Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
2201/5804 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

No voi ludesohvan kautta! 😊 Humanistihan minä, ja olen työn puolesta toiminut lähinnä epäpätevänä opettajana. Helppoa täällä on vaikeidenkin asioiden keskellä hassutella, teidän samanhenkisten seurassa! ❤

Kas vain. Lähinnä epäpätevänä opettajana minäkin 25 vuotta, sitten tein pedagogiset viisikymppisenä. :D

t. Sohvankeittäjähumanisti

Meillä olisi kyllä paitsi laadukasta, myös taukoamatonta asiallista keskustelua opettajainhuoneessa, jos joskus samaan paikkaan päädyttäisiin... 😊💛

P. S. Ja juotaisiin yhdessä oikein kaffekupillisetkin, ei vain sikuria. Mutta ollaan siitä asiasta täällä hipi-hiljaa, ei-köyhät muuten kimmastuu, kun ei muisteta tulotasoamme... ☺

Minä muuten tein nuorena peruskoulu-sijaisuuksia, viime vuodet ennen sairastumista olin aikuisopettaja. Molemmista "rooleista" pidin! Miten sinä?

Oletko sinä minä vai toisin päin? Olin 90-luvun alussa muutaman vuoden peruskoulussa pitkänä sijaisena, sitten reilut kaksi vuosikymmentä aikuiskouluttajana. Parasta työtä ikinä. Harmi, että tällä alalla voi olla liian kokenut tullakseen palkatuksi.

Vierailija
2202/5804 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhiä on 80-vuotiaissa eläkeläisissä ja työttömissä 25-vuotiaissa maistereissa ja lapsilla on köyhyyttä perheissä. Piirakoiden paistaminen ja toisille myyminrn ei heille käy neuvoksi. Muutenkin neuvominen on oman itsensä korostamista. Omia kokemuksiaan on hyvä vertaistukena kertoa.

Suo anteeksi, kävisikö arvon köyhälle, että neuvojen sijasta käytettäisiin sanaa "vinkki" tai se "vertaistuki"? Vai ootko niin erikoinen (itseäsi mitenkään korostamatta tietysti), ettei mikään voi sinua auttaa? Ainoa vaihtoehto on, että joku kaataa rahaa tilillesi ja ruokaa suuhusi, avuttomuus on ollut kohtalosi, eikä sitä voi kukaan muu ymmärtää.

Miksi tässä ketjussa yhdessä tuumin solvataan kaikkia vertaistukivinkkejä, mikään ei kelpaa ja kaikki on  mahdotonta? 

Ota selvää, mitä tarkoittaa vertaistuki. Ota myös selvää, mitä otsikko tarkoittaa. Tämän ketjun idea ei ole tyydyttää hyvätuloisen tarpeita jakaa neuvoja köyhille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2203/5804 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

No voi ludesohvan kautta! 😊 Humanistihan minä, ja olen työn puolesta toiminut lähinnä epäpätevänä opettajana. Helppoa täällä on vaikeidenkin asioiden keskellä hassutella, teidän samanhenkisten seurassa! ❤

Kas vain. Lähinnä epäpätevänä opettajana minäkin 25 vuotta, sitten tein pedagogiset viisikymppisenä. :D

t. Sohvankeittäjähumanisti

Meillä olisi kyllä paitsi laadukasta, myös taukoamatonta asiallista keskustelua opettajainhuoneessa, jos joskus samaan paikkaan päädyttäisiin... 😊💛

P. S. Ja juotaisiin yhdessä oikein kaffekupillisetkin, ei vain sikuria. Mutta ollaan siitä asiasta täällä hipi-hiljaa, ei-köyhät muuten kimmastuu, kun ei muisteta tulotasoamme... ☺

Minä muuten tein nuorena peruskoulu-sijaisuuksia, viime vuodet ennen sairastumista olin aikuisopettaja. Molemmista "rooleista" pidin! Miten sinä?

Olette molemmat ihania!

Vierailija
2204/5804 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeissä pitää joskus puolittaa, koska ei ole varaa uuteen pakkaukseen. Sukat ovat risoja. Ainoat talvikengät alkavat olla mennyttä, muutenkin olivat kaksi numeroa liian isot. Just eilen ajattelin, että ensi talveksi alan nyt siirtää esim 5 euroa uusia talvikenkiä varten, jotka ostan sitten jostain Ellokselta osamaksulla. Hiuksia en ole leikkauttanut lokakuun jälkeen. Pipokausi muutenkin. Onneksi pipoja on peräti 4. Hanskoja kahdet. Toppatakki menee vielä ensi talven. Kesätennareita yms on parit. T-paitoja. Pitää ostaa isot farkut, joista leikata shortsit. Viime syksynä jouduin heittämään vanhat pois. En enää meikkaa ja käytän Lidlin kasvovoidetta.

Yritän etsiä kierrätyksestä verhoja, kun aurinko lämmittää asuntoa nyt liikaa.

Luulin joskus, että kyllä helpottaa vanhemmiten, mutta väärin luulin. Lapsiani en viitsi häiritä ja selostaa tilannettani. He eivät sitä tajua eivätkä näe.

Olen ostanut paljon merkkivaatteitakin Uffin euron päiviltä. Kympillä kasa vaatetta. Kotikunnassani on vaihtotori, jossa useat astiat, vaatteet, verhot ym. Ovat noin 0,50-2 euroa. Itse käytän aina Lidlin voiteita, ovat ihan parhaita. Joskus citymarketin tarjouksesta olen ostanut 5 eurolla Lumenen kasvovoiteen. Jos vain aikaa olisi eikä olisi pitkä työmatka ja pitkät työpäivät, uskoisin, että voisin tehdä vaikka mitä löytöjä todella edullisesti. Pidän kävelemisestä ja pyöräilystä todella paljon, liikunta pitää hoikkana ja säästää myöskin bensakuluissa. Itselläni kun on työpaikka, ei ole ihan viimeisistä pennosista kysymys, mutta kyllä ne pennoset kovan työn takana ovat olleet. Olen vaihtanut ammattia kahdesti ja opsikellut uutta, olen tehnyt yli kymmentä erilaista työtä lapsesta saakka. Osaa kyllä arvostaa säästäväisyyttä.

Vierailija
2205/5804 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varastin 12v ekat rintaliivini kaupasta, kun yh-äidilläni ei ollut varaa ostaa ja hävetti kulkea ilman. Syötiin joskus koulun jälkeen koiralle tehtyä liha-makaronimössöä, kun ei ollut muuta ruokaa. Juustoon ei ollut varaa.

Nimim. 90-luvun nuori

On tullut varasteltua monta vuotta nuorena. Vieläkin aikuisena ostan varastettua tavaraa. Köyhyys on vienyt moraalin rippeetkin.

Moraali on hyvinvoivien etuoikeus

Vierailija
2206/5804 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhiä on 80-vuotiaissa eläkeläisissä ja työttömissä 25-vuotiaissa maistereissa ja lapsilla on köyhyyttä perheissä. Piirakoiden paistaminen ja toisille myyminrn ei heille käy neuvoksi. Muutenkin neuvominen on oman itsensä korostamista. Omia kokemuksiaan on hyvä vertaistukena kertoa.

Suo anteeksi, kävisikö arvon köyhälle, että neuvojen sijasta käytettäisiin sanaa "vinkki" tai se "vertaistuki"? Vai ootko niin erikoinen (itseäsi mitenkään korostamatta tietysti), ettei mikään voi sinua auttaa? Ainoa vaihtoehto on, että joku kaataa rahaa tilillesi ja ruokaa suuhusi, avuttomuus on ollut kohtalosi, eikä sitä voi kukaan muu ymmärtää.

Miksi tässä ketjussa yhdessä tuumin solvataan kaikkia vertaistukivinkkejä, mikään ei kelpaa ja kaikki on  mahdotonta? 

