Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Poika kirjoitti isälleen rahaa pyytääkseen: No money, no honey, your sonny. Isä vastasi: How bad, so sad, your dad 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten avuttomia jotkut ihmiset voi olla!
2€ Kakku on liian kallis. Kellään, siis ei kenelläkään tutun kaiman kissan sukulaisella ole autoa eikä mitään mahdollisuutta pyytää palvelusta. Julkisilla on liian kallista kulkea. Face kirppiksiä, hyväntekeväisyysjärjestöjä, kirkon apua, Tori.fi sivustoa, eikä mitään muutakaan paikkaa voi hyödyntää hankinnoissa. Luova järjenkäyttökin on liian kallista...
Miten te ihmiset elätte?
Suomessa ei kukaan ole niin köyhä, ettei mitään vaihtoehtoja ole enää mahdollista hyödyntää.
Jossain vaiheessa pitää vaan todeta, että jotain on tehty väärin ja pyrkiä ylös sieltä suosta missä ei ole varaa edes siihen parin euron jauhopussiin ja ottaa vastuu omasta tilanteesta.
Niputat kaikki kuulemasi yksityiskohdat paketiksi ja yleistät sen perusteella ne koskemaan kaikkia.
Köyhä ihminen, joka asuu kaupunkikeskustan ulkopuolella ja jolla ei ole kavereita ainakaan avuksi asti, on huonossa asemassa. Kirkot ja torit eivät tuo ratkaisua moniin ongelmiin, jotka voivat olla monitahoisempia kuin sinä putkiaivoissasi pystyt kuvittelemaan.
Olin putkiaivo tai en, jos tästä keskustelusta jotain on jäänyt käteen on se, ettei näitä ihmisiä voi auttaa mitenkään kun eivät edes he itse halua auttaa itseään. Sen sijaan ryvetytään mieluummin loputtomassa suossa jossa ongelmiin ei ole olemassa ratkaisua koska sitä ei haluta nähdä.
Edelleen siis niputat. Montako tapausta tunnet henkilökohtaisesti ja yksityiskohtia myöten?
Näistä täällä esitetyistä en ainuttakaan. Omassa lähipiirissäni ja sen laitamilla pari, mutta he ovat tehneet asioita toimeliaasti ja parantaneet siten omaa elämänlaatuaan.
Köyhänä iloitsen aina, kun saan siirrettyä ostamista.
Mm hammastahnaan teen viillon ja tuubin sisällä on tahnaa vielä viikoksi.
Mulla on tuttu, jonka kirppikselle voin viedä myyntiin pari krt vuodessa.
Yleensä viesti tulee edellisenä päivänä. Mun parilla tutulla on nokkakärryt, haen ne ja aamulla olen oven takana, kun kirppis aukeaa.
Vaihtokauppana teen jonkun esim haen hänen lapset tarhasta ja vien kirppikselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää itsekin osallistua tuohon pakastin keskusteluun. Asuin vuokralla halvassa pienessä mökissä aiemmin. Sielläkin oli vaan pieni jääkaappi ilman pakastinta. Yritin hommata pakastinarkkua, kun maalla pitkät välimatkat ja kaupassa on olisi viitsinyt käydä niin usein. Ensimmäinen pakastin tuli kirppikseltä josta sain kuljetuksen. Maksoi 30 euroa. Harmi vaan se ei koskaan kylmennyt. Onneksi kirpiksen pitäjä maksoi rahan takaisin ja haki laitteen pois. Joku oli rikkinäisen sinne vienyt. Toinen arkku oli myös kirppikseltä. Kalliimpi ja parempi. Sain tutun kautta neuvoteltua kuljetuksen. Tämä laite kesti paremmin ja oli noin vuoden, mutta hajosi muutossa. Ei enää kylmennyt. Nyt minulla on tutulta saatu vanha pakastin joka toimii. Näin voi tuon pakastimen metsästys olla melko vaikeaa.
Vaikeaa kyllä, mutta hoidit silti asian lopulta kuntoon omalla aloitteellisuudellasi. Ei täällä missään välissä väitettykään, että ylipäätään mitään tavaroita olisi noin rajoitteellisessa tilanteessa helppoa hankkia. Vain, että asiat kyllä onnistuu aina jotain kautta jos niin haluaa.
Tuo on mahdollisesti idioottimaisin mantra, mitä ihmisten suusta voi päästä.
Tuon ihmisen kolmas pakastin toimii. Voi olla että ei toimisi. Sinun älyvapaa mottosi joutuisi siis edelleen odottamaan toteutumistaan.
Ollaan kesituloisia, mutta miehen entisen yrityksen lopettamisen takia velkaisia. Maksetaan yrityksen velkoja hamaan eläkeikään asti. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, sanotaan, meidän tapauksessa kaksikin, minä ja mies. Positiivista puolta saa etsiä, sen löytää ehkä sitten siitä, että tän täytyy olla aitoa rakkautta, eihän tätä parisuhdetta muuten jaksaisi jatkaa. Minun olis helppo lähteä ja jättää mies ja hänen velkansa. Käytännössähän hän maksaa velkaansa itse, mutta se raha on sitten pois muusta elämisestä, eli minun palkkatuloillani rahoitetaan sitten kaikki muu. Mihinkään isoihin yhteisiin hankintoihin ei ole varaa, kun käytössä on vain yhden ihmisen tulot. Aikanaan oli verovelkoja ulosotossakin, ne ajat on nyt jo onneksi takana. On vain loppumaton pankkilaina, mutta ei muita velkojia. Niin, se mitä olen köyhyydestä tajunnut, niin tämä on tosiaan vain maallista, eikä raha ratkaise kaikkea! Harrastamme monipuolisesti kaikenlaista halpaa ja ilmaista, esim. ulkoilua. Eräänlainen harrastus on myös kotona ajan viettäminen vaikkapa remontoinnin parissa. Remontti voi olla aika edullistakin, maalausta ja tapetointia tai vaikka vain paikkojen kunnostusta, esim. yhdellä lomalla laitettiin vaatehuone uuteen uskoon, rahallisia kuluja uli vain muutamien hyllyjen ostosta. Shoppailua,bilettämistä tai matkustelua emme harrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää itsekin osallistua tuohon pakastin keskusteluun. Asuin vuokralla halvassa pienessä mökissä aiemmin. Sielläkin oli vaan pieni jääkaappi ilman pakastinta. Yritin hommata pakastinarkkua, kun maalla pitkät välimatkat ja kaupassa on olisi viitsinyt käydä niin usein. Ensimmäinen pakastin tuli kirppikseltä josta sain kuljetuksen. Maksoi 30 euroa. Harmi vaan se ei koskaan kylmennyt. Onneksi kirpiksen pitäjä maksoi rahan takaisin ja haki laitteen pois. Joku oli rikkinäisen sinne vienyt. Toinen arkku oli myös kirppikseltä. Kalliimpi ja parempi. Sain tutun kautta neuvoteltua kuljetuksen. Tämä laite kesti paremmin ja oli noin vuoden, mutta hajosi muutossa. Ei enää kylmennyt. Nyt minulla on tutulta saatu vanha pakastin joka toimii. Näin voi tuon pakastimen metsästys olla melko vaikeaa.
Vaikeaa kyllä, mutta hoidit silti asian lopulta kuntoon omalla aloitteellisuudellasi. Ei täällä missään välissä väitettykään, että ylipäätään mitään tavaroita olisi noin rajoitteellisessa tilanteessa helppoa hankkia. Vain, että asiat kyllä onnistuu aina jotain kautta jos niin haluaa.
Tuon ihmisen kolmas pakastin toimii. Voi olla että ei toimisi. Sinun älyvapaa mottosi joutuisi siis edelleen odottamaan toteutumistaan.
Jatkakaa rauhassa rypemistä.
"Mantra" voi olla mielestäsi kuinka typerä tahansa, mutta se on vesitiivis.
Mikään taikaisku ei korjaa ihmisen elämää ellei ole valmis tekemään asioita oman hyvinvointinsa eteen ja poistumaan mukavuusalueeltaan niiden tekemiseksi. Olen myös itse ollut tuuliajolla elämäni aikana ja asioiden purkaminen on aina lähtenyt siitä, että olen itse ottanut vastuun omista tekemisistäni ja keskittynyt ratkaisemaan kohtaamiani ongelmia.
Kaikki muu on tekosyitä ja suoraan sanottuna saamattomuutta. Suomalaisessa sivistysvaltiossa ja hyvinvointiyhteiskunnassa on aina mahdollisuus nousta ylös ja ottaa ensimmäinen askel kohti parempaa, mutta kukaan ei tee aloitetta puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Pakastinjankkaajille kiitos mielenkiintoisen ketjun pilaamisesta.
Monissa keskusteluissa yhden sivuseikan korostuminen pilaa koko ketjun, mutta juuri tässä tuo pakastinasia on erinomainen keulakuva sille, mistä köyhyydessä on kysymys.
Pakastinjuttu lähti liikkeelle siitä, että jotkut yleistäjät eivät millään halunneet uskoa, että on olemassa asuntoja, joissa ei ole pakastinta. Kun riittävän moni ilman pakastinta oleva liittyi keskusteluun, he eivät millään halunneet uskoa, että pakastinta ei voisi tai saisi hankkia. Köyhyyttä tuntemattomien tietämättömyys näkyy nyt selvemmin kuin koskaan, ja pihalla olemisen kruununa on tuossa yläpuolella väite siitä, että "kaiken voi järjestää, jos haluaa".
Vierailija kirjoitti:
Mm hammastahnaan teen viillon ja tuubin sisällä on tahnaa vielä viikoksi.Mulla on tuttu, jonka kirppikselle voin viedä myyntiin pari krt vuodessa.
Yleensä viesti tulee edellisenä päivänä. Mun parilla tutulla on nokkakärryt, haen ne ja aamulla olen oven takana, kun kirppis aukeaa.Vaihtokauppana teen jonkun esim haen hänen lapset tarhasta ja vien kirppikselle.
Lopulta kirppikselle ei ole enää mitään sellaista vietävää, että kukaan ostaisi. Korunsa ym. voi myydä vain kerran Torissa tai panttikonttorissa. Jotakin pientä voi harrastaa, että ostaa halvalla kierrätyskeskuksesta ja yrittää tuunata ja myydä eteenpäin. Ne, jotka kehuvat saaneeensa niin ja niin monta sataa kirppikseltä, ovat eläneet jossakin vaiheessa leveästi, jos ovat itse tavarat alunperin ostaneeet.
Kahvia keitän koko pannullisen ja juon sitä monta päivää. Teepussin uudelleen käyttö.
Naulan kantaan!
Kävin pari vuotta sitten Länsi-Tampereella sattumalta erään leipomomyymälän kahvilassa. Kahvilan vitriinissä oli minimaalisen pieni kakku. Piti hieraista toisenkin kerran silmiä - tämä hyvin pieni kakku maksoi 38 euroa! Kotileipojana tiedän, että raaka-aineet eivät paljoa maksa, joten voittoa jää vallan mukavasti. Ostokset jäivät leipomomyymälässä tekemättä ja rahatkin säästyivät.
Kahviloiden hinnoisssa on hyvät katteet. Kahvilatyöntekijän palkka lienee noin 10 euroa tunnissa. Suurin osa työntekijöistä tekee osa-aikaista työtä. Yrittäjällä on mahdollisuus saada TE-keskuksesta palkkatukea, jos palkkaa työttömän työnhakijan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kaikki kahvilassa syöminen on täyttä tuhlausta, ylihintaista ja tulee vaan paha mieli kun ei kuitenkaan ole rahan väärti.
Kahvilassa syötyä kakunpalaa ja kaakaota paljon enemmän iloa saan vaikkapa pullosta kyykkyviiniä :))
Jep, tämä ja aika vahvasti. Viikonloppuna käytiin puolison kanssa kahvilassa ja syötiin kakkupala puoliksi, hinta 6,50€. Ja siis syynä ei ollut piheys tai rahanpuute, vaan pala oli iso. Mutta ei millään ollut tuon hinnan arvoinen, ei edes 2 euron arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Kahvia keitän koko pannullisen ja juon sitä monta päivää. Teepussin uudelleen käyttö.
Itse keitän yleensä vain pari kuppia kerrallaan kahvia, mutta laitan joskus vanhojen porojen päälle vain lusikallisen tuoreita ja keitän sitten lisää. Eihän se ihan niin hyvää ole, mutta kahvi on tosi kallista ja en juo sitä kovin usein joten menettelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2€ Kakku on liian kallis. Kellään, siis ei kenelläkään tutun kaiman kissan sukulaisella ole autoa eikä mitään mahdollisuutta pyytää palvelusta. Julkisilla on liian kallista kulkea. Face kirppiksiä, hyväntekeväisyysjärjestöjä, kirkon apua, Tori.fi sivustoa, eikä mitään muutakaan paikkaa voi hyödyntää hankinnoissa. Luova järjenkäyttökin on liian kallista...
Miten te ihmiset elätte?
Suomessa ei kukaan ole niin köyhä, ettei mitään vaihtoehtoja ole enää mahdollista hyödyntää.
Jossain vaiheessa pitää vaan todeta, että jotain on tehty väärin ja pyrkiä ylös sieltä suosta missä ei ole varaa edes siihen parin euron jauhopussiin ja ottaa vastuu omasta tilanteesta.
Niputat kaikki kuulemasi yksityiskohdat paketiksi ja yleistät sen perusteella ne koskemaan kaikkia.
Köyhä ihminen, joka asuu kaupunkikeskustan ulkopuolella ja jolla ei ole kavereita ainakaan avuksi asti, on huonossa asemassa. Kirkot ja torit eivät tuo ratkaisua moniin ongelmiin, jotka voivat olla monitahoisempia kuin sinä putkiaivoissasi pystyt kuvittelemaan.
Olin putkiaivo tai en, jos tästä keskustelusta jotain on jäänyt käteen on se, ettei näitä ihmisiä voi auttaa mitenkään kun eivät edes he itse halua auttaa itseään. Sen sijaan ryvetytään mieluummin loputtomassa suossa jossa ongelmiin ei ole olemassa ratkaisua koska sitä ei haluta nähdä.
Edelleen siis niputat. Montako tapausta tunnet henkilökohtaisesti ja yksityiskohtia myöten?
En tunne ketään, koska minulla on auto, ja tuossa aiemmin kerrottiin miten köyhä ei tunne ketään jolla olisi auto.
Eipä heitä näy halvoissakaan harrastuksissa, saati vapaaehtoistöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!
Kyllä jääkaapissasi on oltava edes pakastelokero. En todellakaan usko, etteikö olisi. Lisäksi jos asut vuokralla, on vuokranantajan hankittava edes jonkinlainen pakastin, joka kuuluu kodin perusvarusteisiin.
En ole tuo, jolle vastaat, mutta tulin vain kertomaan, että ei minullakaan ole pakastinta. Jääkaappi minulla on, mutta siinä ei ole pakastelokeroa.
Pakastinta en uskalla ostaa, koska tämän rakennuksen sähköt ovat todella huonossa kunnossa. Äskettäin kerroin jossain toisessa ketjussa, että naapurini hankkima sähkölaite katkoi minulta sähköjä päiväkausia, ennen kuin vika paikallistettiin.
Ja tuo "on vuokranantajan hankittava" ei päde kaikkiin vuokranantajiin, ainakaan, jos vuokralainen haluaa jatkaa vuokrasopimusta.
Ei pakastin paljoa virtaa käytä ja siten kuormittaisi sähköverkkoa liikaa. Muutama sata vattia kompressorin teho ja lyhyet käyntiajat. Ei sen vuoksi toimita olla ilman pakastinta josta kuitenkin on hyötyä siten, että voi ostaa tarjouksesta pakastimeen ja sitten pitemmällä aikaa käyttää sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm hammastahnaan teen viillon ja tuubin sisällä on tahnaa vielä viikoksi.Mulla on tuttu, jonka kirppikselle voin viedä myyntiin pari krt vuodessa.
Yleensä viesti tulee edellisenä päivänä. Mun parilla tutulla on nokkakärryt, haen ne ja aamulla olen oven takana, kun kirppis aukeaa.Vaihtokauppana teen jonkun esim haen hänen lapset tarhasta ja vien kirppikselle.
Lopulta kirppikselle ei ole enää mitään sellaista vietävää, että kukaan ostaisi. Korunsa ym. voi myydä vain kerran Torissa tai panttikonttorissa. Jotakin pientä voi harrastaa, että ostaa halvalla kierrätyskeskuksesta ja yrittää tuunata ja myydä eteenpäin. Ne, jotka kehuvat saaneeensa niin ja niin monta sataa kirppikseltä, ovat eläneet jossakin vaiheessa leveästi, jos ovat itse tavarat alunperin ostaneeet.
Tämä. Itse ainakin olen myynyt kaiken "omaisuuteni" jo vajaa kymmenen vuotta sitten :D
Harrastin ennen dyykkaamista mutta sekin kiellettiin kun roskikset lukotettiin :( viimeisellä kerralla sain poliisit perääni koska vartija luuli että olen ryöstämässä paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrätyskeskuksessa myytävillä parin kympin laitteilla on takuu, saa rahat takaisin ellei toimi.
Kun miettii, että ostaako vessapaperia vai tamponeja.
Vierailija kirjoitti:
Miten te ihmiset elätte?
Ihmettelet asiaa. Vihdoinkin silmäsi aukeavat. Köyhän ja yksinäisen elämä meinaan on tuollaista. Kukaan ei auta ja kaikesta pitää tinkiä.
Miksi kuvittelet, ettei toria ja kirkkoa käytetä apuna? Tai leipäjonoja?
Tässä on nyt kyse ollut pakastimesta. Et säkään saisi sitä yksin kotiisi roudattua. Ilman autoa ja kantovälineitä. Käytetyn pakastimen jos ostaa, ei sen toimivuudesta ole takuita. Se pakastinkin maksaa. Kuljetukset maksaa. Ei oikeasti köyhällä ole varaa tuollaisiin.
Helppoa on huudella järjenkäytöstä. Mutta et säkään mikään järjen jättiläinen tekstisi mukaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrätyskeskuksessa myytävillä parin kympin laitteilla on takuu, saa rahat takaisin ellei toimi.
Niin mutta köyhä ei halua ottaa käytettyä. "Rikkaat" eli työssäkäyvät kyllä pystyvät ostamaan käytettyä, ja lasten harrastusvälineitä kierrätetään.
Entäs me sairaseläkeläiset kuten minä jolla erityisruokavalio, alipaino, sos.ahdistus, ei kavereita ( en ole neljään vuoteen nähnyt ketään ) ja neurologinen sairaus jonka takia yhden ruokakassin kantaminen 2 km matkalla vaatii 5-10 hengähdystaukoa. Minulla ei jää kuukaudessa yleensä rahaa syödä ja olen joutunut tässä kymmenen vuoden eläkkeellä oloni aikana ottamaan pikavippiä ja käymään diakoniassa hakemassa ruokalappusia että saan ruokaa. Lääkkeet olen lopettanut ihan vain sen takia ettei ole rahaa niihinkään.
T. Alle 30 v 46 kg ( se ketä oppi että kuukautisetkin voivat jäädä kokonaan pois, onneksi se tilanne ei ole enään )