Koulussa eilen 3 eri opella tehtävä, mitä teitte kesällä
Lapsi sanoi illalla, että tuntui kurjalta kun sitä jankattiin joka tunnilla, oli vaikea keksiä mitään, kun ei me oikein käyty missään, kun sä äiti olit sairaslomalla.
Miksi pitää tuollaisa tehdä, että julkisesti ruoditaan, kenellä on ollut hienoimmat reissut? Olen yksinhuoltaja, ja nyt olin vielä pitkällä sairauslomalla leikkauksen takia, että en kuukauteen päässyt juuri kotiovea kauemmas auttamatta.
Kommentit (69)
En minäkään keskituloinen ja parisuhteessa elävä saa säästöön tuosta vaan matkoja. Asuinpaikka on meillä tärkeämpi kuin lomamatkat eli hyvin turvattomissa lähiöissä eläneenä valitsimme tällaisen taajaman, vaikka se tarkoittaakin, että auto on aivan pakollinen. Omakotitalo on jo vanha (uuteen ei tällä seudulla olisi varaa), kesällä tehtiin katto- ja putkiremppa johon hupeni säästöt ja lisäksi vielä piti lainaakin ottaa. Keittiötä ja kylppäriä pitäisi nyt vielä rempata, mutta pakko säästää vähän rahaa.
Yritämme elää ns. keskiluokkaisesti eli tokihan tiukalla säästökuurilla jotain jäisi enemmänkin säästöön mutta pidämme sitä arjen sujuvuutta tärkeämpänä kuin kerran vuodessa tehtyä viikon matkaa. Mieluummin nätit ja säänmukaiset vaatteet, terveellistä ruokaa, hyvät harrastukset kuin Meksikon matka. Valinnoistahan tässä on kyse. En arvosta sitä elokuun ensimmäisen koulupäivän kyselykierrosta niin merkittäväksi, että sen takia luovuttaisiin hyvistä harrastuksista tai turvallisesta asuinympäristöstä.
Tänä kesänä lapsi kävi kummintätinsä kanssa Ruotsin risteilyllä. Ei muistanut kertoa sitä. Sen sijaan kertoi pyöräretkestä ja uimahallireissuista. Viime talvena käytiin hiihtämässä ja paistettiin nuotiolla makkaraa. Kertoi siitä koulussa. Viime vuoden syyslomalla käytiin Heurekassa. Kertoi siitä koulussa.
Tänä kesänä ollaan käyty myös kirjastossa, tuttavaperheen mökillä, mummolassa ja sukulaisen häissä, joiden takia yövyttiin hotellissa. Mutta lapsi kertoi pyöräretkestä ja uimahallireissuista.
Lapsen luokkatoveri käy joka ikinen joululoma Kanarian saarilla ja aina kesäisin Kreikassa. Ei taida sekään tuntua enää miltään nykylapsista. Oma lapseni totesi, että ainahan se käy vaan noissa kohteissa. Varmaan lapsi käy kesällä uimassa, mummolassa ja vaikka missä mutta kun se vanhempi ennen koulun alkua jankuttaa noista ulkomaamatkoista, niin jää pois ne oikeasti mielenkiintoisimmat tapahtumat.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:57"]
Lapsi sanoi illalla, että tuntui kurjalta kun sitä jankattiin joka tunnilla, oli vaikea keksiä mitään, kun ei me oikein käyty missään, kun sä äiti olit sairaslomalla.
Miksi pitää tuollaisa tehdä, että julkisesti ruoditaan, kenellä on ollut hienoimmat reissut? Olen yksinhuoltaja, ja nyt olin vielä pitkällä sairauslomalla leikkauksen takia, että en kuukauteen päässyt juuri kotiovea kauemmas auttamatta.
[/quote]
Menepäs yh takaisin sinne koulunpenkille. Otsikko taas sellaista siansaksaa että...
Meidän tyttö on hyvin ujo, eikä uskalla puhua luokassa oikein mitään. Käytiin tänä kesänä Skansenissa, Gröna Lundissa, Pariisissa, Eurodisneyssä ja parissa kotimaan huvipuistossa.
Kun oli tullut tytön vuoro kertoa, mitä oli tehty, oli saanut soperrettua hiljaisella äänellä että oli käynyt huvipuistossa ja uimassa.
En kuitenkaan vedä tästä herneitä nenään, enkä usko että tyttärelle tulee tuosta erityisen paha mieli.
En ymmärrä miten kukaan voi pahoittaa mielensä tuollaisesta. Se mitä lapsi kesällä on tehnyt ja mitä lapsi vastaa tehneensä, ovat kaksi ihan eri asiaa. Uskon, että myös opettajat tietävät tämän.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:39"]
Siitähän kunnon kesä on tehty, että lapsilla on vapaus olla tekemättä hittojakaan! Olla kavereiden kanssa, pelata jalkapalloa, käydä uimassa rakennella majoja, lukea kirjaston kirjoja yms...ihan ilmaista tekemistä. Te vanhemmat vaan täytätte lapsenne pään näillä pakko tehdä reissuilla, joilla voitte luoda omalle egollenne jatkon. Ei lapset sellaista kaipaa vaan omaa aikaa! Antaa lapsille tilaa käyttää sitä mielikuvistusta niistä ne parhaimmat tarinat syntyy. Äläkä sinä ap periytä sitä itsesääliäsi lapsillesi vain siksi, että olet yh.
[/quote]
En minä sääli itseäni, minä olen voittaja. Jätin henkisesti väkivaltaisen alkoholistimiehen ja pidän lapsesta hyvän huolen. -ap
[/quote]
Mitaliko pitäisi lähettää?! Lapsiko teki miehestä agressiivisen alkoholistin?!
[/quote]
Ei tietenkään, nyt en ymmärrä mistä temmot tuollaiset aggressiot. Enkä tarvitse mitalia, ei tässä minusta ollut kyse ollenkaan. -ap
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:12"]
Kyllä mua kans ärsyttää nämä kyselyt loma-ajan tekemisistä. Kun on vähän rahaa, niin ei voi reissata juuri missään. Pienenä nuo menikin ihan kivasti nuo kyselyt, lapset kertoivat, että käytiin uimassa, nukuttiin omalla pihalla teltassa, käytiin eväsretkillä, pyöräiltiin, kävi serkkuja kylässä yms. Mutta joskus tuossa 5. luokalla lapset tajusivat, että muut käyvät reissuilla ja alkoi itku siitä, että miten kehtaan kertoa kesästä, kun ei meillä tehty mitään erityistä. Tänä kesänä kun oli vielä niin sateista, niin eipä hirveästi voinut edes retkeillä, uimassa tarkeni käydä peräti yhden kerran. Luokkakaverit olivat monet olleet etelän lomalla, jotkut Lapissa, laivaristeilyllä, yksi Lontoossa, joku mökillä, mummolassa jne. Ihan itseänikin itketti, että näin köyhääkö meillä tosiaan on. Meillä ei ole edes mummoloita, jossa voisi käydä lomalla.
No eihän se maailman loppu ole, ja pitää tottua siihen, että kaikilla ei vaan ole varaa. Kurjalta se silti tuntuu, kun seuraavat lomakyselyt on edessä syysloman jälkeen, sitten joululoman ja hiihtoloman jälkeen..
[/quote]
Eikö teillä ole mitään mahdollisuutta sitten joskus säästää jotain reissua varten? Harvalla sitä on varaa könttäsummana maksaa mitään reissuja, mutta esim. aurinkosäästötilin avaamalla me saatiin helposti vuodessa säästettyä Meksikon matka ja tilillä kun oli pieni korkokin, niin saatiin liittymälennot sillä kuitattua. Alatte nyt säästää niin pääsette edes joskus yhdessä muuallekin kuin oman paikkakunnan uimarannalle!
[/quote]
Tässäpä loistoesimerkki siitä miten asettautua pienituloisen elämään. Ihan vallan vuodessa voi säästää Meksikon matkan!
p.s. Mulla jää säästöön 20e kuukaudessa, millaisen matkan saa vuoden säästöillä nelihenkinen perhe?
[/quote]
Kerrotko sun tulot ja menot, niin voidaan yhdessä miettiä, miksei jää enempää kuin 20e/kk säästöön?
Toi mun esimerkki oli huono, mutta ainoa kerta kun ko. tiliä käytin niin otin vaan esimerkkinä. Tietty summat ja matkakohteet sen mukaan. Joku bulgarian viikko maksaa 300e/nuppi, ei se nyt älytön homma ole saada sitä säästöön pikkuhiljaa.
[/quote]
Usko pois, se on ihan älytön homma sellaiselle, joka on mennyt pyöräyttämään neljä lasta ja vasta sitten käynyt miettimään, onko niihin lapsiin oikeasti varaa...
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:22"]
Siitähän kunnon kesä on tehty, että lapsilla on vapaus olla tekemättä hittojakaan! Olla kavereiden kanssa, pelata jalkapalloa, käydä uimassa rakennella majoja, lukea kirjaston kirjoja yms...ihan ilmaista tekemistä. Te vanhemmat vaan täytätte lapsenne pään näillä pakko tehdä reissuilla, joilla voitte luoda omalle egollenne jatkon. Ei lapset sellaista kaipaa vaan omaa aikaa! Antaa lapsille tilaa käyttää sitä mielikuvistusta niistä ne parhaimmat tarinat syntyy. Äläkä sinä ap periytä sitä itsesääliäsi lapsillesi vain siksi, että olet yh.
[/quote]
En minä sääli itseäni, minä olen voittaja. Jätin henkisesti väkivaltaisen alkoholistimiehen ja pidän lapsesta hyvän huolen. -ap
[/quote]
Mikä oli motiivisi tuoda esille aloituksessa, että olet yksinhuoltaja?!
[/quote]
Selittää, miksi huvipuistoja ja matkoja ei ole ollut. Kuvasi taloudellisia resursseja. Sairasloma mainittiin siksi, että myös muut omat resurssit olivat kortilla kehittää lapselle pyöräretkiä ja telttailua tms. -ap
[/quote]
Yksinhuoltajuus = huonot taloudelliset resurssit.
Sinustako kahden vanhemman perheissä ei ole mahdollista vastaavat taloudelliset resurssit.
Teltan nyt voi pystyttää vaikka taloyhtiön pihalle, joilta saa alle parinkympin.
Mutta laiskojen vanhempien nyt vaan pitään löytää niitä pirun huonoja tekosyitä puolustaessaa omia heikkouksiaan, joilla oikeuttaa pitämään lapset koko kesän neljän seinän sisällä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Selittää, miksi huvipuistoja ja matkoja ei ole ollut. Kuvasi taloudellisia resursseja. Sairasloma mainittiin siksi, että myös muut omat resurssit olivat kortilla kehittää lapselle pyöräretkiä ja telttailua tms. -ap
[/quote]
Sinustako kahden vanhemman perheissä ei ole mahdollista vastaavat taloudelliset resurssit.
Teltan nyt voi pystyttää vaikka taloyhtiön pihalle, joilta saa alle parinkympin.
Mutta laiskojen vanhempien nyt vaan pitään löytää niitä pirun huonoja tekosyitä puolustaessaa omia heikkouksiaan, joilla oikeuttaa pitämään lapset koko kesän neljän seinän sisällä.
[/quote]
Minusta taas on erikoista, että haukut sairaslomalaista laiskaksi. Et tiedä, mistä ap on sairaslomalla. Voi olla selkä hajalla, tehty jokin sydänleikkaus tai vaikkapa syöpähoidot. Noissa yhdessäkään ei pystetä telttaa eikä organisoida lapsille kovin vaihtelevaa ohjelmaa, kun jopa kävely ja istuminen voivat olla erittäin tuskallista. Ap mainitsee jo aloituksessaan että sairaslomaa on monta kuukautta joten mistään pienestä vaivasta ei ole kyse eikä silloin voi alkaa määkiä että ihminen on laiska, kun ei ole järjestänyt ohjelmaa. Voin vakuuttaa että esim. syöpähoitojen aikana ei olo ole niin hehkeä että voitaisiin edes ruokaa tehdä yhdessä enkä usko, että ap:n lapsi kokee kokkauksen muutenkaan kesän kohokohdaksi.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:06"]
Tuollaisilla tehtävillä saadaan kartoitettua huomaamatta, joissakin tapauksissa, jos lapsi on niin huonoista oloista että asiaan olisi syytä puuttua.
[/quote]
Juuri niin. Että mitä lapsi nostaa itse esille. Jos esille ei nouse mitään kivaa, esim. yhteinen tekeminen perheen kanssa (ihan vaikka uintireissut, pyöräily, leipominen) tai kavereiden kanssa oleminen, niin silloin se on viesti jostain. Jos lapsi ei "muista" mitään, sekin on viesti jostain. Ehkä sosiaalisista ongelmista, ehkä kognitiivisista ongelmista, että lapsi ei kykene hahmottamaan asioita ikätasolleen kuuluvalla tavalla. Ei se ole mikään "kenellä on ollut hulppein lomareissu" -tsekkaus.
[/quote]
Oletko ikinä keskustellut lasten kanssa? Eihän ne edes muista mitä ovat koulussa/tarhassa syöneet ruuaksi! :D Ei todellakaan voi mitään johtopäätöksiä vetää lapsen kotioloista sen perusteella, että mitä lapsi muistaa kesästä. "Sekin on viesti jostain jos ei muista mitään" my ass. Toivon todella että et työskentele lasten parissa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minusta taas on erikoista, että haukut sairaslomalaista laiskaksi. Et tiedä, mistä ap on sairaslomalla. Voi olla selkä hajalla, tehty jokin sydänleikkaus tai vaikkapa syöpähoidot. Noissa yhdessäkään ei pystetä telttaa eikä organisoida lapsille kovin vaihtelevaa ohjelmaa, kun jopa kävely ja istuminen voivat olla erittäin tuskallista. Ap mainitsee jo aloituksessaan että sairaslomaa on monta kuukautta joten mistään pienestä vaivasta ei ole kyse eikä silloin voi alkaa määkiä että ihminen on laiska, kun ei ole järjestänyt ohjelmaa. Voin vakuuttaa että esim. syöpähoitojen aikana ei olo ole niin hehkeä että voitaisiin edes ruokaa tehdä yhdessä enkä usko, että ap:n lapsi kokee kokkauksen muutenkaan kesän kohokohdaksi.
[/quote]
Jos on niin sairas, että ei normaalista arjesta selviä lapsen kansa järjestetään hoitoapua!
Tuollaisilla tehtävillä saadaan kartoitettua huomaamatta, joissakin tapauksissa, jos lapsi on niin huonoista oloista että asiaan olisi syytä puuttua.
[/quote]
Juuri niin. Että mitä lapsi nostaa itse esille. Jos esille ei nouse mitään kivaa, esim. yhteinen tekeminen perheen kanssa (ihan vaikka uintireissut, pyöräily, leipominen) tai kavereiden kanssa oleminen, niin silloin se on viesti jostain. Jos lapsi ei "muista" mitään, sekin on viesti jostain. Ehkä sosiaalisista ongelmista, ehkä kognitiivisista ongelmista, että lapsi ei kykene hahmottamaan asioita ikätasolleen kuuluvalla tavalla. Ei se ole mikään "kenellä on ollut hulppein lomareissu" -tsekkaus.
[/quote]Jep. Mahdolliset kognitiiviset ongelmat, kehityshäiriöt ynnä muut kartoitetaan vuosittain siten, että luokan- tai aineenopettajan koulutuksen saanut henkilö kysyy lapselta, mites kesä meni. Tutkimus suoritetaan 20-30 ikätoverin läsnä ollessa.
Välillä tämä luokan- tai aineenopettajan koulutuksen saanut henkilö myös yhtäkkiä huutaa lapsen korvan juuressa PÖÖ! Onhan se nimittäin viesti jostain, miten lapsi siihen reagoi.
Mua ei oo muina vuosina ärsyttänyt tuo kysymys, mutta tänä vuonna kyllä, kun lapsi tuli suunnilleen itkien koulusta kotiin. Miehen isä joka oli lapselle tosi läheinen kuoli heinäkuun alussa ja lapsi on ollut jo siitä ihan rikki, eikä tietysti menty mihinkään kesälomalla, kun oli hautajaista sun muuta järjestettävänä ja vielä kaksi päivää ennen koulun alkua kuoli koira. Lapsi oli koulussa sanonut, että ei tehnyt mitään erityistä, oli vaan kotona ja ei halua kertoa muuta, koska ei halunnut kertoa kaikille ja ope oli vaan jatkanut tenttaamista, että "miksi? Mitä on tapahtunut kerrohan nyt." Miksi ei voi uskoa, kun toinen tulee surullisena kouluun ja ilmoittaa ettei tahdo puhua asiasta, tai ainakin olis jättänyt tenttaamiset siihen että muut on lähteneet luokasta.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:47"]
Mua ei oo muina vuosina ärsyttänyt tuo kysymys, mutta tänä vuonna kyllä, kun lapsi tuli suunnilleen itkien koulusta kotiin. Miehen isä joka oli lapselle tosi läheinen kuoli heinäkuun alussa ja lapsi on ollut jo siitä ihan rikki, eikä tietysti menty mihinkään kesälomalla, kun oli hautajaista sun muuta järjestettävänä ja vielä kaksi päivää ennen koulun alkua kuoli koira. Lapsi oli koulussa sanonut, että ei tehnyt mitään erityistä, oli vaan kotona ja ei halua kertoa muuta, koska ei halunnut kertoa kaikille ja ope oli vaan jatkanut tenttaamista, että "miksi? Mitä on tapahtunut kerrohan nyt." Miksi ei voi uskoa, kun toinen tulee surullisena kouluun ja ilmoittaa ettei tahdo puhua asiasta, tai ainakin olis jättänyt tenttaamiset siihen että muut on lähteneet luokasta.
[/quote]Eiku se on kato viesti jostain.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:47"]
[/quote]
Pistät varmaan palautetta opettajalle.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:43"]
[/quote]
[/quote]Jep. Mahdolliset kognitiiviset ongelmat, kehityshäiriöt ynnä muut kartoitetaan vuosittain siten, että luokan- tai aineenopettajan koulutuksen saanut henkilö kysyy lapselta, mites kesä meni. Tutkimus suoritetaan 20-30 ikätoverin läsnä ollessa.
Välillä tämä luokan- tai aineenopettajan koulutuksen saanut henkilö myös yhtäkkiä huutaa lapsen korvan juuressa PÖÖ! Onhan se nimittäin viesti jostain, miten lapsi siihen reagoi.
[/quote]
Reps ja kops :D
Ap valottaa sen verran, että oli iso leikkaus, ja olin todella kipeä, en päässyt paljon liikkumaan, ja kaikki nostaminen oli kielletty. En voinut mennä auttamaan teltan pystytyksessä, pyöräilemään, kävelylle, edes ajaa autoa, enkä leipoilla lapsen kanssa. Normaalisti kyllä tehdään kaikkea niitä ja paljon muuta.
Otsikosta kommenttina, että olen ihan koulutettu ihminen ja periaatteessa kielioppikin pitäisi sujua :), mutta asian tunkeminen otsikkoon niin että se siitä aukenisi avaamatta ketjua, taitaa olla taitolaji...
-ap
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos on niin sairas, että ei normaalista arjesta selviä lapsen kansa järjestetään hoitoapua!
[/quote]
Hoitoapua oli järjestetty, ruuat, kaupassakäynti ja hygieniakin oli kyllä kunnossa. Lapsella ei ollut mitään hätää, eikä tietysti yksinäistäkään. Mutta siinähän se sitten oli noin periaatteessa. Eikö tämä nyt mene kuitenkin vähän asian vierestä?
-ap
Joka kerta lapsilta kysytään loman jälkeen mitä he ovat tehneet lomallaan. Joskus lomakuulumisia kerrotaan, toisinaan niistä piirretään ja kirjoitetaan ja välillä näitä kaikkia. Ei tule yllätyksenä vaan johan nämä samat perustehtävät ovat olleet lomien jälkeen joka kerta edessä jo omana kouluaikana. Vanhemmat voivat auttaa lapsiaan jos tuntuu siltä lapsen on ehkä on vaikea keksiä asioita lomastaan tai lomalla on tapahtunut jotakin ikävää. Yhdessä voidaan etukäteen miettiä mitä lapsi haluaisi kertoa tai vanhempi voi jo etukäteen laittaa opettajalle viestiä, jos lapsen lomalla on tapahtunut jotakin lapselle erityisen surullista. Vanhemmille lomakyselyt eivät voi tulla yllätyksenä.
Eiköhän aika suuri osa lapsista kerro leikkimisistä, uimisista ja mummolavierailuista, riippumatta siitä onko loman aikana tehty aikuisten silmissä isompiakin asioita.
Joululoman jälkeen kerrotaan ylpeenä kaikki joululahjat.
Kyllä lapset arvostavat eri asioita kuin vanhemmat. Minä, mieheni ja 7-vuotias tyttäremme menimme tyttäremme 1. ja 2. luokan välisellä kesälomalla Amerikan matkalle ja vietimme kaksi päivää Orlandon Disney Worldissa. Paikka oli uskomaton, joten yhdessä päivässä ei olisi ehtinyt käydä kaikkea mielenkiintoista katsomassa. Siihen aikaan Leijonakuningas ja Pocanhontas olivat kuumaa kamaa ja nähtiin mm. todella vaikuttavia näistä saduista tehtyjä live-esityksiä.
Kun koulussa piti kirjoittaa kesän merkittävin ja mieleenpainuvin asia, tyttäremme oli kertonut, että "Kesän ihanin asia oli se, kun isi vei minut onkimaan Antti-sedän mökillä".... ja vasta sen jälkeen muut reissut. Siis kaikki huvipuistohörhötykset olivatkin mielenkiintoisimpia oikeastaan meille aikuisille, jotka kompensoimme oman lapsuutemme tapahtumaköyhyyttä. Olenkin nyt sitä mieltä, että halvalla saa lapselle (alle 10-vuotiaalle ainakin) ikimuistoisen ja ihanan kesän. Vain mielikuvitus on rajana.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:17"]
Tämä aloitus on ilmeisesti jatkoa sille viime viikon provolle.
[/quote]
Minulta meni varmaan ohi. Minulle tämä tuli eteen eilen illalla, kun lapsi valitti asiaa.
-ap