Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
3741/5804 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaisköyhä. kirjoitti:

Jatkoa köyhän autovuodatukselle... (pakastimista ehkä sitten joskus toiste...)
Lisää esimerkkejä "hyvätuloisten" autoiluista verrattuna minun köyhän autouluihini:
Esim. 1: Työkaveri: Oli "pakko" ostaa tämä 8000 euron Volvo, koska halvempi auto ei sopisi habitukseeni ja aiempi ennen niin mahtava autoni olikin nyt kahden vuoden kuluttua ihan peestä. Ostaisit sinäkin kerralla kunnon auto, niin ei tarvitsisi sinnitellä noiden romujen kanssa. säästäisit varmaan rahaakin pdemmän päälle korjauskuluissa, koska vanhaan autoon varmaan niin kalliit osat ja aina rikki.
Minä: Olen laitanut autoihini kymmenen vuodena aikana kaikkinensa alle 1000 euroa renkaineen ja varaosineen eikä minun ole tarvinnut olla yhtään päivää poissa töistä auton hajoamisen tai huollon ja korjaamossa seisottamisen vuoksi. Sinun autosi arvo laskee kahdessa vuodessa alle 2000 euroon ja samassa ajassa mennyt huoltoihin ja vastaavaan vähintään 2000 euroa, omani auton arvo pysyy samana tuona aikana, voisitko näyttää minulle ihan paperilla laskelmat, kunka paljon säästäisin minäkin ajanjaksona?
Työkaveri: No köh köh, tuota, nyt ei muut ainakaan pidä minua ihan köyhänä.
Esim.2: Tuttu: Ostin kato hei veljeltä halvalla hyvän Mersun, kyllä nyt kelpaa. Naapurit ovat kateellisia. Vieläkö sulla on toi vanha romu?
Minä: Ihan kivanoloinen auto. Kannattaisi varmaan käydä läpi noita ruostereikiä helmoissa ja lokasuojissa ennen katsastusta, ettei tule hylkyä.
Tuttu: Tää on ihan ruosteeton ja ehjä auto, ei tarvitse mitään korjata. (Laitaa auton käymään: Sakäti säkäti säkäti...)
Minä: Tuo vuoto pakosarjassa pitäisi myös korjata. Tuu vaikka joku viikonloppu meille, niin katsotaan nuo viat samalla kun turistaan ja vietetään iltaa.
Tuttu: V##tu tää on Mersu, ei tätä tarvii korjata, huolehdi sä vaan tuosta omasta p##kakasastas. Nyt täytyy mennä, kun kaljat lämpenee.
Kolmen viikon kuluttua nähdään huoltiksella:
Minä: Onko sulla nyt tuollainen vanha Mazda?
Tuttu: Joo..  tää vie vähemmän bensaa, kuin Mese.
Minä: Missäs Mese?
Tuttu: Osta hei sinä se, kun oot niin kätevä käsistäsi, se hylättiin pakokaasuista ja muutamasta ruostereiästä, mutta muuten se on tosi hyvä ja ihan oikea Mersu.
Minä: Moikka, nähdäillään...
Nämä menevät ohi otsikon, mutta osoittavat miten kova tarve monella vähänkin varakkaammaksi itseään luulevilla on ylläpitää rahamiehen mainetta ja pelkäävät jatkuvasti köyhäksi leimaantumista. Menee aivan turhaan rahaa aivan turhiin asioihin tuon vuoksi. Oikeasti köyhä tai köyhyyden kokenut ei välttämättä enää välitä vaikka muut tietäisivät köyhäksi. Toki se köyhyys nolottaa, rasittaa ja vi##ttaa kok ajan, mutta ei välttämättä enää riitä haluja tai energiaa saatika varoja ylläpitää jotain kulissia varakkaammasta elämästä tai neuvoa toisten elämisiä.

Eih... Nyt vasta huomasin, että täällä pitkästä aikaa puhutaan asiaa minun makuuni. En ole ehtinyt lukeakaan vielä, mutta olen varma siitä, että palaan asiaan huomenna.

t. Rutiköyhä volvonomistaja

Vierailija
3742/5804 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Ei kai me nyt TAAS aloiteta vessapaperimytty-siteenä-keskustelua?! Kuukuppia suositeltiin noin sivulla 5, ja jos se omalle anatomialle tai muuten ei sovi, eikö olisi mukavampaa panostaa vaikka kestositeiteisiin? Ne pysyisivät paikallaan eivätkä murentuisi - en ollenkaan suosittele itse väsättyjä paperitamponeja...
Kuukautiset kestävät kuitenkin 30-40 vuotta, ja monella on muutenkin hankala olo, kipuja tai kramppeja. Ve rinen, hikinen mytty jalkovälissä tuskin parantaa oloa - suonette anteeksi graafisuuteni. Teinien vanhempia varsinkin kehottaisin varaamaan halpoja (kertakäyttö)siteitä kotiin. Nuoresta koko juttu voi olla hämmentävä, kotona olisi syytä olla paketti paikassa, josta on tarvittaessa helppo ottaa. Ja se lasku: diakonilta todennäköisesti pyytämällä saa ostolapun kauppaan! Voi ostaa koko rahalla siteitä vuodeksi!
Kyllähän köyhät vanhemmat jotenkin saavat vaippoja vauvoille, murrosikäisen tytön suojat ovat yhtä tärkeitä! - Ja kyllä on aikuisen naisen omakin suoja! Ei nyt ehdoin tahdoin suostuta tekemään elämää vaikeammaksi kuin on pakko! Kertaan vielä aiemmilta sivuilta: Helsingissä kaupunginvaltuustossa käytiin keskustelua mahdollisuudesta tarjota koulussa ilmaisia siteitä nuorille. Kokoomuksen naisvaltuutettu vastusti: köyhät tytöt voisivat käyttää vanhoja t-paitoja. No eivät voi: siteitä päätettiin tarvitsijoille jakaa! Kysymys intiimihygieniasta ei ole turha! Ei me nyt itse yllytetä toisiamme takaisin viime vuosisadalle epämukaviin, hiertäviin ja epäluotettaviin vaihtoehtoihin!