Älä yritä väittää että täällä annetut vinkit on vertaistukea. Aloituksen aihe on vertaistukea. Sillä aidosti köyhä näkee useiden vinkkien typeryyden. Osta UFFin euron päiviltä. UFFit on harvassa. Yms. Osaatko oikeasti kirjoittaa kommentin aiheeseen "vain köyhät tajuavat"? ( Köyhät tajuavat, että neuvojen antajat eivät ihan ole ajan tasalla. )

Vierailija
2207/5804 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menet kirpputorille ja sieltä löytyy jokin sopiva vaate sopuhintaan, mutta koska ei ole juuri nyt tarvetta ko. tuotteelle joudut jättämään sen ostamatta. Kun ei ole kirppariltakaan varaa haalia vaatteita tai tavaroita kaappeihin odottamaan tarvetta.

Vierailija
2208/5804 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä yritä väittää että täällä annetut vinkit on vertaistukea. Aloituksen aihe on vertaistukea. Sillä aidosti köyhä näkee useiden vinkkien typeryyden. Osta UFFin euron päiviltä. UFFit on harvassa. Yms. Osaatko oikeasti kirjoittaa kommentin aiheeseen "vain köyhät tajuavat"? ( Köyhät tajuavat, että neuvojen antajat eivät ihan ole ajan tasalla. )

Kyllä köyhäksi luokitellaan nekin , joilla jää pari euroa käteen.

Itse avioeron jälkeen, mulle jäi käteen 500 e. Siitä piti maksaa 3 ruuat, laskut, vakuutukset. Kun lapset olivat isällään, söin pelkkää puuroa.

Pienistä puroista alkoi rahojen lisääntyminen. Älyttömästi olen tehnyt töitä ja teen edelleen.

Ei mene montaa vuotta, kun esikoinen muuttaa pois kotoa, sitä ennen asuntolaina loppuu.

Jos muutan, tulee lisää lainaa.

Muutamavähävarainen tuttava on naureskellut mun touhuille. Se pienistä puroista näkyy nyt. Selvitään

Vierailija
2209/5804 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!

Viisas köyhä ostaa pakastimen, koska sillä säästää rahaa. Älystään köyhä ei tätä tajua.

Kaikki ei ole yhtä viisaita, eikä pysty tekemään viisaita päätöksiä. Ja esim joku ADHD persoonaan kuuluu impulsiivisyys. Sitä ei vain noilla aivoilla saa kontrolliin.

Ja tiedoksi, että itse köyhänä kautena otin pakastimen käytöstä pois, koska se vie sähköä. Säästin siinä. Se oli silloin järkevin ratkaisu, vaikka joku pakastinta palvovat ei sitä tajuakkaan.

Vierailija
2210/5804 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä tajuaa, että takana pitää olla joku turva. Esim.oman asunnon maksaminen aiheuttaa köyhyyttä. Se asunto on varmuusvarasto, jos tulee tosi paha aika, sen voi myydä. Se takatuli auttaa, että pystyy köyhänä kituuttamaan. Ilman mitään takatukea, köyhyys vaikeutuu valtavasti. Vaikka rahamäärän olis samat.

Vierailija
2211/5804 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä tajuaa, että takana pitää olla joku turva. Esim.oman asunnon maksaminen aiheuttaa köyhyyttä. Se asunto on varmuusvarasto, jos tulee tosi paha aika, sen voi myydä. Se takatuli auttaa, että pystyy köyhänä kituuttamaan. Ilman mitään takatukea, köyhyys vaikeutuu valtavasti. Vaikka rahamäärän olis samat.

Aika utopistista monenkin kohdalla omat asunnot, mutta joo, tunnistan tuon tunteen, miten jokin puskuri tai takalauta helpottaa elämää. Vaikka joutuu elämään niukasti, niin tietää, että on jokin mahdollisuus selviytyä, jos jotain ikävää tapahtuu. Mulla ei ole muuta kuin omat vaatimattomat säästöt, mutta se muutama satanenkin helpottaa. Kaikilla ei ole sitäkään.

Vierailija
2212/5804 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!

Viisas köyhä ostaa pakastimen, koska sillä säästää rahaa. Älystään köyhä ei tätä tajua.

Kaikki ei ole yhtä viisaita, eikä pysty tekemään viisaita päätöksiä. Ja esim joku ADHD persoonaan kuuluu impulsiivisyys. Sitä ei vain noilla aivoilla saa kontrolliin.

Ja tiedoksi, että itse köyhänä kautena otin pakastimen käytöstä pois, koska se vie sähköä. Säästin siinä. Se oli silloin järkevin ratkaisu, vaikka joku pakastinta palvovat ei sitä tajuakkaan.

Mulla on 3 pakastinta. Kaikki ovat täynnä syksynä. Ilmaista ruokaa.

Yksitellen kaikki käytetään ja kun yksi pakastin tyhjenee, otan siitä sähköt pois.

Nyt on 1 pakkanen päällä. Jääkaapin yhteydessä.

Vierailija
2213/5804 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli suhde erääseen anteliaaseen mieheen. Annoin sen jatkua liian pitkään, vaikka mulla ei ollut mitään tunteita miestä kohtaan. Sain rahaa ja koruja yms. ylellistä, mihin mulla ei ollut varaa. Tein väärin miestä kohtaan ja olen pahoillani siitä. Moraaliton on ehkä oikea sana kuvaamaan minua.

Vierailija
2214/5804 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken tämän ajan minkä käytätte tekosyiden keksimiseen ja selittelyyn kun käyttäisitte työn tai lisätulolähteiden etsimiseen, niin elämänne muutuisi....

Kaiken tämän ajan minkä varakkaat käyttävät köyhille ilkeilyyn ja löytämään vaikka suurennuslasilla aseen millä vesittää ja tyrmätä köyhän perustelut. Mutta jos he keskittyisivätkin miettimään keinoa jolla voisivat työttömien, köyhien, sairaiden, vanhusten, lapsien, nuorien jne. asioita ja tilannetta parantaa Suomessa.

Maailma olisi hetken aikaa parempi paikka näille heikommassa asemassa oleville.

Mutta ei, he oikein keräävät sappea, miten tehtäisiin vieläkin kurjemmaksi heidän olonsa, myös henkisesti.

keino parantaa asioita on opettaa taloudellisesti kyvytön kyvykkääksi, mutta saattuhan se, kun ensin pitäisi tunnustaa ja tajuta, että on kyvytön.

No miksi et opeta? Tässähän sulla on elämäsi tilaisuus opettaa isoa joukkoa köyhiä ihmisiä, julkisesti jakaa ylivertaista tietoasi meille tietämättömille. Toistaiseksi olet tyytynyt vain nimittelemään kun joku on kertonut miksi sinun neuvosi ei hänelle toimi. Etkö tiedä miten köyhyydestä pääsee vai oletko kyvytön asiallisesti neuvomaan? Vai vain niin pirullinen ihminen että provoilet täällä päiväkausia? Ketä on koskaan hyödyttänyt nimittely ja pilkkaaminen, kenen elämä sillä parantunut?

erinäiset ihmiset ovat tässä koko ketjun mitalta yrittäneet opettaa köyhiä, mutta kun ei haluta ottaa oppia vastaan. keksitään tekosyitä mummoista lähtien miksei voi ja jos menen töihin, menetän tuet ja vaikka mitä muuta scheissea. täytyy vain sanoa, että hyvin monesti köyhyys on itse ansaittu.

Ilmeisesti vain köyhä tajuaa miten reunalla mennään. Ei ole varaa ottaa riskiä työpaikasta. Jos olisi vähän liikkumavaraa tai säästöjä, se olisi helpompaa. Jos saisi itse vaikuttaa maksuaikatauluihin yms se olisi helpompaa. Ilmeisesti vain köyhä tajuaa kuinka keikka hommat usein syöksrvät vain pahempaan ahdinkoon.

Itselläni on helppo, koska työnantaja jolle keikkaa teen, maksaa tunnit joustavasti sopivassa kohdassa. Eli työ lisää hyvinvointia ei rahallisesti. Muuten se aiheuttaisi tulotaukoja ja takaisinmaksuja.

Vierailija
2215/5804 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miun jääkaapissa ei ole pakastinosaa, 3eikä ole ollutkaan. Asun omassa talossa.

Vierailija
2216/5804 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän naisen kannattaa ehdottomasti hankkia kuukuppi, jos vaan mitenkään saa säästettyä 20-30 euroa. Kuppi kestää jopa 10 vuotta ja puhdistuskin onnistuu ihan vain kiehuvassa vedessä. Etenkin jos on runsaat kuukautiset, kuppi maksaa itsensä takaisin alle vuodessa.

Jos on runsaat kuukautiset kuukuppi on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Kuppeja on erikokoisia. Toki sitä voi joutua tyhjentämään sitä vähän useammin, jos on runsaat kuukautiset, mutta yhtä laillahan niitä siteitä ja tampponeja pitää vaihtaa tiuhaan siinä tapauksessa.

Kuukautiset ovat monelle naiselle jo muutenin niin ärsyttävä ja kivulias vaiva eiköhän sovita niin, että jokainen saa valita itselleen sopivan ja mieleisen kuukautissuojan. Jos ei tykkää kuukupista niin ei sitä pidä tuputtaa. Monelle jo ajatus jostain uudelleen pestävästä, muovihärpäkkeestä sisällään on epämiellyttävä, esimerkiksi. Minä mukaanlukien.

Eiköhän se ole henkilökohtainen asia ja ihminen itse tietää onko hänellä niukat, kohtalaiset, runsaat vai oikein runsaat kuukautiset.

Oli itselle sopivin sitten side, tamponi tai kuukuppi niin mielestäni köyhälläkin on oikeus valita. Ei se säästö tai "tuhlaus" niin päätähuimaava kuitenkaan ole.

katsoin äsken, että halvimmillaan kuukupin saa 9,90. joku paikka myi niitä hintaan 4,90, mutta en ollut koskaan kuullu tfirman nimestä enkä jaksanut tarkistaa sitä, joten jätin sen pois. Jos ajatellaan, että kuppi kestää parhaimmillaan sen 10 vuotta, niin se merkistee noin 120 kuukautisia. en tiedä millaisia nykysiteet ovat, mutta aikanaan kun niitä käytin, niin meni vähintään 4 sidettä päivässä, tamponeja 6-8. en jaksa laskea kuinka monta sidettä tulee käytettyä 10  vuoden aikana, tai tamponia, mutta on selvää, että kuukupilla saa merkittäviä säästöjä. Jos kuukuppi olisi ollut markkinoilla kun itse kärvistelin köyhyydessä, niin 100% varmasti olisin sellaisen hankkinut, kun siteisiin ja tamponeihin menevän rahan olisi sitten voinut laittaa johonkin muuhun järkevämpään.

Hyvinpä meni viestini perille, edelleen tuputetaan.

Jos sinulle kuukuppi sopii ja koet sen hyväksi niin asia selvä.

Mutta mielestäni jos joku on ihmisoikeus, niin oma oikeus kuukautissuojan valitsemiseen pitäisi olla ihan joka ihmisellä perusoikeus. Ilman jotain paasauksia.

Ei pitäisi olla syyllistämistä tai niin, että sen joku luokittelee liian kalliiksi ja tuhlaamiseksi turhuuksiin.

Joillekin voi olla järkevää valita muu kuin kuukuppi.

Se miksi niin on, on jokaisen yksityisasia. Sitä ei tarvitse täällä perustella.

Sun logiikalla sit ilmeisesti fossiilisista polttoaineistakaan ei sais syyllistää? Tässä ei sitäpaitsi kukaan ole tuputtanut mitään, kuin vaan kerrottu faktoja ja oikaistu vääriä käsityksiä ja luuloja kuukupista. Jollei se sulle sovi, niin fine. Meinaatko, että sen vuoksi ei muillekaan saisi jakaa tietoa? Se että se nyt sattuu olemaan ympäristöystävällisempi vaihtoehto, on vaan fakta, ei syyllistämistä, mut hyvä jos podet syyllisyyttä kertakäyttövälineiden käytön vuoksi, koska asenteesi on niin huono.

Oletko ihan tosissas? Ai että agenda on "jakaa kuukupin hyödyista köyhille tietoa". Anna mun nauraa.

Niin, polttoaineen hinta ja intiimihygienia ovtkin ihan samana rinnastettava asia vai? DDD ja säästö tai kulutus samaa luokkaa?

Polttoaineen hintaa säätelee ihan eri henkilöt ja instanssit kuin terveyssiteen tai kuukupin ostamista. Siksi se ns. neutraali puheenaihe ja koskee niin miehiä, naisia kuin muitakin sukupuolia. Jos siia on kyseisen tuotteen käyttäjä. Siinä ei ronkita kenenkään alapäätä ja keskustelu koskee kuollutta esinettä, autoa, ja sen polttoainetta. Polttoainekeskustelussa harva tuntee, että se menee henkilökohtaisuuksiin.

Kuukautiset, kuukautissuoja ja intiimihygienia, kuten joku sanoikin, on ihmisen intiimi asia. Jokainen kokee he erilailla ja jokaisen elimustö on omanlaisensa. Kun taas autot ja niiden polttoaineet ovat usein helposti luokiteltavissa. Bensiini, diesel tai sähkö, tai joku yhdistelmä. Autolla ei ole tunteita eikä autoa satu jos vahingossa laittaa väärää polttoainetta.

Imisella on tunteet ja ihmistä voi, usk8kaa nyt hyvät ihmiset, jopa sattua jos käyttää sopimatonta kuukautissuojaa. Kuten kuukuppia.

Valistuksesta vielä: ei olla jossain pimeällä kesk6a jalla vaan nykyään liki jokainen on luku ja kirjoitustaitoinen Suomessa.

Tätä "kuukuppivalistusta" on nyt tullut kymmenissä jakymmenissä viesteissä täällä. Eoköhän se nyt ole JO riittävää? Mitä uutta on oikeastaan enää siitä kertomatta?

Samoin on tullut hyvin monia kommentteja, joissa eri ihmiset kertovat, että jostain syystä kuukuppi ei ole heille sopiva vaihtoehto. Se on minun, aikuisen ihmisen ja naisen, logiigalla uskottava ja annettava olla jankkaamatta. Toivottavasti muidenkin.

Varsinkin kun on juuri niin intiimi ja henkilökohtainen asia.

Tämä väite, että ei voi sitten keskustella ja jakaa tietoa sitten mistään on puppua. Keskustelu ja inttäminen on kaksi eri asiaa.

Minusta on törkeää ja jopa irvokasta uudestaan ja uudestaan järkeville aikuisille ihmisille, aikuisia ovat jos on kuukautisetkin, samasta asiasta taas kerran alkaa, että te ette nyt millään vaan ymmärrä..kyllä he ymmärtävät ja ovat sanoneet oman kantansa selkeästi, kunniottakaa sitä.

Alentuvaa ja alentavaa se on eikä muuta.

Jankutatteko ystävillenne, työkavereille ja hyväosaisille ystävillennekin, että kun et nyt miilään usko, että se kuukuppi on niiiiin hyvä ja edullinen.

Ei kuukautissuojakeskustelu ole mielestäni mikään kahvipöytäkeskustelukaan, ainakaan päivästä toiseen. Kuten voi olla polttoaine ja auton käytön kalleus jne.

Jotain tilannetajua pitää olla.

Ei kuukautiset ole tabu tai hävettävä, mutta kuitenkin jokainen niiden suojaamisen itse lähinnä tai itseasiassa kokonaan päättää. Jos esimerkiksi kerran pari on siitä "valistusmielessä" jonkun kanssa keskenään juteltu.

Eiköhän ylimenevä valistus mene jo tyhmyyden puolelle. Siis valistajan puolelta.

Vai tuntuuko jonkun mielestä siltä, että täällä ketjussa saattaa kuitenkin olla joku, joka ei VIELÄKÄÄN ole tietoinen kuukupin hyödyistä? Että jospa vielä kerran pitää tähdentää..

No joo, sitä mieltä minäkin.

Vierailija
2217/5804 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun valitetaan miten sähkö on kallista mutta kuitenkin monilla palaa parvekkeella jouluvalot vielä maaliskuussa.

Ledit vie niin vähän sähköä ettei sitä sähkölaskussa huomaa. Minä pidän valoketjun päällä ajastimella ja jätän käyttämättä porrasvaloa, joka vie kymmenen kertaa enemmän sähköä.

Vierailija
2218/5804 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken tämän ajan minkä käytätte tekosyiden keksimiseen ja selittelyyn kun käyttäisitte työn tai lisätulolähteiden etsimiseen, niin elämänne muutuisi....

Kaiken tämän ajan minkä varakkaat käyttävät köyhille ilkeilyyn ja löytämään vaikka suurennuslasilla aseen millä vesittää ja tyrmätä köyhän perustelut. Mutta jos he keskittyisivätkin miettimään keinoa jolla voisivat työttömien, köyhien, sairaiden, vanhusten, lapsien, nuorien jne. asioita ja tilannetta parantaa Suomessa.

Maailma olisi hetken aikaa parempi paikka näille heikommassa asemassa oleville.

Mutta ei, he oikein keräävät sappea, miten tehtäisiin vieläkin kurjemmaksi heidän olonsa, myös henkisesti.

keino parantaa asioita on opettaa taloudellisesti kyvytön kyvykkääksi, mutta saattuhan se, kun ensin pitäisi tunnustaa ja tajuta, että on kyvytön.

No miksi et opeta? Tässähän sulla on elämäsi tilaisuus opettaa isoa joukkoa köyhiä ihmisiä, julkisesti jakaa ylivertaista tietoasi meille tietämättömille. Toistaiseksi olet tyytynyt vain nimittelemään kun joku on kertonut miksi sinun neuvosi ei hänelle toimi. Etkö tiedä miten köyhyydestä pääsee vai oletko kyvytön asiallisesti neuvomaan? Vai vain niin pirullinen ihminen että provoilet täällä päiväkausia? Ketä on koskaan hyödyttänyt nimittely ja pilkkaaminen, kenen elämä sillä parantunut?

erinäiset ihmiset ovat tässä koko ketjun mitalta yrittäneet opettaa köyhiä, mutta kun ei haluta ottaa oppia vastaan. keksitään tekosyitä mummoista lähtien miksei voi ja jos menen töihin, menetän tuet ja vaikka mitä muuta scheissea. täytyy vain sanoa, että hyvin monesti köyhyys on itse ansaittu.

Ilmeisesti vain köyhä tajuaa miten reunalla mennään. Ei ole varaa ottaa riskiä työpaikasta. Jos olisi vähän liikkumavaraa tai säästöjä, se olisi helpompaa. Jos saisi itse vaikuttaa maksuaikatauluihin yms se olisi helpompaa. Ilmeisesti vain köyhä tajuaa kuinka keikka hommat usein syöksrvät vain pahempaan ahdinkoon.

Itselläni on helppo, koska työnantaja jolle keikkaa teen, maksaa tunnit joustavasti sopivassa kohdassa. Eli työ lisää hyvinvointia ei rahallisesti. Muuten se aiheuttaisi tulotaukoja ja takaisinmaksuja.

Kyllä, reunalla jos mennään, niin saattaa tulla todella ikäviä yllätyksiä Kelan taholta jos ottaa epävarman työn.

Itse, vaikka ei ole tullut mitään muutoksia moneen vuoteen asumisestilanteessa niinkuin eläketuloissakaan tuli asumistuen määräaikaistarkistuksessa hylkäävä päätös ja uhataan lopettaa asumistuki ellen toimita jotain lisätietoja.

Mitään lisätietoja ei ole kun mikään ei ole muuttunut, asunto ja vuokra ja vesimaksu on sama, eläketiedot menevät automaattisesti Kelaan, se jopa hakemuksessa maintaankin.

Olen yrittänyt soittaa, mutta ei pääse, kuten etukäteen tiseinkin. Nyt odottelen takaisinsoittoa joka luvattiin tunnin kuluessa. Tunti on jo mennyt ja soittoa ei ole ainakaan vielä tullut. Soitin sinne heti yhdeksän jälkeen.

Paikkakunnan Kelaan pitää varata aika ko. umerosta, jonne ei siis pääse. Netissä en pysty näitä sekaannuksia selittämään.

Huvittavaa on, että ensimmäisessä hakemuksessa ei edes kysytty näitä tietoja mitä nyt sitten uudessa kysytään. En tiedä minne se on mahtanut joutua. Näkyy kyllä vastaaotettuna.

Tämä on ihan sattuman kauppaa kenen käsittelijän kynsiin joutuu.

Vierailija
2219/5804 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaargh! Työntäkää nyt jo ne kuukuppinne sinne minne aurinko ei paista!

Vierailija
2220/5804 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietämätön2022 kirjoitti:

Tiesittekö, että Suomen perusturvan taso on Amnestyn ja ihmisoikeusliiton mukaan liian pieni eikä takaa riittävää toimeentuloa sekä taloudellisten ja sosiaalisten oikeuksien toteutumista Suomessa.

Tämä tutkimus siis viime vuodelta, nythän tilanne on se, että miltei kaikkien tuotteiden hinnat ovat nousussa tai tulevat nousemaan sodan vuoksi. Ukrainan tilanne vaikuttaa vielä vuosiksi eteenpäin monella eri tasolla.

Kunpa joku vain luonnostelisi kansalaisaloitteen asiasta, jossa vaaditaan perusturvan nostoa, allekirjoittaisin itse ensimmäisenä.

Ennen nillityksen alkamista totean, etteivät kaikki ole sosiaalipummeja, on aidosti työttömyyden kouraisevalla tavalla kokeneita koulutettuja ihmisiä, eläkeläisiä joilla ei ole varaa lääkkeisiin, lapsiperheitä joilla pennin venytys pitää ruoan pöydässä mutta muuten elämä on näköalatonta, ei ole varaa harrastuksiin. Tuloerot heijastuvat lapsiin ala-asteesta alkaen. Puhumattakaan siitä miten ala-arvoista on vanhusten hoito nyky-yhteiskunnassa.

Kaikki se apu, jonka suomen valtio syytää ties mihin, ilman vastinetta, ollakseen eu:n mallioppilas, murto-osallakin siitä korjattaisiin paljonkin oman maan kansalaisten toimeentulemista ja hyvinvointia.

Olenko aivan väärässä?

Li Anderssonin eilisestä Facebook-päivityksestä kopioitu:

"Vasemmistoliitton ministeri Hanna Sarkkinen esitti viime viikonloppuna, että kansaneläkeindeksiin – jonka mukaan määräytyy myös monien muiden tukien taso – tarvitaan ylimääräinen korotus. Kansaneläkeindeksin korotus olisi siis kansaneläkkeiden lisäksi tapa korottaa myös esimerkiksi toimeentulotukea, työttömyysturvaa ja perhe-etuuksia. Korotus toteutettaisiin mahdollisimman nopeasti tämän vuoden aikana. Tulemme esittämään asiaa hallitukselle.

Toimeentulotuen perusosan, takuueläkkeen, kansaneläkkeen, työttömyysturvan ja muiden perusturvaetuuksien tarkistaminen indeksikorotuksella elinkustannusten nousua vastaavasti kesken vuoden on poikkeuksellinen toimi. Nykyisellä elinkustannuksien kasvun tasolla se olisi kuitenkin paikallaan. Esimerkiksi viiden prosentin suuruinen korotus vuoden viimeiselle puolikkaalle lisäisi Kelan etuusmenoja arviolta 180 miljoonalla eurolla. Etuudet ovat toki nykyiselläänkin sidottu indeksiin, mutta vasta ensi vuoden alussa tuleva normaali indeksitarkistus ei auta pienituloisia selviämään tänä vuonna voimakkaasti nousevien hintojen puristuksessa."

Toivottavasti ehdotus menee läpi ja jotain korotusta tulee. :)