Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
3781/5804 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!

Osta kirppikseltä tai tori sivulta.

Vierailija
3782/5804 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet #3787 niin pihalla, boomer! Chillaa, hei! 😃😃😃

Pakastimet me av-mammat ja -papat käsiteltiin jo sivulla 5. Lue sieltä. Ja vietä mukavaa päivää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3783/5804 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö että on olemassa sivu kotimaanapu.fi siellä julkaistaan ihmisten nimettömiä toiveita raha-avusta ja toiset auttaa. SRK:n välityksellä voi saada pyyntönsä sinne.

Olen itsekin auttanut sitä kautta pienillä summilla.

Vierailija
3784/5804 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Pakastimet me av-mammat ja -papat käsiteltiin jo sivulla 5. Lue sieltä. Ja vietä mukavaa päivää...

Mistä päättelet että olen boomer ?

Olenpa itsekin kokenut vähävaraisuutta, ja tämä ketju ei kai ole pilkkaamista varten, kuten itse teet.

Ehkä olet sivuston ylläpitäjä..

Vierailija
3785/5804 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Ei kai me nyt TAAS aloiteta vessapaperimytty-siteenä-keskustelua?! Kuukuppia suositeltiin noin sivulla 5, ja jos se omalle anatomialle tai muuten ei sovi, eikö olisi mukavampaa panostaa vaikka kestositeiteisiin? Ne pysyisivät paikallaan eivätkä murentuisi - en ollenkaan suosittele itse väsättyjä paperitamponeja...

Kuukautiset kestävät kuitenkin 30-40 vuotta, ja monella on muutenkin hankala olo, kipuja tai kramppeja. Ve rinen, hikinen mytty jalkovälissä tuskin parantaa oloa - suonette anteeksi graafisuuteni. Teinien vanhempia varsinkin kehottaisin varaamaan halpoja (kertakäyttö)siteitä kotiin. Nuoresta koko juttu voi olla hämmentävä, kotona olisi syytä olla paketti paikassa, josta on tarvittaessa helppo ottaa. Ja se lasku: diakonilta todennäköisesti pyytämällä saa ostolapun kauppaan! Voi ostaa koko rahalla siteitä vuodeksi!

Kyllähän köyhät vanhemmat jotenkin saavat vaippoja vauvoille, murrosikäisen tytön suojat ovat yhtä tärkeitä! - Ja kyllä on aikuisen naisen omakin suoja! Ei nyt ehdoin tahdoin suostuta tekemään elämää vaikeammaksi kuin on pakko! Kertaan vielä aiemmilta sivuilta: Helsingissä kaupunginvaltuustossa käytiin keskustelua mahdollisuudesta tarjota koulussa ilmaisia siteitä nuorille. Kokoomuksen naisvaltuutettu vastusti: köyhät tytöt voisivat käyttää vanhoja t-paitoja. No eivät voi: siteitä päätettiin tarvitsijoille jakaa! Kysymys intiimihygieniasta ei ole turha! Ei me nyt itse yllytetä toisiamme takaisin viime vuosisadalle epämukaviin, hiertäviin ja epäluotettaviin vaihtoehtoihin!

Anteeksi, en todellakaan muistanut koko kuppikeskustelua, kirjoitukseni oli vain omakohtainen vastaus asiaan. Kuukautisköyhyys on asia, joka edelleen tosiaan koskee yllättävän isoa osaa naiskunnasta. Minä olen oikeasti pakon edessä käyttänyt vessapaperia noinkin, ja vaikka kuinka ankealta se kuullostaakin, niin paremmin se toimi kuin vessapaperi siteenä.

Mä käytän vessapaperia siteenä. Ei sen kanssa sitten paljoa liikkua voi, luiskahtaa aina pois paikaltaan. Mutta tykkän siitä, että sen voi vetää suoraan pöntöstä alas eikä tule turhaa roskaa.

Nyt taitaa köyhyyskeskustelu lipsua naisten vapautusrintamaksi! 😃

Mutta. Kaikella hyvällä, oikeasti: että elät noin viikon joka kuukausi, joka vuosi?!

30-40 vuotta viikko per kuukausi niin ettei vessapaperi luiskahda pöksyistä paikoiltaan? Neljä vuotta vuodessa?! Ettei tulisi roskaa?!

Tämä on hyvin henkilökohtainen aihe, enkä tarkoita mitenkään hyökätä. Kuitenkin kysyn, että mitä ihmettä?

En tiedä ikääsi. Toivon kuitenkin, että miettisit muiden, roskaamattomien suojien mahdollisuutta. Kuten vaikka se kuukuppi, jonka käyttö voikin olla aluksi hankalaa. Minäkin, muka kuukautisten ylipapitar 😃 opettelin! Ja luulin siis ihan aikuisena hallitsevani itseni ja kehoni!

Tämä papitar tuli siitä, että suosittelin seksiä ystävättärille kuukautiskipuongelmiin. Siis en ollut tyhmä, mutta no. Olen juuri se ärsyttävä kaveri, joka liputtaa seksin puolesta, kun toinen itse haluaa ärtymykseltään ja kivuiltaan katkoa eläviltä kanoja kauloja ja tilata 100 pizzaa kaikille vihamiehille maksamatta sekä syödä 5 litraa jätskiä. - En muuten liputtanut yhdynnän puolesta. Seksin puolesta. Orgasmin puolesta... No voi olla ja usein onkin eri asia. 😊

Mutta siis. Kun roskaaminen on vastoin luontoasi: miten se kestoside? Vähemmän semmoisen käyttö kuormittaisi vesistöjä kuin vessapaperimöykyt, jos voit mitenkään järkevästi pestä siteitä? Tietenkin se oma suosikki kuukuppi, mutta sitä en osaa suosittella kellekään. - Mutta jos se itselle ajatuksena sopii, ja harjoittelee: siitä tulee paras epähengittävä menstruoivan tytön kaveri ikinä! On sitten niin-niin helppo! Puhdas! Hygieeninen! Rannalla pärjää bikineissä koko päivän, jos on ihan normivuotoa! Matkoilla: ei huolta! Mökillä: no vesipullo, huuhtelu, eikä huolta! Keittäminen vuodon loputtua riittää.

Hygienian tavoittelijoille: en edelleenkään desinfioi tai keitä mieheni sormia tai muitakaan ulokkeita ennen seksiä. Ei tuo kuppi sen kummempi ole! Ehdin käyttää kymmeniä vuosia, kuitenkin.

Siis kuppia. Ehkä tätä uutta kehissä olevaa miestäkin. En kylllä keitä. Hellin kyllä, kiitos. 😊

Minä olen siis se vessapaperitamponi- tampio. Enkä hermostu kovin helposti ;-D

Minä härän kaulavaltimovuotoineni en koskaan ole päässyt sinuiksi kuukupin kanssa. Ongelma oli siis siinä, että sillä aikaa kun otin sen pois ja huuhtelin, niin vuotoa tuli jo ihan reippaasti (oikeasti ihmettelen, että olen vielä hengissä) ja siksi aikaa siis piti olla joko side housuissa tai se pesupaikka siinä pöntön vieressä. Se kyllä toimi tulppana silloin kun on paikoillaan eikä vielä tulvi yli (vaihtoväli maks 2 tuntia)... Mutta oli siis mulla hyvin sottaista touhua, mä en vaan tykännyt. Ja minä en lannistu mistään kovin helposti. Ongelma ei ollut siinä, että se olisi ollut ällöä tai keittely olisi rasittanut, vaan siinä, että minä ja se kuppi ei vaan toimittu yhteen. Ja siis seksin papitarta ei täällä näkynyt, se vähän haipui se ajatus, kun mies pyörtyi...

Mutta tein liki 20v sitten nipun kestositeitä mm. sekundaPUL-vaippakankaasta, kirpparilta ilmaiseksi saaduista pyyhkeistä ja kivoista kuosikankaista (joita työkseen vaiheompelua tehneellä on aina nurkissa pyörimässä). Siitä ensimmäisestä satsista viimeiset alkavat vedellä viimeisiään. Normivuodolla nuo kävisivät sinälläänkin, itse jouduin pitämään tupla+triplavarmistusta.

Vasta ehkäisykapseli auttoi, kun kohdunpoistoa ei näillä leveysasteilla saa, mitkään pillerit, mitä keski-ikäiselle naiselle suostutaan antamaan, eivät auttaneet. En tiedä, mikä ero noilla sitten on, hormoneja kaikissa. Ehkä vain iski jo vaihdevuodet ja vuodot muutenkin olisivat loppuneet.

(ja juu, meillä lapset käyttivät kestovaippoja, mm. niitä sideharsoja ja muoviliinoja, joita äitini käytti minulla, kudoin veljeni Virosta tuomista villalangoista vaippahousuja ja niin edelleen - oli minulla itse tehdyt liivinsuojatkin)

Hei sinä, ja tähän sydän 💗,

Mietin vielä yölläkin tilannettasi. Helppohan se oli minun puhua. Eikö siis todellakaan saa aikuinen nainen kohdunpoistoa, jos pyytää?! No mutta väärinhän se on. Kyllä pitäisi voida saada.

Kyllä pitäisi ihmisen voida saada päättää kehostaan!

Vedän tähän nyt ääriesimerkkinä USAn, jossa maassa TAAS aletaan säätää abortista! Juu ei ole kiva se abortti! Eikä ei-ei ole ehkäisykonsti! Sheesh! Mutta kielloilla päädytään takaisin pimeille kujille ja ruosteisiin henkareihin... Kun nyt ajetaan sitä, etteivät edes raiskauksen uhrit tai insesti-lapsetkaan saa päättää rikoksesta seurannutta raskautta! Väkisin pitäisi pitää ja kasvattaa ilkivallan esimerkkiä omassa kehossa adoptoitavaksi asti?! Hyi ei!

Taannoisessa dokumentissa nuoret likat vannoivat siveysvalan, ottivat sormuksen, ja tanssivat isänsä kanssa. Texasissa. Jossa osavaltiossa myös oli aika huimia lukuja HIV-tartunnoissa, kun nämä isäpappojen murrosikäiset neitsyet harrastivat suojaamatonta anaaliseksiä poikkistensa kanssa neitsyt-vagina-valansa säilyttääkseen.

No ja jessus iivari! - Sinä urhoollinen ystäväni 😊, ja reipas-urhoollinen miehesi, 😊 kuitenkin pärjäsitte ja pärjäätte edelleen! Ihan samaan syssyyn terveysside-jakelun kanssa emme saa ujutettua tätä erittäin tärkeää oman kohdun itsemääräämisoikeutta!

Jos hoidetaan nyt nämä kuukautissiteet alta pois, nuorten huolista pois, ennen kaikkea, ja säädetään muuta seuraavaksi! Saako muuten Suomessa halutessaan rintojenpoiston ja korjausleikkauksen julkisella puolella? Jos rintasyöpägeeni löytyy...

Vierailija
3786/5804 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Mistä päättelet että olen boomer ?

Olenpa itsekin kokenut vähävaraisuutta, ja tämä ketju ei kai ole pilkkaamista varten, kuten itse teet.

Ehkä olet sivuston ylläpitäjä..

En ole mode. Pakastimet käsiteltiin jo. Olet tässä ketjussa boomer, kun tuppaat ekalla sivulla jo käsiteltyä pakastin-juttua keskusteluun, jossa puhutaan köyhien oikeista asioista.

Marinin taannoinen heitto oli typerä ja ruma, siksi lainasinkin sen tähän. Ei täällä ole tarkoitus pilkata, mutta minulla ei henki riitä näihin "osta pakastin torilta ilmaiseksi ja kanna se liinoilla kotiin neljänteen kerrokseen yksin"-juttuihin. Kahden sivun välein! Voisin puhua typeristä kommenteista enemmänkin, mutta aika rientää: pitää mennä miettimään tiikerikakun ohjetta, että voin siinä leipoessa "säästää" vielä lisää! Kun jauhojahan köyhällä on! On oltava!

Jompikumpi meistä on väärässä ketjussa. Minä olen köyhä. Minulla on myös pakastin. Mitä sinä tästä keskustelusta neuvoinesi haet?

Vierailija
3787/5804 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö että on olemassa sivu kotimaanapu.fi siellä julkaistaan ihmisten nimettömiä toiveita raha-avusta ja toiset auttaa. SRK:n välityksellä voi saada pyyntönsä sinne.

Olen itsekin auttanut sitä kautta pienillä summilla.

En muuten tiennyt! Autan kyllä, yhden hyväntekeväisyysjärjestön kautta kuukausittain. - Mutta tuo on hieno juttu: nyt tulee eka äitienpäivä ilman äitiä, hänen, lapsirakkaan äidin mielessä, kukkarahat voisivat mennä tarvitsevalle. Ei jäisi antamatta! 💗💗💗

Hautausmaa-kukat hommasin viikoittain äidin eläessä. Täällä oli aina tuoreita kukkia äidin yöpöydällä! Sovittiin, että annan nyt, en kanna kirkkomaalle.

Vierailija
3788/5804 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kunniallinen ja rehellinen köyhä voi asua asuntolainalla hankitussa omistusasunnossa ja käydä töissä. Asumisen kulut (lämmitys, sähkö, vakuutukset, vesi, jätevesi, jätemaksu, kiinteistövero, tiemaksu, nuohous, remontointi jne.) nousevat. Polttoaineen hinta on noussut ja auton pitäminen on kallista. Auto on kuitenkin pakko olla, jos aikoo käydä haja-asutusalueelta vuorotöissä.

Hinnat nousevat, mutta pienituloisen palkka ei nouse. Köyhän palkka on kurja ja pysyy yhtä kurjana kuin ennenkin. Köyhän on tarkkailtava jatkuvasti kulutustaan ja säästettävä kaikessa. Köyhä ei käy kahvilassa, ruokaravintolassa, maksullisissa harrastuksissa, kampaamossa, parturissa, hieronnassa, konsertissa, teatterissa tai matkoilla. Köyhä on kotona, etsii kauppojen ilta-alennuksista alelaputettuja elintarvikkeita ja kerää pulloja ja tölkkejä. Köyhän paras huvitus on vilkas mielikuvitus.

Minä koen olevani juurikin tälläinen köyhä. Itseaiheutettua ehkä, liikaa velkaa. Kaikki kallistuu ja korona pandemian lieveilmiöt teki oman osansa talouteeni. Tässä ja ensi kuussa ruokabudjetti neljälle on 200 e/kk. Kyllä se jos mikä on köyhää. Onneksi on kuivatavaraa ja pakastimessa vielä jotain. Olen itse vähentänyt syömistä ja kahvitkin juon vasta töissä. Laihtuminen on kai aina hyväksi. Yritän ajatella niin.

Korona-aikana aloin kerää pulloja ja tölkkejä. Asun lähellä ns hengailupaikkaa ja ilmaisin noukin niitä. Huomasin tosi nopeasti olin ainoa kantasuomalainen ja minulle haluttiin antaa.

Keräsin kaikki pois. Lasit, pantittomat, sitä arvostettiin.

Pystyin olemaan jokaisena kauniina iltana keräämässä ja viikossa tienasin 15 euroa.

Lähes joka ilta tuli joku pelottava tilanne, päätin tämä loppuu nyt.

Vierailija
3789/5804 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemne joka kevät tehneet jonkun retken ja menimme Vappuna Tallinnaan.

Ylitys pisteillä. Ostin paöjon tax freestä muille, jotta sain pisteet takaisin.

Tallinnan matkaa, jossa olin varannut 20 e ylityksiin, 30 e yöpymiseen airbnb, 20 euroa syömiseen, sain säästää kauan

Vierailija
3790/5804 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi pakastin maksaa satasen gigantissa, erinomainen sijoitus vaikka jossain makkarissa joutuukin pienessä asunnossa pitämään

Vierailija
3791/5804 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Kyllä pitäisi ihmisen voida saada päättää kehostaan!

Vedän tähän nyt ääriesimerkkinä USAn, jossa maassa TAAS aletaan säätää abortista! Juu ei ole kiva se abortti! Eikä ei-ei ole ehkäisykonsti! Sheesh! Mutta kielloilla päädytään takaisin pimeille kujille ja ruosteisiin henkareihin... Kun nyt ajetaan sitä, etteivät edes raiskauksen uhrit tai insesti-lapsetkaan saa päättää rikoksesta seurannutta raskautta! Väkisin pitäisi pitää ja kasvattaa ilkivallan esimerkkiä omassa kehossa adoptoitavaksi asti?! Hyi ei!

Taannoisessa dokumentissa nuoret likat vannoivat siveysvalan, ottivat sormuksen, ja tanssivat isänsä kanssa. Texasissa. Jossa osavaltiossa myös oli aika huimia lukuja HIV-tartunnoissa, kun nämä isäpappojen murrosikäiset neitsyet harrastivat suojaamatonta anaaliseksiä poikkistensa kanssa neitsyt-vagina-valansa säilyttääkseen.

No ja jessus iivari! - Sinä urhoollinen ystäväni 😊, ja reipas-urhoollinen miehesi, 😊 kuitenkin pärjäsitte ja pärjäätte edelleen! Ihan samaan syssyyn terveysside-jakelun kanssa emme saa ujutettua tätä erittäin tärkeää oman kohdun itsemääräämisoikeutta!

Jos hoidetaan nyt nämä kuukautissiteet alta pois, nuorten huolista pois, ennen kaikkea, ja säädetään muuta seuraavaksi! Saako muuten Suomessa halutessaan rintojenpoiston ja korjausleikkauksen julkisella puolella? Jos rintasyöpägeeni löytyy...

Kuuntelin tuota aamulla uutisista ja kyllä kylmäsi. Kysehän on yksinkertaisesti siitä, että amerikkalaiset konservatiivit haluavat omia naisten kehot (myös ne konservatiivinaiset). Tuo on, ei typerää tai tietämätöntä, vaan tahallisen julmaa. Neuvostoliitossa aborttia käytettiin ehkäisykeinona, koska kaikki ihmisen tekemä oli helppoa, mutta tuotteiden (ja lääkkeiden) valmistaminen mahdotontakin. Ihan samalla tavalla siellä kehitettiin näitä lasik-leikkauksia, koska silmälasien saatavuus oli niin huono, oli helpompi leikellä ihmisiä. Se on se toinen ääripää (tai se mitä tapahtui Kiinassa yhden lapsen politiikan aikana), mutta tää jenkkien i di otismi on kyllä jotain täysin käsittämätöntä.

Lisäksi tuo TAAS koskee nimenomaan köyhiä (mustia) naisia ja tyttöjä. Varakkailla valkoisilla naisilla on varaa lähteä vaikka Kanadaan hakemaan aborttia, mutta ei heidän tarvitse, koska heillä on käytössään kaikki mahdolliset ehkäisykeinot. Lisäksi heillä on ollut pääsy sukupuolivalistukseen...

Luulisi nyt konservatiivien tajuavan, että tällä päätöksellä he varmistavat sen, että eurooppalaistaustaiset jäävät entistä nopeammin pieneksi vähemmistöksi... Mutta ihmisen kyky arvioida toimintansa vaikutuksia eteenpäin on olematon.

Jo ihan taloudellisesti tuo on täysi katastrofi. Inhimillisesti tuo on täysin käsittämätön päätös. Ja moraalisesti... No, amerikkalaisten moraali nyt poikkeaa ehkä normisuomalaisen moraalikäsityksestä.

On paljon asioita, joita en kertakaikkiaan käsitä.

Vierailija
3792/5804 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus sitä on huonossa ihmissuhteessa vankina vain siksi, kun ei ole varaa muuttaa pois.

Se oikein korostaa omaa asemaa yhteiskunnan pohjasakkana. Pitäisi osata ruikuttaa apua sieltä ja täältä, mutta itsetunto tuhottuna hävettää pyytää apua. Individualistisessa kulttuurissa kaikki pitäisi jaksaa tehdä itse tai ostaa palveluna.

Ylipäätään rakkaus on mahdoton asia, jos olet köyhä. Joko sitä käytetään vallan välineenä suhteessa ja olet aina altavastaajana parempituloiselle kumppanille, tai sitten olet toisen köyhän kanssa ja tulevaisuudessa näkyy vain lisää kurjuutta ja puutetta. Näköalattomuus on niin kokonaisvaltaista.

Päälle haukut yhteiskunnan paremmalta väeltä niin motivaatiota löytyy lähinnä kuolemiseen.

Vierailija
3793/5804 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Hei sinä autoileva Pitkäaikaisköyhä,

Oli kyllä kurjaa toimintaa "kavereiden" osalta! En saata ymmärtää!!

Kuulostaa siltä, että teit parhaasi, ja pelkkää kurjaa, niin sanotusti, sait palkaksesi.

Kuitenkin: jos vaikka tulitkin pelatuksi. No tulin minäkin. Ihan eri töissä. Olin kodinhoitajana, ja minulle kuului myös lastenhoito, ympäri vuorokauden. Jopa kaksi viikkoa "yksinhuoltajana" putkeen, kun vanhemmat liihottivat menoissaan. Olin siis yksin vastuussa ihan kaikesta!! Rahaa oli purkissa keittiössä. - Ja siitäkin muuten napistiin, kun olin ostanut lapsille jäätelöä, kun he ikävöivät vanhempiaan.... Rouvan 3000 markan neuletakki oli ärsyttänyt miestään: täällä te tuhlaatte ilman lupaa jäätelöön. 2 mrk/2 vko... 😡

Siis tietenkään ei pitäisi lohduttaa lapsia ruualla, mutta olin nyt aika hämmentynyt 21-v sinkku silloin! Pari jälkkäriä! Vapaata sain joskus, pari päivää parin viikon välein. Miksikö pysyin? Koska pystyin opiskelemaan lasten ollessa koulussa. Ja viihdyin Wienissä. - Suomessa suomalaiselle nuorelle ihmiselle tuollaista rumaa hommaa ei tehtäisi... Ei eri lautasia palvelijoille, ja ruokaa, jos jää. Ja pitää teititellä. Puhun kauniisti, mutta teitittely! Kun jenkki-työntekijät sinuttelivat tätä samaa rouvaa... Tsiisus! No, se oli pari vuotta, enkä minä siinä touhussa ryvettynyt. Jos ymmärrät!

Ja ruokailuun en suostunut! Otin minulle ja kollegalleni pihviä sulamaan pakkasesta, jos ei jääkaapissa rouvan varaamaa raaka-ainetta ollut! Minä en elä hilloletuilla, vaikka nainen olenkin! - Wienissä nimittäin syötiin "lihaa", eli muutakin kuin kaakkua, vain, jos miehiä oli paikalla. Muuten siinä perheessä oli jälkkäriä ruuaksi. Ei kalaa tai kasvisruokaa: jälkkäriä! Jätskiä, kakkua, pannaria, hillopatonkia! Voi ei! No, me rouvan harmiksi söimme ihan ruoka-ruokaa, että jaksoimme puurtaa. Grrr... 😡😡

Mutta siis! Lapsuudessani, 70-luvulla, perheemme päätti valita elämän Helsingin ydinkeskustassa pois omasta autosta. Pappa oli aikaansa edellä! Kyllä siinä raitiovaunujen ja bussien kulmakohdassa Forumin silloisessa korttelissa pärjäsi ihan hienosti hyvin ilman omaa Epeliä! Oli hyvä kävellä! Pappa vei kerran viikossa Rikhardinkadun-kirjastoon, oli ihania juttelu- ja kävelyretkiä!

Vaan kukapa asuu noin keskustassa?!

Enkä nyt tarkoittanut alkaa jaaritella lapsenpiian ongelmista - no, sellaisena minua kohdeltiin. vaikka oli kodinhoitaja/ epävirallinen yh-äiti. Joka kuukausi, parilla vapaapäivällä.

Puhutaan nyt siitä autohommasta! 😊 Oliko minkälaisia ongelmia katsastuksissa? Entä miten ihmeessä, oikeasti sait hyvät talvirenkaat? Että uskalsit luottaa? Jos budjettisi männä-viestissä on totta. En siis epäile! Mutta voitko antaa niksivinkkiä!

Minulla ei ole autoa, mutta lankomiehellä on!

Talvirenkaat saa melko edullisesti uutenakin jo, mutta yleensä 200eurolla saa sarjan renkaita vanteineen torilta

Itsellä aina alle tonnin auto koska on vain käyttöä varten

Katsastus korjauksiin menee herkästi 200-300/v joka on 15-25e per kuu

Diesel farkkupakulla pieni kulutus ja halvat verot

Vierailija
3794/5804 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus ollut köyhä. Nyt kun on rahaa ja kohtuu paljon, niin tajuan sen,  etten tarvitsekaan kaikkea sitä mitä köyhänä 'aivan pakosti' tarvitsin. Voisin vaikka mennä kaukomatkalle, ostaa kalliin uuden auton tai tonnin stiflat. Nyt kun voisin, niin tyydynkin vähempään.

Olisi kiva että valotat, mita köyhänä "aivan pakosti tarvitsit".  Tekstistäsi kun saa käsityksen, että olisit "aivan pakosti" tarvinnut jotain luksusta, mutta nyt sitten rahakkaana et.

Aivan pakosti köyhänäkin tarvitsee: edes jotain ruokaa (lähes) päivittäin, jotain vaatteita, jonkun lämpimän ja vuoteellisen paikan, jota voi kutsua kodiksi. Näitäkö et enää siis rahakkaana muka "aivan pakosti" nyt tarvitse?

Vierailija
3795/5804 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakastimen voi saada halvalla .käytetyn, mutta pakastamisessa menee myös sähkön siirron rahanpesumaksua.

Vierailija
3796/5804 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Kapanteri!

Olet liikkeellä! Mutta mitä ihmeen rahanpesumaksua menee pakastimista erikseen? Kun sähkönsiirto käsittääkseni menee näin kerrostaloasunnossa vuokralaiselta kerrallaan. Kytkee sitten seinään mitä vempeleitä vain...

Että sen siirron ja myös laskun maksaa itse. - Minusta muuten pakastin on tosi hieno ja hyvä vikine kotona! En säätäisi sitä hankkiakseni, mutta kun se on: hieno ja hyvä! Teen leipäkoneella leipää (kun tulee nami-hyvää! Kaupasta varmaan saisi halvemmallakin! Mutta 😊), ja viipaloin osan pakkaseen. Teen isoja satseja ruokia: annoslaatikoissa pakkaseen. Ja juu, jos on rahaa: en aina säästä, vaan ostan herkkujätskiä, pakkaseen!

Moniin verrattuna en ole tällä palstalla sitten köyhä-köyhä. 😃 Kun saan aamulla kahvia, ja voi jäädä joskus jätskirahaakin... Plus että itse valitsen rahoittaa ns. Postikortti-rumbaa miesystävälle eri paikkakunnalle. Minulle se on aika must! Eli haluan tehdä! Tätä valinnanvapautta kuitenkin on!

Muuten Suomen Posti saisi terästäytyä! Viis nettisivuista: kysyttäessä normikortin vieminen kestää 4-12 päivää!! Kun on ne jakelu-viikkovuorot ja muut. Enää ei voi lähettää vaikka äitienpäiväkorttia siksi päiväksi. Pitää lähettää yli kaksi viikkoa ennen. Joko ehtii tai sitten ei...

Tämä on surullista! Kyllä postin pitäisi kulkea! Ilman niitä lisätarrojakin! 1,95 per lurjus eli kappale jo nyt! Ja nämä kantaja-hemulit määrätään lumitöihin tai nurmikonajoon, sen postin-kuljettamisen-työn sijasta. Josta minä asiakkaana maksan! Kyllä pitäisi mennä kulta-miehelleni kortti parissa päivässä, sivistysvaltiossa!!

Vierailija
3797/5804 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti köyhä ei pysty pitämään autoa.

On senverran kallista. Milloin on vakuutusmaksu, milloin vero, milloin katsastus. Ja jos tulee katsastuksesta hylkääminen, kuten usein vanhoille autoille tulee, joutuu korjaamaan kuluineen ja uusimaan katsastuksen plus maksun siitä.

Kun loppujen lopuksi kaikilla näillä hommilla ja maksuilla autolla pystyisi ajamaan niin ei ole varaa bensaan.

Itse kyllä jouduin tämän vuoksi luopumaan vanhasta autostani. Ikävä kyllä.

Olen kaikesta muusta kanssasi samaa mieltä, nämä ovat useille vähävaraisille ylitsepääsemättömia ongelmia, mutta "onneksi" onnettomudessa sinulla on sentään ollt mahdollisuus valita pitääkö autoa vai ei, kaikilla ei ole realistisia vaihtoehtoja. En silti pidä sinun tilannettasi parempana tai huonompana, kuin omaani tai muiden köyhien tilannetta, vaan jokaisella meillä köyhällä on hieman eri syitä, jotka ovat johtaneet meidät tällaiseen ahdinkoon. En lähtisi edes yrittämään arvioida kuka saisi oikeuden olla oikeasti köyhä ja kuka muuten vain köyhä. Köyhyysraja on ihan määriteltykin yhteiskunnan toimesta ja ainakin omien laskujeni mukaan olen ollut köyhyysrajan alapuolella suurimman osan elämästäni. Järjestetäänkö jossain esimerkiksi jotain salaisia kursseja, joista voi kouluttautua oikeaksi köyhäksi vai miten sellaisen tittelin saa? Saako sitä kenties samalla jonkinlaisen virallisen virkamerkin tai jotain? Kuulostaa kieltämättä aika jänskältä ja mielenkiintoiselta, jos olis sellainen läpyskä, kuin telkkarissa ameriikansarjoissa FBI-miehillä, jota voisi näyttää tarvittaessa epäileville ihmisille ja jossa lukisi oman kuvan vieressä isoilla kirjaimilla "OIKEASTI KÖYHÄ". Poliisi tulisi viikonloppuna kyselemään, että mikääs ihme hiippari täällä rääsyissä ja eriparisilla lenkkareilla hiippailee arkkupakastin selässä suksilla hiihtäen keskellä kesää, niin väläyttää vaan "OIKEASTI KÖYHÄ" korttia, niin poliisit pyytää anteeksi ja toivottaa hyviä hiihtokelejä. Saattavat vielä kysellä perään , että oletko muistanut laittaa multasäkkejä tonne pakastimees?

Olen toki oikeasti pahoillani autosi menetyksen vuoksi ja pyydän anteeksi, että olen pystynyt raha-asiani köyhänä siten hoitamaan, että olen pystynyt pitämään vielä autoni, koen siitä huonoa omatuntoa päivittäin.

Vierailija
3798/5804 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parahin Pitkäaikaisköyhä, sait näytettävine merkkeinesi ynnä hiihtokalustoinesi ainakin minut nauramaan! Pakastin selkään ja "latua, prkle"!! 😃😃😃

Vierailija
3799/5804 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvirenkaat saa melko edullisesti uutenakin jo, mutta yleensä 200eurolla saa sarjan renkaita vanteineen torilta

Itsellä aina alle tonnin auto koska on vain käyttöä varten

Katsastus korjauksiin menee herkästi 200-300/v joka on 15-25e per kuu

Diesel farkkupakulla pieni kulutus ja halvat verot[/quote]

Tuo on varmaan aika hyvä keskiarvoskenaario autoa tarvitsevan köyhän kuluille.

Itselleni tuo 200 euron hintakin renkaista on jo vähän liikaa kerralla maksettavaksi. Rengaskokokin määrittelee hieman toki hintoja. Viimeksi maksoin melko hyvistä Nokian talvirenkaista 80€/sarja yhdellä pikkukylän kesäkirpparilla, josta sattumalta ajoin ohi. Maksoi kyllä vanteille laitto, kun ei ole itsellä rengaskonetta, alkutalvella maksoisitten vielä 60 euroa, eli 140€ yhteensä, mutta ei tarvinnut kerralla kuluttaa koko summaa. Kesärenkaista maksoin muistaakseni pari vuotta sitten jotain 30€ + 60€ asennus, siinäkin parin kuukauden väli oli menoissa. Siihen asti olin aika hyvin pärjännyt kierrättämällä vanhoja työaikana ostettujen halpojen tai ilmaisten varaosa-autojen kanssa saatuja renkaita vanteineen, ei ollut enää ihan parhaimmassa terässään, mutta merkkirenkaina kuitenkin vielä pysyneet suht toimivina, jotkut halvat kiinalaiset kesärenkaat ilmaiseksi vanteilla saatuna oli siinä välillä, mutta ne oli niin paskat, että ei edes köyhä uskaltanut enää syyskeleillä niillä ajella. Näillä nykyisillä pärjää vielä ainakin pari vuotta pienillä ajoillani. Renkaiden mureneminen, halkeileminen ja koppuruistuminen on ollut isompi ongelma pienillä ajokilometreillä, kuin kuluminen.

Autoistani olen "parhaimmillani" maksanut 500€ kahdella eri kerralla. Ensin pätkäsiivoustöissä nuorena tienatun ensiautostani ja sitten sen korvanneesta autosta, joka minulla on vieläkin ajokunnossa, vaikkei ole ollut ajossa enää aikoihin.

Ensimmäisen autoni tekniikkakin on muuten tallessa odottamassa aikoinaan kaljakopan hinnalla hommattuun "uuteen" koriin pääsyä. On muuten noiden autojen arvo tuossa kunnossa kuusinkertaistunut tässä ajassa.

Nykyisestä autostani maksoin jokunen vuosi sitten 150 euroa ja sitä muutamia iltoja sitä pikkuhiljaa hitsailin ja vaihtelin kuluneet/rikkinäiset osat ehjiin aikoinaan halvalla/ilmaiseksi saamistani varaosa-autoista. Ainoina uusina osina piti vaihtaa takaiskunvaimentimet, jotka maksoivat Saksasta tilattuna kotiin tuotuna alle 60€ pari. korjauksiin ei ole mennyt yhtään euroa sen jälkeen kahteen vuoteen öljynvaihtojen lisäksi (n.30€ euroa suorattimeen motonetin öljyillä/kerta/vuosi) Katsastus maksoi päästöineen 54 euroa ekalla kertaa ja seuraavana vuotena otin ensin päästömittauksen lähikorjaamosta 11 eurolla ja katsastus oli 29 euroa eli 40€ yhteensä. Vuosiveroja ei tuosta tarvitse maksaa invaliidipysäköintikortin vuoksi ja vakuutusmaksuihin menee 43 euroa neljä kertaa vuodessa. Menen sitten vaikkapa alkoon ihastelemaan viskipulloja ja tuumailen, että taas säästin ainakin yhden vakuutusmaksuhinnan, kun jätän pullon alkoon :) Tai, kun kaupassa pysähdyn katselemaan hienoja muutaman sadan euron älypuhelinta ja kaivan taskustani neljätoista vuotta vanhan kirpparilla aikoinaan 7 euroa maksaneen nokialaiseni, voin taas vaikkapa kuvitella "säästäväni" vanhan puhelimen pitämisellä. Noi on toki karkeita esimerkkejä, mutta kuitenkin esimerkkejä valinnoista, joita ketä vain voi tehdä köyhyydestään riippumatta. Minulla on ollut tuuriia ja onnea, että olen työssäollessani saanut lainalla ostettua vanhan talon maalta, jossa on pihaa puuhastella. En pysytynyt asumaan kaupungissa vuokrakerrostaloissa 3- vuorotyöläisenä ja innokkaana puuhastelijana enää yhtään pidempään  ilman totaalista hermonromahdusta, mutta se on toinen tarina se...