Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
3681/5804 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis myöntääkö kela jokaiselle opiskelijalle lainan?

Vaikka olisi käyttänyt ajat sitten opintotukikuukautensa, ottanut aiemmin opintolainan ja maksanutkin sen jo?

Ei myönnä, olen odottanut nyt 10kk Kelan päätösyä opintolainasta eikä lainaa myönnetty. Olen siis ihan tavallinen 30v, yksinasuva, velaton, pienituloinen alanvaihtaja. Lopetin Amk-opintoni nyt ekan vuoden jälkee . Oli mahdoton elää 250e kuukaudessa.

Ja siis eivät kaikki saa edes toimeentulotukea vaikka niin kovasti aina väitetään.

Olen pahoillani tilanteestasi.

Epäilinkin, että noita lainoja ei noin vain enää saa, jos on aiemmin valmistunut ammattiin.

Silti tuo itseään fiksuna pitävä ehdotti sitä ratkaisuksi.

En itsekään tiennyt, että työkkärin rahoilla ei saa opiskella ilman heidän lupaansa ennen kuin luin sen av-palstalta. Tuotakin tuo "fiksu" ehdotti ratkaisuksi. Ja lopulta jäi vaan nolona inttämään, että opiskelkaa, ottakaa laina, opiskelkaa..

Vierailija
3682/5804 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi käyttänyt ajat sitten opintotukikuukautensa, ottanut aiemmin opintolainan ja maksanutkin sen jo?

Ei myönnä, olen odottanut nyt 10kk Kelan päätösyä opintolainasta eikä lainaa myönnetty. Olen siis ihan tavallinen 30v, yksinasuva, velaton, pienituloinen alanvaihtaja. Lopetin Amk-opintoni nyt ekan vuoden jälkee . Oli mahdoton elää 250e kuukaudessa.

Ja siis eivät kaikki saa edes toimeentulotukea vaikka niin kovasti aina väitetään.

Epäilinkin, että noita lainoja ei noin vain enää saa, jos on aiemmin valmistunut ammattiin.

En itsekään tiennyt, että työkkärin rahoilla ei saa opiskella ilman heidän lupaansa ennen kuin luin sen av-palstalta. Tuotakin tuo "fiksu" ehdotti ratkaisuksi. Ja lopulta jäi vaan nolona inttämään, että opiskelkaa, ottakaa laina, opiskelkaa..

Ymmärsit taas väärin. Opintolainaa voi saada ihan kuka vaan vaikka olisi suorittanut 10 humanisen alan tutkintoa. Sen sijaan valtion takaamaa opintolaina, josta Kela antaa päätöksen, on tosiaan mahdollista saada vain yhteen tutkintoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3683/5804 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsit taas väärin. Opintolainaa voi saada ihan kuka vaan vaikka olisi suorittanut 10 humanisen alan tutkintoa. Sen sijaan valtion takaamaa opintolaina, josta Kela antaa päätöksen, on tosiaan mahdollista saada vain yhteen tutkintoon.

Siis sen hyvityksen voi saada vain yhden eli sen ensimmäisen tutkinnon lainasta.

Sama

Vierailija
3684/5804 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sitä mieltä, että opintolainan ottaminen olisi järkevää, kun valmistuminen koittaisi suurin piirtein samoihin aikoihin 60-vuotissynttäreiden kanssa?

Opintolainan ottaminen on aina järkevää koska kela maksaa valmistuttua siitä 40% eli on ilmaista rahaa. Kyllä aikuinen ihminen opiskelee helposti työn ohessa minkä vaan tutkinnon. Myös vuodessa hankittavia ammattipätevyyksiä monelle alalle löytyy jotka tekijätyypin työllistää paljon paremmin kuin humanistinen korkeakoulututkinto jotka voisi poistaa vaikka kaikki ja syy on tästä ketjusta luettavissa.

Kerro ihmeessä minkä tutkinnon voi vuodessa suorittaa? Hän heti huomenna. Yhtään en ole löytänyt.

Vierailija
3685/5804 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sitä mieltä, että opintolainan ottaminen olisi järkevää, kun valmistuminen koittaisi suurin piirtein samoihin aikoihin 60-vuotissynttäreiden kanssa?

Opintolainan ottaminen on aina järkevää koska kela maksaa valmistuttua siitä 40% eli on ilmaista rahaa. Kyllä aikuinen ihminen opiskelee helposti työn ohessa minkä vaan tutkinnon. Myös vuodessa hankittavia ammattipätevyyksiä monelle alalle löytyy jotka tekijätyypin työllistää paljon paremmin kuin humanistinen korkeakoulututkinto jotka voisi poistaa vaikka kaikki ja syy on tästä ketjusta luettavissa.

Kerro ihmeessä minkä tutkinnon voi vuodessa suorittaa? Hän heti huomenna. Yhtään en ole löytänyt.

Minäkin haluan tietää. Tarkalleen ottaen haluaisin tietää, minkä hyvin työllistävän tutkinnon tai ammattipätevyyden voi suorittaa vuodessa niin, ettei ota opintolainaa (koska ikänsä ja monen muun syyn vuoksi ei sitä edes saa), ja niin, että sen saa opiskella työmarkkinatuella.

Kun tuollainen tutkinto on löydetty, voidaan katsoa, kuka sellaista soveltuu opiskelemaan ja kenet työnantaja sen myötä haluaa palkata.

Vierailija
3686/5804 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluan tietää. Tarkalleen ottaen haluaisin tietää, minkä hyvin työllistävän tutkinnon tai ammattipätevyyden voi suorittaa vuodessa niin, ettei ota opintolainaa (koska ikänsä ja monen muun syyn vuoksi ei sitä edes saa), ja niin, että sen saa opiskella työmarkkinatuella.

Kun tuollainen tutkinto on löydetty, voidaan katsoa, kuka sellaista soveltuu opiskelemaan ja kenet työnantaja sen myötä haluaa palkata.

Mäkin haluan. Ja varmasti haluavat joukkoirtisanoutuvat hoitsutkin,

Nyt ollaan jännän äärellä!

Vierailija
3687/5804 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku englantilainen insta-lause kuului ettet ole oikeasti köyhä ellet korjaa kenkiäsi teipillä. No, viimeiset 1,5 vuotta olen kulkenut lenkkareissa, jotka ole sisältä korjannut jeesusteipillä.

Vierailija
3688/5804 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku lukihäiriö taitaa minulla olla kun aina luen otsikon ”asioita joita vain oikeasti röyhkeä tajuaa”.

Vierailija
3689/5804 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ollaan. Kun tämä asia lopulta saadaan selville, voidaan jättää opiskeluaihe sikseen ja ryhtyä keskustelemaan niistä muista seikoista, joiden vuoksi köyhyydestä nouseminen ei onnistu. Ketjun valistuneet hyvin toimeentulevat henkilöt, joita ei eilisillan jälkeen olekaan näkynyt, voivat palata jakamaan helmiään.

Vierailija
3690/5804 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ollaan. Kun tämä asia lopulta saadaan selville, voidaan jättää opiskeluaihe sikseen ja ryhtyä keskustelemaan niistä muista seikoista, joiden vuoksi köyhyydestä nouseminen ei onnistu. Ketjun valistuneet hyvin toimeentulevat henkilöt, joita ei eilisillan jälkeen olekaan näkynyt, voivat palata jakamaan helmiään.

Jep!

Vierailija
3691/5804 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottelen yhä vastauksia siitä koulutuspaikasta..

Vierailija
3692/5804 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että mua huvitti noi egyptologit ja kansantanhumaisterit! 😂 Hyvin kekattu!

Tää joku Rouva Fiksu, joka jakaa valtavaa tietouttaan ilmaiseksi meille tyhmille ja köyhille on varmaan se sama tyyppi, joka neuvoi meitä tolloja metsästä kerättävien asioiden luvallisuudesta ja luvattomuuksista.

Ettei vaan seisoskelis nytkin tuossa metsänreunassa tarkkailuasemissa ...

Vierailija
3693/5804 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsestäni sen huomaa hoitamattomista ja värjäämättömistä hiuksista. Monesti ollut myös tunne siitä, että on epäviehättävä jo hieman kuluneissa vaatteissa. Etenkin silloin kun ympärillä on ihmisiä keillä kauniit, uuden näköiset vaatteet päästä varpaisiin, upeat hiukset ja meikki. Minulla ei ole myöskään varaa tehdä mitään. Minulta saattaa puuttua sellaisia normaaleja asioita mitä kaikilla yleensä on esimerkiksi uimapuku.. :D Olen välillä jopa itse hämmentynyt siitä mitä kaikkea ns normaalia puuttuu

Kyllä. Uimapuku! Keho muuttui, eri syistä. Masennuslääkitys oli iso tekijä! Se sotki aineenvaihdunnan!

Toisaalta: saattoi olla suvussakin: äitini muuttui neiti Hepburnistä neiti Monroeksi samassa iässä. Jos olemme positiivisia! ☺

Uinti on hyvä harrastus. Säästin ja ostin puvun. Huom! Minulla on silmälasit, ei uimalaseja. Käytännössä polskuttelen vedessä, mutta liikuntaahan sekin on!

Hiuksia värjään itse. Harvoin, mutta värjään.

Juon myös kahvia! En enempää kuin "rikkainakaan" aikoina, pari kuppia aamuisin. En siis ole köyhä-köyhä, mitä se tarkoittaakaan. Olen itsellinen, ei ole lapsia. Asun yksin, ja voin päättää, mitä syön. Saan ajoittain toimeentulotukea, jos on yllättäviä kuluja, mutta käytännössä voin päättää itse. Minulle kaksi kuppia kahvia kotona aamulla on arjen luxusta, josta en hevin luovu!

APn maintsemat kahvilakäynnit olisivat minullekin arpajaisvoiton tai läheisen tarjoamisen takana! Kun siis puhuttiin ns. "tavallisista" rahanmenoista. - Tänään kävin kauppakeskuksessa. Sekä kahvila että pikaruoka-ravintola olivat enemmän kuin puoliksi täynnä. Molemmissa jonoa. Joku niissä käy!

Vierailija
3694/5804 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko könttäsummana käteistä tarvitaan, jotta palstan köyhä ei tuntisi enää samaa painetta raha-asioista kuin nyt? Vai onko tilanne niin krooninen, että tarvitaan tosi paljon kerralla, että tilanne korjautuisi? Mikä riittäisi?

Miten "könttäsummana"? Minä tarvitsisin kuukausittain, vuodesta seuraavaan, enemmän rahaa, kuin sairauseläkkeestä saan.

Jos saisin esim. 300 € enemmän kuukausi, jatkuvasti, ei minun tarvitsisi olla jatkuvasti hädissäni. Voisin kerätä sitä kotivaraakin, josta nyt puhutaan.

Ei sillä juustokakkuja kaakaolla ostettaisi kuin joskus, mutta ei tarvitsisi surra joka jumalan kuukauden lopussa.

Vierailija
3695/5804 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsestäni sen huomaa hoitamattomista ja värjäämättömistä hiuksista. Monesti ollut myös tunne siitä, että on epäviehättävä jo hieman kuluneissa vaatteissa. Etenkin silloin kun ympärillä on ihmisiä keillä kauniit, uuden näköiset vaatteet päästä varpaisiin, upeat hiukset ja meikki. Minulla ei ole myöskään varaa tehdä mitään. Minulta saattaa puuttua sellaisia normaaleja asioita mitä kaikilla yleensä on esimerkiksi uimapuku.. :D Olen välillä jopa itse hämmentynyt siitä mitä kaikkea ns normaalia puuttuu

Kyllä. Uimapuku! Keho muuttui, eri syistä. Masennuslääkitys oli iso tekijä! Se sotki aineenvaihdunnan!

Toisaalta: saattoi olla suvussakin: äitini muuttui neiti Hepburnistä neiti Monroeksi samassa iässä. Jos olemme positiivisia! ☺

Uinti on hyvä harrastus. Säästin ja ostin puvun. Huom! Minulla on silmälasit, ei uimalaseja. Käytännössä polskuttelen vedessä, mutta liikuntaahan sekin on!

Juon myös kahvia! En enempää kuin "rikkainakaan" aikoina, pari kuppia aamuisin. En siis ole köyhä-köyhä, mitä se tarkoittaakaan. Olen itsellinen, ei ole lapsia. Asun yksin, ja voin päättää, mitä syön. Saan ajoittain toimeentulotukea, jos on yllättäviä kuluja, mutta käytännössä voin päättää itse. Minulle kaksi kuppia kahvia kotona aamulla on arjen luxusta, josta en hevin luovu!

APn maintsemat kahvilakäynnit olisivat minullekin arpajaisvoiton tai läheisen tarjoamisen takana! Kun siis puhuttiin ns. "tavallisista" rahanmenoista. - Tänään kävin kauppakeskuksessa. Sekä kahvila että pikaruoka-ravintola olivat enemmän kuin puoliksi täynnä. Molemmissa jonoa. Joku niissä käy!

Hei!!! Tulit takaisin!!!

Vierailija
3696/5804 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK, trolleja kerääntyi paikalle useampiakin, mutta yhdelläkään ei ole mitään sanottavaa. Ei yllätä.

Otetaan nyt kuitenkin esille tämä koulutusasia. Minulla on erinomainen koulutus, eikä työkkäri anna lupaa kouluttautua enempää.

"Olisiko kannattanut hankkia jokin toinen koulutus" on melko surkea ajatus, koska se ei mitenkään vastaa kysymykseen siitä, miten nousisin köyhyydestä parempaan tilanteeseen. Jäikö se neuvojen kimara teiltä muutamaan surkeaan jossitteluun?

Köyhä, jolla "on erinomainen koulutus" taitaa olla jotenkin vajaa kun ei ole työllistynyt.

Miten köyhä olisi "vajaa"? Mitä tarkoitat?

Vierailija
3697/5804 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei!!! Tulit takaisin!!!

Jei!!! 🤗

Täällähän minä! Sain sähkölaskun järjestymään. Hain voudilta maksuvapaata kuukautta, parikin kertaa. Ekalla kerralla perustelin "huonosti". Siis todenmukaisesti, mutta lain kannalta riittämättömästi. Pureskelin hetken kynänpäätä, ja tein saman hakemuksen, eri perusteilla. Jolloin sain maksuvapaata heti, sain maksettua sähköt, ja nyt kaikki on ok!

Olen ensi viikolla muuttamassa omaan kotiini, ja haasteita on edessä. Mutta päivä kerrallaan. - Kivaa, kun on vielä tuttuja kavereita näköjään paikalla! ❤

P. S. Podin pari viikkoa flunssaa...

Vierailija
3698/5804 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät ei kyllä tajua yhtään mitään. Sen takiahan ne on köyhiä.

Ihanan epämääräinen mielipide. Jaksaisitko vähän täsmentää? :)

Eihän tuossa ole mitään epämääräistä.

Jos on vähänkään fiksu niin tajuaa miten köyhyydestä pääsee eroon. Aina tietysti on sairaita ja muuten kykenemättömiä, mutta valitettavasti yhteiskunta on lähinnä rakennettu terveiden ehdoilla.

Vähänkään fiksu? Nyt sinun olisi täsmennettävä, mitä "fiksu" tarkoittaa juuri sinun sanavarastossasi, jotta lähtökohtasi selviäisivät. Minä nimittäin arvelen, että sinun ideasi ovat kauttaaltaan "no keksi jotain" -tyyppiä. Olenko väärässä vai oikeassa? Haluatko esitellä neuvokkuuttasi esimerkiksi minun tapauksessani?

Väärässä olet ja varmaan niitä tyhmiä köyhiä. Kun et yhtään ymmärrä niin avataan parilla esimerkillä. Fiksu ihminen kouluttautuu, jotta saa riittävää palkkaa, fiksu ihminen suunnittelee talouttaan eikä tuhlaa kaikkia rahojaan tilipäivänä, fiksu ihminen ei polta tupakkaa, joka maksaa paljon (ja tuhoaa terveyttä), fiksu ihminen selvittää miten sijoittaa pienetkin pennit turvallisesti ja tuottavasti...

Nyt tuli kyllä aikamoisia helmiä sioille, mutta kerrankos sitä fiksukin erehtyy.

Osasitpa kuvailla oman tietämättömyytesi ja siihen perustuvan ylimielisyytesi kivassa pikku paketissa. Miten on, haluatko esitellä neuvokkuuttasi minun tapauksessani, vai eivätkö helmesi riitä konkreettisiin ja yksityiskohtaisiin ideoihin?

Eipä hän sitten halunnut ottaa kantaa yksityiskohtaisemmin kuin "kouluttautuu", "ei tuhlaa kaikkia rahojaan tilipäivänä", "ei tupakoi" ja "sijoittaa". Olen tässä ketjussa jo aiemminkin pyytänyt räätälöityjä ideoita, mutta jostain syystä nämä köyhyydestänousemisen asiantuntijat ovat saman tien kadonneet. Pikkuisia helmiään kiillottelemaan, epäilemättä.

