Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka sanoa kauniisti henk.koht.avustajalle

apuA
14.03.2022 |

Miten voisin mainita henk.koht.avustajalleni siitä että hänen jatkuva kännykän räplääminen ajallani on häiritsevää? Ymmärrän kännykän käytön silloin kun sille on oikeasti tarve mutta nykyään tuntuu että 90 % ajasta menee siihen kännykän tuijottamiseen.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkäaddiktio mennyt yli, soitto vastaavalle. Koulutukseen, huomautus ja irtisanominen.

Vierailija
22/57 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haluaisit hänen tekevän sillä ajalla? Voit vaan pyytää tekemään niin ei pysty räppää sitten.

Avustaja ei tee puolesta vaan tarkoitus on, että avustettava tekee ja avustaja auttaa häntä. Poissulkien toki halvaantuneet ja muut vastaavat.

Muuten hyvä, mutta harvoin toteutuu. Useimmiten henkilökohtainen avustaja on koko perheen orja, joka hoitaa kaikki työt, joita laiskat perheenjösenet ei jaksa tehdä. Avustaja kokkaa, käy kaupassa, siivoaa, tiskaa, pyykkää, tekee pihatyöt ja kaiken muun sillä varjolla, että avustettavs väittää että tekisi ne itse, jos vaan kykenisi.

Johtuu siitä että Suomessa ei ole kotiapukulttuuria ollut sitten 70-luvun kiitos vasemmiston ja tarve on huutava, tai oli tarve mikä tahansa, lopputulos on tämä. 

Ratkaisuksi mahdollisuus palkata kohtuuhintaista kotiapua kaikille ilman perusteluja, kuten ulkomailla ion normaalia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajani on enemmän tukihenkilön asemassa eikä auta minua kodinhoidossa tai muissa käytännön asioissa. Siksi oliskin kiva jos aikaa olisi muuhunkin kuin kännyn selailuun.

Vierailija
24/57 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustajani on enemmän tukihenkilön asemassa eikä auta minua kodinhoidossa tai muissa käytännön asioissa. Siksi oliskin kiva jos aikaa olisi muuhunkin kuin kännyn selailuun.

Tästä ei nyt edelleenkään käy ilmi että mitä sinä konkreettisesti haluat. Vai kaipaatko seuraneitiä? 

Vierailija
25/57 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten kerrot tarkoitus ei toteudu. 

Sano suoraan avustajalle tai esimiehelle. Avustaja tarvitsee koulutusta.

Vierailija
26/57 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ei nyt edelleenkään käy ilmi että mitä sinä konkreettisesti haluat. Vai kaipaatko seuraneitiä? 

En kaipaa seuraa vaan läsnäoloa ja tukea henkiseen jaksamiseen.

Vierailija
27/57 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli koulussa nuori nainen harjoittelussa. Tarkoitus oli tehdä koulunkäynnin avustajan hommia. Hän istui siellä luokan takana ja räpläsi puhelinta. Tosi hieno esimerkki lapsille! Hänen olisi siis pitänyt seurata tilannetta luokassa ja auttaa ilman erikseen pyytämistä. Koko ajan joku tarvitsee luokassa apua.

Mitä aloittaja tekee henkilökohtaisella avustajalla, joka ei avusta vaan keskittyy omiin asioihinsa?

Vierailija
28/57 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärähdä sille että NYT SE PUHELIN V.....UUN!!!!! Sitten näyttelet hämmästynyttä ja sanot, ettet tiedä mikä ihme sai sinut sanomaan tuollaista, ehkä toureten ensioireita?? Sitten lisäät: "...mutta toisaalta tarkoitin sitä kyllä."

Vierailija
29/57 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, hei, sanot avustajalle ihan tavalliseen tapaan. Ei tarvitse kävellä varpaillaan heidän kanssaan, Sinä ole maksava asiakas ja edellytät perusasiat. 

Jos et halua sanoa, soita esimiehelleen.

Puhelin kuuluu olla suljettuna tai ainakin äänettömällä kotiavustajilla.

