Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tätä taas. Kävin eilen kirpputorilla. Tarvitsin taulunkehykset lahjaksi maalaamaani tauluun. Kehystys liikkeessä ei tule kysymykseen hinnan takia, en ole edes uskaltanut kysyä hintaa. Varmasti puhutaan satasista. Netistä saisi viidellä kympillä, mutta ajattelin säästää siinäkin. Löysin yhden taulun, 25 eurolla. Kehys oli lähtökohtaisesti liian kapea, mutta ajattelin sen hoitavani jotenkin, kun näkyi olevan liimattua puuta. Toinen reuna lähti helposti, mutta toista rimaa irrottaessani tuhosin etupuolen taulusta. Nyt mulla on risa taulunkehys, aikaa ( jota mulla toki on) meni tunteja ja sille rahalle olis ollut muutakin käyttöä. Olis pitänyt olla fiksu ja ostaa se kehys valmiina, en säästänyt mitään ja harmittaa vietävästi.
Tässä se köyhänä elämisen paradoksi onkin pienessä mittakaavassa; aina pitäisi pystyä parhaaseensa, valitsemaan oikein, eikä virheisiin olisi oikeasti varaa. Joskus se halvin vaihtoehto osoittautuukin kalliimmaksi, vaikka hyvässä uskossa sen valitsi.
Tuttua on. Olen tehnyt usein samantyyppisen mogan, kun olen tavoitellut säästöä kuluissa.
Yksinhuoltajana ollessani kaksi poikaani kävivät lukion, joka ei kirjojen osalta vielä ollut maksuton. Hankin kierrätysoppikirjoja, joissa olikin aina joskus kiva ylläri: opettaja ei hyväksynyt painosta, piti ostaa ihan uusi kirja lisäksi.
Jo kahden vuoden aikana painokset muuttuivat, joten tosi harva sama kirja kävi samassa lukiossa kummallekin. Ikäeroa kaksi vuotta. Nuorempi sanoi käyttävänsä lukioon 3,5 vuotta. Jouduin sanomaan että 3:ssa vuodessa se menee, niinkuin itselläni töiden ohessa aikoinaan. Kyllä se meni ja ihan hyvät arvosanatkin tuli. Sitten inttiin ja ammattikorkeakouluun. Ja iltatöihin. Olisin halunnut auttaa kumpaakin vielä, koska itseäni ei autettu. Tulinkin köyhäksi sen sijaan.
Tämä on tuttua. Vanhempi lapsi meni lukioon ja hommattiin kirjoja kovalla tohinalla. Välillä vanhemmat painokset kelpasi, välillä ei. Onneksi toinen aste tuli nyt oikeasti maksuttomaksi, niin nuoremman osalta ei tarvitse kirja-asiaa miettiä. Yksinhuoltaja olen niin ikään. Mun lapset käyvät lukion neljässä vuodessa neuropsykiatristen ongelmien takia. Taloudellisesti katastrofi, mutta muu ei tule kysymykseenkään kummankaan osalta. Onneksi Kela tuli vastaan vanhemman osalta toimeentulotuella, koska muutoin tämä korttitalo olisi romahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhiä on 80-vuotiaissa eläkeläisissä ja työttömissä 25-vuotiaissa maistereissa ja lapsilla on köyhyyttä perheissä. Piirakoiden paistaminen ja toisille myyminrn ei heille käy neuvoksi. Muutenkin neuvominen on oman itsensä korostamista. Omia kokemuksiaan on hyvä vertaistukena kertoa.
Suo anteeksi, kävisikö arvon köyhälle, että neuvojen sijasta käytettäisiin sanaa "vinkki" tai se "vertaistuki"? Vai ootko niin erikoinen (itseäsi mitenkään korostamatta tietysti), ettei mikään voi sinua auttaa? Ainoa vaihtoehto on, että joku kaataa rahaa tilillesi ja ruokaa suuhusi, avuttomuus on ollut kohtalosi, eikä sitä voi kukaan muu ymmärtää.
Miksi tässä ketjussa yhdessä tuumin solvataan kaikkia vertaistukivinkkejä, mikään ei kelpaa ja kaikki on mahdotonta?
Ja nythän tuli vertaistukea oikein sydämen pohjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain köyhä tajuaa miten eriarvoisessa asemassa on parempituloisiin verrattuna.
Kyllä, mutta tiedätkö mistä erottaa viisaan ja typerän köyhän? Typerällä jää levy päälle eli valittaa aina ja syyttää muita, mutta viisas menee eteenpäin eikä jää jumittamaan ja valittamaan köyhyydestä.
Keillähän on täällä jäänyt levy pyörimään.
Se, kun siirtää 27c S-pankin tililtä OP:ntilille, että saa laskun maksettua.Tai kun maksaa samalta luottokortilta luottokortn velan, huoh. Onneksi sain työpaikan. Ekaksi maksoin velat miesystävälleni, seuraavaksi luottokorttien velat veks. Nyt olen kasvattanut puskurirahastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain köyhä tajuaa miten eriarvoisessa asemassa on parempituloisiin verrattuna.
Kyllä, mutta tiedätkö mistä erottaa viisaan ja typerän köyhän? Typerällä jää levy päälle eli valittaa aina ja syyttää muita, mutta viisas menee eteenpäin eikä jää jumittamaan ja valittamaan köyhyydestä.
Keillähän on täällä jäänyt levy pyörimään.
No, onneksi hänellä on varaa maksaa!
Köyhä tietää minkä kaupan pullonpalautusautomaatti tunnistaa ruttuisimman tölkin. Köyhä hahmottaa myös, että kaksi tölkkiä tekee yht. 0,30€, joten lasku "kolme-kuus-yheksän..." sujuu luontevasti.
Kaikista pahinta on kun ei pääse yksityiselle hammashoitoon silloin kun haluaa. Julkiselle pääsee akuuttiin hoitoon jos kipu on kova. Silloinkin tehdään tietysti vain tarpeellinen kivun lievittämiseksi.
Pahimmassa tapauksessa menetät hampaan,ja sitten suru vasta alkaakin, mitä tilalle, pureta on oltava kunnossa ja ulkonäkö. Eikä hammasta aina menetetä huonon hoidon takia, kuten minun tapauksessani. Hammas oli elävä ja valkoinen. Itku tuli, ja pitkäaikainen masennus. Yhdenkin hampaan menetys on liikaa, varsinkin jos se on lähes näkyvällä paikalla, tai oli missä tahansa. Kyyneleitä.
Vierailija kirjoitti:
Se, kun siirtää 27c S-pankin tililtä OP:ntilille, että saa laskun maksettua.Tai kun maksaa samalta luottokortilta luottokortn velan, huoh. Onneksi sain työpaikan. Ekaksi maksoin velat miesystävälleni, seuraavaksi luottokorttien velat veks. Nyt olen kasvattanut puskurirahastoa.
S-pankin, onko sulla bonuskorttikin? Sitten olet osannut paremmin keskittää ostoksesi kuin me köyhät bonuskortittomat.
Tiesittekö, että Suomen perusturvan taso on Amnestyn ja ihmisoikeusliiton mukaan liian pieni eikä takaa riittävää toimeentuloa sekä taloudellisten ja sosiaalisten oikeuksien toteutumista Suomessa.
Tämä tutkimus siis viime vuodelta, nythän tilanne on se, että miltei kaikkien tuotteiden hinnat ovat nousussa tai tulevat nousemaan sodan vuoksi. Ukrainan tilanne vaikuttaa vielä vuosiksi eteenpäin monella eri tasolla.
Kunpa joku vain luonnostelisi kansalaisaloitteen asiasta, jossa vaaditaan perusturvan nostoa, allekirjoittaisin itse ensimmäisenä.
Ennen nillityksen alkamista totean, etteivät kaikki ole sosiaalipummeja, on aidosti työttömyyden kouraisevalla tavalla kokeneita koulutettuja ihmisiä, eläkeläisiä joilla ei ole varaa lääkkeisiin, lapsiperheitä joilla pennin venytys pitää ruoan pöydässä mutta muuten elämä on näköalatonta, ei ole varaa harrastuksiin. Tuloerot heijastuvat lapsiin ala-asteesta alkaen. Puhumattakaan siitä miten ala-arvoista on vanhusten hoito nyky-yhteiskunnassa.
Kaikki se apu, jonka suomen valtio syytää ties mihin, ilman vastinetta, ollakseen eu:n mallioppilas, murto-osallakin siitä korjattaisiin paljonkin oman maan kansalaisten toimeentulemista ja hyvinvointia.
Olenko aivan väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhän naisen kannattaa ehdottomasti hankkia kuukuppi, jos vaan mitenkään saa säästettyä 20-30 euroa. Kuppi kestää jopa 10 vuotta ja puhdistuskin onnistuu ihan vain kiehuvassa vedessä. Etenkin jos on runsaat kuukautiset, kuppi maksaa itsensä takaisin alle vuodessa.
Jos on runsaat kuukautiset kuukuppi on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Kuppeja on erikokoisia. Toki sitä voi joutua tyhjentämään sitä vähän useammin, jos on runsaat kuukautiset, mutta yhtä laillahan niitä siteitä ja tampponeja pitää vaihtaa tiuhaan siinä tapauksessa.
Kuukautiset ovat monelle naiselle jo muutenin niin ärsyttävä ja kivulias vaiva eiköhän sovita niin, että jokainen saa valita itselleen sopivan ja mieleisen kuukautissuojan. Jos ei tykkää kuukupista niin ei sitä pidä tuputtaa. Monelle jo ajatus jostain uudelleen pestävästä, muovihärpäkkeestä sisällään on epämiellyttävä, esimerkiksi. Minä mukaanlukien.
Eiköhän se ole henkilökohtainen asia ja ihminen itse tietää onko hänellä niukat, kohtalaiset, runsaat vai oikein runsaat kuukautiset.
Oli itselle sopivin sitten side, tamponi tai kuukuppi niin mielestäni köyhälläkin on oikeus valita. Ei se säästö tai "tuhlaus" niin päätähuimaava kuitenkaan ole.
No voi tsiisus taas, tämäkinkö on köyhyyskysymys, josta voi loukkaantua? "Eiköhän sovita.." 🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️ Voi kuule valitse ihan rauhassa, mut noissa kommenteissa oli kyse siitä, että sopiiko kuukuppi runsaisiin kuukautisiin. Sitäkö ei nyt saa vääriä luulojakaan oikaista, kun joku pahoittaa mielensä? Voi hellantuutelis. Ja kuukuppi ei ole muovia, vaan antibakteerista silikonia, jonka laatu on samaa tasoa kuin lääkinnällisissä välineissä, epähygieenisempiä tamponit ja siteet ovat.
Sugar Beth kirjoitti:
No voi ludesohvan kautta! 😊 Humanistihan minä, ja olen työn puolesta toiminut lähinnä epäpätevänä opettajana. Helppoa täällä on vaikeidenkin asioiden keskellä hassutella, teidän samanhenkisten seurassa! ❤
Kas vain. Lähinnä epäpätevänä opettajana minäkin 25 vuotta, sitten tein pedagogiset viisikymppisenä. :D
t. Sohvankeittäjähumanisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhän naisen kannattaa ehdottomasti hankkia kuukuppi, jos vaan mitenkään saa säästettyä 20-30 euroa. Kuppi kestää jopa 10 vuotta ja puhdistuskin onnistuu ihan vain kiehuvassa vedessä. Etenkin jos on runsaat kuukautiset, kuppi maksaa itsensä takaisin alle vuodessa.
Kuppeja on erikokoisia. Toki sitä voi joutua tyhjentämään sitä vähän useammin, jos on runsaat kuukautiset, mutta yhtä laillahan niitä siteitä ja tampponeja pitää vaihtaa tiuhaan siinä tapauksessa.
Kuukautiset ovat monelle naiselle jo muutenin niin ärsyttävä ja kivulias vaiva eiköhän sovita niin, että jokainen saa valita itselleen sopivan ja mieleisen kuukautissuojan. Jos ei tykkää kuukupista niin ei sitä pidä tuputtaa. Monelle jo ajatus jostain uudelleen pestävästä, muovihärpäkkeestä sisällään on epämiellyttävä, esimerkiksi. Minä mukaanlukien.
Eiköhän se ole henkilökohtainen asia ja ihminen itse tietää onko hänellä niukat, kohtalaiset, runsaat vai oikein runsaat kuukautiset.
Oli itselle sopivin sitten side, tamponi tai kuukuppi niin mielestäni köyhälläkin on oikeus valita. Ei se säästö tai "tuhlaus" niin päätähuimaava kuitenkaan ole.katsoin äsken, että halvimmillaan kuukupin saa 9,90. joku paikka myi niitä hintaan 4,90, mutta en ollut koskaan kuullu tfirman nimestä enkä jaksanut tarkistaa sitä, joten jätin sen pois. Jos ajatellaan, että kuppi kestää parhaimmillaan sen 10 vuotta, niin se merkistee noin 120 kuukautisia. en tiedä millaisia nykysiteet ovat, mutta aikanaan kun niitä käytin, niin meni vähintään 4 sidettä päivässä, tamponeja 6-8. en jaksa laskea kuinka monta sidettä tulee käytettyä 10 vuoden aikana, tai tamponia, mutta on selvää, että kuukupilla saa merkittäviä säästöjä. Jos kuukuppi olisi ollut markkinoilla kun itse kärvistelin köyhyydessä, niin 100% varmasti olisin sellaisen hankkinut, kun siteisiin ja tamponeihin menevän rahan olisi sitten voinut laittaa johonkin muuhun järkevämpään.
Hyvinpä meni viestini perille, edelleen tuputetaan.
Jos sinulle kuukuppi sopii ja koet sen hyväksi niin asia selvä.
Mutta mielestäni jos joku on ihmisoikeus, niin oma oikeus kuukautissuojan valitsemiseen pitäisi olla ihan joka ihmisellä perusoikeus. Ilman jotain paasauksia.
Ei pitäisi olla syyllistämistä tai niin, että sen joku luokittelee liian kalliiksi ja tuhlaamiseksi turhuuksiin.
Joillekin voi olla järkevää valita muu kuin kuukuppi.
Se miksi niin on, on jokaisen yksityisasia. Sitä ei tarvitse täällä perustella.
Sun logiikalla sit ilmeisesti fossiilisista polttoaineistakaan ei sais syyllistää? Tässä ei sitäpaitsi kukaan ole tuputtanut mitään, kuin vaan kerrottu faktoja ja oikaistu vääriä käsityksiä ja luuloja kuukupista. Jollei se sulle sovi, niin fine. Meinaatko, että sen vuoksi ei muillekaan saisi jakaa tietoa? Se että se nyt sattuu olemaan ympäristöystävällisempi vaihtoehto, on vaan fakta, ei syyllistämistä, mut hyvä jos podet syyllisyyttä kertakäyttövälineiden käytön vuoksi, koska asenteesi on niin huono.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista pahinta on kun ei pääse yksityiselle hammashoitoon silloin kun haluaa. Julkiselle pääsee akuuttiin hoitoon jos kipu on kova. Silloinkin tehdään tietysti vain tarpeellinen kivun lievittämiseksi.
Pahimmassa tapauksessa menetät hampaan,ja sitten suru vasta alkaakin, mitä tilalle, pureta on oltava kunnossa ja ulkonäkö. Eikä hammasta aina menetetä huonon hoidon takia, kuten minun tapauksessani. Hammas oli elävä ja valkoinen. Itku tuli, ja pitkäaikainen masennus. Yhdenkin hampaan menetys on liikaa, varsinkin jos se on lähes näkyvällä paikalla, tai oli missä tahansa. Kyyneleitä.
Olet niin oikeassa! Minä kaaduin kotona, siinä yhteydessä jalkakin murtui, mutta iskin siis myös pääni, kasvoni. Silmälasit hajosivat, ja kulmahampaasta seuraava katkesi ienrajan alapuolelta, eli siihen ei voi laittaa nastahammasta. Nyt pitäisi saada implantti, mutta hinnat lienevät n. 3000 €, näin olen googlettanut. En ymmärrä miten, olen minimieläkkeellä. Ulkonäköhaitan lisäksi tämä vaikuttaa puhumiseen, ässät suhisevat kun kieli pyrkii väliin. ☹ Tiedätkö sinä hyvää hammaslääkäriä? Oletko ehtinyt selvittää? Kela-taksilla voisin matkustaa toiseen kaupunkiinkin hoitoon, jos olisi tiedossa hyvä ja edullinen lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo kuukuppi pitäisi kieltää ja poistaa markkinoilta. On niin painostavaa markkinointia, että täytyy ihmetellä ettei viranomaiset puutu asiaan.
Kaikkien pitäisi boikotoida kuukuppeja, niin kauan kunnes näiden markkinoiti muuttuu normaaliksi tiedottamiseksi ja mainostamiseksi. Kuukuppien käyttöön painostetaan ja syyllistetään terveysiteiden ympäristövaikutuksista.
Minua kyllä ällöttäisi tunkea 10 vuotta vanhaa kuukuppia sisuksiini. Vaikka kuinka keittelisin, ällöttäisi tuo ikuinen keittelykin jo ajatuksena.
Muutenkin nämä ko. paikat ovat tulehdusherkkiä. Sitten likaisin sormin kuppia sorkitaan sisään ja pois, likaisin sikäli, että aina sormissa on pöpöjä. Tampoonissa on se vetonaru sentään.
Ja kun kuppi on kovin täynnä niin valahtaahan sitä verta mihin sattuu. Muutenkin en haluasi juoksevaa ja lämmintä kuukautisverta käsitellä.
Itsellä tuli välillä sellaisia isoja valahduksia ja hyytymiä, kuppipaha olisi täynnä yhdellä holauksella.
Nyt ei ole ongelmia kun ei ole koko kohtua.
En säästönkään takia mokomaa kapistusta näe järkevänä.ja kaikki bakteerit pääsevät sen tamponin vetonarun avulla emättimeen. kuukuppi ei jää emättimen ulkopuolelle kuten osa tamponista.
Mutta sormien ja kuukupin myötä sinne sisuksiin kulkee ja muhii ihanasti bakteereja kyllä yllin kyllin.
Ns. Aviollisessa Kanssakäymisessä sinne sisuksiin kulkeutuu niitä bakteereita miehen ns. Miehuuden, ymmärrätte-kai-mitä-tarkoitan, ja ehkä sormienkin mukana. Ei sitä kumppania ulokkeineen silti erityisesti desinfioida tavallisessa suhteessa, sänkyyn kaaduttaessa ja lemmenhetken koittaessa. Miksi omat pestyt sormet ja huuhdeltu kuukuppi olisivat jotenkin enemmän likaisia tai pöpöpitoisia?
Vaikuttaakohan tässä judeo-kristillinen käsitys kuukautisvuodosta saastaisena? Monissa yhteisöissä kun aikoinaan piti olla eristyksissä vuotopäivinä, ja ennen yhteisöön palaamista puhdistauduttiin rituaalisin menoin. Joillain ortodoksijuutalaisilla tuo rituaalikylpy on edelleen osa arkielämää.
- Kirjoitin aiemmin liian graafisesti moden mielestä, toivottavasti tämä viktoriaaninen sanainasettelu tuolle herkälle ansarililjalle sopii. ☺
Anteeksi, mutta voisitko vinkata, millä alalla olet? Kielenkäyttösi on ihanaa.
t. Sohvankeittäjä
Samaa ajattelin ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, runsaiden kuukautisten kanssahan se maksaa itsensä vielä nopeampaa takaisin. Kuukuppi 100% varmuudella vetää vuotoa enemmän kuin yksi side tai tamponi, joiden vaihtoväli on silloin vähintään yhtä tiheä kuin kuukupin tyhjennysvälit. Joten jos on erittäin runsaat menkat, saattaa joutua ravaamaan vessassa usein, mutta materiaalia säästyy. On hyvin harvinaista vuotaa enemmän kuin 80ml koko vuotojakson aikana, vaikka moni kuvittelee vuotavansa aivan hirveitä määriä kuukautisten sotkuisuuden vuoksi. Kuukupin tilavuus on n. 25-30ml. Jos kuukautiset kestää keskimäärin 5 päivää ja olisi vaikka kaksinkertainen vuotomäärä erittäin runsaiden kuukautisten vuotomäärään nähden, eli vuotaisi jopa 160ml niin tarkoittaisi se vain n. 7 tyhjennyskertaa koko kuukautisten aikana kun ei anna kupin mennä kokonaan täyteen. Eli vain hieman yli 1 kerta päivässä. En ihan usko, että kukaan jolla on runsaat kuukautiset, kokisi ongelmaksi käydä vaikka kolmekin kertaa päivässä tyhjentämässä kuppia, koska joutuvat muita kuukautisvälineitä vaihtamaan joka tapauksessa vielä tiheämpään.
Kuukuppi ei ole mikään tulppa. Kyllä se pitää oikeaoppisesti tyhjentää monta kertaa päivässä.
Voi huoh mitä tahallista väärinymmärtelyä ja vääntelyä tämä on. Kuka sanoi, että se on joku tulppa ja miten tuo kommentti edes liittyy mun sanomaani?
Ei, oikeasti sitä ei tarvitse tyhjentää sen useammin kuin oma vuotomäärä vaatii. Toki se kannattaa tyhjentää ainakin aamuin ja illoin, eikä turhaan pitää sisällä varmuuden vuoksi kovin pitkiä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
No voi ludesohvan kautta! 😊 Humanistihan minä, ja olen työn puolesta toiminut lähinnä epäpätevänä opettajana. Helppoa täällä on vaikeidenkin asioiden keskellä hassutella, teidän samanhenkisten seurassa! ❤
Kas vain. Lähinnä epäpätevänä opettajana minäkin 25 vuotta, sitten tein pedagogiset viisikymppisenä. :D
t. Sohvankeittäjähumanisti
Meillä olisi kyllä paitsi laadukasta, myös taukoamatonta asiallista keskustelua opettajainhuoneessa, jos joskus samaan paikkaan päädyttäisiin... 😊💛
P. S. Ja juotaisiin yhdessä oikein kaffekupillisetkin, ei vain sikuria. Mutta ollaan siitä asiasta täällä hipi-hiljaa, ei-köyhät muuten kimmastuu, kun ei muisteta tulotasoamme... ☺
Minä muuten tein nuorena peruskoulu-sijaisuuksia, viime vuodet ennen sairastumista olin aikuisopettaja. Molemmista "rooleista" pidin! Miten sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli itselle sopivin sitten side, tamponi tai kuukuppi niin mielestäni köyhälläkin on oikeus valita. Ei se säästö tai "tuhlaus" niin päätähuimaava kuitenkaan ole.katsoin äsken, että halvimmillaan kuukupin saa 9,90. joku paikka myi niitä hintaan 4,90, mutta en ollut koskaan kuullu tfirman nimestä enkä jaksanut tarkistaa sitä, joten jätin sen pois. Jos ajatellaan, että kuppi kestää parhaimmillaan sen 10 vuotta, niin se merkistee noin 120 kuukautisia. en tiedä millaisia nykysiteet ovat, mutta aikanaan kun niitä käytin, niin meni vähintään 4 sidettä päivässä, tamponeja 6-8. en jaksa laskea kuinka monta sidettä tulee käytettyä 10 vuoden aikana, tai tamponia, mutta on selvää, että kuukupilla saa merkittäviä säästöjä. Jos kuukuppi olisi ollut markkinoilla kun itse kärvistelin köyhyydessä, niin 100% varmasti olisin sellaisen hankkinut, kun siteisiin ja tamponeihin menevän rahan olisi sitten voinut laittaa johonkin muuhun järkevämpään.
Hyvinpä meni viestini perille, edelleen tuputetaan.
Jos sinulle kuukuppi sopii ja koet sen hyväksi niin asia selvä.
Mutta mielestäni jos joku on ihmisoikeus, niin oma oikeus kuukautissuojan valitsemiseen pitäisi olla ihan joka ihmisellä perusoikeus. Ilman jotain paasauksia.
Ei pitäisi olla syyllistämistä tai niin, että sen joku luokittelee liian kalliiksi ja tuhlaamiseksi turhuuksiin.
Joillekin voi olla järkevää valita muu kuin kuukuppi.
Se miksi niin on, on jokaisen yksityisasia. Sitä ei tarvitse täällä perustella.Sun logiikalla sit ilmeisesti fossiilisista polttoaineistakaan ei sais syyllistää? Tässä ei sitäpaitsi kukaan ole tuputtanut mitään, kuin vaan kerrottu faktoja ja oikaistu vääriä käsityksiä ja luuloja kuukupista. Jollei se sulle sovi, niin fine. Meinaatko, että sen vuoksi ei muillekaan saisi jakaa tietoa? Se että se nyt sattuu olemaan ympäristöystävällisempi vaihtoehto, on vaan fakta, ei syyllistämistä, mut hyvä jos podet syyllisyyttä kertakäyttövälineiden käytön vuoksi, koska asenteesi on niin huono.
Mikä toiselle on faktaa on toiselle väärää informaatiota. Esimerkiksi toisen kohdalla kuukuppi ei ole vaihtoehto juuri runsaiden kuukautisten vuoksi ei tarvitse laskea kuinka monta, kun puhun paketeista tampooneja menee 3 pakettia ja siteitä samanverran ohivuotoja tulee aina, joten vaippa on ihan kiva lisä. Kuukuppi myös iso menee täyteen ensimmäisestä kunnon hyytymästä. Ja voin sanoa, kun rahat ovat tiukalla on kaikki mahdolliset säästövinkit ollut tarpeen ja käytössä. Toivosinkin että näihin saisi oikeasti tulevaisuudessa apua. Toinen on sitten kaikki lääkkeet ja hoidot niin vain pakolliset on ne jotka hoidetaan. Eli särkylääke ennemmin, kuin kuukautisiin määritelty erityislääke jota kela ei korvannut ja hinnalla saa paljon muuta.
Varastin 12v ekat rintaliivini kaupasta, kun yh-äidilläni ei ollut varaa ostaa ja hävetti kulkea ilman. Syötiin joskus koulun jälkeen koiralle tehtyä liha-makaronimössöä, kun ei ollut muuta ruokaa. Juustoon ei ollut varaa.
Nimim. 90-luvun nuori
Vierailija kirjoitti:
Varastin 12v ekat rintaliivini kaupasta, kun yh-äidilläni ei ollut varaa ostaa ja hävetti kulkea ilman. Syötiin joskus koulun jälkeen koiralle tehtyä liha-makaronimössöä, kun ei ollut muuta ruokaa. Juustoon ei ollut varaa.
Nimim. 90-luvun nuori
On tullut varasteltua monta vuotta nuorena. Vieläkin aikuisena ostan varastettua tavaraa. Köyhyys on vienyt moraalin rippeetkin.
Suo anteeksi, kävisikö arvon köyhälle, että neuvojen sijasta käytettäisiin sanaa "vinkki" tai se "vertaistuki"? Vai ootko niin erikoinen (itseäsi mitenkään korostamatta tietysti), ettei mikään voi sinua auttaa? Ainoa vaihtoehto on, että joku kaataa rahaa tilillesi ja ruokaa suuhusi, avuttomuus on ollut kohtalosi, eikä sitä voi kukaan muu ymmärtää.
Miksi tässä ketjussa yhdessä tuumin solvataan kaikkia vertaistukivinkkejä, mikään ei kelpaa ja kaikki on mahdotonta?