Ylläpito: Käyttäjäsäännöt/kokonaisten ketjujen poistaminen
Ylläpito pyytää keskustelijoita lukemaan käyttäjäsäännöt. Sääntöjen mukaan palstalla ovat kiellettyjä:
* herjaavat, rasistiset tai yksityiselämää loukkaavat viestit,
* valheellista tietoa tai vihjauksia yksityishenkilöistä sisältävät viestit,
* rikokseen yllyttävät viestit,
* siveettömät tai lapsen koskemattomuutta loukkaavat viestit
* yksityishenkilöiden henkilötietoja (kuten henkilön nimen) sisältävät tiedot ilman asianomaisen suostumusta
* asiattomuudet
* väkivaltakuvaukset
* kiroilua sisältävät viestit
* viestien monistaminen
* massapostitus
* trollaus eli esimerkiksi tahallinen yliärsyttäminen ja provosointi.
Kirjoittaja voi joutua lähettämänsä viestin johdosta oikeudelliseen vastuuseen. Sivuston ylläpitäjä luovuttaa tarvittaessa viestin lähettäjän tunnistetiedot poliisille.
Sääntöjä rikotaan nyt paljon, erityisesti maahanmuuttoa käsittelevissä keskusteluissa. Jos keskustelu ei pysy siistinä, ylläpito joutuu rajaamaan keskustelusta pois aihealueita, jotka aiheuttavat paljon keskustelusääntöjä rikkovia viestejä.
Käyttäjät ovat kysyneet, miksi ylläpito poistaa kokonaisia ketjuja yksittäisten viestien sijaan. Näin tapahtuu etenkin maahanmuuttoa käsittelevissä ketjuissa, koska pieni käyttäjäjoukko aloittaa samasta aiheesta lukuisia ketjuja, ja ketjuihin kertyy lähes yksinomaan käyttäjäsääntöjä rikkovia viestejä. Monissa maahanmuuttoa käsittelevissä ketjuissa kaikki tai lähes kaikki viestit ovat aloittajan itsensä kirjoittamia. Maahanmuuttoaiheisissa keskusteluissa on myös levitetty väärää tietoa, esimerkiksi muuntelemalla uutistekstejä.
Ylläpito kiittää sääntöjen mukaisesti keskustelevia palstalaisia.
Kommentit (272)
Maahanmuuttokeskusteluisss on pari isoa ongelmaa:
Ensimmäinen on se, että keskustelut on helppo saada poistettua trollaamalla niihin muutama asiattomuus ikäänkuin "vastapuolen" kirjoittamina. Tämä on tapa estää _asiallista_ keskustelua. Toimii hyvin, nythän uhataan jo, että koko aihepiiri kielletään. Tästä syystä olisi aina parempi poistaa ennemmin yksittäisiä viestejä kuin koko ketju.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:35"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:13"]
Mistä te arvon ylläpito tiedätte, mikä on tahallisen ärsyttävää ja mikä taas tahatonta? Jälkimmäinen siis on sallittua?
Minua ärsyttää suunnattomasti totaalisen tyhmät kysymykset tyyliin... voinko syödä tunnin huoneenlämmössä olleen keitetyn kananmunan. Mistä tiedätte, ettei kirjoittajan tarkoitus ole ärsyttää JUURI MINUA?
Miten minun ärsytykseeni vaikuttaa se, onko kyseessä tahaton vai tahallinen teko? Ja mistä siis tiedätte, kuka tahallaan ärsyttää. Tuskin tunnette meitä kaikkia?
[/quote]
punavihreitä suvaitsevaisia ärsyttää kaikki erilaiset eli väärät mielipiteet.
bännit tulee jos kritisoi maahanmuuttoPOLITIIKKAA
[/quote]
Mä oon kirjoittanut maahanmuuttoPOLITIIKKAA kritisoivia viestejä, eikä niitä ole poistettu, koska ne ovat olleet asiallisia, eivätkä ole sisältäneet räyhäämistä, ihmisryhmien rasistista solvaamista, poliitikkojen pilkkaamista ja tappo- tai vahingoittamisuhkauksia. Se, joka aloittaa viestinsä sanoilla "punavihreä suvaitsevaisto" on tuskin kykeväinen keskustelemaan maahanmuuttoPOLITIIKASTA muuta kuin hommaliturgiaa jauhaen.
Hetken jo luulin, että ylläpito oikeasti keskustelisi palstalaisten kanssa, mutta ei nyt sentään.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:29"]
Näen av:n tekevän hidasta kuolemaa. Nauttikaamme tästä nyt, kun täällä vielä porukkaa käy. Vuosi-pari eteenpäin, niin hiljaista alkaa olla täälläkin.
[/quote]
Mä taas näen, että jos ylläpito tosiaan aikoo ottaa tiukemman otteen moderointiin, ihmiset viihtyvät täällä paremmin. Tämä porukka, jota aloitus koskee, voi minun puolestani lähteä palstalta vaikka kokonaan, jos he kokevat käytännön epäviihtyisäksi. Mäkin oon pysynyt täältä pitkiä aikoja poissa, kun en vain ole jaksanut lukea mamumamumamumamu-hokemista.
[/quote]
Ei kukaan jaksa lässynlässyn hymistelyä kovin kauaa ja tällä menollahan av on siihen suuntaan menossa. Kaikki keskustelut, joissa vähänkin kärkkäämmin keskustellaan poistetaan. Kaiken pitäisi olla ihanaa vaaleanpunaista huttua. Niitä palstoja on jo ihan tarpeeksi ja kuinka suosittuja ne onkaan? Eipä tunnu tälle vertoja vetävän.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:40"]
Hetken jo luulin, että ylläpito oikeasti keskustelisi palstalaisten kanssa, mutta ei nyt sentään.
[/quote]
Se on loputon suo, ei sellaiseen liene kenelläkään aikaa.
Kysyisin kohdasta väkivaltakuvaukset. Ovatko kaikenlaiset väkivaltakuvaukset kiellettyjä? Kielletäänkö kaikenlainen keskustelu väkivaltarikollisuudesta? Entä saako puhua Ruotsin tai Turkin levottomuuksista tai pommi-iskuista, koska niissä tapahtuu väkivaltaa?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:41"]
Näen av:n tekevän hidasta kuolemaa. Nauttikaamme tästä nyt, kun täällä vielä porukkaa käy. Vuosi-pari eteenpäin, niin hiljaista alkaa olla täälläkin.
[/quote]
Mä taas näen, että jos ylläpito tosiaan aikoo ottaa tiukemman otteen moderointiin, ihmiset viihtyvät täällä paremmin. Tämä porukka, jota aloitus koskee, voi minun puolestani lähteä palstalta vaikka kokonaan, jos he kokevat käytännön epäviihtyisäksi. Mäkin oon pysynyt täältä pitkiä aikoja poissa, kun en vain ole jaksanut lukea mamumamumamumamu-hokemista.
[/quote]
Ei kukaan jaksa lässynlässyn hymistelyä kovin kauaa ja tällä menollahan av on siihen suuntaan menossa. Kaikki keskustelut, joissa vähänkin kärkkäämmin keskustellaan poistetaan. Kaiken pitäisi olla ihanaa vaaleanpunaista huttua. Niitä palstoja on jo ihan tarpeeksi ja kuinka suosittuja ne onkaan? Eipä tunnu tälle vertoja vetävän.
[/quote]
On mahdollista käydä asiallista ja hauskaa keskustelua ilman, että se on "lässynlässyn hymistelyä". Netti on sen veeran nuori media, että ihmiset eivät ole vielä tuntuneet oivaltavan, että sielläkin voi käyttäytyä, vaikka esiintyisikin anonyymina.
[/quote]
[/quote]
Näin minäkin, olen ollut pitkiä aikoja pois täältä mamukirjoittelun takia. Ja muutenkin, kuten tuosta ylläpidon viestistä näkee tämä porukka joka näitä tänne tehtailee on todella pieni. Eli pieni jengi terrorisoi koko palstaa. Aika pysäyttävä tuokin lause että joissain ketjuissa kaikki viestit on yhden ja saman henkilön kirjoittamia. Tai että tänne muualta kopioituja uutisia on muokattu. What....
Minua kiinnostaa, miksi Suomen maahanmuutosta ja maahanmuuttajista ei saa keskustella, mutta Ruotsin Ikean puukottajista (mamuja) sai jauhaa ja erittäin rasistiseen sävyynkin. Mitä eroa sillä on, että on rasisti ulkomailla asuvia mamuja kohtaan kuin että Suomessa asuvia mamuja kohtaan? Miksi Suomen mamuista ei saa negatiivisesti sanoa mitään?
Lisäksi kiinnostaisi se, että mikä siinä oli kauheaa, kun kirjoitin, että en ole mamuvastainen ja että minusta ei aivan helpolla sellaista tulekaan? Että piti ihan bannia laittaa. Heh
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:39"]
Mistä te arvon ylläpito tiedätte, mikä on tahallisen ärsyttävää ja mikä taas tahatonta? Jälkimmäinen siis on sallittua?
Minua ärsyttää suunnattomasti totaalisen tyhmät kysymykset tyyliin... voinko syödä tunnin huoneenlämmössä olleen keitetyn kananmunan. Mistä tiedätte, ettei kirjoittajan tarkoitus ole ärsyttää JUURI MINUA?
Miten minun ärsytykseeni vaikuttaa se, onko kyseessä tahaton vai tahallinen teko? Ja mistä siis tiedätte, kuka tahallaan ärsyttää. Tuskin tunnette meitä kaikkia?
[/quote]
[/quote]
Mä oon kirjoittanut maahanmuuttoPOLITIIKKAA kritisoivia viestejä, eikä niitä ole poistettu, koska ne ovat olleet asiallisia, eivätkä ole sisältäneet räyhäämistä, ihmisryhmien rasistista solvaamista, poliitikkojen pilkkaamista ja tappo- tai vahingoittamisuhkauksia. Se, joka aloittaa viestinsä sanoilla "punavihreä suvaitsevaisto" on tuskin kykeväinen keskustelemaan maahanmuuttoPOLITIIKASTA muuta kuin hommaliturgiaa jauhaen.
[/quote]
Miksi määrittelet asian noin? Kuulutko itse vasemmistoon, tai oletko kommari?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:46"]
[/quote]
[/quote]
Näin minäkin, olen ollut pitkiä aikoja pois täältä mamukirjoittelun takia. Ja muutenkin, kuten tuosta ylläpidon viestistä näkee tämä porukka joka näitä tänne tehtailee on todella pieni. Eli pieni jengi terrorisoi koko palstaa. Aika pysäyttävä tuokin lause että joissain ketjuissa kaikki viestit on yhden ja saman henkilön kirjoittamia. Tai että tänne muualta kopioituja uutisia on muokattu. What....
[/quote]
Mä oon huomannut kyllä tuon, että noissa ketjuissa (joita kyllä tosi harvoin luen) on tosi paljon saman kirjoittajan viestejä. Pystyy tunnistamaan maneerien perusteella. Palstailin jonkin aikaa Kaksplussalla, kun en jaksanut käydä täällä, ja siellä oli paljon ihan identtisiä aloituksia. Myös Meidän perheen sana vapaa -palstalla oli noita samoja juttuja. Monet olivat peräisin Suomen vastarintaliikkeeltä, niissä oli usein linkkejä kadulle.comiin.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:39"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi määrittelet asian noin? Kuulutko itse vasemmistoon, tai oletko kommari?
[/quote]
Määrittelen täältä ja muilta keskustelupalstoila lukemieni viestien perusteella. En "kuulu" vasemmistoon, enkä ole "kommari", mutta mitä jos oliskinkin? Miten reagoisit siihen?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:50"]
Määrittelen täältä ja muilta keskustelupalstoila lukemieni viestien perusteella. En "kuulu" vasemmistoon, enkä ole "kommari", mutta mitä jos oliskinkin? Miten reagoisit siihen?
[/quote]
Sanoisin etten ymmärrä logiikkaasi. Hyökkäät ihmisryhmiä vastaan, joihin en myöskään itse kuulu. Mitä sanoisit siihen?
Yksityishenkilönkin määritelmä on minulle vähän epäselvä. Poliitikot ovat melko vapaata riistaa solvaamiselle, mutta sitten on suuri joukko ihmisiä, jotka toimivat puolijulkisissa ammateissa, ja joiden toiminnan arvostelu menee joskus täällä "liian pitkälle". Mutta rajanveto ei ole ihan yksinkertaista.
Ja väärän tiedon levittämisestä... Netissä on niin paljon oikeaa ja "väärää" tietoa, ettei taitavinkaan mamma kykene sitä juuri erottelemaan oikeaksi ja vääräksi. Etenkin kun puhutaan jonkun yksilön kokemuksista. Täällä puhuttiin viime yönä koirien kivittämisestä, ja joku tuli siihen öyhöttämään, että on poliisiasia levittää väärää tietoa. Ihmiset kertoivat omia kokemuksiaan...
Ovatko pedofiilikuvia öisin postanneet joutuneet oikeudelliseen vastuuseen?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:52"]
[/quote]
Sanoisin etten ymmärrä logiikkaasi. Hyökkäät ihmisryhmiä vastaan, joihin en myöskään itse kuulu. Mitä sanoisit siihen?
[/quote]
Nyt en kyllä ymmärtänyt. Kysyin, miten reagoisit, jos sanoisin kuuluvani vasemmistoon tai olevani "kommari", ja vastauksesi oli tuo. Miten se, että minä olisin vasemmistolainen tai "kommari", olisi jotain ihmisryhmää vastaan hyökkäämistä. Selitä hieman. Vai oliko joku muu tuossa viestissäni jotain ryhmää vastaan hyökkäämistä?
Säännöt antavat ylläpidolle oikeasti vapaat kädet poistaa kaiken, mikä ei itseä miellytä.
Mm. "herjaava" ja "asiaton" ovat lähinnä määrittelykysymyksiä.
Eikä tämä olisi ongelmia, jos ei olisi selkeästi nähtävissä, että tiettyjen aihepiirien kohdalla määrittely on tiukempaa!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:00"]
Säännöt antavat ylläpidolle oikeasti vapaat kädet poistaa kaiken, mikä ei itseä miellytä. Mm. "herjaava" ja "asiaton" ovat lähinnä määrittelykysymyksiä. Eikä tämä olisi ongelmia, jos ei olisi selkeästi nähtävissä, että tiettyjen aihepiirien kohdalla määrittely on tiukempaa!
[/quote]
Kauhean yllättävää, että sivuston ylläpitäjä saa itse määritellä säännöt, joiden puitteissa keskustelua käydään!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:52"]
[/quote]
[/quote]
Nyt en kyllä ymmärtänyt. Kysyin, miten reagoisit, jos sanoisin kuuluvani vasemmistoon tai olevani "kommari", ja vastauksesi oli tuo. Miten se, että minä olisin vasemmistolainen tai "kommari", olisi jotain ihmisryhmää vastaan hyökkäämistä. Selitä hieman. Vai oliko joku muu tuossa viestissäni jotain ryhmää vastaan hyökkäämistä?
[/quote]
En jaksa kaivella viestejäsi, jotka olet itse unohtanut. Kaivatko siis meille viestisi mistä kaikki lähti liikkeelle, ja sitten voidaan analysoida se yhdessä? Ok?
Selvät provot myös turhaan töyttävät palstaa ja hyvä vaan, että.poistetaan.