Anteeksi, en todellakaan muistanut koko kuppikeskustelua, kirjoitukseni oli vain omakohtainen vastaus asiaan. Kuukautisköyhyys on asia, joka edelleen tosiaan koskee yllättävän isoa osaa naiskunnasta. Minä olen oikeasti pakon edessä käyttänyt vessapaperia noinkin, ja vaikka kuinka ankealta se kuullostaakin, niin paremmin se toimi kuin vessapaperi siteenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3743/5804 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tajua näitä, et ole köyhä. Äänestä kokoomusta. Kiitos puoluejohto!

Vierailija
3744/5804 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Ei kai me nyt TAAS aloiteta vessapaperimytty-siteenä-keskustelua?! Kuukuppia suositeltiin noin sivulla 5, ja jos se omalle anatomialle tai muuten ei sovi, eikö olisi mukavampaa panostaa vaikka kestositeiteisiin? Ne pysyisivät paikallaan eivätkä murentuisi - en ollenkaan suosittele itse väsättyjä paperitamponeja...
Kuukautiset kestävät kuitenkin 30-40 vuotta, ja monella on muutenkin hankala olo, kipuja tai kramppeja. Ve rinen, hikinen mytty jalkovälissä tuskin parantaa oloa - suonette anteeksi graafisuuteni. Teinien vanhempia varsinkin kehottaisin varaamaan halpoja (kertakäyttö)siteitä kotiin. Nuoresta koko juttu voi olla hämmentävä, kotona olisi syytä olla paketti paikassa, josta on tarvittaessa helppo ottaa. Ja se lasku: diakonilta todennäköisesti pyytämällä saa ostolapun kauppaan! Voi ostaa koko rahalla siteitä vuodeksi!
Kyllähän köyhät vanhemmat jotenkin saavat vaippoja vauvoille, murrosikäisen tytön suojat ovat yhtä tärkeitä! - Ja kyllä on aikuisen naisen omakin suoja! Ei nyt ehdoin tahdoin suostuta tekemään elämää vaikeammaksi kuin on pakko! Kertaan vielä aiemmilta sivuilta: Helsingissä kaupunginvaltuustossa käytiin keskustelua mahdollisuudesta tarjota koulussa ilmaisia siteitä nuorille. Kokoomuksen naisvaltuutettu vastusti: köyhät tytöt voisivat käyttää vanhoja t-paitoja. No eivät voi: siteitä päätettiin tarvitsijoille jakaa! Kysymys intiimihygieniasta ei ole turha! Ei me nyt itse yllytetä toisiamme takaisin viime vuosisadalle epämukaviin, hiertäviin ja epäluotettaviin vaihtoehtoihin!

Anteeksi, en todellakaan muistanut koko kuppikeskustelua, kirjoitukseni oli vain omakohtainen vastaus asiaan. Kuukautisköyhyys on asia, joka edelleen tosiaan koskee yllättävän isoa osaa naiskunnasta. Minä olen oikeasti pakon edessä käyttänyt vessapaperia noinkin, ja vaikka kuinka ankealta se kuullostaakin, niin paremmin se toimi kuin vessapaperi siteenä.

Mä käytän vessapaperia siteenä. Ei sen kanssa sitten paljoa liikkua voi, luiskahtaa aina pois paikaltaan. Mutta tykkän siitä, että sen voi vetää suoraan pöntöstä alas eikä tule turhaa roskaa.

Vierailija
3745/5804 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Hei autoilua harrastava Pitkäaikaisköyhä,
Oli kiinnostavaa lukea tuosta "kilpavarustelusta". Minulla ei ole koskaan ollut omaa autoa, olen aina asunut hyvien liikenneyhteyksien päässä. Ja kun olin pieni, isäni antoi meidän vanhan Opelin (jonka nimi oli Epeli 😊) isosiskolleni ja hänen sulhaselleen. Vanhempani päätyivät tähän, koska vakuutukset ja bensat ja parkkipaikat ym. alkoivat korjauskustannusten lisäksi tulla turhan kalliiksi Helsingin ydinkeskustassa. Kävellen pääsi, julkiset kulkivat, ja halvemmaksi tuli tarvittaessa ottaa taksi... Tähän kasvoin, ja se sopi meille.
Esim. maalle, vuokramökille Savonlinnan lähelle, mentiin junalla. Tavaroitten määrä piti miettiä, kun kuitenkin lomailtiin yli kuukausi. Kirjoja sai ottaa vain 3 kpl, mikä oli haasteellista, kun rakastin lukemista. - Vähän isompana otin Savonlinnasta oman kirjastokortin, kävimme isäntäperheen kyydissä kaupassa siellä. Kaikesta tuosta on vain hauskoja muistoja. Junamatkoilla oli aina ihanat eväät, joiden syöminen aloitettiin jo Pasilassa! 😃
Saan sen kuvan, että sinulle ja perheellesi tuo auto on ihan kulutushyödyke, ei brassailuväline! Ja kuulostaa hyvältä, että osaat itse tehdä muutakin kuin kääntää rattia, antaa varmasti varmuudentunnetta... Ihmeellistä, että kaverisi suhtautuvat noin nihkeästi korjausehdotuksiin, minä arvostaisin suuresti! Isäni, sähköasentaja, oli tosi näppärä! Hän huolsi koko suvun pesukoneet ja paahtimet, olen tottunut itse tekemiseen. Mm. tuttavaperheen aittaan vedettiin sähköt pientä korvausta vastaan, olin 10-vuotiaana puulikynävastaava. 😊
Minä muuten vietän juhla-aikaa myös kotona, katselen elokuvia. En ole koskaan harrastanut ravintoloita ym. näinä "törttöilypäivinä", en ole koheltajatyyppiä, vaikka olisi rahaakin. Eli hauskaa vappua sinulle myös! Ja kaikille teille muillekin! 🎉🎈😊

Kiitos vastauksesta Beth.  Autoni ovat tosiaan aina olleet pelkkiä kulutushyödykkeitä ja liikkumavälineitä, ne ovat aina olleet halvalla ostettuja tai jopa saatuja vähän vanhempia malleja ja ulkonäön kanssa on ollut vähän niin ja näin, koska vaikka rahat ovat riittäneet nippa nappa hitsailuihin ja paikkamaaleihin, niin pintamaali on ollut usein jo kukkarolle sopimaton kaukainen haave. Samoin ovia tai muita irroitettavia osia olen joskus joutunut vaihtamaan hieman eri värisiä joskus paikoilleen, eikä ole ollut varaa niitäkään maalata. Teknisesti olen kuitenkin pitänyt niitä aina turvallisessa ja katsastettavassa kunnossa. Tuo voi olla yksi syy siihen, sen lisäksi, että minulla ei ole hienoja korjaustiloja, että kaverit eivät ole luottaneet korjaustaitoihini, kun autoni ulkonäkö on saattanut olla melko repsahtanut. Mielelläni auttaisin tuttuja, jos he apuuni suostuisivat. Yksi syy voi olla vaikka, ettei haluta jäädä henkistä velkaa. En itsekään osa pyytää toisilta apuja vaikka tilanne olisi ollut kuinka tiukka. Vieraat ihmiset ymmärrän toki paremmin, etteivät uskalla kaikilta tuntemattomilta apuja ottaa vastaa.

Yhtenä taka-ajatuksena korjausavun tarjoamisessa minulla on toki ollut ja se on ollut, että saisin edes vähäksi aikaa seuraa ja jotta löytäisin samoista asioista pitäviä kavereita. Olen aina ollut aika ulkopuolinen jokapaikassa ja meiltäpäin on ollut mahdotonta löytää samassa tianteessa olevia auonharrastajia. Täällä ei yksinkertaisesti harrasteta omatoimisia korjaamisia vaan vapaa-ajat pitäisi viettää känäten ja ravintoloissa. Töissä naurahtivat päin naamaa, kun kutsuin työkavereita viettämään grilli-iltaa kotiini maalle. On kuulemma niin tylsää ja liian kallista ajella täältä taksilla kaupungiin. Olisivat tarvittaessa voineet olla yötäkin, mutta se vasta kuulemma onkin tylsää. Suurin osa esimerkkieni kaltaisista tapauksta on jo vuosien takaa ja vähäisetkin kaveruussuhteet ovat jo päättyneet joko töiden loppumisen vuoksi tai toisten vaikeiden tilanteiden vuoksi.

Jatkuu...

Vierailija
3746/5804 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Hei, ja anteeksi että minä ärhentelin! - Välillä on pakko tehdä mitä täytyy, ja kuukautisköyhyys on todellakin asia, mihin pitäisi puuttua!

En osaa linkata sitä kuukautis-t-paita-helsinki-juttua, mutta noin sen googlella löytää. Eikä jutun ongelma ole persumies partatrimmereineen, vaan kokoomusnainen köyhien tyttöjen t-paitariepuineen! Siis meillähän ei vielä kiusata kouluissa tarpeeksi, ja varmasti ne t-paidanriekaleet jumppatuntien pukuhuoneissa vain sivuutetaan, ilman supattelua... Huoh!!! Ns. "köyhä perhe" ei herätäkään huomiota muuten, kukaan kaveriteini ei hätkähdä t-paitaa alushousuissa! Grrr... 😡

Kyllä tytöille ja naisille pitäisi hyvinvointiyhteiskunnassa olla ilmaisia siteitä tarvittaessa tarjolla. Ei suinkaan euromääräisinä sukupuolilisinä, vaan haettavissa esim. terveyskeskuksista, terveydenhoitajilta, kouluista.

Kirjoitin juuri ystävälleni, että kondomejakin jaetaan. Miesten heteroyhdyntyjöen turvaamiseksiko?- Juu, juu. Suojaavat ne kaikkia taudeilta ja raskauksilta, mutta todella toivoisin yhteiskunnalta, juuri ilmaisjakelun muodossa, apua kaikille tarvitseville tytöille ja naisille. Kuukautisia kun ei kukaan valitse! Suomessa seksielämän aloittamisen yhdyntöineen voi nainen vielä ainakin paperilla päättää itse! Kun on varaa yhdyntään!

Minulle muuten kuukuppi sopi loistavasti, en olisi vaihtanut mihinkään. Enkä nyt toden totta olisi ilmaiseksi hakenut siteitä saamisen riemusta, tai vastaisen varalle, sheesh! Sen enempää kuin koskaan ilmaista leipääkään!

Asiaan. Täällä olisi muutama paketti siteitä, ja ne äidin tenat, mutta tuleeko tästä antamisesta mitään? Ne tenat on nyt äidin viimeiseltä vuodelta, hänellä oli pidätysongelmia, joista ei edes olla puhuttu!

Virtsanpidätysongelmista kärsivät naiset, minkään ikäiset, eivät muuten ilmoittaudu täällä paperimyttyineen. Vaikka köyhissä on heitäkin! Eivät varmaan jaksa jumppamateriaali-ohjeistusta ja taivastelua. Joka aivan varmasti seuraisi! Seuraa usein lääkärissäkin! Mutta niin tai näin. Suojia/ siteitä tarvitaan, eikä se jumppa aina auta. Ja suojia tarvitaan jumpan aikana! - Äidillä eri vaivoihin leikkaushoito auttoi, tosin vaikeimman eli komplikaatioiden jälkeen. 90-vuotiaana oli taas virtsankarkailua. Ja kyllä: silloinkin äiti halusi olla kuivissa pöksyissä eli vaihtaa maksisiteitä tai muita pikkuhousunsuojia.

Jos nyt Riihimäen kupeelle sattuu, täältä saa hakea. On myös vedenkeitintä, kahvinkeitintä, sauvasekoitinta ym. paahdinta. Muutan kuun puolivälissä.

Saa siis ottaa yhteyttä, sovitaan. Ei säädetä tapaamisia palstan kautta, kun tulee aina este. Jos mietityttää, ei ollenkaan kannata. Täällä on vain muutama side- & tenapaketti, ei viiden vuoden varastoa. Mutta sanoin jo aiemmin, kymmeniä sivuja sitten keskustelussa, että annan myös mm. pienkoneita tarvitsijoille. - Tämä homma toimii köyhän kannalta tietenkin vain niin, että on valmiiksi samoilla nurkilla. Minä köyhä en postita/kuljeta mihinkään.

Mutta jos: laita viesti, minä laitan sinulle sitten omani ja osoitteen, ja sovitaan, että sen tavarakassin saa hakea rapusta. En halua rahaa! Enkä kiitos tavatakaan, tässä on nyt säätämistä muutenkin. Enkä ole säästänyt tiikerikakkuun!! 😃 😃😃

Asioita hoidan siis s-postissa kuolinpesamamma28@gmail.com

Voi rauhassa kirjoittaa, annan, jos voin, enkä ole pelottava! 😊 - Olen kiltti ja kiva ihminen. Jolla on liikaa terveyssiteitä ja sauvasekoittimia... Mikä kuulostaa säädyttömältä, mutta onneksi puhtaalle kaikki on puhdasta. Kun siis täällä joku kaipasi aiemmin jotain sauvaa soseeseen... Hullummaksi menee. Mutta. On siis pienkeittiökoneita! 😃😃

Laitan sovitut kapineet kassissa rappuun, kuten sanoin, eikä rahaa vaihdeta! Loput tavarat menevät kierrätykseen, en minä näistä mitään halua.

Vierailija
3747/5804 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa....

Pari (ex-)kaveriani, jotka aikoinaan tarttuivat (parin vuoden välein toisistaan) ehdotukseeni, että rempataan heidän autoistaan yhdessä katsastuksessa todetut viat, ajatuksena siis, että oltaisiin yhdessä tehty hommia ja kaverit olleet vähintään henkisenä tukena ja seurana mukana, tekivät kumpikin niin, että viivyttelivät eri tekosyillä ensin tulemistaan ja sitten viikko ennen uusintanäyttöä toivat autonsa kiireellä pihalleni ja sanoivat, että on sitten ensiviikolla näyttö ja että eivät ehdi jäämään seuraksi. Jäin sitten ihmeissäni pihalleni heidän autojensa kanssa ja korjailin niitä yötä myöten, koska olin luvannut auttaa. Onneksi oli lämpimäät kesäyöt ja terveydellinen tilanne salli tehdä rempat. olin lupautunut korjauksiin tarvikkeiden hinnalla, koska uskoin saavani heistä apua/seuraa autojensa korjaushommissa. En nyt ala juurta jaksaen kaikkia korjauksia selitelemään, mutta tuolloin tajusin, että henkilön, jonka ei ole tarvinnut koskaan itse mitään korjata ei välttämättä ymmärrä miten paljon "ylimääräistä" purku ym. hommaa pitää tehdä, ennen kuin voi esimerkiksi paikata ruostereiän auton lattiassa. Eivätkä sitä, että paikat pitää hioa ja pohjamaalata sekä pintamaalata, että suojata kulumilta ym... Pitivät sitten noita tarvikehintojakin liian kovina vaikka minulla oli tarkat kuitit kaikista ostoksista ja määristä, jotka oli korjauksiin  mennyt. Toinen kaveri suutahti niin paljon, että ei suostunut tuomaan autoaan takaisin pintamaalaukseen viikon kuluttua, jolloin pohjamaali olisi ollut kuivunut vaan osti kaupasta halvinta mahdollista erisävyistä spraymaalia ja maalasi itse lokasuojanreunan vesisateessa (Säästi about 10 euroa). Kiva, kun tuosta korjauksestani näkyi sen jälkeen vain tuo ruma erivärinen tuhruinen maalaus ja taas saatiin aihetta haukkua miten pelle korjaaja olen ja miten huonoa jälkeä teen. Yksi syy miksi suostuin korjaamaan tuolloin "ilmaiseksi" oli myös kavereitteni hieman vaikea rahatilanne tuolloin ja ajattelin, että saavat autoilleen vuosia jatkoaikaa ja säästävät rahat ruokaan ja muuhun tarpeelliseen. Tää toinen kaveri ajoi autollaan muutaman kuukauden ja kun sihen tuli mitätön pikkuvika (akku sipahti), niin hänen isänsä osti hänelle uudemman mallisen samanmerkkisen auton tilalle. Vanha meni paaliin, tuli sitten kehuskelemaan minulle uutta autoaan ja v##tuilemaan kuinka oli häpeälistä ajaa vanhalla, kun oli niin p##kasti paikattu. Ei tullut mieleenkään hänelle esimerkiksi tarjota vanhaa autoaan minulle vaan antoi ilmaiseksi romumiehelle. Ei oltu enää sen jälkeen niin paljon kavereita.

Myös toinen autetuista hämmästeli tarvikkeiden ja varaosien (mähän ne hinnoittelen?) hintaa (vajaa 200 euroa, autostaan oli maksanut n.1500 euroa ylihintaa muutama kuukausi aiemmin), mutta ajoi katsastusmiehen toivottomaksi tapaukseksi julistamalla autollaan yli 8 vuotta työajoja 40 km/päivä ilman vikoja ja ajelee vielä tänäkin päivänä. Ei olla muista syistä enää kavereita tosin mekään. Tuon jälkeen on avuntarjoukseni harventuneet olemattomiin ymmärretttävistä syistä. Sattuu se köyhääkin.

Eli vain köyhä tajuaa miten harvassa ovat köyhällä oikeat kaverit ja ystävät.

Vierailija
3748/5804 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatimattomista ja köyhistä oloista oleva nuori tarvitsee oikeasti joka euron minkä kesätöistä saa ruokaan, opiskeluun ym. Välttämättömyyksiin. Paremmista perheistä olevat käyvät kesätöissä vain koska vanhemmat pakotti. Eikä heitä oikeasti kiinnosta käyttäytyä. Rahalla ei ole väliä koska vanhemmat kuitenkin maksaa kaiken. Parempien perheiden lapset useimmiten saavat ne kesätyöpaikat koska äiti ja isä järjestää omalle tai tuntun työpaikalle jne. Köyhien perheiden lapset jää ilman kesätöitä.

Kesäisin työpaikoista on niin kova kysyntä, että suhteettomat ja ilman suosittelijoita olevat nuoret tosiaan joutuu auttamatta jäämään työttömiksi, muutama hassu prosentti toki pääsee tutustumaan ja tienaamaan parisataa euroa. Töitä löytyy muillekin hyvässä lykyssä sitten keskellä lukuvuotta illoille ja viikonlopuille. Nämä työt on, mitä on, mutta ei voi valittaa, tai siinä sulkeutuu se ovi. Häiritseehän työ toki koulunkäyntiä ja jaksamista, mutta toisen asteen opiskelumateriaali ei ole ilmaista ja olisihan joskus kiva käydä vaikka Hesessä tai ostaa uusi T-paita

Samalla rikkaan perheen lapsi pääsee vanhempien firmaan kesätöihin 1800e kuukausipalkalla, jonka hän voi hyvällä omallatunnolla tuhlata vaikka ulkomaanmatkaan. Jos työ on tympeää ja pomo ilkeä, niin senkun irtisanoutuu, tai hankkii potkut laiskottelemalla ja kokeilee vaikka seuraavana vuonna uudestaan, jos faija on tarpeeksi iso kiho. Syksyllä varakkaan perheen nuori voi keskittyä opiskeluun ja läksyihin täysillä, koska luonnollisesti perheen aikuisilla on varaa elättää koko perhe

Tässä kohtaa se eriarvoisuus alkaa toden teolla jo haitata tulevaisuuden uraputkea, köyhällä ja rikkaalla on jo kauan ennen varsinaista aikuisiän ammattiaan aivan erilaiset lähtökohdat ja kokemuspohja työelämälle.

Vierailija
3749/5804 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti aiemmin, miten vanhemmat olivat joutuneet luopumaan autostaan, kun hän oli lapsi. Minun lapsuudessani meillä oli aina jonkinlainen auto, mutta pitkään meillä oli 70-luvulla sellainen tuolloin suosittu piilofarmariauto, jossa oli verovapauden vuoksi irroitettu takapenkit pois. Minä siis matkustin peltipohjaisessa tavaratilassa työkalupakkien ja kauppatarvikkeiden ja pari vuotta koiran kanssa ilman minkäänlaista penkkiä tai pehmustetta. Siinä ei ollut edes takaovia vaan sisään tai ulos pääsi joko takaluukusta tai etusohvan selkänojan yli kiipeämällä. Turvavöitä ei ollut edes edessä. Pisimmät matkat tehtiin tuolla Eteläruotsiin, jossa isäni kävi keikkahommissa. Tuolloin sentään oli retkeilyvarusteet ja vaihtovaatteet pehmikkeinä. Ihmettelin toki, miksi muiden perheiden lapsilla näytti olevan penkit, millä istua, mutta  lapsena tyydyin osaani ja isäni kertomaan, että meillä ei vaan ole varaa takapenkkeihin. Siis aikuinen minäni huudahtaa nytkin että MITÄ VITTUA? ,(Anteeksi ruma kielenkäyttö, mutta en löydä lievempää ilmaisua tähän hätään), mutta lapsi sopeutuu kohtaloonsa oudon hyvin, lihakset kipuilee tosin vieläkin, en tiedä tosin onko tuolla tavaratilassa pyöriskely edesauttanut nykyistä kipuilutilannetta.

Vierailija
3750/5804 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Mä käytän vessapaperia siteenä. Ei sen kanssa sitten paljoa liikkua voi, luiskahtaa aina pois paikaltaan. Mutta tykkän siitä, että sen voi vetää suoraan pöntöstä alas eikä tule turhaa roskaa.

Nyt taitaa köyhyyskeskustelu lipsua naisten vapautusrintamaksi! 😃

Mutta. Kaikella hyvällä, oikeasti: että elät noin viikon joka kuukausi, joka vuosi?!

30-40 vuotta viikko per kuukausi niin ettei vessapaperi luiskahda pöksyistä paikoiltaan? Neljä vuotta vuodessa?! Ettei tulisi roskaa?!

Tämä on hyvin henkilökohtainen aihe, enkä tarkoita mitenkään hyökätä. Kuitenkin kysyn, että mitä ihmettä?

En tiedä ikääsi. Toivon kuitenkin, että miettisit muiden, roskaamattomien suojien mahdollisuutta. Kuten vaikka se kuukuppi, jonka käyttö voikin olla aluksi hankalaa. Minäkin, muka kuukautisten ylipapitar 😃 opettelin! Ja luulin siis ihan aikuisena hallitsevani itseni ja kehoni!

Tämä papitar tuli siitä, että suosittelin seksiä ystävättärille kuukautiskipuongelmiin. Siis en ollut tyhmä, mutta no. Olen juuri se ärsyttävä kaveri, joka liputtaa seksin puolesta, kun toinen itse haluaa ärtymykseltään ja kivuiltaan katkoa eläviltä kanoja kauloja ja tilata 100 pizzaa kaikille vihamiehille maksamatta sekä syödä 5 litraa jätskiä. - En muuten liputtanut yhdynnän puolesta. Seksin puolesta. Orgasmin puolesta... No voi olla ja usein onkin eri asia. 😊

Mutta siis. Kun roskaaminen on vastoin luontoasi: miten se kestoside? Vähemmän semmoisen käyttö kuormittaisi vesistöjä kuin vessapaperimöykyt, jos voit mitenkään järkevästi pestä siteitä? Tietenkin se oma suosikki kuukuppi, mutta sitä en osaa suosittella kellekään. - Mutta jos se itselle ajatuksena sopii, ja harjoittelee: siitä tulee paras epähengittävä menstruoivan tytön kaveri ikinä! On sitten niin-niin helppo! Puhdas! Hygieeninen! Rannalla pärjää bikineissä koko päivän, jos on ihan normivuotoa! Matkoilla: ei huolta! Mökillä: no vesipullo, huuhtelu, eikä huolta! Keittäminen vuodon loputtua riittää.

Hygienian tavoittelijoille: en edelleenkään desinfioi tai keitä mieheni sormia tai muitakaan ulokkeita ennen seksiä. Ei tuo kuppi sen kummempi ole! Ehdin käyttää kymmeniä vuosia, kuitenkin.

Siis kuppia. Ehkä tätä uutta kehissä olevaa miestäkin. En kylllä keitä. Hellin kyllä, kiitos. 😊

Vierailija
3751/5804 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen köyhästä perheestä ja jo alle kouluikäisenä oli oltava huolellinen, että kodin tärkeät esineet, huonekalut ja vaatteet ei rikkoutuneet, hävinneet tai menneet likaisiksi.
Ja, kun niin välistä kävi, niin seuraus ei ollut vain vanhempien vitutus, jäähypenkki ja viikkorahojen menetys kasvatusmielessä, vaan koko perhettä koskeva paniikki ja epätoivo, että mistä nyt saadaan rahaa ruokaan, kun tuli ylimääräinen monen kymmenen euron kuluerä. Elettiin stressin, vastuun ja huolellisuuden vallassa jo hyvin pieninä, sillä kyllä jo 5-vuotias tajuaa, että taas minun takiani syödään tämä viikko vain puuroa

Vierailija
3752/5804 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!

Kyllä jääkaapissasi on oltava edes pakastelokero. En todellakaan usko, etteikö olisi. Lisäksi jos asut vuokralla, on vuokranantajan hankittava edes jonkinlainen pakastin, joka kuuluu kodin perusvarusteisiin.

Monella se jääkaapin pakastelokeron ovi on rikki. Vaikea uskoa että olisin ainoa.

Vierailija
3753/5804 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukautisten aikaan käytetään ikivanhoja alushousuja ja siteenä vessapaperia.

Vessapaperista voi vääntää myös tamponin. Pääasiassa toimii lähinnä tulppana, mutta hoitaa sen homman ihan ok, kunhan huolehtii vaihtovälistä.

Näin piti toimia kun kotona ei ollut siteitä eikä tamponeja, ikää noin 15 v. Kävi vähän kehnosti sen tulpan kanssa, kun unohdin vaihtaa sen ajoissa ja oli aloittanut jo matkansa ylöspäin. Luojan kiitos ei karannut syvemmälle, oli kuitenkin jo vaikea saada ulos. Vaarallista puuhaa. 

Vasta kun aloin käydä töissä salaa eikä rahojani "takavarikoitu säästöön", pystyin ostamaan siteitä, joskus piti tosin varastaa ja siitä tunsin huonoa omaatuntoa varmaan 20 vuotta. 

Vierailija
3754/5804 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Sulla on varmaan tosi niukka vuoto? Nimittäin runsaitten kuukautisten kanssa tuo vessapaperilla sählääminen ei taitaisi onnistua.

Ja jos nyt rahan menoa ajatellaan, niin kyllähän se vessapaperikin maksaa.

Vierailija
3755/5804 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Nyt taitaa köyhyyskeskustelu lipsua naisten vapautusrintamaksi! 😃
Mutta. Kaikella hyvällä, oikeasti: että elät noin viikon joka kuukausi, joka vuosi?!
30-40 vuotta viikko per kuukausi niin ettei vessapaperi luiskahda pöksyistä paikoiltaan? Neljä vuotta vuodessa?! Ettei tulisi roskaa?!
Tämä on hyvin henkilökohtainen aihe, enkä tarkoita mitenkään hyökätä. Kuitenkin kysyn, että mitä ihmettä?
En tiedä ikääsi. Toivon kuitenkin, että miettisit muiden, roskaamattomien suojien mahdollisuutta. Kuten vaikka se kuukuppi, jonka käyttö voikin olla aluksi hankalaa. Minäkin, muka kuukautisten ylipapitar 😃 opettelin! Ja luulin siis ihan aikuisena hallitsevani itseni ja kehoni!
Tämä papitar tuli siitä, että suosittelin seksiä ystävättärille kuukautiskipuongelmiin. Siis en ollut tyhmä, mutta no. Olen juuri se ärsyttävä kaveri, joka liputtaa seksin puolesta, kun toinen itse haluaa ärtymykseltään ja kivuiltaan katkoa eläviltä kanoja kauloja ja tilata 100 pizzaa kaikille vihamiehille maksamatta sekä syödä 5 litraa jätskiä. - En muuten liputtanut yhdynnän puolesta. Seksin puolesta. Orgasmin puolesta... No voi olla ja usein onkin eri asia. 😊
Mutta siis. Kun roskaaminen on vastoin luontoasi: miten se kestoside? Vähemmän semmoisen käyttö kuormittaisi vesistöjä kuin vessapaperimöykyt, jos voit mitenkään järkevästi pestä siteitä? Tietenkin se oma suosikki kuukuppi, mutta sitä en osaa suosittella kellekään. - Mutta jos se itselle ajatuksena sopii, ja harjoittelee: siitä tulee paras epähengittävä menstruoivan tytön kaveri ikinä! On sitten niin-niin helppo! Puhdas! Hygieeninen! Rannalla pärjää bikineissä koko päivän, jos on ihan normivuotoa! Matkoilla: ei huolta! Mökillä: no vesipullo, huuhtelu, eikä huolta! Keittäminen vuodon loputtua riittää.
Hygienian tavoittelijoille: en edelleenkään desinfioi tai keitä mieheni sormia tai muitakaan ulokkeita ennen seksiä. Ei tuo kuppi sen kummempi ole! Ehdin käyttää kymmeniä vuosia, kuitenkin.
Siis kuppia. Ehkä tätä uutta kehissä olevaa miestäkin. En kylllä keitä. Hellin kyllä, kiitos. 😊

Minä olen siis se vessapaperitamponi- tampio. Enkä hermostu kovin helposti ;-D

Minä härän kaulavaltimovuotoineni en koskaan ole päässyt sinuiksi kuukupin kanssa. Ongelma oli siis siinä, että sillä aikaa kun otin sen pois ja huuhtelin, niin vuotoa tuli jo ihan reippaasti (oikeasti ihmettelen, että olen vielä hengissä) ja siksi aikaa siis piti olla joko side housuissa tai se pesupaikka siinä pöntön vieressä. Se kyllä toimi tulppana silloin kun on paikoillaan eikä vielä tulvi yli (vaihtoväli maks 2 tuntia)... Mutta oli siis mulla hyvin sottaista touhua, mä en vaan tykännyt. Ja minä en lannistu mistään kovin helposti. Ongelma ei ollut siinä, että se olisi ollut ällöä tai keittely olisi rasittanut, vaan siinä, että minä ja se kuppi ei vaan toimittu yhteen. Ja siis seksin papitarta ei täällä näkynyt, se vähän haipui se ajatus, kun mies pyörtyi...

Mutta tein liki 20v sitten nipun kestositeitä mm. sekundaPUL-vaippakankaasta, kirpparilta ilmaiseksi saaduista pyyhkeistä ja kivoista kuosikankaista (joita työkseen vaiheompelua tehneellä on aina nurkissa pyörimässä). Siitä ensimmäisestä satsista viimeiset alkavat vedellä viimeisiään. Normivuodolla nuo kävisivät sinälläänkin, itse jouduin pitämään tupla+triplavarmistusta.

Vasta ehkäisykapseli auttoi, kun kohdunpoistoa ei näillä leveysasteilla saa, mitkään pillerit, mitä keski-ikäiselle naiselle suostutaan antamaan, eivät auttaneet. En tiedä, mikä ero noilla sitten on, hormoneja kaikissa. Ehkä vain iski jo vaihdevuodet ja vuodot muutenkin olisivat loppuneet.

(ja juu, meillä lapset käyttivät kestovaippoja, mm. niitä sideharsoja ja muoviliinoja, joita äitini käytti minulla, kudoin veljeni Virosta tuomista villalangoista vaippahousuja ja niin edelleen - oli minulla itse tehdyt liivinsuojatkin)

Vierailija
3756/5804 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä autoileva Pitkäaikaisköyhä,

Oli kyllä kurjaa toimintaa "kavereiden" osalta! En saata ymmärtää!!

Kuulostaa siltä, että teit parhaasi, ja pelkkää kurjaa, niin sanotusti, sait palkaksesi.

Kuitenkin: jos vaikka tulitkin pelatuksi. No tulin minäkin. Ihan eri töissä. Olin kodinhoitajana, ja minulle kuului myös lastenhoito, ympäri vuorokauden. Jopa kaksi viikkoa "yksinhuoltajana" putkeen, kun vanhemmat liihottivat menoissaan. Olin siis yksin vastuussa ihan kaikesta!! Rahaa oli purkissa keittiössä. - Ja siitäkin muuten napistiin, kun olin ostanut lapsille jäätelöä, kun he ikävöivät vanhempiaan.... Rouvan 3000 markan neuletakki oli ärsyttänyt miestään: täällä te tuhlaatte ilman lupaa jäätelöön. 2 mrk/2 vko... 😡

Siis tietenkään ei pitäisi lohduttaa lapsia ruualla, mutta olin nyt aika hämmentynyt 21-v sinkku silloin! Pari jälkkäriä! Vapaata sain joskus, pari päivää parin viikon välein. Miksikö pysyin? Koska pystyin opiskelemaan lasten ollessa koulussa. Ja viihdyin Wienissä. - Suomessa suomalaiselle nuorelle ihmiselle tuollaista rumaa hommaa ei tehtäisi... Ei eri lautasia palvelijoille, ja ruokaa, jos jää. Ja pitää teititellä. Puhun kauniisti, mutta teitittely! Kun jenkki-työntekijät sinuttelivat tätä samaa rouvaa... Tsiisus! No, se oli pari vuotta, enkä minä siinä touhussa ryvettynyt. Jos ymmärrät!

Ja ruokailuun en suostunut! Otin minulle ja kollegalleni pihviä sulamaan pakkasesta, jos ei jääkaapissa rouvan varaamaa raaka-ainetta ollut! Minä en elä hilloletuilla, vaikka nainen olenkin! - Wienissä nimittäin syötiin "lihaa", eli muutakin kuin kaakkua, vain, jos miehiä oli paikalla. Muuten siinä perheessä oli jälkkäriä ruuaksi. Ei kalaa tai kasvisruokaa: jälkkäriä! Jätskiä, kakkua, pannaria, hillopatonkia! Voi ei! No, me rouvan harmiksi söimme ihan ruoka-ruokaa, että jaksoimme puurtaa. Grrr... 😡😡

Mutta siis! Lapsuudessani, 70-luvulla, perheemme päätti valita elämän Helsingin ydinkeskustassa pois omasta autosta. Pappa oli aikaansa edellä! Kyllä siinä raitiovaunujen ja bussien kulmakohdassa Forumin silloisessa korttelissa pärjäsi ihan hienosti hyvin ilman omaa Epeliä! Oli hyvä kävellä! Pappa vei kerran viikossa Rikhardinkadun-kirjastoon, oli ihania juttelu- ja kävelyretkiä!

Vaan kukapa asuu noin keskustassa?!

Enkä nyt tarkoittanut alkaa jaaritella lapsenpiian ongelmista - no, sellaisena minua kohdeltiin. vaikka oli kodinhoitaja/ epävirallinen yh-äiti. Joka kuukausi, parilla vapaapäivällä.

Puhutaan nyt siitä autohommasta! 😊 Oliko minkälaisia ongelmia katsastuksissa? Entä miten ihmeessä, oikeasti sait hyvät talvirenkaat? Että uskalsit luottaa? Jos budjettisi männä-viestissä on totta. En siis epäile! Mutta voitko antaa niksivinkkiä!

Minulla ei ole autoa, mutta lankomiehellä on!

Vierailija
3757/5804 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas epä-tampio!

Kirjoitin jo kerran, mutta hups hävisi!

Kirjoitan tabletilla, en voi seivata. Mutta: keksi joku osuvampi nimi! Tampio et ole ainakaan!!!

Voi kun voisin sinulle, ja meille kaikille naisille, linkata Eeva Kilven lyhyen runon, jossa itseä puhutellaan: kylvetetään, ja pidetään itseä hyvänä. Kun tämä on se nainen, joka jaksaa ja jaksaa...

On vain tabletti, eli pidän nyt lyhyenä. Pohdin hartaasti keinoa saada kuukautissuojia saataville. Olen puuhannut ennenkin vähän tämänsuuntaista: tosin silloin hain olemisen oikeutta, en rahaa. Eli: muutama vuosi sitten esitettiin, että naisella on mielenterveydellisiä ongelmia, jos hän ei laukea PELKÄSSÄ yh dyntä sek sissä. No juu. N. 80 % meistä tarvitsee muutakin kuin jyystöä, emmekä silti ole mielisairaita. Tai edes heikkolahjaisia! 😃

Näitä väitteitä naisten mielenterveydestä liittyen laukeamisen tapaan esitettiin tieteellisinä faktoina, nettijutuissa ja Hesarissa, ja pitkän kulisseissa vänäämisen jälkeen nettijuttuja ei enää näy. Sitä ennen annoin ainakin yhden haastattelun, ja puhuin tietenkin muutenkin. - Ja no kirjoittaja hyökkäili asiattomasti työsähköpostissani, kunnes laitoin stopin, lähestymiskiellon uhalla.

Me emme käyneet keskustelua, hän kirjoitteli yksin. Kunnes pakon edessä lopetti.

Jatkan...

Vierailija
3758/5804 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko Sugar Beth ja Pitkäaikaisköyhä vaihtaa sähköposteja ja jatkaa juttuaan siellä?

Vierailija
3759/5804 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin ihminen omistaa auton, ei ole köyhä.

Toimeentulotuen saamiseksi on auto myytävä, koska se luokitellaan ei päteväksi omaisuudeksi.

Niin, paitsi jos auto on jonkun toisen nimellä ja huijaat....

Vierailija
3760/5804 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan lähinnä tuohon Sugar Bethin ylläolevaan viestiin, mutta mielellään saa muutkin, niin rikkaat kuin köyhät lukea.

Joo nää on kaikki sellaisia asioita, joita elämänsä vähillä ongelmilla eläneiden voi olla vaikea sisäistää. Ei ne vastoinkäymiset välttämättä vahvista vaikka sanonta niin sanookin vaan kyllä toisinaan, kun on tullut tarpeeksi monta pahaa vastaiskua, niin on kuin pieni pala sisältä olisi kuollut eikä paluuta entiseen "kokonaiseen" itseensä enää ole olemassa. Niinhän me kaikki muutumme toki vanhetessamme, jotkut enemmän jotkut vähemmän.

Jaaritellaan nyt sitten vielä autoistakin, kun käsky kävi : )  Joo tuo tuhat euroa on aika tarkka summa kyseisen kymmenen vuoden ajalta jaseuraavan kymmenen vuoden aikana summa ehkä hieman kasvoi, johtuen juurikin varsinkin talvirenkaiden aiheuttamista lisäkuluista, koska käytettyjen renkaiden saatavuus heikkeni ja on heikentynyt entisestään, koska ihmiset eivät enäää vaihda renkaitaan niin usein kuin ennenvanhaan. Mitään tarkkoja laskelmia en aio tänne lähettää, koska en halua mahdollista tunnistamista kenenkään taholta, mutta minun eka autoni oli 14 vuotta vanha suosittu japsimalli, joka maksoi 3000 (500€) markkaa vuonna 1988, mukana oli hyvät talvi- ja kesärenkaat. Auton maksoin lukioaikana iltaisin ja viikonloppuisin tekemällä työlläni. Ajoin autolla vuoteen 1996 ja sen ylläpito oli todella edullista, koska maahantuoja sattui 90-luvun alkupuolella poistomyymään kaikki varaosat tuohon pilkkahintaa eli muutamilla markoilla/kpl. Minulla on vieläkin tuo varaosalehtinen, jossa hinnat tallella. Itse, kun tein kaikki työt ei korjaamokuluja tullut. 1996 ostin  erimerkkisen auton, jolla ajoin lähes vioitta vuoteen 2002.  Pieni juju tulee nyt siitä, että välillä ostin pari pikkuvikaista autoa lähes ilmaiseksi ja korjasin ne noilla halvoilla alkuperäisosilla ja sain myydessä jonkin verran voittoa. Autokuluni siis tavallaan menivät plussan puolelle hetkeksi.

Jatkuu...