Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
581/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten avuttomia jotkut ihmiset voi olla!

2€ Kakku on liian kallis. Kellään, siis ei kenelläkään tutun kaiman kissan sukulaisella ole autoa eikä mitään mahdollisuutta pyytää palvelusta. Julkisilla on liian kallista kulkea. Face kirppiksiä, hyväntekeväisyysjärjestöjä, kirkon apua, Tori.fi sivustoa, eikä mitään muutakaan paikkaa voi hyödyntää hankinnoissa. Luova järjenkäyttökin on liian kallista...

Miten te ihmiset elätte?

Suomessa ei kukaan ole niin köyhä, ettei mitään vaihtoehtoja ole enää mahdollista hyödyntää.

Jossain vaiheessa pitää vaan todeta, että jotain on tehty väärin ja pyrkiä ylös sieltä suosta missä ei ole varaa edes siihen parin euron jauhopussiin ja ottaa vastuu omasta tilanteesta.

Mahtavaa mitä tekstiä... not.

Olen tehnyt väärin kyllä siinä etten ole hakenut toimeentulotukea jo aikaisemmin. Työkyvytön olen ollut jo vuosia joten kauheasti en siihen enkä työllisyyteeni voi enää vaikuttaa (työkyky meni ammatissa, btw).

Miten me elämme? Juuri maksoin vuokran ja laskut ja mulle jäi 102 euroa kuukaudeksi käyttöön (mainittakoon että olen laihtunut kymmenisen kiloa ja alusvaatteetkin roikkuu päällä ja niitäkin pitäisi ostaa uutena - kirpparilta sentään voi ostaa päällysvaatteet - talvi- ja kesäkengissä on kummassakin jo reikiä, pyykinpesu- ja tiskiaine sekä imurin pölypussit on lopussa ja vessapaperia ja tamponejakin pitäisi hommata, eli ei pelkkään ruokaan mene sekään raha). Viimeiseen kymmeneen päivään mun tilillä ei ole ollut penniäkään rahaa, joten en todellakaan olisi voinut alkaa leipomaan mitään kakkuja. Onko se oikeasti niin vaikea ymmärtää, että joillain meistä ei todella ole yhtään sitä rahaa? Jos ei ole vuosiin töitä eikä ole työkykyinen, niin kyllä se kukkaron pohja vaan tulee jossain vaiheessa vastaan. Olen pidättäytynyt hakemasta toimeentulotukea, mutta nyt joutuu kyllä, sori vaan. Että on rahaa leipoa niitä kahden euron kakkujakin sitten vaikka.

En ihan käsitä miten tää liittyy avuttomuuteen, ehkä kerrot vielä tarkemmin? Aina sille omalle elämäntilanteelle ei vaan mahda mitään.

Tässä köyhyydesä on se kierre, että et voi ikinä täydentää kaikkia puuttuvia tarpeellisia asioita yhden kuukauden aikana. Ja sitten aina kun saa sen piene rahan niin on liuta pakollisia ostettavia. Se on sitten heti pois päältä ja kuitenkin jää taas takaraivoon tieto, että kuukauden aikana tulee uusia välttämättömiä tarpeita. Et saa ikinä kiinni sitä tilannetta että ruokakaapit olisivat likimain täynnä säilyviä perustarpeita, pesupulverit, vessapaperit, shampoot, tiskiaineet, muu peruushygienia, apteekkituotteet, lamput, paristot olisi jemmattu ja ostettu isoja pakkauksia. Jne.

Nytkin minulla on jo valmiiksi liuta tarvikkeita ja asioita joita voin ostaa vasta ensi kuun alussa. Ja tätä kuukautta on vielä jäljellä. Sitten kun olen ne sunnittelemani tarvittavat ja loppunet tai rikkimenneet ostokset tehnyt, ostanut ruokaa tyhjään jääkaappiin ettei heti tarvitse mennä ruokakauppaan, maksanut pakolliset maksut niin hupsista.

Kun ei voi pienellä rahalla ostaa kuin jotain ja useampaa hiukan tai jotan ei niin yarvittavaa enemmän, mutta silloin aina jotain tarvittavaa jää puuttumaan. Siksi köyhiltä on aina joku loppu. No, esimerkiksi se kaakao. D

Kun ei saa sinne kaappiin kuin aivan välttämättömiä ja niitäkin vähän. Ja täytyy jättää ostamatta jotain puuttuvaa ja toivoa parasta.

