Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
5321/5804 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaisköyhä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhällä on se opittu avuttomuus joka pitää köyhän köyhänä. Ei osata ajatella yhtään pidemmälle kuin seuraavaan tukipäivään, jos siihenkään.

Nyt on työvoimapula ja jos on yhtään täysipäinen, on mahdollista hankkia ammatti ja työ vaikka oppisopimuksella. Mutta eihän köyhä viitsi, kun tuet menee. Sitten ollaan köyhiä vuosikymmenestä toiseen, ja kova yhyyy.

Olisi hyvä, jos tällaisten "viisauksien" kirjoittaja olisi itsekin täysipäinen. Ei noita sinun jurnutuksiasi ketään usko eikä niilä ole mitään vaikutusta mihinkään. Itse olet ainoa, joka juttujasi ylöspeukuttaa. Luovuta jo sinäkin.

En luovuta, en ole köyhä. Köyhä ei kestä totuutta, että 90 % köyhyydestä on köyhän omien ratkaisujen tulosta.

Et ole köyhä, etkä ymmärrä köyhyyttä. Se on tullut jo erittäin selväksi. Mikä motivaatio sinulla on jauhaa tuollaista perätöntä omasta päästä keksimääsi sontaa tässä ketjussa?

Karkasiko äitisi ollessasi pienenä köyhän matkaan tai jotain?

Minun motivaationi on se, että en ole köyhä enää, vaikka sellaisena synnyin. Mutta taatusti olisin, jos ajattelisin kuten köyhä ajattelee, että mitään ei voi tehdä eikä mikään koskaan ole omien ratkaisujen lopputulosta.

Köyhyys on ajattelutapa, sekoitus haluttomuutta ottaa vastuuta omasta elämästä ja muuttaa sitä elämää, ellei kerran viihdy köyhänä.

Ethän sinä sitten syntynyt köyhänä, kun kerran ajattelit eri tavalla kuin köyhä kategorisesti ajattelee. Jos ajattelutapasi on aina ollut samanlainen, et ole koskaan edes ollut köyhä. Vai miten tämä kategorisointi kulkee?

Ohis

Älä ole lapsellinen. Köyhään perheeseen syntynyt lapsi on köyhä, ei se lapsi vielä pysty menemään töihin ja tekemään sille köyhyydelle jotakin.

Mutta aikuinen on eri juttu. Riittää yksi ammatti kun on sellainen joka työllistää, joku vika on ihmisessä jolla monta koulutusta, mutta töitä ei saa. Olisiko se työkokemuksen puute, kun paskaduunia ei haluta ottaa vastaan kun tuet menee. Ja kun ei saa tuökokemusta kun ei paskaduunit kelvanneet, kun on liian vaativa siihen omaan työkokemuksen puuttumiseen nähden, niin ei saa koskaan oman alan työtäkään. Oma ratkaisu elää vain tuilla.

Suomessa hyvin harva on köyhä omatta syyttään, ainakaan pysyvästi.

ja taas yleistät köyhät työttömiksi..

et vissiin osaa lukea tai ymmärrä lukemaasi

Yritystoimintaa harjoittava tai työssä oleva ei voi olla köyhä. Kummallakin em. ryhmällä on sekä tuloja että omaisuutta. Köyhällä ei ole mitään, eihän hän muuten köyhä olisikaan!

Kyllä minä olin köyhä yrittäjä, kun toimeksiannot alkoivat vähentyä koko alalla niin, että jokapäiväiseen elämiseen piti käyttää lopulta kahden vuoden puskuri. Sen jälkeen olin työtön ja tuloton yrittäjä, jota ei hyväksytty tukien piiriin hyvin pitkään aikaan. Kuinka pitkään sinä muuten selviäisit täysin tulottomana?

Jos on säästöjä ja/tai muuta omaisuutta, ei ole KÖYHÄ!

Firma oli kokonaan tietokoneessa ja minun aivoissani, joten mitään varastoja, koneita yms. ei ollut. En tiedä, missä vaiheessa olisin ollut katsottavissa köyhäksi sinun mittapuillasi, mutta minä olin totisesti köyhä siinä vaiheessa, kun joka kuukausi säästöistä hupeni iso osa ja oli aivan selvää, että työttömäksi työnhakijaksi eli tukien piiriin pääseminen olisi pitkä tie. Kun on valittava ruoan ja sähkön välillä ja yritettävä löytää kaapista jotakin itselle tarpeetonta myytävää, on köyhä. Entisten yrittäjien kohdalla viranomaiset ovat erityisen tarkkoja siitä, että mitään ei ole jäljellä, ennen kuin tukia aletaan edes harkita. Ja kun harkitaan, alkaa virastojen välinen peli siitä, miten mitäkin tulkitaan.

Jos sä elit KAKSI vuotta niillä sun säästöillä, sulla oli aluksi paljon rahaa etkä ollut sillon köyhä.

