Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Suomessa ei ole oikeasti köyhiä. Oikeasti köyhä tajuaa että jos ei jostain löydä vettä ja/tai ruokaa täksi päiväksi niin itse ja/tai lapsi menehtyy nälkään tai/ja janoon.
Tietäjä kirjoitti:
Suomessa ei ole oikeasti köyhiä. Oikeasti köyhä tajuaa että jos ei jostain löydä vettä ja/tai ruokaa täksi päiväksi niin itse ja/tai lapsi menehtyy nälkään tai/ja janoon.
Siksipä lahjoitan joka kuukausi 2,5 % tuloistani hyväntekeväisyyskohteeseen, koska minulla on siihen varaa, vaikka pienituloinen olenkin. Se on minulle paljon, mutta koen sen velvollisuudekseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken tämän ajan minkä käytätte tekosyiden keksimiseen ja selittelyyn kun käyttäisitte työn tai lisätulolähteiden etsimiseen, niin elämänne muutuisi....
Kaiken tämän ajan minkä varakkaat käyttävät köyhille ilkeilyyn ja löytämään vaikka suurennuslasilla aseen millä vesittää ja tyrmätä köyhän perustelut. Mutta jos he keskittyisivätkin miettimään keinoa jolla voisivat työttömien, köyhien, sairaiden, vanhusten, lapsien, nuorien jne. asioita ja tilannetta parantaa Suomessa.
Maailma olisi hetken aikaa parempi paikka näille heikommassa asemassa oleville.Mutta ei, he oikein keräävät sappea, miten tehtäisiin vieläkin kurjemmaksi heidän olonsa, myös henkisesti.
keino parantaa asioita on opettaa taloudellisesti kyvytön kyvykkääksi, mutta saattuhan se, kun ensin pitäisi tunnustaa ja tajuta, että on kyvytön.
No miksi et opeta? Tässähän sulla on elämäsi tilaisuus opettaa isoa joukkoa köyhiä ihmisiä, julkisesti jakaa ylivertaista tietoasi meille tietämättömille. Toistaiseksi olet tyytynyt vain nimittelemään kun joku on kertonut miksi sinun neuvosi ei hänelle toimi. Etkö tiedä miten köyhyydestä pääsee vai oletko kyvytön asiallisesti neuvomaan? Vai vain niin pirullinen ihminen että provoilet täällä päiväkausia? Ketä on koskaan hyödyttänyt nimittely ja pilkkaaminen, kenen elämä sillä parantunut?
erinäiset ihmiset ovat tässä koko ketjun mitalta yrittäneet opettaa köyhiä, mutta kun ei haluta ottaa oppia vastaan. keksitään tekosyitä mummoista lähtien miksei voi ja jos menen töihin, menetän tuet ja vaikka mitä muuta scheissea. täytyy vain sanoa, että hyvin monesti köyhyys on itse ansaittu.
Ilmeisesti vain köyhä tajuaa miten reunalla mennään. Ei ole varaa ottaa riskiä työpaikasta. Jos olisi vähän liikkumavaraa tai säästöjä, se olisi helpompaa. Jos saisi itse vaikuttaa maksuaikatauluihin yms se olisi helpompaa. Ilmeisesti vain köyhä tajuaa kuinka keikka hommat usein syöksrvät vain pahempaan ahdinkoon.
Itselläni on helppo, koska työnantaja jolle keikkaa teen, maksaa tunnit joustavasti sopivassa kohdassa. Eli työ lisää hyvinvointia ei rahallisesti. Muuten se aiheuttaisi tulotaukoja ja takaisinmaksuja.Kyllä, reunalla jos mennään, niin saattaa tulla todella ikäviä yllätyksiä Kelan taholta jos ottaa epävarman työn.
Itse, vaikka ei ole tullut mitään muutoksia moneen vuoteen asumisestilanteessa niinkuin eläketuloissakaan tuli asumistuen määräaikaistarkistuksessa hylkäävä päätös ja uhataan lopettaa asumistuki ellen toimita jotain lisätietoja.
Mitään lisätietoja ei ole kun mikään ei ole muuttunut, asunto ja vuokra ja vesimaksu on sama, eläketiedot menevät automaattisesti Kelaan, se jopa hakemuksessa maintaankin.Olen yrittänyt soittaa, mutta ei pääse, kuten etukäteen tiseinkin. Nyt odottelen takaisinsoittoa joka luvattiin tunnin kuluessa. Tunti on jo mennyt ja soittoa ei ole ainakaan vielä tullut. Soitin sinne heti yhdeksän jälkeen.
Paikkakunnan Kelaan pitää varata aika ko. umerosta, jonne ei siis pääse. Netissä en pysty näitä sekaannuksia selittämään.Huvittavaa on, että ensimmäisessä hakemuksessa ei edes kysytty näitä tietoja mitä nyt sitten uudessa kysytään. En tiedä minne se on mahtanut joutua. Näkyy kyllä vastaaotettuna.
Tämä on ihan sattuman kauppaa kenen käsittelijän kynsiin joutuu.Olisiko kyse riitä että kaikki tiedot toimitettava uudestaan tietyn asumistukijakson jälkeen. Onko liian vaikea toimittaa tiedot uudestaan vaikka mikään ei ole muuttunut? Saisit uuden hakemuksen alkuun ja tuki ei katkeaisi pitkäksi aikaa ja saisit takautuvasti.
No voi pyhä toimitin sen ensimmäisen hakemuksen ajoissa määräaikaan menessä. Siinä oli ne tiedot joita siinä oli kysyttykin.
Se näkyy netissä Kelaan kyllä menneen.
Nyt vasta eilen tuli kirje, pitkälti yli kuukauden jälkeen, että täytyy toimittaa sellaisia liitteitä mitä ei siinä ensimmäisessä edes pyydetty.
Myös ensimmäinen oli esitäytetty niin, että esimerkiksi muuttopäivä oli valmiina. Se on ollut sama liki kymnenen vuotta muuten jo kun olen saanut tähän asumistukea. En muista enää muuttopäivää ja miksi minun edes pitäisi muistaa kun se Kelassa jo pakosta pitää olla.
On pakko olla heidän tiedoissa, se on aikaikanaan sinne skannattu.
Myös kysytään tilitietoija, vuokrakuittia jne. Minulla ei ole tulostinta eikä skanneria, en osaa tehdä mitään kuvakaappauksia tabletilta jne. Ne pystyy täältä Kelan toimipisteessä luultavasti jotenkin lähettämään.
Yritin varata aikaa paikalliseen Kelaan, (ovet on lukossa, vain ajanvarauskäytäntö) mutta kun sinne täytyy varata aika juuri valtakunnallisesta numerosta. Ei ole nykyään suoraa numeroa mihinkään vain valtakunnallinen. Siihen ei pääse soittamaan, tulee ilmoitus, on ruuhkaa, soittakaa uudelleen. Takaisinsoittoa ei ole tullut. Eikä tule tiedän ennestään.
Valtakunnallinen numero on tukossa ja aikaa ei siis pysty myöskään varaamaan.
Sehän tässä on ärsyttävää kun on säännöllisesti samat osoitetiedot, muuttopäivä, vuokrakuitti jne olleet Kelassa.
Ja silti niitä pitää itse uudestaan sinne lähettää.
Kyllä minä ne tietenkin lähetän, mutta tuntuu vain kyykyttämiseltä.
Vain köyhä ja Kelan kanssa asioiva tämän käsittää.
Vai eikö teistä tuntuisi oudolta lähettää uudestaan samoja tietoja jotka jo ovat tiedossa?
Ihan sama kuin menisitte lääkäriin ja joutuisitte aina uudelleen ja uudelleen luettelemaan sairaushistorianne vaikka ne ovat entisestään tietokoneella lääkärin pöydällä.
"Niin, milloinhan teillä mahtoi olla tuo keuhkoputkentulehdus, mikä päivä ja vuosi? Jaahas, entä milloin teiltä leikattiin se umpisuoli, mkä päivä ja vuosi. Ai ai, ette muista vai. Me emme voi ilman näitä tietoja hoitaa teitä. Palataan asiaankun olette kotoanne etsinyt ne tiedot".
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
No voi ludesohvan kautta! 😊 Humanistihan minä, ja olen työn puolesta toiminut lähinnä epäpätevänä opettajana. Helppoa täällä on vaikeidenkin asioiden keskellä hassutella, teidän samanhenkisten seurassa! ❤
Kas vain. Lähinnä epäpätevänä opettajana minäkin 25 vuotta, sitten tein pedagogiset viisikymppisenä. :D
t. Sohvankeittäjähumanisti
Meillä olisi kyllä paitsi laadukasta, myös taukoamatonta asiallista keskustelua opettajainhuoneessa, jos joskus samaan paikkaan päädyttäisiin... 😊💛
P. S. Ja juotaisiin yhdessä oikein kaffekupillisetkin, ei vain sikuria. Mutta ollaan siitä asiasta täällä hipi-hiljaa, ei-köyhät muuten kimmastuu, kun ei muisteta tulotasoamme... ☺
Minä muuten tein nuorena peruskoulu-sijaisuuksia, viime vuodet ennen sairastumista olin aikuisopettaja. Molemmista "rooleista" pidin! Miten sinä?
Tässä muuten esimerkki siitä miten köyhä ihminen tahallisesti viljelee väärää informaatiota tarkoituksenaan pysyä vahvistusharhassaan: kertoa itselleen ja muille, että kaiken syynä on ei-köyhät, jotka eivät sallisi edes kahvikupillista köyhälle. NIinhän se ei ole, mutta tuon kaltaiset ihmiset mielellään sellaiseen uskovat, koska pitää löytää joku vihollinen, hänelle se on ei-köyhä. Tosiasiahan on se, että jos on köyhä, jolla ei ole edes sitä ylimääräistä yhtä euroa, jolla voisi ostaa vaikka riisipaketin, niin on tyhmä valinta laittaa sitten se joskus saatu ylimääräinen euro kahvikupilliseen. En minä ainakaan köyhänä niin tehnyt, vaan ostin sen riisipaketin ja kävin hakemassa kahvikupilliseni sitten jostain yleisötilaisuudesta, jossa oli ilmainen kahvitarjoilu. En ole koskaan ymmrtänyt köyhien katkeruutta rikkaita kohtaan, en edes silloin kun olin itse köyhä. Enkä kyllä ole rikaskaan (ainakaan vielä, tulevaisuudestahan ei tiedä), niin en siltikään vielä ymmärrä tuollaista tahallista vihanlietsontaa vähän siihen tyyliin, että rikkaat ei mitään ymmärrä. Miksi eivät ymmärtäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken tämän ajan minkä käytätte tekosyiden keksimiseen ja selittelyyn kun käyttäisitte työn tai lisätulolähteiden etsimiseen, niin elämänne muutuisi....