Tätähän aina ihmetellään, että miten niillä köyhillä on aina ja jatkuvasti niitä pakollisia menoja. Ja joku aina menee rikki yllättäen. Se on ikävä yllätys kun on toivonut, ettei joku vaan mene rikki ja kuitenkin menee ja rahaa ei ole. Tai toivoo ettei tarvitse jotain tarvittavaa ja tarvitseekin.

Vierailija
582/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lopetat tupakanpolton, niin säästät noin 4500 euroa vuodessa! Vuodessa tupakanpolton lopettaja kerryttää siis 4500 euron säästön, jos on polttanut yhden askin päivässä. Ja osa sauhuttelijoista polttaa vieläkin enemmän. On aivan turha sanoa itseään köyhäksi, jos ihmisellä on varaa ostaa tupakkaa!

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008506153.html

Seuratkaapa kaupoissa tupakoitsijoitten ostoskäyttäytymistä. Kun asiakas ostaa tupakkaa, niin hän ostaa yleensä myös alkoholia, Veikkauksen pelejä ja arpoja ja pelaa usein kauppojen pelikoneilla. Mistähän näihin tulee rahat, jos ihmisellä ei ole varaa ruokaan ja asumiseen???

Jos tupakoi ja juo ja pelaa, niin sen takia ehkä ei ole varaa ruokaan.

Mutta kun suuri osa köyhistä ei tupakoi, juo, eikä pelaa..

Ainut noista minkä köyhänä ymmärtäisin olisi toi arpa. Toivo rahasta. Vaikka harvoin niistä mitään voittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vallalla näkyy olevan käsitys, että köyhä on köyhä sen vuoksi, ettei ole opiskellut ja on kauhean laiska ja saamaton ihminen.

Reilut kaksikymmentä vuotta sitten lama kaatoi yrityksiä ja ajoi köyhyyteen yrittäjiä, joilla oli sekä koulutusta, ammattitaitoa että todistettavasti oma-aloitteisuutta ja yritteliäisyyttä. Jotkut ovat onnistuneet nousemaan, jotkut eivät. Moni lähti oman käden kautta, kun tiesi, että toivoa ei ole ja loppuelämän köyhyys on edessä.

Nuoren ja erityisesti tulevaisuuttaan rakentavan opiskelijan on vielä helppo olla köyhä, kun on vuosikymmeniä vielä edessä. Kokeilkaapa köyhyyttä kuusikymppisenä, kun on aivan selvää, että paremmasta ei enää ole toivoa.

Vierailija
584/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sohva ja sänky kuljetetaan julkisilla? Muuten ehkä onnistuu, mutta sitkeyttä vaatii.

Kiellettyä.

Mä kuljetin pöydän nokkakärryillä ratikalla. Kuski kävi yhessä kohtaa sanomassa, että saa olla vika kerta, ettei tuollaisia saa kuljetella. On kuulemma riskialtista.

Paras mitä olen nähnyt oli kun kolme tyyppiä kuljetti Volvon moottorin bussissa.

Itse olen kuljettanut metrossa 2,5m sahatavaraa.

Vierailija
585/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkää minulle tuo marjojen ja sienten kerääminen pakastimeen säästämiskeinona.

Kukaan ei syö kokonaisiksi aterioiksi marjoja ja sieniä. Mannapuuroa voi syödä tekemättä siitä marjapuuroa ja sienet ovat lähinnä pieniä riekaleita muun ruoan joukossa. Kuinka hemmetisti niitä pitää syödä, että pennosia isompaa säästöä syntyy?

Vierailija
586/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei marjoilla elä, mutta keräämiseen kuluu paljon energiaa.

Täysin miinusruokaa kalorimielessä.

Vierailija
587/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni on suurtalouskokki. Asuu kaupungin vuokra-asunnossa, vuokra sellaiset 440 euroa kuussa. Lämpö ja vesi kuuluu hintaan, kuten myös ilmainen netti. Maksaa siis asumiskuluja vuokran lisäksi vain sähköstä ja mahdollisesta vakuutuksesta. Hänen kestopuheenaiheensa on se, että kun ei ole rahaa, kun palkka ei riitä mihinkään ja muistuttaa aina siitä, että helppohan se muiden on. Noh.... hänen palkkansa menee alkoholiin, tupakkaan, jokaviikonloppuiseen kännäämiseen (ravintoloissa, koska typerät naapurinsa eivät jaksa kuunnella ympärivuorokautista kännissä riekkumista pe illasta lauantaiyöhön, sellainenhan on normaalia elämää, hänen mielestään). Vuodessa käydään vähintään kolme kertaa ulkomailla tupakan halpamaissa. Sieltä saa sekä syyllistämätöntä tupakkaa (=ei varoituksia paketissa, että tupakka tappaa) että voi myös kännätä halvalla. Kampaajalla käy vähintään kerran kuukaudessa.

Silti on ihmeellistä hänen mielestään miten palkka ei riitä edes ruokaan.

Tiedän, että on olemassa myös oikeasti köyhiä ihmisiä, itse olen tavannut vain yhden. Sitäkin enemmän noita mukaköyhiä. 

Vierailija
588/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää minulle tuo marjojen ja sienten kerääminen pakastimeen säästämiskeinona.

Kukaan ei syö kokonaisiksi aterioiksi marjoja ja sieniä. Mannapuuroa voi syödä tekemättä siitä marjapuuroa ja sienet ovat lähinnä pieniä riekaleita muun ruoan joukossa. Kuinka hemmetisti niitä pitää syödä, että pennosia isompaa säästöä syntyy?

No säästäähän siinä sen verran, että niitä ei tarvitse sitten kaupasta ostaa tai pitää ostaa vähemmän. Mutta eihän se tietenkään mikään sen isompi ratkaisu köyhyyteen ole.

Mutta mä syön aika paljon marjoja, joten jos kaikki pystyisi itse poimimaan, niin tulisi siinä säästöä ainakin satasen verran vuodessa, ylikin. Mutta asun sellaisessa paikassa, ettei täällä ole mahdollista paljoa keräillä.

Sienistä en sitten välitäkään ollenkaan.

Vierailija
589/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni parempiosainenkin köyhäilee säästääkseen johonkin isompaan. Silloin pätee vinkit, että käy kampaajalla harvemmin, osta punalaputettua pakastimeen, marjasta ja osta tarjouksesta isot säkit vessapaperia varastoon. Koska sitä rahaa oikeasti on, voi näitä vinkkejä hyödyntää. Rahaa jää säästöön ja sillä voi sitten ostaa vaikka oman asunnon. On olemassa jokin tavoite jota varten elää pihisti. Entä jos tätä tavoitetta ei ole? Entä jos on pakko elää säästeliäästi ja on pakko jättää aterioita väliin? Tämä on se, mitä ei ymmärrä, kun ei ole oikeasti köyhä. Köyhällä ei ole odottamassa sitä hetkeä kun voi lopettaa säästämisen ja nauttia tavoitteen saavuttamisesta.

Miksei köyhä aseta tavoitteita ja osatavoitteita, ja tee siitä elämästään parempaa? Ai niin, kun köyhä vaan on ja valittaa, siksi se köyhä onkin. Joku pakastimesta puhuminen on köyhälle loukkaus, vaikka moni hyvätuloinen säästää ruuassa sillä pakastimella, yhtään kokematta nöyryytystä tai ylivoimaista vaivaa. Mutta köyhä ei voi, kun köyhä ei saata vaivautua tai suunnitella sitä elämäänsä, niin että köyhyys päättyisi.

Onhan se henkisesti huomattavasti helpompaa kulkea reikäisissä alushousuissa ja ostaa Lidlin hevihävikkikori, ja suunnitella miten 4 henkilöä syö 100e per viikko, kun se on pelkkä harrastus. Kun niillä säästyneillä rahoilla ostetaan oma talo eikä uusia rintsikoita. Kun suunniteltu budjetti ei riitäkään ja voit maksaa loppukuun Visalla. Ei oikeasti köyhällä ole tätä mahdollisuutta. Oikeasti köyhä on loppuviikon syömättä. Kun oikeasti köyhällä ei ole sitä arkkupakastinta täynnä ruokaa, mistä voi syödä loppukuun. Minä en ole köyhä. Olen pihi. Siinä on todella iso ero, kun tämä on minulle enemminkin harrastus jota teen suurempien tavoitteiden eteen, eikä minun olisi mikään pakko elää näin. Minulla riittää energiaa keksiä uusia säästökohteita ja minulle tämä on vain hauskaa leikkiä. Olisi täysin eri asia ja tuntuisi elämä todella toivottomalta, jos joutuisin elää näin jatkuvasti ja mitään ei jäisi säästöön. Jos joutuisin säästämään saadakseni uudet rintsikat. Ei sitä voi ymmärtää.

100€/viikko nelihenkinen perhe syö kyllä oikein leveästi.

No ei kyllä syö. Yhdelle ihmiselle se kyllä olisi "leveää syömistä",  mutta ei oikeastaan edes kahdelle, saati neljälle!

Tässä vastauksessa paljastuu ehkä alkuperäisen kirjoittajan henkilöllisyys, mut tämä postaus on julkinen ja jäänyt mulla mieleen. Reilu vuosi sitten poliitikot oli keskusteluissa mukana köyhyysasiassa ja heiltä kyseltiin, miten he pärjäisivät 20€/viikko. Eräs tuttu oli ottanut haasteen vastaan ja  lopputuloksena tällainen fb-postaus. Tässä toki vuoden takaiset hinnat, nykyhinnoilla maksaisi varmaan muutaman euron enemmän, mut tähän nähden satasella kyllä syö leveästi:

"20€ haaste. Ministereiltä kysyttiin, miten pärjäisivät 20€ viikko, kun sillä pitäis saada perheen ruoat. Ajattelin, että se on ihan mahdotonta, ainakin multa - niin kokeilin sit ja aika yllättynyt olin, vaan ei kenekään pitäis joutua pärjäämään näin vähällä. Tässä on 4-henkisen perheen viikon ruokalista. Ei tässä nyt väli- ja iltapaloihin oikeen riitä, leipää ei ole pöydässä jollei pakkasesta löydy, eikä kaffeakaan keitellä.

Oletuksena on, että ennestään kaapista löytyy: Ainakin puoli pussia soijarouhetta, jonku verran vehnäjauhoa, mausteita, liemikuutioita, voita tms. paistamiseen, purkki tomaattimurskaa, soijakastiketta ja ketsuppia. Ja vahingossa löytyy 2 suolakurkkua, jotka ei pakollisia. Kaikkien ruokien reseptit löytyy googlehaulla. Ostoslista on lopussa, ruoat ostetaan Prismasta ja K-kaupasta, hinnat foodie.fi:stä ja K-Ruoka sovelluksesta.

- Makaronilaatikko soijarouheesta( 2 kananmunaa, ½ litraa maitoa, pussi makaronia. Ketsuppia on kaapissa.)

- Perunamuusi, itse tehtyjä pinaattilättyjä ja porkkanaraaste (n. 400g) (3 munaa, litra maitoa)

(Tehdään iso muusi kerralla ja jätetään seuraavalle päivälle laatikkoon reilusti)

- Muusista jauhelihaperunasoselaatikko (jos jäi porkkanaraastetta, niin se sekaan myös) 2 munaa, 6dl maitoa

(perunarieskoja ylijäämästä jos jää, 1 muna)

- Kaalilaatikko jauhelihasta, raastetaan sekaan yks porkkana. (Paistetaan jauheliha ja "jatketaan" sitä n. 1dl kuivalla soijarouheella, voi liottaa eka jos haluaa. N. 2dl paistettua jauhelihaseosta sivuun jääkaappiin) (Ylimääräisestä kaalista voi tehdä raasteen.)

- Makkarastroganov (jääkaapista löytyi kaks suolakurkkua, jotka voi myös jättää pois) keitettyjen (n. 1kg) perunoiden kaa.

- "Jauhelihakastike" soijarouheesta ja toissapäivän ylijäämäseoksesta, pilkotaan pieneksi sekaan muutama porkkana tai jäljelläolevista tehdään raaste. Keitetyt perunat 1kg

- Makaroni + HK valmislihapullat

Viikon aikana välipalaksi, iltapalaksi tms.

- Lättyjä (2munan taikina)

- Kotiviiliä (tehdään itse, 1viili, 1maito)

- Joka päivä aamupalaksi Kaurapuuroa (ohjeen mukaan tehtynä kilosta tulee puuro neljälle 7pvänä)

(Ylläoleviin mansikkahilloa, jota voi vaikka jatkaa vedellä ku on niin makeaa)

Ostoslista (omat kauppakassit mukaan):

-Myllyn Paras makaroni 400g x2 - 0,5€

-Kotimaista - sika-nauta jauheliha 700g - 3,55€

-Kotimaista kevytmaito x4 - 2,6€

-Jauhoinen peruna 0,79€/kg x3 - 2,37€

-Mäläskän kiint. peruna pss 2kg - 1,5€

-Kotimaista kananmunat 10kpl - 1,39€

-Rainbow pakastepinaatti 1pss 0,35€

-Kotimaista - uunilenkki - 1,05€

-Toivoniemen porkkana 1kg - 0.98€

-Kotimaista - kaurahiutale 1kg - 0,75€

-Arla kevytviili - 0,37€

-Rainbow mansikkahillo - 1,32€

-HK-valmislihapullat x2 - 1,5€ (0,75€ kpl)

-Fazerin sininen suklaapatukka - 0,55€ (syödään salaa lapsilta kauppareissulla)

-K-kaupasta kotimatkalla 1kg keräkaali 1€ (cittarista)

Yhteensä 19,98€

Ymmärrän kyllä "leveän" syömisen tarkoittavan terveellistä, monipuolista ja ennen kaikkea laadukasta ruokaa.

Ovatko makkarat, makaronit ja valmislihapullat laadukasta ruokaa? Eivät todellakaan ole!

Lisäksi tuossa on kaapissa jo valmiina aika paljon kaikenlaista.

Niin, ja sika-nauta jauheliha! Voiko terveellisempää ja korkealaatuisempaa ruokaa ollakaan? :D

-Sama

Olisinkohan tarkoittanut sitä, että jos kuitenkin 20€:lla saa tuon, niin satasella saa jo todella paljon parempaa ja ravitsevampaa ruokaa, kun vaan viitsii suunnitella?

Te, jotka tuohon huutelette soija-allergiaanne ym, vain ja ainoastaan todistatte, että olette juuri niitä valittajia, jotka tarrautuvat omaan kurjuuteensa. Sen sijaan, että toteaisitte esim, että "Vau, onpa joku todella nähnyt vaivaa, tartunpa itsekin haasteeseen ja yritän suunnitella samanlaisen listan samalla budjetilla", kitisette terveellisyydestä tai sopimattomuudesta ja valitatte. Teillä on kaikki sama tieto ja samat työkalut käytettävissä oman taloutenne suunnitteluun! 

Tuossa ei muutenkaan ollut tarkoitus tarjota kenellekään esimerkkiruokavaliota, vaan ratkaista se, että onko ylipäätään mahdollista ruokkia 4-henkistä perhettä millään tavalla viikon ajan vain 20€:lla. Se oli fiktiivinen tilanne, jonka esimerkillä kenenkään ei pitäisi elää varsinkaan pitkiä aikoja. 

Vierailija
590/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi kiva, ilmainen vinkki meille köyhille, jos on aikaa, osaa vähän englantia, ja rakastaa matkustamista: Heygo-virtuaalimatkat! Ne ovat ilmaisia, alle tunnin kestäviä kierroksia ympäri maapalloa, anivarhaisesta yömyöhään! Oppaat ovat natiiveja, ja chatissä voi kysellä ja keskustella. Siellä pääsee nopeasti väleihin samanmielisten ihmisten kanssa, tai voi vain nauttia maisemista, musiikista, historiallisista nähtävyyksistä, mitä nyt valitseekin!

Aiheeseen tämä liittyy siten, että toinen köyhä saattaa ymmärtää mainiosti, miksei aina jaksa surra rahanpuutetta ja miettiä laskuja tai muuta harmia. Ketjussa jotkut ovat kertoneet, miten yksinäisiä ovat. Ei tämä virtuaaliyhteisöllisyys tietenkään oikeita ihmissuhteita korvaa, mutta jos asennoituu myönteisesti, ja lähettää vaikka Suomesta terveisiä chatissä, saa yleensä hyvinkin lämpimän vastaanoton! Minulle tämä on ollut hyvä henkireikä, kun asun yksin iäkkään äidin kuoleman jälkeen (olin hänen omaishoitajansa, tosin ilman korvausta) ja nyt olen vaikean jalkamurtuman takia pyörätuolissa. Asunto on vanhassa talossa, eli en pääse ulos ilman apua.

On kivaa keittää kupponen teetä, ja lähteä Gaudin puistoon Barcelonassa, Valkoiseen kaupunkiin Perussa, Shakespearin ajan Lontoon-kierroksille... Oppailla on usein teemoja, eli he tulevat tutuksi, samoin muut matkalaiset, jotka seuraavat mukana. Kiinnostavat kohteet ja sympaattiset ihmiset piristävät! ❤

Vierailija
591/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä käytetäänkin myös ravintoarvojen, kuitujen ja maun vuoksi mm. piirakoihin, kiisseleihin, kastikkeisiin, keittoihin, murekkeisiin, risottoon, ja mihin nyt mitäkin voi laittaa. Toki jollei osaa tai viitsi kokata itse mitään, niin voi tuntua siltä, että kuka nyt paljaita marjoja tai sieniä jaksaa vetää..

Vierailija
592/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus onkin käyttää niitä raaka-aineina ja ruokavalion monipuolistajana. Pakastetuista marjoista tulee smoothie ihan pelkkää vettä lisäämällä, jos käytössä on sauvasekoitin/ blenderi. Kaurapuuro pakastemarjoilla on parempaa kuin pelkkä kaurapuuro. Kiisseliä saa marjoista 1,5€ sijoituksella tehtyä kymmeniä litroja. 

Sienet taas tuovat rakennetta / lisämakua ruokiin,  useamman litran keiton saa tehtuä suppilovahveroista hyvin edullisesti. 

Vierailija
593/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhänä Suomessa tajuaa, että tälläkin palstalla monet valehtelee, ja paljon. Kyllä köyhällä on mahdollista heittää muutama euro viikossa johonkin, jota haluaa (vaikka se 1,50 euron herkku). Tori on tuttu, ja pakastimen saa, katsotaan, 50 eurolla. Kyllä sen voi ostaa.

50€ on oikeasti köyhälle iso raha. Toisekseen, vaikka sen pakastimen saisi ilmaiseksi, se pitää jotenkin myös saada kuljetettua kotiin.

Vierailija
594/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just myin torissa vanhan kaappipakastimen, siis sellaisen puolikkaan, hinta 20€. Toimiva peli mutta kun meni just ostetun talon keittiö uusiksi. Mahtui näköjään tavallisen henkilöauton kyytiin.

Auton😅😅😅 ja tavallisen vielä, ei ees teslan.

Tarkoitan, ettei vaatinut pakettiautoa tms. Köyhän sukulaisella/keverilla tai kummin kaimalla varmasti löytyy auto jolla pakastimen saa kuljetettua. Lupaa vaikka suklaakakun palkaksi jos ei ole maksaa polttoaineesta.

Latvialainen pariskunta haki pakastimen, olivat oikein ystävällisiä.

Ja se suklaakakku on varaa hankkia? 

Hyvä, että tiedät jokaisen ihmiset sukulaiset ja kaverit ja heidän varusteensa. 

Kakun voi leipoa itse. Just tein tiikerikakkua ja laskin että ainekset maksoi 2€. Mutta eihän käy köyhälle.

Olen ollut itsekin köyhä mutta päätin nousta sieltä suosta ja niin nousin.

Ohis

Jotta voit leipoa tiikerikakun, sinulla pitää olla kotona jauhoja, sokeria, voita, kananmunia, leivinjauhetta, vanilliinisokeria ja kaakaojauhetta. Ja kermaa sen kaakaoraita-osion notkistamiseen, ja korppujauhoja vuokaan. Sekä sähkövatkain ja kakkuvuoka. Nämä kaikki on siis oltava kotona, sitten yksittäisen kakun hinta on hyvinkin huokea!

Käsittäisin, että tässä ketjussa puhutaan TODELLA köyhistä ihmisistä, joilla ei välttämättä ole kaikkia tuon listan tuotteita kaapeissa ja komeroissa odottamassa käyttöönottamista. Vaikka kuinka huolehtisi siitä, että on "kotivara", voi vaikka sairastuminen sotkea pasmat. Eikä köyhällä ihmisellä kaakaojauheet ole prioriteettilistan kärjessä, kun on tiukka budjetti.

Eli mieti, miten halpa se leipomasi 2 € kakku oikeasti on, jos kaapit ovat tyhjät! Minulle on luxusta ostaa juuri noita leivontatarpeita, olen innokas kotileipuri. Nyt on vain niin tiukkaa, että välttämättömiä peruselintarvikkeita saa laskea, että rahat riittävät hengissäpysymiseen.

Asiat asioina! ☺

Kumma kun ei-köyhät pystyy tajuamaan, että ei niitä jauhoja osteta yhtä kakkua varten, vaan lopusta tehdään sämpylöitä jne. Jos on 20 v ollut vaan kotona, niin ihan taatusti kannattaisi leipoa leivät itse.

Täällä köyhä joka käyttää kyllä jokaisen jauhonpöllähdyksen mitä pussista irtoaa mutta ei pelkästä jauhoista ja vedestä paljoa leivota. Tuo tiikerikakkuesimerkki oli oikein hyvä.

Itse olin vuosia ilman sähkövatkainta vanhan hajottua. Ei vaan ollut rahaa ostaa edes sitä 15 e Lidlin vatkainta. Ja sit joku sanoo et mikset vaan osta uutta.

t. Köyhä

Esimerkiksi hapanjuurileipään tarvitaan jauhoja, vettä, suolaa ja toki se juuri. Näin syntyy ihan sähköuunissa todella hyvää "artesaanileipää", josta saa kaupassa maksaa 6 euroa kappale.

Vierailija
595/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhänä Suomessa tajuaa, että tälläkin palstalla monet valehtelee, ja paljon. Kyllä köyhällä on mahdollista heittää muutama euro viikossa johonkin, jota haluaa (vaikka se 1,50 euron herkku). Tori on tuttu, ja pakastimen saa, katsotaan, 50 eurolla. Kyllä sen voi ostaa.

50€ on oikeasti köyhälle iso raha. Toisekseen, vaikka sen pakastimen saisi ilmaiseksi, se pitää jotenkin myös saada kuljetettua kotiin.

Ja myyjän tarkoitus on päästä pakastimesta yleensä nopeasti eroon. Jos sitten yrittää järjestää kuljetusta, niin harvoinpa kukaan tuttava on riemumielin lähtemässä nopealla aikataululla liikenteeseen, varsinkaan ilmaiseksi. Sikäli mikäli edes siis on sellaisia tuttavia. Monesti tarvitaan myös kantoapua.

Vierailija
596/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä käytetäänkin myös ravintoarvojen, kuitujen ja maun vuoksi mm. piirakoihin, kiisseleihin, kastikkeisiin, keittoihin, murekkeisiin, risottoon, ja mihin nyt mitäkin voi laittaa. Toki jollei osaa tai viitsi kokata itse mitään, niin voi tuntua siltä, että kuka nyt paljaita marjoja tai sieniä jaksaa vetää..

Juuri tuota minä katson toisenlaisesta näkökulmasta. Lisukkeitahan ne ovat (kiisseli ehkä poikkeuksena). Melkein kaikki marja- ja sieniruoat voi tehdä myös ilman marjoja ja sieniä, eikä ravintoarvoihin tule suuria muutoksia.

Maku on se, minkä vuoksi marjat ja sienet ovat tärkeitä. Mutta säästämiskeinona ne ovat yhtä tyhjän kanssa - ja minua nimenomaan askarruttaa se, että ne ovat jokaisen säästövinkkilistan kärkipäässä.

Minä rakastan marjoja ja voisin syödä niitä vaivatta litran pari päivässä. En kuitenkaan pysty niitä poimimaan enkä raaski ostaa kaupasta, joten olen ilman. Säästänkö minä nyt valtavn summan rahaa, kun en osta litraa marjoja päivässä?

(Kyllä, niuhotan tässä käsitteelliseltä kannalta. Ei pidä kenkään siitä suuttua.)

Vierailija
597/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastaessa menee myös sähkön siirron rahanpesumaksua.

Vierailija
598/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni parempiosainenkin köyhäilee säästääkseen johonkin isompaan. Silloin pätee vinkit, että käy kampaajalla harvemmin, osta punalaputettua pakastimeen, marjastbja osta tarjouksesta isot säkit vessapaperia varastoon. Koska sitä rahaa oikeasti on, voi näitä vinkkejä hyödyntää. Rahaa jää säästöön ja sillä voi sitten ostaa vaikka oman asunnon. On olemassa jokin tavoite jota varten elää pihisti. Entä jos tätä tavoitetta ei ole? Entä jos on pakko elää säästeliäästi ja on pakko jättää aterioita väliin? Tämä on se, mitä ei ymmärrä, kun ei ole oikeasti köyhä. Köyhällä ei ole odottamassa sitä hetkeä kun voi lopettaa säästämisen ja nauttia tavoitteen saavuttamisesta.

Miksei köyhä aseta tavoitteita ja osatavoitteita, ja tee siitä elämästään parempaa? Ai niin, kun köyhä vaan on ja valittaa, siksi se köyhä onkin. Joku pakastimesta puhuminen on köyhälle loukkaus, vaikka moni hyvätuloinen säästää ruuassa sillä pakastimella, yhtään kokematta nöyryytystä tai ylivoimaista vaivaa. Mutta köyhä ei voi, kun köyhä ei saata vaivautua tai suunnitella sitä elämäänsä, niin että köyhyys päättyisi.

Köyhä vain valittaa? Ai kuten tässä ketjussa? Tässähän ne rikkaammat on inttämässä, että kyllä se pakastin kuuluu joka vuokra-asunnossa olla. Köyhät vastaa tuohon kritiikkiin, että ei kuulu, koska tietävät asian oikean laidan. Mitä valittamista tuo on? Se on teidän tietämyksenne korjaamista, mitä ette hyväksy.

Ja en hetkeäkään usko, että olisit itse valmis hakemaan parin kympin käytetyn pakastimen 3km päästä itse kantaen kotiin.

No kuinka tyhmä voi olla? Minulla on ollut käytetty pakastin, ja se on tuotu ihan autolla, josta kuljetuksesta olen tutulle maksanut. Sitten olen kerran muuttaessa lahjoittanut oman pakastimeni hyväntekeväisyyteen, ihan toimivan laitteen joka vaan ei sopinut uuteen paikkaan.

Mutta köyhän tietysti pitää kantaa pakastinta kilometrejä, koska autoa ei ole köyhän mielestä keksitty.

Miksei mene mukaan vapaaehtoistoimintaan kun on kaikki päivät aikaa, siellä muita auttaessa auttaa itseäänkin ja ihan taatusti siellä on joku joka pientä korvausta vastaan voi kuljettaa pakastimen. Sitä autetaan, joka auttaa muita.

Mutta köyhälle ainoa vaihtoehto on uhriutua ja jauhaa jostakin kilometrien kantamisesta. Tämä tyhmyys ja uhriutuminen tyhjästä  erottaa köyhät niistä, jotka eivät ole jääneet siihen köyhyyteen.

Niin. Sullakin oli rahaa maksaa kuljetuksesta. Luepa ketju ensin ennenkuin kommentoit näsäviisailuillasi.

Käytetyn pakastimen toimivuudesta ei ole takeita, niistä on haluttukin halvalla eroon jostain syystä.  Jos sulla on rahat ihan finaalissa aina, otatko riskin? Kuljetukset maksaa. Kaikilla köyhillä ei ole ystäviä, joilla olisi auto saati edes ajokorttia. Kaikki köyhät ei asu isoissa kaupungeissa, onko pakastimia muka tarjolla joka pikku kylässä? Pienissä asunnoissa ei ole tilaa pakastimille, kakkien asuntoon ei siis mahdu edes pakastin. Nämä "fiksummat" rikkaat itse ehdottivat, että köyhän pitäisi kantaa se pakastin kotiin itse.

Ymmärrän, että tuntuu pahalta olla väärässä, mutta se on ihan ok. Me kaikki ollaan väärässä joskus, luultavasti useinkin.

Itsellä oli työssäoloaikana hankittu pakastin, joka päätti toimintansa yllättäin. Siinä meni koko pakastinarkun sisältö jakoon...  ei ollut varaa heti ostaa uutta.

Oikeastaan niitä pakastimia kannattaisi hankkia kaksi, koska ne ruoat todellakin jää itseltä syömättä kun se pakastin hajoaa. Melkoinen riski hankkia vanha pakastin, koska hajoamisen todennäköisyys on korkeampi kuin uuden. Lopulta sen uuden pakastimen hinta siihen sisältöön nähden ei ole korkea.

Vakuutuksestakin saa paremmin korvauksia kun pakastin on suhteellisen uusi - paitsi jos saa toimeentulotukea (silloin mahdollinen vakuutuskorvaus vain vähentää tulevien kuukausien toimeentulotukea ja todellakin pienikin hyvitys jaksotetaan seuraaville kuukausille).

Vierailija
599/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No säästäähän siinä sen verran, että niitä ei tarvitse sitten kaupasta ostaa tai pitää ostaa vähemmän. Mutta eihän se tietenkään mikään sen isompi ratkaisu köyhyyteen ole.

Mutta mä syön aika paljon marjoja, joten jos kaikki pystyisi itse poimimaan, niin tulisi siinä säästöä ainakin satasen verran vuodessa, ylikin. Mutta asun sellaisessa paikassa, ettei täällä ole mahdollista paljoa keräillä.

Sienistä en sitten välitäkään ollenkaan.

Jos on OIKEASTI köyhä ei tulisi mieleenkään ostaa marjoja tai sieniä. Vähät rahat menee ihan pakolliseen. Marjojen ja sienien kerääminen tuo ehkä vähän ylimääräistä ekstraa ruokavalioon, mutta ei se rahallisesti auta mitään kun vaihtoehto ei ole ostaa niitä kaupasta, vaan olla syömättä niitä.

Vierailija
600/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on korvien välissä. Kierrätyskeskukset lainaavat peräkärryjä ilmaiseksi, tarvitsee tuntea joku jolla on auto ja heittää tälle parikymppiä, niin saa sen pakastimen ja pystyy äkkiä säästämään ja syömään monipuolisesti.

Köyhän ongelma on se aloitekyvyttömyys ja kaiken vaatiminen uutena ja ilman pienintäkään omaa panostusta. Sillä tavalla pysyykin aina köyhänä, työmarkkinoille elämäntapa-avuton ei kelpaa.

Jotta peräkärryä voi vetää autolla, on siinä autossa oltava vetokoukku. Aika harvalla oikeasti on, ellei omista myös peräkärryä, venetraileria, asuntovaunua tms. mitä varten sitä koukkua itse tarvitsee. Koukku ei ole mikään auton vakiovaruste ja on aika kallis hankkia, jos sitä ei oikeasti omassa käytössään tarvitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi