Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Palataanpas muistelemaan miten on jossain ketjussa köyhiä syytetty lokkeilusta ja vielä pahempaakin jos ovat uskaltautuneet pyytämään autollista parempiosaista, vaikka olisi kaverikin, kyytimään jotain tavaraa. Vaikka köyhät ovat luvanneet korvata kuljetuksen, niin tuo avunpyyntö on ollut joidenkin mielestä aivan kohtuuton ja minkn suuruisilla bensarahoilla tai vastapalveluksella ei sitä voi millään korvata.
Autolliselta avun pyytäminen on suunnilleen valtiorikos.
Vain samanarvoiset ihmiset voivat huoletta pyytää keskenään apua ja palveluksia, jopa ilmaiseksi. Köyhä ei edes korvausta vastaan.
Kiusantekoa mikä kiusantekoa, heikkoa on kiva kiusata ja nöyryyttää.
Kuten kertomalla täällä esimerkkeinä mitä hulluimpia ja epäuskottavampia ja epätodellisia ideoita mitä on itse tehnyt ihan yksin omin pikku kätösin.
Höpö höpö. Ei ollut puhe palvelusten saamisesta, vaan niiden vaihtamisesta.
Minä en pystyisi nyt tekemään tiikerikakkua. Kotona ei ole voita eikä muutakaan leipomiseen soveltuvaa rasvaa eikä kaakaojauhetta, hienoa sokeriakin on niin vähän, että haluan sen riittävän ensi kuulle. Enkä halua kasvattaa myöskään tiikerikakun takia sähkölaskua.
En halua laittaa tarkkaan laskemiani rahoja noihin tarvikkeisiin. kun ei ole tarpeellisia. Käytän ne itselleni tarpeellisiin tai pakollisiin menoihin, jos niihinkään riittää. Ja uunia käytän vain siihen mikä on minulle välttämätöntä käyttää.
Näistä tiikerikakkujen leipomista "säästövinkkinä" meille todella köyhille kauppaavista hemuleista tulee muuten mieleen Marie Antoinette leivänpuutteesta kärsiviä alamaisia ihmetellessään: "mutta mikseivät he syö leivoksia?". Niinpä. ☺
Köyhänä leivon sämpylöitä usein itse. Ne maistuvat niin hyviltä juuri uunista tulleina (mutta jo seuraavana aamuna tai uudelleen lämmitettyinä eivät ole yhtä hyviä kuin kaupan leipä) ja tulevat myös edullisemmaksi. Tämä on luksukseni. Lämpimät sämpylät voilla ja kuppi teetä.
No tuohon leipomiseen tuli mieleen mokkapalat. Niiden leipominen jo luksusta minulle ja ainekset liian kalliita. Sen vuoksi en tee kuin harvoin. Aina on tärkeämpää ostettavaa. Ja tähän ketju oli vaan köyhille ja ns köyhiä ymmärtäville.
Köyhä on köyhä päästään, kaikki on liian vaikeaa paitsi ruikutus ja uhriutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää itsekin osallistua tuohon pakastin keskusteluun. Asuin vuokralla halvassa pienessä mökissä aiemmin. Sielläkin oli vaan pieni jääkaappi ilman pakastinta. Yritin hommata pakastinarkkua, kun maalla pitkät välimatkat ja kaupassa on olisi viitsinyt käydä niin usein. Ensimmäinen pakastin tuli kirppikseltä josta sain kuljetuksen. Maksoi 30 euroa. Harmi vaan se ei koskaan kylmennyt. Onneksi kirpiksen pitäjä maksoi rahan takaisin ja haki laitteen pois. Joku oli rikkinäisen sinne vienyt. Toinen arkku oli myös kirppikseltä. Kalliimpi ja parempi. Sain tutun kautta neuvoteltua kuljetuksen. Tämä laite kesti paremmin ja oli noin vuoden, mutta hajosi muutossa. Ei enää kylmennyt. Nyt minulla on tutulta saatu vanha pakastin joka toimii. Näin voi tuon pakastimen metsästys olla melko vaikeaa.
Vaikeaa kyllä, mutta hoidit silti asian lopulta kuntoon omalla aloitteellisuudellasi. Ei täällä missään välissä väitettykään, että ylipäätään mitään tavaroita olisi noin rajoitteellisessa tilanteessa helppoa hankkia. Vain, että asiat kyllä onnistuu aina jotain kautta jos niin haluaa.
Tuo on mahdollisesti idioottimaisin mantra, mitä ihmisten suusta voi päästä.
Tuon ihmisen kolmas pakastin toimii. Voi olla että ei toimisi. Sinun älyvapaa mottosi joutuisi siis edelleen odottamaan toteutumistaan.
Jatkakaa rauhassa rypemistä.
"Mantra" voi olla mielestäsi kuinka typerä tahansa, mutta se on vesitiivis.
Mikään taikaisku ei korjaa ihmisen elämää ellei ole valmis tekemään asioita oman hyvinvointinsa eteen ja poistumaan mukavuusalueeltaan niiden tekemiseksi. Olen myös itse ollut tuuliajolla elämäni aikana ja asioiden purkaminen on aina lähtenyt siitä, että olen itse ottanut vastuun omista tekemisistäni ja keskittynyt ratkaisemaan kohtaamiani ongelmia.
Kaikki muu on tekosyitä ja suoraan sanottuna saamattomuutta. Suomalaisessa sivistysvaltiossa ja hyvinvointiyhteiskunnassa on aina mahdollisuus nousta ylös ja ottaa ensimmäinen askel kohti parempaa, mutta kukaan ei tee aloitetta puolestasi.
Sinä olet tynnyrissä kasvanut omahyväinen idiootti. Ja sitä idioottien haaraa, jonka suu vain ei millään pysy kiinni. Se, että sinua on onnistanut, ei tee sinusta maailmankaikkeuden mittapuuta. Sinä vain olet ollut onnekas, mutta itsehän et sitä näe, vaan pidät onnistumistasi omana ansionasi. Autuaita ovat tietämättömät.
Tämä pakastinhomma on kyllä kumma. Me olemme remontoineet puolisoni kanssa viiden asunnon keittiöt ja laittaneet siistit pakastimet (ei arkkumalli) ilmaiseksi tori.fi:hin noudettavaksi. Tosi nihkeästi ovat menneet, osan olemme sitten joutuneet viemään kierrätykseen. Kaikki pakastimet n.10v vanhoja perusmalleja. Luulin että niitä ei kukaa kelpuuta ja pakastimet ovat vain ongelmajätettä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en pystyisi nyt tekemään tiikerikakkua. Kotona ei ole voita eikä muutakaan leipomiseen soveltuvaa rasvaa eikä kaakaojauhetta, hienoa sokeriakin on niin vähän, että haluan sen riittävän ensi kuulle. Enkä halua kasvattaa myöskään tiikerikakun takia sähkölaskua.
En halua laittaa tarkkaan laskemiani rahoja noihin tarvikkeisiin. kun ei ole tarpeellisia. Käytän ne itselleni tarpeellisiin tai pakollisiin menoihin, jos niihinkään riittää. Ja uunia käytän vain siihen mikä on minulle välttämätöntä käyttää.
Juu, sähkölaskua ei yhden kakun vuoksi kannata nostattaa. Mä olen jättänyt uunin käytön vallan pois. Ruokaa teen kerran viikossa ison satsin jota syön liki viikon.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni tädin ruokavalio oli vuosikausia tämä: keittoa perunasta, porkkanasta ja purjosipulista. Lisäksi piimää, leipää ja ruokalusikallinen margariinia päivässä. Vielä lisäksi rusinoita raudan saamiseksi.
Aivan järkyttävää köyhän elämää. Ei valittanut sitä koskaan, mutta tajusin kunnolla köyhyytensä, kun kerran veimme hänelle hajustettuja roskapusseja, kun olin vahingossa ostanut ja olen allerginen. Hän oli mielettömän kiitollinen siitäkin säästöstä.
saako rusinoista rautaa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä pakastinhomma on kyllä kumma. Me olemme remontoineet puolisoni kanssa viiden asunnon keittiöt ja laittaneet siistit pakastimet (ei arkkumalli) ilmaiseksi tori.fi:hin noudettavaksi. Tosi nihkeästi ovat menneet, osan olemme sitten joutuneet viemään kierrätykseen. Kaikki pakastimet n.10v vanhoja perusmalleja. Luulin että niitä ei kukaa kelpuuta ja pakastimet ovat vain ongelmajätettä.
En lukenut koko ketjua. Mulle pakastin olisi iso juttu. Mutta ei autoa millä hakea, vuokra-asunto niin pieni ette mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palataanpas muistelemaan miten on jossain ketjussa köyhiä syytetty lokkeilusta ja vielä pahempaakin jos ovat uskaltautuneet pyytämään autollista parempiosaista, vaikka olisi kaverikin, kyytimään jotain tavaraa. Vaikka köyhät ovat luvanneet korvata kuljetuksen, niin tuo avunpyyntö on ollut joidenkin mielestä aivan kohtuuton ja minkn suuruisilla bensarahoilla tai vastapalveluksella ei sitä voi millään korvata.
Autolliselta avun pyytäminen on suunnilleen valtiorikos.
Vain samanarvoiset ihmiset voivat huoletta pyytää keskenään apua ja palveluksia, jopa ilmaiseksi. Köyhä ei edes korvausta vastaan.
Kiusantekoa mikä kiusantekoa, heikkoa on kiva kiusata ja nöyryyttää.
Kuten kertomalla täällä esimerkkeinä mitä hulluimpia ja epäuskottavampia ja epätodellisia ideoita mitä on itse tehnyt ihan yksin omin pikku kätösin.Höpö höpö. Ei ollut puhe palvelusten saamisesta, vaan niiden vaihtamisesta.
Jos luit edes, niin kirjoitin: " Vain samanarvoiset ihmiset voivat huoletta pyytää keskenään apua ja palveluksia, jopa ilmaiseksi".
KESKENÄÄN tarkoitti, että myös VAIHTAVAT keskenään apua tai palveluksia, myös ilmaiseksi tarkoitti minun kielelläni vaihtamista.
En jaksanut kirjoittaa pilkuntarkasti, luulin, että suurin osa ymmärsi. Mutta ei näemmä.
Siis kerron uudelleen: samanarvoiset ihmiset voivat vaihtaa ja saada keskenaan apua ja palveluksia. Huoletta. Myös ilmaiseksi. Tai rahalla, miten vaan.
Ymmärsit hyvin mitä ajoin takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!
Kyllä jääkaapissasi on oltava edes pakastelokero. En todellakaan usko, etteikö olisi. Lisäksi jos asut vuokralla, on vuokranantajan hankittava edes jonkinlainen pakastin, joka kuuluu kodin perusvarusteisiin.
Alapeukkujen määrästä päätellen täällä on ihmisiä, jotka eivät osaa vaatia vuokrakotiinsa edes pakastinta. Jos taas asunto on oma, pakastimia tai pakastimellisia jääkaappeja saa edullisesti tai ilmaiseksi mm. Torista. Myös täydentävästä toimeentulotuesta voi tällaisen saada.
Mutta valittaminen on ilmeisesti hauskempaa, kuin että yrittää tehdä asialle jotakin.
Millä sä kuljetat sen ilmaisen pakastimen? Kainalossa? Ai niin, jokaisellahan on kaveri, jolla paku, jolla kuskaa ilmaiseksi.
Miksi pitää saada ilmaiseksi? Ja miksi ei ole yhtään ihmistä joka auttaisi, etkö itsekään koskaan auta ketään? Sitten olet tosi köyhä, se köyhyys on korvien välissä.
Ohis. Tähän ajattelutapaan olen törmännyt aika monta kertaa. Yritin esimerkiksi tilata lääkkeitä apteekista ovelta ovelle kuljetettuna, mutta langan päässä oleva henkilö toisteli sitä, että nopeammin ne saa, kun pyytää jonkun hakemaan. "Ei ole ketään, joka hakisi" tuntuu olevan sanajono, joka vain ei hahmotu joidenkin aivoissa. Samaa olen kohdannut terveysasemalla, TE-palveluissa ja jopa verkko-opinnoissa, jossa ei uskottu, että en mitenkään pystyisi noutamaan kirjoja pakettiautomaatista.
Minä olen aina ollut itsekseni viihtyvä ihminen. En ole koskaan ajatellut ihmisiä sillä tavalla, että minun pitäisi koota heitä kavereiksi siltä varalta, että joskus tarvitsen apua. Muutama kaveri minulla onkin ollut, mutta heistä alkoi paljastua ikäviä puolia silloin, kun jäin työttömäksi ja elämä kurjistui päivä päivältä. Nyt on pari kaukana asuvaa tuttua kolme lähisukulaista, jotka asuvat aivan liian kaukana.
Jos köyhyys asuu korvien välissä, kannattaa muistaa, että joillakin se sama tila on varattu tyhmyydelle.
Amen. Minä olen myös aina ollut yksikseni viihtyvä. Reilut 6 vuotta sitten muutin työn perässä vieraaseen kaupunkiin, enkä edelleenkään tunne täältä muita kuin työkavereita. He eivät taas ole sillä tavalla läheisiä, että voisin tai edes haluaisin kovin kummoisia palveluksia pyytää. En aidosti tällä hetkellä tiedä, mitä esim. tekisin kissoilleni, jos itse nyt sairastuisin vaikka koronaan ja joutuisin sairaalaan. Tai en pääsisi kotoa hakemaan lääkkeitä.
Olen ihan normaali, mukava, elämänhallintataidotkin on hyvät, mutta en ole hankkinut kavereita vaan sen takia, että joku auttaa, jos on tarve. Aivan samoin, kun en koskaan ole ajatellut, että pitäisi hankkia lapsia, niin olisi joku joka pitäisi huolta, kun olen vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun jostain palaa lamppu niin voit ostaa uuden vasta seuraavassa kuussa. Minulla kävi näin, kaikki varalamput olivat loppuneet tai palaneita. Nykyiset lamput ovat kalliimpia, ennen ostin hehkulamppuja tarjouksesta kerralla useamman. Onneksi on jo valoisaa.
Samoin hajosi tässä kuussa yölamppu/lukulamppu. Onneksi oli pieni varjostinlamppu kotona. On kyllä himmeä ja huono lukiessa, mutta pakko nyt ainakin ensi kuuhun käydä.
Kun toisaalla puhutaan tt-tuen nostosta ei ole huomioitu juuri esimerkiksi lamppujen hinnan nousua esimerkiksi.
Pienistä puroista tulee iso raha köyhälle. Kun ne kaikki "muutaman euron/kympin pikkuostokset" ovat kuitenkin koko ajan välttämättömiä taloudessa.
Usein kuukauden aikana tulee montakin näitä pieniä ylimääräisiä kuluja.Monesti kyllä mietin miltä tuntuisi kun voisi vain jonkun välttämättömän mennessä kotona rikki tai loppuu kävellä kauppaan ja valita uusi, itselle sopiva ja mieleinen.
Ei ole tarkoitus että tt eletään vuosikausia, ja voisi elää samoin taloudellisista huolista vapaana kuin työssäkäyden. Jos tukia vielä nostetaan, miksi kukaan viitsisi käydä töissä. Mistä ne verotulot sitten saadaan.
Niin, mutta kun kaikki eivät vaan, syystä tai toisesta, hyvin monista erilaisista, pysty käymään töissä, eivät saa töitä tai palkka on kovin peni. Tilannettaan ei vaan pysty muuttamaan paremmaksi.
Ymmärrän tämän ajatuksen hyvinkin, että jos pystyy käymään töissä, saisi riittävällä palkalla töitä eikä halua niitä tehdä, niin on väärin nostaa pitkiä aikoja tukia.
Tästä on moni varmaan samaa mieltä. Harva ihminen uskoakseni tätä asiaa puolustaa.
Ei pidä sekoittaa kahta eri tilannetta samaan pakettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten harmittava asia voi pankin 5, 50 euron tililtä veloittama palvelumaksu.
Niinpä, olet säästänyt viimeiset pennoset kahden viikon ruokaan ja sitten pankki vie palvelumaksut jotka olit unohtanut. Tiedän tunteen.
Tuon vuoksi minä maksan aina käteisellä. Käteinen ei katoa lompakosta, mutta palvelumaksu saattaa kadota tililtä matkalla kassalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!
Kyllä jääkaapissasi on oltava edes pakastelokero. En todellakaan usko, etteikö olisi. Lisäksi jos asut vuokralla, on vuokranantajan hankittava edes jonkinlainen pakastin, joka kuuluu kodin perusvarusteisiin.
Alapeukkujen määrästä päätellen täällä on ihmisiä, jotka eivät osaa vaatia vuokrakotiinsa edes pakastinta. Jos taas asunto on oma, pakastimia tai pakastimellisia jääkaappeja saa edullisesti tai ilmaiseksi mm. Torista. Myös täydentävästä toimeentulotuesta voi tällaisen saada.
Mutta valittaminen on ilmeisesti hauskempaa, kuin että yrittää tehdä asialle jotakin.
Millä sä kuljetat sen ilmaisen pakastimen? Kainalossa? Ai niin, jokaisellahan on kaveri, jolla paku, jolla kuskaa ilmaiseksi.
Miksi pitää saada ilmaiseksi? Ja miksi ei ole yhtään ihmistä joka auttaisi, etkö itsekään koskaan auta ketään? Sitten olet tosi köyhä, se köyhyys on korvien välissä.
Ohis. Tähän ajattelutapaan olen törmännyt aika monta kertaa. Yritin esimerkiksi tilata lääkkeitä apteekista ovelta ovelle kuljetettuna, mutta langan päässä oleva henkilö toisteli sitä, että nopeammin ne saa, kun pyytää jonkun hakemaan. "Ei ole ketään, joka hakisi" tuntuu olevan sanajono, joka vain ei hahmotu joidenkin aivoissa. Samaa olen kohdannut terveysasemalla, TE-palveluissa ja jopa verkko-opinnoissa, jossa ei uskottu, että en mitenkään pystyisi noutamaan kirjoja pakettiautomaatista.
Minä olen aina ollut itsekseni viihtyvä ihminen. En ole koskaan ajatellut ihmisiä sillä tavalla, että minun pitäisi koota heitä kavereiksi siltä varalta, että joskus tarvitsen apua. Muutama kaveri minulla onkin ollut, mutta heistä alkoi paljastua ikäviä puolia silloin, kun jäin työttömäksi ja elämä kurjistui päivä päivältä. Nyt on pari kaukana asuvaa tuttua kolme lähisukulaista, jotka asuvat aivan liian kaukana.
Jos köyhyys asuu korvien välissä, kannattaa muistaa, että joillakin se sama tila on varattu tyhmyydelle.
Amen. Minä olen myös aina ollut yksikseni viihtyvä. Reilut 6 vuotta sitten muutin työn perässä vieraaseen kaupunkiin, enkä edelleenkään tunne täältä muita kuin työkavereita. He eivät taas ole sillä tavalla läheisiä, että voisin tai edes haluaisin kovin kummoisia palveluksia pyytää. En aidosti tällä hetkellä tiedä, mitä esim. tekisin kissoilleni, jos itse nyt sairastuisin vaikka koronaan ja joutuisin sairaalaan. Tai en pääsisi kotoa hakemaan lääkkeitä.
Olen ihan normaali, mukava, elämänhallintataidotkin on hyvät, mutta en ole hankkinut kavereita vaan sen takia, että joku auttaa, jos on tarve. Aivan samoin, kun en koskaan ole ajatellut, että pitäisi hankkia lapsia, niin olisi joku joka pitäisi huolta, kun olen vanha.
Ooppas yksinhuoltaja täysin yksin ilman minkäänlaista tukiverkostoa. Sua ei ymmärretä missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just myin torissa vanhan kaappipakastimen, siis sellaisen puolikkaan, hinta 20€. Toimiva peli mutta kun meni just ostetun talon keittiö uusiksi. Mahtui näköjään tavallisen henkilöauton kyytiin.
Auton😅😅😅 ja tavallisen vielä, ei ees teslan.
Tarkoitan, ettei vaatinut pakettiautoa tms. Köyhän sukulaisella/keverilla tai kummin kaimalla varmasti löytyy auto jolla pakastimen saa kuljetettua. Lupaa vaikka suklaakakun palkaksi jos ei ole maksaa polttoaineesta.
Latvialainen pariskunta haki pakastimen, olivat oikein ystävällisiä.
Ja se suklaakakku on varaa hankkia?
Hyvä, että tiedät jokaisen ihmiset sukulaiset ja kaverit ja heidän varusteensa.
Kakun voi leipoa itse. Just tein tiikerikakkua ja laskin että ainekset maksoi 2€. Mutta eihän käy köyhälle.
Olen ollut itsekin köyhä mutta päätin nousta sieltä suosta ja niin nousin.
OhisJotta voit leipoa tiikerikakun, sinulla pitää olla kotona jauhoja, sokeria, voita, kananmunia, leivinjauhetta, vanilliinisokeria ja kaakaojauhetta. Ja kermaa sen kaakaoraita-osion notkistamiseen, ja korppujauhoja vuokaan. Sekä sähkövatkain ja kakkuvuoka. Nämä kaikki on siis oltava kotona, sitten yksittäisen kakun hinta on hyvinkin huokea!
Käsittäisin, että tässä ketjussa puhutaan TODELLA köyhistä ihmisistä, joilla ei välttämättä ole kaikkia tuon listan tuotteita kaapeissa ja komeroissa odottamassa käyttöönottamista. Vaikka kuinka huolehtisi siitä, että on "kotivara", voi vaikka sairastuminen sotkea pasmat. Eikä köyhällä ihmisellä kaakaojauheet ole prioriteettilistan kärjessä, kun on tiukka budjetti.
Eli mieti, miten halpa se leipomasi 2 € kakku oikeasti on, jos kaapit ovat tyhjät! Minulle on luxusta ostaa juuri noita leivontatarpeita, olen innokas kotileipuri. Nyt on vain niin tiukkaa, että välttämättömiä peruselintarvikkeita saa laskea, että rahat riittävät hengissäpysymiseen.
Asiat asioina! ☺
Kumma kun ei-köyhät pystyy tajuamaan, että ei niitä jauhoja osteta yhtä kakkua varten, vaan lopusta tehdään sämpylöitä jne. Jos on 20 v ollut vaan kotona, niin ihan taatusti kannattaisi leipoa leivät itse.
Sinun tiikerikakkuusi riittää siis hankintana jauhopussi? Kaikkea muuta on aina varastossa? Ei-köyhänä minullakin oli. Tai oli varaa ostaa ne voit ja kaakaojauheet miettimättä. Nyt täytyy laskea ja budjetoida eri tavalla.
Mutta kivaa, että sinulla on varaa nauttia sekä leipomisesta että kaakuista! En tietenkään kadehdi, toivoisin vain, että muistettaisiin näiden "säästövinkkien" kohdalla elämän realiteetit. Meillä kellään ei ole rajatonta Masterchef-ruokavarastoa kotona, josta ammentaa. Ei hyvätuloisillakaan. Jos on vähän rahaa, täytyy miettiä, mihin panostaa. Minä panostan ruoka-ruokaan, en herkkuihin, kun on pakko valita. Vaikka kaipaankin leipomista, ja teen mielelläni kakkuja lahjaksi.
Ja uhriudut siitä, ettet halua valita sitä kakkua?
Unohdat nyt, että eiväthän köyhät saa syödä edes kakkua! Heidän pitää elää kaalilla, porkkanoilla ja perunoilla. Eivät he muuta ansaitse! Marjoja pakkaseen.
Niin ja tietenkin metsästä itsepoimittuja. Ei mitenkäån kaupan pensasmustikoita.
Jännää, ensin köyhien pitäisi tosiaan syödä linssejä, papuja, juureksia ja sipulia. Kahvikin on turhuutta. Saatikka pullat, kakut ja mikään ylimääräinen herkku kaapissa.
No, nyt köyhät ovatkin taas huonoja ihmisiä kun eivät pysty leipomaan tiikerikakkua tai kun ei ole joka hetki siihen tarvittavia aineita valmiina kaapissa. Onhan se nyt ihan kamalaa ja saamatonta.
,inä ihmettelen, että jos kerran kahvikin on köyhälle ylellisyttä ja turhaa niin kaakaojauhehan sitä vasta onkin. Ja tiikerikakun leipominen vain omaan herkutteluun, eihän köyhä nyt kertakaikkiaan saa syödä tuollaisia normaalien ihmisten leivonnaisia ja vielä hyvän makuisia, sokeriakin hyi hyi.
Heidän ei ole edes lupa tehdä niitä mieli. Edes mielessään.
Miksi ihmeessä heidän sitten vähistä rahoistaan pitäisi niitä tarvikkeita kaappiin ostaa? Ja nyt sitten alkaa leipomaankin.
Päättäkää nyt hyvät varakkaammat ja viisaammat ihmiset miten sen köyhän pitäisi elää ja olla, että olisitte tyytyväisiä. Ettei ne reppanat aina tekisi väärin.
Vierailija kirjoitti:
Pakastinjankkaajille kiitos mielenkiintoisen ketjun pilaamisesta.
Tässä voisi olla pakastimen tilalla mikä tahansa muu asumisen kannalta tärkeä asia, kuten patja. Yhtälailla vaikea kantaa perille yksin, kallis uutena ja vanha voi olla todella huono. Silti useimmilla on patja.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ollut köyhä. Nyt kun on rahaa ja kohtuu paljon, niin tajuan sen, etten tarvitsekaan kaikkea sitä mitä köyhänä 'aivan pakosti' tarvitsin. Voisin vaikka mennä kaukomatkalle, ostaa kalliin uuden auton tai tonnin stiflat. Nyt kun voisin, niin tyydynkin vähempään.
Varakkaana on oikeasti helppo tyytyä vähempään kun kaikki aivokapasiteetti ei mene siinä selviytymistilassa.. Tätä on ihan tutkittu. Ja itsekin olen entinen köyhä, nykyisin helppo tehdä toisenlaisia valintoja kun tietää että voi valita toisin ja mitään hätää ei ole, jos jotain akuuttia tapahtuu. Se on uskomaton se vapautunut voima ihmisessä joka ei tarvitse joka hetki käydä selviytymiskamppailua päänsä sisällä.
Se jolle elämä on kuutamokeikka
Perinnöstä ulos maksettu veikka
Sille onni ja taivas hymyilee