Kaiken tämän ajan minkä varakkaat käyttävät köyhille ilkeilyyn ja löytämään vaikka suurennuslasilla aseen millä vesittää ja tyrmätä köyhän perustelut. Mutta jos he keskittyisivätkin miettimään keinoa jolla voisivat työttömien, köyhien, sairaiden, vanhusten, lapsien, nuorien jne. asioita ja tilannetta parantaa Suomessa.
Maailma olisi hetken aikaa parempi paikka näille heikommassa asemassa oleville.Mutta ei, he oikein keräävät sappea, miten tehtäisiin vieläkin kurjemmaksi heidän olonsa, myös henkisesti.
keino parantaa asioita on opettaa taloudellisesti kyvytön kyvykkääksi, mutta saattuhan se, kun ensin pitäisi tunnustaa ja tajuta, että on kyvytön.
No miksi et opeta? Tässähän sulla on elämäsi tilaisuus opettaa isoa joukkoa köyhiä ihmisiä, julkisesti jakaa ylivertaista tietoasi meille tietämättömille. Toistaiseksi olet tyytynyt vain nimittelemään kun joku on kertonut miksi sinun neuvosi ei hänelle toimi. Etkö tiedä miten köyhyydestä pääsee vai oletko kyvytön asiallisesti neuvomaan? Vai vain niin pirullinen ihminen että provoilet täällä päiväkausia? Ketä on koskaan hyödyttänyt nimittely ja pilkkaaminen, kenen elämä sillä parantunut?
erinäiset ihmiset ovat tässä koko ketjun mitalta yrittäneet opettaa köyhiä, mutta kun ei haluta ottaa oppia vastaan. keksitään tekosyitä mummoista lähtien miksei voi ja jos menen töihin, menetän tuet ja vaikka mitä muuta scheissea. täytyy vain sanoa, että hyvin monesti köyhyys on itse ansaittu.
Ilmeisesti vain köyhä tajuaa miten reunalla mennään. Ei ole varaa ottaa riskiä työpaikasta. Jos olisi vähän liikkumavaraa tai säästöjä, se olisi helpompaa. Jos saisi itse vaikuttaa maksuaikatauluihin yms se olisi helpompaa. Ilmeisesti vain köyhä tajuaa kuinka keikka hommat usein syöksrvät vain pahempaan ahdinkoon.
Itselläni on helppo, koska työnantaja jolle keikkaa teen, maksaa tunnit joustavasti sopivassa kohdassa. Eli työ lisää hyvinvointia ei rahallisesti. Muuten se aiheuttaisi tulotaukoja ja takaisinmaksuja.Kyllä, reunalla jos mennään, niin saattaa tulla todella ikäviä yllätyksiä Kelan taholta jos ottaa epävarman työn.
Itse, vaikka ei ole tullut mitään muutoksia moneen vuoteen asumisestilanteessa niinkuin eläketuloissakaan tuli asumistuen määräaikaistarkistuksessa hylkäävä päätös ja uhataan lopettaa asumistuki ellen toimita jotain lisätietoja.
Mitään lisätietoja ei ole kun mikään ei ole muuttunut, asunto ja vuokra ja vesimaksu on sama, eläketiedot menevät automaattisesti Kelaan, se jopa hakemuksessa maintaankin.Olen yrittänyt soittaa, mutta ei pääse, kuten etukäteen tiseinkin. Nyt odottelen takaisinsoittoa joka luvattiin tunnin kuluessa. Tunti on jo mennyt ja soittoa ei ole ainakaan vielä tullut. Soitin sinne heti yhdeksän jälkeen.
Paikkakunnan Kelaan pitää varata aika ko. umerosta, jonne ei siis pääse. Netissä en pysty näitä sekaannuksia selittämään.Huvittavaa on, että ensimmäisessä hakemuksessa ei edes kysytty näitä tietoja mitä nyt sitten uudessa kysytään. En tiedä minne se on mahtanut joutua. Näkyy kyllä vastaaotettuna.
Tämä on ihan sattuman kauppaa kenen käsittelijän kynsiin joutuu.Olisiko kyse riitä että kaikki tiedot toimitettava uudestaan tietyn asumistukijakson jälkeen. Onko liian vaikea toimittaa tiedot uudestaan vaikka mikään ei ole muuttunut? Saisit uuden hakemuksen alkuun ja tuki ei katkeaisi pitkäksi aikaa ja saisit takautuvasti.
No voi pyhä toimitin sen ensimmäisen hakemuksen ajoissa määräaikaan menessä. Siinä oli ne tiedot joita siinä oli kysyttykin.
Nyt vasta eilen tuli kirje, pitkälti yli kuukauden jälkeen, että täytyy toimittaa sellaisia liitteitä mitä ei siinä ensimmäisessä edes pyydetty.
Myös ensimmäinen oli esitäytetty niin, että esimerkiksi muuttopäivä oli valmiina. Se on ollut sama liki kymnenen vuotta muuten jo kun olen saanut tähän asumistukea. En muista enää muuttopäivää ja miksi minun edes pitäisi muistaa kun se Kelassa jo pakosta pitää olla.
Myös kysytään tilitietoija, vuokrakuittia jne. Minulla ei ole tulostinta eikä skanneria, en osaa tehdä mitään kuvakaappauksia tabletilta jne. Ne pystyy täältä Kelan toimipisteessä luultavasti jotenkin lähettämään.
Yritin varata aikaa paikalliseen Kelaan, (ovet on lukossa, vain ajanvarauskäytäntö) mutta kun sinne täytyy varata aika juuri valtakunnallisesta numerosta. Ei ole nykyään suoraa numeroa mihinkään vain valtakunnallinen. Siihen ei pääse soittamaan, tulee ilmoitus, on ruuhkaa, soittakaa uudelleen. Takaisinsoittoa ei ole tullut. Eikä tule tiedän ennestään.Valtakunnallinen numero on tukossa ja aikaa ei siis pysty myöskään varaamaan.
Sehän tässä on ärsyttävää kun on säännöllisesti samat osoitetiedot, muuttopäivä, vuokrakuitti jne olleet Kelassa.
Ja silti niitä pitää itse uudestaan sinne lähettää.Kyllä minä ne tietenkin lähetän, mutta tuntuu vain kyykyttämiseltä.
Vai eikö teistä tuntuisi oudolta lähettää uudestaan samoja tietoja jotka jo ovat tiedossa?Ihan sama kuin menisitte lääkäriin ja joutuisitte aina uudelleen ja uudelleen luettelemaan sairaushistorianne vaikka ne ovat entisestään tietokoneella lääkärin pöydällä.
"Niin, milloinhan teillä mahtoi olla tuo keuhkoputkentulehdus, mikä päivä ja vuosi? Jaahas, entä milloin teiltä leikattiin se umpisuoli, mkä päivä ja vuosi. Ai ai, ette muista vai. Me emme voi ilman näitä tietoja hoitaa teitä. Palataan asiaankun olette kotoanne etsinyt ne tiedot".
Ei tunnu hullulta, kelan kanssa ei muuten pärjää, itse odotan sieltä päätöstä, arvioitu kesto 28-29vrk. Olen rahaa ilman ennen sitä. Pääsin läpinpuhelimelka mutta ei siitä mitään hyötyä ollut. Toimita pyydetyt tiedot, riittää kun otat puhelimella niistä kuvan ja lähetät sen. Olet saanut niin pitkään asumistukea että kaikki halutaan tarkistaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhiä on 80-vuotiaissa eläkeläisissä ja työttömissä 25-vuotiaissa maistereissa ja lapsilla on köyhyyttä perheissä. Piirakoiden paistaminen ja toisille myyminrn ei heille käy neuvoksi. Muutenkin neuvominen on oman itsensä korostamista. Omia kokemuksiaan on hyvä vertaistukena kertoa.
Suo anteeksi, kävisikö arvon köyhälle, että neuvojen sijasta käytettäisiin sanaa "vinkki" tai se "vertaistuki"? Vai ootko niin erikoinen (itseäsi mitenkään korostamatta tietysti), ettei mikään voi sinua auttaa? Ainoa vaihtoehto on, että joku kaataa rahaa tilillesi ja ruokaa suuhusi, avuttomuus on ollut kohtalosi, eikä sitä voi kukaan muu ymmärtää.
Miksi tässä ketjussa yhdessä tuumin solvataan kaikkia vertaistukivinkkejä, mikään ei kelpaa ja kaikki on mahdotonta?
Älä yritä väittää että täällä annetut vinkit on vertaistukea. Aloituksen aihe on vertaistukea. Sillä aidosti köyhä näkee useiden vinkkien typeryyden. Osta UFFin euron päiviltä. UFFit on harvassa. Yms. Osaatko oikeasti kirjoittaa kommentin aiheeseen "vain köyhät tajuavat"? ( Köyhät tajuavat, että neuvojen antajat eivät ihan ole ajan tasalla. )
Voi kultapienimussukka... jos ei ole uffia paikkakunnalla, niin sitten käy tietenkin vastaavanlaisessa kirppiksessä ja vaikka ne eivät mainostaisi euron päiviä, niin silti siellä voi olla euron vaatteita...
Tietäjä kirjoitti:
Suomessa eletään sivistysvaltiossa. Silloin köyhyyttä mitataan sivistysvaltion elintason mukaa. Ja sen mukaan, ihan asiantuntijoidenkin, Suomessa on oikeasti köyhiä.
Ikävä kyllä. Se asia ei muutu vaikka vertaisit johonkin kehitysmaahan.
Eihän Suomessa eletä esimerkisi Kiinan tai Pohjois-Koreankaan sivistystasoa ja elämäntapaa. Tuon ideologiasi mukaan asuinpaikalla tai sivistystasolla ei ole väliä, kaikilla maailmassa on sama elintaso ja elämäntapa.
Vai ei? Miksi sitten Suomen köyhyyttä vertaat vedettömän ja nälkäänkuolevien maiden ihmisten elintasoon?
Sama ajatuskaava pitäisi koskea kaikkia.
Mielestäni tällä kaavalla rikkailta ja hyvintoimeentulevilta pitäisi silloin ottaa tuloja ja omaisuutta pois. Jos köyhät eivät ole todella köyhiä niin miksi silti rikkaat saavat olla todella rikkaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhiä on 80-vuotiaissa eläkeläisissä ja työttömissä 25-vuotiaissa maistereissa ja lapsilla on köyhyyttä perheissä. Piirakoiden paistaminen ja toisille myyminrn ei heille käy neuvoksi. Muutenkin neuvominen on oman itsensä korostamista. Omia kokemuksiaan on hyvä vertaistukena kertoa.
Suo anteeksi, kävisikö arvon köyhälle, että neuvojen sijasta käytettäisiin sanaa "vinkki" tai se "vertaistuki"? Vai ootko niin erikoinen (itseäsi mitenkään korostamatta tietysti), ettei mikään voi sinua auttaa? Ainoa vaihtoehto on, että joku kaataa rahaa tilillesi ja ruokaa suuhusi, avuttomuus on ollut kohtalosi, eikä sitä voi kukaan muu ymmärtää.
Miksi tässä ketjussa yhdessä tuumin solvataan kaikkia vertaistukivinkkejä, mikään ei kelpaa ja kaikki on mahdotonta?
Älä yritä väittää että täällä annetut vinkit on vertaistukea. Aloituksen aihe on vertaistukea. Sillä aidosti köyhä näkee useiden vinkkien typeryyden. Osta UFFin euron päiviltä. UFFit on harvassa. Yms. Osaatko oikeasti kirjoittaa kommentin aiheeseen "vain köyhät tajuavat"? ( Köyhät tajuavat, että neuvojen antajat eivät ihan ole ajan tasalla. )
Voi kultapienimussukka... jos ei ole uffia paikkakunnalla, niin sitten käy tietenkin vastaavanlaisessa kirppiksessä ja vaikka ne eivät mainostaisi euron päiviä, niin silti siellä voi olla euron vaatteita...
Kirppikset mainittu! 😁
Oliskohan 100000 kerta. Mutta kun se köyhä nyt ei vaan ymmärrä.
Täytyy jonkun sanoa ainakin 10 kertaa lisää. Hopi hopi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!
Viisas köyhä ostaa pakastimen, koska sillä säästää rahaa. Älystään köyhä ei tätä tajua.
Kaikki ei ole yhtä viisaita, eikä pysty tekemään viisaita päätöksiä. Ja esim joku ADHD persoonaan kuuluu impulsiivisyys. Sitä ei vain noilla aivoilla saa kontrolliin.
Ja tiedoksi, että itse köyhänä kautena otin pakastimen käytöstä pois, koska se vie sähköä. Säästin siinä. Se oli silloin järkevin ratkaisu, vaikka joku pakastinta palvovat ei sitä tajuakkaan.
Heippa! Täällä yksi ADHD eikä ole ollut vaikeuksia tehdä viisaita päätöksiä. Talouskin on hoitunut hyvin. Kunpa ihmiset lopettaisivat vääristelevän informaation levittämisen
Vierailija kirjoitti:
Ei tunnu hullulta, kelan kanssa ei muuten pärjää, itse odotan sieltä päätöstä, arvioitu kesto 28-29vrk. Olen rahaa ilman ennen sitä. Pääsin läpinpuhelimelka mutta ei siitä mitään hyötyä ollut. Toimita pyydetyt tiedot, riittää kun otat puhelimella niistä kuvan ja lähetät sen. Olet saanut niin pitkään asumistukea että kaikki halutaan tarkistaa
Ai riittää että ottaa puhelimella kuvan? Huutonaurua. Entä kun ei ole sitä älypuhelinta?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaaaa, ja ei olla yhtään alentuvia, vai?
Se oli hauskaa kun vitsailtiin tiikerikakuilla, pakastimella, perunanviljelyksellä ämpärissä.
Keksitääs taas lisää. Nauru pidentää ikää.
Nää on niiiin tylsiä nyt nämä rikkaat, S-bonus, kirppis, kierrätyskeskus, roskalava, "jokin yksittäinen tuote", kuukuppi, marjat, sienet..kirppis, marjat, sienet...ees taas.
Köyhillä on paljon rikkaampi mielikuvitus ja huumorintaju. Kova elämä kehittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin varata aikaa paikalliseen Kelaan, (ovet on lukossa, vain ajanvarauskäytäntö) mutta kun sinne täytyy varata aika juuri valtakunnallisesta numerosta. Ei ole nykyään suoraa numeroa mihinkään vain valtakunnallinen. Siihen ei pääse soittamaan, tulee ilmoitus, on ruuhkaa, soittakaa uudelleen. Takaisinsoittoa ei ole tullut. Eikä tule tiedän ennestään.Valtakunnallinen numero on tukossa ja aikaa ei siis pysty myöskään varaamaan.
Ja silti niitä pitää itse uudestaan sinne lähettää.Kyllä minä ne tietenkin lähetän, mutta tuntuu vain kyykyttämiseltä.
Vai eikö teistä tuntuisi oudolta lähettää uudestaan samoja tietoja jotka jo ovat tiedossa?Ihan sama kuin menisitte lääkäriin ja joutuisitte aina uudelleen ja uudelleen luettelemaan sairaushistorianne vaikka ne ovat entisestään tietokoneella lääkärin pöydällä.
Jos jotain olen Kelan kanssa asioidessa oppinut, niin sen että sinne kannattaa laittaa mieluummin liian paljon tietoa kuin liian vähän. Vaikka tuntuisi kuinka ylimääräiseltä, turhalta tai joskus jopa typerältä, niin lähetän aina kaikki mahdolliset tositteet, kuitit, selvitykset ja selitykset, joiden voin kuvitella olevan mitenkään olennaisia päätöksen kannalta. Ihan oman itseni ja mielenrauhani vuoksi teen näin.
Mitä tulee tuohon asumistukeen, niin eikö sitä makseta aina vanhan päätöksen mukaan, kunnes uusi päätös on tehty? Ainakin yleisen asumistuen kanssa tehdään näin.
Ja ylipäätään, miten olet voinut saada hylkäävän päätöksen, jos tietoja puuttuu? Eihän Kela yleensä tee päätöstä ollenkaan, jos kaikkia tarvittavia liitteitä ei ole? Vai ymmärsinkö tekstisi ihan väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai riittää että ottaa puhelimella kuvan? Huutonaurua. Entä kun ei ole sitä älypuhelinta?!
Jos mitenkään mahdollista ja luottotiedot kunnossa, niin se älypuhelin kannattaa hankkia. Se helpottaa niin paljon elämää ja juurikin vaikka Kelan kanssa asiointia. Stressin määrä vähenee huomattavasti.
Puhelimen voi saada osamaksulla niin, että maksaa siitä esim. 5 euroa kuussa. Toki jollekin sekin voi olla liian paljon, mutta sanoinkin, että jos mitenkään mahdollista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhän naisen kannattaa ehdottomasti hankkia kuukuppi, jos vaan mitenkään saa säästettyä 20-30 euroa. Kuppi kestää jopa 10 vuotta ja puhdistuskin onnistuu ihan vain kiehuvassa vedessä. Etenkin jos on runsaat kuukautiset, kuppi maksaa itsensä takaisin alle vuodessa.
Jos on runsaat kuukautiset kuukuppi on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Kuppeja on erikokoisia. Toki sitä voi joutua tyhjentämään sitä vähän useammin, jos on runsaat kuukautiset, mutta yhtä laillahan niitä siteitä ja tampponeja pitää vaihtaa tiuhaan siinä tapauksessa.
Kuukautiset ovat monelle naiselle jo muutenin niin ärsyttävä ja kivulias vaiva eiköhän sovita niin, että jokainen saa valita itselleen sopivan ja mieleisen kuukautissuojan. Jos ei tykkää kuukupista niin ei sitä pidä tuputtaa. Monelle jo ajatus jostain uudelleen pestävästä, muovihärpäkkeestä sisällään on epämiellyttävä, esimerkiksi. Minä mukaanlukien.
Eiköhän se ole henkilökohtainen asia ja ihminen itse tietää onko hänellä niukat, kohtalaiset, runsaat vai oikein runsaat kuukautiset.
Oli itselle sopivin sitten side, tamponi tai kuukuppi niin mielestäni köyhälläkin on oikeus valita. Ei se säästö tai "tuhlaus" niin päätähuimaava kuitenkaan ole.katsoin äsken, että halvimmillaan kuukupin saa 9,90. joku paikka myi niitä hintaan 4,90, mutta en ollut koskaan kuullu tfirman nimestä enkä jaksanut tarkistaa sitä, joten jätin sen pois. Jos ajatellaan, että kuppi kestää parhaimmillaan sen 10 vuotta, niin se merkistee noin 120 kuukautisia. en tiedä millaisia nykysiteet ovat, mutta aikanaan kun niitä käytin, niin meni vähintään 4 sidettä päivässä, tamponeja 6-8. en jaksa laskea kuinka monta sidettä tulee käytettyä 10 vuoden aikana, tai tamponia, mutta on selvää, että kuukupilla saa merkittäviä säästöjä. Jos kuukuppi olisi ollut markkinoilla kun itse kärvistelin köyhyydessä, niin 100% varmasti olisin sellaisen hankkinut, kun siteisiin ja tamponeihin menevän rahan olisi sitten voinut laittaa johonkin muuhun järkevämpään.
Hyvinpä meni viestini perille, edelleen tuputetaan.
Jos sinulle kuukuppi sopii ja koet sen hyväksi niin asia selvä.
Mutta mielestäni jos joku on ihmisoikeus, niin oma oikeus kuukautissuojan valitsemiseen pitäisi olla ihan joka ihmisellä perusoikeus. Ilman jotain paasauksia.
Ei pitäisi olla syyllistämistä tai niin, että sen joku luokittelee liian kalliiksi ja tuhlaamiseksi turhuuksiin.
Joillekin voi olla järkevää valita muu kuin kuukuppi.
Se miksi niin on, on jokaisen yksityisasia. Sitä ei tarvitse täällä perustella.Sun logiikalla sit ilmeisesti fossiilisista polttoaineistakaan ei sais syyllistää? Tässä ei sitäpaitsi kukaan ole tuputtanut mitään, kuin vaan kerrottu faktoja ja oikaistu vääriä käsityksiä ja luuloja kuukupista. Jollei se sulle sovi, niin fine. Meinaatko, että sen vuoksi ei muillekaan saisi jakaa tietoa? Se että se nyt sattuu olemaan ympäristöystävällisempi vaihtoehto, on vaan fakta, ei syyllistämistä, mut hyvä jos podet syyllisyyttä kertakäyttövälineiden käytön vuoksi, koska asenteesi on niin huono.
Oletko ihan tosissas? Ai että agenda on "jakaa kuukupin hyödyista köyhille tietoa". Anna mun nauraa.
Niin, polttoaineen hinta ja intiimihygienia ovtkin ihan samana rinnastettava asia vai? DDD ja säästö tai kulutus samaa luokkaa?
Polttoaineen hintaa säätelee ihan eri henkilöt ja instanssit kuin terveyssiteen tai kuukupin ostamista. Siksi se ns. neutraali puheenaihe ja koskee niin miehiä, naisia kuin muitakin sukupuolia. Jos siia on kyseisen tuotteen käyttäjä. Siinä ei ronkita kenenkään alapäätä ja keskustelu koskee kuollutta esinettä, autoa, ja sen polttoainetta. Polttoainekeskustelussa harva tuntee, että se menee henkilökohtaisuuksiin.Kuukautiset, kuukautissuoja ja intiimihygienia, kuten joku sanoikin, on ihmisen intiimi asia. Jokainen kokee he erilailla ja jokaisen elimustö on omanlaisensa. Kun taas autot ja niiden polttoaineet ovat usein helposti luokiteltavissa. Bensiini, diesel tai sähkö, tai joku yhdistelmä. Autolla ei ole tunteita eikä autoa satu jos vahingossa laittaa väärää polttoainetta.
Imisella on tunteet ja ihmistä voi, usk8kaa nyt hyvät ihmiset, jopa sattua jos käyttää sopimatonta kuukautissuojaa. Kuten kuukuppia.Valistuksesta vielä: ei olla jossain pimeällä kesk6a jalla vaan nykyään liki jokainen on luku ja kirjoitustaitoinen Suomessa.
Tätä "kuukuppivalistusta" on nyt tullut kymmenissä jakymmenissä viesteissä täällä. Eoköhän se nyt ole JO riittävää? Mitä uutta on oikeastaan enää siitä kertomatta?
Samoin on tullut hyvin monia kommentteja, joissa eri ihmiset kertovat, että jostain syystä kuukuppi ei ole heille sopiva vaihtoehto. Se on minun, aikuisen ihmisen ja naisen, logiigalla uskottava ja annettava olla jankkaamatta. Toivottavasti muidenkin.
Varsinkin kun on juuri niin intiimi ja henkilökohtainen asia.
Tämä väite, että ei voi sitten keskustella ja jakaa tietoa sitten mistään on puppua. Keskustelu ja inttäminen on kaksi eri asiaa.Minusta on törkeää ja jopa irvokasta uudestaan ja uudestaan järkeville aikuisille ihmisille, aikuisia ovat jos on kuukautisetkin, samasta asiasta taas kerran alkaa, että te ette nyt millään vaan ymmärrä..kyllä he ymmärtävät ja ovat sanoneet oman kantansa selkeästi, kunniottakaa sitä.
Alentuvaa ja alentavaa se on eikä muuta.
Jankutatteko ystävillenne, työkavereille ja hyväosaisille ystävillennekin, että kun et nyt miilään usko, että se kuukuppi on niiiiin hyvä ja edullinen.
Ei kuukautissuojakeskustelu ole mielestäni mikään kahvipöytäkeskustelukaan, ainakaan päivästä toiseen. Kuten voi olla polttoaine ja auton käytön kalleus jne.
Jotain tilannetajua pitää olla.
Ei kuukautiset ole tabu tai hävettävä, mutta kuitenkin jokainen niiden suojaamisen itse lähinnä tai itseasiassa kokonaan päättää. Jos esimerkiksi kerran pari on siitä "valistusmielessä" jonkun kanssa keskenään juteltu.
Eiköhän ylimenevä valistus mene jo tyhmyyden puolelle. Siis valistajan puolelta.Vai tuntuuko jonkun mielestä siltä, että täällä ketjussa saattaa kuitenkin olla joku, joka ei VIELÄKÄÄN ole tietoinen kuukupin hyödyistä? Että jospa vielä kerran pitää tähdentää..
No joo, sitä mieltä minäkin.
jos ihminen jakaa väärää tietoa julksiesti toisille, niin jokaisen velvollisuus on korjata se väärä tieto. Silloin ei ole paskankaan väliä sillä onko kyseessä kuukuppi, kissa, köyhä entinen opettaja vai pakastin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun valitetaan miten sähkö on kallista mutta kuitenkin monilla palaa parvekkeella jouluvalot vielä maaliskuussa.
Ledit vie niin vähän sähköä ettei sitä sähkölaskussa huomaa. Minä pidän valoketjun päällä ajastimella ja jätän käyttämättä porrasvaloa, joka vie kymmenen kertaa enemmän sähköä.
ledien ostossa on oltava tarkkana. Itse ostin reilu vuosi sitten ledinä myydyn klipsikiinnitteisen lampun. tämä ei sitten ollutkaan led, vaan lcd.
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
No voi ludesohvan kautta! 😊 Humanistihan minä, ja olen työn puolesta toiminut lähinnä epäpätevänä opettajana. Helppoa täällä on vaikeidenkin asioiden keskellä hassutella, teidän samanhenkisten seurassa! ❤
Kas vain. Lähinnä epäpätevänä opettajana minäkin 25 vuotta, sitten tein pedagogiset viisikymppisenä. :D
Meillä olisi kyllä paitsi laadukasta, myös taukoamatonta asiallista keskustelua opettajainhuoneessa, jos joskus samaan paikkaan päädyttäisiin... 😊💛
P. S. Ja juotaisiin yhdessä oikein kaffekupillisetkin, ei vain sikuria. Mutta ollaan siitä asiasta täällä hipi-hiljaa, ei-köyhät muuten kimmastuu, kun ei muisteta tulotasoamme... ☺
Minä muuten tein nuorena peruskoulu-sijaisuuksia, viime vuodet ennen sairastumista olin aikuisopettaja. Molemmista "rooleista" pidin! Miten sinä?
Tässä muuten esimerkki siitä miten köyhä ihminen tahallisesti viljelee väärää informaatiota tarkoituksenaan pysyä vahvistusharhassaan: kertoa itselleen ja muille, että kaiken syynä on ei-köyhät, jotka eivät sallisi edes kahvikupillista köyhälle. NIinhän se ei ole, mutta tuon kaltaiset ihmiset mielellään sellaiseen uskovat, koska pitää löytää joku vihollinen, hänelle se on ei-köyhä. Tosiasiahan on se, että jos on köyhä, jolla ei ole edes sitä ylimääräistä yhtä euroa, jolla voisi ostaa vaikka riisipaketin, niin on tyhmä valinta laittaa sitten se joskus saatu ylimääräinen euro kahvikupilliseen. En minä ainakaan köyhänä niin tehnyt, vaan ostin sen riisipaketin ja kävin hakemassa kahvikupilliseni sitten jostain yleisötilaisuudesta, jossa oli ilmainen kahvitarjoilu. En ole koskaan ymmrtänyt köyhien katkeruutta rikkaita kohtaan, en edes silloin kun olin itse köyhä. Enkä kyllä ole rikaskaan (ainakaan vielä, tulevaisuudestahan ei tiedä), niin en siltikään vielä ymmärrä tuollaista tahallista vihanlietsontaa vähän siihen tyyliin, että rikkaat ei mitään ymmärrä. Miksi eivät ymmärtäisi.
Eivät ymmärrä, johan se on tässä ketjussa tullut moneen kertaan selväksi. Minut tuomittiin siitä, että käyn pari kertaa vuodessa Hesessä, aloittajan vaarin olisi pitänyt tarjota kahvittelun sijaan aloittajalle ruokarahaa, koska onhan köyhälle aivan liikaa saada nauttia kahvi ja kakunpala kahvilassa. Minä ainakin tiedän, miltä tuntuu tulla tuomituksi tuollaisten asioiden takia ja uskon, että sitä ei voi ymmärtää kuin toinen köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole liian vaikeaa toimittaa! Mutta jos viidellä viime kerralla ei ole liitteitä pyydetty, pitäisikö nyt lukea ajatuksia ja tajuta, että ne pyytääkin liitteitä?
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Olen köyhä. En ole katkera ketään kohtaan, edes rikkaita. Olet ymmärtänyt jotain väärin. Tässä ketjussa rikkaammat ovat jatkuvasti naljailleet köyhille, ja kun saavat vähän samaa käytöstä takasin, loukkaantuvat verisesti ja syyttävät köyhiä tyhmiksi.
Olisiko kyse riitä että kaikki tiedot toimitettava uudestaan tietyn asumistukijakson jälkeen. Onko liian vaikea toimittaa tiedot uudestaan vaikka mikään ei ole muuttunut? Saisit uuden hakemuksen alkuun ja tuki ei katkeaisi pitkäksi aikaa ja saisit takautuvasti.