Tyhy-päivän ohjelmassa sauna. En todellakaan halua.
Aivan hullu idea. En halua nähdä työkavereideni niitä ruumiinosia tai näyttää omiani heille. Siis miten jollain tulee edes mieleen, että toi on nyt kivaa tiimiytymistä?? Muutenkin kaikkein parasta tyhyilyä olisi vapaapäivä, eikä jotkut väkisin väännetyt ohjelmat ja ryhmäytymisleikit. Järkkyä.
Kommentit (268)
Minun rajani menee siinä että kukaan muu ei näe minua alasti kuin puolisoni. Aivan sama jankuttaa että ei kuka mukaan katso, alastihan minä silti olen kaikkien nähtävinä. Ja näille jankkaajille, vaikka itseäsi ei kiinnosta ja tuijottelet koko saunareissun kattoon, se ei tarkoita että kaikki toimivat näin. Aika naiivia olettaa ettei sekasaunassa miehet muka varovasti tsekkaisi jokaisen naisen kropan
N29
Taidat olla joka asiassa vastarannankiiski. Saunassa voit istua jalat levällään että värkkisi näkee jokainen.
Voisiko joku sellainen ihminen ketä häiritsee se että joku ei halua tulla saunaan perustella miksi se häiritsee?
Vierailija kirjoitti:
Nämä jotka pahoittavat mielensä siitä että joku ei tule saunaan haluavat vain oikeasti tirkistellä muita, mitään muuta syytä loukkaantua toisen henkilökohtaisesta päätöksestä ole kuin pettymys siihen ettei pääsekään näkemään toista alasti
Ne jotka pahoittavat mielesnä saunamahdollisuudesta ovat niitä jotka kuvittelevat kaikkien saunojein vain katselevan heidän alastonta vartaloaan. Mitään muuta syytä loukkaantua siitä että jossain on sauna tarjolla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku sellainen ihminen ketä häiritsee se että joku ei halua tulla saunaan perustella miksi se häiritsee?
Häiritsee se,
a) ettei haluta osallistua yhteiseen ohjelmanumeroon, halutaan erottua joukosta ja pilata ryhmäytyminen.
b) että jollakulla on negatiivinen ja seksuaalissävytteinen käsitys saunomisesta ja siten minusta saunojana.
Pidän kyllä mölyt mahassani koska tiedän ettei asiasta kannata puhua, mutta primitiivituntoni ovat nuo. Nyt kun kysyit.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh jaa et mun pitäisi joillekin puolituntemattomille esitellä arpiani ja ihonsiirtojani ja selittää pikkutarkasti mistä ne johtuu, milloin ja mitä ja kuka jne. Sitä paitsi en ole koskaan nauttinut saunasta.
.
Juu ei kiitos.
Ikävää että koet huonommuutta vartalostasi ja pelkäät ja epäilet että saunassa sinua katsellaan ja kysellään intiimejä asioita :( Sauna on aina olliut paikka josta tittelit ja kaikki muu paitsi ihmisyys jätetään ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun 90-luvulla naurettiin virkistyspäivillä, etteivät ulkomaalaiset kollegat varmaan ymmärtäisi työkavereiden kanssa saunomista yhtään.
Nyt sama "privaattiasenne" on tämän ketjun peukutusten perusteella valtavirtaa Suomessakin.
Globalisaation myötä pienet kulttuurit katoavat.
Eiköhän meitä ihmisiä jotka ei halua esitellä intiimimpiä paikkojaan tuntemattomille ole aina ollut. Nykyään on vaan ehkä hyväksytympää kieltäytyä. Ja sekös teitä harmittaa
Onko nämä saman kirjoittaja tekstejä kaikki joissa kuvitellaan että saunaan mennään esittelemään intiimipaikkoja muille? Ei voi oikeasti olla noin vieraantunut elämästä.
Tyhy-päivät ovat väkisinväännettyjä keksimälläkeksittyjä kuten kaikki työpaikkojen yritykset leikkiä välittävänsä työntekijöistään eikä korona-aikana mikään yhteissauna ole mitenkään järkevää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole yhteissaunoja. Koen erittäin epämukavaksi alasti olemisen puolituttujen seurassa, ja ei, en ole ruma ja lihava. Silti joka ikinen kerta pitää kuunnella sitä tivaamista ja painostusta miksi en tule saunaan kun pelkkä ei ei riitä. Ja aina sanotaan että ei kukaan kato vaikka olet alasti! Ihmetyttää miksi ihmisille (etenkin miehille) sitten on niin tärkeää että sinne tulen että pitää oikein tivata. Ja kerran sanoin voivani tulla uimapuvussa, ei kelvannut.
Jokainen joka väittää että kukaan ei saunassa katso valehtelee. Etenkin miehet.
Liian moni myös sanoo närkästyneen tuomitsevana, että sehän on LUONNOLLISTA, alastomuus! Öö joo varmaan, mutta ei ole koskaan tuntunut kivalta olla alasti porukassa, ei. Teininä vielä kärsi kun luuli, että se on pakollista. Ei tuntunut hyvältä ei, vaikka kroppa näytti hyvältä.
Ainainen kropan häpeämiskorttikin vedetään esiin näissä suomalaisten saunomisasioissa. Luonnollisempaa on italialaisten kulttuuri, kun mennään uikkarit päällä perheenä rannalle. Siitäkään tuskin kaikki nauttivat, mutta sentään on vaateriepuja kriittisten paikkojen päällä ja suihkussa käydään, tadaa, yksin! Kyllä Italialaiset suhtautuvat vähäpukeisuuteen luontevammin. Saunomiskulttuuri oikeastaan kierouttaa sitä.
Ei mun mielestä oman kropan häpeämisellä ole tekemistä saunomisen kanssa, vaan sillä oletuksella että muut kiinnittävät muka huomiota. Ei kiinnitä.
Takuulla kiinnittäisi. Olen ollut työpaikoissa, jossa arvosteltiin ihmisten kroppia ja käytöstä ihan sumeilematta vaatteet päälläkin, niin miltähän olisi kuulostanut vähissä vaatteissa tai jopa alasti.
Mitä mukavaa ja viihtyisää se muka olisi?
Ei siihen edes tarvitse mitään häpeää liittää, kun ihminen vain tuntee olonsa epämukavaksi.
No ei kai kukaan ole niin kertakaikkisen tyhmä että menee sellaisten ihmisten kanssa yhtään minnekään? Viesti mihin vastasin koski ihan muuta kuin sinun työpaikkaasi.
Haluan seuraaviin työpaikan juhliin ohjelmanumeroksi yhteisen paskalla käymisen. Varmasti jostain vanhasta maalaistalossa löytyy sellainen huussi, jossa on monta reikää. Ulostaminen on aivan luonnollista, kukaan ei toisia katso ja yhteinen tekeminen nostaa ryhmähenkeä. Jos joku kieltäytyy, hän on vaikea ihminen ja tiukkapipo ja teen asiasta mahdollisimman suuren numeron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa kotihiireydessä ja siinä, että haluaa viettää vapaa-aikansa oman perheen, läheisten ja ystävien kanssa. Ei, en käy kuntokeskuksissa tai kylpylöissä. Etkö itse viihdy kotonasi?
Tämä ajautuu nyt tuhatta ja sataa sivuraiteille, mutta koska olen itsekin tällä hetkellä krapulainen kotihiiri eikä mulla ole parempaa tekemistä niin ajautukoot.
Ei ole mitään vikaa siinä jos haluaa viettää aikaa itse valitsemieen ihmisten kanssa. Se on jokaisen ihan itse päätettävissä.
Mun pointit oli seuraavat:
a) On todella erikoinen ihminen kyseessä jos ei ole koskaan käynyt yleisessä saunassa
b) Miksi ihmiset karsastaa tyhy päiviä ja kaikkea siihen liittyvää niin jumalattoman paljon, että on jopa valmiita valehtelemaan sairauslomansa, ettei tarvitse mennä
c) En edes muista enää mitä kaikkea muuta kirjoitin tänne... Ihan sama
A. Ei todellakaan ole! En ole itse käynyt koskaan edes perheenjäsenen (lapsena toki pakotettiin, lopetin sen heti kun voin) tai sukulaisen kanssa yhtä aikaa saunassa, saati sitten työkaverin joka on käytännössä täysin vieras henkilö. Miksi ihmeessä näyttäisin itseni alasti ventovieraalle?
Enkä ole ainut kaltaiseni, tunnen muitakin jotka ihan luonnostaan jo vastustavat lapsesta asti tätä suomalaisten pakkoalastomuutta seurassa kuin seurassa. Työkavereiden kanssa saunassa käyvä ei ole yhtään sen parempi ihminen luin minä, enkä minä ole mikään outo sirkukseen kuuluva kummajainen.
Joillakin ihmisillä on korostunut häpeän tunne, ja se yleensä alkaa lapsuudessa jostain syystä, mutta sitä vain ei myöhemmin enää muista.
Tuohon "Miksi ihmeessä näyttäisin itseni alasti ventovieraalle?" sanon että saunomisen tarkoiuts ei olekaan näyttää itseään ventovieraille. Sinulla on todella vääristynyt kuva saunomisesta jos luulet että itsensä näyttäminen muille on se juttu saunomisessa.
Ihmisillä on silmät, he kyllä automaattisesti katsovat. Etenkin alastonta kroppaa, sekä omaa että vastakkaista sukupuolta. Saunassa nimenomaan näytät (huom. En sanonut esittelet) alastoman vartalosi muille saunojille. Jokaikinen siellä oleva katsoo sinua vähintään hetken ajan ja tietää sen jälkeen miltä näytät alasti. Minun henkilökohtainen rajani menee siinä.
Ja jos nyt saivartelemaan aletaan, niin ei, en menisi yhteissaunaan vaikka kaikilla olisi huivi silmien peittona. En yksinkertaisesti halua alasti työkaverien kanssa pieneen hikiseen koppiin, vaikka tällä Suomen kulttuurissa onkin pyhän sakramentin asema.
Saivartelit jo kyllä ihan aluksi, vai mitä eroa on itsensä näyttämisellä tai esittämisellä? Ei mitään.
Todellakaan saunakulttuuriin ei kuulu näyttää saati esitellä omaa vartaloaan, eikä siellä kuulu katsella kenenkään vartaloita. Minä tämän tiedän, joten asiasta on turha inttää. En tiedä yhtään miltä ne useat kymmenet, ehkä jopa sadat ihmiset joiden kanssa olen saunonut, näyttävät alasti.
Ehkä nykyään ei enää opeteta saunakulttuuria, eikä ymmärretä sen merkitystä, vaan mielletään se tirkistelypaikaksi, jota se ei siis ole.
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä saman kirjoittaja tekstejä kaikki joissa kuvitellaan että saunaan mennään esittelemään intiimipaikkoja muille? Ei voi oikeasti olla noin vieraantunut elämästä.
Taitaa olla. Nyt sama tyyppi taitaa verrata saunomista ulostamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole yhteissaunoja. Koen erittäin epämukavaksi alasti olemisen puolituttujen seurassa, ja ei, en ole ruma ja lihava. Silti joka ikinen kerta pitää kuunnella sitä tivaamista ja painostusta miksi en tule saunaan kun pelkkä ei ei riitä. Ja aina sanotaan että ei kukaan kato vaikka olet alasti! Ihmetyttää miksi ihmisille (etenkin miehille) sitten on niin tärkeää että sinne tulen että pitää oikein tivata. Ja kerran sanoin voivani tulla uimapuvussa, ei kelvannut.
Jokainen joka väittää että kukaan ei saunassa katso valehtelee. Etenkin miehet.
Liian moni myös sanoo närkästyneen tuomitsevana, että sehän on LUONNOLLISTA, alastomuus! Öö joo varmaan, mutta ei ole koskaan tuntunut kivalta olla alasti porukassa, ei. Teininä vielä kärsi kun luuli, että se on pakollista. Ei tuntunut hyvältä ei, vaikka kroppa näytti hyvältä.
Ainainen kropan häpeämiskorttikin vedetään esiin näissä suomalaisten saunomisasioissa. Luonnollisempaa on italialaisten kulttuuri, kun mennään uikkarit päällä perheenä rannalle. Siitäkään tuskin kaikki nauttivat, mutta sentään on vaateriepuja kriittisten paikkojen päällä ja suihkussa käydään, tadaa, yksin! Kyllä Italialaiset suhtautuvat vähäpukeisuuteen luontevammin. Saunomiskulttuuri oikeastaan kierouttaa sitä.
Ei mun mielestä oman kropan häpeämisellä ole tekemistä saunomisen kanssa, vaan sillä oletuksella että muut kiinnittävät muka huomiota. Ei kiinnitä.
Tietenkin kiinnittää! Jokainen siellä tsekkaa jokaisen kropan. Tämähän on itsestäänselvää.
No ei kiinnitä. Sinä tsekkaat vain itse jokaisen kropa, ja luulet siitä syystä että muutkin niin tekevät, ja pidät itsestäänselvyytenä omaa tapaasi toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on ihan ok että tyhypäivillä on sauna KUNHAN on myös ok kieltäytyä ja on keksitty jotain korvaavaa tekemistä siksi aikaa. Nimim. kerran selasin yksin puhelinta 1,5 h kun en halunnut saunaan. Ja ennen sitä jouduin 10 min tivaamaan asiasta pomon kanssa kun "olisi nyt vaan niin kiva että kaikki olisi yhdessä alasti siellä pienessä hikisessä kopperossa"
En usko että pomo on sinulle noin sanonut. Sinä itse kuvittelet että saunomisen idea on tuo, ja kuvittelet että muut saunovat siksi.
Mulle on pomo aloittanut tuon saarnan virkistyspäivillä, kun ensin sanoin, etten tule saunaan. Hän oli juuri sellainen kailottaja, joka teki tietysti tästäkin asiasta numeron. Lopulta sitten pitkin hampain suostuin menemään sinne sekasaunaan (uikkareissa). Onneksi en enää ole kyseisessä työpaikassa.
Sori nyt vaan, etten edelleenkään usko että pomosi sanoi silulle että :
"olisi nyt vaan niin kiva että kaikki olisi yhdessä alasti siellä pienessä hikisessä kopperossa"
Vaikka tietäisinkin, etteivät työkaverini ja pomoni ole mitään pervoja tirkistelijöitä, ei se silti vaikuttaisi siihen, etten halua saunoa heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on usein työporukan kesken vaellus tms. Sauna sen jälkeen mutta kaikki eivät sinne tule eikä siitä mitään numeroa tehdä. Itse menen saunaan ja ajattelen kyllä että ne jotka sinne eivät tule ovat rumia ja lihavia ainakin omasta mielestään, ehkä muidenkin.
Kieroutunut ajattelutapa. Kertoo vain kommentoijasta.
vastaa nimimerkki "pienimunainen"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu voi sanoa, että jätän saunan väliin. Ja sitten kuunnella sitä mekastusta, kun hei Mirkku ja Pirjo ja Jore eivät halua tulla saunaan. Miksei? Hei Mirkku nyt tuut mukaan. Jore hei, oo mies, kamoon! Pirjo ei sun kampauksesta kukaan välitä, heh heh! Älkää nyt olko tollasia, nyt kaikki saunaan...!
No sit voi sanoa, että en halua saunoa sun kanssa. Jos itsellä on syy, miksi sitä ei voi sanoa?
Itse en tekemisiäni selittele. Tykkään juoda kaljaa, ja tykkään saunoa, mutta jos en halua sitä tehdä, niin en vain tee. KYsymykseen mennäänkö/tuletko saunaan vastaan että en nyt tule. Kannattaa opetella omat rajat, ja pitää niistä kiinni. Jos joku inttää syytä, niin sanoo vain että miksi intät, etkö ymmärrä että en nyt ole tulossa.
Niinpä. Se on kyllä kummallista, ettei voida vain hyväksyä vastausta, kun joku sanoo, ettei tule.
Miten niin? Sanot että et halua saunoa, ja sitten et sauno. Mikä siinä on niin vaikeaa? Miten sitä vastausta ei muka hyväksytä? Riivitäänkö vaatteet väkisin ja heitetään lauteille, vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Minun rajani menee siinä että kukaan muu ei näe minua alasti kuin puolisoni. Aivan sama jankuttaa että ei kuka mukaan katso, alastihan minä silti olen kaikkien nähtävinä. Ja näille jankkaajille, vaikka itseäsi ei kiinnosta ja tuijottelet koko saunareissun kattoon, se ei tarkoita että kaikki toimivat näin. Aika naiivia olettaa ettei sekasaunassa miehet muka varovasti tsekkaisi jokaisen naisen kropan
N29
Tämä tsekkailu on sinun mielikuvituksessasi, ja sinä itse tsekkailisit sekasaunassa muiden kropat. Ei se että itse tekee jotain tarkoita että muutkin tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A. Ei todellakaan ole! En ole itse käynyt koskaan edes perheenjäsenen (lapsena toki pakotettiin, lopetin sen heti kun voin) tai sukulaisen kanssa yhtä aikaa saunassa, saati sitten työkaverin joka on käytännössä täysin vieras henkilö. Miksi ihmeessä näyttäisin itseni alasti ventovieraalle?
Enkä ole ainut kaltaiseni, tunnen muitakin jotka ihan luonnostaan jo vastustavat lapsesta asti tätä suomalaisten pakkoalastomuutta seurassa kuin seurassa. Työkavereiden kanssa saunassa käyvä ei ole yhtään sen parempi ihminen luin minä, enkä minä ole mikään outo sirkukseen kuuluva kummajainen.
Ei sinne saunaan ketään olla pakolla tuuppaamassa, mutta kyllä sellainen henkilö joka ei suostu saunomaan ikinä missään tilanteessa toisten seurassa on poikkeus suomessa.
Sirkukseen? Ei nyt sentään, mutta todella outoa se silti on.
Mitään outoa enää ole! Ulkomaalaiset työntekijöt aivan shokissa tästä sekasauna ym. juopottelukulttuurista. Eivät ymmörrä sikailutyhy- päiviä.
Nyt puhuttiin SUOMALAISESTA kulttuurista.
Niinpä. Se on kyllä kummallista, ettei voida vain hyväksyä vastausta, kun joku sanoo, ettei tule.