Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Muistan lapsuudestani, kuinka piti jättää luokkakaverin synttärit väliin, kun lahjaan ei ollut varaa. Vaikka moisella asialla ei todellisuudessa ole merkitystä niin varmasti monella vanhemmalla on korkea kynnys avoimesti kertoa tilanteesta juhlasankarin perheelle.
Minulla ei myöskään ollut varaa kuudennen luokan luokkasormukseen, joten luokkakaverit maksoivat omat sormuksensa ja sain ryhmätilauksen kaupanpäällisenä tulleen sormuksen itselleni. Lukiossa jätin vanhojen tanssit ihan suosiolla väliin, kun en halunnut vaivata äitiäni rahanmenolla. Äitini tulot olivat sen verran pienet, että sain lukiolaisena opintotukea ja nostinkin opintolainan hänen käyttöönsä heti 18 täytettyäni.
Vierailija kirjoitti:
Kun lahjaksi saadun kirjan, kynttilän tms myy pois, saa 2-3€ rahaa jolla voi ostaa jauhelihaa viikoksi. Tai kirppikseltä eurolla ostetusta langasta neulotut sukat saa myytyä vitosella, voi ostaa paketin kahvia. Jne.
Mihin myyt yksittäisiä tavaroita, kuten esim. kynttilän?
Avomieheni äiti on erittäin hyvätuloinen ja hänellä ei millään meinannut mennä jakeluun etten osallistunut vanhojentansseihin. Se oli hänen mielestään ihan no kaikkihan osallistuvat -homma. Ei ollut varaa, asuin tuolloin jo omillani. Jos tulee vielä joskus puheeksi sanon kyllä suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Toitotetaan sitä " KATSO kilohintoja! ". Kyllä minä katson mutta jos se tuote maksaa 1kg 5€ ja sama tuote pienemmässä 250gr pakkauksessa 3,00€. Rahaa on juuri 3,00€. Niin kumman minä valitsen?
jätät molemmat hyllyyn ja siirryt ostamaan tuotteiden sijaan raaka-aineita, joista teet tuotteen kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lahjaksi saadun kirjan, kynttilän tms myy pois, saa 2-3€ rahaa jolla voi ostaa jauhelihaa viikoksi. Tai kirppikseltä eurolla ostetusta langasta neulotut sukat saa myytyä vitosella, voi ostaa paketin kahvia. Jne.
Vai kirjoja myymään. Laitoin toriin 47 kpl kirjoja myyntiin alk 1 €. Arvaa montako ostettiin. 0.
Pitää olla se ostajakin.
Ostaisitko itse vitosella huonot sukat koska euron kerä et saa laatulankaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toitotetaan sitä " KATSO kilohintoja! ". Kyllä minä katson mutta jos se tuote maksaa 1kg 5€ ja sama tuote pienemmässä 250gr pakkauksessa 3,00€. Rahaa on juuri 3,00€. Niin kumman minä valitsen?
jätät molemmat hyllyyn ja siirryt ostamaan tuotteiden sijaan raaka-aineita, joista teet tuotteen kotona.
Jos oli kyse jauhelihasta?
Vierailija kirjoitti:
Muistan lapsuudestani, kuinka piti jättää luokkakaverin synttärit väliin, kun lahjaan ei ollut varaa. Vaikka moisella asialla ei todellisuudessa ole merkitystä niin varmasti monella vanhemmalla on korkea kynnys avoimesti kertoa tilanteesta juhlasankarin perheelle.
Minulla ei myöskään ollut varaa kuudennen luokan luokkasormukseen, joten luokkakaverit maksoivat omat sormuksensa ja sain ryhmätilauksen kaupanpäällisenä tulleen sormuksen itselleni. Lukiossa jätin vanhojen tanssit ihan suosiolla väliin, kun en halunnut vaivata äitiäni rahanmenolla. Äitini tulot olivat sen verran pienet, että sain lukiolaisena opintotukea ja nostinkin opintolainan hänen käyttöönsä heti 18 täytettyäni.
Minulla ei myöskään ollut varaa lapseni tansseihin, ei ylioppilaslakkiin eikä -juhliin.
Se 60 eurosentin paketti kaurahiutaleita (=viikon ruoat) jää kauppaan jos rahaa on 55 eurosenttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oli kyse jauhelihasta?
No ostat tietty pikku possun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai kirjoja myymään. Laitoin toriin 47 kpl kirjoja myyntiin alk 1 €. Arvaa montako ostettiin. 0.
Pitää olla se ostajakin.
miksi olet mennyt ostamaan kirjoja, vaikka olet köyhä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kenelläkään jotka itseänne köyhänä pidätte, mitään ajatusta siitä, miten voisitte hankkia lisätuloja tai järkevöittää kulujanne tuloihin sopivammaksi? Jos teille joku kertoisi, kuinka voitte vähällä toimeliaisuudella hankkia lisätuloja, olisitteko valmiita näkemään ollenkaan vaivaa? Työtönkin saa ansaita ihan verollista tuloa useamman satasen kuussa nykyään sen mihinkään vaikuttamatta ja on ihan ok ansaita vähän pimeästkin, koska ei tätä maata perikatoon pienituloisten pimeät sivuansiot ainakaan vie.
Mua kiinnostaa, onko teillä ajatuksia tai suunnitelmia ja kelpaisiko ne, jos joku ehdottaisi keinoja, jotka ovat jokaiselle realistisia vaihtoehtoja, mutta vaativat kuitenkin vähän vaivannäköä ja toimeliaisuutta?
Joo antaa olla. Jokainen vastaaja on siis käsittänyt mun kysymykset ja tarkoituksen väärin. Unohtakaa koko juttu. Ajattelin, että olisin voinut erikseen kirjoittaa kokoelman monenlaisia pieniä ideoita, joita voi arjessa toteuttaa ja tienaamisvinkkejä, enkä siis mitään työnhakuohjeita, mut enpä kirjoita. Toimii auttaminen ilmeisesti vain oikeassa elämässä hlö.kohtaisesti, niin pysyttelen siinä.
Kävelytä naapurien koiria, neulo villasukkia, askartele takansytykkeitä, osta kirpparilta halvalla ja myy toisella kirpparilla vähän kalliimmalla, osta kuolinpesiä, poimi metsämarjoja myyntiin, opeta vanhuksille netinkäyttöä, kirjoita menestyskirja, etsi nurkistasi myytävää torifiihin, luo lumia naapuriston pihoilta, leivo myyjäisiin torttusia, opeta suomea ulkomaalaisille ja - tättärää - lähde vapaaehtoistöihin, sieltä sitä saa kavereita ja tuttavia, joille pikku töitä tekemällä tienaa.
Jos sinulla on tästä linjasta poikkeavia ajatuksia, kuu.lisin niistä mielelläni. Itse en voi tehdä ylimääräistä lainkaan, koska vähäinenkin työ saatetaan TE-toimistossa katsoa paluuksi yrittäjyyteen. Siihen röykytykseen en toista kertaa lähde.
Ja mikähän noista sopii työssäkäyvälle jonka vapaat menee kotitöissä ja lapsissa. Entäs se työkyvyttömyyseläkeläinen?
Kaikki ne sopivat. Pitää katsosi vain osata järjestellä. Pitää olla toimelias.
Lapset viet tietysti sille naapurille, joka tienailee naapurien lapsia vahtimalla. Lapset voi myös viedä marjametsään ja sitoa vaikka valjaista puolukanvarpuun, jos ne pyrkivät karkailemaan. Töiden jälkeen on aina pari tunti aikaa vaikka leipoa myyjäisiin, ja viikonloppuna myös. Työkyvyttömyyseläkeläinen ihan varmasti osaa opettaa ulkomaalaisille suomea vaikka sängystä huutelemalla. Etänä verkossa voi opettaa muille niitä taitoja, joita itsellä on, mutta kaikilla muilla ei ole. Älä ole noin veltto ja laiska. Maailma on täynnä tekemätöntä työtä. Vähän vaivannäköä nyt, hei.
Päivän paras :) mutta sienet unohtui. Ei se niin nuukaa, mitä sieniä poimii. Ryöppää ne kaikki kimpassa vaan ja suolaa reippaasti. Sitten joulumyyjäisiä varten varastoon. Ryhtiä! Ai et muka taivu poimimaan tai lumia luomaan. Älä nyt viitsi hei. Läskeistä se on kiinni, ei iästä. Nivelet pysyy ikuisesti kunnossa, kun niitä käyttää. Äläkä pelaa kaljan tai röökin kanssa. Etkö ole kuullut, että taitavat olla epäterveellisiä?
Unohdit tatuoinnit. Köyhät ja etenkin köyhät työttömät ovat hyvin persoja tatuoinneille. Jos on yhtään taiteellista silmää, voi ryhtyä tekemään tatuointeja* kahdellakympillä. Tatuoinnin ottaja voi sitten vuorostaan laittaa neonpunaisen suoravärin hiuksiin ja vähän trimmata kahdellakympillä. Kumpikin tienaa kaksikymppiä, eikä tarvitse kertoa Kelalle.
*Tatuointikoneen voi saada kirpparilta edullisesti ja musteen voi tehdä itse. Ja sen tatuointikoneenkin voi kyllä tehdä itse. Keittää vain etukäteen Lidlin sokerista ja hiivasta sellaisen pannullisen**, että asiakkaan vikinä loppuu.
**Jos tulee iso pannullinen, voi panna myyntiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla se ostajakin.
miksi olet mennyt ostamaan kirjoja, vaikka olet köyhä?
No ne on niitä lahjaksi saatuja.
Tajuan köyhänä, että minulle on köyhyyden myötä tullut kuin taivaan lahjana jostain avaruudesta myös tieto ja oppi aivoihini mitkä sienet ovat syötäviä ja mitkä myrkyllisiä.
Niin innokkaasti joka ketjussa köyhien käsketään poimia sieniä metsästä. Ei siinä mitään jos vain se köyhä perhe niitä valkoisia kärpässieniä popsisi. Pääsisihän siitäkin porukasta helposti eroon loisimasta. (se onkin vissiin jutun juju).
Mutta pahempi juttu on kun neuvotaan poimimaan myyntiin. Ja kaikki sieniä tuntemattomat köyhät nöyrinä ottaisivat neuvosta vaarin.
Vierailija kirjoitti:
Se 60 eurosentin paketti kaurahiutaleita (=viikon ruoat) jää kauppaan jos rahaa on 55 eurosenttiä.
Millaisesta tulojen ja menojen suhteesta puhutaan, jos muka viikon ruokiin jää 60 c?! Ei voi olla todellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen tunteen, kun käy vaikkapa Hesessä syömässä aterian ja vaikka se on verrattain halpa ja pidän siitä, niin silti päässä raksuttaa koko ajan, että mitä kaikkea tarpeellisempaa sillä rahalla olisi saanut. Joskus silti käyn, muutaman kerran vuodessa, kun aina ei vain jaksa pihistellä. Harmittaa, ettei sellaisesta pikkuasiastakaan pysty enää nauttimaan ilman huonoa omatuntoa.
Köyhän ei kyl kande käy hesen aterimössöö syömässä. Iha tuhlausta, Paljo järkevämpää ostaa ravintorikkaampaa ruokaa.
Joo, mä olen koulutettu kokki (ravintola-, suutalous-, sekä dieetti-) joten ehkä tiedän ja osaan, mutta silti on joskus kiva saada jonkun muun tekemää ruokaa.
No silloin tiedät ettei hesen mössöjä kannata missään nimessä syödä.
Se, että syönkö pari kertaa vuodessa Hesen mössöä ei tee yhtään mitään. Hyöty on suurempi, koska saan siitä iloa ja nautintoa, jota niin kovin vähän muutoin on. En käy muualla syömässä ulkona, en matkustele, en käy juhlimassa, en sisusta, minulla ei ole autoa, ostan vain välttämättömimmät vaatteet. Sen sijaan teen käsitöitä, maalaan, kirjoitan ja ulkoilen, teen itse perheen ruoat alusta loppuun ja sallin itselleni joskus hesemätöt.
"Köyhällä ei oo vara ostaa halpaa" keskiluokkasten jaadailua...
Voi hitto :D köyhänä ei ollu vara ostaa 50 e kenkiä, ei sitte millään. Onneksi on kirpparit mistä sai 2 e popot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kenelläkään jotka itseänne köyhänä pidätte, mitään ajatusta siitä, miten voisitte hankkia lisätuloja tai järkevöittää kulujanne tuloihin sopivammaksi? Jos teille joku kertoisi, kuinka voitte vähällä toimeliaisuudella hankkia lisätuloja, olisitteko valmiita näkemään ollenkaan vaivaa? Työtönkin saa ansaita ihan verollista tuloa useamman satasen kuussa nykyään sen mihinkään vaikuttamatta ja on ihan ok ansaita vähän pimeästkin, koska ei tätä maata perikatoon pienituloisten pimeät sivuansiot ainakaan vie.
Mua kiinnostaa, onko teillä ajatuksia tai suunnitelmia ja kelpaisiko ne, jos joku ehdottaisi keinoja, jotka ovat jokaiselle realistisia vaihtoehtoja, mutta vaativat kuitenkin vähän vaivannäköä ja toimeliaisuutta?
Tuo lihavoitu väite ei pidä paikkansa ellei saa pelkkää työttömyyskorvausta.
Työtttömän pitää osallistua työllistämispalveluihin tai olla riittävän pasiivinen, jotta saa työttömyyskorvauksen. Mitä tahansa harrastaa, opiskelee tai työskentelee, niin sen vaikutus työttömyyskorvaukseen tutkitaan tapauskohtaisesti. Edellinen tarkoittaa, että ainakin tuen maksatus viivästyy tutkinnan ajaksi, jos työttömän aktiviisuus ei vie oikeutta työttömyyspäivärahaan.
Onko tämä siis vale? https://www.palkkaus.fi/abc/tyottomyysturvan-suojaosa/
Toimeentulotuessa tuota suojaosaa ei ole ja moni työtön saa sitä
Eikö toimeentulotuen suojaosa ole kuitenkin 150 euroa? Onhan sekin jotain, vaikka toki vähemmän kuin työttömyystuen suojaosa 300e.
Lain mukaan toimeentulotuella kun tienaa euron, niin siitä saa 20 senttiä lisää omaan kulutukseen. Saadakseen toimeentulotuessa 15 euroa, niin pitäisi tienata 750 euroa.
Kela myöntää tukea siten, että saa tienata 150 euroon asti, mutta ellei päätöstä tehdä näin, niin valittamalla saa sen 20 %.ia.
Kelalla on myös jokin 50 euron lisätulo, joka jätetään tulona huomioimatta, mutta ellei päätöstä tehdä näin, niin turha valittaa.
Paljonko saa tienata toimeentulotuella?
Laki määrääkin nykyään jättämään huomioimatta vähintään 20 % mutta enintään 150 euroa toimeentulotuen saajan ansiotuloista kuukaudessa. Kela soveltaa lakia niin, että toimeentulotukea saava saa ansaita vapaasti 150 euroon asti, ennen kuin tulo vaikuttaa toimeentulotuen määrään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo lihavoitu väite ei pidä paikkansa ellei saa pelkkää työttömyyskorvausta.
Työtttömän pitää osallistua työllistämispalveluihin tai olla riittävän pasiivinen, jotta saa työttömyyskorvauksen. Mitä tahansa harrastaa, opiskelee tai työskentelee, niin sen vaikutus työttömyyskorvaukseen tutkitaan tapauskohtaisesti. Edellinen tarkoittaa, että ainakin tuen maksatus viivästyy tutkinnan ajaksi, jos työttömän aktiviisuus ei vie oikeutta työttömyyspäivärahaan.
Onko tämä siis vale? https://www.palkkaus.fi/abc/tyottomyysturvan-suojaosa/
Toimeentulotuessa tuota suojaosaa ei ole ja moni työtön saa sitä
Eikö toimeentulotuen suojaosa ole kuitenkin 150 euroa? Onhan sekin jotain, vaikka toki vähemmän kuin työttömyystuen suojaosa 300e.
Lain mukaan toimeentulotuella kun tienaa euron, niin siitä saa 20 senttiä lisää omaan kulutukseen. Saadakseen toimeentulotuessa 150 euroa, niin pitäisi tienata 750 euroa.
Kela myöntää tukea siten, että saa tienata 150 euroon asti, mutta ellei päätöstä tehdä näin, niin valittamalla saa sen 20 %.ia.
Kelalla on myös jokin 50 euron lisätulo, joka jätetään tulona huomioimatta, mutta ellei päätöstä tehdä näin, niin turha valittaa.
Paljonko saa tienata toimeentulotuella?
Laki määrääkin nykyään jättämään huomioimatta vähintään 20 % mutta enintään 150 euroa toimeentulotuen saajan ansiotuloista kuukaudessa. Kela soveltaa lakia niin, että toimeentulotukea saava saa ansaita vapaasti 150 euroon asti, ennen kuin tulo vaikuttaa toimeentulotuen määrään.
Meillä on kolme koiraa (joista kaksi isoa) eikä niiden ylläpito todellakaan maksa satasia kuussa, ja syövät laadukasta kuivaruokaa (ei mitään markettiruokaa). Toki rokotukset maksavat (kerran kolmessa vuodessa per koira, n. 60 e) ja yhdellä on krooninen sairaus minkä hoitoon menee n. 200 e vuodessa.
Jos olisimme oikeasti köyhiä ei varmaan olisi näihinkään varaa (ennen olen ollut ja silloin minulla oli vain yksi koira). Tällä hetkellä "vain" pienituloisia.