No sovitaan niin sitten.

Eihän sitä voi ymmärtää, kun ei siitä ole kokemusta. Kuvittele kuitenkin sitä, että sinulla on sata euroa ruokarahaa. Et vain tiedä sitä, pitääkö rahan riittää viikoksi, kuukaudeksi, vuodeksi vai pitemmäksi aikaa. Tsemppiä ajatusharjoitukseen.

OK. Jos elit noilla sadalla eurolla ne kaksi vuotta, olit köyhä.

Vierailija
5322/5804 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis.

Kentin prinssi Michael on tuo kaukainen sukulaisprinssi, josta mainitsin aiemmin. Yhteiset esivanhempamme olivat Heinrich Johann von Lüdinghausen ja Henrike von Hanxleden, jos ketään edes kiinnostaa. Mahtaako heppu edes tietää, että on taviksia sukulaisina Suomessa tai mahtaisiko edes kiinnostaa. Hän kävikin Suomessa Toukokuussa, mutta ei ainakaan meillä vieraillut :)

Ihan siksi vaan tämän viestin laitoin,  jos joku epäili, että satuja rustailen tänne.

Taas vastailen itselleni, anteeksi, mutta toivottavasti kaikki tajusivat, että en laittanut tuota viestiä pröystäillekseni noilla tiedoilla. Eihän Brittien prinssit ole tällä hetkellä mikään mairitteleva titteli, mutta onneksi ei ollut prinssit Andrew tai Charles sentään. :)

Lähes kaikilta löytyy tuollaisia kytköksiä, jos vain tutkitaan tarpeeksi tarkkaan ja kauas. Laitoin nuo tiedot yksistä esivanhemmistani siksikin, koska tässä ketjussa ulkopuoliset tuntuvat usein luulevan, että köyhä  kuulu johonkin omaan rotuun tai heimoon, jonka sukujuuret ovat erillään varakkaimmista kanssaeläjistä. Ja sitenkin oltaisiin jotenkin tyhmempiä ja niin saamattomia, kökköjä suomalaisia, kuten jossain viestissä toruttiin. Jokainen järkevä ihminen toki tajuaa, että näin ei ole, mutta oudon vahvana tuollainen "rasistinen" asenne köyhiä kohtaan tuntuu vaikutavan.

Eli voi olla köyhänä ja syrjäytyneenä Suomessa(kin) vaikka olisi millaiset sukujuuret ihmisellä. Toki heillä, jotka eivät ole syrjäytyneet varakkaista sukujuuristaan on huomattavasti paremmat lähtökohdat elämälleen, mutta ei se silti kerro ihmisestä itsestään vielä mitään.

Tälläkin palstalla joitakin viestejä automaattisensuroidaan pienestäkin loukkaamattomasta vähemmistöryhmämaininnasta, mutta köyhiä saa avoimesti haukkua ja pilkata niin paljon kuin huvittaa.

(Nyt meni tästä viestistäni herne taas nenään ainakin kahdella alapeukuttajalla. : )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5323/5804 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä volvonomistaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.vauva.fi/keskustelu/4718118/studiossa-ihmetellaan-tanaan-mi…

Nyt on avattu hieno ketju työllisyydestä ja työllistymisestä. Toivottavasti nuo menkää töihin-häiriköt siirtyvät tästä ketjusta sinne ja jäävätkin sinne vänkyttämään näkemyksiään.

Ne ovat jo siellä. Samat "jos työtön saa satasen ja maksaa veroja kaksikymppiä" -jankkaus on jo nähty, työttömät perheineen on toivotettu parakkiasuntoihin ja soppajonoon, ja jonkinlainen teiniporukka näkyy provosoivan tyyliin "jos syttyy sota niin työttömät ei sotimaan mene kun ne ei osaa mitään ja siksi ne on työttömiä".

Kuulepas, automies. Saisinko kysäistä sinulta neuvoa asiassa, josta tein jo aloituksen, joka ei kiinnosta edes trolleja?

Köyhä volvonomistaja

Tottahan toki. Anteeksi, jos minulta meni ohi jokin kohta jostain viestistäsi.

En ole vielä ehtinyt tuota köyhien autonomistajien ketjuakaan, kun kauniina ilmoina ollut muuta puuhaa. Suunnitelmissa on kuitenkin vielä.

Ei sinulta ole mikään ohi mennyt. Tuolla muualla kyselin.

Tiedätkö, voiko Trafin kanssa asioida sähköpostitse? Löysin vain puhelinpalvelunumeron ja lukuisia lomakkeita, joista yksikään ei sovi vapaamuotoiseen kyselemiseen.

Se kysymys, aika hajanainen kyllä. Minun vanha Volvoni on ollut puolitoista vuotta seisomassa. Vakuutus on kunnossa. Tänään sain tekstiviestin, joka säikäytti minut perusteellisesti, mutta se koskikin ajoneuvoveron palautusta (jonka UO tietysti kahmaisee tuoreeltaan). Katselin autoni tietoja ja heräsi kysymys siitä, miten pitkään autoa voi pitää seisomassa. Onko olemassa aikarajoja tai toimenpiteitä, joista kannattaisi tietää etukäteen? Pelottaa se, että jotain oleellista jää hoksaamatta.

Minun Volvoni kilvet jäivät katsastusasemalle. Millainen rähäkkä syntyy siitä, kun jonakin päivänä haluan sen taas liikenteeseen? Se on nyt melkein katsastuskunnossa, mutta rahaa puuttuu.

Anteeksi, kun käytän sinua tällä tavalla hyväkseni. Ei ole enää ketään, keneltä kysyä. Trafikin panttaa, mokoma.

Jos sinun vielä tarvitsee olla Trafiin yhteydessä sähköpostitse, niin ohjeet löytyy tuolta:

https://www.traficom.fi/fi/traficom/yhteystiedot/salatun-viestin-lahett…

On tavallista, että sähköpostiasiointi eri virastoihin on järjestetty vain salatun yhteyden kautta, vaikka se onkin asiakkaalle joskus työläs tapa.

Ahaa, tuon salatun yhteyden ohjeet minä näinkin, mutta ajattelin, että ei tässä sentään agentteja tai vakoojia olla. Ei käynyt mielessä, että tuota kautta voisi ottaa yhteyttä. Ehkä se on Trafin tarkoituskin. :)

Jotenkin niin liikuttavaa, että joku jaksaa käydä ruksaamassa tuon yksinäisen alapeukun kahden keskustelijan keskinäisiin kommentteihin kuitenkaan sanomatta mitään. Ei se tietenkään kiellettyä ole, mutta liikkistä.

Eri ja ohis.

Ensiksi pyydän anteeksi, etten tiennyt tuosta salatusta yhteydenotosta Trafiin mitään. Vaikuttaa siltä, että on muuttunut systeemit sen jälkeen, kun olen tarvinnut yhteyttä tai sitten en ole tarvinnut yhteyttä Trafiin. Autojen käyttöönotot ja käytöstäpoistot olen hoitanut kirjautumalla Trafin sivustolle pankkitunnuksilla ja muut asiat olen hoitanut katsastuskonttorilla.

Toiseksi nuo alapeukut voivat tulla monesta eri syystä ja eri ihmiset ajattelevat niiden antamisen merkityksen hieman erilaisiksi. Joku voi antaa alapeukun siksi, jos viesti on ohis tai ei muuten vain kiinnosta lukijaa. Itse olen myös ajatellut, että jopa joillekin vastatut viestini ovat kaikille avoimia ja siksi ymmärrän alapeukut vastausviesteissäni. toki tuo joka jankuttaa, että Suomessa ei voi olla köyhä, jos on omaisuutta saattaa olla alapeukuttanut viestiä, joka koskee omaisuutta eli autoa. Aika vähällä ollaan päästy kuitenkin me köyhät autonomistajat tässä ketjussa. Joku kuka ymmärtää jotain noista salatuista yhteyksistä on voinut myös alapeukuttaa. Minulla on ollut aika hyvät ATK-taidot, mutta monet nettisivut ovat muuttuneet lähivuosien aikana todella vaikeiksi käyttää, eikä vika ole mielestäni minussa. Tärkeät linkin saattavat olla piilotettuina vaikeasti löydettävien valikoiden taakse.

Josta tulikin mieleeni, että pitää hoitaa äitini auton katsastus ensi viikolla. Olen pitänyt hänen autoaan kunnossa ja ollut (vapaaehtoisesti) vastuussa hänen autonsa katsastuksista jo ainakin parikymmentä vuotta. Äitini maksaa varaosat toki autoonsa itse vaikka onkin köyhä eläkeläinen. Ilman apuani hän ei kykenisi autoa enää pitämään. Ainoa ehtoni korjauksilleni on ollut, että olen saanut valita hänen autonsa, jotta osaisin korjata niitä hyvin. Kun olin työelämässä hän sai usein ajella minun "ylimääräisillä" vara-autoillani, mutta nyt kun meilläkin on rahat tiukoilla, niin on parempi, että hänellä on oma auto ettei tule epäselvyyksiä auton menoista ja kuluista. Auto kuitenkkin kuluu käytössä, vaikka ei hajoaisikaan. Yli seitsemän vuotta sitten hän osti nykyisen autonsa 450 eurolla pikkuvikaisena, jonka korjasin parissa päivässä ilman kuluja ja tosiaan pitänyt nyt ajo/katsastuskunnossa koko tämän ajan. Joka kerta mennyt katsastuksesta läpi ekalla kerralla. Ei mikään ihan romu siis vaikka itse kehunkin.:)

Tai alapeukku on tullut siksi, että osa viestissä olevasta jutusta on väärin. Kuten kyseisessä alapeukutetussa kohdassa kun väitettiin, että salattu sähköposti olisi tehty ihmisten kiusaksi. No ei todellakaan ole siksi! Vaan sen takia, että henkilötietoja sisältävä viesti ei päätyisi henkilötietoja kalastavien huijarien haltuun!

-eräs alapeukuttaja-

Eli olet joku joka ymmärtää jotain noista salatuista yhteyksistä, kuten yksi veikkauksistani olikin. Ongelma onkin siinä, että enemmistö netissä asioivista ei varmaankaan tiedä mitä tuo salattu sähköposti tarkoittaa ja sivut tehdään ohjeineen niin epäselviksi, että niistä ei meinaa saada mitään selkoa vaikka olisi muuten nettitaidot hallinnassa. Olen itse reilu viisikymppinen ATK-koulutusta saanut ja tietotekniikkaa harrastava ja kehityksen mukana pysymistä yrittävä tavallinen kansalainen, ja silti nuo nettikoukerot muuttuvat kokoajan vaikeaselkoisimmiksi minullekin. Miten sitten sellaisten laita, joilla ei ole edes minun osaamistani? Eikä voi vain sanoa, että pitäisi ottaa selvää asioista, koska on satoja asioita joista pitäisi ottaa selvää eikä silti välttämättä asia selviä, koska ohjeet on kirjoittanut joku tietotekniikkaharjoittelijanero, jolla ei ole mitään käsitystä "normaalin" ihmisen tietotekniikkaosaamisista. Ja kyllä välillä vaikuttaa, että jotkut asioimiset tehdään tahallaankin liian vaikeiksi käyttää, vähemmän "ylimääräistä" asiakastyötä firmoille silloin.

Vois kyllä olla hyvä, jos syy erikoisempaan yhteyteen olis sivuille selväsanaisen selityksen kanssa kirjattuna.

Vierailija
5324/5804 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En käy ravintolassa, en tilaa ruokaa kotiin, värjään itse hiukseni, en osta kalliita meikkejä, vähennän autolla ajoa, lopetan kauneushoidoissa ja hierojalla käynnin, ostan vaatteita vain tarpeeseen ja käytän niitä vielä rikkoutuneena korjaamisen jälkeen, ostan kaupasta halvinta ruokaa ja syön vain pakollisen määrän kerrallaan, en käy elokuvissa, en matkustele jne. Jne." ... En ole koskaan ollut köyhä ja varmaankin siksi, kun en tee juuri mitään noista eli jos tästä nyt köyhyisin,ei tarvitse luopua mistään. Lähipiirissä on minua köyhempiä ja kun seuraa heidän arkeaa, ihmettelen vain miten oma äly ei riitä älyämään rahan valumista turhuuteen. Turha alkaa neuvomaan, suuttuvat kuitenkin.

Minä en ole rikas mutta en köyhäkään, Minäkään en käy ravintoloissa, en käytä alkoa, kuljen julkisilla...Mutta kampaajalla käyn, museoissa, kirjastossa, pikku matkoilla. En osta halvinta ruokaa, en kalleintakaan. Vaatteita ostan tarpeen mukaan. En koe, että jäisin paitsi jostain tärkeästä, vaikka rahaa ei ole kauneushoitoloihin tai ylen kalliisiin meikkeihin tai tilausruokiin. Vaikka olisin rikas kuin kroisos, käyttäytyisin samalla tavalla.

Vierailija
5325/5804 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä tajuaa sen että nyt kun kaikki hinnat ovat nousemassa niin siihen avuksi ei käy nämä usein nähdyt vinkit: En käy ravintolassa, en tilaa ruokaa kotiin, värjään itse hiukseni, en osta kalliita meikkejä, vähennän autolla ajoa, lopetan kauneushoidoissa ja hierojalla käynnin, ostan vaatteita vain tarpeeseen ja käytän niitä vielä rikkoutuneena korjaamisen jälkeen, ostan kaupasta halvinta ruokaa ja syön vain pakollisen määrän kerrallaan, en käy elokuvissa, en matkustele jne. Jne.

En keksi mistä voisin enää pihistää kun hinnat nousee mietinkin että varmaan noista reseptilääkkeistä pitää tehdävieläkin tiukempi säännöstely kuin tähän asti. Lääkärissä en ole raaski ut käydä kuin pää kainalossa joten siitäkään ei voi tinkiä enää.

Joo käyn töissä eli suojaosuusköytettävissä. Ehkä seuraava keino on jäädä pois töistä ja alkaa elää niillä tuilla niin jää käyttörahaa kunnolla.

Työssäkäyvä voi myös saada toimeentulotukea, jos palkka ei riitä esim. lääkkeisiin. Kannattaa tutustua toimeentulotuen ohjeistuksiin kkelan sivuilta.

Vierailija
5326/5804 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomasin asian vasta vaurastuttuani.

Elin 16-vuotiaasta noin 40-vuotiaaksi hyvin vaatimattomasti. Rahaa ei juurikaan ollut.

Sen jälkeen aloin hiljalleen vaurastua ja jäin pois työmaailmasta 48-vuotiaana.

Nyt kun voi hetken mielijohteesta ostaa vaikka auton tai mökin, niin tuntuu todella kaukaiselta aika, jolloin joutui miettimään rahaa koko ajan.

Raha, varakkuus ja niiden tuoma elämisen taso on jotain sellaista, mitä en koskaan vaihtaisi pois.

Ihmettelen vain, miksi ihmiset eivät voimakkaammin tee asialle jotain. 

Kun oikeasti niitä tekosyitä riittää..

Vierailija
5327/5804 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhän logiikka on erilainen kuin ei-köyhän, ja siksi köyhä köyhä aina onkin. Eletään yli varojen, ei suunnitella, ei varauduta, ihan yllärinä tulee vuokranmaksu tässäkin kuussa ja se, että kaikki koulutukset ei tuo hyvää säännöllistä kuukausipalkkaa. 

Mutta tupakkaan on aina varaa, samoin muihin päihteisiin.

No niin, siinähän se tyhjentävästi tulikin. DDD

Ja ketjun nimihän oli...

Ei vaan, en oli ikinä ennen kuin nyt köyhänä joutunut suunnittelemaan ja laskemaan rahojani näin tarkkaan kun nyt joudun tekemään.

Silloin kun olin työelämässä ja muutenkin elämä toisin niin rahat riittivät ihan hyvin vaikka en laskenut niin tarkkaan ja ostin mitä tarvitsin.

Mutta sitten elämä näytti ja käänsi karumman puolensa ja köyhänä joutuu miettimään ja sumplimaan ihan koko ajan.

Vierailija
5328/5804 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista kirjoitti:

Elin 16-vuotiaasta noin 40-vuotiaaksi hyvin vaatimattomasti. Rahaa ei juurikaan ollut.

Nyt kun voi hetken mielijohteesta ostaa vaikka auton tai mökin, niin tuntuu todella kaukaiselta aika, jolloin joutui miettimään rahaa koko ajan.

Raha, varakkuus ja niiden tuoma elämisen taso on jotain sellaista, mitä en koskaan vaihtaisi pois.

Tämänkö asian vain oikeasti köyhä tietää, vai tulitko vain v*ttuilemaan?

Vierailija
5329/5804 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhälle kaikki on aina niin vaikeaa, kun pitää elää vuosi satasella jne. Miten Suomessa saa ryssittyä asiansa niin että oikeasti pitäisi elää vuosi satkulla, sitä voi ihmetellä. Kun oikeasti täällä voi sluibia ikänsä ilman että mitään tarpeellista puuttuu.

Vierailija
5330/5804 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En käy ravintolassa, en tilaa ruokaa kotiin, värjään itse hiukseni, en osta kalliita meikkejä, vähennän autolla ajoa, lopetan kauneushoidoissa ja hierojalla käynnin, ostan vaatteita vain tarpeeseen ja käytän niitä vielä rikkoutuneena korjaamisen jälkeen, ostan kaupasta halvinta ruokaa ja syön vain pakollisen määrän kerrallaan, en käy elokuvissa, en matkustele jne. Jne." ... En ole koskaan ollut köyhä ja varmaankin siksi, kun en tee juuri mitään noista eli jos tästä nyt köyhyisin,ei tarvitse luopua mistään. Lähipiirissä on minua köyhempiä ja kun seuraa heidän arkeaa, ihmettelen vain miten oma äly ei riitä älyämään rahan valumista turhuuteen. Turha alkaa neuvomaan, suuttuvat kuitenkin.

Minä en ole rikas mutta en köyhäkään, Minäkään en käy ravintoloissa, en käytä alkoa, kuljen julkisilla...Mutta kampaajalla käyn, museoissa, kirjastossa, pikku matkoilla. En osta halvinta ruokaa, en kalleintakaan. Vaatteita ostan tarpeen mukaan. En koe, että jäisin paitsi jostain tärkeästä, vaikka rahaa ei ole kauneushoitoloihin tai ylen kalliisiin meikkeihin tai tilausruokiin. Vaikka olisin rikas kuin kroisos, käyttäytyisin samalla tavalla.

Jos olisit köyhä, ymmärtäisit tuolloin, että käytöksesi muuttuisi rikastuessasi ainakin sen verran, että et enää jännittäisi postilaatikolla käyntiä etkä ostaisi aina joka kerta  kilohinnaltaan kaikkein halvinta ruokaa, mitä kaupasta löyty. Muutoinkin olo helpottuisi huomattavasti, kun jatkuva paine raha-asioista helpottaisi. Etukäteisvastaus niille varakkaille , jotka koette painetta rikkauksistanne sanon vain, että oma vikanne, antakaa rahat niitä tarvitseville, jos on itsellänne vaikea käsitellä isoja summia.

Vierailija
5331/5804 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista kirjoitti:

Tosiaan surullista, koska olet vaihtanut aineellisen köyhyyden henkiseen köyhyyteen.

Tämän ketjun köyhyys koskee lähinnä tuota aineellista köyhyyttä, eikä sanomasi siksi kiinnosta ketään täälä, mutta voit aina avata oman ketjun kaltaisillesi.

Vierailija
5332/5804 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhälle kaikki on aina niin vaikeaa, kun pitää elää vuosi satasella jne. Miten Suomessa saa ryssittyä asiansa niin että oikeasti pitäisi elää vuosi satkulla, sitä voi ihmetellä. Kun oikeasti täällä voi sluibia ikänsä ilman että mitään tarpeellista puuttuu.

Onko nyt kiinni lukutaidosta vai kyvystä tai halusta ymmärtää lukemaansa? Vai jaksaako joku vielä ruikuttaa itselleen juttukaveria tuolla keinolla?

Vierailija
5333/5804 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät ole kaltaisiasi sluibijoita vaan omaavat vielä selkärangan, mutta mitäs sinä siitä mitään tietäisit.

Vierailija
5334/5804 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa jätetään tästedes kokonaan vastaamatta trollien huuteluun. Ainakin tässä ja tuossa "A-studiossa ihmetellään" -ketjussa kiertävät samat tyypit suoltamassa meetöihin-tyyppistä roskaa niin, ettei muuta oikein enää löydä joukosta.

Mitähän pahaa oloa tuollaisella käytöksellä yritetään helpottaa? Pelkkää ajankulua se ei kaikessa kiusanhaluisuudessaan voi olla.

Vierailija
5335/5804 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa jätetään tästedes kokonaan vastaamatta trollien huuteluun. Ainakin tässä ja tuossa "A-studiossa ihmetellään" -ketjussa kiertävät samat tyypit suoltamassa meetöihin-tyyppistä roskaa niin, ettei muuta oikein enää löydä joukosta.

Mitähän pahaa oloa tuollaisella käytöksellä yritetään helpottaa? Pelkkää ajankulua se ei kaikessa kiusanhaluisuudessaan voi olla.

Olen yrittänyt olla vastaamatta, mutta minulla on vielä parannettavaa hillinnässä.

Ehkä me köyhät ollaan vaan helppo kohde kiusaajille, koska mitään muuta "ryhmää" ei saa niin vapaasti tai lainkaan haukkua, kuin köyhiä?

Kyllä tuollaisia taukkeja tapaa välillä oikeassakin elämässä ja silloinkin on haastavaa pitää itsensä kurissa. Yleensä ovat ryypänneet tai muutoin nautiskelleet aivonsa piloille ja siksi kykenevät vain jankuttamaan harhaisia vääristyneitä ajatuksiaan. En ole koskaan käyttäynyt väkivaltaisesta ketään kohtaan, mutta viime kesänä kävi rengasrauta mielessäni, kun joku idiootti känninen alkoi silmät päässä selvittämään selvittämään, että autoni on muka väärässä paikassa hänen mielestään ja minun pitäisi ajaa heti pois. Olin katsomassa isovanhempieni entistä taloa yleisellä paikalla ja jos ei toinen pojistani olisi ollut mukanani, niin olisi saattanut sattua jotain kamalaa siinä vaiheessa, kun alkoi autoni kattoa hakkaamaan. Joskus tulee v*ttuilusta raja vastaan jokaiselle.

Vierailija
5336/5804 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa avustuksilla ja tuilla elää yllättävän hyvin jos ei ryyppää rahojaan, asunnosta maksetaan suurin osa, toimeentulotukea maksetaan, työttömyystukea maksetaan. Pitää vaan itse olla sen verran aktiivivinen että täyttää nuo ehdot. Moni pienituloinen työssä käyvä laskujen maksun jälkeen jotka joutuu hoitamaan itse ei elä juuri yhtään leveämmin kuin nuo tuen saajat.

Epäilen että monella on päihdeongelma tai muita ongelmia jos ei raha riitä ruokaan.

En halua vähätellä kenenkään ongelmia, mutta kyllä se muutos tulee elämään kun jaksaa olla ahkera ja uskoo parempaan eikä luovuta koskaan. Ottaa aluksi sen huonommankin työn vastaan, parempia töitä on helpompi saada kun on jo jossain töissä, alkaa siitä rakentamaan parempaa tulevaisuutta.

Thäts vat ai sed, blaakslaader, vai miten se meni. Eli tuossa itsekin mainitsit, että moni työssäkäyväkin elää köyhyydessä. Samaa olen itse täällä viestinyt teille köyhiä haukkuville. Nyt on sitten vain se ristiriita ja ongelman ydin, että nuo köyhät työssäkäyvät ovat saattaneet olla samoissa olosuhteissa eli pienpalka-alalla jo vuositolkulla ja jokainen jotain tajuava ihminen tajuaa, että ei sieltä niin vain ylennytä ja kohota rikkauksiin. Eli sen köyhän työttömän, joka haluaisi mainitsemallasi tavalla edetä ylöspäin, pitäisi ohittaa vähintään tuo eka askel suoraan, jotta olisi edes jotain mahdolisuuksia edetä siitä eteenpäin. Nykyään kaikesta propakandasta huolimatta on erittäin vaikea päästä edes nuorehkon hyväkuntoisen ahkeran henkilön töihin, koska pitäisi olla vähintään batmanin taitavuudet, mieluummin vielä jonkin supersankarin (Batman EI ole supersankari vaikka pähee onkin) ja juuri siihen haettuun työhön tarkalleen tarvittava räätälöity harvinainen ammattitaito valmiina. Jopa haetun henkilön persoonan tulee sopia vaadittuihin raameihihn. Vähänkään iäkkäämmän terveydellisesti heikentyneen pitkäaikaistyöttömän on käytännässä aivan mahdotonta saada minkäänlaisia töitä, jos ei sitten satu asumaan jossain hevonkuusessa, jossa ei ole vaihtoehtoja. Nimin vuosien kokemus.

Eli jos ette tuota kirjoittamaani pysyty ymmärtämään tai sisäistämään, niin elätte jossain OMAN päänne luomassa mielikuvitusmaailmassa.

Miesystäväni on siivooja, minä olen insinööri. Asumme omissa talouksissamme. Miesystäväni on omalla säästäväisyydellään ja hyvillä taloustaidoillaan niillä siivoojan matalapalkoilla ostanut itselleen asunnon, kesämökin ja uuden auton. Kaiken tämän lisäksi on voinut säästää rahaa ja sijoittaa. Hän vaitsi siivoojan ammatin, koska ei kokenut minkäänlaista ammatillista intohimoa mihinkään suuntaan. Että kyllä voi matalapalkka-alallakin voida oikein hyvin ja pärjätä elämässä. Täytyy osata elää suu säkkiä myöten, jotta onnistuu. Että jos ettet pysyty ymmärtämään miten tärkeässä roolissa taloustaidot ovat matalapalkka-alalaisille, niin elätte omissa harhoissanne tuossa uhriutumiskiimassanne.

Itse elät vaikeassa harhassa, jossa kuvitteelet, että jos miehelläsi on asiat noin, niin kaikilla muillakin voi olla. Olen sanonut tämän jo useasti täällä, eli elämä ei ole tasa-arvoista ja reilua. Toiselle voi käydä niin ja toiselle näin. Ei ole olemassa mitään samanarvoista lähtökohtaa saatika elämänkulkua eri ihmisten elämille. Mikset itse ole alkanut siivoojaksi, jos se kerran on niin loistava valinta? Ja sitä paitsi olen ollut itsekin nuorena siivoojana ja tienannut sillä työllä esimerkiksi ensimmäisen autoni, mutta erilaiset itsestä riippumattomat syyt ovat johtaneet siihen, etten tällä hetkellä ole hyvin toimeentuleva siivooja. Miksi juuri köyhiltä aina vaaditaan taipumista kaikkeen mahdolliseen?

Aikamoisia asioita lisäilit minun suuhuni, mikä lie motiivisi siihen? Missään en sanonut, että siivoaminen olisi loistava valinta minullekin. Se oli sitä miesystävälleni, minulle kyseinen ammatti ei sopisi. Minä tein oma uravalintani omista lähtökohdistani käsin ja se oli minulle loistava uravalinta.

Miten niin juuuri köyhiltä vaaditaan taipumista kaikkeen mahdolliseen? Etkö kykene tajuamaan, että ihan kaikilta sitä vaaditaan?

Missä sinun realiteettisi oikein ovat?

Minua ei kiinnosta pätkääkään miksi joku yksittäinen ihminen ei kykene tekemään työtä a tai b, en minäkään kykene tekemään kaikkia töitä eikä minullekaan työvalinta ole koskaan ollut mitenkään vapaata. Eikä senkään tarvitse ketään kiinnostaa, koska tuo asia on noin jokaisen ihmisen kohdalla. Minä en poikkea siinä suhteessa muista eikä tarvitsekaan. Kaikilla meillä on rajoitteemme, ne pitää hyväksyä ja kääntää vahvuudeksi.

Kaikilla on omat ristinsä kannettavana. Tärkeintä on, että hyväksyy oman elämänsä realiteetit eikä kitise sitä sun tätä. Ei sellainen eteenpäin vie, vaan se, että ottaa lusikan kauniisti omaan käteensä ja alkaa hommiin ja korjaamaan oman elämänsä heikkouksia, jotta voisi saada nekin tuottamaan.

Varmaa on, että tulevaisuudessa ei noin vain köyhille anneta tukia ja pitää alkaa todistamaan miten on yrittänyt edistää omaa asemaansa. 

Nyky-yhteiskunnassa KAIKKI ei voi olla hyvintoimeentulevia. Aina on niitä köyhiä. Jos joku pääsee pois köyhyydestä, voi joku toinen tippua sinne. Ja se joku voit olla sinäkin. Se on se realiteetti, mikä sun pitäisi hyväksyä.

Tulevaisuuteni on turvattu, olen tehnyt 20-vuotiaasta asti järjestelyjä ja valintoja nimenomaan sitä silmälläpitäen, että voin kaikissa oloissa huolehtia itsestäni. Jokainen voi olla hyvin toimeentuleva, mutta jos itse määrittelee hyvin toimeentulemisen vain rahan kautta, niin tokikaan ei voi olla. Minulle hyvin toimeentuleminen ei ole pelkästään rahaa. Se on yhtälö, jossa raha on vain yksi tekijä. Jokainen on oman onnensa seppä, se vain menee niin. Seppäkin teke taoksensa sen mukaan mitä on taottavana, ei sen mukaan mistä haluaisi takoa....

Pikkuisen vaikea uskoa, että siivooja on hankkinut asunnon, auton (vieläpä uuden) ja kesämökin. Ei ilman jotain vetoapua. Aikamoisia satuja.

Kovasti unohdetaan kaikki oma onni ja sattuma näistä itsekehuista. Asiat voi olla pienestä kiinni. Ja aika usein juuri on kiinni toisista ihmisistä se oma onni. Elämässä on paljon tärkeitä henkilöitä ja jos he olisivat sattuman kaupalla olleet toisia, voisi elämä olla ihan erilainen. Vanhemmat, opettajat, luokkakaverit, sukulaiset, naaapurit, kollegat.. Jos jo vaikka  työhaastattelija sinä päivänä kuin sai unelmatyön olisi ollut toinen, voisi elämä olla ihan erilainen. Tai jos sillä haastattelijalla olisi ollut huono päivä. Paljon on kiinni toisista ja paljon toki itsestä. Mutta elämä on muuttujia ja valintoja täynnä. Jokaista hyväonnista kohden on varmasti useampi huonompionninen. Sen sijaan että kritisoidaan niitä huonompionnisia täällä, kannattaisi olla onnellinen omasta tilanteestaan. Ja uskonkin, että nämä oikeasti onnelliset elävät tyytyväisinä elämäänsä olivatpa sitten köyhiä tai rikkaita, eivätkä koe tarvetta halveksua muita edes nimettömänä tässä ketjussa.

Juuri näin.

Tässäkin ketjussa trollaa todennäköisesti yksi ikävystynyt jonne, jolla ei ole elämää ja hoksasi, että "hei, mähän voin trollata köyhiä, koska ne triggeröityy helposti".

Säälittäväähän tuo on.

Vierailija
5337/5804 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmät päässä seisoen siis tuo edellisen viestin heppu..

Vierailija
5338/5804 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös Eero Lahti myös kehuskellut ostavansa aina "punalappusia" ale ruokia kun kohdalle sattuu. Myös tuttava perhe, jotka ovat varakkaita harrastavat tätä. Onhan se ok mutta vois kai ne jättää oikeasti tarvitseville.

Ei niitä ole punalaputettu tarvitseville. Sitä varten on niitä ruokakasseja.

Niissä on laput koska päiväys!

Niin on, mutta kaikki tajuavat, että ne on kohteliasta jättää köyhemmille ihmisille, jos itsellä on varaa ostaa normihinnalla. Siksi tuollaiset Lahdet ovat oksettavia ihmisiä. Voisivat halutessaan toimia moraalisesti oikein ja hyvin, mutta kun ei näytä kiinnostavan.

Vierailija
5339/5804 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltauduin tänään pahaa aavistaen postilaatikolle ja siellä oli sähköyhtiö muistanut meitä kirjeellä, jossa kerrotaan sähkölaskumme nousevan about 600 euroa vuodessa.

Nyt pitäisi sitten vain ajatella positiivisesti, eikä vaipua ahdistukseen. Voi tätä ilon ja onnen määrää.

Vierailija
5340/5804 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sivusta: jos joku pystyy elämään Suomessa vuonna 2022 sadalla eurolla vuodessa, on jonkinlainen supermind, josta kaikki saisivat ottaa oppia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän