Tyhy-päivän ohjelmassa sauna. En todellakaan halua.
Aivan hullu idea. En halua nähdä työkavereideni niitä ruumiinosia tai näyttää omiani heille. Siis miten jollain tulee edes mieleen, että toi on nyt kivaa tiimiytymistä?? Muutenkin kaikkein parasta tyhyilyä olisi vapaapäivä, eikä jotkut väkisin väännetyt ohjelmat ja ryhmäytymisleikit. Järkkyä.
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Tyhy-päivän pitäisi olla työhyvinvointia lisäävä. Mitä hyvinvointia se lisää, jos pitää osallistua johonkin sellaiseen, missä ei viihdy. Eikö pitäisi kysyä työntekijöiltä, mikä heidän mielestään oikeasti lisäisi heidän hyvinvointiaan työpaikalla? Ei sellaiset kokemukset yhdistä, jotka tuntuvat hyvältä vaan osasta ihmisiä, päinvastoin.
Kuinka usein luulet kaikkien haluavan samaa asiaa heti, jos työntekijöitä on enemmän kuin yksi?
Eikainytsentään näin korona-aikana yksikään työpaikka ole niin edesvastuuton, että järjestää mitään tartuntapippaloita? Eihän? Ainakaan ketään ei voi pakottaa sellaisiin osallistumaan. Ylipäänsä, kenenkään ei pidä tehdä mitään mikä tuntuu itsestä epämukavalle. Saunaan ei kenenkään tarvitse todellakaan mennä, kaikkein vähiten työkavereitten painostuksesta.
Eipä sillä, omassa työpaikassa pomot haluaa jo järjestää yhteiset bileet porukalle kesällä. Onneksi ei tartte miettiä menenkö vai en kun en näihin ikinä osallistu. Joo narinaa saa kuulla ennen ja jälkeen, ei kiinnosta. Joskus tehnyt myönnytyksen, että käyn juomassa yhden kivennäisveden jos "juhla"paikka on lyhyen automatkan päässä. Ei ole koskaan selvinnyt mitä muut siitä saa....
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Tyhyyn on meillä pakko osallistua, koska se ei ole mikään iltariento vaan tapahtuu työajalla normaalin työpäivän sijaan. Eli tyhyily on päivän työ.
Tyhyyn osallistuminen voi olla pakollista mutta kukaan ei pakota saunomaan. Jos painostusta tapahtuu niin pidät pääsi ja toteat vain, ettet sauno tällä kertaa. Etkä seuraavalla jne. Mutta kaiken kaikkiaan, en ymmärrä miksi tällaisia tapahtumia järjestetään korona-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhy-päivän pitäisi olla työhyvinvointia lisäävä. Mitä hyvinvointia se lisää, jos pitää osallistua johonkin sellaiseen, missä ei viihdy. Eikö pitäisi kysyä työntekijöiltä, mikä heidän mielestään oikeasti lisäisi heidän hyvinvointiaan työpaikalla? Ei sellaiset kokemukset yhdistä, jotka tuntuvat hyvältä vaan osasta ihmisiä, päinvastoin.
Kuinka usein luulet kaikkien haluavan samaa asiaa heti, jos työntekijöitä on enemmän kuin yksi?
Tyhy-päivät eivät koskaan lisää kaikkien hyvinvointia. Päinvastoin osalle aina se on hyvinvointia vähentävää, kun kaikilta kysellään että mitäs kauheen kivaa me keksittäis, rahaa on 20€ per naama.
Sit siellä yksi ehdottaa venyttelyä, toinen viininmaidtajaisia ja kolmas pitsinnypläystä. Kuppi menee nurin siinä vaiheessa kun neljäs ilmoittaa, että mitään missä kellään on mahdollisesti hauskaa, pitää kieltää, tyhyn kun kuuluu lisätä työntekijän hyvinvoinninnlisäksi myös työnantajan hyvinvointia. Ainut mikä on sallittua, on yhteinen rukouspiiri.
Miksi nämä pitää ottaa aina näin vakavasti? Nurisetteko te ystävillennekin heidän yhteisistä tekemisistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Tyhyyn on meillä pakko osallistua, koska se ei ole mikään iltariento vaan tapahtuu työajalla normaalin työpäivän sijaan. Eli tyhyily on päivän työ.
Tyhyyn osallistuminen voi olla pakollista mutta kukaan ei pakota saunomaan. Jos painostusta tapahtuu niin pidät pääsi ja toteat vain, ettet sauno tällä kertaa. Etkä seuraavalla jne. Mutta kaiken kaikkiaan, en ymmärrä miksi tällaisia tapahtumia järjestetään korona-aikana.
Ei voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei halua saunaan usein siksi että meikki menee (ja uuden tekeminen on vaikeaa kun on hämärää).
Olen oppinut ”työsaunoja” koska mun pitää työn puolesta köydä noissa:
-tukka nutturalle, en kastele ollenkaan
- en pese meikkejä pois
- otan vain lyhyet löylyt alalauteella ettei naama hikoile
-käyn jäähyllä ulkona, sit toiset pikalöylyt
- viileä suihku ettei tule jälkihiki
- nopea kasvojen painelu kasvopaperilla ja kiilto katoaa
- sit nuttura aukiJa tadaa, sit olen riittävän edustava taas emännöimään. Olen siis noissa vähän kuin järjestelijä tai isäntä tjsp eli pakko käydä siellä saunassa mutta samalla olla edustava
Ai oikein näet vaivaa, että voit mennä nihkeästi alasti istumaan samaan kuumaan ja kosteaan huoneeseen työkavereidesi kanssa? Aivan täysin älytöntä. Kunpa olisi n jo nuorena tajunnut tämän: se on täysin ok, jos ei halua mennä saunaan. Niin monella on ollut pitkään lapsuudesta asti käsitys, ettei ole vaihtoehtona jättäytyä pois, se ei ole normaalia. Voi tietenkin on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei halua saunaan usein siksi että meikki menee (ja uuden tekeminen on vaikeaa kun on hämärää).
- en pese meikkejä pois
- sit nuttura aukiJa tadaa, sit olen riittävän edustava taas emännöimään. Olen siis noissa vähän kuin järjestelijä tai isäntä tjsp eli pakko käydä siellä saunassa mutta samalla olla edustava
Ai oikein näet vaivaa, että voit mennä nihkeästi alasti istumaan samaan kuumaan ja kosteaan huoneeseen työkavereidesi kanssa? Aivan täysin älytöntä. Kunpa olisi n jo nuorena tajunnut tämän: se on täysin ok, jos ei halua mennä saunaan. Niin monella on ollut pitkään lapsuudesta asti käsitys, ettei ole vaihtoehtona jättäytyä pois, se ei ole normaalia. Voi tietenkin on!
Mus kyllä pisti silmään ihan eri asia tästä avautumisesta. Sen lisäksi, että on ok kieltäytyä, on enemmän kuin ok olla naturelli saunan jälkeen.
Meidän sihteerillä on kyllä hyvät tissit ja autuaasti hän niitä esitteleekin.
Juu voi sanoa, että jätän saunan väliin. Ja sitten kuunnella sitä mekastusta, kun hei Mirkku ja Pirjo ja Jore eivät halua tulla saunaan. Miksei? Hei Mirkku nyt tuut mukaan. Jore hei, oo mies, kamoon! Pirjo ei sun kampauksesta kukaan välitä, heh heh! Älkää nyt olko tollasia, nyt kaikki saunaan...!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- en pese meikkejä pois
Mus kyllä pisti silmään ihan eri asia tästä avautumisesta. Sen lisäksi, että on ok kieltäytyä, on enemmän kuin ok olla naturelli saunan jälkeen.
Nää on aina niin huvittavia hahmoja. 😅
Vierailija kirjoitti:
Juu voi sanoa, että jätän saunan väliin. Ja sitten kuunnella sitä mekastusta, kun hei Mirkku ja Pirjo ja Jore eivät halua tulla saunaan. Miksei? Hei Mirkku nyt tuut mukaan. Jore hei, oo mies, kamoon! Pirjo ei sun kampauksesta kukaan välitä, heh heh! Älkää nyt olko tollasia, nyt kaikki saunaan...!
No sit voi sanoa, että en halua saunoa sun kanssa. Jos itsellä on syy, miksi sitä ei voi sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisille vihoviimeisiä tilaisuuksia.
Mutta miksi?
Sinunlaistesi takia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä pakkosaunomiskulttuuri vituttaa niin paljon. Että sitä saunomista pitää työntää kaikkiin juhliin tai työpaikan kekkereihin ja kuvitellaan, että kaikki ovat innoissaan. Ja joku jeesustelija tulee sanomaan, että mitä väliä meikeistä ja mitä sitten, jos joku sun vartalosi näkee. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että se on jokaisen oma asia eikä kuulu tippaakaan muille??
Arvaa minkälaista kun mies ei mene saunaan kavereiden kanssa. Mä istuin terassilla ja kuulin oven takaa humalaisten puhetta. Omituinen, mikä sitä vaivaa, onkohan sillä pieni? Naurua. Yksi eniten äänessä ollut sanotaan vaikka pete mikä ei ole oikea nimi. Kuitenkin sanoin päin naamaa että jos tämä on näin vaikeaa siksi kun en sauno niin tilaan taksin eikä teidän tarvi mua katsella.
Jätkät meni vähän vaikeiksi ja puolusteleviksi. Mä kerroin että kuulin mitä puhuitte. Aletaanko mittailemaan vehkeitä? Joka saamarin jätkä näki lattiasssa jotain kiinostavaa. Minä lähdin taksilla ja mukaan tuli auto täyteen tyttökavereita. Myöhemmin samana iltana kuulin että suurin osa porukasta lähti kun tuli huono fiilis.
Lopullisena seurauksena oli että menetin monta kaveria. Se meni niinpäin että vika oli minussa. Yhteisöpaine tai jotain sellaista. Pari kaveria ei hylännyt ja oikeastaan hyvä että paljastui millä pohjalla se kaveruus oli. Se hivelee vieläkin kun naisilta kuulin tilttaamiseni jälkeen kehuja. Sä uskallat, vit.. sulla on munaa jne.
En sitä tilanteessa ajatellut niin pitkälle. Mä en ole omasta mielestä rohkea. En vaan ole mikään laumasielu. Jos ja kun siitä tulee seurauksia niin sitten tulee. Miettikääpä jokainen kuinka moni teistä pystyy sanomaan vastaan ns. kavereilleen.
En ole yhteissaunoja. Koen erittäin epämukavaksi alasti olemisen puolituttujen seurassa, ja ei, en ole ruma ja lihava. Silti joka ikinen kerta pitää kuunnella sitä tivaamista ja painostusta miksi en tule saunaan kun pelkkä ei ei riitä. Ja aina sanotaan että ei kukaan kato vaikka olet alasti! Ihmetyttää miksi ihmisille (etenkin miehille) sitten on niin tärkeää että sinne tulen että pitää oikein tivata. Ja kerran sanoin voivani tulla uimapuvussa, ei kelvannut.
Jokainen joka väittää että kukaan ei saunassa katso valehtelee. Etenkin miehet.
Minusta se on ihan ok että tyhypäivillä on sauna KUNHAN on myös ok kieltäytyä ja on keksitty jotain korvaavaa tekemistä siksi aikaa. Nimim. kerran selasin yksin puhelinta 1,5 h kun en halunnut saunaan. Ja ennen sitä jouduin 10 min tivaamaan asiasta pomon kanssa kun "olisi nyt vaan niin kiva että kaikki olisi yhdessä alasti siellä pienessä hikisessä kopperossa"
Vierailija kirjoitti:
En ole yhteissaunoja. Koen erittäin epämukavaksi alasti olemisen puolituttujen seurassa, ja ei, en ole ruma ja lihava. Silti joka ikinen kerta pitää kuunnella sitä tivaamista ja painostusta miksi en tule saunaan kun pelkkä ei ei riitä. Ja aina sanotaan että ei kukaan kato vaikka olet alasti! Ihmetyttää miksi ihmisille (etenkin miehille) sitten on niin tärkeää että sinne tulen että pitää oikein tivata. Ja kerran sanoin voivani tulla uimapuvussa, ei kelvannut.
Jokainen joka väittää että kukaan ei saunassa katso valehtelee. Etenkin miehet.
Liian moni myös sanoo närkästyneen tuomitsevana, että sehän on LUONNOLLISTA, alastomuus! Öö joo varmaan, mutta ei ole koskaan tuntunut kivalta olla alasti porukassa, ei. Teininä vielä kärsi kun luuli, että se on pakollista. Ei tuntunut hyvältä ei, vaikka kroppa näytti hyvältä.
Ainainen kropan häpeämiskorttikin vedetään esiin näissä suomalaisten saunomisasioissa. Luonnollisempaa on italialaisten kulttuuri, kun mennään uikkarit päällä perheenä rannalle. Siitäkään tuskin kaikki nauttivat, mutta sentään on vaateriepuja kriittisten paikkojen päällä ja suihkussa käydään, tadaa, yksin! Kyllä Italialaiset suhtautuvat vähäpukeisuuteen luontevammin. Saunomiskulttuuri oikeastaan kierouttaa sitä.
Nämä jotka pahoittavat mielensä siitä että joku ei tule saunaan haluavat vain oikeasti tirkistellä muita, mitään muuta syytä loukkaantua toisen henkilökohtaisesta päätöksestä ole kuin pettymys siihen ettei pääsekään näkemään toista alasti
Huhhuh jaa et mun pitäisi joillekin puolituntemattomille esitellä arpiani ja ihonsiirtojani ja selittää pikkutarkasti mistä ne johtuu, milloin ja mitä ja kuka jne. Sitä paitsi en ole koskaan nauttinut saunasta.
.
Juu ei kiitos.
Noiden pitäisi olla täysin vapaaehtoisia. Ne jotka noista tykkäävät, menisivät. Me introvertit saisimme mennä kotiin kaikessa rauhassa.
Meillä lähes koko työporukka on niin laumasieluja, että paheksuntaa saa kyllä osakseen, kun jättäytyy pois.