Kuinka sanoa kauniisti henk.koht.avustajalle
Miten voisin mainita henk.koht.avustajalleni siitä että hänen jatkuva kännykän räplääminen ajallani on häiritsevää? Ymmärrän kännykän käytön silloin kun sille on oikeasti tarve mutta nykyään tuntuu että 90 % ajasta menee siihen kännykän tuijottamiseen.
Kommentit (57)
Öö ei työaikana käytetä kännykkää tai lueta mitään uutisia siitä.
Hän on töissä sinulla joten voit sanoa, ettei työajalla ole sopivaa räplätä kännykkää. Näin se toimii muillakin aloilla.
Sanot kauniisti ettei hänelle makseta kännykän räpläämisestä.
"Työajalla ei käytetä omaa puhelinta ellei työnantaja erikseen pyydä"
Kas näin.
Sanomalla.
Etenkin jos puhelimella olo on pois jostakin työtehtävästä.
Olen itse ollut avustajana ja räplännyt puhelinta kyllästymiseen asti kun ainoa asia mihin avustettava minua tarvitsi, oli television katselu. Mitäpä se silloin haittaa olenko puhelimella vai en.
Miksi ei saisi räplätä puhelinta, jos hänellä ei ole muuta tekemistä?
Mutta jos avustettava räplää puhelintaan, hommat on jo tehtynä ja odotellaan että tulee vessahätä? Pitääkö väkisin siivota vaikka olisit juuri siivonnut ja pidät muutenkin kaikki paikat tip top kunnossa?
Mitä haluaisit hänen tekevän sillä ajalla? Voit vaan pyytää tekemään niin ei pysty räppää sitten.
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluaisit hänen tekevän sillä ajalla? Voit vaan pyytää tekemään niin ei pysty räppää sitten.
Avustaja ei tee puolesta vaan tarkoitus on, että avustettava tekee ja avustaja auttaa häntä. Poissulkien toki halvaantuneet ja muut vastaavat.
Jos et ole keksinyt hänelle muuta puuhaa?
Voi kyllä olla että ottaa nokkiinsa ja häippäsee. Avustajista on kova pula.
Voit pyytää häntä tekemään jotain, mitä tarvitsee tehdä. Jos ei ole mitään tekemistä niin miksei saisi lukea kirjaa/selata nettiä/venytellä niskaa...
Mutta jos on töitä tehtävänä ja hän ei niitä tee, ongelmana ei ole se kännykkä, vaan se ettei hän tee töitään.
Otat asian vaan reippaasti puheeksi, sanot että pitäisi saada asiat x, y ja z tehtyä työvuoron aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustaja ei tee puolesta vaan tarkoitus on, että avustettava tekee ja avustaja auttaa häntä. Poissulkien toki halvaantuneet ja muut vastaavat.
Muuten hyvä, mutta harvoin toteutuu. Useimmiten henkilökohtainen avustaja on koko perheen orja, joka hoitaa kaikki työt, joita laiskat perheenjösenet ei jaksa tehdä. Avustaja kokkaa, käy kaupassa, siivoaa, tiskaa, pyykkää, tekee pihatyöt ja kaiken muun sillä varjolla, että avustettavs väittää että tekisi ne itse, jos vaan kykenisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu mutta edelleen, mitä halutaan että avustaja tekee? Mulla oli paikkoja joissa oli paljon "taukoja" ja paikkoja joissa puuhasin taukoamatta. Niissä taukopaikoissa oli ihan luontevaa myös näprätä puhelinta.
Onko työpuhelin vai oma puhelin?
Mitkä työt jäävät tekemättä tämän takia?
Maksatko itse hänen palkkansa vai maksaako joku muu?
Vierailija kirjoitti:
Kas näin.
Heillä on työssä työ puhelin ja joutuvat siihen kirjaaman kaiken! Muisti ei niin suuri aivoissa että kykenisivät kirjoittamaan koko päivän tapahtuma ketjun 30 minuttia ennen kuin työ-aika lopuu,koska et ole ainoa potilas. Kodin hoito käynti esim 10-15 minuttia kesto. Koti hoito käyttää sinä potilaan luona aikaa känykkään kirjotus 5-10 min. Koska on pakko kirjata kaikki ja asiakalle ei todella jää aikaa muta kuin : Moi ota lääkeet.kännyn räpläys ja hei tulen ilta-vuoro uudelleen ilta lääkeesi antaa!Ei heidän vika käytäntö.Vaan työnantajan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas näin.
Heillä on työssä työ puhelin ja joutuvat siihen kirjaaman kaiken! Muisti ei niin suuri aivoissa että kykenisivät kirjoittamaan koko päivän tapahtuma ketjun 30 minuttia ennen kuin työ-aika lopuu,koska et ole ainoa potilas. Kodin hoito käynti esim 10-15 minuttia kesto. Koti hoito käyttää sinä potilaan luona aikaa känykkään kirjotus 5-10 min. Koska on pakko kirjata kaikki ja asiakalle ei todella jää aikaa muta kuin : Moi ota lääkeet.kännyn räpläys ja hei tulen ilta-vuoro uudelleen ilta lääkeesi antaa!Ei heidän vika käytäntö.Vaan työnantajan!
Aloittaja ei puhunut kotihoidon työntekijästä, vaan henkilökohtaisesta avustajasta. He ovat yhden asiakkaan luona koko työpäivän eikä heidän tehtäviinsä kuulu mitään kirjauksia.
Ap, hei, sanot avustajalle ihan tavalliseen tapaan. Ei tarvitse kävellä varpaillaan heidän kanssaan, Sinä ole maksava asiakas ja edellytät perusasiat.
Jos et halua sanoa, soita esimiehelleen.
Puhelin kuuluu olla suljettuna tai ainakin äänettömällä kotiavustajilla.
Jos käsillä tehtävät työt on tehty ja ollaan yhdessä, kävelyllä, kahvilla, luetaan tai katsotaan ikkunasta ulos tai katsotaan televisiota PUHELIN ON YHÄ POIS KÄYTÖSTÄ!
Onko kukaan teistä kuullut sanaa läsnäolo, tai tietää mitä on jakamaton huomio.
Onko mitään kunnioitusta avustettavaa tai ihmisiä kohtaan.
Jos minun äitini avustaja olisi kännykkä kädessä ja tekisi töitä vasemmalla kädellä, tekisin ilmoituksen.
Ja vaihtoon.
Vielä eivät robotit tai muualta tulleet korvaa nykyisiä avustajia, mutta sitten kun korvaa niin nämä ammattitaidottomat on ensimmäisenä ulkona.
Eivät ansaitse palkkaansa.
Ärsyttääkö sua että kaupunki maksaa noista "tyhjistä" tunneista? Kaivapa se työsoppari esiin muistin virkistykseksi että mitä siihen on kirjattu ja mitä apua olet vailla. Siihen tuskin on kirjattu suursiivouksia ja remontteja tai pihatöitä. Näitäkin silti kirkkain silmin nakitetaan kun itse tekisit mutta muuten joutuis maksamaan ammattilaiselle.
Sanot hänelle suoraan, että hän on töissä ollessaan sinun luonasi ja silloin ei voi käyttää kännykkää kuten ei muissakaan töissä voi.