Koulussa eilen 3 eri opella tehtävä, mitä teitte kesällä
Lapsi sanoi illalla, että tuntui kurjalta kun sitä jankattiin joka tunnilla, oli vaikea keksiä mitään, kun ei me oikein käyty missään, kun sä äiti olit sairaslomalla.
Miksi pitää tuollaisa tehdä, että julkisesti ruoditaan, kenellä on ollut hienoimmat reissut? Olen yksinhuoltaja, ja nyt olin vielä pitkällä sairauslomalla leikkauksen takia, että en kuukauteen päässyt juuri kotiovea kauemmas auttamatta.
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:12"] Kyllä mua kans ärsyttää nämä kyselyt loma-ajan tekemisistä. Kun on vähän rahaa, niin ei voi reissata juuri missään. Pienenä nuo menikin ihan kivasti nuo kyselyt, lapset kertoivat, että käytiin uimassa, nukuttiin omalla pihalla teltassa, käytiin eväsretkillä, pyöräiltiin, kävi serkkuja kylässä yms. Mutta joskus tuossa 5. luokalla lapset tajusivat, että muut käyvät reissuilla ja alkoi itku siitä, että miten kehtaan kertoa kesästä, kun ei meillä tehty mitään erityistä. Tänä kesänä kun oli vielä niin sateista, niin eipä hirveästi voinut edes retkeillä, uimassa tarkeni käydä peräti yhden kerran. Luokkakaverit olivat monet olleet etelän lomalla, jotkut Lapissa, laivaristeilyllä, yksi Lontoossa, joku mökillä, mummolassa jne. Ihan itseänikin itketti, että näin köyhääkö meillä tosiaan on. Meillä ei ole edes mummoloita, jossa voisi käydä lomalla. No eihän se maailman loppu ole, ja pitää tottua siihen, että kaikilla ei vaan ole varaa. Kurjalta se silti tuntuu, kun seuraavat lomakyselyt on edessä syysloman jälkeen, sitten joululoman ja hiihtoloman jälkeen.. [/quote] Eikö teillä ole mitään mahdollisuutta sitten joskus säästää jotain reissua varten? Harvalla sitä on varaa könttäsummana maksaa mitään reissuja, mutta esim. aurinkosäästötilin avaamalla me saatiin helposti vuodessa säästettyä Meksikon matka ja tilillä kun oli pieni korkokin, niin saatiin liittymälennot sillä kuitattua. Alatte nyt säästää niin pääsette edes joskus yhdessä muuallekin kuin oman paikkakunnan uimarannalle! [/quote] niin niin naiivi.
[/quote]
Mitenkä niin? Eikö ole varaa oikeasti laittaa lasten takia syrjään tililtä koskaan yhtään mitään? Miksette tee asialle jotain? Itse olen opiskellut, opiskellut ja taas kerran opiskellut, jotta en joutuisi ikinä sellaiseen tilanteeseen, etten voisi tarjota lapsilleni elämyksiä niiden perustarpeiden sijaan. Mitä te olette tehneet asian eteen?
[/quote]
Opiskellut, tehnyt töitä, mennyt naimisiin ja saanut lapsia. Ja sitten eronnut, minkä jälkeen elintaso on romahtanut. Miten naiivia, että kaikilla jää säästöön, ja että se on vain itsestä kiinni.
[/quote]
Itsekin olen eronnut, mutta kykenen silti säästämään. Eikä niitä säästöjä opiskelujen ja äitiyslomien jne. takia edes ole hurjia määriä, mutta nyt kun ne lomat on lusittu niin jää taas joka kuukausi jotain säästöönkin. Jos olette kokopäivätyössä, niin oudolta kuulostaa ettei mitään voi laittaa säästöön.
Ah...yksinhuoltajuus mikä ihana syy rypeä itsesäälissä ja hakea empatiaan. Jaxuhaleja.<3
Pahvilaatikosta ne parahaimmat leikit saa. Minä painotan aina, että tarinan voi myös keksiä! Itse asiasta niistä saa paremmn tarinnan kuin pakkokivasta huvipuistoissa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:12"]
Kyllä mua kans ärsyttää nämä kyselyt loma-ajan tekemisistä. Kun on vähän rahaa, niin ei voi reissata juuri missään. Pienenä nuo menikin ihan kivasti nuo kyselyt, lapset kertoivat, että käytiin uimassa, nukuttiin omalla pihalla teltassa, käytiin eväsretkillä, pyöräiltiin, kävi serkkuja kylässä yms. Mutta joskus tuossa 5. luokalla lapset tajusivat, että muut käyvät reissuilla ja alkoi itku siitä, että miten kehtaan kertoa kesästä, kun ei meillä tehty mitään erityistä. Tänä kesänä kun oli vielä niin sateista, niin eipä hirveästi voinut edes retkeillä, uimassa tarkeni käydä peräti yhden kerran. Luokkakaverit olivat monet olleet etelän lomalla, jotkut Lapissa, laivaristeilyllä, yksi Lontoossa, joku mökillä, mummolassa jne. Ihan itseänikin itketti, että näin köyhääkö meillä tosiaan on. Meillä ei ole edes mummoloita, jossa voisi käydä lomalla.
No eihän se maailman loppu ole, ja pitää tottua siihen, että kaikilla ei vaan ole varaa. Kurjalta se silti tuntuu, kun seuraavat lomakyselyt on edessä syysloman jälkeen, sitten joululoman ja hiihtoloman jälkeen..
[/quote]
Eikö teillä ole mitään mahdollisuutta sitten joskus säästää jotain reissua varten? Harvalla sitä on varaa könttäsummana maksaa mitään reissuja, mutta esim. aurinkosäästötilin avaamalla me saatiin helposti vuodessa säästettyä Meksikon matka ja tilillä kun oli pieni korkokin, niin saatiin liittymälennot sillä kuitattua. Alatte nyt säästää niin pääsette edes joskus yhdessä muuallekin kuin oman paikkakunnan uimarannalle!
[/quote]
Just näin. Olen totaali-yh ja lähihoitaja, silti saan säästettyä joka vuosi rahaa niin, että menemme etelän reissulle. Lapsia on toisaalta vain yksi mutta lapsen isä ei ole koskaan osallistunut lapsen elämään mitenkään, elarit kunnalta. Äitini on kuollut, isä vanhustenpalvelutalossa ja sisareni elää kans niukin rahavaroin perheensä kanssa. Että ei kyllä ole mitään rahahanoja meitin perheessä muuta kuin minun pieni liksani ja elarit. Kaupungin vuokra-asunnossa asutaan. Aina kumminkin olen saanut rahaa säästettyä, tosin joskus teen sivutöitä iltaisin ja sitten myyn ja ostan pääsääntöisesti kirpparilta. En ole koskaan kokenut, että meidän pieni perheemme olisi jotenkin hädän ja puutteen alainen. Lapsella kunnon vaatteet, täksi syksyksi ostin (käytetyn) älypuhelimen, retkeillää, reissataan lähiympäristössä mutta kerran vuodessa käydään ulkomailla (vinkki: Bulgaria ja Turkki ovat edullisia) ja sit kesällä matkustetaan Itä-Suomeen, josta olen kotoisin ja siellä lomaillaan lapsen kummien sekä tätini luona yhteensä muutama päivä. Ihan tarpeeksi ohjelmaa, ja se bussimatka Itä-Suomeenkaan ei maksa paljon nykyään, kun on halpabussifirmat sunmuut.
Missä ihmeen Tahdon asia - maassa te oikein elätte? Elin aivan tavanomaisessa (akateemisen) keskiluokan ympäristössä lapsuuteni ja ikinä en käynyt kesällä ulkomailla. Tai pari kertaa kyllä. En edes muistanut enää. Opettajalle mutisin että ajeltiin autolla ja käytiin Jyväskylässä jne. Nyt se pää pois blogei... perseestä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:06"]
Tuollaisilla tehtävillä saadaan kartoitettua huomaamatta, joissakin tapauksissa, jos lapsi on niin huonoista oloista että asiaan olisi syytä puuttua.
[/quote]
Lapsen kertomus voi toisaalta olla puutteellinen, jos hän ei muista eikä osaa kertoa niitä hyviä asioita vaan vaikka sen, että join limsaa ja söin jäätelöä.
[/quote]
Joo mutta jos jutuissa toistuvat kalja, nussiminen ja kirveskuolema niin hälytyskellot soivat.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:29"]
Missä ihmeen Tahdon asia - maassa te oikein elätte? Elin aivan tavanomaisessa (akateemisen) keskiluokan ympäristössä lapsuuteni ja ikinä en käynyt kesällä ulkomailla. Tai pari kertaa kyllä. En edes muistanut enää. Opettajalle mutisin että ajeltiin autolla ja käytiin Jyväskylässä jne. Nyt se pää pois blogei... perseestä.
[/quote]
No ei silloin ollutkaan tapana. Nyt halpalentojen aikakautena on eri aika.
Entä kun opettajanhuoneessa rehtori nostattaa jokaisen opettajan ylös kertomaan omasta kesälomastaan ja pitää aloittaa "tein kesälomalla....." Tosi naurettavaa. Yläkoulun reksi, koulutus luokanopettaja ;))))
Siitähän kunnon kesä on tehty, että lapsilla on vapaus olla tekemättä hittojakaan! Olla kavereiden kanssa, pelata jalkapalloa, käydä uimassa rakennella majoja, lukea kirjaston kirjoja yms...ihan ilmaista tekemistä. Te vanhemmat vaan täytätte lapsenne pään näillä pakko tehdä reissuilla, joilla voitte luoda omalle egollenne jatkon. Ei lapset sellaista kaipaa vaan omaa aikaa! Antaa lapsille tilaa käyttää sitä mielikuvistusta niistä ne parhaimmat tarinat syntyy. Äläkä sinä ap periytä sitä itsesääliäsi lapsillesi vain siksi, että olet yh.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:06"]
Tuollaisilla tehtävillä saadaan kartoitettua huomaamatta, joissakin tapauksissa, jos lapsi on niin huonoista oloista että asiaan olisi syytä puuttua.
[/quote]
Lapsen kertomus voi toisaalta olla puutteellinen, jos hän ei muista eikä osaa kertoa niitä hyviä asioita vaan vaikka sen, että join limsaa ja söin jäätelöä.
[/quote]
Luuletko sinä etteivät yliopistossa koulutetut opettamisen ammattilaiset sitä tiedä?!
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:39"]
Siitähän kunnon kesä on tehty, että lapsilla on vapaus olla tekemättä hittojakaan! Olla kavereiden kanssa, pelata jalkapalloa, käydä uimassa rakennella majoja, lukea kirjaston kirjoja yms...ihan ilmaista tekemistä. Te vanhemmat vaan täytätte lapsenne pään näillä pakko tehdä reissuilla, joilla voitte luoda omalle egollenne jatkon. Ei lapset sellaista kaipaa vaan omaa aikaa! Antaa lapsille tilaa käyttää sitä mielikuvistusta niistä ne parhaimmat tarinat syntyy. Äläkä sinä ap periytä sitä itsesääliäsi lapsillesi vain siksi, että olet yh.
[/quote]
En minä sääli itseäni, minä olen voittaja. Jätin henkisesti väkivaltaisen alkoholistimiehen ja pidän lapsesta hyvän huolen. -ap
Kätsyähän se on kun saa 3 tehtävää hoidettua yhdellä kertaa. Esim kirjoittaa sen äikän aineen ja kääntää saman englanniksi jne.
Ihan näin palstailun opettamana kysyin minäkin eilen illalla mitä tokalle menevä kertoo kun ope kysyy mitä kesällä teit. Tulihan sieltä aivan toiset vastaukset, kuin mitä itselle oli jäänyt kesästä mieleen vaikka samoja puuhia lapsen kanssa tehtiin yhdessä. Jotain kesäkuun Linnanmäkikäyntiä lapsi ei noteeraa miksikään, koko homma ei häntä kiinnostanut sen enempää, mutta selostaa kyllä Kansallismuseon kokoelmien helmet.
Eikä reissattu ihmeemmin kun lapsenvahtisyistä pidettiin miehen kanssa lomat putkeen.
Voisin listata vaikka kuinka monta asiaa, joka lastani koulussa harmittaa. Kaikki ei vain ole samalla viivalla kaikissa asioissa. Siksi on tärkeää, että lapset oppivat nauttimaan siitä mitä saavat, eihä haaveilemaan jostain mitä muut saavat.
Kyllä mua kans ärsyttää nämä kyselyt loma-ajan tekemisistä. Kun on vähän rahaa, niin ei voi reissata juuri missään. Pienenä nuo menikin ihan kivasti nuo kyselyt, lapset kertoivat, että käytiin uimassa, nukuttiin omalla pihalla teltassa, käytiin eväsretkillä, pyöräiltiin, kävi serkkuja kylässä yms. Mutta joskus tuossa 5. luokalla lapset tajusivat, että muut käyvät reissuilla ja alkoi itku siitä, että miten kehtaan kertoa kesästä, kun ei meillä tehty mitään erityistä. Tänä kesänä kun oli vielä niin sateista, niin eipä hirveästi voinut edes retkeillä, uimassa tarkeni käydä peräti yhden kerran. Luokkakaverit olivat monet olleet etelän lomalla, jotkut Lapissa, laivaristeilyllä, yksi Lontoossa, joku mökillä, mummolassa jne. Ihan itseänikin itketti, että näin köyhääkö meillä tosiaan on. Meillä ei ole edes mummoloita, jossa voisi käydä lomalla.
No eihän se maailman loppu ole, ja pitää tottua siihen, että kaikilla ei vaan ole varaa. Kurjalta se silti tuntuu, kun seuraavat lomakyselyt on edessä syysloman jälkeen, sitten joululoman ja hiihtoloman jälkeen..
[/quote]
Eikö teillä ole mitään mahdollisuutta sitten joskus säästää jotain reissua varten? Harvalla sitä on varaa könttäsummana maksaa mitään reissuja, mutta esim. aurinkosäästötilin avaamalla me saatiin helposti vuodessa säästettyä Meksikon matka ja tilillä kun oli pieni korkokin, niin saatiin liittymälennot sillä kuitattua. Alatte nyt säästää niin pääsette edes joskus yhdessä muuallekin kuin oman paikkakunnan uimarannalle!
[/quote]
Tässäpä loistoesimerkki siitä miten asettautua pienituloisen elämään. Ihan vallan vuodessa voi säästää Meksikon matkan!
p.s. Mulla jää säästöön 20e kuukaudessa, millaisen matkan saa vuoden säästöillä nelihenkinen perhe?
Tämä aloitus on ilmeisesti jatkoa sille viime viikon provolle.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:13"]
[/quote]
[/quote]
Tässäpä loistoesimerkki siitä miten asettautua pienituloisen elämään. Ihan vallan vuodessa voi säästää Meksikon matkan!
p.s. Mulla jää säästöön 20e kuukaudessa, millaisen matkan saa vuoden säästöillä nelihenkinen perhe?
[/quote]
Kerrotko sun tulot ja menot, niin voidaan yhdessä miettiä, miksei jää enempää kuin 20e/kk säästöön?
Toi mun esimerkki oli huono, mutta ainoa kerta kun ko. tiliä käytin niin otin vaan esimerkkinä. Tietty summat ja matkakohteet sen mukaan. Joku bulgarian viikko maksaa 300e/nuppi, ei se nyt älytön homma ole saada sitä säästöön pikkuhiljaa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:46"]
[/quote]
En minä sääli itseäni, minä olen voittaja. Jätin henkisesti väkivaltaisen alkoholistimiehen ja pidän lapsesta hyvän huolen. -ap
[/quote]
Mikä oli motiivisi tuoda esille aloituksessa, että olet yksinhuoltaja?!
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:13"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kerrotko sun tulot ja menot, niin voidaan yhdessä miettiä, miksei jää enempää kuin 20e/kk säästöön?
Toi mun esimerkki oli huono, mutta ainoa kerta kun ko. tiliä käytin niin otin vaan esimerkkinä. Tietty summat ja matkakohteet sen mukaan. Joku bulgarian viikko maksaa 300e/nuppi, ei se nyt älytön homma ole saada sitä säästöön pikkuhiljaa.
[/quote]
Kyllä se kuule on ihan älytöntä saada kasaa, ennen kuin on kasassa niin hajoaa auto tai joku kodinkone. Ja auto pakollinen, mies ei pääse ilman sitä töihin eikä voi liikkua töissä. Tuloja ja menoja en erittele, sanon vain yhden sanan: konkurssi.
[/quote]
[/quote]
Mitaliko pitäisi lähettää?! Lapsiko teki miehestä agressiivisen alkoholistin?!
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:22"]
[/quote]
[/quote]
Mikä oli motiivisi tuoda esille aloituksessa, että olet yksinhuoltaja?!
[/quote]
Selittää, miksi huvipuistoja ja matkoja ei ole ollut. Kuvasi taloudellisia resursseja. Sairasloma mainittiin siksi, että myös muut omat resurssit olivat kortilla kehittää lapselle pyöräretkiä ja telttailua tms. -ap
Jep, kielletään kuulumisten kysely ryhmässä ettei kukaan vaan tunne oloaan eriarvoiseksi.