Jos käsillä tehtävät työt on tehty ja ollaan yhdessä, kävelyllä, kahvilla, luetaan tai katsotaan ikkunasta ulos tai katsotaan televisiota PUHELIN ON YHÄ POIS KÄYTÖSTÄ!

Onko kukaan teistä kuullut sanaa läsnäolo, tai tietää mitä on jakamaton huomio.

Onko mitään kunnioitusta avustettavaa tai ihmisiä kohtaan.

Jos minun äitini avustaja olisi kännykkä kädessä ja tekisi töitä vasemmalla kädellä, tekisin ilmoituksen.

Ja vaihtoon.

Vielä eivät robotit tai muualta tulleet korvaa nykyisiä avustajia, mutta sitten kun korvaa niin nämä ammattitaidottomat on ensimmäisenä ulkona.

Eivät ansaitse palkkaansa. 

Ne avustettavan aivoitukset on metkoja kun ei jaksa saman avustajan naaman kanssa aina keskustella, eikä katsella yhdessä vaikka televisiosta elokuvaa kun katsoo mieluummin yksin kännykästä ja avustajan sitten pitää istua hiljaa kädet sylissä valmiina juoksemaan kun tarve vaatii.

Jos lukee lehden kännykän kautta niin on laiska kun saattaa viihdyttää itseään, paperinen on parempi mutta rapina ärsyttää. Lenkille ei halua kun on kuuma, kylmä, liukas, tuulee. Jos päiväntoimet on muuten tehtynä niin vain istut kuin pökkelö ja odotat vuoron loppumista.

Meneppäs tyttärenä päivästä toiseen kokeilemaan löytyykö sitä läsnäoloa ja jakamatonta huomiotasi myös silloin kun äitisi on väsynyt ja kyllästynyt juttuihisi ja naamasikin alkaa ärsyttää kun jatkuvasti nähdään. Minä olen valmis tulemaan ja moittimaan työmoraaliasi jos et hyöri näön vuoksi rätti kädessä, säälittelemään äitiäsi millaisen kyyn on povellaan kasvattanut ja pitäisikö moiselta laiskimukselta evätä vaikka perintö.

Vierailija
30/57 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli avustajasi pitää osata lukea ajatuksia jos et itse saa aloitettua keskustelua. Miten osoitat tarpeesi jos puhe ei onnistu? Ei kukaan voi oma-aloitteisesti pitää sinua kädestä sillä se on sopimatonta ja voidaan tulkita ahdisteluksi.

Vierailija
31/57 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa palvelu on myönnetty sinulle vastoin vammaispalvelulakia. Avustajan tehtävä nimenomaan EI ole toimia tukihenkilönä vaan avustaa konkreettisesti päivittäisissä toimissa.

Vierailija
32/57 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, hei, sanot avustajalle ihan tavalliseen tapaan. Ei tarvitse kävellä varpaillaan heidän kanssaan, Sinä ole maksava asiakas ja edellytät perusasiat. 

Jos käsillä tehtävät työt on tehty ja ollaan yhdessä, kävelyllä, kahvilla, luetaan tai katsotaan ikkunasta ulos tai katsotaan televisiota PUHELIN ON YHÄ POIS KÄYTÖSTÄ!

Jos minun äitini avustaja olisi kännykkä kädessä ja tekisi töitä vasemmalla kädellä, tekisin ilmoituksen.

Ja vaihtoon.

Vielä eivät robotit tai muualta tulleet korvaa nykyisiä avustajia, mutta sitten kun korvaa niin nämä ammattitaidottomat on ensimmäisenä ulkona.

Voi luoja. Nyt vähän pienemmälle noita diktaattorin elkeitä. Hyvin harva avustettava maksaa avustajalleen senttiäkään vaan sen tekee kunta, joten suuta soukemmalle. Olisitte kiitollisia, että joku viitsii tuota pas'atyötä tehdä nälkäpalkalla.

Vierailija
33/57 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten kerrot tarkoitus ei toteudu. 

Sano suoraan avustajalle tai esimiehelle. Avustaja tarvitsee koulutusta.

Arvaa kuka avustajan esimies on? No tuo avustettava, ei kukaan muu. Mitä koulutusta ja mistä? Ei ole olemassa koulutusta. Jos työt on tehty tai hän odottaa seuraavaa tehtävää niin saa olla kännykkä kädessä. Koko maailma on nyt kännykkä kädessä, tilanteet on sellaiset.

Vierailija
34/57 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaihtoon.

Voi luoja. Nyt vähän pienemmälle noita diktaattorin elkeitä. Hyvin harva avustettava maksaa avustajalleen senttiäkään vaan sen tekee kunta, joten suuta soukemmalle. Olisitte kiitollisia, että joku viitsii tuota pas'atyötä tehdä nälkäpalkalla.

Tuossa sen näkee miten ihanien ihmisten armoilla avustajat saattaa olla! Ja todellakin palkan maksaa kunta/vammaispalvelut. Tämäkään neropatti ei tiedä edes perusasioita mutta hirveästi yrittää päsmäröidä.

Vierailija
35/57 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen avustajana ja yksi asiakas on sellainen kenellä olen 4 tuntia. 1-2 tunniksi on töitä mitä tehdä siellä ja muu aika on sohvalla istumista kun ei ole mitään mitä tehdä. Mielummin olisin vain sen ajan 1-2h kun on töitä tehtävänä ja sitten lähtisin kotiin kuin sohvalla istun tv:tä katsomassa ja puhelinta räplään sen lopun ajan. Todella tylsää se istuminen ja odottaminen että päivä tulee täyteen.

Vierailija
36/57 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosta tuli mieleen eräs lyhyt työpätkä avustajana. Keski-ikäinen kuuro sekoboltsi naishenkilö avustetavana.

Kertoi, että edellinen istui keittiössä kännykällä koko ajan, jos hän ei pyytänyt tekemään jotain. Oli myös ymmärtänyt, että voi syödä paikalla avustettavalle tehtävää ruokaa. Kaikkea tällaista. Ei tehnyt mitään, jos ei erikseen osoitettu työtä.

Surullinen loppu oli avustettavalla. Olisi halunnut, että me oltaisiin kavereita. Soitteli sekopäisyyksissään pari kertaa yöllä. Sanoin tästä, että saa riittää. Ei kai edes muistanut. Lopetin sitten siellä. Mulle soitettiin, että jos vielä tekisin vähän tälle töitä. En suostunut. Pari kuukautta lopetukseni jälkeen huomasin kuolinilmoituksen lehdessä. Luultavasti itsari.

Vierailija
37/57 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä haluaisit hänen tekevän sillä ajalla? Voit vaan pyytää tekemään niin ei pysty räppää sitten.

Avustaja tekee mitä avustettava itsekin tekisi.  Eli räplää kännyä.  Jos ei muuta tehtävää enää ole.

Vierailija
38/57 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen avustajana ja yksi asiakas on sellainen kenellä olen 4 tuntia. 1-2 tunniksi on töitä mitä tehdä siellä ja muu aika on sohvalla istumista kun ei ole mitään mitä tehdä. Mielummin olisin vain sen ajan 1-2h kun on töitä tehtävänä ja sitten lähtisin kotiin kuin sohvalla istun tv:tä katsomassa ja puhelinta räplään sen lopun ajan. Todella tylsää se istuminen ja odottaminen että päivä tulee täyteen.

Samanlaista läsnäoloa se esim. tv:n katosominen on kuin kännykän katsominen. Tv:tä katsottaessa keskityn tv:hen ja puhelinta katsoessa puhelimeen. Ei niillä ole eroa.

Vierailija
39/57 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö mitä tuo tarkoittaa? Miten tuollaisen ihmisen kanssa ollaan? Täytyy sanoa etten osaisi olla läsnä ja tukea henkisesti kun samalla pitäisi välttää olemasta seurana.

Vierailija
40/57 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös palvelusopimuksessa lue tuntimäärän kohdalla että maksimissaan niin ja niin paljon. Sovitelkaa avustettavan kanssa lyhyemmistä työpäivistä tarpeen mukaan. Säästyy yhteiskunnalta rahaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän