Hei taaperoiden vanhemmat! Mikä teitä vaivaa?
Olen lapseton kolmikymppinen nainen. Ylläri, että tässä iässä kavereilla alkaa olla lapsia aika liuta. No, olen lapsirakas ja otan usein kavereiden lapsia meille hoitoon. Työni on joustava, joten teen paljon töitä kotoa käsin ja pystyn auttamaan kavereita usein lastenhoidossa.
No. Nyt kuitenkin alkaa pikku hiljaa jurppia yksi asia niin pahasti, että meinaan laittaa lapsiparkkini portit pysyvästi kiinni.
Minkä ihmeen takia te tuotte KUIVAKSI OPETTELEVAN lapsen hoitoon ilman vaippoja? Luuletteko, ettei lapsesi sitten millään ilveellä voi vahingossa voi pissata lattialle (tai kakata housuun!!) vieraassa paikassa, jos kotona on oltu "jo monta päivää ilman vahinkoja"?
Olen tästä sanonut tuhat kertaa eri ihmisille, mutta teillä taaperoiden vanhemmilla on joku ihme yhteinen rintama tämän vaippa-asian kanssa. Kuivaksi opettelevalle ei enää siis saa missään nimessä laittaa vaippaa? Ei edes kylässä? Kun pitää antaa sitten vahinkojen kautta oppia?
He*****i, kun tällä tädillä ei ole mitään pottaa tai pöntön supistajaa, vaan pissalle yritetään mennä pöntölle. No ei onnistu, kun taaperot (vaikkakin tuttuja muuten) jännittävät. No siinä sitten vartti pyllistellään, eikä tule mitään ja kahden minuutin päästä seistään lätäkössä jossain nurkassa. Kiva juttu.
Otan kyllä matot pois, jos näitä kuivaksi opettelevia lapsia tulee. Kolmen maton pesu riitti, en ota enää riskejä. Mutta en pysty ottamaan sängyistä lakanoita, sohvasta pehmusteita pois ja sinnepä nuo taaperonne sitten kiipeilevät pissailemaan.
Kertokaa nyt lapsettomalle, että miksei niitä vaippoja voi tällaisissa tapauksissa enää käyttää VARMUUDEN VUOKSI!?! Tuleeko lapsille jotain traumoja vai onko tämä taas sellainen maailman luonnollisin asia, josta ei pidä ärsyyntyä (pissa sohvassa)?
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:08"]
Sulla on erittääin tyhmiä lapsellisia kavereita. Ei mulla muuta.
[/quote]
Ok, eli ei ole mitään taaperoiden vanhempien yhteistä rintamaa, joka kieltää vaipattomuuden opetteluvaiheessa? Mulla vaan sattuu olemaan tällaisia ääliöitä kavereita? Jos näin on, niin kylmästi käännytän ovelta takaisin ja tulemaan vaippapaketin kanssa uudestaan.
ap
No mulla 2v alkoi olla päiväkuiva toukokuussa ja oli koko kesän ehkä kahta tai kolmea vahinkoa lukuun ottamatta päiväkuiva. Ei tullut päiväunillakaan enää pissaa vaippaan kuin ihan satunnaisesti. Eli käytännössä ihan päiväkuiva tyttö. Ei käytä vaippaa kuin öisin enää, päiväunivaippa jäi elokuun alussa pois.
Tyttö meni mun siskolle hoitoon viikonloppuna ja vaikka kotona oli just käyty potalla, niin pissasi vahingossa eteiseen heti tullessa.
Kyseessä oli _vahinko_. Lapsi pissasi _vahingossa_. Miksi minun olisi pitänyt laittaa sille vaippa ihan varmuuden vuoksi, jos kerran tyttö on ollut jo keväästä asti kuiva??
Vahinko on vahinko, ymmärtäisin tahallisuudesta ärsyyntymisen.
Paljoko sulla niitä kaverin lapsia on hoidossa, jos et pysty niiden vanhemmille suoraan sanomaan? On suuri riski että sun kaveris ei käykkään lukemassa tätä viestiä av:lta.
Juu, en ymmärrä minäkään. Mun taaperolla on vaippa käytössä muualla kuin kotona. Mulle on myös tuotu hoitoon kuivaksi opetteleva, joka "osaa käydä pöntöllä". Paskoi sitten housut ja maton! Sen jälkeen juoksi alasti, kun ei suostunut laittamaan lainahousuja. Kyllä otti päähän, vaikka omia lapsia on useampi.
Lisäksi On pissatti yhden lapsen patja, useamman kerran matot.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:16"]
Paljoko sulla niitä kaverin lapsia on hoidossa, jos et pysty niiden vanhemmille suoraan sanomaan? On suuri riski että sun kaveris ei käykkään lukemassa tätä viestiä av:lta.
[/quote]
Olen sanonut näiden lasten vanhemmille. Olen kysynyt, voiko varmuuden vuoksi käyttää vaippaa. Mutta en voi muuttua vaipaksi, jos niitä ei ole mukana. Vanhemmat vakuuttelevat, että on päiväkuiva ja silti pissataan sohvalle.
Jotenkin hölmö olo, kun kaikilta tulee kuin yhdestä suusta, ettei kuivaksi opetteleva tarvitse enää vaippaa. Että olen joku ihan idiootti, kun ehdotan VARMUUDEN VUOKSI vaippaa vahinkojen varalta. Ovat lähes katsoneet minua kieroon, että minkä ihmeen takia, kun säännöllisesti pissatettuna niitä vahinkoja ei vaan voi tulla.
Paha vaan oikeasti käännyttää ovella takaisin, jos tuodaan hoitoon ilman vaippoja. Jatkossa käännytän, ei vaan hermot enää kestä.
Tämä siis tuli mieleeni, kun tänään "varmasti päiväkuiva" lapsi pissasi mattorullan päälle. Eli kivasti oli mun vessassakäynnin aikana kiivennyt niiden kaikkien mattojen päälle, jotka olin rullannut olohuoneen perimmäiseen nurkkaan ja pissannut siihen istuen päälle niin, että kaikki kolme mattoa pitää taas pestä.
ap
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:23"]
[/quote]
Olen sanonut näiden lasten vanhemmille. Olen kysynyt, voiko varmuuden vuoksi käyttää vaippaa. Mutta en voi muuttua vaipaksi, jos niitä ei ole mukana. Vanhemmat vakuuttelevat, että on päiväkuiva ja silti pissataan sohvalle.
Jotenkin hölmö olo, kun kaikilta tulee kuin yhdestä suusta, ettei kuivaksi opetteleva tarvitse enää vaippaa. Että olen joku ihan idiootti, kun ehdotan VARMUUDEN VUOKSI vaippaa vahinkojen varalta. Ovat lähes katsoneet minua kieroon, että minkä ihmeen takia, kun säännöllisesti pissatettuna niitä vahinkoja ei vaan voi tulla.
Paha vaan oikeasti käännyttää ovella takaisin, jos tuodaan hoitoon ilman vaippoja. Jatkossa käännytän, ei vaan hermot enää kestä.
Tämä siis tuli mieleeni, kun tänään "varmasti päiväkuiva" lapsi pissasi mattorullan päälle. Eli kivasti oli mun vessassakäynnin aikana kiivennyt niiden kaikkien mattojen päälle, jotka olin rullannut olohuoneen perimmäiseen nurkkaan ja pissannut siihen istuen päälle niin, että kaikki kolme mattoa pitää taas pestä.
ap
[/quote]
No on kyllä erikoista meininkiä. Itse en jaksa noita pissavahinkoja edes omalta lapseltani kotona ja meillä opetellaan kuivaksi vaipan kanssa. Vaippa lähtee vasta siinä vaihessa kun se pysyy kuivana. Tiedän kyllä itsekkin noita, joiden mielestä se kuuluu jotenkin lapsiperhe-elämään että matot ja sohva on kusessa, mutta että vielä kaverinkin luona.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:15"]No mulla 2v alkoi olla päiväkuiva toukokuussa ja oli koko kesän ehkä kahta tai kolmea vahinkoa lukuun ottamatta päiväkuiva. Ei tullut päiväunillakaan enää pissaa vaippaan kuin ihan satunnaisesti. Eli käytännössä ihan päiväkuiva tyttö. Ei käytä vaippaa kuin öisin enää, päiväunivaippa jäi elokuun alussa pois.
Tyttö meni mun siskolle hoitoon viikonloppuna ja vaikka kotona oli just käyty potalla, niin pissasi vahingossa eteiseen heti tullessa.
Kyseessä oli _vahinko_. Lapsi pissasi _vahingossa_. Miksi minun olisi pitänyt laittaa sille vaippa ihan varmuuden vuoksi, jos kerran tyttö on ollut jo keväästä asti kuiva??
[/quote]
Eiköhän ap tarkoittanut sitä vaihetta kun vessassa ravataan 30min välein kokeilemass josko saataisiin pissa aikaiseksi. Sitä vaihetta kun lapsi ei vielä itse osaa hakeutua potalle, mutta vanhemmat on sitä mieltä että osattava on kun naapurin maijakin osaa.
Itsellä lapset oppivat käymään itsenäisesti vessassa 2,5v ja 3,5v. Välillä olivat kotona ilman vaippoja mutta kylässä/hoidossa aina vaippa!
Siis kai laitat ne matot näiden "kuivien" lasten vanhemmille pestäväksi??? Nyt hitto nainen vähän selkärankaa ja matot vanhempien mukaan, ilmoitat vaan että takaisin voi tuoda sinä ja sinä päivänä, tässä pesuohjeet kitoooos. Tai kerrot mihin pesulaan voi viedä. Ei sinun kuulu niitä pestä/pesettää, tietenkään!
En tunne ketään vanhempaa joka tekisi noin!
Käännytä ovelta. Itse olen kestovaippaillut kaikkien lasteni kanssa mutta jos ovat esim. isovanhemmille menneet hoitoon niin olen laittanut normaaleja vaippoja mukaan koska mielestäni hoitajan ei tarvitse säilöä/pestä kakkaisia ja pissaisia vaippoja kodissaan.
Sinuna saattaisin näyttää mattojen päälle pissineen vanhemmille matot ja pyytää heitä hoitamaan niiden pesun kun kerran toivat lapsen ilman vaippoja luoksesi hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:15"]No mulla 2v alkoi olla päiväkuiva toukokuussa ja oli koko kesän ehkä kahta tai kolmea vahinkoa lukuun ottamatta päiväkuiva. Ei tullut päiväunillakaan enää pissaa vaippaan kuin ihan satunnaisesti. Eli käytännössä ihan päiväkuiva tyttö. Ei käytä vaippaa kuin öisin enää, päiväunivaippa jäi elokuun alussa pois.
[/quote]
Eiköhän apn tilanteessa ole kyse siitä, että samat lapset kerta toisensa jälkeen pissii pitkin kämppää vaikka vessassa rampataan alvariinsa... Monet saattavat olla jo kotona päiväkuivia, mutta ei se välttämättä tarkoita, että vieraassa paikassa osataan tehdä tarpeet sinne minne kuuluukin.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:23"]
[/quote]
ap
[/quote]
Siis eikä!! :DDD
Anteeksi kun naurattaa, mutta tuo mattorullien päälle pissaaminen on kyllä kuin jostain elokuvasta...
Nykyiset housuvaipat ovat melkein kuin pikkuhousut, aivan hyvin niitä voi pitää vielä kuivaksi opettelemisen vaiheessa, varsinkin kyläpaikassa! Vai onko kyse siitä että kun "meidän Nina-Jessican kanssa on käytetty vauvasta asti vessahätäviestintää, niin on ollut jo täysin kuiva aina (ja ainakin aikaisemmin kuin naapurin Pete), niin eihän meillä mitään vaippoja tarvita" ja totuus on sitten vähän toinen asia. Pahoitteluni ap:lle mänteistä kavereista.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:11"]
[/quote]
Ok, eli ei ole mitään taaperoiden vanhempien yhteistä rintamaa, joka kieltää vaipattomuuden opetteluvaiheessa? Mulla vaan sattuu olemaan tällaisia ääliöitä kavereita? Jos näin on, niin kylmästi käännytän ovelta takaisin ja tulemaan vaippapaketin kanssa uudestaan.
ap
[/quote]
Jep, juurikin näin
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:34"]
En tunne ketään vanhempaa joka tekisi noin!
Käännytä ovelta. Itse olen kestovaippaillut kaikkien lasteni kanssa mutta jos ovat esim. isovanhemmille menneet hoitoon niin olen laittanut normaaleja vaippoja mukaan koska mielestäni hoitajan ei tarvitse säilöä/pestä kakkaisia ja pissaisia vaippoja kodissaan.
Sinuna saattaisin näyttää mattojen päälle pissineen vanhemmille matot ja pyytää heitä hoitamaan niiden pesun kun kerran toivat lapsen ilman vaippoja luoksesi hoitoon.
[/quote]
Samaa mieltä. Mutta jotkut vanhemmat ei oikeesti välttämättä oo tajunnu, että vahinko voi käydä, jos lapsi on ollu kotona jo pitkään kuiva. Esim. meidän lapsi oli kotona PUOLI VUOTTA ilman yhtäkään pissavahinkoa, kun päiväkodissa vielä sattui pissavahinko sillon tällöin. En tietenkään vaatinut, että siellä olis pidetty ilman vaippaa vaan vein vaipat mukaan niin kauan kun pyydettiin (välillä aina testattiin ilman vaippaa oloa ja todettiin ettei onnistu). Itsekin ihmettelin miksi näin oli, ehkä lapsi jotenkin jännittää vieraammassa paikassa ja siks vahinkoja sattuu. Ei olis tullut mieleenkään lähteä kylään tai laittaa hoitopaikkaan ilman vaippaa! Mut jos lapsi olis ollut esim. kotihoidossa ja jo pari kuukautta olis mennyt ilman vahinkoja, ei ehkä tulis mieleen, että kylässä voi vahinko tulla. Mut jos tulis, korvaisin tietysti kyläpaikan maton pesun, se olis itsestään selvää!
Voi luoja. Onneksi meillä ei ole lapsiturvallista kotia, johon lapset pääsisivät käymään.
Ehdota niille kuivaksiopetteluhousuja. Ovat kuin pikkarit, mutta vähän paksumpia eivätkä näytä tai tunnu vaipoilta. Jos lapselle laitetaan se oikea vaippa, se voi oikeasti houkutella pissaamaan siihen, eikä siitä kuivaksi opettelusta tule mitään.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:53"]
Voi luoja. Onneksi meillä ei ole lapsiturvallista kotia, johon lapset pääsisivät käymään.
[/quote]Ohis, mutta millä tavalla kotinne ei ole lapsiturvallinen? Kuorittuja sähköjohtoja nurkissa?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:11"]
[/quote]
ap
[/quote]
Kukaan ystävistäni ei ole koskaan harjoitteluvaiheessa vienyt lasta kodin ulkopuolelle ilman vaippaa kylään tmv. Itseasiassa vain omalla pihalla ja kotona oltu ilman vaippaa, muut reissut vaipan kanssa. Eli ap:lla taitaa olla aika tyhmää kaveripiiriä ympärillään...
Mun lapsi oli päiväkuiva 2-vuotiaasta lähtien kotona, mutta esim. vaarilassa oli niin jännää että taito unohtui täysin, joten oli sitten siellä vaipoissa. Ite veisin kaverille hoitoon ilman vaippaa siinä vaiheessa, kun kaupunkireissut, automatkat ym. jännät onnistuu ilman vaippaa niin että lapsi itse kertoo kun tarvitsee päästä vessaan.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:53"]
[/quote]Ohis, mutta millä tavalla kotinne ei ole lapsiturvallinen? Kuorittuja sähköjohtoja nurkissa?
[/quote]Täällä asuu kaksi ihmistä, jotka eivät erityisemmin pidä pienistä lapsista. :)