Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Köyhän ainut huvitus on vilkas mielikuvitus. Tämä laulu soi meillä lapsuudessani. Minun hupini on AV-palsta. Tämä ketju on ollut parasta AV-huumoria ja mukana on toki oikeaakin elämää. Ihanaa viihdykettä, kun olen ollut yksin kotona koronan kourissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, jokaisella kynnelle kykenevällä köyhällähän nyt piilolinssit ovat jos ei käytössä niin ainakin kaapissa (se kotivara ja pahanpäivänvara nääs) ja nesteet tietty myös. DDD
Voi itku näitä vinkkejä.
Piilolinssinesteitä voi ostaa kirpputorilta. Ei se ehdi hapantua muutamassa päivässä, vaikka pullosta olisikin jo käytetty vähän.
No ei kun köyhät metsästämään piilolasinestettä kirppareilta. DDD
Miten niin hapantua muutamassa päivässä? Mistä ikinä tietää kuinka kauan on ollut ostettuna tuo vajaa pullo ennen kuin on viety kirpparille myyntiin? Ja millä sitä on sorkittu.
Köyhälle (ja ihan jokaiselle) tyhmin ostos ikinä olisi vajaa käytetty piilolinssineste.
Varsinkin kun ei ole piilolinssejä. Ja vaikka olisikin.
Silmiini en laita mitään toisten käytössä ollutta ja vanhaa jonka ikää enkä puhtautta tarkkaan tiedä.Pahoittelen. Jatkoin sarkasmia tavoittelevaan tapaan eilisiltana valloilleen päässyttä pelleilyä ei-köyhien älyvapaista säästämisneuvoista. Eilen ei nimittäin enää hätkähdetty edes siitä, että ilmoitin aina keittäväni roskalavoilta löytämäni lutikkasohvat sen sijaan, että veisin ne saunaan puhdistumaan. Taisin kysellä sitäkin, saako kirpparilta kuukupin sovitettavaksi kotona vai pitääkö sovittaa paikan päällä. Köyhän kannattaa aina varmistaa, ettei tule noloja tilanteita.
Ketjun ilmapiiri näkyy taas muuttuneen. Pahoittelen uudelleen ja lopetan pelleilemisen.
Älä lopeta!
T: se joka tyhjentää kuukuppinsa kauppojen porteilla
Älkää lopettako!!! Te ootte parasta antia täällä.
T: Köyhä vaeltaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, olenko köyhä vai en, mutta yhden asian olen oppinut: ei saa näyttää köyhältä, kun lähtee isompia asioita ostelemaan. Mulla on ihan tällaista tilannetta varten Fidalta ostettu housupuku, jollaisia en koskaan muulloin käytä, ja korolliset nahkanilkkurit. Meikkaan kevyesti, laitan hiukset kiinni ja sen ainoan kultakorun kaulaan. Lakkaan kynnet. Kummasti tulee parempaa palvelua kuin jos menen virttyneissä arkifarkuissa ja hupparissa, kuluneet lenkkarit jalassa meikittömänä ja tukka auki.
Köyhyysrasismi on arkipäivää ja todellinen ilmiö.
mitäs isompia asioita oikeasti köyhä lähtee ostamaan?
...pakastimeen ei ainakaan ole varaa
Isommalla asialla nyt voidaan käsittää jotain kalliimpaa tuotetta. Minä olen esimerkiksi ostanut sohvan toimeentulotuella. Sain tukea, kun yksi muu etuus viivästyi, mutta se toinen etuus tulikin sitten ja näin ollen mulle jäi ylimääräistä useampia satasia. Ja koska en sen jälkeen tarvinnut tt-tukea, niin jäin "voitolle", koska toimeentulotukea ei peritä takaisin, ellei ole kysymys väärinkäytöksestä.
Niin, pakastimia saa muutamalla kympillä. Eihän tässä siitä suurimmalla osalla ollutkaan kysymys, etteikö sellaiseen olisi varaa, vaan siitä, että ostamisesta syntyy myös kuljetuskustannuksia, jolloin kapistus ei olekaan enää " vain" parin kympin hankinta. Mutta siitähän tässä koko ketjussa on kysymys; ei ymmärretä, ettei köyhällä ole välttämättä autoa, vetokoukkua ja peräkärryä tuosta noin vain käytettävissä tai ylimääräistä rahaa maksella kuljetuksista. Kukaan tuntemani ihminen ei lähde ilomielin ja ilmaiseksi kuljettelemaan toisten pakastimia ja sohvia.
Vierailija kirjoitti:
Joku kahvila on köyhälle helvetti. Aluksi pitää mennä hienojen ihmisten sekaan köyhissä vaatteissa ja tilata se kallis kahvi ääni ja kädet täristen. Kauhistella että tässähän meni puolen päivän tulot. Sitten kahvi lisää paranoidiaa ja ahdistusta. On vatun siistiä ahdistua kahvilla köyhänä.
Tässäkin asiassa on huomattava, että meitä köyhiäkin on erilaisia. Jotkut köyhät pitävät kahvilassa käyntiä virkistävänä ja terapeuttisena.
Mutta jos tuntee, ettei itse halua niissä käydä, niin ei ole pakko. Voi jättää väliin ja tehdä jotain muuta itseä kiinnostavaa.
Ei ole siis kenenkään ihmisen, ei köyhän eikä rikkaan, mennä kahvilaan. Ei kukaan niihin sisään pakota.
Mutta se ettei itse nauti jostain asiasta ei ole aihe syyllistää tai moittia niitä ihmisiä, jotka siitä asiasta nauttivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, mikä helpotus oli, kun toinen aste muuttui maksuttomaksi, siis oikeasti ilmaiseksi. Vanhempi lapseni ei tästä vielä päässyt nauttimaan, mutta nuorempi pääsee. Olen kauhulla miettinyt, että mistä teen rahat taas lukiokirjoihin tai oikeastaan digikirjoihin. Vanhempi lapseni sai peruskoulun ja lukion välissä kesätyön ja se auttoi merkittävästi, mutta nuorempi lapseni on masentunut, eikä kesätyö ole järkevää tässä vaiheessa lääkärinkään mielestä.
Meillä lapsi sai lukion menot toimeentulotuesta.
Se on kyllä mahdollista vain silloin jos on alaikäinen, eikä saa opintolainaa. Useimmille laina myönnetään ja silloin ei tt-tukea saa, koska se lasketaan tuloksi vaikkei lainaa ottaisikaan.
Toinen tilanne on sellainen, että nuorella olisi luottotiedot menneet heti täysi-ikäistyttyään tai että hänen valmistumistaan mihinkään palkalliseen ammattiin on niin epätodennäköistä, ettei lainaa myönnetä. Eli mt-ongelmat ja hyvin heikko koulumenestys, mutta sillon tuskin olisi lukiossa. Eli teillä on aivan poikkeustilanne, jos lukiomenoihin on myönnetty tt-tukea.
Jos vanhempi saa ttt niin lapsi saa tuen lukioon eikä lainaa tartte ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kahvila on köyhälle helvetti. Aluksi pitää mennä hienojen ihmisten sekaan köyhissä vaatteissa ja tilata se kallis kahvi ääni ja kädet täristen. Kauhistella että tässähän meni puolen päivän tulot. Sitten kahvi lisää paranoidiaa ja ahdistusta. On vatun siistiä ahdistua kahvilla köyhänä.
Tässäkin asiassa on huomattava, että meitä köyhiäkin on erilaisia. Jotkut köyhät pitävät kahvilassa käyntiä virkistävänä ja terapeuttisena.
Mutta jos tuntee, ettei itse halua niissä käydä, niin ei ole pakko. Voi jättää väliin ja tehdä jotain muuta itseä kiinnostavaa.
Ei ole siis kenenkään ihmisen, ei köyhän eikä rikkaan, mennä kahvilaan. Ei kukaan niihin sisään pakota.
Mutta se ettei itse nauti jostain asiasta ei ole aihe syyllistää tai moittia niitä ihmisiä, jotka siitä asiasta nauttivat.
Kahvi ABC:llakin on kiva ja virkistävä kokemus. Siellä käy niin monenmoista ihmistä, että kyllä sinne köyhäkin köyhien vaatteissa kelpaa, eikä kukaan tuijota. En minäkään osaa missään hienoissa kahviloissa käydä enkä edes tiennyt että kahvilaan pitäisi pukeutua hienosti muuten kuin ekoille treffeille mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkat, hotellit, laivareissut, ulkona syöminen, kaikki tälläiset on mulle luksusta. Tavallisia asioita mitä joutuu miettimään on ainakin bussikortin arvo(asun pk seudulla) jos on joku tapaaminen, niin onko rahaa mennä sinne, jos on juhlat, pitää suunnitella koko kuun budjetti yhtä viikonloppua varten, pitää kirjata ylös jokaikinen kauppareissu, ostaa aina alennusmyynneistä kuin mahdollista, pakko ostaa halpismerkkejä esim kaupoissa, listaa vois jatkaa loputtomiin... Se ainainen huoli siitä onkohan mulla varaa tähän? Se jos mikä masentaa. kun vois joskus nauttia elämästä ilman pelkoa et rahat ei riitä.
Mun on pitänyt jättää juhlat kokonaan väliin sekä omat että sukulaisten. Ainoa mikä tuntui tosi pahalta oli oman lapsen ylioppilasjuhlat joita ei kyennyt järjestämään.
Sääli lapsiasi. Miten ei muka kyennyt? Tarjoilujen ei tarvitse olla mitään ökyä, ihan pullakahvit riittää. Tuo on just sitä korvienvälin köyhyyttä, paketti kahvia ja kympillä saisi jo montaa keksilajia ja pullapitkon. Ihan varmasti olisi tuillakin eläen varaa, ellei rahaa ole hassattu johonkin osamaksuihin ja päihteisiin.
Voi kiessus mikä asenne. Rahathan ne aina menee päihteisiin tai osareihin. Kun koti on pieni niin sinne ei mahdu vieraita eli se paikkakin olisi pitänyt olla. Lisäksi sukulaiset asuu ympäri maata. Pitkien matkojen takaa tuleville keksi ja pulla? Juhlavaatteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se ettei itse nauti jostain asiasta ei ole aihe syyllistää tai moittia niitä ihmisiä, jotka siitä asiasta nauttivat.Kahvi ABC:llakin on kiva ja virkistävä kokemus. Siellä käy niin monenmoista ihmistä, että kyllä sinne köyhäkin köyhien vaatteissa kelpaa, eikä kukaan tuijota. En minäkään osaa missään hienoissa kahviloissa käydä enkä edes tiennyt että kahvilaan pitäisi pukeutua hienosti muuten kuin ekoille treffeille mennessä.
Kierrätysbuumin myötä ei köyhää välttämättä vaatteista erota. Kirpparilta voi löytää edullisen merkkitakin, ja varakas pitää vaatteeensa loppuun, eikä osta aina uutta.
Mulle jäi trauma lapsuudesta. Vanhemmat pihejä. Rakensivat talon ja kaipa se nieli rahat. Mutta- esim suihkun pituudesta. Ensinnäkään pesuhuone ei ollut koskaan lämmin, koska vieressä oli sauna. Sitä lämmitettiin lauantaisin ja jos piti mennä suihkuun viikolla niin sinne jääkaappiin vaan. Lattia sementtiä. Mutsi kiukkuamassa, että pitääkö siellä suihkussa aina käydä. Koulussa taas korostettiin hygieniaa. Mutsi pukuhuoneessa valvomassa toimitusta ovi kiinni useimmiten kyllä, mutta laski aikaa ja vesilitroja. Jos ei ollut supernopea, niin kopkopkop hän koputti oveen ja sanoi: alas nyt tulla sieltä jo, sun takia vesilaskut nousee.
Mä oon jo 60 ja vieläkään en osaa nauttia rauhallisista lämpimistä suihkuhetkistä. Äkkiä vaan! Suitsait! Vauhtia! Asun yksin. Maksan vesilaskuni. Käyn abt joka toinen päivä suihkussa ja katkaisen veden hiusten vaahdotuksen ajaksi. Tiukassa istuu. Jos en ollut tarpeeksi nopea, niin laulu keittiössä: sinäkin siellä plutaat ihan liikaa veden kansa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on Suomessa edullista, vielä. Varsinkin terveellinen. Iso kaali maksaa 3 euroa ja siitä tekee viikon ruuat: kaalikeitto 3 päivää ja kääryleet 2 päivää ja raaste 2 päivää. Jauhelihaa saa tarjouksesta 400 g noin 2 eurolla. 6 perunas maksas 87 senttiä. Huippu on porkkanat 1 kg maksaa 2 euroa. Kaurahiutalelaatikko 2 euroa, jota syö 3 viikkoa. Kanamunat 12 kpl myös 2 euroa Sienet ja omenat voi kuivata syksyllä, niitä saa ilmaiseksi ulkoa. Vitamiinit tulevat ja pysyy laihana. Kauppamatkat voi kävellä tarjousten perässä ja ilmaiset kahvit kaupassa.
Ehkä jossain hesessä voi kierrellä kauppoja tosta vaan tarjousten perässä, mutta täälä vähän syrjemmässä siihen menisi matkojen takia monta päivää.. Ja mitkä ilmaiset kahvit kaupassa? En ole koskaan nähnyt.
Joissain S-ryhmän kaupoissa ja paikoissa saa ilmaisen kahvin: "S-etukortilla ilmainen kahvi kerran päivässä". Saattaa tosin loppua tämä etu pian näillä nykyisillä kahvin hinnoilla.
Ei köyhällä ole varaa S-ryhmän korttiin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama juttu. Nykyään myös kampaajalla käyntiä välttelee ja vaateostoksia. Viime kerta onkin 2014 kun ostin vaatteita. Rahaa löytyisi kohtuullisesti, mutta onhan se nuppi mennyt nähtävästi pilalle matalapalkka-alan köyhyydestä ja ettei vuosien ylityöpakon ja väsymyksen takia enää ole käynyt missään muualla kuin kotona ja töissä. Ei olisi varaakaan. Köyhyys aiheuttaa muelenterveysongelmia. Vähintään kaikilla köyhillä tapahtuu mökkihöperöityminen.
Vierailija kirjoitti:
Saat uuden työpaikan 400 kilometrin päästä, muttei ole mitään keinoa, millä maksaa työmatkat tai muuttoa siihen asti, että saat ensimmäisen palkan. Muuttoavustuksia on kyllä tarjolla, mutta niistä saa rahat vasta jälkikäteen kuitteja vastaan. Ja kuittia ei pysty esittämään, kun tilillä ei alun perinkään ole tarpeeksi rahaa niitä kuluja maksaakseen.
Tähän liittyen monessa asiassa se, kun tilillä ei oikeasti vain ole riittävää rahasummaa johonkin asiaan. Että kyse ei ole siitä, että asia "palkitsee sitten myöhemmin" tai "on vähän hintava, mutta rahan arvoista", vaan rahaa ei ole, eikä ole sellaista korttia, jolla tilin voisi höylätä miinukselle.
Kun tilanne on tämä, miksi alunperin hait uutta paikkaa 400 km päästä? Onhan tuossa hakiessakin varmasti ollut tiedossa, kuinka vaikeaa ja kallista muuttaminen on.
Ei näillä tuilla herroiksi elellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, mikä helpotus oli, kun toinen aste muuttui maksuttomaksi, siis oikeasti ilmaiseksi. Vanhempi lapseni ei tästä vielä päässyt nauttimaan, mutta nuorempi pääsee. Olen kauhulla miettinyt, että mistä teen rahat taas lukiokirjoihin tai oikeastaan digikirjoihin. Vanhempi lapseni sai peruskoulun ja lukion välissä kesätyön ja se auttoi merkittävästi, mutta nuorempi lapseni on masentunut, eikä kesätyö ole järkevää tässä vaiheessa lääkärinkään mielestä.
Se on kyllä mahdollista vain silloin jos on alaikäinen, eikä saa opintolainaa. Useimmille laina myönnetään ja silloin ei tt-tukea saa, koska se lasketaan tuloksi vaikkei lainaa ottaisikaan.
Toinen tilanne on sellainen, että nuorella olisi luottotiedot menneet heti täysi-ikäistyttyään tai että hänen valmistumistaan mihinkään palkalliseen ammattiin on niin epätodennäköistä, ettei lainaa myönnetä. Eli mt-ongelmat ja hyvin heikko koulumenestys, mutta sillon tuskin olisi lukiossa. Eli teillä on aivan poikkeustilanne, jos lukiomenoihin on myönnetty tt-tukea.
Periaatteessa asia on näin, se lukee Kelan sivuillakin. Asia harkitaan kuitenkin tapauskohtaisesti, joten mikään automaatio se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa asia on näin, se lukee Kelan sivuillakin. Asia harkitaan kuitenkin tapauskohtaisesti, joten mikään automaatio se ei ole.
Laskelman mukaan ne menee, ei siellä kolikkoa heittämällä arvota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskelman mukaan ne menee, ei siellä kolikkoa heittämällä arvota.
Meillä ei lapsi olisi mennyt lukioon jos tukea ei olisi saanut. Se lainaraha piti jättää niihin yliopisto-opintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Ihmisillä on herttainen tapa ottaa todesta kaikki, mitä Kelan ja muiden viranomaisten säännöissä sanotaan. Tottahan ne jutut ovat, mutta eivät päde kaikkeen. Hakeminen on tehty niin monimutkaiseksi, etten yhtään ihmettele, että jotkut ovat mieluummin hakematta kuin ryhtyvät siihen sanasotaan. Kelan virkailijat eivät aina ole kovin avuliaita: kyllähän he vastaavat, kun kysytään, mutta eri juttu on silloin, kun asiakas ei osaa kysyä.
Virheet ovat oma lukunsa - niitä kun ei korjata, jollei asiakas osaa vaatia ja perustella asiaansa. Äskettäin sovin sosiaalityöntekijän kanssa erään muutaman kympin arvoisesta harkinnanvaraisesta hankinnasta, ja hän kehotti lähettämään laskun järjestelmän kautta. Anomukseni hylättiin. Kävi ilmi, että anomus oli jotenkin joutunut väärälle virkailijalle, joka ei ohjannut sitä oikealle virkailijalle, vaan hylkäsi (?) sen antamatta edes perusteluja. Oma virkailijani korjasi asian, mutta jollei hän olisi ollut välikätenä, en olisi mitenkään osannut perustella uutta anomusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat uuden työpaikan 400 kilometrin päästä, muttei ole mitään keinoa, millä maksaa työmatkat tai muuttoa siihen asti, että saat ensimmäisen palkan. Muuttoavustuksia on kyllä tarjolla, mutta niistä saa rahat vasta jälkikäteen kuitteja vastaan. Ja kuittia ei pysty esittämään, kun tilillä ei alun perinkään ole tarpeeksi rahaa niitä kuluja maksaakseen.
Tähän liittyen monessa asiassa se, kun tilillä ei oikeasti vain ole riittävää rahasummaa johonkin asiaan. Että kyse ei ole siitä, että asia "palkitsee sitten myöhemmin" tai "on vähän hintava, mutta rahan arvoista", vaan rahaa ei ole, eikä ole sellaista korttia, jolla tilin voisi höylätä miinukselle.
Kun tilanne on tämä, miksi alunperin hait uutta paikkaa 400 km päästä? Onhan tuossa hakiessakin varmasti ollut tiedossa, kuinka vaikeaa ja kallista muuttaminen on.
Tuohan onkin typerää. Mutta juuri noin työttömien ja köyhien käsketään tehdä. Muuttaa työn perässä halvempaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Ihmisillä on herttainen tapa ottaa todesta kaikki, mitä Kelan ja muiden viranomaisten säännöissä sanotaan. Tottahan ne jutut ovat, mutta eivät päde kaikkeen. Hakeminen on tehty niin monimutkaiseksi, etten yhtään ihmettele, että jotkut ovat mieluummin hakematta kuin ryhtyvät siihen sanasotaan. Kelan virkailijat eivät aina ole kovin avuliaita: kyllähän he vastaavat, kun kysytään, mutta eri juttu on silloin, kun asiakas ei osaa kysyä.
Virheet ovat oma lukunsa - niitä kun ei korjata, jollei asiakas osaa vaatia ja perustella asiaansa. Äskettäin sovin sosiaalityöntekijän kanssa erään muutaman kympin arvoisesta harkinnanvaraisesta hankinnasta, ja hän kehotti lähettämään laskun järjestelmän kautta. Anomukseni hylättiin. Kävi ilmi, että anomus oli jotenkin joutunut väärälle virkailijalle, joka ei ohjannut sitä oikealle virkailijalle, vaan hylkäsi (?) sen antamatta edes perusteluja. Oma virkailijani korjasi asian, mutta jollei hän olisi ollut välikätenä, en olisi mitenkään osannut perustella uutta anomusta.
En ymmärrä, miksi Kelan hakemuksia pidetään monimutkaisina. Täytä hakemus verkossa, lähetä pyydetyt liitteet sähköisesti. Jos osaat käyttää verkkopankkia, osaat täyttää tukihakemuksen.
mitäs isompia asioita oikeasti köyhä lähtee ostamaan?
...pakastimeen ei ainakaan ole varaa :D