Omituisinta, mitä sinulle on sanottu neuvolassa?
Kommentit (224)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:00"]Ensimmäisellä äitiysneuvolakäynnillä terkka sanoi ettei tänään ala kaiveleen!
Toisen lapsen oisiko ollut toinen äitiysneuvolakäynti ja olin tosi hoikka niin terkka kokeili sormella että onko turvotusta nilkoissa.
[/quote]
Miksi ihmeessä joku alapeukuttaa tuota viestiä? Ei ole kyllä ammattitaitoisesta terveydenhoitajasta ollut kyse.
[/quote]
Mä en ymmärrä tuota turvotus-kohtaa. Loukkasiko sinua, kun terkka halusi tarkistaa turvotusta vai mikä toi on. Sormella voi kokeilla onko turvotusta, koska turvonnut kudos ei käyttäydy kuin terve iho.
[/quote]
Haloo jos on hoikka niin että nllkat on ihan tikut niin on kyllä jotain terveydenhoitajan ammattitaidossa vikaa jos pitää vielä näköhavainnon lisäksi sormella kokeilla. Niin ja tulevalla äidillä nilkat paljastava hame päällä. Kyllä tykkäsin paskaa.
Odotin neljättä lasta, ensimmäinen lääkärineuvola rv 12. Lääkäri sanoo:" Vielä ehtii tehdä abortin, Suomessa eläminen on niin kallista." Lääkäri oli venäläinen.
Ainoa, mitä minulle sattui oli toisen lapsen kohdalla 3 kk neuvolassa. Vakituinen terkka oli vähän vanhempi nainen, kenen kanssa homma toimi hyvin. Sattui sijainen, nuorempi. Hän mittasi lapsen ja kauhisteli pään kokoa. Kuulemma poikkeava ja voi tulla vesipää ja kehitysvammaa. No hädissäni pyysin jatkotutkimuksiin. Seurataan vain, mutta kyllä tämä pään ympärys on ihan liian iso ja jotain tässä on.
Kotiin lähdin itkien ja hädissäni, että mikä on lapsen tulevaisuus. Kuukauden ahdistelin ja mietin, että miten pärjäämme jos lapsi on kehitysvammainen.
No pääsimme omalle terkalle, joka oli hyvin hämmästynyt koko kommentista ja sanoi, että no totta kai vauvalla, joka oli syntyessään 4600gr ja pituus 54cm on pään ympärys isompi, kuin kolmikiloisella vauvalla. Pyyteli anteeksi kolleegansa aiheuttamaa huolta.
No pojasta kasvoi 190cm pitkä ja ihan normaali kokoinen pää tällä kaverilla on ja hyvillä papereilla kirjoitti ylioppilaaksikin.
"Nyt sun täytyy kyllä ruveta syömään vähemmän!" Neuvoi lääkäri loppuraskauden tarkistuksessa kun painoa (turvotusta) oli tullut reippaammin (varmaan +1000g). Kokonaispainonnousu oli kuitenkin sellainen 10kg, raskausviikkoja 36 ja lähtöbmi 21. Itse olen nykyään neuvolath ja mitäköhän sitä on itse möläytellyt :D
Kaksivuotistarkastuksessa kysyttiin naama peruslukemilla, että auttaako ruuanlaitossa ja kattaako esim. pöydän.
Poika oli 1v 10 kk.
Eli kai oli tarkoitus kysyä, onko mukanan arjen askareissa omalla tyylillään. Sanamuoto vain oli hullun koominen. Nauroin vain! Eli se siitä silloin!
Ei mitään erityisen omituista, mutta kun lapsi täytti 5, opastettiin että lapsen olisi hyvä alkaa jo käydä kaupassa itsenäisesti, harjoitella vähän sitä maitopurkin hakemista. Juuh, ei mun lapsi, ja varsinkaan sillä asuinalueella, todellakaan olisi osannut käydä kaupassa, saati että olisin päästänyt häntä kauppareissulle. Ihmettelin silloin, että no kuinka itsenäisiä muiden lapset oikein on, ja missä ne oikein asuu, kun itse en ole koskaan nähnyt noin pieniä yksin liikenteessä.
Miksi pitää tehdä tälläisiä ketjuja joissa halvennetaan toisten ammattitaitoa? Lasten parasta siellä neuvolassa ajatellaan, ovat ammattilaisia vaikka et heidän neuvojaan itse ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:15"]
Miksi pitää tehdä tälläisiä ketjuja joissa halvennetaan toisten ammattitaitoa? Lasten parasta siellä neuvolassa ajatellaan, ovat ammattilaisia vaikka et heidän neuvojaan itse ymmärrä.
[/quote]
Minä ainakin luin aloituksen niin, että terkkaritkin on vaan ihmisiä ja möläyttelevät kaikenlaista. Tuskin aloituksessa halvennetaan kenenkään ammattitaitoa.
Vanhempi kätilö sanoi minulle että älä juo liikaa maitoa, lapselle tulee muuten niin kova pää että on vaikea synnyttää. Lienee oikeassa oli, oli vaikea ponnistusvaihe ja edelleen kovapäinen lapsi :D
Ei sanottu, mutta ilme oli muikea, kun näki piikitysmustelmat käsitaipeissani. Olin käynyt edellisviikolla sokerirasituksessa ja taipeet oli kuin narkilla.
Numero kaksi jatkaa:
En tosiaan halvenna ja uskon ilman muuta, että lapsen parasta ajatellaan. Mutta olihan se hullua kysyä, kattaako alle kaksivuotias pöydän.
Eli sanamuoto nyt oli hakusessa. Toki tarkoitti, onko lapsi mukana arjen touhuissa. Ehkä ihmettelen vähän sitäkin kysymystä, kun kaikesta näki että normaalin perheen normaali lapsi.
Minulla tämä jo kolmas lapsi ja olin vanhempi kuin tämä mahdollisesti lapseton terveydenhoitaja. Listasta nyt oli vain opetellut, että tällaisia asioita pitää kysellä.
Olen terveyskeskuslääkäri, ja kun aloin odottaa esikoistani, varasin tietysti ajan neuvolaan samaan taloon, jossa itse olen töissä. Ensikäynnillä neuvolan kätilö kysyi: Aiotko käydä neuvolassa vai katsotko vain itse itsestäsi jotain juttuja joskus.
Tuntui vähän kummalliselta kun terkkari päivitteli että onko lapseni siis 5-vuotias!? Menee vuoden päästä eskariin!? Jäin vähän ihmettelemään miksi se oli moisen hämmästelyn aihe ja jäi harmittamaan kun en ihmetykseltäni saanut kysyttyä mitä siinä niin hämmästeli. Tuskin kuitenkaan mitään vakavaa?? Kai olisi muuten sanonut suoraan?
Ei oma neuvolaterkka mutta tuttu vanha neuvolantäti ohjeisti minua nukuttamaan vauvani heti omaan huoneeseen eikä missään nimessä saanut antaa vauvan nukahtaa syliin, ettei totu siihen. Ja kun alkuun oli vauvalla sitä että valvoi yöt ja nukkui päivät niin olisi pitänyt pariviikkoista väkisin pitää hereillä ja herätellä että rytmi muuttuisi. Kun sanoin että minusta vastasyntyneellä ei tarvitse vielä olla normaali rytmi niin kuulin sitten vessassa käydessäni että supatteli miehelleni näitä ohjeitaan kun minä en uskonut...
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:15"]Miksi pitää tehdä tälläisiä ketjuja joissa halvennetaan toisten ammattitaitoa? Lasten parasta siellä neuvolassa ajatellaan, ovat ammattilaisia vaikka et heidän neuvojaan itse ymmärrä.
[/quote] Ei kai tässä ketään halvenneta? Kyllä ainakin itseltäni pääsee joskus aivopieruja. Joskus ajatus karkaa ja ei siihen muuta tarvitse. Terveisin kätilö-th neuvolasta.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:27"]
Tuntui vähän kummalliselta kun terkkari päivitteli että onko lapseni siis 5-vuotias!? Menee vuoden päästä eskariin!? Jäin vähän ihmettelemään miksi se oli moisen hämmästelyn aihe ja jäi harmittamaan kun en ihmetykseltäni saanut kysyttyä mitä siinä niin hämmästeli. Tuskin kuitenkaan mitään vakavaa?? Kai olisi muuten sanonut suoraan?
[/quote]
No, tämä on kyllä outoa, koska onhan heillä paperit valmiina. Siitähän se ikä näkyy...
Aina kyllä suunsa kandee avata eli oisit kysynyt, mikä siinä nyt niin ihmetyttää. Tai vaikka seuraavana päivän soittanut, jos sillä hetkellä jäit sanattomaksi.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:18"]
Vanhempi kätilö sanoi minulle että älä juo liikaa maitoa, lapselle tulee muuten niin kova pää että on vaikea synnyttää. Lienee oikeassa oli, oli vaikea ponnistusvaihe ja edelleen kovapäinen lapsi :D
[/quote]
Ööö, jatkuuko kovapäisyys läpi koko elämän?
terkka totesi, että näytän masentuneelta. Oli aika loukkaava, koska suvussamme kulkee roikkuvat silmäluomet, joita ihan silmälääkärikin suositteli korjaamaan jossain vaiheessa...
Ei ole mitään rajaa ihmisten käytöksellä ja johtopäätöksien vedolla. Kuulija sitten saa vain sulattaa ja ymmärtää.