Ei paljon järki päätä pakota tuollakaan köyhällä kun ei noita selviä ohjeita ymmärtänyt.

Ei kukaan voi toisen puolesta kouluttautua tms.

Millä köyhällä? Minä kirjoitin tämän keskustelunhaaran kursiivilla merkitsemäni kommentit. Sinä taidat olla tuo tyyppi, jolla on omasta mielestään helmiä antaa sioille. Annapa siis tulla. Minä aloitan.

Olen kouluttautunut niin pitkälle, että en enää saa työkkäriltä lupaa enempään. Viimeisin tutkintoni on puolentoista vuoden takaa.

"työkkäriltä lupaa". Mistä lähtien kouluttautumiseen on luvan tarvinnut? Ihme juttuja.

Eikö olekin ihan ihme juttu? Jos osallistun koulutukseen, jota työkkäri ei hyväksy, minulta evätään työmarkkinatuki. Ilman työmarkkinatukea en pysty elämään.

Ideasi näyttävät olevan vähissä, kun ei tule muuta kuin ihmettelemistä. En kyllä odotakaan mitään, mutta aikani kuluksi voin jutella vaikka trollireppanan kanssa. Anna nyt tulla vain köyhyydestänousemisen ilosanomaa, jookosta?

Eikös tuossa joku juuri kysynyt, että olisiko kannattanut käydä kunnon koulu kerralla?

Ei työkkärin kurssit mitään oikeata kouluttautumista ole mutta eihän köyhä tietysti sitäkään ymmärrä.

Onko sulla joku lukihäiriö? Ei hän puhunut mitään mistään työkkärin kursseista, vedit sen ihan omasta päästäsi.

Näytti se sanovan: "Jos osallistun koulutukseen, jota työkkäri ei hyväksy"

Eri

Täällä "se".

Työkkäri ei salli minulle tutkintoon johtavaa koulutusta, eikä vielä ole löytynyt sellaista työkkärin "omaa" koulutusta, joka millään tavalla sopisi juuri minulle.

Sinä et nyt tunne asiaa, josta niin kärkkäästi esität mielipiteitä, vai mitä?

Tässä sen näkee. Köyhän päässä pyörii vaan "työkkäri" vaikka pitäisi ottaa itseänsä niskasta kiinni.

Millä tavalla? Nyt jotain konkreettista noiden ympäripyöreiden kielikuvien sijaan.

Koulu, säästäminen, ei tupakoi jne. Johan joku ne aiemmin kertoi. Miten vajaita nää köyhät oikein on!?

Olen sairauseläkkeellä, en opiskelukunnossa. Sairauseläke kuluu pakollisiin menoihin, ei jää säästettävää. En muuten saa toimeentulotukea. En tupakoi. Mikäs nyt eteen?

Kerropa sinä, parahin Talous-Guru-Hemuli! ☺

P. S. Juon pari kupillista kahvia aamuisin. Jos jätän nämä kahvipaketit, max. 2-3 kpl/kk, ostamatta, miten sijoitan tämän huiman säästön ja ponnistaudun täten ylös köyhyyden alhosta?! Peräti 15 € on nyt kehissä! Vinkkiä pöytään! ☕

Vierailija
3699/5804 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on vähänkään fiksu niin tajuaa miten köyhyydestä pääsee eroon. Aina tietysti on sairaita ja muuten kykenemättömiä, mutta valitettavasti yhteiskunta on lähinnä rakennettu terveiden ehdoilla.

Vähänkään fiksu? Nyt sinun olisi täsmennettävä, mitä "fiksu" tarkoittaa juuri sinun sanavarastossasi, jotta lähtökohtasi selviäisivät. Minä nimittäin arvelen, että sinun ideasi ovat kauttaaltaan "no keksi jotain" -tyyppiä. Olenko väärässä vai oikeassa? Haluatko esitellä neuvokkuuttasi esimerkiksi minun tapauksessani?

Väärässä olet ja varmaan niitä tyhmiä köyhiä. Kun et yhtään ymmärrä niin avataan parilla esimerkillä. Fiksu ihminen kouluttautuu, jotta saa riittävää palkkaa, fiksu ihminen suunnittelee talouttaan eikä tuhlaa kaikkia rahojaan tilipäivänä, fiksu ihminen ei polta tupakkaa, joka maksaa paljon (ja tuhoaa terveyttä), fiksu ihminen selvittää miten sijoittaa pienetkin pennit turvallisesti ja tuottavasti...

Nyt tuli kyllä aikamoisia helmiä sioille, mutta kerrankos sitä fiksukin erehtyy.

Osasitpa kuvailla oman tietämättömyytesi ja siihen perustuvan ylimielisyytesi kivassa pikku paketissa. Miten on, haluatko esitellä neuvokkuuttasi minun tapauksessani, vai eivätkö helmesi riitä konkreettisiin ja yksityiskohtaisiin ideoihin?

Eipä hän sitten halunnut ottaa kantaa yksityiskohtaisemmin kuin "kouluttautuu", "ei tuhlaa kaikkia rahojaan tilipäivänä", "ei tupakoi" ja "sijoittaa". Olen tässä ketjussa jo aiemminkin pyytänyt räätälöityjä ideoita, mutta jostain syystä nämä köyhyydestänousemisen asiantuntijat ovat saman tien kadonneet. Pikkuisia helmiään kiillottelemaan, epäilemättä.

Ei paljon järki päätä pakota tuollakaan köyhällä kun ei noita selviä ohjeita ymmärtänyt.

Millä köyhällä? Minä kirjoitin tämän keskustelunhaaran kursiivilla merkitsemäni kommentit. Sinä taidat olla tuo tyyppi, jolla on omasta mielestään helmiä antaa sioille. Annapa siis tulla. Minä aloitan.

Olen kouluttautunut niin pitkälle, että en enää saa työkkäriltä lupaa enempään. Viimeisin tutkintoni on puolentoista vuoden takaa.

"työkkäriltä lupaa". Mistä lähtien kouluttautumiseen on luvan tarvinnut? Ihme juttuja.

Eikö olekin ihan ihme juttu? Jos osallistun koulutukseen, jota työkkäri ei hyväksy, minulta evätään työmarkkinatuki. Ilman työmarkkinatukea en pysty elämään.

Ideasi näyttävät olevan vähissä, kun ei tule muuta kuin ihmettelemistä. En kyllä odotakaan mitään, mutta aikani kuluksi voin jutella vaikka trollireppanan kanssa. Anna nyt tulla vain köyhyydestänousemisen ilosanomaa, jookosta?

Eikös tuossa joku juuri kysynyt, että olisiko kannattanut käydä kunnon koulu kerralla?

Ei työkkärin kurssit mitään oikeata kouluttautumista ole mutta eihän köyhä tietysti sitäkään ymmärrä.

Onko sulla joku lukihäiriö? Ei hän puhunut mitään mistään työkkärin kursseista, vedit sen ihan omasta päästäsi.

Eri

Täällä "se".

Työkkäri ei salli minulle tutkintoon johtavaa koulutusta, eikä vielä ole löytynyt sellaista työkkärin "omaa" koulutusta, joka millään tavalla sopisi juuri minulle.

Tässä sen näkee. Köyhän päässä pyörii vaan "työkkäri" vaikka pitäisi ottaa itseänsä niskasta kiinni.

Millä tavalla? Nyt jotain konkreettista noiden ympäripyöreiden kielikuvien sijaan.

Koulu, säästäminen, ei tupakoi jne. Johan joku ne aiemmin kertoi. Miten vajaita nää köyhät oikein on!?

Olen sairauseläkkeellä, en opiskelukunnossa. Sairauseläke kuluu pakollisiin menoihin, ei jää säästettävää. En muuten saa toimeentulotukea. En tupakoi. Mikäs nyt eteen?

P. S. Juon pari kupillista kahvia aamuisin. Jos jätän nämä kahvipaketit, max. 2-3 kpl/kk, ostamatta, miten sijoitan tämän huiman säästön ja ponnistaudun täten ylös köyhyyden alhosta?! Peräti 15 € on nyt kehissä! Vinkkiä pöytään! ☕

Me tässä odotellaan hänen vastaustaan!  Hänellä oli tiedossa hieno vuoden kestävä koulutus, jolla saa töitä varmemmin kuin maisterintutkinnolla.

Vierailija
3700/5804 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Täällä "se".

Voithan sä ostaa multaa ja istuttaa ne perunat rikkinäiseen pakastimeen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi