Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Suomessa ei kukaan kuole nälkään, joten sitä köyhyyttä on ihan turha huudella täällä, PÄSSIT!
Vierailija kirjoitti:
"En käy ravintolassa, en tilaa ruokaa kotiin, värjään itse hiukseni, en osta kalliita meikkejä, vähennän autolla ajoa, lopetan kauneushoidoissa ja hierojalla käynnin, ostan vaatteita vain tarpeeseen ja käytän niitä vielä rikkoutuneena korjaamisen jälkeen, ostan kaupasta halvinta ruokaa ja syön vain pakollisen määrän kerrallaan, en käy elokuvissa, en matkustele jne. Jne." ... En ole koskaan ollut köyhä ja varmaankin siksi, kun en tee juuri mitään noista eli jos tästä nyt köyhyisin,ei tarvitse luopua mistään. Lähipiirissä on minua köyhempiä ja kun seuraa heidän arkeaa, ihmettelen vain miten oma äly ei riitä älyämään rahan valumista turhuuteen. Turha alkaa neuvomaan, suuttuvat kuitenkin.
Onhan tuo ikävää, että ei halita raha-asioita, mutta vastaavia ihmisiä löytyy joka tuloluokasta eli ei siis liity varsinaisesti mitenkään täällä tarkoitettuun köyhyyteen sinänsä mielestäni. Toki kenestä vain voi tulla köyhä joko itsestään johtuen tai itsestään riippumatta, sitäkään ei ole täällä tuomittu, kuin ei-köyhien puolesta tietääkseni. Mutta, jos ihmisellä on paljon pysyviä tuloja eikä silti rahat riitä perusasioihin, niin ei mielestäni ole kuin korkeintaan järjellisesti köyhä. Sinä olet ollu fiksu raha-asioidesi suhteen ja pisteet siitä, mutta kuten kerroitkin, että et ole köyhä, niin et siten voi mielestäni oikeasti ymmärtää köyhän elämää. Myös aikuisen normaalin ihmisen auttaminen raha-asioissa ilman pyyntöä on mielestäni oman "paremmuutensa" tuputtamista. Mutta jatka valitulla polullasi ja nauti elämästäsi.
Pitkäaikaisköyhä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhällä on se opittu avuttomuus joka pitää köyhän köyhänä. Ei osata ajatella yhtään pidemmälle kuin seuraavaan tukipäivään, jos siihenkään.
Nyt on työvoimapula ja jos on yhtään täysipäinen, on mahdollista hankkia ammatti ja työ vaikka oppisopimuksella. Mutta eihän köyhä viitsi, kun tuet menee. Sitten ollaan köyhiä vuosikymmenestä toiseen, ja kova yhyyy.
Olisi hyvä, jos tällaisten "viisauksien" kirjoittaja olisi itsekin täysipäinen. Ei noita sinun jurnutuksiasi ketään usko eikä niilä ole mitään vaikutusta mihinkään. Itse olet ainoa, joka juttujasi ylöspeukuttaa. Luovuta jo sinäkin.
En luovuta, en ole köyhä. Köyhä ei kestä totuutta, että 90 % köyhyydestä on köyhän omien ratkaisujen tulosta.
Et ole köyhä, etkä ymmärrä köyhyyttä. Se on tullut jo erittäin selväksi. Mikä motivaatio sinulla on jauhaa tuollaista perätöntä omasta päästä keksimääsi sontaa tässä ketjussa?
Karkasiko äitisi ollessasi pienenä köyhän matkaan tai jotain?
Minun motivaationi on se, että en ole köyhä enää, vaikka sellaisena synnyin. Mutta taatusti olisin, jos ajattelisin kuten köyhä ajattelee, että mitään ei voi tehdä eikä mikään koskaan ole omien ratkaisujen lopputulosta.
Köyhyys on ajattelutapa, sekoitus haluttomuutta ottaa vastuuta omasta elämästä ja muuttaa sitä elämää, ellei kerran viihdy köyhänä.
Ethän sinä sitten syntynyt köyhänä, kun kerran ajattelit eri tavalla kuin köyhä kategorisesti ajattelee. Jos ajattelutapasi on aina ollut samanlainen, et ole koskaan edes ollut köyhä. Vai miten tämä kategorisointi kulkee?
Ohis
Älä ole lapsellinen. Köyhään perheeseen syntynyt lapsi on köyhä, ei se lapsi vielä pysty menemään töihin ja tekemään sille köyhyydelle jotakin.
Mutta aikuinen on eri juttu. Riittää yksi ammatti kun on sellainen joka työllistää, joku vika on ihmisessä jolla monta koulutusta, mutta töitä ei saa. Olisiko se työkokemuksen puute, kun paskaduunia ei haluta ottaa vastaan kun tuet menee. Ja kun ei saa tuökokemusta kun ei paskaduunit kelvanneet, kun on liian vaativa siihen omaan työkokemuksen puuttumiseen nähden, niin ei saa koskaan oman alan työtäkään. Oma ratkaisu elää vain tuilla.
Suomessa hyvin harva on köyhä omatta syyttään, ainakaan pysyvästi.
ja taas yleistät köyhät työttömiksi..
et vissiin osaa lukea tai ymmärrä lukemaasi
Yritystoimintaa harjoittava tai työssä oleva ei voi olla köyhä. Kummallakin em. ryhmällä on sekä tuloja että omaisuutta. Köyhällä ei ole mitään, eihän hän muuten köyhä olisikaan!
Kyllä minä olin köyhä yrittäjä, kun toimeksiannot alkoivat vähentyä koko alalla niin, että jokapäiväiseen elämiseen piti käyttää lopulta kahden vuoden puskuri. Sen jälkeen olin työtön ja tuloton yrittäjä, jota ei hyväksytty tukien piiriin hyvin pitkään aikaan. Kuinka pitkään sinä muuten selviäisit täysin tulottomana?
Jos on säästöjä ja/tai muuta omaisuutta, ei ole KÖYHÄ!
