Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
201/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun miettii, että ostaako vessapaperia vai tamponeja.

Itse en ole ostanut enään kymmeneen vuoteen menkkasiteitä tai tamppooneita. Liian kallista, mennään paperilla.

Vierailija
202/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten avuttomia jotkut ihmiset voi olla!

2€ Kakku on liian kallis. Kellään, siis ei kenelläkään tutun kaiman kissan sukulaisella ole autoa eikä mitään mahdollisuutta pyytää palvelusta. Julkisilla on liian kallista kulkea. Face kirppiksiä, hyväntekeväisyysjärjestöjä, kirkon apua, Tori.fi sivustoa, eikä mitään muutakaan paikkaa voi hyödyntää hankinnoissa. Luova järjenkäyttökin on liian kallista...

Miten te ihmiset elätte?

Suomessa ei kukaan ole niin köyhä, ettei mitään vaihtoehtoja ole enää mahdollista hyödyntää.

Jossain vaiheessa pitää vaan todeta, että jotain on tehty väärin ja pyrkiä ylös sieltä suosta missä ei ole varaa edes siihen parin euron jauhopussiin ja ottaa vastuu omasta tilanteesta.

Niputat kaikki kuulemasi yksityiskohdat paketiksi ja yleistät sen perusteella ne koskemaan kaikkia.

Köyhä ihminen, joka asuu kaupunkikeskustan ulkopuolella ja jolla ei ole kavereita ainakaan avuksi asti, on huonossa asemassa. Kirkot ja torit eivät tuo ratkaisua moniin ongelmiin, jotka voivat olla monitahoisempia kuin sinä putkiaivoissasi pystyt kuvittelemaan.

Olin putkiaivo tai en, jos tästä keskustelusta jotain on jäänyt käteen on se, ettei näitä ihmisiä voi auttaa mitenkään kun eivät edes he itse halua auttaa itseään. Sen sijaan ryvetytään mieluummin loputtomassa suossa jossa ongelmiin ei ole olemassa ratkaisua koska sitä ei haluta nähdä.

Sulta puuttuu se ymmärrys.

Köyhyttä on voinut jatkua vuosikymmeniä. Kyllä sitä on ekat vuodet yritetty ties mitä. Pakostikin turhautuu ja kyynistyy tilanteeseen ajan kanssa. Ja sun kaltaisten kommentit ei auta yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2€ Kakku on liian kallis. Kellään, siis ei kenelläkään tutun kaiman kissan sukulaisella ole autoa eikä mitään mahdollisuutta pyytää palvelusta. Julkisilla on liian kallista kulkea. Face kirppiksiä, hyväntekeväisyysjärjestöjä, kirkon apua, Tori.fi sivustoa, eikä mitään muutakaan paikkaa voi hyödyntää hankinnoissa. Luova järjenkäyttökin on liian kallista...

Miten te ihmiset elätte?

Suomessa ei kukaan ole niin köyhä, ettei mitään vaihtoehtoja ole enää mahdollista hyödyntää.

Jossain vaiheessa pitää vaan todeta, että jotain on tehty väärin ja pyrkiä ylös sieltä suosta missä ei ole varaa edes siihen parin euron jauhopussiin ja ottaa vastuu omasta tilanteesta.

Ihmettelet asiaa. Vihdoinkin silmäsi aukeavat. Köyhän ja yksinäisen elämä meinaan on tuollaista. Kukaan ei auta ja kaikesta pitää tinkiä.

Miksi kuvittelet, ettei toria ja kirkkoa käytetä apuna? Tai leipäjonoja?

Tässä  on nyt kyse ollut pakastimesta. Et säkään saisi sitä yksin kotiisi roudattua. Ilman autoa ja kantovälineitä. Käytetyn pakastimen jos ostaa, ei sen toimivuudesta ole takuita. Se pakastinkin maksaa. Kuljetukset maksaa. Ei oikeasti köyhällä ole varaa tuollaisiin.

Helppoa on huudella järjenkäytöstä. Mutta et säkään mikään järjen jättiläinen tekstisi mukaan ole.

Mutta ei olla köyhiä kuitenkaan. Tunnetaan ihmisiä joilla on auto ja koska autetaan muita, meitäkin autetaan.

Vierailija
204/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää itsekin osallistua tuohon pakastin keskusteluun. Asuin vuokralla halvassa pienessä mökissä aiemmin. Sielläkin oli vaan pieni jääkaappi ilman pakastinta. Yritin hommata pakastinarkkua, kun maalla pitkät välimatkat ja kaupassa on olisi viitsinyt käydä niin usein. Ensimmäinen pakastin tuli kirppikseltä josta sain kuljetuksen. Maksoi 30 euroa. Harmi vaan se ei koskaan kylmennyt. Onneksi kirpiksen pitäjä maksoi rahan takaisin ja haki laitteen pois. Joku oli rikkinäisen sinne vienyt. Toinen arkku oli myös kirppikseltä. Kalliimpi ja parempi. Sain tutun kautta neuvoteltua kuljetuksen. Tämä laite kesti paremmin ja oli noin vuoden, mutta hajosi muutossa. Ei enää kylmennyt. Nyt minulla on tutulta saatu vanha pakastin joka toimii. Näin voi tuon pakastimen metsästys olla melko vaikeaa.

Vaikeaa kyllä, mutta hoidit silti asian lopulta kuntoon omalla aloitteellisuudellasi. Ei täällä missään välissä väitettykään, että ylipäätään mitään tavaroita olisi noin rajoitteellisessa tilanteessa helppoa hankkia. Vain, että asiat kyllä onnistuu aina jotain kautta jos niin haluaa.

Tuo on mahdollisesti idioottimaisin mantra, mitä ihmisten suusta voi päästä.

Tuon ihmisen kolmas pakastin toimii. Voi olla että ei toimisi. Sinun älyvapaa mottosi joutuisi siis edelleen odottamaan toteutumistaan.

Kierrätyskeskuksessa myytävillä parin kympin laitteilla on takuu, saa rahat takaisin ellei toimi.

Niin mutta köyhä ei halua ottaa käytettyä. "Rikkaat" eli työssäkäyvät kyllä pystyvät ostamaan käytettyä, ja lasten harrastusvälineitä kierrätetään. 

Aijaa. Mun koko kämpän huimat muutamat huonekalut on kaikki kierrätys keskuksesta sekä vaatteet jotain ylä aste ajan vaatteita :D

Vierailija
205/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten harmittava asia voi pankin 5, 50 euron  tililtä veloittama palvelumaksu. 

Vierailija
206/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te ihmiset elätte?

Niputat kaikki kuulemasi yksityiskohdat paketiksi ja yleistät sen perusteella ne koskemaan kaikkia.

Köyhä ihminen, joka asuu kaupunkikeskustan ulkopuolella ja jolla ei ole kavereita ainakaan avuksi asti, on huonossa asemassa. Kirkot ja torit eivät tuo ratkaisua moniin ongelmiin, jotka voivat olla monitahoisempia kuin sinä putkiaivoissasi pystyt kuvittelemaan.

Olin putkiaivo tai en, jos tästä keskustelusta jotain on jäänyt käteen on se, ettei näitä ihmisiä voi auttaa mitenkään kun eivät edes he itse halua auttaa itseään. Sen sijaan ryvetytään mieluummin loputtomassa suossa jossa ongelmiin ei ole olemassa ratkaisua koska sitä ei haluta nähdä.

Köyhyttä on voinut jatkua vuosikymmeniä. Kyllä sitä on ekat vuodet yritetty ties mitä. Pakostikin turhautuu ja kyynistyy tilanteeseen ajan kanssa. Ja sun kaltaisten kommentit ei auta yhtään.

Miksi? Miksei ole vuosikymmenten aikana hankkinut työllistävää ammattia, tai saanut aikaiseksi edes sitä käytettyä pakastinta, joka parantaisi elämänlaatua ruuan osalta selvästi? 

Vierailija
207/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just myin torissa vanhan kaappipakastimen, siis sellaisen puolikkaan, hinta 20€. Toimiva peli mutta kun meni just ostetun talon keittiö uusiksi. Mahtui näköjään tavallisen henkilöauton kyytiin.

Auton😅😅😅 ja tavallisen vielä, ei ees teslan.

Tarkoitan, ettei vaatinut pakettiautoa tms. Köyhän sukulaisella/keverilla tai kummin kaimalla varmasti löytyy auto jolla pakastimen saa kuljetettua. Lupaa vaikka suklaakakun palkaksi jos ei ole maksaa polttoaineesta.

Latvialainen pariskunta haki pakastimen, olivat oikein ystävällisiä.

Ja se suklaakakku on varaa hankkia? 

Hyvä, että tiedät jokaisen ihmiset sukulaiset ja kaverit ja heidän varusteensa. 

Kakun voi leipoa itse. Just tein tiikerikakkua ja laskin että ainekset maksoi 2€. Mutta eihän käy köyhälle.

Olen ollut itsekin köyhä mutta päätin nousta sieltä suosta ja niin nousin.

Ohis

Jotta voit leipoa tiikerikakun, sinulla pitää olla kotona jauhoja, sokeria, voita, kananmunia, leivinjauhetta, vanilliinisokeria ja kaakaojauhetta. Ja kermaa sen kaakaoraita-osion notkistamiseen, ja korppujauhoja vuokaan. Sekä sähkövatkain ja kakkuvuoka. Nämä kaikki on siis oltava kotona, sitten yksittäisen kakun hinta on hyvinkin huokea!

Käsittäisin, että tässä ketjussa puhutaan TODELLA köyhistä ihmisistä, joilla ei välttämättä ole kaikkia tuon listan tuotteita kaapeissa ja komeroissa odottamassa käyttöönottamista. Vaikka kuinka huolehtisi siitä, että on "kotivara", voi vaikka sairastuminen sotkea pasmat. Eikä köyhällä ihmisellä kaakaojauheet ole prioriteettilistan kärjessä, kun on tiukka budjetti.

Eli mieti, miten halpa se leipomasi 2 € kakku oikeasti on, jos kaapit ovat tyhjät! Minulle on luxusta ostaa juuri noita leivontatarpeita, olen innokas kotileipuri. Nyt on vain niin tiukkaa, että välttämättömiä peruselintarvikkeita saa laskea, että rahat riittävät hengissäpysymiseen.

Asiat asioina! ☺

Vierailija
208/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten harmittava asia voi pankin 5, 50 euron  tililtä veloittama palvelumaksu. 

Niinpä, olet säästänyt viimeiset pennoset kahden viikon ruokaan ja sitten pankki vie palvelumaksut jotka olit unohtanut. Tiedän tunteen.

Vierailija
209/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeissä pitää joskus puolittaa, koska ei ole varaa uuteen pakkaukseen. Sukat ovat risoja. Ainoat talvikengät alkavat olla mennyttä, muutenkin olivat kaksi numeroa liian isot. Just eilen ajattelin, että ensi talveksi alan nyt siirtää esim 5 euroa uusia talvikenkiä varten, jotka ostan sitten jostain Ellokselta osamaksulla. Hiuksia en ole leikkauttanut lokakuun jälkeen. Pipokausi muutenkin. Onneksi pipoja on peräti 4. Hanskoja kahdet. Toppatakki menee vielä ensi talven. Kesätennareita yms on parit. T-paitoja. Pitää ostaa isot farkut, joista leikata shortsit. Viime syksynä jouduin heittämään vanhat pois. En enää meikkaa ja käytän Lidlin kasvovoidetta.

Yritän etsiä kierrätyksestä verhoja, kun aurinko lämmittää asuntoa nyt liikaa.

Luulin joskus, että kyllä helpottaa vanhemmiten, mutta väärin luulin. Lapsiani en viitsi häiritä ja selostaa tilannettani. He eivät sitä tajua eivätkä näe.

Shortsit saa halvalla palakankaasta kun ompelee.

Vierailija
210/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että arkkupakastin olkkarissa on pienempi paha kuin kituutella koko talven yli. Ihan ok se on, ylimääräinen taso kun asennoituu niin. Käyn okt-alueella syksyllä, sieltä saa ämpärikaupalla ilmaista omenaa. Hilloksi ja siivuiksi pakkaseen. Joskus olen saanut viinimarjojakin. Metsästä tietenkin mustikat ja puolukat, soseena, puuron päälle, kiisselinä, joskus harvoin piirakkaan. Joinain vuosina löytyypaljon jopa villivadelmaa, mutta se on jo luksusta! Mansikoihin ei ole rahaa. Sieniä kerään paljon. Ja tietenkin punalaputetut tuotteet menee pakkaseen. Leivon sämpylät itse, niitäkin aina laitan pakkaseen. Kun on tiukka viikko, sieltä saa pääosin ilmaista ruokaa.

Vierailija
211/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää itsekin osallistua tuohon pakastin keskusteluun. Asuin vuokralla halvassa pienessä mökissä aiemmin. Sielläkin oli vaan pieni jääkaappi ilman pakastinta. Yritin hommata pakastinarkkua, kun maalla pitkät välimatkat ja kaupassa on olisi viitsinyt käydä niin usein. Ensimmäinen pakastin tuli kirppikseltä josta sain kuljetuksen. Maksoi 30 euroa. Harmi vaan se ei koskaan kylmennyt. Onneksi kirpiksen pitäjä maksoi rahan takaisin ja haki laitteen pois. Joku oli rikkinäisen sinne vienyt. Toinen arkku oli myös kirppikseltä. Kalliimpi ja parempi. Sain tutun kautta neuvoteltua kuljetuksen. Tämä laite kesti paremmin ja oli noin vuoden, mutta hajosi muutossa. Ei enää kylmennyt. Nyt minulla on tutulta saatu vanha pakastin joka toimii. Näin voi tuon pakastimen metsästys olla melko vaikeaa.

Vaikeaa kyllä, mutta hoidit silti asian lopulta kuntoon omalla aloitteellisuudellasi. Ei täällä missään välissä väitettykään, että ylipäätään mitään tavaroita olisi noin rajoitteellisessa tilanteessa helppoa hankkia. Vain, että asiat kyllä onnistuu aina jotain kautta jos niin haluaa.

Tuo on mahdollisesti idioottimaisin mantra, mitä ihmisten suusta voi päästä.

Tuon ihmisen kolmas pakastin toimii. Voi olla että ei toimisi. Sinun älyvapaa mottosi joutuisi siis edelleen odottamaan toteutumistaan.

Kierrätyskeskuksessa myytävillä parin kympin laitteilla on takuu, saa rahat takaisin ellei toimi.

Niin mutta köyhä ei halua ottaa käytettyä. "Rikkaat" eli työssäkäyvät kyllä pystyvät ostamaan käytettyä, ja lasten harrastusvälineitä kierrätetään. 

Aijaa. Mun koko kämpän huimat muutamat huonekalut on kaikki kierrätys keskuksesta sekä vaatteet jotain ylä aste ajan vaatteita :D

Niinpä. Mulla jopa kirjat on käytettynä ostettuja..

Nämä parempi tuloiset nyt haluavat vaan dissata köyhempiä, koska kokevat itse ansaitsevansa parempaa kuin tyhmät kurjat köyhät.

Vierailija
212/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun miettii, että ostaako vessapaperia vai tamponeja.

Itse en ole ostanut enään kymmeneen vuoteen menkkasiteitä tai tamppooneita. Liian kallista, mennään paperilla.

Suodatinpussit on kans kova jos wc paperi loppuu eikä ole siteitä.

Vierailija
213/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te ihmiset elätte?

Miksi? Miksei ole vuosikymmenten aikana hankkinut työllistävää ammattia, tai saanut aikaiseksi edes sitä käytettyä pakastinta, joka parantaisi elämänlaatua ruuan osalta selvästi? 

Kuka sanoo, että kaikki köyhät on työttömiä? Suomessa on tosi alhaiset palkat. Yksinhuoltajia kituuttaa tosi pienellä.

Ja todellako luulet käytetyn pakastimen kestävän vuosikymmeniä toimivana? Sehän on jo alunperin myyty huonona, vääränlaisena, rikkinäisenä.

Voisitko säkin jo pliiis ottaa sen silmän kädestäsi ja tunkea kuoppaansa?

Miksi on niin vaikea hyväksyä tällaisia epäkohtia suomessa?

Pelkäätkö itse joutuvasi tohon tilanteeseen vai mikä tässä mättää?

Vierailija
214/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin käytän vessapaperia ns siteenä. Plussana se, että ne voi vetää pöntöstä alas.

Vierailija
215/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm, kommentoin kyllä jo aikaisemmin ihan muuten vaan köyhyydestä. Tuo auto & kuljetus: ei minulla eikä tuttavillani kenelläkään ole ajokorttia tai autoa, sukulaisia  ei asu lähimaillakaan (n. 800 km:n päässä). Kun ja jos on tarpeen hankkia jotain, kuljetuksen järjestäminen on kyllä tosi hankalaa ja aikaavievää. Viimeksi ostin Tori:sta kaapin (10 euroa, n. 3 vuotta sitten), jonka myyjä yst. kuljetti sen kotiin (asui aika lähellä) ja kantoipa vielä sisäänkin. Ihana ihminen, tarjosin tietysti pullakahvit kotona ja juteltiin siinä vielä hetki.

Eli oikeasti: tahdosta ja haluista, yrittämisestä tms. ei auto / kuljetus aina todellakaan ole kiinni. Olen myös liikuntaesteinen enkä saa selkävamman takia nostaa mitään 2 kg painavampaa - elämäni on hyvin rajoitettua muutenkin. Mainittakoon myös, että esim. invataksissa ei saa kuljettaa mitään isompaa (tästä olemassa ennakkopäätöksiä). Tavallista taksia en voi käyttää enkä pystyisi sitä maksamaankaan.

Kun jotain pitäisi hakea varastosta tai yläkaapeista, joudun pyytämään apua joltakulta. Pyrin aina vastavuoroisesti korvaamaan tämän esim. tarjoamalla ruokaa tai tekemällä vastineeksi vaikka korjausompelua tms. Kaikkea siis, mihin vielä hädintuskin pystyn. Myyn nettikirppiksellä vielä jäljellä olevaa pientavaraa, josta saa 20 - 40 e/kk, iso apu sekin. Jotain pitää yrittää, vaikka ei paljoon pysty. Makaamaan en aio jäädä minäkään!

Tsemppiä jokaiselle, joka joutuu laskemaan senttinsä kauppaan mennessä!

- tk-eläke, harvinaisen pieni sekin...

Vierailija
216/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat on suomessa köyhimpiä ja kummasti heilläkin riittää rahaa dokaamiseen..

Vierailija
217/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te ihmiset elätte?

Kuka sanoo, että kaikki köyhät on työttömiä? Suomessa on tosi alhaiset palkat. Yksinhuoltajia kituuttaa tosi pienellä.

Ja todellako luulet käytetyn pakastimen kestävän vuosikymmeniä toimivana? Sehän on jo alunperin myyty huonona, vääränlaisena, rikkinäisenä.

Voisitko säkin jo pliiis ottaa sen silmän kädestäsi ja tunkea kuoppaansa?

Miksi on niin vaikea hyväksyä tällaisia epäkohtia suomessa?

Pelkäätkö itse joutuvasi tohon tilanteeseen vai mikä tässä mättää?

Kiitos tästä! Ilahdutti kovasti työssäkäyvää, pienituloista yksinhuoltajaa. Ei tosiaan kaikki tiukilla olevat ole mitään elämäntapatyöttömiä.

Vierailija
218/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat on suomessa köyhimpiä ja kummasti heilläkin riittää rahaa dokaamiseen..

Tuskin ovat.

Vierailija
219/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhempänä älysin, että jos jääkaapissa ei ole enää kuin valo, on asiat vielä suht hyvin: on edelleen sähköt.

Rikas en ole vieläkään.

Minä olen vaurastunut pienillä menoilla.  Elintasoa joutuu laskemaan, mutta varattomuus olisi painajainen. Toisaalta olen ollut nuuka lapsuudesta, viim. 13 v. työtön, tukia saamatta/

pyytämättä.

Vierailija
220/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just myin torissa vanhan kaappipakastimen, siis sellaisen puolikkaan, hinta 20€. Toimiva peli mutta kun meni just ostetun talon keittiö uusiksi. Mahtui näköjään tavallisen henkilöauton kyytiin.

Auton😅😅😅 ja tavallisen vielä, ei ees teslan.

Tarkoitan, ettei vaatinut pakettiautoa tms. Köyhän sukulaisella/keverilla tai kummin kaimalla varmasti löytyy auto jolla pakastimen saa kuljetettua. Lupaa vaikka suklaakakun palkaksi jos ei ole maksaa polttoaineesta.

Latvialainen pariskunta haki pakastimen, olivat oikein ystävällisiä.

Ja se suklaakakku on varaa hankkia? 

Hyvä, että tiedät jokaisen ihmiset sukulaiset ja kaverit ja heidän varusteensa. 

Kakun voi leipoa itse. Just tein tiikerikakkua ja laskin että ainekset maksoi 2€. Mutta eihän käy köyhälle.

Olen ollut itsekin köyhä mutta päätin nousta sieltä suosta ja niin nousin.

Ohis

Jotta voit leipoa tiikerikakun, sinulla pitää olla kotona jauhoja, sokeria, voita, kananmunia, leivinjauhetta, vanilliinisokeria ja kaakaojauhetta. Ja kermaa sen kaakaoraita-osion notkistamiseen, ja korppujauhoja vuokaan. Sekä sähkövatkain ja kakkuvuoka. Nämä kaikki on siis oltava kotona, sitten yksittäisen kakun hinta on hyvinkin huokea!

Käsittäisin, että tässä ketjussa puhutaan TODELLA köyhistä ihmisistä, joilla ei välttämättä ole kaikkia tuon listan tuotteita kaapeissa ja komeroissa odottamassa käyttöönottamista. Vaikka kuinka huolehtisi siitä, että on "kotivara", voi vaikka sairastuminen sotkea pasmat. Eikä köyhällä ihmisellä kaakaojauheet ole prioriteettilistan kärjessä, kun on tiukka budjetti.

Eli mieti, miten halpa se leipomasi 2 € kakku oikeasti on, jos kaapit ovat tyhjät! Minulle on luxusta ostaa juuri noita leivontatarpeita, olen innokas kotileipuri. Nyt on vain niin tiukkaa, että välttämättömiä peruselintarvikkeita saa laskea, että rahat riittävät hengissäpysymiseen.

Asiat asioina! ☺

Kumma kun ei-köyhät pystyy tajuamaan, että ei niitä jauhoja osteta yhtä kakkua varten, vaan lopusta tehdään sämpylöitä jne. Jos on 20 v ollut vaan kotona, niin ihan taatusti kannattaisi leipoa leivät itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän