Omituisinta, mitä sinulle on sanottu neuvolassa?
Kommentit (224)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:22"]Numero kaksi jatkaa:
En tosiaan halvenna ja uskon ilman muuta, että lapsen parasta ajatellaan. Mutta olihan se hullua kysyä, kattaako alle kaksivuotias pöydän.
Eli sanamuoto nyt oli hakusessa. Toki tarkoitti, onko lapsi mukana arjen touhuissa. Ehkä ihmettelen vähän sitäkin kysymystä, kun kaikesta näki että normaalin perheen normaali lapsi.
Minulla tämä jo kolmas lapsi ja olin vanhempi kuin tämä mahdollisesti lapseton terveydenhoitaja. Listasta nyt oli vain opetellut, että tällaisia asioita pitää kysellä.
[/quote]
no kyllä mun 1v 9kk oleva kattaa pöytää!
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 18:11"]
Kyllä sinä niin valtavan suloinen pikkuinen poika olet jotta mitähän äiti sanoisi kun laittaisin kassiin ja veisin kotiin, vuonna 1980.
[/quote] Heh, mun terkkari (nuori nainen) sanoi noin 2kk sitten mun vauvasta =D
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:03"]Meidän 2v oltiin laittamassa puheterapiaan, kun ei suostunut nimeämään porkkanaa
[/quote]
Ei varmasti puhunut paljon muutakaan neuvolassa. Ei sen yhden sanan takia laiteta :-)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:15"]Ei mitään erityisen omituista, mutta kun lapsi täytti 5, opastettiin että lapsen olisi hyvä alkaa jo käydä kaupassa itsenäisesti, harjoitella vähän sitä maitopurkin hakemista. Juuh, ei mun lapsi, ja varsinkaan sillä asuinalueella, todellakaan olisi osannut käydä kaupassa, saati että olisin päästänyt häntä kauppareissulle. Ihmettelin silloin, että no kuinka itsenäisiä muiden lapset oikein on, ja missä ne oikein asuu, kun itse en ole koskaan nähnyt noin pieniä yksin liikenteessä.
[/quote]
Jos hän oli jäänyt jumiin menneisyyteen, kun lasten annettin kulkea vapaammin? Ainakin 70-lukua käsittelevästä ketjusta sain sellaisen kuvan, että kovin nuoret ovat menneinä vuosikymmeninä huolehtineet esim kodin pikku ostoksista.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:27"]Tuntui vähän kummalliselta kun terkkari päivitteli että onko lapseni siis 5-vuotias!? Menee vuoden päästä eskariin!? Jäin vähän ihmettelemään miksi se oli moisen hämmästelyn aihe ja jäi harmittamaan kun en ihmetykseltäni saanut kysyttyä mitä siinä niin hämmästeli. Tuskin kuitenkaan mitään vakavaa?? Kai olisi muuten sanonut suoraan?
[/quote]
Muuten vaan jutteli eskarin aloituksesta..
"Tekö olitte se rouva, jolla on muistihäiriöitä?" -?? mieli teki vastata: En muista maininneeni
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:28"]"Tekö olitte se rouva, jolla on muistihäiriöitä?" -?? mieli teki vastata: En muista maininneeni
[/quote]
:D
"On se hyvä, että joulu meni ja herkut onkin varmaan sitten kaikki syöty" tokaisi eläkeikää lähestyvä th kun oli paino noussut hieman liikaa loppuraskaudessa. Itkuhan siinä pääsi raskaushormoneissa ja kuitenkin olin ihan hoikka ennen raskautta. Tosin se paino nousi sitten kyllä aika paljon raskausaikana. Olisi kuitenkin voinut vähän tahdikkaammin asiansa esittää.
Neuvolassa suositeltiin hankkimaan Ruskovillan silkkimyssy, koska tuntuu samalta kuin kohdunseinämä vauvan poskea vasten. Ihmettelin itsekseni mistä hän sellaista tietää ja kuinka yhtä tuotetta voidaan noin edes mainostaa :)
"Älkää antako vauvan pompotella" - vauva oli 5 kk. "En ole koskaan moisesta kuullutkaan" - vastaus arveluuni siitä, että vauva olisi porkkanalle allerginen
1 v. neuvolassa huolestuttiin kun poika ei puhunut tarpeeksi. Puheterapiaan olisivat halunneet laittaa.
Seuraavalla kerralla terkkari säikähti että onpa pojan pää kasvanut viime kerrasta. Lääkäri kutsuttiin paikalle. Hän totesi myös pojalla on vain niin paksu tukka että vaikuttaa mittaustulokseen.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 19:54"]Terkka oli hämillään, kun tytöllä oli päällään body, jossa oli sinistä ja punaista yhtä paksuina raitoina: "onpas reipas poika...eiku tyttö...eikun kyllähän se poika on, kun on tota sinistä!" Sanoin että siinä on yhtä paljon punaista, ja ihan tyttö on. Oli aika nolona se terkka. [/quote] Tuo on käynyt taatusti kaikille terkkareille :-D Ei niistä vauvoista aina heti selvää saa :-)
[/quote]
Eikös se olisi helppoa tarkistaa koneelta ennen kuin asiakas astuu ovesta sisään, tai vaikka siinä ihan käynnin aikanakin, jos on epäselvyyttä. Tai luulis, että jos on juuri kutsunut lapsen nimellä sisään huoneeseen, sen voisi vielä muistaakin, sukupuolen siis.
Tämä nyt ei tapahtunut neuvolassa vaan laitoksella synnytyksen jälkeen. Pyysin vauvalle korviketta, kun huusi nälkäänsäja maitoa ei tullut tarpeeksi. Hoitajan vastaus: Ei ole hyvä antaa korviketta kun siinä on niin paljon sitä sokeria.
Siis häh..?? Vieläkin mietityttää toi kommentti. Muutenkin olivat nihkeitä korvikkeen suhteen ja lopulta jouduin korottaa ääntä yhdelle hoitajalle kun lasta olisi pitänyt nälässä pitää. Tulee varmaan hoitajille yllätyksenä, että sektion jälkeen sitä maitoa ei sieltä tisseistä suihkuamalla tule.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:03"]Meidän 2v oltiin laittamassa puheterapiaan, kun ei suostunut nimeämään porkkanaa
[/quote]
Ei varmasti puhunut paljon muutakaan neuvolassa. Ei sen yhden sanan takia laiteta :-)
[/quote]
Ja puheterapian tarjoamisesta ei kannata loukkaantua. Lapsen etua siinä ajatellaan, jotta kehitys etenee. Itsekästä vanhemmilta olla otottamatta apua vastaan.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:03"]Meidän 2v oltiin laittamassa puheterapiaan, kun ei suostunut nimeämään porkkanaa
[/quote]
[/quote]
Itse asiassa kyllä puhui ja nimesi kirjasta elukoita. Oli vähän innokas sijainen ja kun kysyin omalta neuvolatädiltä, että mitäs hittoa, niin hän sanoi ettei todellakaan ole tarvetta puheterapiaan
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:15"]Ei mitään erityisen omituista, mutta kun lapsi täytti 5, opastettiin että lapsen olisi hyvä alkaa jo käydä kaupassa itsenäisesti, harjoitella vähän sitä maitopurkin hakemista. Juuh, ei mun lapsi, ja varsinkaan sillä asuinalueella, todellakaan olisi osannut käydä kaupassa, saati että olisin päästänyt häntä kauppareissulle. Ihmettelin silloin, että no kuinka itsenäisiä muiden lapset oikein on, ja missä ne oikein asuu, kun itse en ole koskaan nähnyt noin pieniä yksin liikenteessä.
[/quote]
Jos hän oli jäänyt jumiin menneisyyteen, kun lasten annettin kulkea vapaammin? Ainakin 70-lukua käsittelevästä ketjusta sain sellaisen kuvan, että kovin nuoret ovat menneinä vuosikymmeninä huolehtineet esim kodin pikku ostoksista.
[/quote]
Meidän asuinpaikka on turvallinen lintukoto Helsingissä, pienessä lähikaupassa lapset käyvät ostamassa esimerkiksi jäätelöä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 19:54"]Terkka oli hämillään, kun tytöllä oli päällään body, jossa oli sinistä ja punaista yhtä paksuina raitoina: "onpas reipas poika...eiku tyttö...eikun kyllähän se poika on, kun on tota sinistä!" Sanoin että siinä on yhtä paljon punaista, ja ihan tyttö on. Oli aika nolona se terkka. [/quote] Tuo on käynyt taatusti kaikille terkkareille :-D Ei niistä vauvoista aina heti selvää saa :-)
[/quote]
Eikös se olisi helppoa tarkistaa koneelta ennen kuin asiakas astuu ovesta sisään, tai vaikka siinä ihan käynnin aikanakin, jos on epäselvyyttä. Tai luulis, että jos on juuri kutsunut lapsen nimellä sisään huoneeseen, sen voisi vielä muistaakin, sukupuolen siis.
[/quote]
Näin ja muutenkin idioottimaisia tuollaiset oletukset tyttöjen ja poikien väreistä.
Asuimme peinellä paikkakunnalla, jossa asujaimisto koostui pääosin armeijan kantahenkilökunnasta.
Menin poikani kanssa hänen 1-vuotis neovolaan. Neuvolassa poikaani kehuttiin ja kaikki meni hyvin.
Neuvolan työntekijä kysyi siinä sitten, kun olimme jo pukemassa ja tekemässä lähtöä, että onko siellä naapurissa samanikäistä leikkikaveria?
Vastasin että saman ikäinen löytyy naapurista. Työntekijä vastasi siihen: Niiin se on se xxxx xxxxxx. Ei sen kanssa kyllä mitkään leikit onnistu. Se on kyllä semmoinen. Ja puisteli päätään.
Olin tyrmistynyt.
Äitiysneuvolasta ei tule mitään mieleen, mutta ehkäisyneuvolassa sattui kerran kohdalle erittäin huonokuuloinen terkka. Olisin halunnut siinä keskustella että mitä vaihtoehtoja olisi ehkäisyn suhteen jotka itselleni sopisivat, mutta kun sille piti huutaa kaikki niin että kuului käytävään varmasti ja se huusi samanlain takaisin. Ihan tarpeeksi jo se papakokeen ottaminen;"NYT MINÄ RAPSUTAN TÄÄLTÄ TÄLLÄ TIKULLA!!!"
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 19:54"]Terkka oli hämillään, kun tytöllä oli päällään body, jossa oli sinistä ja punaista yhtä paksuina raitoina: "onpas reipas poika...eiku tyttö...eikun kyllähän se poika on, kun on tota sinistä!" Sanoin että siinä on yhtä paljon punaista, ja ihan tyttö on. Oli aika nolona se terkka.
[/quote]
Tuo on käynyt taatusti kaikille terkkareille :-D
Ei niistä vauvoista aina heti selvää saa :-)