Höpö höpö, mees ny tonne tyällistämisketjuun horisemaan. Säästöjä voi olla köyhälläkin, jotain tiettyä tärkeää tarkoitusta varten, koska köyhä ei useinkaan saa luottoa ja omaisuutta voi olla mitä tarvii olla elääkseen ja tämä on 100 PROSENTTINEN FAKTA! Säästöistä ei vaan kannata hiiskua, kenellekään jos sossun asiakkaana. Köyhyyttä ei edelleenkään määritellä sinun päähänpistojesi mukaan.
Eri.
Joo, ei meilläkään ole koskaan puututtu vaikkapa sossun toimesta suht pieneen ja huonosti rahaksi muutettavaan omaisuuteen. Suurinpiirtein kaikki meillä on muutenkin ostettu käytettynä jo alunperinkin ja tarvitaan normaaliin elämiseen. Mistähän tuo kahjo on saanut päähänsä tuollaisia ajatuksia köyhän määritelemisestä?
Sitten on tietenkin väärin, jos on omaisuutta oikeasti piilossa ja sitä sitten myy pimeästi, vaikka on toimeentulotuen varassa. Sellaisia jää ajoittain kiinnikin, kun tarkkaavaiset/kateelliset naapurit ilmiantavat. Sekin on mielestäni enemmän viranomaisasia, enkä jaksaisi tuollaisesta välittää tai kiinnostua mikäli ei tosi törkeästi vedätä yhteiskuntaa, kuten jotkut varakkaatkin ja vielä useammin kuin köyhät tekevät. Köyhien huijaussummat taitavat olla aika pisara meressä kaikenkaikkiaan.
En tuossa viestissäni missään nimessä halunnut tukea minkäänlaisia huijaamisia, vaan yritin tarkoittaa, että epärehellisiä ja huijaavia ihmisiä löytyy kaikista tuloluokista. En usko, että pelkästän ihmisen köyhyys varsinasesti muuttaisi hänen persoonaansa niin paljon, että alkaisi täysin rehellisestä huijariksi. Jos on huijari luonteeltaan, niin hän löytää keinot huijata oli hänen varallisuus mikä hyvänsä. Ja mitä "varakkaampi" huijari, sitä isommat huijaussummatkin. Lainausmerkit siksi, että ei välttämättä olisi tuolloin varakas ilman huijauksia. Siksi mielestäni liikaa puututaan siihen, että nimenomaan köyhät huijaisivat tuillaan jotenkin enemmän, kuin muut. Ja tosiaan jos rikas huijaa miljoonia, niin se on vain lukuja paperilla/ruudulla ja ajatellaan vain, että sellaista se elämä on. Sitten joku eläkeläispappa huijaa pari sataa sossulta ja ollaan melkein lynkkaamassa kaikkia köyhiä.
Köyhä volvonomistaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4718118/studiossa-ihmetellaan-tanaan-mi…
Nyt on avattu hieno ketju työllisyydestä ja työllistymisestä. Toivottavasti nuo menkää töihin-häiriköt siirtyvät tästä ketjusta sinne ja jäävätkin sinne vänkyttämään näkemyksiään.
Ne ovat jo siellä. Samat "jos työtön saa satasen ja maksaa veroja kaksikymppiä" -jankkaus on jo nähty, työttömät perheineen on toivotettu parakkiasuntoihin ja soppajonoon, ja jonkinlainen teiniporukka näkyy provosoivan tyyliin "jos syttyy sota niin työttömät ei sotimaan mene kun ne ei osaa mitään ja siksi ne on työttömiä".
Kuulepas, automies. Saisinko kysäistä sinulta neuvoa asiassa, josta tein jo aloituksen, joka ei kiinnosta edes trolleja?
Köyhä volvonomistaja
Tottahan toki. Anteeksi, jos minulta meni ohi jokin kohta jostain viestistäsi.
En ole vielä ehtinyt tuota köyhien autonomistajien ketjuakaan, kun kauniina ilmoina ollut muuta puuhaa. Suunnitelmissa on kuitenkin vielä.
Ei sinulta ole mikään ohi mennyt. Tuolla muualla kyselin.
Tiedätkö, voiko Trafin kanssa asioida sähköpostitse? Löysin vain puhelinpalvelunumeron ja lukuisia lomakkeita, joista yksikään ei sovi vapaamuotoiseen kyselemiseen.
Se kysymys, aika hajanainen kyllä. Minun vanha Volvoni on ollut puolitoista vuotta seisomassa. Vakuutus on kunnossa. Tänään sain tekstiviestin, joka säikäytti minut perusteellisesti, mutta se koskikin ajoneuvoveron palautusta (jonka UO tietysti kahmaisee tuoreeltaan). Katselin autoni tietoja ja heräsi kysymys siitä, miten pitkään autoa voi pitää seisomassa. Onko olemassa aikarajoja tai toimenpiteitä, joista kannattaisi tietää etukäteen? Pelottaa se, että jotain oleellista jää hoksaamatta.
Minun Volvoni kilvet jäivät katsastusasemalle. Millainen rähäkkä syntyy siitä, kun jonakin päivänä haluan sen taas liikenteeseen? Se on nyt melkein katsastuskunnossa, mutta rahaa puuttuu.
Anteeksi, kun käytän sinua tällä tavalla hyväkseni. Ei ole enää ketään, keneltä kysyä. Trafikin panttaa, mokoma.
On vain kiva, että joku keskustelee kanssani ja vielä kivempaa, kun ei ole mollaamassa asiallaan.
Yritän vastata pääpointteihin niin hyvin kuin osaan, eli tilanteessasi, jossa autosi on nimissäsi ja vakuutettuna, vaikkakin seisonnassa, ei pitäisi olla mitään ongelmia saada kilpiä takaisin. Kannattaa kysellä konttorilta, jossa kilvet ovat olleet, että ovatko ne siellä vielä vai pitääkö tilata uudet. Ei maksa muistaakseni kuin alle parikymmpiä uusi kilpipari, ainakin viimeksi, kun tarvitsi tilata. Ne kannattaa tilata siinä vaiheessa, kun on varma katsastamisesta ja auton käyttöönotosta, sillä ainakin itselleni kävi kerran niin, että, kun ostin auton niin auton myyjä oli vienyt turhaan kilvet konttorille, josta niitä kyselin ja tilasin uudet, koska vanhoja ei enää ollut siellä ja sitten kävi niin, että en saanutkaan autoa katsastuskuntoon, eivätkä konttorilla suostuneet antamaan kilpiä, ennen kuin auto on katsastettu. Kolme vuotta tuosta kilvet kuulemma olivat vielä konttorilla, mutta nyt en tiedä missä ovat. Auto oli pojilla sitten"leikkiautona" pihalla, kun minulla ei enää ollutkaan varaa tuota laittaa myynti/katsastuskuntoon. Alle satasen auto oli (saamattomine) kilpineen onneksi ja olin tuolloin vielä työelämässä, joten ei ollut niin paha katastrofi.
Yksi auto minullakin on ollut seisonnassa vuosia, eikä siitä mene mitään kuluja vaan tulee kerran vuodessa nollamaksuilmoitus vakuutusyhtiöltä. Nyt siellä on säännöt muuttuneet siten, että jos nyt laittaisi auton seisomaan, niin pitäisi maksaa 15 euroa vuodessa. Vaihtelee eri vakuutusyhtiöissä nuo säännöt. Minulla on Lähitapiolassa aina olleet vakuutukset ja olen ollut tyytyväinen heihin. Ei ainakaan vielä ole tullut valituksia vaikka ainakin 15 vuotta ollut seisonnassa tuo auto. Ei kannata romuuttaakaan sitä, koska arvo korjattuna olisi moninkertainen romumieheltä saataviin verrattuna. Ehkä jonain päivänä saan sen taas liikennekuntoon tai sitten menee pojille perintönä.
Trafilta on vaikeuksia saada mitään asioita kokemuksieni mukaan hoidettua, mutta katsastuskonttorilla ovat yleensä osanneet auttaa. Eivät silti ota vastuuta vääristä neuvoista, joten loppujen lopuksi tuossakin asiassa on arpapelillä osuutensa, että löytää oikean ja osaavan neuvojan.
Joskus okävin katsastamassa autoa, joka oli seisonnassa ja katsastamaton ja silloin piti joko ilmoittaa puhelimella etukäteen konttorille milloin on tulossa ja mikä on reksiterinumero tai sitten varata aika netistä. Autoa ei tarvinnut tuolloin ottaa liikenteeseen katsastuksen ajaksi. Jos ei ole kilpiä autossa lainkaan, kuten sinulla, niin luultavasti pitää hakea etukäteen siirtokilpitarrat eli väliaikainen siirtolupa, maksaa n.15 euroa. Takaisin tullessahan voi sitten tulla omilla kilvillä, jos on niistä etukäteen konttorin kanssa sopinut ja jos ottaa auton heti asemalla käyttöön. Nuo säännöt muuttuvat kokoajan ja vaikea pysyä mukana. Toivottavasti tästä oli edes jotain apua ongelmaasi.
Mutta lyhennettynä tekisin sijastasi siis siten, että, kun auto on varmuudella katsastuskunnossa ja olet valmis sen ottamaan liikenteeseen niin soitat katsastuskonttorille ja kerrot tilanteesi, eli olet tulossa katsastamaan autoa, jossa ei ole kilpiä ja he neuvovat miten toimia siitä eteenpäin. Kilpiä voi tiedustella alustavasti jo aiemmin ja tilata sitten, jos tarvitsee ja on tosiaan varma käytöönotosta.
Hurjasti kiitoksia vastauksestasi! Pitää lukea tuo muutaman kerran läpi, jotta kaikki painuu mieleen. Mieli rauhoittui kyllä jo yhdellä lukemisella. :)
Tärkein tiedonmurunen minulle on se, että auton seisottamisella ei ole aikarajoja, eikä tuo kilpijuttu vie satalappusia. Olen pelännyt myös sitä, että siirtokilpiä ei konttorilla käymiseksi saisi. Kulkihan se Volvo Falckin lavalla komeasti, mutta halvimmassa hinnassa on se riski, että konttori ei ole auki silloin, kun hinuri on saatavilla.
On muuten ihan eri juttu käydä katsastuksessa rutiköyhänä tai silloin, kun tietää, että kohtuulliset korjauskehotukset eivät maata kaada. Muistan, kuinka aikoinani kävin yhtä lailla vanhan Sierran kanssa katsastuksessa, mutta työtä ja palkkaa oli. Kävelin selkä suorana, laskin leikkiä inssin kanssa ja ryystin kahvia hyvällä mielellä. Vielä mukavampaa oli Volvon katsastaminen, kun inssi tykkäsi jutustella vanhoista autoista ja ihmetteli Volvon siisteyttä eikä löytänyt mitään muuta vikaa kuin pimeän polttimon. Viimeisimmällä kerralla, rutiköyhänä, istuin ovensuussa kauhusta kankeana ja katseita vältellen. Ei ollut reippautta minussa. Kaiken lisäksi hylsyä tuonut inssi oli täysin ilmeetön kiinalainen. Yhtä ilmeetön oli tiskin takana istunut kiinalainen konttoristi. Taisi jäädä monenlaisia traumoja kulttuurisokkia myöten.
Ohis.
Ymmärrän käytöksesi tuossa viimeisessä katsastuksessasi. Kyllä noita kulttuurishokkeja tulee ajoittain vaikka ei olisi mitenkään rasistinen, itse en ainakaan pysty/osaa/halua sopeutua aina yhtäkkiä outoon tilanteeseen, koska pyrin olemaan koko ajan oma itseni enkä haluaisi "esittää" kenellekään mitään. Vaivaa jotenkin tuollaisissa tilanteissa se, että ymmärtääköhän hän suomea tai minua, kun ei aina suomalaisetkaan ymmärrä. Toki, jos tapaan vaikkapa turistin jossain, niin voin puhua hänelle suoraan englanniksi, jolloin asiointi on luontevampaa kuin "huonon suomen" puhuminen.
Nyt meni jo ohiksenkin ohi äskeinen, mutta katsastuksista vielä sen verran, että kävin aikoinani varsinkin silloin, kun katsastuspaikkaa ei saanut itse valita, samalla paikkakunnalla katsastuksissa ja tuo paikkakunta oli juuri se aiemmin mainitsemani sisäänpäinkääntynyt pikkukaupunki, jossa virkamiehet ja katsastusinssit olivat paria poikkeusta lukuunottamatta melko kenkkuja ihmisiä. Silloin ketutti mennä katsastamaan autoa, koska läpipääseminen oli ihan arpapeliä riippuen siitä kuka katsasti ja milloin. Saivat täysin ehjiä autojakin hylättyä ihan mielivaltaisesti. Kun katsatuspaikat vapautuivat kokeilin kerran viedä pitkän hylkylapun saanutta autoa kokonaan uudestaan katsastukseen seuraavana päivänä eri paikkakunnale ja se meni heittämällä läpi. Mitään vikoja ei autossa ollut, koska olin sitä hyvin hoitanut ja korjannut. Tuon jälkeen aloin aina käydä tuolla vieraalla paikkakunnalla ja kymmenen viimevuoden aikana autoni on hylätty vain kerran huonosti pitävän käsijarrun vuoksi, joka säädin siinä konttorin parkkipaikalla ja sain leiman saman tien. Ei ole yhtään jännittänyt käynti tuolla, koska olen tiennyt, että henkilökunta on asiallista ja autoni on niin kunnossa, kuin pystyn laittamaan. Aikaisemmalla paikkakunnalla valittivat ja saarnasivat koko katsastuksen ajan ihan tyhjästä. Kerran sanoivat jo ovella, että tämä auto hylätään. Nykyisellä asemalla hymyilevät aidosti ja kehuvat auton kuntoa. Matkaa paikkakuntien välillä on n.40 km, mutta meiltä matkaero on vain 10 kilometriä toiseen paikkaan. Se on välillä niin pienestä kii.
Naurettavaa touhua kirjoitti:
Suomessa ei kukaan kuole nälkään, joten sitä köyhyyttä on ihan turha huudella täällä, PÄSSIT!
Ketjun aihe ei olekaan nälkään kuoleminen. Siitä olisi muutenkin vaikeaa tehdä ketjua, koska asian kokeneet eivät enää voi kirjoittaa tänne tai tehdä muutakaan.
Eikä täällä huudellä köyhänä olemisesta vaan kerrotaan tosiasioita köyhän elämästä, te ulkopuoliset häiriköt olette niitä huutajia.
ollaanko me kaikki köyhät pässejä vai vainko vain joku 99 prosenttia mielestäsi?
Köyhän logiikka on erilainen kuin ei-köyhän, ja siksi köyhä köyhä aina onkin. Eletään yli varojen, ei suunnitella, ei varauduta, ihan yllärinä tulee vuokranmaksu tässäkin kuussa ja se, että kaikki koulutukset ei tuo hyvää säännöllistä kuukausipalkkaa.
Mutta tupakkaan on aina varaa, samoin muihin päihteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Köyhän logiikka on erilainen kuin ei-köyhän, ja siksi köyhä köyhä aina onkin. Eletään yli varojen, ei suunnitella, ei varauduta, ihan yllärinä tulee vuokranmaksu tässäkin kuussa ja se, että kaikki koulutukset ei tuo hyvää säännöllistä kuukausipalkkaa.
Oletpa sinä huomionkipeä. Millaista palautetta olet tällä kertaa vailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tuossa äskeisessä viestissäni halununt sysätä vastuutani elämästäni esivanhemmilleni tai kehuskella esi-isilläni, kunhan leikittelin ajatuksella miten sukulinjat ovat kulkeneet. En olisi noista esivanhemmistani mitään tiennyt, ellen olisi sattumalta avannut sivua netissä yhtenä päivänä vahingossa oikeassa kohtaa. Moni asia elämässämme ovat tuon kaltaisia pieniä sattumia. Vain pieni osa on asioita, joihin voimme oikeasti itse vaikuttaa.
Minun isoisäni oli ison ja komean maatalon toiseksi vanhin poika. Elämäni olisi ollut aika erilaista, jos isoisäni olisi ollut talon vanhin poika ja äitini siis komean maatalon ainoa perillinen.
(Biologia sikseen.)
Ohis.
Nimenomaan. Noita sukulinjoja tutkiessani huomasin, että usein noissa isoissa maatiloissa oli lastenlapsia vain vanhemmalla pojalla tai jollakin tyttärellä. Toiseksi vanhempien poikien sukulinja ei siis edes jatkunut useinkaan ja olivat muutoinkin paljon huonommassa asemassa, kuin vanhin poika ja joskus viimeiset lapset saivat jo pienenä lähteä maailmalle oman onnensa varassa. Vain muutama poikkeus sotien, sairauksien tai vastaavien vuoksi löytyy varsinkin ennen 1900-luvun alun ajalta.
Samoin suurimmassa osissa tiedossani olevista esivanhempieni aikoinaan omistamista maatiloista ja kartanoista on edelleen saman suvun hallussa. Eli yleensä juuri periytynyt vanhimmilta pojilta eteenpäin. Joskus toki tyttärillekin, mutta silti yllättävää tuo miten nuo tilat ovat lähes kaikki pysyneet tosiaan samassa suvussa vuosisatojen ajan. Omat "nykyiset" sukuhaarani erityivät noista tosiaan teollisen ajanjakson alussa noin 100 vuotta sitten. Jos olisi rahaa bensaan, niin tekisin kesäisen kiertoajelun noita kaikkia "sukutiloja" ja esivanhempien kotipaikkoja Suomessa katselemassa. Yksi "sukutiloista" on tosin nykyisin Salossa/Halikossa Wahlroosien suvun hallinnassa. Eivät ole sukua minulle, mutta aikoinaan sielä asuneet Hornit olivat. Sattumalta olen joskus siellä pihalla käynyt ja esi-isän rakennuttamaa Halikon kirkkoa ja sen kauniita maisemia olen olllut tietämättäni käynyt ihailemassa.
Ja jos olisin varakas, niin olisi kiva käydä katselemassa ulkomailla esivanhempien linnoja tai niiden raunioita.
Vähän tätä sivuten, oma elämäni olisi hyvin erilaista, jos erittäin varakkaassa suvussa ei olisi kahdessa sukupolvessa yksi sukupolvesta kavaltanut koko perintöä itselleen. Oli kartanoita, kokonaisia kivitalokortteleita, isoja maatiloja, huviloita ... Sukuun naidut juristit kahdessa eri sukupolvessa onnistuivat edellisen sukupolven ollessa vanhoja kavaltamaan koko sukuomaisuuden itselleen ja siirtämään sen ulkomaille turvaan. Siellä asustelevat nyt luksuksessa Lontoossa ja Sveitsissä. Muu suku ei halunnut nostaa oikeusjuttua, varsinkin koska omaisuutta ja rahoja ei todennäköisesti olisi koskaan saatu takaisin, sen verran taitavasti kyseiset juristit onnistuivat homman hoitamaan.
Nyt on sitten vain tauluja ja valokuvia noista paikoista sekä sukulaisten kirjeitä, jossa kuvaavat niitä. Toki fyysiset kartanot ovat edelleen pääosin olemassa, mutta myyty muille.
ikävä tapaus. Kyllä nuo vaikutukset elämäämme ja sen laatuun täällä alkavat usein jo kauan ennen syntymäämme. Meidän joidenkien pitäisi sitten pärjätä korteilla, jotka jäivät jäljelle voittokorteista. Itsellänikin alkoholisti-isäni pelasi aika tarkkaan jo lapsena ollessani nuo loputkin kortit puolestani vaikka en sitä haluaisi muistellakaan. Tosiasioiden pimittäminen itseltään ei ainakaan auta elämässä vaikkei toki surkuttelukaan. Realismi ei ole negatiivisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhällä on se opittu avuttomuus joka pitää köyhän köyhänä. Ei osata ajatella yhtään pidemmälle kuin seuraavaan tukipäivään, jos siihenkään.
Nyt on työvoimapula ja jos on yhtään täysipäinen, on mahdollista hankkia ammatti ja työ vaikka oppisopimuksella. Mutta eihän köyhä viitsi, kun tuet menee. Sitten ollaan köyhiä vuosikymmenestä toiseen, ja kova yhyyy.
Olisi hyvä, jos tällaisten "viisauksien" kirjoittaja olisi itsekin täysipäinen. Ei noita sinun jurnutuksiasi ketään usko eikä niilä ole mitään vaikutusta mihinkään. Itse olet ainoa, joka juttujasi ylöspeukuttaa. Luovuta jo sinäkin.
En luovuta, en ole köyhä. Köyhä ei kestä totuutta, että 90 % köyhyydestä on köyhän omien ratkaisujen tulosta.
Et ole köyhä, etkä ymmärrä köyhyyttä. Se on tullut jo erittäin selväksi. Mikä motivaatio sinulla on jauhaa tuollaista perätöntä omasta päästä keksimääsi sontaa tässä ketjussa?
Minun motivaationi on se, että en ole köyhä enää, vaikka sellaisena synnyin. Mutta taatusti olisin, jos ajattelisin kuten köyhä ajattelee, että mitään ei voi tehdä eikä mikään koskaan ole omien ratkaisujen lopputulosta.
Köyhyys on ajattelutapa, sekoitus haluttomuutta ottaa vastuuta omasta elämästä ja muuttaa sitä elämää, ellei kerran viihdy köyhänä.
Ethän sinä sitten syntynyt köyhänä, kun kerran ajattelit eri tavalla kuin köyhä kategorisesti ajattelee. Jos ajattelutapasi on aina ollut samanlainen, et ole koskaan edes ollut köyhä. Vai miten tämä kategorisointi kulkee?
Ohis
Älä ole lapsellinen. Köyhään perheeseen syntynyt lapsi on köyhä, ei se lapsi vielä pysty menemään töihin ja tekemään sille köyhyydelle jotakin.
Mutta aikuinen on eri juttu. Riittää yksi ammatti kun on sellainen joka työllistää, joku vika on ihmisessä jolla monta koulutusta, mutta töitä ei saa. Olisiko se työkokemuksen puute, kun paskaduunia ei haluta ottaa vastaan kun tuet menee. Ja kun ei saa tuökokemusta kun ei paskaduunit kelvanneet, kun on liian vaativa siihen omaan työkokemuksen puuttumiseen nähden, niin ei saa koskaan oman alan työtäkään. Oma ratkaisu elää vain tuilla.
Yritystoimintaa harjoittava tai työssä oleva ei voi olla köyhä. Kummallakin em. ryhmällä on sekä tuloja että omaisuutta. Köyhällä ei ole mitään, eihän hän muuten köyhä olisikaan!
Kyllä minä olin köyhä yrittäjä, kun toimeksiannot alkoivat vähentyä koko alalla niin, että jokapäiväiseen elämiseen piti käyttää lopulta kahden vuoden puskuri. Sen jälkeen olin työtön ja tuloton yrittäjä, jota ei hyväksytty tukien piiriin hyvin pitkään aikaan. Kuinka pitkään sinä muuten selviäisit täysin tulottomana?
Firma oli kokonaan tietokoneessa ja minun aivoissani, joten mitään varastoja, koneita yms. ei ollut. En tiedä, missä vaiheessa olisin ollut katsottavissa köyhäksi sinun mittapuillasi, mutta minä olin totisesti köyhä siinä vaiheessa, kun joka kuukausi säästöistä hupeni iso osa ja oli aivan selvää, että työttömäksi työnhakijaksi eli tukien piiriin pääseminen olisi pitkä tie. Kun on valittava ruoan ja sähkön välillä ja yritettävä löytää kaapista jotakin itselle tarpeetonta myytävää, on köyhä. Entisten yrittäjien kohdalla viranomaiset ovat erityisen tarkkoja siitä, että mitään ei ole jäljellä, ennen kuin tukia aletaan edes harkita. Ja kun harkitaan, alkaa virastojen välinen peli siitä, miten mitäkin tulkitaan.
Jos sä elit KAKSI vuotta niillä sun säästöillä, sulla oli aluksi paljon rahaa etkä ollut sillon köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on avattu hieno ketju työllisyydestä ja työllistymisestä. Toivottavasti nuo menkää töihin-häiriköt siirtyvät tästä ketjusta sinne ja jäävätkin sinne vänkyttämään näkemyksiään.
Ne ovat jo siellä. Samat "jos työtön saa satasen ja maksaa veroja kaksikymppiä" -jankkaus on jo nähty, työttömät perheineen on toivotettu parakkiasuntoihin ja soppajonoon, ja jonkinlainen teiniporukka näkyy provosoivan tyyliin "jos syttyy sota niin työttömät ei sotimaan mene kun ne ei osaa mitään ja siksi ne on työttömiä".
Kuulepas, automies. Saisinko kysäistä sinulta neuvoa asiassa, josta tein jo aloituksen, joka ei kiinnosta edes trolleja?
Köyhä volvonomistaja
En ole vielä ehtinyt tuota köyhien autonomistajien ketjuakaan, kun kauniina ilmoina ollut muuta puuhaa. Suunnitelmissa on kuitenkin vielä.
Tiedätkö, voiko Trafin kanssa asioida sähköpostitse? Löysin vain puhelinpalvelunumeron ja lukuisia lomakkeita, joista yksikään ei sovi vapaamuotoiseen kyselemiseen.
Se kysymys, aika hajanainen kyllä. Minun vanha Volvoni on ollut puolitoista vuotta seisomassa. Vakuutus on kunnossa. Tänään sain tekstiviestin, joka säikäytti minut perusteellisesti, mutta se koskikin ajoneuvoveron palautusta (jonka UO tietysti kahmaisee tuoreeltaan). Katselin autoni tietoja ja heräsi kysymys siitä, miten pitkään autoa voi pitää seisomassa. Onko olemassa aikarajoja tai toimenpiteitä, joista kannattaisi tietää etukäteen? Pelottaa se, että jotain oleellista jää hoksaamatta.
Minun Volvoni kilvet jäivät katsastusasemalle. Millainen rähäkkä syntyy siitä, kun jonakin päivänä haluan sen taas liikenteeseen? Se on nyt melkein katsastuskunnossa, mutta rahaa puuttuu.
Anteeksi, kun käytän sinua tällä tavalla hyväkseni. Ei ole enää ketään, keneltä kysyä. Trafikin panttaa, mokoma.
Jos sinun vielä tarvitsee olla Trafiin yhteydessä sähköpostitse, niin ohjeet löytyy tuolta:
https://www.traficom.fi/fi/traficom/yhteystiedot/salatun-viestin-lahett…
On tavallista, että sähköpostiasiointi eri virastoihin on järjestetty vain salatun yhteyden kautta, vaikka se onkin asiakkaalle joskus työläs tapa.
Ahaa, tuon salatun yhteyden ohjeet minä näinkin, mutta ajattelin, että ei tässä sentään agentteja tai vakoojia olla. Ei käynyt mielessä, että tuota kautta voisi ottaa yhteyttä. Ehkä se on Trafin tarkoituskin. :)
Jotenkin niin liikuttavaa, että joku jaksaa käydä ruksaamassa tuon yksinäisen alapeukun kahden keskustelijan keskinäisiin kommentteihin kuitenkaan sanomatta mitään. Ei se tietenkään kiellettyä ole, mutta liikkistä.
Eri ja ohis.
Ensiksi pyydän anteeksi, etten tiennyt tuosta salatusta yhteydenotosta Trafiin mitään. Vaikuttaa siltä, että on muuttunut systeemit sen jälkeen, kun olen tarvinnut yhteyttä tai sitten en ole tarvinnut yhteyttä Trafiin. Autojen käyttöönotot ja käytöstäpoistot olen hoitanut kirjautumalla Trafin sivustolle pankkitunnuksilla ja muut asiat olen hoitanut katsastuskonttorilla.
Toiseksi nuo alapeukut voivat tulla monesta eri syystä ja eri ihmiset ajattelevat niiden antamisen merkityksen hieman erilaisiksi. Joku voi antaa alapeukun siksi, jos viesti on ohis tai ei muuten vain kiinnosta lukijaa. Itse olen myös ajatellut, että jopa joillekin vastatut viestini ovat kaikille avoimia ja siksi ymmärrän alapeukut vastausviesteissäni. toki tuo joka jankuttaa, että Suomessa ei voi olla köyhä, jos on omaisuutta saattaa olla alapeukuttanut viestiä, joka koskee omaisuutta eli autoa. Aika vähällä ollaan päästy kuitenkin me köyhät autonomistajat tässä ketjussa. Joku kuka ymmärtää jotain noista salatuista yhteyksistä on voinut myös alapeukuttaa. Minulla on ollut aika hyvät ATK-taidot, mutta monet nettisivut ovat muuttuneet lähivuosien aikana todella vaikeiksi käyttää, eikä vika ole mielestäni minussa. Tärkeät linkin saattavat olla piilotettuina vaikeasti löydettävien valikoiden taakse.
Josta tulikin mieleeni, että pitää hoitaa äitini auton katsastus ensi viikolla. Olen pitänyt hänen autoaan kunnossa ja ollut (vapaaehtoisesti) vastuussa hänen autonsa katsastuksista jo ainakin parikymmentä vuotta. Äitini maksaa varaosat toki autoonsa itse vaikka onkin köyhä eläkeläinen. Ilman apuani hän ei kykenisi autoa enää pitämään. Ainoa ehtoni korjauksilleni on ollut, että olen saanut valita hänen autonsa, jotta osaisin korjata niitä hyvin. Kun olin työelämässä hän sai usein ajella minun "ylimääräisillä" vara-autoillani, mutta nyt kun meilläkin on rahat tiukoilla, niin on parempi, että hänellä on oma auto ettei tule epäselvyyksiä auton menoista ja kuluista. Auto kuitenkkin kuluu käytössä, vaikka ei hajoaisikaan. Yli seitsemän vuotta sitten hän osti nykyisen autonsa 450 eurolla pikkuvikaisena, jonka korjasin parissa päivässä ilman kuluja ja tosiaan pitänyt nyt ajo/katsastuskunnossa koko tämän ajan. Joka kerta mennyt katsastuksesta läpi ekalla kerralla. Ei mikään ihan romu siis vaikka itse kehunkin.:)
Tai alapeukku on tullut siksi, että osa viestissä olevasta jutusta on väärin. Kuten kyseisessä alapeukutetussa kohdassa kun väitettiin, että salattu sähköposti olisi tehty ihmisten kiusaksi. No ei todellakaan ole siksi! Vaan sen takia, että henkilötietoja sisältävä viesti ei päätyisi henkilötietoja kalastavien huijarien haltuun!
-eräs alapeukuttaja-
Vierailija kirjoitti:
Olet menetetty tapaus.
Naurettavaa touhua kirjoitti:
Tuolla määritelmällä missään ei ole köyhiä, koska ne kaikki on kuolleet nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli niin tarkkaa tekstiä, että kirjoitat varmasti itsestäsi. Tsemppiä sulle!
Vierailija kirjoitti:
Tai että se "köyhän" lemmikkikoiruliini ei voi alentua syömään normaalia koiranruokaa, vaan sille pitää ostaa ihmisravinnoksi tarkoitettua kokolihaa. Ja sitten taas voi valittaa, että kyllä köyhänä on kurjaa, miksei valtio anna 2000€/kk köyhäilyrahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa sinä huomionkipeä. Millaista palautetta olet tällä kertaa vailla?
Hänelle ei näytä kelpaavan mikään palaute.
Nyt minäkin laitan itselleni muistilapun läppärinkulmaan, että "ÄLÄ RUOKI TROLLEJA!", koska vastausviesteistäni tuolle ja hänen kaltaisilleen ei ole mitään apua tai hyötyä kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä volvonomistaja
Jos sinun vielä tarvitsee olla Trafiin yhteydessä sähköpostitse, niin ohjeet löytyy tuolta:
On tavallista, että sähköpostiasiointi eri virastoihin on järjestetty vain salatun yhteyden kautta, vaikka se onkin asiakkaalle joskus työläs tapa.
Ahaa, tuon salatun yhteyden ohjeet minä näinkin, mutta ajattelin, että ei tässä sentään agentteja tai vakoojia olla. Ei käynyt mielessä, että tuota kautta voisi ottaa yhteyttä. Ehkä se on Trafin tarkoituskin. :)
Jotenkin niin liikuttavaa, että joku jaksaa käydä ruksaamassa tuon yksinäisen alapeukun kahden keskustelijan keskinäisiin kommentteihin kuitenkaan sanomatta mitään. Ei se tietenkään kiellettyä ole, mutta liikkistä.
Eri ja ohis.
Ensiksi pyydän anteeksi, etten tiennyt tuosta salatusta yhteydenotosta Trafiin mitään. Vaikuttaa siltä, että on muuttunut systeemit sen jälkeen, kun olen tarvinnut yhteyttä tai sitten en ole tarvinnut yhteyttä Trafiin. Autojen käyttöönotot ja käytöstäpoistot olen hoitanut kirjautumalla Trafin sivustolle pankkitunnuksilla ja muut asiat olen hoitanut katsastuskonttorilla.
Toiseksi nuo alapeukut voivat tulla monesta eri syystä ja eri ihmiset ajattelevat niiden antamisen merkityksen hieman erilaisiksi. Joku voi antaa alapeukun siksi, jos viesti on ohis tai ei muuten vain kiinnosta lukijaa. Itse olen myös ajatellut, että jopa joillekin vastatut viestini ovat kaikille avoimia ja siksi ymmärrän alapeukut vastausviesteissäni. toki tuo joka jankuttaa, että Suomessa ei voi olla köyhä, jos on omaisuutta saattaa olla alapeukuttanut viestiä, joka koskee omaisuutta eli autoa. Aika vähällä ollaan päästy kuitenkin me köyhät autonomistajat tässä ketjussa. Joku kuka ymmärtää jotain noista salatuista yhteyksistä on voinut myös alapeukuttaa. Minulla on ollut aika hyvät ATK-taidot, mutta monet nettisivut ovat muuttuneet lähivuosien aikana todella vaikeiksi käyttää, eikä vika ole mielestäni minussa. Tärkeät linkin saattavat olla piilotettuina vaikeasti löydettävien valikoiden taakse.
Josta tulikin mieleeni, että pitää hoitaa äitini auton katsastus ensi viikolla. Olen pitänyt hänen autoaan kunnossa ja ollut (vapaaehtoisesti) vastuussa hänen autonsa katsastuksista jo ainakin parikymmentä vuotta. Äitini maksaa varaosat toki autoonsa itse vaikka onkin köyhä eläkeläinen. Ilman apuani hän ei kykenisi autoa enää pitämään. Ainoa ehtoni korjauksilleni on ollut, että olen saanut valita hänen autonsa, jotta osaisin korjata niitä hyvin. Kun olin työelämässä hän sai usein ajella minun "ylimääräisillä" vara-autoillani, mutta nyt kun meilläkin on rahat tiukoilla, niin on parempi, että hänellä on oma auto ettei tule epäselvyyksiä auton menoista ja kuluista. Auto kuitenkkin kuluu käytössä, vaikka ei hajoaisikaan. Yli seitsemän vuotta sitten hän osti nykyisen autonsa 450 eurolla pikkuvikaisena, jonka korjasin parissa päivässä ilman kuluja ja tosiaan pitänyt nyt ajo/katsastuskunnossa koko tämän ajan. Joka kerta mennyt katsastuksesta läpi ekalla kerralla. Ei mikään ihan romu siis vaikka itse kehunkin.:)Tai alapeukku on tullut siksi, että osa viestissä olevasta jutusta on väärin. Kuten kyseisessä alapeukutetussa kohdassa kun väitettiin, että salattu sähköposti olisi tehty ihmisten kiusaksi. No ei todellakaan ole siksi! Vaan sen takia, että henkilötietoja sisältävä viesti ei päätyisi henkilötietoja kalastavien huijarien haltuun!
-eräs alapeukuttaja-
Eli olet joku joka ymmärtää jotain noista salatuista yhteyksistä, kuten yksi veikkauksistani olikin. Ongelma onkin siinä, että enemmistö netissä asioivista ei varmaankaan tiedä mitä tuo salattu sähköposti tarkoittaa ja sivut tehdään ohjeineen niin epäselviksi, että niistä ei meinaa saada mitään selkoa vaikka olisi muuten nettitaidot hallinnassa. Olen itse reilu viisikymppinen ATK-koulutusta saanut ja tietotekniikkaa harrastava ja kehityksen mukana pysymistä yrittävä tavallinen kansalainen, ja silti nuo nettikoukerot muuttuvat kokoajan vaikeaselkoisimmiksi minullekin. Miten sitten sellaisten laita, joilla ei ole edes minun osaamistani? Eikä voi vain sanoa, että pitäisi ottaa selvää asioista, koska on satoja asioita joista pitäisi ottaa selvää eikä silti välttämättä asia selviä, koska ohjeet on kirjoittanut joku tietotekniikkaharjoittelijanero, jolla ei ole mitään käsitystä "normaalin" ihmisen tietotekniikkaosaamisista. Ja kyllä välillä vaikuttaa, että jotkut asioimiset tehdään tahallaankin liian vaikeiksi käyttää, vähemmän "ylimääräistä" asiakastyötä firmoille silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Höpö höpö, mees ny tonne tyällistämisketjuun horisemaan. Säästöjä voi olla köyhälläkin, jotain tiettyä tärkeää tarkoitusta varten, koska köyhä ei useinkaan saa luottoa ja omaisuutta voi olla mitä tarvii olla elääkseen ja tämä on 100 PROSENTTINEN FAKTA! Säästöistä ei vaan kannata hiiskua, kenellekään jos sossun asiakkaana. Köyhyyttä ei edelleenkään määritellä sinun päähänpistojesi mukaan.
Sinä solkotat tarinoitasi suhteellisesta köyhyydestä, et todellisesta köyhyydestä. Kaikkihan me "köyhiä" ollaan, jos vertailukohdaksi otetaan joku elon muskin omaisuus.
Sinä se taidat olla se solkottaja, sillä en ole tänne mitään tarinoita kirjoittanut vaan kerroin tuossa viestissäni tuon faktan. Ei taida olla kaikki köyhät sossussa sulla?
Ei tuo tainnutkaan olla minun viestini mihin vastattiin vaan jollain oli samankaltaisia ajatuksia, sorry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Firma oli kokonaan tietokoneessa ja minun aivoissani, joten mitään varastoja, koneita yms. ei ollut. En tiedä, missä vaiheessa olisin ollut katsottavissa köyhäksi sinun mittapuillasi, mutta minä olin totisesti köyhä siinä vaiheessa, kun joka kuukausi säästöistä hupeni iso osa ja oli aivan selvää, että työttömäksi työnhakijaksi eli tukien piiriin pääseminen olisi pitkä tie. Kun on valittava ruoan ja sähkön välillä ja yritettävä löytää kaapista jotakin itselle tarpeetonta myytävää, on köyhä. Entisten yrittäjien kohdalla viranomaiset ovat erityisen tarkkoja siitä, että mitään ei ole jäljellä, ennen kuin tukia aletaan edes harkita. Ja kun harkitaan, alkaa virastojen välinen peli siitä, miten mitäkin tulkitaan.
Jos sä elit KAKSI vuotta niillä sun säästöillä, sulla oli aluksi paljon rahaa etkä ollut sillon köyhä.
No sovitaan niin sitten.
Eihän sitä voi ymmärtää, kun ei siitä ole kokemusta. Kuvittele kuitenkin sitä, että sinulla on sata euroa ruokarahaa. Et vain tiedä sitä, pitääkö rahan riittää viikoksi, kuukaudeksi, vuodeksi vai pitemmäksi aikaa. Tsemppiä ajatusharjoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä volvonomistaja
Eri ja ohis.
Josta tulikin mieleeni, että pitää hoitaa äitini auton katsastus ensi viikolla. Olen pitänyt hänen autoaan kunnossa ja ollut (vapaaehtoisesti) vastuussa hänen autonsa katsastuksista jo ainakin parikymmentä vuotta. Äitini maksaa varaosat toki autoonsa itse vaikka onkin köyhä eläkeläinen. Ilman apuani hän ei kykenisi autoa enää pitämään. Ainoa ehtoni korjauksilleni on ollut, että olen saanut valita hänen autonsa, jotta osaisin korjata niitä hyvin. Kun olin työelämässä hän sai usein ajella minun "ylimääräisillä" vara-autoillani, mutta nyt kun meilläkin on rahat tiukoilla, niin on parempi, että hänellä on oma auto ettei tule epäselvyyksiä auton menoista ja kuluista. Auto kuitenkkin kuluu käytössä, vaikka ei hajoaisikaan. Yli seitsemän vuotta sitten hän osti nykyisen autonsa 450 eurolla pikkuvikaisena, jonka korjasin parissa päivässä ilman kuluja ja tosiaan pitänyt nyt ajo/katsastuskunnossa koko tämän ajan. Joka kerta mennyt katsastuksesta läpi ekalla kerralla. Ei mikään ihan romu siis vaikka itse kehunkin.:)Tai alapeukku on tullut siksi, että osa viestissä olevasta jutusta on väärin. Kuten kyseisessä alapeukutetussa kohdassa kun väitettiin, että salattu sähköposti olisi tehty ihmisten kiusaksi. No ei todellakaan ole siksi! Vaan sen takia, että henkilötietoja sisältävä viesti ei päätyisi henkilötietoja kalastavien huijarien haltuun!
-eräs alapeukuttaja-
Olihan siinä tuo hymynaama kertomassa, ettei ihan tosimielellä oltu. :)
Sinä se taidat olla se solkottaja, sillä en ole tänne mitään tarinoita kirjoittanut vaan kerroin tuossa viestissäni tuon faktan. Ei taida olla kaikki köyhät sossussa sulla?