Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kahviloista ja rikkaiden ihmettely kuka niissä käy.
Täällä pikkukaungissa on eräs konditoriakahvila joka on miltei aina täynnä ihmisiä. Jotkut siellä siis käy.
Kesällä on myös terassi ja sekin miltei aina täynnä.
Käyn siellä toisinaan pienituloisena eläkeläisenä, joskus yksin, joskus jonkun ystävän kanssa.
Siellä on todella hyvä tuoksu heti sisään mennessä, kodikas tunnelma, hyvä palvelu ja miltei aina joku tuttu jonka kanssa voi vaihtaa muutama sana.
Mukaan kotiin voi ostaa myös kotitekoisen makuisia herkullisia leipomotuotteita. Jos on joskus varaa.
Tuolla rahalla jonka kahvi ja pulla tai suolainen pala maksaa saa iloisen mielen, seuraa ja juttutuokion. Monen eläkeläisen päivä on pelastettu.
Sanoisin, että se on pieni hinta jos joutuu käymään lääkäreillä ja ostamaan lääkkeitä tai jopa mielialalääkkeitä kun istuu yksin pienessä asunnossa ja masentuu tai sairastuu siitä virikkeettömyydestä ja yksitoikkoisuudesta.
Kannattaisi katsoa peiliin kun tuomitsee kovin jyrkästi kahvilassa käynnit tai julistaa etten minä ainakaan sellaista kaipaa tai tarvitse. Ymmärränkö minä yhtään muita ihmisiä ja ihmismieltä.Ehkä joku kuitenkin kaipaa ja tarvitsee. Ihan mielenterveyden säilyttääkseen tai seuranpuutteen vuoksi tms. Näkee muita ihmisiä ja tuntee itsensä hetken kuuluvansa johonkin samaan ryhmään kuin muutkin ihmiset.
On eri asia elää toimeliasta, yltäkylläistä ja perhe- sekä ystäväkeskeistä elämää.
Kuin yksin, suurimmaksi ajaksi pienessä asunnossa ja pienillä rahoilla. Poissa työelämästä, syystä tai toisesta.
Joku kahvilahetki on silloin ihan eri arvoinen kuin pelkästään se rahamäärä mitä siihen menee .
Leikkiköyhät tässäkin tuijottavat vain sitä mitä kahvilassa käynti maksaa. Eivät tajua asian laajempaa merkitystä niille joille se on juhlahetki harmaasta arjesta.Itsellekin kahvilassa käynti oli hyvin terapeuttista. Pääsi pois kotoa kykkimästä ja näkemään muita ihmisiä jotka rentoutuvat kahvilla. Rahaa oli tuolloin todella niukasti ja jokainen euro laskettiin mutta köyhänä kahvilassakäynti oli, kuin ulkomaan matka.
Se että joku on köyhä ei tarkoita, että hän ei saa tehdä koskaan mitään kivaa, ostaa vain makaronia ja sukkia.
Ote oon henk.koht niin köyhä että saan kahvilassa paniikiikohtauksen. En enää kykene nauttimaan rikkaiden jutuista. Mulle pitäisi maksaa että kävisin jossain kahvilla, mutta minkäs teet kun raha ja vastuu vapaudesta ahdistaa niin ei kiitos. Köyhyys tekee lopulta hulluksi.
Joku kahvila on köyhälle helvetti. Aluksi pitää mennä hienojen ihmisten sekaan köyhissä vaatteissa ja tilata se kallis kahvi ääni ja kädet täristen. Kauhistella että tässähän meni puolen päivän tulot. Sitten kahvi lisää paranoidiaa ja ahdistusta. On vatun siistiä ahdistua kahvilla köyhänä.
Vierailija kirjoitti:
Edulliset perusraaka-aineet ovat usein ravintoköyhää mahantäytettä. S-kaupasta saa neljällä eurolla Rainbow-monivitamiini-hivenainepurkin, jossa on sata tablettia. Kannattaa tilipäivänä ostaa sellainen, niin pärjää kolmisen kuukautta niidenkin päivien yli, jolloin on vain kauraryyniä ja vettä hanasta.
Mulla lähti vitamiineista huolimatta hiukset, kun opiskelin. Leikkasin ne itse sitten lyhyemmiksi, mutta ei ne mitkään nätit ole. Enkä tiedä kasvaako takaisinkaan.
Kahviloissa ahdistuvat: ei niissä ole ollenkaan pakko käydä! Te teette sellaisia asioita, jotka teistä tuntuu hyvältä! AP aloitti ketjun, kun oli hyvällä mielellä vaarin kanssa jaetusta yhteisestä hetkestä tarjottavineen. Parempituloisille kahvilakäynti voi olla olankohautuksella sivuutettava, hintojen puolesta, siis. Vaarin seura varmasti ilahduttaa, tuloista ja syötävistä riippumatta, aina. ☺
Joskus ei ole rahaa ostaa vessapaperiakaan. Käsisuihku on kätevä ja sopiva pyyhe. Mun mielestä tulee puhtaampaakin ja ei todellakaan unohda pestä käsiä. Toki paperia voi varastaa vaikka kirjastoistakin, mutta se oli ennen helpompaa.
Jotkut rullat on muutenkin riittoisampia. Peruskauppojen rullat tuntuu olevan ilmaa täynnä ja kuluu hetkessä. Lidlistä saa sellasia jykeviä, jotka kestää kauemmin.
Muuta paperia ei sitten tarvikaan hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, jokaisella kynnelle kykenevällä köyhällähän nyt piilolinssit ovat jos ei käytössä niin ainakin kaapissa (se kotivara ja pahanpäivänvara nääs) ja nesteet tietty myös. DDD
Voi itku näitä vinkkejä.
Piilolinssinesteitä voi ostaa kirpputorilta. Ei se ehdi hapantua muutamassa päivässä, vaikka pullosta olisikin jo käytetty vähän.
No ei kun köyhät metsästämään piilolasinestettä kirppareilta. DDD
Miten niin hapantua muutamassa päivässä? Mistä ikinä tietää kuinka kauan on ollut ostettuna tuo vajaa pullo ennen kuin on viety kirpparille myyntiin? Ja millä sitä on sorkittu.
Köyhälle (ja ihan jokaiselle) tyhmin ostos ikinä olisi vajaa käytetty piilolinssineste.
Varsinkin kun ei ole piilolinssejä. Ja vaikka olisikin.
Silmiini en laita mitään toisten käytössä ollutta ja vanhaa jonka ikää enkä puhtautta tarkkaan tiedä.Pahoittelen. Jatkoin sarkasmia tavoittelevaan tapaan eilisiltana valloilleen päässyttä pelleilyä ei-köyhien älyvapaista säästämisneuvoista. Eilen ei nimittäin enää hätkähdetty edes siitä, että ilmoitin aina keittäväni roskalavoilta löytämäni lutikkasohvat sen sijaan, että veisin ne saunaan puhdistumaan. Taisin kysellä sitäkin, saako kirpparilta kuukupin sovitettavaksi kotona vai pitääkö sovittaa paikan päällä. Köyhän kannattaa aina varmistaa, ettei tule noloja tilanteita.
Ketjun ilmapiiri näkyy taas muuttuneen. Pahoittelen uudelleen ja lopetan pelleilemisen.
Eikä se ollut mikään säästämisneuvo, vaan vinkki siihen, miten voi tehdä, jos sattuu olemaan sekä kuivunut ripsari että piilarinestettä - siihen samaan asiayhteyteen ku samalla vaivalla meni. Jollet nyt hoksannut, niin alku koski kuivan ripsarin pelastamista vedellä, mitä nyt luulis ainakin suurimmalla osalla köyhistäkin olevan käytössä. Toki on tässäkin maassa niin köyhiä henkilöitä, että asuvat metsässä teltassa taikka hökkelissä, mut ehkä heille ei kuiva ripsari ole päällimmäisin ongelma, niin en laajentanut vinkkejäni kattamaan heidänkin olosuhteitaan. Tsiisus sentään tää on naurettavaa "keskustelua".
Jos olisit lukenut koko ketjun, näkisit tämän keskustelun toisella tavalla. Täällä ei enää ole aikoihin annettu vinkkejä kovin tosissaan.
Olen minäkin piilolinssinesteellä vetreyttänyt ripsaria. Ihan hyvä neuvo, muttei välttämättä enää tässä farssissa.
Ookoo. Mä poistun tästä keskustelusta sit kokonaan :(
Tuolle sarkasmintavoittelijalle:
Sullon mun luonto!
Kiva joskus hersytellä vilkkaan mielikuvituksensa ja sanaisen arkkunsa aarteita langoille roikkumaan. Huumorintaju on kyllä niin yksilöllinen juttu, että kaikilla ei ole samaa. Minusta sun heitot oli mainioita melkein kaikki.
Mulla on nää samat vammat ku sulla ;) :).
Ja jos en täällä roiku tirskumassa, niin saatan avata televiission ja Juutuubin sieltä ja esim sanalla Tourette löytää lisää hauskuuksia. Kissavideoita ei aina jaksa. Joskus tulee sellanen hööki päälle, että on pakko saada nauraa. Olen siis 66vee köyhä eläkeläinen, jonka iltarukoukseen kuuluu mm toive siitä, että tv ja tabletti jaksavat vielä pitkään eikä hampaille tapahtuis mitään yllättävää.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pahaan kuntoon esim.hampaat menee,kun ei vaan ole varaa laittaa 70e.hammaslääkäriin 3kk.välein.Alhaalla enää7 hammasta,joista3 katki.Ylhäältä etuhammas poikki ja kaksi kulmahammasta puuttuu sen vierestä. Rikkaat ei tajua,että joku elää kersojensa kanssaVUODEN sillä samalla rahalla jonka rikas tienaa kuukaudessa.Ei vaan tajuta,että ei oo sulta paljon pois,jos vaikka antaisit köyhälle sukulaiselle tonnin rahaa esim.Joululahjaksi.Sulle jää silti vielä se 9000 jäljelle tai 19 000 samalle kuulle. Ei tajuta että kun ostat joululahjoja rikkaan lapselle alesta.Nättiä ja söpöä,mutta halpaa,esim.mlp.Sitten tiuskaistaan,että tällaista halpaa,ei oo mitään järkee ostaa monta vaatetta.Pitäis olla pop tai marimekko tms...
Kuulostaa sairaudelta, joka vaikuttaa myös hampaisiin. Kannattaisi alkuun soittaa terveyskeskuksen neuvontaan, sitten Kelaan. Jos kyseessä on sairaus, siihen voi saada apua. Mutta täytyy sitä hakeakin.
Itse olen lähtöisin köyhästä suurperhestä. Nykyään aikuisena en ole enää köyhä,mutta muistan lapsuudesta monia asioita. Esim. kävin ensimmäisen kerran hotellissa lomamatkalla lukioluokan retkellä. Ruoka oli meillä lähestulkoon aina kotona perunaa, ruskeaa kastiketta. Karkkia sain harvoin, kermajäätelöä söin ensimmäisen kerran aikuisena. Vaatteet oli aina sisarusten vanhoja, kuten lelutkin. En kuitenkaan ole katkera tmv. Lapsuudestani, se on opettanut nöyryyttä ja säästeliäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Todella pitkä ja kuuma suihku on luksusta.
Taloyhtiön saunassa kerran viikossa sekin on mahdollista. Saunamaksu 10€/kk, joten ei tee kuin 2,50€/vko. Suomessa saunamaksu lasketaan perustoimeentuloon kuuluvaksi, joka osaltaan vahvistaa käsitystä maailman onnellisimmasta maasta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rippikoulua en käynyt kirjoitti:
Minä aikoinaan jätin rippikoulun käymättä kun mummo uhkaili että saan paljon rahaa sukulaisilta ja vieraita onnittelemaan minua lahjoin. Kehui että niillä rahoilla voin myöhemmin ostaa mopon tai mennä autokouluun ja hankkia kauniita vaatteita. Olin tuolloin jo niin köyhäksi kasvatettu että jos kerran vuodessa sai 5mk karkkirahaa, niin ahdisti ja hävetti ostaa karkkia. Mieluummin olisin ollut ilman vitosta ja karkkia. Muistan miten vapisin kioskille mennessä karkkia pakotettuna ostamaan. Vielä kauheampi ajatus oli mummon uhkaus rippikoululahjoista. Olen niin köyhäksi kasvatettu että en tunne ansaitsevani mitään hyödykkeitä. Näen mieluummin nälkää kuin poistun ahdistavaan hienojen porvareiden kauppaan hakemaan eväitä pätkätyöhöni. Säästäminen ja kotona istuminen yksin virikkeettömyydessä on tod.näköisesti tehnyt minusta hullun ja ikuisesti köyhän, koska olen jo niin köyhä että raha ja sen käyttäminen ahdistaa.
Muutitko myöhemmin kaverin autotalliin asumaan ja pesit rintsikat kerran viikossa, ja äiti leikkasi hiukset keittiösaksilla?
En ole se. Olen se perheen äiti 46v jolla oli pihassa pari vuotta 200000e hintainen auto mutta en mielelläni ajanut sillä. Mies ei ymmärtänyt kun mieluusti ajoin töihin pyörällä. Metroonkaan en mielelläni rahoja tuhlaa. Auto oli liian hieno mun kaltaiselle köyhäksi kasvaneelle. Tästä riidelriin miehwn kanssa. Kilometrejä autoon tuli noin 30km kahden vuoden aikana. Olen niin köyhä hyvätuloisenakin että mun mielestä autot on porpporvareiden kermaperseilyä ja pärjään hyvin opintotuen budjetillakin. Kk tulot nettona noin 4000e. Ja köyhyys ei lähde musta pesemälläkään. Muistakaa antaa rahaa lapsille että oppivat käyttämään sitä ja eivät kasva köyhiksi. Annan omille lapsille viikonloppuisin käyttörahaa 200e per naama ja heidän kaveritkin saa aika isoja seteleitä niin saavat rikkaan lapsuuden ja sitä kautta rikkaamman lyonteen.
Sä olet taloudellisesti niin hyvässä asemassa, että voisit todennäköisesti maksaa itsellesi terapiakäyntejä. Luultavasti hyötyisit niistä.
Kaikilla ei ole varaa, vaikka haluaisivat.
Kankkulan kaivoon kirjoitti:
Köyhillejotain kirjoitti:
Kun olin vaivalla kerännyt pussillisen pulloja ja tölkkejä ympäri kaupunkia monta tuntia. Menin palauttamaan ne kauppaan. Painoin sitten vahingossa "lahjoita "-nappia (lidlissä todella herkästi voi osua väärin). Sinne meni 3,70e, jolla oisin ostanu jotain halpaa ruokaa koska ruokajonossa oli kaikki jo loppu. Meinasi itku tulla.
Mä haluan auttaa. Jos asut Helsingissä, niin annan sulle vaikkapa 20€. Älä itke..:)
En tosiaan tiedä miten voisin auttaa, mutta asun Helsingissä, Malminkartanossa ja tänään voisin auttaa satasen edestä.
Mä asun vantaan havukoskella/Koivukylässä (karsee paikka)☹ mutta kiitos ihanasta ajatuksesta 🥰 kyllähän mä sinne pääsisin varmaan.
Olin aikoinaan Koivukylän postissa töissä ja olen aikalailla samaa mieltä kanssasi!:) Ei millään pahalla!:)
Onko sulla varaa lähteä junalla Maltsuun, niin annan vaikkapa 50 € sulle. Siihen loppuu mun hyväntekeväisyys tältä päivältä. Ota vaikka kaveri mukaan ettei tule turvaton olo. Mä tulen koirani kanssa. En kuseta.
Mitenkäs sut sitten löytää? :)
Eikä taida varaa olla, katoin just 😔
No, sitten en tiedä miten voisin auttaa. Olisin oikeasti halunnut auttaa ja toivoisin että tiedät että meitä auttajia löytyy/ hyvää tahtoa löytyy. Harvemmin edes luen juttuja täällä, mutta tämä oli sellainen päivä. Hyvää jatkoa sulle kuitenkin!:)
Kun olin vaivalla kerännyt pussillisen pulloja ja tölkkejä ympäri kaupunkia monta tuntia. Menin palauttamaan ne kauppaan. Painoin sitten vahingossa "lahjoita "-nappia (lidlissä todella herkästi voi osua väärin). Sinne meni 3,70e, jolla oisin ostanu jotain halpaa ruokaa koska ruokajonossa oli kaikki jo loppu. Meinasi itku tulla.
Mä haluan auttaa. Jos asut Helsingissä, niin annan sulle vaikkapa 20€. Älä itke..:)
En tosiaan tiedä miten voisin auttaa, mutta asun Helsingissä, Malminkartanossa ja tänään voisin auttaa satasen edestä.
Mä asun vantaan havukoskella/Koivukylässä (karsee paikka)☹ mutta kiitos ihanasta ajatuksesta 🥰 kyllähän mä sinne pääsisin varmaan.
Olin aikoinaan Koivukylän postissa töissä ja olen aikalailla samaa mieltä kanssasi!:) Ei millään pahalla!:)
Onko sulla varaa lähteä junalla Maltsuun, niin annan vaikkapa 50 € sulle. Siihen loppuu mun hyväntekeväisyys tältä päivältä. Ota vaikka kaveri mukaan ettei tule turvaton olo. Mä tulen koirani kanssa. En kuseta.
No, sitten en tiedä miten voisin auttaa. Olisin oikeasti halunnut auttaa ja toivoisin että tiedät että meitä auttajia löytyy/ hyvää tahtoa löytyy. Harvemmin edes luen juttuja täällä, mutta tämä oli sellainen päivä. Hyvää jatkoa sulle kuitenkin!:)
Laita Tori.fi-palstalle ostoilmoituksia tavaroista, joita köyhät voisivat myydä, niin kaikille tulee hyvä mieli, eikä olla almujen varassa.
Vierailija kirjoitti:
Laita Tori.fi-palstalle ostoilmoituksia tavaroista, joita köyhät voisivat myydä, niin kaikille tulee hyvä mieli, eikä olla almujen varassa.
Ja taas mennään kirpputorille!! Omat piilolinssinesteet mukaan!! 😃
Mitenkäs Köyhillejotain tietää, että hänelle kauppaa torilla tuotetta nimenomaan köyhä, eikä esim. semmoinen hemuli, joka koluaa muiden kirpparipöydät ja hamstraa niiltä myydäkseen itse kalliimmalla? Eikös tätä problematiikkaa sivuttu eilen?
Köyhillejotain, olit tosi reilu ja ja avulias! ☺ Et suinkaan vaikuttanut "almujenjakelijalta", vaan ihmiseltä, joka on lukenut keskustelua ajatuksen kanssa, pystyi samaistumaan ja päätti tarjota konkreettista apua livenä ja heti tänään. Harmi, ettei tapaamisenne onnistunut, mutta varmasti niin hänelle kuin meille muillekin tuli välillä kurjasta ketjusta toiveikas mieli: kivoja, ymmärtäväisiä ihmisiä on, semmoisia, jotka käärivät hihansa ja ryhtyvät toimeen, kun tarvitaan! ❤
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ollut köyhä. Nyt kun on rahaa ja kohtuu paljon, niin tajuan sen, etten tarvitsekaan kaikkea sitä mitä köyhänä 'aivan pakosti' tarvitsin. Voisin vaikka mennä kaukomatkalle, ostaa kalliin uuden auton tai tonnin stiflat. Nyt kun voisin, niin tyydynkin vähempään.
Totta, minulla sama tilanne. Ei voisi vähempää kiinnostaa mikään ökyily.
En osta mitään, mitä en oikeasti tarvitse, enkä harrasta mitään, mikä maksaa, paitsi uimista (talvella uimahallissa, kesällä järvessä, mikä on ilmaista)
Ihana tunne, kun tietää ja tajuaa, että suuri osa tarpeista on luoto markkinmiesten puheissa.
Ihoystävällisintä ja halvinta on kierrättää käytöstä poistuvat puuvillakuituiset vaatteet, lakanat yms. kuukautissuojiksi. Ei tarvitse edes ommella siteiksi, vaan taitella saksittu kangaskappale sopivaksi. Voi myös tehdä kangasmytyn, jonka asettaa kohtaan josta vuoto poistuu ja sen alle alushousuihin taitella toisen kangaskappaleen. Pysyvät riittävän hyvin paikoillaan alushousuissa ja helppo pestä ja käyttää uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys rasismi. Saat yllättävän usein huonoa palvelua, jos sinulta puuttuu markkina-arvo.
Tästäpä kerron kokemukseni.
Teimme remppaa kotona ja poikkesin autokauppaan katselemaan autoja. Mulla oli ne remmpavaatteet päällä.
Kukaan myyjä ei ollut näkevinäänkään minua.
Menin toisena päivänä vimpan päälle siistinä ja tukka hyvin, niin kaksi tyyppiä tuli heti kyselemään miten voivat palvella🤣
Kun ei vaan ole varaa omalle lapselle pitää hoplop synttäreitä joka vuosi.Tai lähteä Espanjan reissulle teidän kaa,siel on halpaa.Ei ole varaa tulla ees keskustaan bussilla,puhumattakaan elokuvista,kahvilasta..
Vauvanvaipat voi tosiaan olla loppu,eikä löydy sitä 10-15e.,millä lisää ostaisi..
Eliittipellet nostelee palkkojaan 2000e/kk.KUN ME EI MILLÄÄN TULLA TOIMEEN.Mutta köyhälle mummolle ollaan valmiit antamaan 20cent.korotus per kk.Sitten sanotaan,et justhan me korotettiin eläkkeitä viime hallituskaudella.Terveisiä hallitukselle,sähkölasku noussut 120e.kk,ruokalasku tuplaantunut.Saatava rahamäärä ei ole noussut YHTÄÄN!! 30 vuotta köyhänä ollut 2 lapsen yh-äiti.MARISIJOILLE.JUU EN MENE TÖIHIN,OLEN LIIAN SAIRAS SIIHEN.
Vierailija kirjoitti:
Almujen varassa?! Sekö risoo.. Tuskinpa olet edes sama henkilö jolle olisin rahaa antanut. Mutta kiva kun huomautit miten voidaan auttaa väärällä tavalla. Tiedätkö edes itse millaista on olla köyhä vai yritätkö vain kusettaa tori.fi:ssä? Siellä pyörii niin paljon kusettajia ja ajattelen että ihminen joka kirjoittaa palautuspulloista saattaa oikeastikin olla köyhä. Tiedän itse miten typerä toi Lahjoita-nappi on aivan vieressä ja kun sulla ei ole, niin tollainen pikkujuttu voi olla viimeinen niitti.
Ongelma auttamisesa on nimenomaa kusetus. Miksi joku auttaa? Mitä hän haluaa? Ja autettavia ilmaantuu kunhan homma tehdään virallisesti: valeköyhiä, sniiduja ja muuta. Anonyyminä olisin halunnut auttaa ja kenenkään ei olisi tarvinnut tietää mistään. Eli se siitä almuista ja siitä johtuvasta nöyryytyksistä.
Sen lisäksi: mitä myisin Tori.fi:ssä sinulle. Mulla on sattumoisin satanen ylimääräistä ja pärjään. Mitään omia tavaroita en lähde myymään vai pitäisikö mun toista munuaista myydä? Onhan mulla niitä kaksi.. Ettei vaan jollekin tulisi paha mieli "rikkaista"!!
Haluisin harrastaa liikuntaa mutta en voi. Se kuluttaisi kaloreita, pitäisi syödä enemmän. Olen sitten ns laihaläski ja huonokuntoinen.
Mikrobiologiaa opiskelleena voin kertoa, että sen avatun ilmaa sisältävän tuubin, ripsistä irtoavien mikrobien ja vesijohtoveden sekoitus luo ihanteellisen kasvualustan mm. homeille. Good luck ja silleen.