee Kelan sivuillakin. Asia harkitaan kuitenkin tapauskohtaisesti, joten mikään automaatio se ei ole.

Meillä ei lapsi olisi mennyt lukioon jos tukea ei olisi saanut. Se lainaraha piti jättää niihin yliopisto-opintoihin.

Just noin typerä köyhä on, lukio vaikuttaa koko elämään, mutta köyhä mieluummin on ikänsä köyhä kun kärsii hetken opintolainasta ja rahan vähyydestä.

Minusta täysin järkevä säästää se opintolaina yliopistoon. Sitä kun saa rajoitetun ajan. 

Vierailija
1475/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten on monesti täällä jo sanottu: ei ole pakko. Mutta se ei ole syy, että voi aliarvioida niitä, jotka moista syö.

Kyllä, senverran olen yleistänyt, että jugurtti nyt on hyvin monen talouden yksi sellainen ostos joka ihan automaattisesti tehdään edes ajattelematta. Voit mennä tekemään sinne Prismaan vaikka pienen otannan ihmisten ostoskärryistä. On siis jokapäiväinen miltei kaikille. Jos ei ole allergioita tms.

Silloin kun vielä kävin hotelleissa ja kylpylöissä aina oli jugurttia aamiaispöydässä. Laivoillakin muistaakseni.

Mielestäni juuri jugurtti ON siis hyvin yleinen ostos ja löytyy noin 80-90 % talouksien jääkaapista.

Ja eikö tämä ole ketju, missä köyhät kertovat mitä vain köyhä tajuaa? Ethän sinä voi silloin tajuta kun et ole köyhä.

Köyhä ei tuhlaa vähäisiä rahojaan sellaiseen turhuuteen kuin jugurtti.

Vierailija
1476/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

et siis käy kaupassa lainkaan? et osta yhtään mitään koskaan, et edes elintarvikkeita? riittää, jos ostat kuukaudessa s-ryhmän toimipaikoissa 50 eurolla, niin bonuksia tulee.  etkä sinä sitä 20 euroakaan menetä mihinkään vaikka oppisitkin elämään pelkällä ilmalla ja valolla.

En tiedä kuinka ja millä kaavalla ne bonusten kertymiset tapahtuu, mutta en oikein usko, että 50 euroa kuukaudessa riittää.

Ei se se, että jos ostaa 50 eurolla kuukaudessa kerrytä bonuksia 50 eurolla.

Luulitko ehkä näin?

Ainakin K-plussapisteitä kertyy tosi niukasti. En ole saanut edes sitä alinta 5 euroa montaa kertaa.

Tietääkö joku viisaampi miten paljon kuukaudessa pitää ostaa, että kahdessa vuodessa täyttyy? Joku kirjoitti, että 300 euroa.

Vierailija
1477/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä ei tuhlaa vähäisiä rahojaan sellaiseen turhuuteen kuin jugurtti.

Niinhän minä kirjoitinkin. Että kun sain tuliaisiksi. Siksi juuri maistui kun köyhä ei pysty ostamaan kuin harvoin.

Vierailija
1478/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta kun se ei riitä!!! Kahdessa vuedessa ei tolla määrällä bonuksia tarpeeksi kerry. Ja sen 20 menettää jos kahdessa vuodessa ei loppuja maksa.

Vierailija
1479/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle jäi trauma lapsuudesta. Vanhemmat pihejä. Rakensivat talon ja kaipa se nieli rahat. Mutta- esim suihkun pituudesta. Ensinnäkään pesuhuone ei ollut koskaan lämmin, koska vieressä oli sauna. Sitä lämmitettiin lauantaisin ja jos piti mennä suihkuun viikolla niin sinne jääkaappiin vaan. Lattia sementtiä. Mutsi kiukkuamassa, että pitääkö siellä suihkussa aina käydä. Koulussa taas korostettiin hygieniaa. Mutsi pukuhuoneessa valvomassa toimitusta ovi kiinni useimmiten kyllä, mutta laski aikaa ja vesilitroja. Jos ei ollut supernopea, niin kopkopkop hän koputti oveen ja sanoi: alas nyt tulla sieltä jo, sun takia vesilaskut nousee.

Mä oon jo 60 ja vieläkään en osaa nauttia rauhallisista lämpimistä suihkuhetkistä. Äkkiä vaan! Suitsait! Vauhtia! Asun yksin. Maksan vesilaskuni. Käyn abt joka toinen päivä suihkussa ja katkaisen veden hiusten vaahdotuksen ajaksi. Tiukassa istuu. Jos en ollut tarpeeksi nopea, niin laulu keittiössä: sinäkin siellä plutaat ihan liikaa veden kansa jne.

Köyhä tosiaan on aika tyhmä. Vai miksi se ei tajua elää kuten haluaa ?

Vierailija
1480/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta täysin järkevä säästää se opintolaina yliopistoon. Sitä kun saa rajoitetun ajan. 

Ja köyhä luulee että yliopistossa pärjätään tai sinne edes päästään jollakin kampaajalinjalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä