Kaikki voi syödä veganisesti, eikyllä voi!
Tätä en tajua.
Vegaanin argumentti: kaikki voi syödä vegaanisesti
Minä: kaikki hoi syödä lihaa
Ihan sama argumentti molemmilla. Periaattellinen, ei esim allergiaan liittyvä.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten koostetaan gluteeniton, mahdollisimman vähän hiilareita sisältävä ruokavalio? T: keliaakikko, jolla alkava 2. tyypin diapetes
Sekaruokavalio jossa hiilarit juureksista?? Ihan sama kuin muillakin - ei viljoja, makaronia eikä riisiä. Ei mitään rakettitiedettä, luulisi että keliaakikon olisi helpompi noudattaa
Mun mieheni 2typ db parani vhh ruokavaliolla 4 kuukaudessa
Vähän ohi aiheen,ei se kaikilla parane,itellä ollu vuoskymmeniä hiilarit minimissään,silti pistän sitäsuntätä,syön tabletteja, maksanhoitoon lääkettä jne,kun se vika on jossain muualla...en mä muista nimeä ja mistä se johtuu,mutta ei onnistu niin ei onnistu. Toki sokeriarvot on kohdillaan,mutta jos alkaisin lappamaan riisiä,makaroonia,perunaa jne....hups. Ollaan me kummia otuksia.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti laiduntavan maitoa saat esimerkiksi ostamalla luomumaitoa. Tätä vegaani ei sinulle kerro.
Nykylehmä ei selviä hengissä pelkällä ruoholla, tämä on fakta, se tarvitsee lisäproteiinia esim. soijasta, muuten se lypsää itsensä kuoliaaksi. Aika harva lehmä pääsee laitumelle muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti laiduntavan maitoa saat esimerkiksi ostamalla luomumaitoa. Tätä vegaani ei sinulle kerro.
Nykylehmä ei selviä hengissä pelkällä ruoholla, tämä on fakta, se tarvitsee lisäproteiinia esim. soijasta, muuten se lypsää itsensä kuoliaaksi. Aika harva lehmä pääsee laitumelle muutenkaan.
Kaikki lihansyöjät ei tue tehotuotantoa. Meillä syödään vain haikkua, joka elää pelkällä ruoholla ja ulkoilee ympäri vuoden.
Katsotaan, kun täällä pohjolassa olisi ehditty lopettaa nautakarjatalous, muna- ja broilerikanalat ja hups sodan takia meille ei riitäkään elintarvikkeita ja laivaliikenne Itämeren yli loppuu... Täällä kun ei ihan surkeana 4kk kasvukautena viljelläkään härkäpapua koko Suomen väestölle. Ja ihan pelkällä perunalla, porkkanalla, lantulla, nauriilla ei elä. Nyhtökauraa ei riitä myöskään koko väestölle tuosta vaan. Roskakalaa eli särkiä, lahnoja pitäisi kalastella. Lehmät, lampaat ja vuohet elåvät kuitenkin nurmirehulla, jota ihminen ei voi syödä. Eli muuntavat savimaan kitukasvuista heinää maidon ja lihan proteiineiksi. Itse asiassa joka taloudessa pitäisi varautua ottamaan vuohia/lampaita ja kanoja ja teuraskaneja nälänhädän varalle.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä väitteitä, joita en ymmärrä.
Kyllähän ihminen pystyy syömään vegaanisesti. Moni ei todellakaan halua, mutta se on sitten eri asia. Eihän kaikki sekasyöjän syömä ole mitään liha-tai maitotuotetta. Itse olen tänään jo aamupalani syönyt, ja se on ihan tavallinen aamupalani, enkä edes normaalisti ajattele, että sehän sopisi vegaanillekin. Söin kaurapuuroa, voileivän, missä oli margariinia (näyttääkin olevan myös vegaanista), tomaattia ja kurkkua. Samaa margariinia laitoin puuron sekaan. Join kahvia ja tuoremehua.
Lounaaksi syön kasvissosekeittoa. Minun keitossani on tuorejuustoa ja krutonkeja, mutta ihan yhtä hyvin sen juuston voisi jättää pois.
Johan tuossa oli se margariini, joka ei sovellu ihmisen elimistöön. Joten vegaaniruoka ei sovi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Katsotaan, kun täällä pohjolassa olisi ehditty lopettaa nautakarjatalous, muna- ja broilerikanalat ja hups sodan takia meille ei riitäkään elintarvikkeita ja laivaliikenne Itämeren yli loppuu... Täällä kun ei ihan surkeana 4kk kasvukautena viljelläkään härkäpapua koko Suomen väestölle. Ja ihan pelkällä perunalla, porkkanalla, lantulla, nauriilla ei elä. Nyhtökauraa ei riitä myöskään koko väestölle tuosta vaan. Roskakalaa eli särkiä, lahnoja pitäisi kalastella. Lehmät, lampaat ja vuohet elåvät kuitenkin nurmirehulla, jota ihminen ei voi syödä. Eli muuntavat savimaan kitukasvuista heinää maidon ja lihan proteiineiksi. Itse asiassa joka taloudessa pitäisi varautua ottamaan vuohia/lampaita ja kanoja ja teuraskaneja nälänhädän varalle.
Jos tuonti Suomeen loppuu, niin millä meinaat ne tuotantoeläimet ruokkia? Ei nekään pelkällä heinällä elä. 40% niiden ravinnosta on mm kauraa, joka voitaisiin suoraan syöttää ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ihminen pystyy syömään vegaanisesti. Moni ei todellakaan halua, mutta se on sitten eri asia. Eihän kaikki sekasyöjän syömä ole mitään liha-tai maitotuotetta. Itse olen tänään jo aamupalani syönyt, ja se on ihan tavallinen aamupalani, enkä edes normaalisti ajattele, että sehän sopisi vegaanillekin. Söin kaurapuuroa, voileivän, missä oli margariinia (näyttääkin olevan myös vegaanista), tomaattia ja kurkkua. Samaa margariinia laitoin puuron sekaan. Join kahvia ja tuoremehua.
Lounaaksi syön kasvissosekeittoa. Minun keitossani on tuorejuustoa ja krutonkeja, mutta ihan yhtä hyvin sen juuston voisi jättää pois.
Johan tuossa oli se margariini, joka ei sovellu ihmisen elimistöön. Joten vegaaniruoka ei sovi kaikille.
No sitä kuitenkin Suomessa lähes kaikki syövät, ei päiväkodeissa, kouluissa ja työpaikoilla ainakaan mitään voita tarjoilla.
Allerginen kaikilla mahdollisille kasveille? Älä nyt viitsi naurattaa.
Ei voi. Esim minä. perustelut:
vagaanina ruokavalioni oli niin yksipuolinen ja energiaköyhä että kuolisin.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/44b260a3-94be-4841-bf77-9602006d0c60
Vierailija kirjoitti:
"Idioottina en ymmärrä miten vegaaniruokavalion saisi monipuoliseksi ja ravitsevaksi."
Ilmeisesti söit sitten ihan vaan jotain ruohoa?
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi: se että on vegaani ei tarkoita sitä että on joku pakko syödä mm. härkäpapua ja nyhtökauraa, tms erikoisuuksia.
Ruohonjuuressa myydään jauhetta joka tekee hyvää aivoille. Siksi kun aivot tarvitsevat eläinrasvaa ja proteiineja. Vegaanit käyvätkin hitaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tarvitsen B12 vitamiinia, vegaaniruokavaliossa sitä taitaa saada vain merilevästä ja lisättynä maidonkorvikkeisiin.
Sekasyöjien esim lehmänmaidosta tai kalasta saama b12 on nykyään ihan samalla lailla lisäravinteista koska lehmät ja pussikalat ei saa b12 luonnosta vaan niille syötetystä rehusta johon lisätään b12, koska lehmät ei laidunna jne. Vegaanit jättää vaan lehmän ja kalan turhana välistä.
Lehmät ei laidunna? Tätä tasoa on vegaanin tieto, mutta öyhöttää pitää.
Kerropa meille ihan öyhöttämätön totuus. Olen itsekin ollut siinä käsittelyssä että kunnon maitotehtaan kantturat ei missään laitumilla käyskentele. Itse asiassa, kun ajaa Etelä-Suomessa näkee isoja navetoita mutta vähänlaisesti lehmiä. Joku luomutila kyllä päästää laitumelle, mutta isot tehtaat ei. Juoksevat vielä itsensä laihaksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuonti Suomeen loppuu, niin millä meinaat ne tuotantoeläimet ruokkia? Ei nekään pelkällä heinällä elä. 40% niiden ravinnosta on mm kauraa, joka voitaisiin suoraan syöttää ihmisille.
Itse asiassa valtaosa tuontisoijasta menee rehuksi, eikä suinkaan viherpiipertäjien vaan tuontantoeläinten rehuksi.
Sekaravinto on paras. Tämä vegaani höpötys on mennyt ihan yli. Kalaa ja kanaa ja joskus punaista lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sun ruokavalio normaalisti koostuu? Mitä syöt esim. päivän aikana? Pelkkää maitoa ja lihaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi: se että on vegaani ei tarkoita sitä että on joku pakko syödä mm. härkäpapua ja nyhtökauraa, tms erikoisuuksia.
härkäpapu ei itseasiassa edes ole erikoisuus. sitä on suomessakin viljelty jo ennen perunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tarvitsen B12 vitamiinia, vegaaniruokavaliossa sitä taitaa saada vain merilevästä ja lisättynä maidonkorvikkeisiin.
Sekasyöjien esim lehmänmaidosta tai kalasta saama b12 on nykyään ihan samalla lailla lisäravinteista koska lehmät ja pussikalat ei saa b12 luonnosta vaan niille syötetystä rehusta johon lisätään b12, koska lehmät ei laidunna jne. Vegaanit jättää vaan lehmän ja kalan turhana välistä.
Lehmät ei laidunna? Tätä tasoa on vegaanin tieto, mutta öyhöttää pitää.
Meillä lehmät ei laidunna. Eikä kyllä monella muullakaan.