Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikki voi syödä veganisesti, eikyllä voi!

Vierailija
13.03.2022 |

Tätä en tajua.
Vegaanin argumentti: kaikki voi syödä vegaanisesti
Minä: kaikki hoi syödä lihaa

Ihan sama argumentti molemmilla. Periaattellinen, ei esim allergiaan liittyvä.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä väitteitä, joita en ymmärrä.

Kyllähän ihminen pystyy syömään vegaanisesti. Moni ei todellakaan halua, mutta se on sitten eri asia. Eihän kaikki sekasyöjän syömä ole mitään liha-tai maitotuotetta. Itse olen tänään jo aamupalani syönyt, ja se on ihan tavallinen aamupalani, enkä edes normaalisti ajattele, että sehän sopisi vegaanillekin. Söin kaurapuuroa, voileivän, missä oli margariinia (näyttääkin olevan myös vegaanista), tomaattia ja kurkkua. Samaa margariinia laitoin puuron sekaan. Join kahvia ja tuoremehua.

Lounaaksi syön kasvissosekeittoa. Minun keitossani on tuorejuustoa ja krutonkeja, mutta ihan yhtä hyvin sen juuston voisi jättää pois.

Johan tuossa oli se margariini, joka ei sovellu ihmisen elimistöön. Joten vegaaniruoka ei sovi kaikille.

No sitä kuitenkin Suomessa lähes kaikki syövät, ei päiväkodeissa, kouluissa ja työpaikoilla ainakaan mitään voita tarjoilla.

Valitettavasti näin on. Ei se silti margariinista tee sopivaa ravintoa ihmiselle.

Vierailija
42/51 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se jännä juttu että toisten ruokavalio voikin herättää joissakin noin valtavaa kateutta.

Siis mitä v*ttua nyt oikeesti? Vegaanius on minusta ihailtavaa mutta jos joku ei ajattele näin niin se tuskin on KATELLINEN veganeeille. Alan tosissani uskoa ettei ihmiset nykyään tiedä mitä kateus tarkoittaa kun sitä käytetään mitä ihmeellisimmissä yhteyksissä.

Olen arvatenkin kateellinen myös Putinille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen syököön mitä haluaa, en ala tuputtamaan muille miten syödä mutta en myöskään ala kuuntelemaan jos joku alkaa minua määräilemään mitä itse saan ja en saa syödä.

Vierailija
44/51 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oikeassa. Vegaaniruokavalio ei ole mikään yleispätevä ja kaikille toimiva. Sekaruokavalio on.

Vegaaniruokavaliossa on paljon veksaamista ja säätämistä, että saa tarvittavat ravintoaineet.

Ja suurin osa vegaaniruoka-aineista on sellaisia, joita en söisi koskaan. Maun ja kostumuksen takia ja käytettävyyden takia. Esim. vaikkapa hiivauute, merilevä, sienet, pavut ja herneet, siemet, idut, pähkinät, tietyt viljatuotteet, kasvisrasvat ja kaikki ne korvikeruoat. Ne juustot ja muut pyörykät on täynnä lisäaineita ja ties mitä kaikkea moskaa ja korviketta.

Tiedän kun yksi lapsista yrittää olla vegaani ja vaikealta se vaikuttaa. Hänelle ei käy melkein mikään mitä me muut syömme ja me taas emme tykkää hänen ruuistaan. 

Vierailija
45/51 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa kasvis jota syön on sipsi.

Vierailija
46/51 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap oikeassa. Vegaaniruokavalio ei ole mikään yleispätevä ja kaikille toimiva. Sekaruokavalio on.

Vegaaniruokavaliossa on paljon veksaamista ja säätämistä, että saa tarvittavat ravintoaineet.

Ja suurin osa vegaaniruoka-aineista on sellaisia, joita en söisi koskaan. Maun ja kostumuksen takia ja käytettävyyden takia. Esim. vaikkapa hiivauute, merilevä, sienet, pavut ja herneet, siemet, idut, pähkinät, tietyt viljatuotteet, kasvisrasvat ja kaikki ne korvikeruoat. Ne juustot ja muut pyörykät on täynnä lisäaineita ja ties mitä kaikkea moskaa ja korviketta.

Tiedän kun yksi lapsista yrittää olla vegaani ja vaikealta se vaikuttaa. Hänelle ei käy melkein mikään mitä me muut syömme ja me taas emme tykkää hänen ruuistaan. 

Ihan yhtälailla sekaruokavaliokin täytyy koostaa monipuolisesti saadakseen kaikki ravintoaineet. 

Itse en pidä lihan koostumuksesta ja mausta, saati sitten jostain sisäelimistä. Sama juttu kalan kanssa. Kanaa nyt sentään pystyy syömään kunhan on mausteita riittävästi. Kerma ja rasvainen maito maistuu kauhealta ja jättää inhottavan kalvon suuhun. Voi taas on niin voimakkaan makuista ettei sitä viitsi käyttää, peittää muun alleen. 

Vierailija
47/51 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huikeaa, että jotkut luulevat, että kaikkien maha kestää herne- ja palkokasveja. Nehän ovat niitä, jotka sipulin ja omenan ohella aiheuttavat eniten vaivoja. "Allerginen kaikille kasveille?" no ei tarvitse olla kaikelle allerginen, riittää että niille kasveille, jotka takaisivat edes jonkinlaista makroravinteiden saantia. Kasvissyöjillä kun niitä ei ole kovin montaa. Ja näitä teollisia uusproteiinivalmisteita vatsa ei kestä yhtään, esim. quorn oli jotain aivan järkyttävää. Varmaan pahinta, mitä olen vatsalleni koskaan antanut. (Itse siis syön kasviproteiineja sen verran kuin vatsa kestää, mutta se on ehkä 25% kaikesta proteiinin saannista.)

Muutenkin monet ihmiset luulevat, että proteiinin kohdalla tietyn numeroarvon ylittyminen päiväsaannissa riittää, eikä aminohapoilla muista ravinteista puhumattakaan ole väliä. Valitettavasti ei mene ihan niin. Eihän tämä ihme kyllä ole, kun tällaisia näkemyksiä on niin ahkerasti jostain syystä ajettu. Geenimanipuloidun ruoan promoaminen on tälle luontaista jatkoa, lajityypillinen ruoka pois ihmisiltä ja patentoitua ja teollista tavaraa tilalle.

Vierailija
48/51 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en syö ns. korvikeruokia lähes koskaan, muttei ne nyt sekaanien eineshirvityksistä ravintoarvoiltaan ja lisäaineiltaan pahemmin eroa.

Itse inhoan kaikenmaailman jänteitä ja rasvakohtia lihassa, maitotuotteista luopuminen oli vaikeampaa, mutta sekin onnistuin ns. kertarysäyksellä.

Makuja on monia. Minun ruokavalioni koostuu pääosin prosessoimattomista hedelmistä, kasviksista ja juureksista, täysjyväviljasta, pavuista, linsseistä, tofusta ja pähkinöistä.

Vierailija
49/51 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin yksi lapsista on vegaani, ja meillä taas on ollut tosi helppoa tehdä hänelle syötävää. Välillä käy ihan muun perheen ruoka, välillä taas saa helposti muokattua hänelle sopivaa samasta ruoasta. Esim. tänään meillä syödään siskonmakkarakeittoa, minkä valmistin eilen. Heitin kahteen kattilaan perunat, mausteet ja kasviksia. Toiseen kattilaan meni vielä siskonmakkarat, toiseen taas laitoin tomaattia,  isoja valkoisia papuja, pinaattia ja lehtikaalia makkaroiden sijaan.

Vierailija
50/51 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eipä se sekasyöjien eineksetkään mitään lisäaineettomia ja moskattomia ole. Joku lihapullapaketti sisältää jätelihaa ja lisäaineita. Nam! Pyörykät ja muut voi tehdä myös itse. 

Vierailija
51/51 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti laiduntavan maitoa saat esimerkiksi ostamalla luomumaitoa. Tätä vegaani ei sinulle kerro.

Nykylehmä ei selviä hengissä pelkällä ruoholla, tämä on fakta, se tarvitsee lisäproteiinia esim. soijasta, muuten se lypsää itsensä kuoliaaksi. Aika harva lehmä pääsee laitumelle muutenkaan.

Kaikki lihansyöjät ei tue tehotuotantoa. Meillä syödään vain haikkua, joka elää pelkällä ruoholla ja ulkoilee ympäri vuoden.

Haikkukin kuolee nuorena.