Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
3701/5804 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät ei kyllä tajua yhtään mitään. Sen takiahan ne on köyhiä.

Ihanan epämääräinen mielipide. Jaksaisitko vähän täsmentää? :)

Eihän tuossa ole mitään epämääräistä.

Jos on vähänkään fiksu niin tajuaa miten köyhyydestä pääsee eroon. Aina tietysti on sairaita ja muuten kykenemättömiä, mutta valitettavasti yhteiskunta on lähinnä rakennettu terveiden ehdoilla.

Vähänkään fiksu? Nyt sinun olisi täsmennettävä, mitä "fiksu" tarkoittaa juuri sinun sanavarastossasi, jotta lähtökohtasi selviäisivät. Minä nimittäin arvelen, että sinun ideasi ovat kauttaaltaan "no keksi jotain" -tyyppiä. Olenko väärässä vai oikeassa? Haluatko esitellä neuvokkuuttasi esimerkiksi minun tapauksessani?

Väärässä olet ja varmaan niitä tyhmiä köyhiä. Kun et yhtään ymmärrä niin avataan parilla esimerkillä. Fiksu ihminen kouluttautuu, jotta saa riittävää palkkaa, fiksu ihminen suunnittelee talouttaan eikä tuhlaa kaikkia rahojaan tilipäivänä, fiksu ihminen ei polta tupakkaa, joka maksaa paljon (ja tuhoaa terveyttä), fiksu ihminen selvittää miten sijoittaa pienetkin pennit turvallisesti ja tuottavasti...

Nyt tuli kyllä aikamoisia helmiä sioille, mutta kerrankos sitä fiksukin erehtyy.

Osasitpa kuvailla oman tietämättömyytesi ja siihen perustuvan ylimielisyytesi kivassa pikku paketissa. Miten on, haluatko esitellä neuvokkuuttasi minun tapauksessani, vai eivätkö helmesi riitä konkreettisiin ja yksityiskohtaisiin ideoihin?

Eipä hän sitten halunnut ottaa kantaa yksityiskohtaisemmin kuin "kouluttautuu", "ei tuhlaa kaikkia rahojaan tilipäivänä", "ei tupakoi" ja "sijoittaa". Olen tässä ketjussa jo aiemminkin pyytänyt räätälöityjä ideoita, mutta jostain syystä nämä köyhyydestänousemisen asiantuntijat ovat saman tien kadonneet. Pikkuisia helmiään kiillottelemaan, epäilemättä.

Ei paljon järki päätä pakota tuollakaan köyhällä kun ei noita selviä ohjeita ymmärtänyt.

Ei kukaan voi toisen puolesta kouluttautua tms.

Millä köyhällä? Minä kirjoitin tämän keskustelunhaaran kursiivilla merkitsemäni kommentit. Sinä taidat olla tuo tyyppi, jolla on omasta mielestään helmiä antaa sioille. Annapa siis tulla. Minä aloitan.

Olen kouluttautunut niin pitkälle, että en enää saa työkkäriltä lupaa enempään. Viimeisin tutkintoni on puolentoista vuoden takaa.

"työkkäriltä lupaa". Mistä lähtien kouluttautumiseen on luvan tarvinnut? Ihme juttuja.

Eikö olekin ihan ihme juttu? Jos osallistun koulutukseen, jota työkkäri ei hyväksy, minulta evätään työmarkkinatuki. Ilman työmarkkinatukea en pysty elämään.

Ideasi näyttävät olevan vähissä, kun ei tule muuta kuin ihmettelemistä. En kyllä odotakaan mitään, mutta aikani kuluksi voin jutella vaikka trollireppanan kanssa. Anna nyt tulla vain köyhyydestänousemisen ilosanomaa, jookosta?

Eikös tuossa joku juuri kysynyt, että olisiko kannattanut käydä kunnon koulu kerralla?

Ei työkkärin kurssit mitään oikeata kouluttautumista ole mutta eihän köyhä tietysti sitäkään ymmärrä.

Onko sulla joku lukihäiriö? Ei hän puhunut mitään mistään työkkärin kursseista, vedit sen ihan omasta päästäsi.

Näytti se sanovan: "Jos osallistun koulutukseen, jota työkkäri ei hyväksy"

Eri

Täällä "se".

Työkkäri ei salli minulle tutkintoon johtavaa koulutusta, eikä vielä ole löytynyt sellaista työkkärin "omaa" koulutusta, joka millään tavalla sopisi juuri minulle.

Sinä et nyt tunne asiaa, josta niin kärkkäästi esität mielipiteitä, vai mitä?

Tässä sen näkee. Köyhän päässä pyörii vaan "työkkäri" vaikka pitäisi ottaa itseänsä niskasta kiinni.

Millä tavalla? Nyt jotain konkreettista noiden ympäripyöreiden kielikuvien sijaan.

Koulu, säästäminen, ei tupakoi jne. Johan joku ne aiemmin kertoi. Miten vajaita nää köyhät oikein on!?

Olen sairauseläkkeellä, en opiskelukunnossa. Sairauseläke kuluu pakollisiin menoihin, ei jää säästettävää. En muuten saa toimeentulotukea. En tupakoi. Mikäs nyt eteen?

Kerropa sinä, parahin Talous-Guru-Hemuli! ☺

P. S. Juon pari kupillista kahvia aamuisin. Jos jätän nämä kahvipaketit, max. 2-3 kpl/kk, ostamatta, miten sijoitan tämän huiman säästön ja ponnistaudun täten ylös köyhyyden alhosta?! Peräti 15 € on nyt kehissä! Vinkkiä pöytään! ☕

Me tässä odotellaan hänen vastaustaan!  Hänellä oli tiedossa hieno vuoden kestävä koulutus, jolla saa töitä varmemmin kuin maisterintutkinnolla.

No mutta voi miten kiva! ☺

Ehdin olla huolissani tulevaisuudestani, mutta eihän tässä ole nyt hätiä mitiä!

Onko muuten pakastimia kannettu? Miten tikrukakkupuoli? 🐯🍰

Nyt on huolestuttavan pitkä aika siitä, kun on kerätty Metsän Antimia! Muutama sivu takaisinpäin oli sentään rouva, jonka miehellä oli mökkiä Ranskassa ja ystävättärellä Englannissa. Näissä sai ne köyhätkin käydä. Kotimaassa myös.

Vakavasti puhuttuna: hienoa ja kivaa, jos ja kun näin on! Mökkeily on hauskaa! Sinkkuna voi ostaa halvan lentolipun, kai. Eikä kai sitä emännän pakastinta kuitenkaan tarvinnut täyttää? Eli jos mökkeilee Provencessa: pitääkö ottaa oma tryffeli-possu varuiksi mukaan? 🐷

Vierailija
3702/5804 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on vähänkään fiksu niin tajuaa miten köyhyydestä pääsee eroon. Aina tietysti on sairaita ja muuten kykenemättömiä, mutta valitettavasti yhteiskunta on lähinnä rakennettu terveiden ehdoilla.

Vähänkään fiksu? Nyt sinun olisi täsmennettävä, mitä "fiksu" tarkoittaa juuri sinun sanavarastossasi, jotta lähtökohtasi selviäisivät. Minä nimittäin arvelen, että sinun ideasi ovat kauttaaltaan "no keksi jotain" -tyyppiä. Olenko väärässä vai oikeassa? Haluatko esitellä neuvokkuuttasi esimerkiksi minun tapauksessani?

Väärässä olet ja varmaan niitä tyhmiä köyhiä. Kun et yhtään ymmärrä niin avataan parilla esimerkillä. Fiksu ihminen kouluttautuu, jotta saa riittävää palkkaa, fiksu ihminen suunnittelee talouttaan eikä tuhlaa kaikkia rahojaan tilipäivänä, fiksu ihminen ei polta tupakkaa, joka maksaa paljon (ja tuhoaa terveyttä), fiksu ihminen selvittää miten sijoittaa pienetkin pennit turvallisesti ja tuottavasti...

Nyt tuli kyllä aikamoisia helmiä sioille, mutta kerrankos sitä fiksukin erehtyy.

Osasitpa kuvailla oman tietämättömyytesi ja siihen perustuvan ylimielisyytesi kivassa pikku paketissa. Miten on, haluatko esitellä neuvokkuuttasi minun tapauksessani, vai eivätkö helmesi riitä konkreettisiin ja yksityiskohtaisiin ideoihin?

Eipä hän sitten halunnut ottaa kantaa yksityiskohtaisemmin kuin "kouluttautuu", "ei tuhlaa kaikkia rahojaan tilipäivänä", "ei tupakoi" ja "sijoittaa". Olen tässä ketjussa jo aiemminkin pyytänyt räätälöityjä ideoita, mutta jostain syystä nämä köyhyydestänousemisen asiantuntijat ovat saman tien kadonneet. Pikkuisia helmiään kiillottelemaan, epäilemättä.

Ei paljon järki päätä pakota tuollakaan köyhällä kun ei noita selviä ohjeita ymmärtänyt.

Millä köyhällä? Minä kirjoitin tämän keskustelunhaaran kursiivilla merkitsemäni kommentit. Sinä taidat olla tuo tyyppi, jolla on omasta mielestään helmiä antaa sioille. Annapa siis tulla. Minä aloitan.

Olen kouluttautunut niin pitkälle, että en enää saa työkkäriltä lupaa enempään. Viimeisin tutkintoni on puolentoista vuoden takaa.

"työkkäriltä lupaa". Mistä lähtien kouluttautumiseen on luvan tarvinnut? Ihme juttuja.

Eikö olekin ihan ihme juttu? Jos osallistun koulutukseen, jota työkkäri ei hyväksy, minulta evätään työmarkkinatuki. Ilman työmarkkinatukea en pysty elämään.

Ideasi näyttävät olevan vähissä, kun ei tule muuta kuin ihmettelemistä. En kyllä odotakaan mitään, mutta aikani kuluksi voin jutella vaikka trollireppanan kanssa. Anna nyt tulla vain köyhyydestänousemisen ilosanomaa, jookosta?

Eikös tuossa joku juuri kysynyt, että olisiko kannattanut käydä kunnon koulu kerralla?

Ei työkkärin kurssit mitään oikeata kouluttautumista ole mutta eihän köyhä tietysti sitäkään ymmärrä.

Onko sulla joku lukihäiriö? Ei hän puhunut mitään mistään työkkärin kursseista, vedit sen ihan omasta päästäsi.

Eri

Täällä "se".

Työkkäri ei salli minulle tutkintoon johtavaa koulutusta, eikä vielä ole löytynyt sellaista työkkärin "omaa" koulutusta, joka millään tavalla sopisi juuri minulle.

Tässä sen näkee. Köyhän päässä pyörii vaan "työkkäri" vaikka pitäisi ottaa itseänsä niskasta kiinni.

Millä tavalla? Nyt jotain konkreettista noiden ympäripyöreiden kielikuvien sijaan.

Koulu, säästäminen, ei tupakoi jne. Johan joku ne aiemmin kertoi. Miten vajaita nää köyhät oikein on!?

Olen sairauseläkkeellä, en opiskelukunnossa. Sairauseläke kuluu pakollisiin menoihin, ei jää säästettävää. En muuten saa toimeentulotukea. En tupakoi. Mikäs nyt eteen?

P. S. Juon pari kupillista kahvia aamuisin. Jos jätän nämä kahvipaketit, max. 2-3 kpl/kk, ostamatta, miten sijoitan tämän huiman säästön ja ponnistaudun täten ylös köyhyyden alhosta?! Peräti 15 € on nyt kehissä! Vinkkiä pöytään! ☕

Voithan sä ostaa multaa ja istuttaa ne perunat rikkinäiseen pakastimeen!

Hetkinen, hetkinen! Multa pitää kompostoida itse! Se on helppoa kuin heinänteko!!

Entä mitenkäs se sohva?! 🛋 Mihinkäs se pakastetaan, nyt kun kevättä pukkaa?! Tarkkuutta peliin, hyvät ystävät ja kylänmiehet! ☺

P. S. Onko meillä muuten vielä linjoilla se toverimme, joka oikeasti innostui perunanviljelystä, harrastuksena? Minä nimittäin aion sijoittaa muutamaan ruukkuyrttiin ja laittaa ne kasvamaan patiolle. Pikkusiskoni teki aikoinaan tosi kauniin lahjan 3-4 yrtistä, keskellä jotain myrkytöntä kaunista. Olisiko ollut samettiruusua tms? Siis jättiruukku, joka on tallella. Saa nähdä, kesästä riippuu! Aurinkoisella (ainoalla) seinällä ovat. 🌿🌿🌿

Ostin myös vuosia sitten semmoisia Barcelonalais-tyylisiä metallirenkaita, seinään porattavia, saviruukuille. Toivon, että saisin niitä piha-aitaan, ja vaikka ahkera-liisoja kasvamaan. Ei olisi huiman kallista! Kun renkaat ja ruukut on, kympillä tai kahdella voisin saada kasvit kesäksi. Mutta katsotaan nyt. Ne yrtit ensin! Ja niitä ennen muutto!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3703/5804 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orvokit ovat 2-vuotisia ja kukkivat joskus vielä joulukuussa. Pitää vain vanhat kukinnat nyppiä pois. Suosittelen orvokkeja kesäkukiksi. Orvokkeja voi myös syödä, joten niillä koristelee hienostuneesti salaatin. Nokkosesta voi tehdä keiton silloin tällöin, muista ryöpätä, etteivät munuaiset vaurioidu.

Vierailija
3704/5804 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Täällä "se".

Me tässä odotellaan hänen vastaustaan!  Hänellä oli tiedossa hieno vuoden kestävä koulutus, jolla saa töitä varmemmin kuin maisterintutkinnolla.

Arvelen tuon kaivatun tyypin palanneen laatimaan noita "köyhät on vajaita, eihän ne muuten olisi köyhiä" -letkautuksia, joita tulee jo ihan jonoina.

Ehkä hän keräilee voimiaan ja järjestelee pasmojaan ja on sitten taas reippaana neuvomassa niitä, joilta opiskeleminen ei syystä tai toisesta enää onnistu. Minua kiinnostaisivat keinot, joilla noustaan köyhyydestä, kun  ollaan niin vanhoja, että kukaan ei ota töihin, eikä yrittäjyys missään muodossa ei ole mahdollista. Ne hänen mainitsemansa varmat ja turvalliset pennostensijoitusneuvotkin olisivat tervetulleita - siis sellaiset, joilla varmistaisin itselleni kunnollisen eläkkeen kymmenessä vuodessa 5-10 euron kuukausittaisella sijoituksella. Aikaa ja rahaa nimittäin ei ole enempää.

Kahvi muuten maistuu minullekin. Vuosikymmenien mittaan olen tottunut aloittamaan aamuni isolla kahvimukillisella, ja kurjuuden kohokohtia ovat olleet ne aamut, joina kahvia ei ole ollut. Aamukahvissa on oltava maitotilkkanen - tästä perinteestä on päässyt muodostumaan peräti jonkinlainen henkilökohtaisen ihmisarvon mittari. Muuten kelpaa mustakin kahvi, eikä kahvia tarvitse edes olla, mutta aamuinen* maitokahvi on saatava.

*Aamukuudelta. Monen vuoden työttömyydenkin jälkeen herään klo 06 myös viikonloppuisin, ilman herätyskelloa. Tässä valossa huvittaa muistella TE-virkailijaa, joka ehdotti minulle jotakin pajatoimintaa sillä perusteella, että tottuisin nousemaan aamulla ja menemään ajoissa töihin. Huomautin hänelle nätisti, että olin noussut aamuisin, osannut vetää kengät oikeisiin jalkoihin ja hankkiutunut töihin kauemmin kuin arvoisa virkailija oli edes ollut olemassa. Mitähän tämä turboaktiivimalli tuo tullessaan, kun vieläkin tehokkaampaa ja asiantuntevampaa tukea ja kädestäpitämistä on jo luvattu? :D

t. Oletettu turhakemaisteri

Vierailija
3705/5804 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt harhauduin jaarittelemaan ihanan uuden miesystäväni kanssa. Tai ystävämiehen. Emme suinkaan seurustele, mutta... ❤

Kiitos orvokki-vinkistä! Pääsen istutuspuuhiin kesäkuussa.

Vierailija
3706/5804 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletettu Turhake-Maisteri, tuttavallisemmin Toinenkin Kahvikatti ☕😸, luen viestisi, mutta nyt palstanpitäjä- tädit komentavat nukkumaan...

Hyvää yötä kaikille, huomiseen! ❤

Vierailija
3707/5804 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!

Pakastin on ilmainen vuokralla asuville.

Vierailija
3708/5804 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä perunoista, mutta mä istutin pari porkkanaa. Pienet taimet on jo!

Vierailija
3709/5804 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Oletettu Turhake-Maisteri, tuttavallisemmin Toinenkin Kahvikatti ☕😸, luen viestisi, mutta nyt palstanpitäjä- tädit komentavat nukkumaan...

Hyvää yötä kaikille, huomiseen! ❤

Vielä ehtii toivottaa hyvää yötä.

t. Turhake-Maisteri alias Sohvankeittäjä ;)

Vierailija
3710/5804 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!

Pakastin on ilmainen vuokralla asuville.

ja jos ei olisikaan vuokrakämpässä arkkupakastinta vakiona, niin senhän saa mistä tahansa facebookin roskalavaryhmästä ilmaiseksi, ja se on näppärä hakea kuormaliinoilla selkään köytettynä paikallisbussilla. Ei ongelmaa, vaikka talossa ei ole hissiä ja pakastin pitää saada neljänteen kerrokseen käsivoimin ;-)

Vierailija
3711/5804 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta! Musta tuntuu, että meidän neuvojafiksu on vaihtanut ketjua. Ainakin tuolla hoitsuketjussa näkyy olevan joku/joitain, joka kuvittelee "opettavansa" naisille vähän totuuksia elämästä.

Vierailija
3712/5804 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsivät Nannyja. Ovat valmiita maksamaan 2273 - 2700 €/kk 32-36/h/vko  yhden tai kahden lapsen hoidosta.  Joko paikalla asuen tai muualla asuen. Kiinnostaako siis työt Keski-Euroopassa? Kielitaitona sujuva englanti tai saksa.

Vierailija
3713/5804 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsivät Nannyja. Ovat valmiita maksamaan 2273 - 2700 €/kk 32-36/h/vko  yhden tai kahden lapsen hoidosta.  Joko paikalla asuen tai muualla asuen. Kiinnostaako siis työt Keski-Euroopassa? Kielitaitona sujuva englanti tai saksa.

Vaikea uskoa tuollaista hakemusta.

Kiinnostaisi, mutta kielitaitoni on sönköttävä englanti ja surkea saksa.

Vierailija
3714/5804 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen englannin ja saksan kielen maisteri, mutta en pidä lapsista enkä halua pois Suomesta.

Vierailija
3715/5804 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähävaraisena kulkee yllättävän hyvin silmät auki ja osaa paremmin vertailla asioita.  Paljon pienemmällä rahalla saa usein samaa laatua kuin merkkituotteet. En ole tosin edes keskituloisena laittanut mitään viittäkymppiä rasvapurkkiin. 

Pointti kuitenkin on se että kun tililllä on rahaa, on  välinpitämätön vertailemaan tuotteita. Luotetaan sokeasti massaan "kyllä nämä helly hansenin ulkoivaatteet onkin hyviä (kun kaikilla on niitä).

Vierailija
3716/5804 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen englannin ja saksan kielen maisteri, mutta en pidä lapsista enkä halua pois Suomesta.

Oli tuo silti melkein hyvä vinkki.

Vierailija
3717/5804 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole voimassaolevaa passiakaan, joten en pääsisi tosta vaan Englantiin lähtemään.

Vierailija
3718/5804 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli tuo silti melkein hyvä vinkki.

Totta, jos siis olisi totta.

Vierailija
3719/5804 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempiosaisten aikalailla perusteeton ylimielisyys ei hahmotu kuin vähempiosaisille.

Vierailija
3720/5804 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä tuon köyhän stereotyyppisen kuvan. Leipäjonossa viime viikolla mun takana oli kaljaa kittaavia miehiä, ja se ärsytti mua. Tapahtuman piti olla päihteetön muutenkin. Mutta oli siellä ihan tavallisia ihmisiäkin, lähinnä keski-ikäisiä ja vanhempia. Leipää sai kassillisen ja kiitos niistä Helsingin vapaaseurakunta ja lahjoittajansa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän