Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulussa eilen 3 eri opella tehtävä, mitä teitte kesällä

Vierailija
18.08.2015 |

Lapsi sanoi illalla, että tuntui kurjalta kun sitä jankattiin joka tunnilla, oli vaikea keksiä mitään, kun ei me oikein käyty missään, kun sä äiti olit sairaslomalla.

Miksi pitää tuollaisa tehdä, että julkisesti ruoditaan, kenellä on ollut hienoimmat reissut? Olen yksinhuoltaja, ja nyt olin vielä pitkällä sairauslomalla leikkauksen takia, että en kuukauteen päässyt juuri kotiovea kauemmas auttamatta.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen ne pääkohdat ja ne kerrataan jo kotona viimeisenä lomapäivänä. Eli käynti huvipuistossa, joka mainitaan, kaikki omat leikit, pyöräilyt, kaverin kanssa leikkiminen ja uiminen, nämä voi ihan mainita. Tuleehan siitä jo, ei siellä kysytäkään mitä sinä teit lomalla vaan mitä lapsi teki, lulisi että kouluikäinen lapsi osaa jotain tehdä ilman äitiäkin.

Vierailija
2/69 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsilla on kova halu kertoa, mitä on tehty. Tuohan on perinteinen tehtävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhempien tehtävä on kasvattaa lapselle itsetunto, joka ei romutu kesätekemis-tehtävästä.

Vierailija
4/69 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tehtävä ollut että "kenellä oli hienoin reissu". Lapsesi voi varmaan ihan hyvin kertoa, että autoin kesällä äitiä ja oltiin paljon kotona ja katsottiin leffoja tms. Miksi sitä omaa kesää pitäisi jotenkin hävetä? Minä olen täällä pitkällä sairaslomalla (kesäkuusta aina marraskuuhun näillä näkymin), eikä todellakaan käyty tänä kesänä reissussa, koska en pääse kotipihaa kauemmaksi ja olen hyvin väsynyt. Mitäkö tehtiin lasten kanssa? Leivottiin, katsottiin leffoja, luettiin luontokirjoja jne. kotipuuhia. Kyllä me ollaan meidän kesästä juteltu kaikille, eikä meillä muutenkaan ole ollut tapana polttaa hirmuisesti rahaa ja aikaa erilaisiin reissuihin ja muihin ja lapsille pitää voida jutella siitä millaista kesänvietto on omassa perheessä.

Vierailija
5/69 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisilla tehtävillä saadaan kartoitettua huomaamatta, joissakin tapauksissa, jos lapsi on niin huonoista oloista että asiaan olisi syytä puuttua.

Vierailija
6/69 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointtina voi toki ottaa sen, miksi se on ollut kolme kertaa. Ilmeisesti yläasteelainen kyseessä, kun opettajia on useita?

Perinteinen, hyvä tehtävä. Mutta jos samaa tehdään kaikilla tunneilla, niin kertoohan se myös siitä, miten opettajat ovat koulun alkuun valmistautuneet - eli ei mitenkään. 

Vierailija
7/69 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööööh, ei ne lapset välttämättä edes muista kesälomareissuja ja huvipuistokäyntejä. Esim. meillä 2-luokkalaiselta oli kysytty juurikin tuo "mitä teitte kesänä", ja hän oli vastannut, että oli leikkinyt kavereiden kanssa. Ope oli kuulemma kysellyt vähän tarkkemin ja poika siihen, että "leikittiin välillä sisällä ja sitten välillä oltiin ulkona".  Käytiin kumminkin kesällä Englannissa miehen vanhempien luona ja piipahdettiin Särkänniemessä & Koiramäessä sekä oltiin viikko vuokramökissä Tampereen lähellä... Ei ne lapset useinkaan muista ja/tai välitä kertoa kaikkea. He kertovat sen, mitä itse pitävät tärkeänä ja mikä on ollut hauskinta. En vetäisi mitään johtopäätöksiä tästä. Ehkä isommilla lapsilla voi olla eri asia. 

Tämä aloitus on muuten varmaan jo neljäs samanlainen... Jossa vatvotaan, että saako ope kysyä, mitä lapsi teki kesällä. Hohhoijaa...

Vierailija
8/69 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:06"]

Tuollaisilla tehtävillä saadaan kartoitettua huomaamatta, joissakin tapauksissa, jos lapsi on niin huonoista oloista että asiaan olisi syytä puuttua.

[/quote]

Lapsen kertomus voi toisaalta olla puutteellinen, jos hän ei muista eikä osaa kertoa niitä hyviä asioita vaan vaikka sen, että join limsaa ja söin jäätelöä.

Vierailija
9/69 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suuri leikkaus? Etkö ap kyennyt liikkumaan yhtään? Eikö sinulla ole yhtään tukiverkkoja? Tsemppiä paranemiseen, toivottavasti ensi kesä parempi! Omaa tilannetta ei kannata hävetä.

Vierailija
10/69 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:06"]

[/quote]

Juuri niin. Että mitä lapsi nostaa itse esille. Jos esille ei nouse mitään kivaa, esim. yhteinen tekeminen perheen kanssa (ihan vaikka uintireissut, pyöräily, leipominen) tai kavereiden kanssa oleminen, niin silloin se on viesti jostain. Jos lapsi ei "muista" mitään, sekin on viesti jostain. Ehkä sosiaalisista ongelmista, ehkä kognitiivisista ongelmista, että lapsi ei kykene hahmottamaan asioita ikätasolleen kuuluvalla tavalla. Ei se ole mikään "kenellä on ollut hulppein lomareissu" -tsekkaus.

Vierailija
11/69 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua kans ärsyttää nämä kyselyt loma-ajan tekemisistä. Kun on vähän rahaa, niin ei voi reissata juuri missään. Pienenä nuo menikin ihan kivasti nuo kyselyt, lapset kertoivat, että käytiin uimassa, nukuttiin omalla pihalla teltassa, käytiin eväsretkillä, pyöräiltiin, kävi serkkuja kylässä yms. Mutta joskus tuossa 5. luokalla lapset tajusivat, että muut käyvät reissuilla ja alkoi itku siitä, että miten kehtaan kertoa kesästä, kun ei meillä tehty mitään erityistä. Tänä kesänä kun oli vielä niin sateista, niin eipä hirveästi voinut edes retkeillä, uimassa tarkeni käydä peräti yhden kerran. Luokkakaverit olivat monet olleet etelän lomalla, jotkut Lapissa, laivaristeilyllä, yksi Lontoossa, joku mökillä, mummolassa jne. Ihan itseänikin itketti, että näin köyhääkö meillä tosiaan on. Meillä ei ole edes mummoloita, jossa voisi käydä lomalla.

No eihän se maailman loppu ole, ja pitää tottua siihen, että kaikilla ei vaan ole varaa. Kurjalta se silti tuntuu, kun seuraavat lomakyselyt on edessä syysloman jälkeen, sitten joululoman ja hiihtoloman jälkeen..

Vierailija
12/69 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ennen koulun alkua puheissa kerrannut, mitä kivaa muksut ovat tehneet. Keskityn telttailuun, retkeilyyn, puistoiluun... sukulointiin, uuteen serkkuun.
Vaikka tehtiin pari euroopan reissuakin ja särkät ja lintsit.
Haluan, että lapset saavat hyvän fiiliksen myös tavallisista asioista.

Vierailija
13/69 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:12"]

Kyllä mua kans ärsyttää nämä kyselyt loma-ajan tekemisistä. Kun on vähän rahaa, niin ei voi reissata juuri missään. Pienenä nuo menikin ihan kivasti nuo kyselyt, lapset kertoivat, että käytiin uimassa, nukuttiin omalla pihalla teltassa, käytiin eväsretkillä, pyöräiltiin, kävi serkkuja kylässä yms. Mutta joskus tuossa 5. luokalla lapset tajusivat, että muut käyvät reissuilla ja alkoi itku siitä, että miten kehtaan kertoa kesästä, kun ei meillä tehty mitään erityistä. Tänä kesänä kun oli vielä niin sateista, niin eipä hirveästi voinut edes retkeillä, uimassa tarkeni käydä peräti yhden kerran. Luokkakaverit olivat monet olleet etelän lomalla, jotkut Lapissa, laivaristeilyllä, yksi Lontoossa, joku mökillä, mummolassa jne. Ihan itseänikin itketti, että näin köyhääkö meillä tosiaan on. Meillä ei ole edes mummoloita, jossa voisi käydä lomalla.

No eihän se maailman loppu ole, ja pitää tottua siihen, että kaikilla ei vaan ole varaa. Kurjalta se silti tuntuu, kun seuraavat lomakyselyt on edessä syysloman jälkeen, sitten joululoman ja hiihtoloman jälkeen..

[/quote]

Eikö teillä ole mitään mahdollisuutta sitten joskus säästää jotain reissua varten? Harvalla sitä on varaa könttäsummana maksaa mitään reissuja, mutta esim. aurinkosäästötilin avaamalla me saatiin helposti vuodessa säästettyä Meksikon matka ja tilillä kun oli pieni korkokin, niin saatiin liittymälennot sillä kuitattua. Alatte nyt säästää niin pääsette edes joskus yhdessä muuallekin kuin oman paikkakunnan uimarannalle!

Vierailija
14/69 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kai nille lapsille kuitenkin voi järjestää jotain muistettavaa kesälomasta. Eihän se tarkoita matkustamista tai huvipuistoa. Jos muistelee itse taaksepäin niin mieleen tulee ne kun vanhemmat ovat heittäytyneet mukaan lasten leikkeihin ja piknik pihalla yms. Tuo itsetunto vastaus on myös hyvä, koska aina löytyy joku joka on käynyt useammassa huvipuistossa tai matkustanut kauemmaksi tms. 

Vierailija
15/69 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap. Meillä vanhin meni vasta eskariin, ja olen siitä onnellinen. Sielläkin varmaan kertoillaan kesän tekemisistä mutta en usko että lapset osaavat niin vielä vertailla. 

Mekään emme tehneet juuri mitään. Minä olen raskaana ja satutin jalkani juhannuksen tienoilla. Mies teki paljon remonttia jota oli pakko tehdä. Syytän itseäni kun olen ollut niin väsynyt etten yksinäni ole paljoa lasten kanssa jaksanut. Puuhamaassa käytiin, ja minä vein lapsia kylpylään kun oli niin kylmää koko ajan. Ja kyllä on tuntunut kurjalta, vaikka totta kai lapset on tykänneet kun olemme puistoilleet paljon ja käyty metsässä. 

Vierailija
16/69 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:12"]

[/quote]

Eikö teillä ole mitään mahdollisuutta sitten joskus säästää jotain reissua varten? Harvalla sitä on varaa könttäsummana maksaa mitään reissuja, mutta esim. aurinkosäästötilin avaamalla me saatiin helposti vuodessa säästettyä Meksikon matka ja tilillä kun oli pieni korkokin, niin saatiin liittymälennot sillä kuitattua. Alatte nyt säästää niin pääsette edes joskus yhdessä muuallekin kuin oman paikkakunnan uimarannalle!
[/quote] niin niin naiivi.

Vierailija
17/69 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmilla loma alkoi vasta elokuussa, joten eipä paljon ehditty erikoisia tehdä. Mietittiin jo valmiiksi ennen koulun alkua, mitä vastaavat näihin kysymyksiin

1. Oltiin kotona, kun isi ja äiti oli koko kesän töissä

2. Siivosin ja tein ruokaa ja pesin pyykkiä

3. Pelasin välillä, kun tuli vettä niin paljon, ettei voinut mennä rannalle

4. En tehnyt mitään erikoista näiden syiden takia

Mitä tuota keksimään mitään erikoista. Kotia ovat hoitaneet ja viihdyttäneet itseään, miten ovat keksineet

Vierailija
18/69 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:12"] Kyllä mua kans ärsyttää nämä kyselyt loma-ajan tekemisistä. Kun on vähän rahaa, niin ei voi reissata juuri missään. Pienenä nuo menikin ihan kivasti nuo kyselyt, lapset kertoivat, että käytiin uimassa, nukuttiin omalla pihalla teltassa, käytiin eväsretkillä, pyöräiltiin, kävi serkkuja kylässä yms. Mutta joskus tuossa 5. luokalla lapset tajusivat, että muut käyvät reissuilla ja alkoi itku siitä, että miten kehtaan kertoa kesästä, kun ei meillä tehty mitään erityistä. Tänä kesänä kun oli vielä niin sateista, niin eipä hirveästi voinut edes retkeillä, uimassa tarkeni käydä peräti yhden kerran. Luokkakaverit olivat monet olleet etelän lomalla, jotkut Lapissa, laivaristeilyllä, yksi Lontoossa, joku mökillä, mummolassa jne. Ihan itseänikin itketti, että näin köyhääkö meillä tosiaan on. Meillä ei ole edes mummoloita, jossa voisi käydä lomalla. No eihän se maailman loppu ole, ja pitää tottua siihen, että kaikilla ei vaan ole varaa. Kurjalta se silti tuntuu, kun seuraavat lomakyselyt on edessä syysloman jälkeen, sitten joululoman ja hiihtoloman jälkeen.. [/quote] Eikö teillä ole mitään mahdollisuutta sitten joskus säästää jotain reissua varten? Harvalla sitä on varaa könttäsummana maksaa mitään reissuja, mutta esim. aurinkosäästötilin avaamalla me saatiin helposti vuodessa säästettyä Meksikon matka ja tilillä kun oli pieni korkokin, niin saatiin liittymälennot sillä kuitattua. Alatte nyt säästää niin pääsette edes joskus yhdessä muuallekin kuin oman paikkakunnan uimarannalle! [/quote] niin niin naiivi.

[/quote]

Mitenkä niin? Eikö ole varaa oikeasti laittaa lasten takia syrjään tililtä koskaan yhtään mitään? Miksette tee asialle jotain? Itse olen opiskellut, opiskellut ja taas kerran opiskellut, jotta en joutuisi ikinä sellaiseen tilanteeseen, etten voisi tarjota lapsilleni elämyksiä niiden perustarpeiden sijaan. Mitä te olette tehneet asian eteen?

Vierailija
19/69 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:12"] Kyllä mua kans ärsyttää nämä kyselyt loma-ajan tekemisistä. Kun on vähän rahaa, niin ei voi reissata juuri missään. Pienenä nuo menikin ihan kivasti nuo kyselyt, lapset kertoivat, että käytiin uimassa, nukuttiin omalla pihalla teltassa, käytiin eväsretkillä, pyöräiltiin, kävi serkkuja kylässä yms. Mutta joskus tuossa 5. luokalla lapset tajusivat, että muut käyvät reissuilla ja alkoi itku siitä, että miten kehtaan kertoa kesästä, kun ei meillä tehty mitään erityistä. Tänä kesänä kun oli vielä niin sateista, niin eipä hirveästi voinut edes retkeillä, uimassa tarkeni käydä peräti yhden kerran. Luokkakaverit olivat monet olleet etelän lomalla, jotkut Lapissa, laivaristeilyllä, yksi Lontoossa, joku mökillä, mummolassa jne. Ihan itseänikin itketti, että näin köyhääkö meillä tosiaan on. Meillä ei ole edes mummoloita, jossa voisi käydä lomalla. No eihän se maailman loppu ole, ja pitää tottua siihen, että kaikilla ei vaan ole varaa. Kurjalta se silti tuntuu, kun seuraavat lomakyselyt on edessä syysloman jälkeen, sitten joululoman ja hiihtoloman jälkeen.. [/quote] Eikö teillä ole mitään mahdollisuutta sitten joskus säästää jotain reissua varten? Harvalla sitä on varaa könttäsummana maksaa mitään reissuja, mutta esim. aurinkosäästötilin avaamalla me saatiin helposti vuodessa säästettyä Meksikon matka ja tilillä kun oli pieni korkokin, niin saatiin liittymälennot sillä kuitattua. Alatte nyt säästää niin pääsette edes joskus yhdessä muuallekin kuin oman paikkakunnan uimarannalle! [/quote] niin niin naiivi.

[/quote]

Mitenkä niin? Eikö ole varaa oikeasti laittaa lasten takia syrjään tililtä koskaan yhtään mitään? Miksette tee asialle jotain? Itse olen opiskellut, opiskellut ja taas kerran opiskellut, jotta en joutuisi ikinä sellaiseen tilanteeseen, etten voisi tarjota lapsilleni elämyksiä niiden perustarpeiden sijaan. Mitä te olette tehneet asian eteen?

[/quote]

Opiskellut, tehnyt töitä, mennyt naimisiin ja saanut lapsia. Ja sitten eronnut, minkä jälkeen elintaso on romahtanut. Miten naiivia, että kaikilla jää säästöön, ja että se on vain itsestä kiinni.

Vierailija
20/69 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oli helppoa ennen maalla kun lapsuuden vietti. Ei tarvinnut vanhempien tarjota elämyksiä ja kilpailla sillä, mitä kukin on kokenut.

Kesä juostiin naapurin lasten kanssa pihalla ja heinäkuussa parasta oli, kun pääsin serkkujen kanssa heinäntekoon. Uitiin ja keksittiin leikkejä ja syötiin mustikoita. Aamulla lähdettiin ulos ja illalla tultiin kotiin, kun oli niin nälkä, että heikotti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän