Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuntematon läpsäisi ystäväni lasta Ranskassa

Vierailija
17.08.2015 |

Ystäväni oli ollut lomailemassa Pariisissa miehensä sekä aina tahtonsa läpi saavan ja piloille lellityn 4-vuotiaan lapsensa kanssa. Olivat olleet kuulemma odottamassa metroa kun lapsi oli järjestänyt tyypillisen "mutku mä haluun" -raivokohtauksen (joidenka yllättäessä vanhempansa ovat aivan avuttomia, uskokaa pois, nähty on) niin hetken päästä tuntematon ranskatar oli saapunut paikalle ja läpsäissyt ystäväni lasta.

Ystäväni ei ollut ehtinyt reagoida tilanteeseen, mutta näin jälkikäteen on ollut aivan raivona ja vaahtoaa asiasta edelleen. Miten saisin hänet ymmärtämään että kyseinen toiminta on hyväksyttyä Ranskassa, ja että maassa maan tavalla? Alkaa itseänikin ärsyttämään aivan suunnattomasti, etenkin kun ystäväni on täysin sokea pikku kullannuppunsa huonolle käytökselle.

Kommentit (142)

Vierailija
21/142 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 16:56"]Eli, oletteko siis sitä mieltä että lapsia pitäisi alkaa läpsimään (myös vieraiden toimesta) ja odottaa heiltä aikuismaista käytöstä? Aika outoa. Kyllä kai nyt parempia tapoja on kun pahoinpitely ja ankeutus. Kyllä lapsilla on sama oikeus koskemattomuuteen kuin aikuisilla ja sen lisäksi oikeus olla lapsi. Se ei toki tarkoita että lapsen tulisi saada riekkua miten sattuu.
[/quote]
Niinpä. Ja jokainen normaalijärkinen onkin tuota mieltä, paitsi av:lla taas paistaa taas järjen riemuvoitot ja mielipiteet, joihin ei oikeassa elämässä koskaan törmää. Mikä sinänsä on hassua.

Av:lla lapsiin voi kohdistaa väkivaltaa, mutta puolisoilta sitä ei silti sallita.

Vierailija
22/142 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:57"]

Gotta luv french people. Siellä ei tosiaan riekkuvia kakaroita näe / kuule, ja lapsia kohdellaan pieninä aikuisina, turha lässyttäminen ja paapominen jätetään väliin. Siksipä käyttäytyvätkin (pääsääntöisest) nätisti, syövät samaa ruokaa kuin aikuiset, eivätkä rypistele, että hyi, en syö.

[/quote]

Tässä olen ihan samaa mieltä. Olimme tässä kesällä reissussa Ranskassa ja Espanjassa ja noiden asioiden lisäksi huomioin, että lapset olivat erittäin siististi ja kauniisti puettuja. Yhdelläkään en nähnyt crockseja, kirjavaa paavopesusieni/spiderman/prinsessa t-paitaa ja lököttäviä leggingsejä, mikä tuntuu olevan suomimuksun perusvaatetus. Tytöillä oli useimmiten mekot ja pojilla napitettava kauluksellinen (ruutu)paita ja siistit shortsit tai kevyet kangashousut. Jalassa siistit kengät ja yleensä sukat. 

[/quote] Suomessa valitettavasti lastenvaatetarjonta tuntuu olevan juuri tuollaista varsinkin jos ei ole varaa tuhlata älyttömiä summia vaatteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/142 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen nykytavan mukaan lapsen läpsäisy on järkyttävää perheväkivaltaa, ja sellaista havaitessaan sossu alkaa rustata huostaanottopäätöstä. Vaikea kuitenkaan nähdä, että Ranskassa lapset olisivat sellaisesti totaalisesti traumaantuneita kuin mitä suomalaiset asenteet antavat ymmärtää vaikka heillä lapsia läpsitäänkin, enemmänkin jopa päinvastoin.

Vierailija
24/142 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:03"]

Kyllä, minäkin ihailen ranskalaislasten siistiä pukeutumista ja käytöstapoja. Varsinkin ravintoloissa. Sitä en ihaile, että tähän lopputulokseen päästään usein ruumiillista väkivaltaa käyttämällä. Tiedän, että se on siellä tapana, mutta omia lapsiani en niin kasvattaisi. Jos saisin lapsistani jollakin muulla metodilla yhtä hyväkäytöksisiä, niin mielelläni, totta kai. Mutta kestän sen, että 3-vuotias ei jaksa istua ravintolassa montaa tuntia hiljaa syöden artisokkaa. Sitä en kestäisi, jos minun pitäisi lyödä lapsiani.

[/quote]

Eihän siellä kukaan hiljaa istukaan. Keskustellaan vilkkaasti ja lapset saattavat siinä ympärillä touhuta omia juttujaan, pienemmät nukkuvat vanhempiensa sylissä tai rattaissa. Näin oli ainakin Espanjassa kun seurailin sivusta viime kesänä. Yhdeksän aikaan illalla tuli perheitä pienten lasten kanssa syömään päivällistä eikä asiassa ollut mitään ongelmaa. Kulttuurierot ovat suuria. 

Vierailija
25/142 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 16:49"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 16:40"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:57"]

Gotta luv french people. Siellä ei tosiaan riekkuvia kakaroita näe / kuule, ja lapsia kohdellaan pieninä aikuisina, turha lässyttäminen ja paapominen jätetään väliin. Siksipä käyttäytyvätkin (pääsääntöisest) nätisti, syövät samaa ruokaa kuin aikuiset, eivätkä rypistele, että hyi, en syö.

[/quote]

Tässä olen ihan samaa mieltä. Olimme tässä kesällä reissussa Ranskassa ja Espanjassa ja noiden asioiden lisäksi huomioin, että lapset olivat erittäin siististi ja kauniisti puettuja. Yhdelläkään en nähnyt crockseja, kirjavaa paavopesusieni/spiderman/prinsessa t-paitaa ja lököttäviä leggingsejä, mikä tuntuu olevan suomimuksun perusvaatetus. Tytöillä oli useimmiten mekot ja pojilla napitettava kauluksellinen (ruutu)paita ja siistit shortsit tai kevyet kangashousut. Jalassa siistit kengät ja yleensä sukat. 

[/quote]

Näin. Suomessa tytöt sekä pojat puetaan suunnilleen samanlaisiin vaatteisiin ja ajatellaan ettei sillä niin väliä mitä lapsilla on päällä. Muualla pienestä asti kasvatetaan pukeutumaan siististi (ja *omg* naisellisesti!). En ihmettele ollenkaan suomalaisten ja eteläeurooppalaisten aikuisten tyylieroja. 

Jään odottamaan alapeukkusadetta...

[/quote]

Siihen puetaan mitä kaupoista saadaan. En minä ainakaan tilaa kersoille Ranskasta vaatteita.

[/quote]

No sitähän tässä tarkoitettiinkin...

Vierailija
26/142 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:06"]Minä taas en ymmärrä, jos lapsia kohdellaan aikuisina. Lapset ovat lapsia ja saavatkin olla sellaisia. Ihan kuin tietynlaiset vaatteet tekisivät heistä parempia kansalaisia (vaikka itse vaatteisiin panostankin, mutta se on oma asiani).

En myöskään itse käytä fyysistä väkivaltaa lapsiini, enkä hyväksy sitä muiltakaan. Lapset saa kuriin ilman väkivaltaakin.
[/quote]

Varmasti lapset on mahdollista saada kuriin ilman läpsimistä. Mutta valtaosa vanhemmista ei siitä de facto selviydy, jolloin ruumiillisen kurituksen kiellon vaikutus kokonaisuutena lasten käytökseen on negatiivinen. Ehkä tilanteen voisi korjata jollain pakollisella vanhemmille kohdistetulla kurinpitokurssilla, mutta onko se realistista, se on eri asia.

Vierailija
27/142 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:15"]

[/quote]

[/quote]

Näin. Suomessa tytöt sekä pojat puetaan suunnilleen samanlaisiin vaatteisiin ja ajatellaan ettei sillä niin väliä mitä lapsilla on päällä. Muualla pienestä asti kasvatetaan pukeutumaan siististi (ja *omg* naisellisesti!). En ihmettele ollenkaan suomalaisten ja eteläeurooppalaisten aikuisten tyylieroja. 

[/quote]

Siihen puetaan mitä kaupoista saadaan. En minä ainakaan tilaa kersoille Ranskasta vaatteita.

[/quote]

[/quote]

Käytännön tasolla se tarkoittaisi tuota, jos meinaisi pukea lapselle jotain pikkuaikuisen vaatteita. Ei täällä myydä sellaisia. Enkä tiedä kyllä tarvitseekokaan. Lapsuuden pitäisi olla hauskaa aikaa, ei mitään nuken esittämistä äidin mieliksi.

Vierailija
28/142 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pariisilaiset onkin tunnetusti maailmalla niin mukavia ihmisiä aikuisena että tietenkin otamme mallia heidän kasvatustavoistaan! :)

Moni olisi varmasti valmis läpsimään lastaan jos sillä estettäisiin pariisilaisen luonteen kehittyminen.

Vierailija
29/142 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksi lapsia pitäisi kohdella pieninä aikuisina?

Vierailija
30/142 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa tämä suomalaisten vieraskoreus. Jos SUOMESSA tuntematon nainen/mies tulisi läpsäisemään toisen lasta, niin voi sitä paheksunnan määrää. Mutta kun tilanne tapahtui ah, niin hienossa ja sivistyneessä kulttuurimaa RANSKASSA, niin silloinhan se on täysin ok.

Vierailija
31/142 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:21"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:15"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Käytännön tasolla se tarkoittaisi tuota, jos meinaisi pukea lapselle jotain pikkuaikuisen vaatteita. Ei täällä myydä sellaisia. Enkä tiedä kyllä tarvitseekokaan. Lapsuuden pitäisi olla hauskaa aikaa, ei mitään nuken esittämistä äidin mieliksi.

[/quote]

Älä nyt viitsi. Minulla ei ole ollut vaikeuksia pukea lapsiani muihin kuin leggingseihin ja t-paitoihin. Ja ei lapsen siisti pukeutuminen ole sama kuin pikkuaikuisen vaatteet. Tietysti jos oma tyyli on jäänyt trikootunika/pitsileggaritasolle niin ei kai sitä lastakaan voi sen kummemmin sitten pukea. 

Vierailija
32/142 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 16:57"]Menee pahasti aiheen ohi, mutta kommentti tuohon vaatekeskusteluun: Monille lapsille tosiaan on suuri asia valita itse jokin riemunkirjava hahmovaate, eikä lasten maku ole usein kovinkaan tyylikäs. Mielelläänhän lapsille tuon ilon kuitenkin soisi. Itse olen ratkaissut asian sillä tavalla, että näiden sekavien ja räikeiden vaatteiden vastapainoksi olen ostanut hillittyjä perusvaatteita, joita yhdistellään noihin värioksennuksiin. Esim. ponikuvaisiin trikoohousuihin yhdistetään yksinkertainen, musta paita. Sarjakuvahahmo-printtimekkoon yhdistetään ennemmin harmaat sukkahousut kuin sateenkaarenkirjavat raitasukkahousut.
[/quote]

Meillä on myös hillittyjä vaatteita, mutta musta riemunkirjava yläosa ja yhtä värikäs alaosa voi myös olla tyylikäs, jos on tehnyt sen oikein. Meillä mies ei anna lapsen pukeutua kauppaan mukanaan niin, mutta mulle on ihan sama jos 5 v haluu niin pukeutua. Kouluiässä vähän rajoitan, ettei tule kiusatuksi. Yleensä lapsella on mustia legginsejä värikkään yläosan kanssa, mutta välillä on tullut kauppaan pallollisissa pinkeissä legginseissä, kuviopaidassa ja prinsessaröyhelöhameessa ja kruunu päässä ja en ymmärrä mitä väliä. Päiväkotiin en niissä vaatteissa anna mennä, koska on epäkäytännölliset.

Vierailija
33/142 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 16:57"]Menee pahasti aiheen ohi, mutta kommentti tuohon vaatekeskusteluun: Monille lapsille tosiaan on suuri asia valita itse jokin riemunkirjava hahmovaate, eikä lasten maku ole usein kovinkaan tyylikäs. Mielelläänhän lapsille tuon ilon kuitenkin soisi. Itse olen ratkaissut asian sillä tavalla, että näiden sekavien ja räikeiden vaatteiden vastapainoksi olen ostanut hillittyjä perusvaatteita, joita yhdistellään noihin värioksennuksiin. Esim. ponikuvaisiin trikoohousuihin yhdistetään yksinkertainen, musta paita. Sarjakuvahahmo-printtimekkoon yhdistetään ennemmin harmaat sukkahousut kuin sateenkaarenkirjavat raitasukkahousut.
[/quote]

Meillä on myös hillittyjä vaatteita, mutta musta riemunkirjava yläosa ja yhtä värikäs alaosa voi myös olla tyylikäs, jos on tehnyt sen oikein. Meillä mies ei anna lapsen pukeutua kauppaan mukanaan niin, mutta mulle on ihan sama jos 5 v haluu niin pukeutua. Kouluiässä vähän rajoitan, ettei tule kiusatuksi. Yleensä lapsella on mustia legginsejä värikkään yläosan kanssa, mutta välillä on tullut kauppaan pallollisissa pinkeissä legginseissä, kuviopaidassa ja prinsessaröyhelöhameessa ja kruunu päässä ja en ymmärrä mitä väliä. Päiväkotiin en niissä vaatteissa anna mennä, koska on epäkäytännölliset.
[/quote]

Näitä aikuisiakin on nähnyt pukeutuvan näin ja tulee mieleen, ettei ole lapsena saanut olla lapsi. Yhden tällaisen itseasiassa tunnen.

Vierailija
34/142 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kaksipiippuinen juttu. On hyvä, että joku toinen on puuttunut vaillinaiseen kasvatukseen ja huonoon käytökseen. Lapsi on saanut kunnon opetuksen, ja seuraavalla kerralla ehkä käyttäytyy paremmin. Mutta luultavasti suuttuisin, jos joku tuntematon tulisi läpsimään lastani yllättäen. Olisin läpsäissyt varmaan naista takaisin.

Vierailija
35/142 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol, kaikki AV:n "apua, suutuin ja läpsäisin lasta :(" -aloitukset keräävät massiiviset lynkkausjoukot haukkumaan äitiä paskaksi, jolta pitäisi lapsi ottaa huostaan. Kai se sitten on eri asia, kun ranskalaiset lyövät...

Vierailija
36/142 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:25"]Ja pariisilaiset onkin tunnetusti maailmalla niin mukavia ihmisiä aikuisena että tietenkin otamme mallia heidän kasvatustavoistaan! :)

Moni olisi varmasti valmis läpsimään lastaan jos sillä estettäisiin pariisilaisen luonteen kehittyminen.
[/quote]

Niinpä!! Valitettavasti näistä lapsista ketä läpsitään ja pakotetaan käyttäytymään aikuismaisesti jo 3kk iässä (silloin vauvan kuulemma pitää itsenäistyä) tulee tyypillisiä itteensä täynnä olevia ja itsekkäitä aikuisia..

Lähde; Asun pariisissa & ranskalaisilla kavereilla on lapsia..

Vierailija
37/142 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis saako Ranskassa läpsiä lapsia? Entä aikuisia?

Vierailija
38/142 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armotta läpsin takaisin ja lujaa, jos lastani läpsit. Yhdentekevää oletpa sitten norjalainen, suomalainen tai ranskalainen. 

Vierailija
39/142 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskan ja Espanjan kasvatuskulttuurissa on eroja, ihan vain ohiksena Espanjassa 10 v asuneena ja paljon molemmissa maissa reissaanneena. Ranskalaiset ovat hyvin erilaisia kuin espanjalaiset aikuisenakin. Espanjassa näytetään ja sallitaan myös lasten näyttää kaikki tunteet ja niistä keskustellaan mutta Ranskassa vaaditaan hillittyä käytöstä, noin kärjistetysti. Sama juttu työpaikoilla ja aikuisten kesken (verratkaa muuten espanjalaisia ja ranskalaisia elokuvia)!!! Toki Espanjassakin kuritetaan "kovalla kädellä" mutta tunteet räiskyvät ja annetaan räiskyä enemmän, keskustellessakin. Ja Espanjassa lapsia rakastetaan, ja äityittä arvostetaan :) Esimerkiksi tuntemattomalle lapselle joka itkee esim. metrossa aletaan helposti hymyillä ja leperrellä tai muuten hassutella jotta lopettaisi itkemisen. En voisi kuvitella ap:n tapausta tapahtuvan Espanjassa.

Vierailija
40/142 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, läpsiminen on mielestäni väärin. Toiseksi, hyvä kuitenkin, että edes joku puuttui tuohon lapsen käytökseen. Mikään ei ole raivostuttavampaa kuin vanhemmat, joita kauhukakara vie 6-0.

Vaatteista. Miksi, oi miksi, (tyttö)lapset puetaan johonkin karseisiin pinkki-glitter-blingbling-hörselömekkoihin PÄIVÄKOTIIN?? Maailma on täynnä kivoja, käytännöllisiä ja tyylikkäitä lastenvaatteita, niin eikö ne prinsessamekot voisi säästää vaikka naamiaisiin tai lastenkutsuille?