Omituisinta, mitä sinulle on sanottu neuvolassa?
Nyt siis äitiys- tai lastenneuvolassa kuultua.
Kommentit (224)
Terveydenhoitaja kysyi onko lapsi vahinko. Häkellykseltäni en tajunnut siinä tilanteessa kysyä syytä tuollaiselle kysymykselle. Edelleen pidän sopimattomana kysymyksenä näin kolmen vuodenkin kuluttua. Olin tuolloin 34 v ja vauvalle tuli sisarukseen ikäeroa 8 v., ehkä hän päätteli ettei ole ollut tarkoitus hankkia toista lasta?
"Sinä et ole tainnut kovin paljon imettää" totesi nuori terkkari, kun olin käymässä neuvolassa pariviikkoisen esikoiseni kanssa ja yritin häntä imettää ensimmäistä kertaa istuma-asennossa tämän nuoren terkkarin valvovan silmän alla. Juu, en tosiaan ollut paljon vielä imettänyt, mutta jotain kannustavampaakin olisi voinut sanoa.
Terkka oli hämillään, kun tytöllä oli päällään body, jossa oli sinistä ja punaista yhtä paksuina raitoina: "onpas reipas poika...eiku tyttö...eikun kyllähän se poika on, kun on tota sinistä!" Sanoin että siinä on yhtä paljon punaista, ja ihan tyttö on. Oli aika nolona se terkka.
2-vuotisneuvolassa kysyi, että nukkuuko lapsi omassa sängyssä, ja että olisi hyvä nukkua omassa sängyssä. En älynnyt kysyä, miksi. Niin miksi?
Mulla on ns. valkotakkiverenpaineet. Esikoisen raskausaikana muttailin paineita kotona ja toin näytille neuvolaan. Oman terkkarin kanssa tämä sujui hyvin, mutta kerran olin toisella terkkarilla, joka mittasi paineet ja korkeathan ne oli. Selitin taustat ja näytin aamulla kotona mittaamani normaalit lukemat. Tähän terkkari: "kuule, ethän vaan syö mustia karkkeja!". Joo, niistähän ne neuvolan korkeat lukemat varmaan johtui...
Minultakin kysyttiin oliko lapsi vahinko, ikää mulla silloin 28v. ja naimisissakin olin, esikoista odotettiin ja oli hyvin toivottu. En kyllä vieläkään ymmärrä miksi näin kysyl?!
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 20:45"]
Mulla on ns. valkotakkiverenpaineet. Esikoisen raskausaikana muttailin paineita kotona ja toin näytille neuvolaan. Oman terkkarin kanssa tämä sujui hyvin, mutta kerran olin toisella terkkarilla, joka mittasi paineet ja korkeathan ne oli. Selitin taustat ja näytin aamulla kotona mittaamani normaalit lukemat. Tähän terkkari: "kuule, ethän vaan syö mustia karkkeja!". Joo, niistähän ne neuvolan korkeat lukemat varmaan johtui...
[/quote]Eikö se kertonut sinulle, että on yleisesti tiedossa, että salmiakin syöjillä verenpaineet nousevat?
Ensimmäisellä äitiysneuvolakäynnillä terkka sanoi ettei tänään ala kaiveleen!
Toisen lapsen oisiko ollut toinen äitiysneuvolakäynti ja olin tosi hoikka niin terkka kokeili sormella että onko turvotusta nilkoissa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:18"]
Vanhempi kätilö sanoi minulle että älä juo liikaa maitoa, lapselle tulee muuten niin kova pää että on vaikea synnyttää. Lienee oikeassa oli, oli vaikea ponnistusvaihe ja edelleen kovapäinen lapsi :D
[/quote]
Ööö, jatkuuko kovapäisyys läpi koko elämän?
[/quote]
Sitä viisautta ei ehtiny kerroin ennen eläkkeelle jäämistään, mut joo, monesti oon miettinyt että tuota päätä ei riko myskihärkäkään.
Äitiysneuvolassa oli yhdellä kerralla vakiterveydenhoitajaa tuuraamassa sijainen, joka oli aika jämäkkä täti.
Ensimmäisen lapseni synnytysyritys oli aika traumaattinen kokemus, mikä päättyi lopulta kiireelliseen sektioon. Olin tämän asian käynyt läpi vakiterkkarin kanssa ja hän oli hyvin ymmärtäväinen, että haluan suoraan sektion toisesta lapsesta.
No tää sijainen alkoi tietysti läpättää siinä tutkimuksia tehdessään alatiesynnytyksestä jotain, johon vastasin, että mulle on varattu aika pelkopolille, jossa käyn sopimassa, että tämä lapsi syntyy sektiolla.
Tämäpä vastaus ei sijaistätiä miellyttänyt, vaan hän paukautti takaisin "Juu kyllä sitä aina vaatia sopii kaikenlaisia turhia sektioita, huomaat sitten kun tule HÄNTÄ KOIPIEN VÄLISSÄ sieltä pelkopolilta takaisin - ja synnytät lapses alateitse."
Jäi kyllä tuo kommentti kalvamaan mieltä, mutta onneksi aivan turhaan, sillä kun menin pelkopolille oli siellä tosi ymmärtäväinen lääkäri vastassa ja lyhyen juttelutuokion jälkeen hän totesi, että ilman muuta saat sektion, jos kerran haluat.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 19:19"]
"Onpa aika pahannäköiset arvet". 12pv yli lasketun ajan,helle,hormonit ja yöllä kirjaimellisesti revennyt vatsanahka. Otti aika koville tuo kommentti.
[/quote]
Samaa päivitelty minullekin. Ja joka käynnillä ja vielä jälkitarkastuksessakin. Lieneeköhän sama terkka?
Meidän 2v oltiin laittamassa puheterapiaan, kun ei suostunut nimeämään porkkanaa
Neuvolantäti kysy, onko vauvani mulatti, kun on niin ruskea iho. Otin ihan huumorilla, koska sama neuvolantäti oli ollut jo mieheni neuvolantätinä:) Ei tuu vanhuus yksin ja ollaan siis ihan valkoihosia.
Minunkin neuvolatätini naureskeli mahaani ilmestyneitä raskausarpia. En ottanut itseeni, sillä ne olivat oikeasti hassun näköisiä, hassussa paikassa, ja olin itsekin naureskellut niille. Toinen neuvolantäti enemmänkin ärsytti, kun nauroi huutonaurua kun kerroin lapseni juovan punaista maitoa. Sanoi, ettei niin saa tehdä, ja paasasi samalla, että lievästi alipainoiselle lapselleni pitäisi mielummin laittaa öljyä ruokaan. Huvittavinta oli se, että tämä terkka painoi yli 100 kg, joten vaikea ottaa tosissaan kun kertoo miten pitäisi syödä
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:15"]Ei mitään erityisen omituista, mutta kun lapsi täytti 5, opastettiin että lapsen olisi hyvä alkaa jo käydä kaupassa itsenäisesti, harjoitella vähän sitä maitopurkin hakemista. Juuh, ei mun lapsi, ja varsinkaan sillä asuinalueella, todellakaan olisi osannut käydä kaupassa, saati että olisin päästänyt häntä kauppareissulle. Ihmettelin silloin, että no kuinka itsenäisiä muiden lapset oikein on, ja missä ne oikein asuu, kun itse en ole koskaan nähnyt noin pieniä yksin liikenteessä.
[/quote]
Ok, onneksi olen valinnut asuinalueen lasten kanssa paremmin.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 19:09"]Kun sain esikoisen, terkkari taivasteli lapsen nopeaa kasvua kotikäynnillä ja ekoilla käynneillä aina suureen ääneen. Puntarin lukemat kailotettiin ällistyneenä ja mulle esiteltiin taivaissa huitelevia pituuskäyriä. En vielä tiennyt mistään mitään, ja oletin että tässä on syytä suureenkin huoleen, hoidan lasta ehkä jotenkin väärin kun tyyppi kasvaa kuin pavunvarsi. Kun lastenlääkärikin sanoi, että ohhoh, onpas tässä pitkä poika, kysyin tuskastuneena että no mitä tällä voi sitten tehdä, eihän sitä kasvua nyt voi hidastaakaan. Lääkäri sanoi sitten että ei tässä ole mitään huolta, lapsen homma on kasvaa, lapsi on oikein hyvä lapsi. :D
[/quote]
Terkkari tarkoitti kehua, mutta olet niin typerä ettet ymmärtänyt.
"Onpa aika pahannäköiset arvet". 12pv yli lasketun ajan,helle,hormonit ja yöllä kirjaimellisesti revennyt vatsanahka. Otti aika koville tuo kommentti.