koulun alku, työn lopetus. Karenssi?
Aloitin 2vuotta kestävän opiskelunu ja minulle myönnettiin työttömyystuella opiskelu eli saan koko tutkinnon opiskella työttömyystuella + se kulu korvaus. Minulla on kuitenkin tällä hetkellä 0h sopimus vuokatyö firmaan ja soppari voimassa vuoden loppuun saakka. En tiennyt kesäkuussa pääseväni syksyllä kouluun kun sopimustani jatkettiin vuoden loppuun tässä työpaikassa.
Nyt on vain niin, että aika ei millään riitä ottamaan tätä keikkatyötä vastaan ja opiskella yhtä aikaa. Sillä keikkatyöt tulevat joskus 30min varoajalla.
Tuleeko työkkäristä karenssi jos lopetan tuon keikkatyön? opiskelu on aikuiskoulutuksessa monimuotoa.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:51"]12 jatkaa. Et siis voi olla työsuhteessa, koska silloin et oo työtön eli et voi saada työttömyys etuutta. Sun täytyy näyttää sinne työkkäriin ne työtodistukset tästä viimeisestä loppuneesta tai irtisanoutuneesta työsuhteesta. [/quote] Voi olla työsuhteessa. Itse saan soviteltua päivärahaa koska olen osa-aikatyössä. Jos irtisanoudut niin saat karenssin ja työttömyysetuuden maksu loppuu. [/quote] Joo siis totta että voi saada sovitettua. Mutta ainakin mulle sanottiin, että työttömyysetuuden alussa ei saa olla työsuhdetta. Täytyy siis olla työtön. Myöhemmin voi olla osa-aikatyössä, jonka palkka vähennetään työttömyysetuudesta.
[/quote]
niin no kolme vuotta tässä oon työttömänä ollut...että en tosiaan ole alussa. ja osa-aikatyötä teen 0h sopparilla eli käytännössä työtön.
Noniin eli periaateessa opintojen pitäisi olla se joka estää karenssin saamisen. jos irtisanoutuu työstä eikä ole opintoja niin siitä nyt aina tulee varmaan karenssi ilman pätevää syytä irtisanoutumiselle.
Ap eli minä olen tosiaan ollut pitkään työttömänä eli en työttömyyden alussa ja minulle on myönnetty soviteltu päiväraha ja työ jota teen on 0h sopimus eli käytännössä työtön. Lisäksi töitä on ollut äärimmäisen harvoin.
Ei ole helppoa näköjään tääkään homma.
Voi jeesus. Jos on myönnetty omaehtoisen opiskelun tuki, on ihan sama mitä teet sille nollasopimuksellesi opiskeluaikana. Olet työkkärin kirjoilla, mutta opiskeluaikana sulla ei myöskään ole velvollisuutta ottaa töitä vastaan, koska olet päätoiminen opiskelija. Soita Työlinjan työttömyysturvaneuvontaan jos et usko. Nää kaikki mun kaveri sitä ja tätä ei taatusti tiedä kaikkia asiaan vaikuttaneita tekijöitä, joten turha uskoa niitä.
Etkö voi pitää sen sopimuksen voimassa ihan normaalisti vuoden loppuun asti, mutta et ota yhtään tunteja vastaan?
Voin periaatteessa mutta joudun laittamaan kalenterini kiinni " ei käytettävissä " koko ajaksi ja se näyttää hyvin huonolta työpaikassa...
voisin tietenkin soitella josko ei aktiiviseksi voisivat laittaa mutta tarkoittaakohan se sitä että työsoppari päättyy.
Eihän sun tartte muutenkaan olla missään töissä jos kerta opiskelet päätoimisesti
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 09:46"]
Voin periaatteessa mutta joudun laittamaan kalenterini kiinni " ei käytettävissä " koko ajaksi ja se näyttää hyvin huonolta työpaikassa...
voisin tietenkin soitella josko ei aktiiviseksi voisivat laittaa mutta tarkoittaakohan se sitä että työsoppari päättyy.
[/quote]
Oot vain hiljaa, etkä vastaa puhelimeen. Ei kannata liikaa leikkiä näillä asioilla, eli sotkua vaan tulisi.
Joo työkäri osaa olla niin "ihana " näissä karenssi asioissa.
päätoimisesti opiskelen.
Miten voi tulla karenssi, jos opinnot työttömyysturvalla?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 09:46"]
[/quote]sou whatt? opiskelet uutta mahdollisesti ihan eri alaa joka ei liity nykyiseen työhösi mitenkään niin mitä sitten vaikka se näyttää huonolta nykyisessä työpaikassa? vai meinaatko opintojen päätyttyä hakeutua kyseiseen firmaan vielä? keskity nyt siihen opiskeluun kun kerta saat sitä työttömyysetuuttakin ja kulukorvauksen. Laita siihen kalenteriin että et ole käytettävissä ja sopimuskin loppuu vuoden loppupuolella niin ei siitä tarvitse enää huolehtia.
Meinasinkin, että olen kuullut joiltakin jotka on toimineet näin etteivät oo ilmoittaneet ko. työpaikkaan ja kalenteri kiinni kokoajan että on sitten irtisanottu. Siksi meinasin että pitästkö ilmoittaa työpaikalle jotain.
Eihän sillä ole mitään väliä, irtisanotaanko sinut vai mitä, kun olet nyt OPISKELIJA, et työtön. Reilua työnantajan kannalta on nyt ilmoittaa, että olet opiskelija etkä voi ottaa töitä.
Jännää: olet opiskelija ja käyt töissä ja saat opiskeluaikana työttömyysetuutta! Tavisopiskelijat elää opintotuella ja tekee tiliä jokaisesta osa-aikatyön eurosta, sinä saat ottaa vastaan rahaa "kahdesta hanasta"
Jos irtisanot sopimuksen niin karenssi tulee. Omaehtoisen ehto on, että on työtön ja että se raha ei ole motivaatio opiskelun aloittamiseen vaan aito halu opiskella. Kaikilla mun kavereilla on tullut latenssi ja tiedän heti 4 kaveria, jotka opiskellut näin.
12 jatkaa. Et siis voi olla työsuhteessa, koska silloin et oo työtön eli et voi saada työttömyys etuutta. Sun täytyy näyttää sinne työkkäriin ne työtodistukset tästä viimeisestä loppuneesta tai irtisanoutuneesta työsuhteesta.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:51"]12 jatkaa. Et siis voi olla työsuhteessa, koska silloin et oo työtön eli et voi saada työttömyys etuutta. Sun täytyy näyttää sinne työkkäriin ne työtodistukset tästä viimeisestä loppuneesta tai irtisanoutuneesta työsuhteesta.
[/quote] Voi olla työsuhteessa. Itse saan soviteltua päivärahaa koska olen osa-aikatyössä. Jos irtisanoudut niin saat karenssin ja työttömyysetuuden maksu loppuu.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:51"]12 jatkaa. Et siis voi olla työsuhteessa, koska silloin et oo työtön eli et voi saada työttömyys etuutta. Sun täytyy näyttää sinne työkkäriin ne työtodistukset tästä viimeisestä loppuneesta tai irtisanoutuneesta työsuhteesta.
[/quote] Voi olla työsuhteessa. Itse saan soviteltua päivärahaa koska olen osa-aikatyössä. Jos irtisanoudut niin saat karenssin ja työttömyysetuuden maksu loppuu.
[/quote] Joo siis totta että voi saada sovitettua. Mutta ainakin mulle sanottiin, että työttömyysetuuden alussa ei saa olla työsuhdetta. Täytyy siis olla työtön. Myöhemmin voi olla osa-aikatyössä, jonka palkka vähennetään työttömyysetuudesta.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:51"]12 jatkaa. Et siis voi olla työsuhteessa, koska silloin et oo työtön eli et voi saada työttömyys etuutta. Sun täytyy näyttää sinne työkkäriin ne työtodistukset tästä viimeisestä loppuneesta tai irtisanoutuneesta työsuhteesta.
[/quote] Joo siis totta että voi saada sovitettua. Mutta ainakin mulle sanottiin, että työttömyysetuuden alussa ei saa olla työsuhdetta. Täytyy siis olla työtön. Myöhemmin voi olla osa-aikatyössä, jonka palkka vähennetään työttömyysetuudesta.
[/quote] Ja jätkän, että se latenssi tulee AP:lle koska hän joutuu irtisanomaan itsensä mutta karenssin jälkeen työttömyys etuuden maksu alkaa.
Mitäs väliä sillä vaikka karenssi tulee. Saathan sinä sen koulutuksen takia sen rahan mikä sinulle kuuluu kuitenkin
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:45"]
Jännää: olet opiskelija ja käyt töissä ja saat opiskeluaikana työttömyysetuutta! Tavisopiskelijat elää opintotuella ja tekee tiliä jokaisesta osa-aikatyön eurosta, sinä saat ottaa vastaan rahaa "kahdesta hanasta"
[/quote]
Soviteltua päivärahaa mutta kun nyt en voi eedes ottaa töitä vastaan...opintojen takia..meidän luokalla suurin osa on työttömyysetuudella opiskelijoita ja tekevät töitäkin.