Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako vauvan jättää yksin rattaisiin kaupan eteen Töölössä? Minusta ei! - HS mielipidekirjoitus

Vierailija
14.03.2022 |

Kommentit (736)

Vierailija
561/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sen jättää. Mutta ei saa sitten kuormittaa poliisia turhaan, kun sitä lasta ei palatessa löydykään.

Vierailija
562/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on turvassa. kirjoitti:

Kuinka usein vahvoja on Suomen kauppojen edestä kidnapattu?

Huutelijat laittakaa aina linkki sellaiseen Suomi-ilmoitukseen, jossa vauva kidnapattu kaupan edustalta jookos =) LOL tai jättäkää valeuutismielenne omiin päihinne kiitos.

Tutkikaa myös sängynalustanne, siellä voi piilotella vaikka hammaspeikko tai haisuli LOL =)

Kuinka vaikea on ymmärtää, että tuskin kenenkään ykköshuoli tässä asiassa oli se vauvan mahdollinen kidnappaus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa sitä kieltäisi.

Nirkonaani varmaan jättää lapsensa mihin vain, että pääsee eroon

Vierailija
564/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pipoa vähän löysemmälle. Lapsi oli siinä muutaman minuutin.

Ja siinä parissa minuutissa joku nappaa vaunut ja ehtii ties mihin asti.

Tämä.

Ei edes tarvi lähteä vaunujen kanssa minnekään. Sen kun vaan työntää vauvan suuhun jotakin vaarallista tai lyö päähän tms. mitä vaan nyt joku hullu keksii.

Vierailija
565/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jättänyt pikkupaikkakunnalla esim lounasravintolan ja perhekahvilan ikkunan eteen vauvan vaunuissa nukkumaan. Istunut itse heti ikkunan takana oven vieressä.

Miten pässi vanhempi sä olet??? Joku hullu ohikulkija hakkaa sun vaunuissa makaavan puolustuskyvyttömän lapsen ohikulkiessaan, tai tökkää siihen huumeneulan tai pistää suuhun tupakantumpin?? TÄH??? Varmaan ehdit siihen keitto rinnuksilla juosta!!

Vierailija
566/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jättänyt pikkupaikkakunnalla esim lounasravintolan ja perhekahvilan ikkunan eteen vauvan vaunuissa nukkumaan. Istunut itse heti ikkunan takana oven vieressä.

Miten pässi vanhempi sä olet??? Joku hullu ohikulkija hakkaa sun vaunuissa makaavan puolustuskyvyttömän lapsen ohikulkiessaan, tai tökkää siihen huumeneulan tai pistää suuhun tupakantumpin?? TÄH??? Varmaan ehdit siihen keitto rinnuksilla juosta!!

No niin, rauhoitu. Vielä 5-10 vuotta sitten oli ihan ok jättää kahvilan eteen vaunut, niitä oli ihan Töölössäkin riviksi asti. Edelleen jotkut sitä tekee ja hyvin hyvin harvoin (jos koskaan) mitään tapahtuu. Sinä et jätä, minä en jätä, jos joku jättää, niin ei ole sulta pois. Suomi on muuttunut kauhumaaksi, mutta edelleen se on harvinaista, että sekopää osuu kohdalle päiväsaikaan. Poislukien Kallio ja Malmi, Kontula ja ikäväkyllä pikkuhiljaa Töölö.

Vierailija
567/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, rauhoitu. Vielä 5-10 vuotta sitten oli ihan ok jättää kahvilan eteen vaunut, niitä oli ihan Töölössäkin riviksi asti. Edelleen jotkut sitä tekee ja hyvin hyvin harvoin (jos koskaan) mitään tapahtuu. Sinä et jätä, minä en jätä, jos joku jättää, niin ei ole sulta pois. Suomi on muuttunut kauhumaaksi, mutta edelleen se on harvinaista, että sekopää osuu kohdalle päiväsaikaan. Poislukien Kallio ja Malmi, Kontula ja ikäväkyllä pikkuhiljaa Töölö.

Mitä tää nykypäivän "ei se oo sulta pois" -juttu oikein on? Joku on keksinyt tuollaisen tyhmyyden ja tyhmät vaan jatkavat samalla linjalla, kun eivät keksi muutakaan sanottavaa. Joo, ehkä se, että joku jättää, on vaan hyvä. Survival of the fittest.

Vierailija
568/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töölön mummot on ihan oma, kuuluisa lajinsa. Ei kannata jättää vauvaa ulos niiden armoille. 

Vierailija
569/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheuksia tapahtuu, mut jos nyt silti järjellä mietit, niin ei ehkä kovin todennäköistä kuitenkaan nuo sinun skenaariosi. Ja kyllähän äiti ehtii ainakin lähes ulos, ennenkuin hyvin vällyjen väliin pakattu on hullun armoilla.

Mutta ymmärrän. Itsekin pelkään aina kun teinini ovat ulkona että niille tapahtuu kauheuksia, jos ei hakata tai raiskata niin vähintään liukastuvat jäällä, lyövät päänsä ja saavat pahan aivovamman. Mutta koitan (tai pikemminkin mieheni koittaa ;) takoa järkeä, että ihan kaikkea ei maailmassa kannata pelätä koko aikaa, tai miettiä niitä kauheimpia juttuja.

Vierailija
570/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivot jäi synnärille kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin epäloogista. Vauvan voi nukuttaa parvekkeella, johon voi kiivetä rotta. Roskapussin voi viedä jja jättää vauvan nukkumaan kotiin. Näin minulle on täällä sanottu, kun valitan etten pysty edes roskia viemään.jos vauva on kipeä, koska olen yh. Yms yms.

Osa tuntuu vain paheksuva iha paheksumisen ilosta.

Minusta on itsestäänselvää, että vauvaa ei voi jättää kotiin kun käy viemässä roskia. Itse olen yksinhuoltajana aina ottanut pienen lapsen mukaan, vaikka olisi ollut kipeänäkin. Olen jopa kaupassa joutunut käymään sairaan lapsen kanssa. Aina ei oma äitini päässyt auttamaan, vaikka useinmiten pääsikin edes sen verran, että ehti puoli tuntia olla lapsen kanssa sillä aikaa, kun minä piipahdin lähikaupassa.

Ohis

"Kiva" kun kuljet sairaan lapsen kanssa levittelemässä ties mitä viruksia turuilla ja toreilla.

Toki yritin välttää kulkemista parhaani mukaan, mutta aina ei ollut vaihtoehtoja. Joskus vain tuli sellainen tilanne, että ruokaa piti käydä ostamassa kun lapsi oli sairaana, eikä kukaan tuttu päässyt jeesimään. Miten sinä olisit toiminut vastaavassa tilanteessa?

Vierailija
571/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin epäloogista. Vauvan voi nukuttaa parvekkeella, johon voi kiivetä rotta. Roskapussin voi viedä jja jättää vauvan nukkumaan kotiin. Näin minulle on täällä sanottu, kun valitan etten pysty edes roskia viemään.jos vauva on kipeä, koska olen yh. Yms yms.

Minusta on itsestäänselvää, että vauvaa ei voi jättää kotiin kun käy viemässä roskia. Itse olen yksinhuoltajana aina ottanut pienen lapsen mukaan, vaikka olisi ollut kipeänäkin. Olen jopa kaupassa joutunut käymään sairaan lapsen kanssa. Aina ei oma äitini päässyt auttamaan, vaikka useinmiten pääsikin edes sen verran, että ehti puoli tuntia olla lapsen kanssa sillä aikaa, kun minä piipahdin lähikaupassa.

Ohis

"Kiva" kun kuljet sairaan lapsen kanssa levittelemässä ties mitä viruksia turuilla ja toreilla.

Toki yritin välttää kulkemista parhaani mukaan, mutta aina ei ollut vaihtoehtoja. Joskus vain tuli sellainen tilanne, että ruokaa piti käydä ostamassa kun lapsi oli sairaana, eikä kukaan tuttu päässyt jeesimään. Miten sinä olisit toiminut vastaavassa tilanteessa?

Kotiinkuljetus kerran viikossa.

Vierailija
572/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HS:n kirjoittaja on nimimerkkinsä perusteella ”äiti ja opettaja”.

No, opettajathan ovat Aina Oikeassa(TM), joten se selittää paljon.

Toisaalta myös äidit ovat Aina Oikeassa(TM) - sori nyt vaan.

Olen henk. koht. kasvattanut viisi (5) lasta tuttipulloiästä yläkouluun, ja kokemuksen syvällä rintaäänellä: alle 3-vuotiasta ei tule päästää hetkeksikään silmistään - piste. Tuossa iässä takaraivossa tulee takoa jatkuvasti ajatus ”missä muksu on?”.

Siksi(kin) pidän täysin käsittämättömämä sitä, että vauvaa jätetään pihalle vartioimatta.

Toiseksi: kaupassa on äärimmäisen mukava käydä kevyiden rattaiden kanssa. Niihin saa lastattua pohjakoriin kaikki ostokset niin hienosti, että niitä oikein jäi kaipaamaan, kun niistä luovuttiin ja siirryttiin kaupan kärryihin. Rattaat kuljettavat ostokset mukavasti autolle, tai jopa julkisiin.

Eli perusteita vauvan ulos jättämiselle ei ole oikein sielläkään. Miksi ihmeessä näin pitäisk tehdä?

Tosin: minähän olen mies, jotka eivät mistään lapsiin liittyvistä mitään ymmärrä, ja joka ei lapsiaan saa tavata, koska äitys on niin tärkeää.

Niin - en myöskään ole opettaja.

Sanot kasvattaneesi viisi lasta, muttet tapaa heitä? .

Suomessa homma menee niin että jos äiti niin päättää ja pelaa korttinsa ”oikein” niin isälle jää vain maksajan rooli.

Lisätiedot jääkööt kertomatta, niillä ei ole väliä.

Lisätiedoista ilmeisesti paljastuisi se syy, miksi lastenvalvoja on päättänyt, ettei sinulle voi antaa edes valvottua tapaamisoikeutta?

Vierailija
573/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edes pienimmissä kaupungeissa vauvaa ei ole turvallista jättää kaupan eteen nukkumaan!

Joskus 70 -luvulla oli, mutta se aika on mennyt.

Vielä 2005 tein näin, olosuhteiden pakosta.

Pikkuinen kauppa pienehkössä kaupungissa, niin pieni ettei sisään mahtunut rattaiden kanssa.

Koko kauppa ehkä keskiverto-olohuoneen kokoinen, lapsen näki sisältä.

Kassalla ollessa välimatka lapseen 2m ja näköyhteys.

Eri asia mennä johonkin isoon kauppaan pidemmäksi aikaa.

Vierailija
574/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edes pienimmissä kaupungeissa vauvaa ei ole turvallista jättää kaupan eteen nukkumaan!

Joskus 70 -luvulla oli, mutta se aika on mennyt.

Ihan vaan tähän tulin kommentoimaan. Itse olen syntynyt -72 ja sisarukseni -80 ja -82. Muistan monet kerrat, kun äiti kävi pikasesti kaupassa, niin mä jouduin jäämään vaunuvahtiin.

Miksi? - että voin huutaa apua, jos joku yrittää tehdä vauvalle jotain. Siihen aikaan oli irti vaunujen sytyttelijä. Eli siis ohikulkeissaan heitti palavan tulitikun vaunuihin.

Vierailija
575/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvasti saa lukea, miten rotat syövät vaunuihin dumpatun vauvan naaman. Töölössä on paitsi rottia, niin myös niiden ihmisvastineita, sekä kotimaisia että tuontitavaraa.  

Vierailija
576/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan nuo mummot nähnyt hesarin kirjoitusta.Äiti otti nokkiinsa kun hänen asioihin puututtiin.Vähän sekava oli kyllä kirjoitus.

Vierailija
577/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en uskalla koiraakaan kaupan eteen jättää. Miten joku uskaltaa vauvan jättää?

Vierailija
578/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Kotiinkuljetus kerran viikossa.

Tämä ei ollut tuolloin 90-luvulla valitettavasti vaihtoehto. Ja kuten sanoin, toki käytin hyväkseni vaihtoehdot mikäli sellaisia oli. Aina ei ollut.

Vierailija
579/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina suvun lapset hankittu muiden unohtamat mukulat keräillen. Ikäraja menee siinä 1,5v. paikkeilla niin eivät osaa kaivata vanhempiaan.

Vierailija
580/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varkaudessa omakotitalon ikkunan alla nukkuva vauvahan vietiin ja piilotettiin lumihankeen silloin aikoinaan, ehkä 10-12 vuotta sitten, joten en jättäisi Töölössä kaupan eteen.

Mikähän logiikka tässä on olevinaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi