Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vähänkö hienoa; meidän kulmilta kulkee heinäkuun loppuun asti ilmainen turistibussi keskustaan. Ollaan jo hyödynnetty sitä pariin otteeseen. Nyt ei tarvitse miettiä bussilipun hintaa, vaan voi mennä, jos tarvetta ilmenee tai vaikka huvikseen. Montaa vuoroa päivässä ei ole, mutta kuitenkin.
Pitkäaikaisköyhä kirjoitti:
Uskaltauduin tänään pahaa aavistaen postilaatikolle ja siellä oli sähköyhtiö muistanut meitä kirjeellä, jossa kerrotaan sähkölaskumme nousevan about 600 euroa vuodessa.
Nyt pitäisi sitten vain ajatella positiivisesti, eikä vaipua ahdistukseen. Voi tätä ilon ja onnen määrää.
Sähkölaskun suuruus tai pienuus johtuu omista kulutusvalinnoista, joten syytä katsoa peiliin, jos sähkölasku tuntuu liian suurelta.
Vierailija kirjoitti:
Uskaltauduin tänään pahaa aavistaen postilaatikolle ja siellä oli sähköyhtiö muistanut meitä kirjeellä, jossa kerrotaan sähkölaskumme nousevan about 600 euroa vuodessa.
Nyt pitäisi sitten vain ajatella positiivisesti, eikä vaipua ahdistukseen. Voi tätä ilon ja onnen määrää.
Sähkölaskun suuruus tai pienuus johtuu omista kulutusvalinnoista, joten syytä katsoa peiliin, jos sähkölasku tuntuu liian suurelta.
Niin, olisihan se pitänyt jo nuorena ennakoida, että 2022 sähkön hinta nousee poikkeuksellisen voimakkaasti. Nyt kipin kapin ostamaan ja asennuttamaan edullisempia järjestelmiä. Maalämpö avaimet käteen -periaatteella maksaa muutaman kymppitonnin, mutta sen kyllä saa säästetyksi, kun jättää aamukahvin juomatta ja muutenkin katsoo, ettei osta kallista. Ne on ne pienet menot, nääs. Jos siis maalämpöjärjestelmää ei lasketa. Siitäkin kyllä voi tinkiä kunnon alennuksen, jos vain tahtoo. Oma valinta, jos ei tahdo, vai mitä?
Silloin tajuaa, että on köyhä kun katkarapukeittoa syödessä ei ole paahtoleivän päälle laittaa kaviaaria. Palvelusväki ei onnesti tiedä tätä, koska he saattaisivat ehkä lähteä näin köyhien ihmisten palveluksesta pois.
Vierailija kirjoitti:
Haistappa ny kuulee pa... Jos kaikesta sähkönkulutuksesta on jo säästetty niin paljon useita vuoisia kuin vain voi ja sähkön hinta nostetaan ei silä ole mitään tekemistä omien kulututvalitojen tai peilin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Haistappa ny kuulee pa... Jos kaikesta sähkönkulutuksesta on jo säästetty niin paljon useita vuoisia kuin vain voi ja sähkön hinta nostetaan ei silä ole mitään tekemistä omien kulututvalitojen tai peilin kanssa.
Sähköhinnannousu ei ole vain köyhien ongelma. Kaikki kärsii siitä.
Noista kulutusvalinnoista sähkön suhteen ja muutenkin vielä, että köyhällä ei tosiaankaan ole VARAA tehdä valintoja, vaikka olisi tarvettakin ja vaikka säästäisi rahaa tulevaisuudessa valinnoillaan. Esimerkiksi kaikki järjestelmien uusimiset maksavat, niin paljon, että ei vaan pysty maksamaan. Usein noista uusimisista saadut hyödyt tulevaisuudessa ovat myös riskialttiita ja laskennallisia. Jos vaikka ilmalämpöpumppu hajoaa heti takuuajan jälkeen ei säästöä tule lainkaan. Muut lämpöjärjestelmät maksavatkin sitten jo niin paljon, että säästöä saa odottaa pahimmillaan vuosikymmeniä.
Sama, kun jotkut ostavat kokoajan uusia autoja ja väittävät pokkana "säästävänsä" rahaa, kun uusi auto kuluttaa 0,5 litraa sadalla vähemmän tai on 20 000 euroa polttomoottoriautoa kalliimpi sähköauto, jolla "säästää" kuulemma vaikka mitä polttoainekuluissa. Sitten joissakin tapauksissa vielä kohta parutaan, kun tuhansien eurojen arvoiset akut simahtavat, eikä takuu korvaa. Itse olen ostanut aina maksimissaan jotain 500 euroa maksavia käytettyjä autoja, vaikka olisi työaikana ollut varaa kalliimpiikiin autoihin. Tuolla tavoin olen oikeasti säästänyt huimia summia verrattuna siihen, että olisin vaihtanut uuteen vähäkulutuksisempaan. Samoin olen koko ikäni ajatellut ns. kestävän kehityksen ajatuksella, eli esim. kun vanha käytetty auto on jo kerran aikoinaan valmistettu, niin on järkevämpää käyttä sitä mahdollisimman kauan, kuin tuhlata luonnonvaroja uusien autojen ja komponenttien valmistukseen. Samasta syystä olen myös ostanut kaikki huonekaluni käytettyinä.
Eli vaikka olen koko aikuisikäni ollut tarkka valinnoistani ja kulutuksistani, niin se ei ole suojannut minua nykyhetkiseltä tilanteeltani. Toki pudotus köyhyyteen oli pienempi minulla kuin vaikkapa kerskakulutukseen tottuneilla työkavereillani, jotka samaan aikaan potkittiin ulos. Erilaiset sairaudet perheessä sitten ovat estäneet paluun täältä pohjalta edes tuolle edeltävälle tasolle, jolla pystyi elämään melko "normaalia" elämää.
Sitten kun on tippunut köyhyyteen tulee joku sosiaalitäti tulee neuvomaan miten voi säästää erilaisissa asioissa. Kun heille kertoo, että olen säästänyt koko elämäni, niin on kuin puhuisi seinille ja jatketaan ulkoaopittua mantraa. Ainakin meilläpäin heidän on vaikea tajuta, että emme ole köyhiä, koska emme osaa säästää. Ja se tuntuu olevan myös monen ei-köyhän ajatusmaailma täällä.
"Säästettyä" materiaa en edes kaipaa, mutta joku aika sitten tajusin, että "säästettyä" aikaa ei saa koskaan takaisin. Kun elää köyhydessä säästöliekillä ja ajattelee, että teen ne asiat, joita en nyt voi sitten myöhemmin ja kun aikaa kuluu tarpeeksi tajuaa, että "haaveet" (Ei-köyhille ihan normaaleja asioita) kaatuvat yksi kerrallaan. Pahinta, ehkä kun toisella puolella maata asuvat iäkkäät sukulaiset ehtivät kuolla ennen, kuin saa matkaan tarvittavat rahat kokoon. Sitten joku asioista tajuamaton ulkopuolenen selvittää, että säästäkää rahaa pakastimeen. Sitten tulee sähköyhtiö ja on viemässä nekin olemattomat säästöt, jos niistä jotain vielä jäljellä olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköhinnannousu ei ole vain köyhien ongelma. Kaikki kärsii siitä.
Sitten on tehty huonoja valintoja, jos rahat eivät riitä ei-köyhinä. Tai sitten tervetuloa köyhyyteen, kyllä tänne hyvin mahtuu.
Ei yhtään tartte päätään vaivata mihin menisi lomalle. Hyvä kun saa kotona syödäkseen.
Seurakunnissa monilla mokit ja veneet jne, eivät voi itse niitä hyödyntää kuin lomalla, joten 2-3kk kesällä melkein tyhjillään. Yhtään viikkoa ei tarjota köyhän käyttöön, edes pihapiiriä ja rantaa, vaikka mökin ovi pysyisi lukossa, jos saada uida ja oleilla mökkitunnelmissa (huusia voi joutua käyttämään). Tätä olen uesin ihmetellyt. Olisi varmasti järjestettävissä jos halua olisi.
Viikosta voisi sen 50 maksaakin jos sauna on erikseen ja sitä saisi lämmittää. Teltassa voisi nukkua pihalla.
On kesällä aikaa poimia mustikoita ja sykysyllä sieniä.
alapesukone kirjoitti:
On kesällä aikaa poimia mustikoita ja sykysyllä sieniä.
Ihan on oma valintasi onko sulla aikaa tehdä mainitsemiasi asioita, olit sitten köyhä tai et. Köyhällä kyydin saaminen sopivaan metsään saattaa vaan olla haastavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään tartte päätään vaivata mihin menisi lomalle. Hyvä kun saa kotona syödäkseen.
Seurakunnissa monilla mokit ja veneet jne, eivät voi itse niitä hyödyntää kuin lomalla, joten 2-3kk kesällä melkein tyhjillään. Yhtään viikkoa ei tarjota köyhän käyttöön, edes pihapiiriä ja rantaa, vaikka mökin ovi pysyisi lukossa, jos saada uida ja oleilla mökkitunnelmissa (huusia voi joutua käyttämään). Tätä olen uesin ihmetellyt. Olisi varmasti järjestettävissä jos halua olisi.
Viikosta voisi sen 50 maksaakin jos sauna on erikseen ja sitä saisi lämmittää. Teltassa voisi nukkua pihalla.
suomessahan on ilmaisia saunoja, joissakin paikoissa voi varmaan teltankin pystyttää jonnekin lähistölle.
Joutuu ostamaan vaan 30€ pelihiiren eikä 100€ pelihiirtä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös Eero Lahti myös kehuskellut ostavansa aina "punalappusia" ale ruokia kun kohdalle sattuu. Myös tuttava perhe, jotka ovat varakkaita harrastavat tätä. Onhan se ok mutta vois kai ne jättää oikeasti tarvitseville.
Ei niitä ole punalaputettu tarvitseville. Sitä varten on niitä ruokakasseja.
Niissä on laput koska päiväys!
Niin on, mutta kaikki tajuavat, että ne on kohteliasta jättää köyhemmille ihmisille, jos itsellä on varaa ostaa normihinnalla. Siksi tuollaiset Lahdet ovat oksettavia ihmisiä. Voisivat halutessaan toimia moraalisesti oikein ja hyvin, mutta kun ei näytä kiinnostavan.
köyhät voisivat silloin olla oikeaan aikaan kaupassa niitä laputettuja tuotteita ostamassa eikä valittaa jälkikäteen, jos joku rikkaampi ehti ensin. Tärkeintä on, että ne ylipäätään ostetaan; etteivät joudu roskiin. En siis jää huutelemaan kaupan käytäville, että onko täällä köyhiä, tulkaa käytävälle 3 katsomaan punalaputettuja tuotteita, jos eivät kelpaa teille minä ostan.
Vierailija kirjoitti:
Joutuu ostamaan vaan 30€ pelihiiren eikä 100€ pelihiirtä
Pelihiiri? Nevahöörd. Ei taida olla köyhien juttuja?
Joku kirjoitti, että sähkölasku riippuu täysin siitä, miten paljon käyttää sähköä. Hän ei vielä tiedä, että Suomessa on sähkönsiirtomaksu, joka on kaikille sama, vaikka mökki olisi tyhjillään. Sähkön käytöstä muttarin mukaan maksetaan lisäksi hirveästi ensi syksystä alkaen; tässä on katastrofin ainekset käsillä. Sähköä on pakko käyttää, jos ei ole puupoltteisia kaakeli- tai leivinuuneja asunnossa tai öljylamppua valaistukseen sekä savusaunaa. Moni tarvitsee myös tietokonetta nykyään tai käyttää pesukonetta, jos ei ole hyvää avantoa lähellä.
Ideoita jostain halvasta ja luotettavasta sähköfirmasta?
En muista, että milloin viimeksi olen ollut mökillä. Lapsena varmaan. Ei ole mökillisiä ystäviä ja sukulaisten mökit ovat satojen kilometrien päässä. Onneksi asumme keskustan ulkopuolella, meren ja järven välittömässä läheisyydessä, niin pääsemme metsään, ongelle ja uimaan halutessamme. Miinuspuolena pitkä matka sivistyksen pariin, mutta luonto on aika tärkeää.
Rukoilen puolestasi, Pitkäaikaisköyhä.
Huokaus. Kai nyt on väännettävä rautalangasta tämä jo rautalangasta väännetty esimerkki, kun ketjun kasiluokkalaisilta menee yli älyn.
Tilanne: ruokarahaa on sata euroa, mutta ei tiedetä, miten pitkäksi aikaa sen on riitettävä. Tämän pitäisi merkitä sitä, että rahaa käytetään niin vähän kuin mahdollista sen sijaan että syötäisiin normaalisti maha täyteen. Eletään siis niin köyhästi kuin suinkin niin kauan, että asia selviää.
Tuon sadan euron kohdalle voi panna tuhat tai viisituhatta euroa, mutta periaate silti pysyy samana: kun ei tuloja ole eikä ole tulossakaan, nälkävyötä kiristetään.
Voisitteko te "sluibailusta" vouhottajat kertoa, mitä te teette työksenne tai mitä aiotte tehdä työksenne sitten isona? Kiinnostaa nimittäin jo kovasti se, millaisissa töissä noin yksioikoisella ajattelutavalla voi pärjätä.