Tyhy-päivän ohjelmassa sauna. En todellakaan halua.
Aivan hullu idea. En halua nähdä työkavereideni niitä ruumiinosia tai näyttää omiani heille. Siis miten jollain tulee edes mieleen, että toi on nyt kivaa tiimiytymistä?? Muutenkin kaikkein parasta tyhyilyä olisi vapaapäivä, eikä jotkut väkisin väännetyt ohjelmat ja ryhmäytymisleikit. Järkkyä.
Kommentit (268)
En käsitä tota saunomisjuttua ollenkaan työhyvinvoinniksi. Minä saunon vaan kotona ja yksin tai miehen kanssa.
Älä mene saunaan. Älä tee mitään sellaista mitä itse et halua. Ei ole pakko.
Muuten kirjoittaja numero 1. on idiootti.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä muutenkaan ymmärrä tätä suomalaisten tarvetta peseytyä alastomana puolituttujen kanssa. En harrasta.
Ja sitten just se että saunan takia pitäisi vielä raahata kassillinen tavaraa (hiustenkuivaajaa ym) vaikka sinne tilaisuuteenkin mennään kuitenkin jotenkin laittautuneena.
Tämä!! En ymmärrä minäkään tätä tarvetta yhteisalastomuuteen. Ja jos olen menossa johonkin tilaisuuteen, olen jo kerran laittautunut enkä tee sitä saman illan aikana enää uudestaan.
En menisi, en mene edes kavereideni tai siskojeni kanssa saunaan. Me ihmiset ollaan erilaisia ja kaikilla on erilaiset rajat oman kehon suhteen. Vaikka aina sanotaan ettei alastomuus ole seksuaalista, niin mulle se ainakin luonnostaan on, siis aikuisten ihmisten alastomuus. Siksi oksettaisi hikoilla kavereiden kanssa alasti ja lervauttaa perseet yhteisesti lauteille. Ihan kuin musta on epämukavaa olla ilkosillaan vaikka lääkärissä. Luonnolliselta alastomuus tuntuu ainoastaan mieheni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukava mennä sekasaunaan hyvärintaisten naisten sekaan ja saattaa siellä posliinin vilahtaa.
Täällä väitetään ettei miehet tiiraile mutta tässä on totuus. Kerran kävin ja salakatseita sain. Suututti ja hävetti. En mene enää.
Ei kai sentään niin väitetä? On sanottu kyllä ettei saunaetikettiin kuulu katsella muiden saunassaolijoiden vartaloita, saati kommentoida niitä, ja ettei porukassa saunominen kaikille sovi.
Sen sijaan täällä kyllä on tuo yksi ja sama trolli joka käy jokaisessa saunakeskustelussa yrittämässä antaa ymmärtää että porukkasaunoissa ei kenenkään kannata käydä, koska pervous ja muut kyttää. Luultavasti hän nämä ketjut myös itse aloittaa, koska hänestä tuntuu että hän on suuri vaikuttaja, ja hän varmaankin saa edes jonkun luopumaan saunomisesta tällä trollailullaan. Trollailuunhan kuuluu myös se että käy kommentoimassa juuri tuollaisia sinun viestisi tyyppisiä viestejä, jotta muille vaikuttaisi että joku on nyt luopunut juuri trollin esittämästä syystä saunomisesta.
Muistakaahan olla tarkkoina, ja se että täällä on nämä muutamat trollit jatkuvasti pyörimässä. Toivottavasti saavat palkkaa edes, kun aamusta iltaan päivystävät täällä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on parisuhteessa sovittu että emme mene alaston-sekasaunoihin, joten ei niihin tule sitten tietenkään mentyä.
Me taas miehen kanssa sekasaunotaan meidän kavereiden kanssa. Oli mukava huomata että miehen harrastusporukan miehet, ja heidän vaimonsa olivat samanlaisia sekasaunojia myös :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa kotihiireydessä ja siinä, että haluaa viettää vapaa-aikansa oman perheen, läheisten ja ystävien kanssa. Ei, en käy kuntokeskuksissa tai kylpylöissä. Etkö itse viihdy kotonasi?
Tämä ajautuu nyt tuhatta ja sataa sivuraiteille, mutta koska olen itsekin tällä hetkellä krapulainen kotihiiri eikä mulla ole parempaa tekemistä niin ajautukoot.
Ei ole mitään vikaa siinä jos haluaa viettää aikaa itse valitsemieen ihmisten kanssa. Se on jokaisen ihan itse päätettävissä.
Mun pointit oli seuraavat:
a) On todella erikoinen ihminen kyseessä jos ei ole koskaan käynyt yleisessä saunassa
b) Miksi ihmiset karsastaa tyhy päiviä ja kaikkea siihen liittyvää niin jumalattoman paljon, että on jopa valmiita valehtelemaan sairauslomansa, ettei tarvitse mennä
c) En edes muista enää mitä kaikkea muuta kirjoitin tänne... Ihan sama
A. Ei todellakaan ole! En ole itse käynyt koskaan edes perheenjäsenen (lapsena toki pakotettiin, lopetin sen heti kun voin) tai sukulaisen kanssa yhtä aikaa saunassa, saati sitten työkaverin joka on käytännössä täysin vieras henkilö. Miksi ihmeessä näyttäisin itseni alasti ventovieraalle?
Enkä ole ainut kaltaiseni, tunnen muitakin jotka ihan luonnostaan jo vastustavat lapsesta asti tätä suomalaisten pakkoalastomuutta seurassa kuin seurassa. Työkavereiden kanssa saunassa käyvä ei ole yhtään sen parempi ihminen luin minä, enkä minä ole mikään outo sirkukseen kuuluva kummajainen.
Joillakin ihmisillä on korostunut häpeän tunne, ja se yleensä alkaa lapsuudessa jostain syystä, mutta sitä vain ei myöhemmin enää muista.
Tuohon "Miksi ihmeessä näyttäisin itseni alasti ventovieraalle?" sanon että saunomisen tarkoiuts ei olekaan näyttää itseään ventovieraille. Sinulla on todella vääristynyt kuva saunomisesta jos luulet että itsensä näyttäminen muille on se juttu saunomisessa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä pakkosaunomiskulttuuri vituttaa niin paljon. Että sitä saunomista pitää työntää kaikkiin juhliin tai työpaikan kekkereihin ja kuvitellaan, että kaikki ovat innoissaan. Ja joku jeesustelija tulee sanomaan, että mitä väliä meikeistä ja mitä sitten, jos joku sun vartalosi näkee. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että se on jokaisen oma asia eikä kuulu tippaakaan muille??
No ei mun ainakaan ole vaikea ymmärtää. Monelle meistä vain saunominen on just sitä mukavaa puuhaa, ja tyhypäiville ei tule mentyä koska siellä on kaikkea muuta hassunhauskaa ja "kivaa" tekemistä mistä itse ei tykkää.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä muutenkaan ymmärrä tätä suomalaisten tarvetta peseytyä alastomana puolituttujen kanssa. En harrasta.
Ja sitten just se että saunan takia pitäisi vielä raahata kassillinen tavaraa (hiustenkuivaajaa ym) vaikka sinne tilaisuuteenkin mennään kuitenkin jotenkin laittautuneena.
Saunon itse, ja tunnen vaikka kuinka paljon muita saunojia. Sen sijaan en ole koskaan törmännyt ihmiseen joka kokee tarvetta peseytyä alastomana puolituttujen kanssa. En edes yhtään suomalaista.
Vierailija kirjoitti:
En menisi, en mene edes kavereideni tai siskojeni kanssa saunaan. Me ihmiset ollaan erilaisia ja kaikilla on erilaiset rajat oman kehon suhteen. Vaikka aina sanotaan ettei alastomuus ole seksuaalista, niin mulle se ainakin luonnostaan on, siis aikuisten ihmisten alastomuus. Siksi oksettaisi hikoilla kavereiden kanssa alasti ja lervauttaa perseet yhteisesti lauteille. Ihan kuin musta on epämukavaa olla ilkosillaan vaikka lääkärissä. Luonnolliselta alastomuus tuntuu ainoastaan mieheni kanssa.
Ei yhteissaunominen kaikille sovikaan, sehän on ihan selvä juttu. Toisille taas ei sovi pakohuone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa kotihiireydessä ja siinä, että haluaa viettää vapaa-aikansa oman perheen, läheisten ja ystävien kanssa. Ei, en käy kuntokeskuksissa tai kylpylöissä. Etkö itse viihdy kotonasi?
Tämä ajautuu nyt tuhatta ja sataa sivuraiteille, mutta koska olen itsekin tällä hetkellä krapulainen kotihiiri eikä mulla ole parempaa tekemistä niin ajautukoot.
Ei ole mitään vikaa siinä jos haluaa viettää aikaa itse valitsemieen ihmisten kanssa. Se on jokaisen ihan itse päätettävissä.
a) On todella erikoinen ihminen kyseessä jos ei ole koskaan käynyt yleisessä saunassa
b) Miksi ihmiset karsastaa tyhy päiviä ja kaikkea siihen liittyvää niin jumalattoman paljon, että on jopa valmiita valehtelemaan sairauslomansa, ettei tarvitse mennä
A. Ei todellakaan ole! En ole itse käynyt koskaan edes perheenjäsenen (lapsena toki pakotettiin, lopetin sen heti kun voin) tai sukulaisen kanssa yhtä aikaa saunassa, saati sitten työkaverin joka on käytännössä täysin vieras henkilö. Miksi ihmeessä näyttäisin itseni alasti ventovieraalle?
Enkä ole ainut kaltaiseni, tunnen muitakin jotka ihan luonnostaan jo vastustavat lapsesta asti tätä suomalaisten pakkoalastomuutta seurassa kuin seurassa. Työkavereiden kanssa saunassa käyvä ei ole yhtään sen parempi ihminen luin minä, enkä minä ole mikään outo sirkukseen kuuluva kummajainen.
Joillakin ihmisillä on korostunut häpeän tunne, ja se yleensä alkaa lapsuudessa jostain syystä, mutta sitä vain ei myöhemmin enää muista.
Tuohon "Miksi ihmeessä näyttäisin itseni alasti ventovieraalle?" sanon että saunomisen tarkoiuts ei olekaan näyttää itseään ventovieraille. Sinulla on todella vääristynyt kuva saunomisesta jos luulet että itsensä näyttäminen muille on se juttu saunomisessa.
Oli saunomisen perimmäinen ideologia ihan mikä tahansa, pointti on kuitenkin siinä, etteivät kaikki halua hengailla kollegoiden tai muiden tuttavien kanssa saunassa alasti/uimapuvussa/pyyhe päällä. Eikä kaikilla ole mitään patoutumia tai traumoja. Ehkä tällaiset saunomiset vain yksinkertaisesti koetaan epäsopivaksi, koska työporukan kanssa jos kokoonnutaan, niin vaatteiden olisi suotavaa pysyä päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli saunomisen perimmäinen ideologia ihan mikä tahansa, pointti on kuitenkin siinä, etteivät kaikki halua hengailla kollegoiden tai muiden tuttavien kanssa saunassa alasti/uimapuvussa/pyyhe päällä. Eikä kaikilla ole mitään patoutumia tai traumoja. Ehkä tällaiset saunomiset vain yksinkertaisesti koetaan epäsopivaksi, koska työporukan kanssa jos kokoonnutaan, niin vaatteiden olisi suotavaa pysyä päällä.
Ei kaikki halua käydä saunassa tiettyjen henkilöiden kanssa, ja sehän on täysin ok. Saunominen nyt vain ei siitä pitäville ole mitään alastihengailua, vaan saunomista. Kun oma ajatus on tuollainen, että saunomisen pointti on olla alasti yhdessä hengailemassa, tai että saunojat kokevat TARVETTA peseytyä toisten kanssa yhdessä, niin sitä kuvittelee että muut saunovat juuri noista syistä mitkä itselle vastenmieleisiltä tuntuvat. Näin ei kuitenkaan ole, ja se olisi ihan hyvä ymmärtää ja muistaa.
Meille saunojille tuollaiset ajatukset ovat just niitä pervoja.
Ap täällä. Tyhyyn on meillä pakko osallistua, koska se ei ole mikään iltariento vaan tapahtuu työajalla normaalin työpäivän sijaan. Eli tyhyily on päivän työ.
Vierailija kirjoitti:
No sit et mene. Kaikilla ei ole traumoja eikä ongelmaa saunoa tai olla alasti. Koita jaksaa.
Minä en lähde tykypäivänä metsäretkelle, teen sen mieluummin perheen ja/tai ystävieni kanssa.
Minä en astuisi pakohuoneeseen jalallanikaan, leikin lapsena salapoliisia, nyt aikuisena vain lasteni kanssa.
Minä en innostu yhteishenkeä nostattavista teennäisistä naurujoogista, nauran kun mulla on hauskaa jne.
En kuitenkaan valita, jos muut haluaa niitä tehdä, ei ole multa pois.
Saunailta työporukalla on todella hauskaa ja rentouttavaa, ei sinnekään ole pakko osallistua. Voit olla sen illan miehesi kanssa alasti.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Tyhyyn on meillä pakko osallistua, koska se ei ole mikään iltariento vaan tapahtuu työajalla normaalin työpäivän sijaan. Eli tyhyily on päivän työ.
Mutta ei sua kukaan väkisin riisu ja työnnä saunaan. Istu itseksesi saunan ajan ja anna muiden saunoa tai tee normaali työpäivä.
Työnantaja ei voi pakottaa ketään osallistumaan tyky-päivään tai -tapahtumaan, ei edes työajalla.
Tyhyt kannattaa laittaa työvuoroluetteloon, niin kaikki osallistuu. Työpäivän jälkeen omalla ajalla tai "pankkiin" laitettavat tunnit on huonompi: vain osa osallistuu ja kokee yhteyttä ja yhteishenkeä. Ja osa jää ulkopuolelle.
Päiväkodissa meillä toimi hyvin näin: työvuoroluetteloon merkittynä pe-iltana työvuoro 19.30 asti
- tavallista työtä päivällä 5 tuntia
- klo 16.30-19.30 yhteistä työkaverien suunnittelemaa ohjelmaa (ruokaa, rentoutusta, liikkumista)
- sitten 19.30 lähtien omalla ajalla vapaaehtoista saunaa, karaokea tms ja jatkoille menoa yöelämään
Kyllä ne rentoutti ja yhdisti, kun kerrankin sai olla vain aikuisporukalla ilman asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Tyhyt kannattaa laittaa työvuoroluetteloon, niin kaikki osallistuu. Työpäivän jälkeen omalla ajalla tai "pankkiin" laitettavat tunnit on huonompi: vain osa osallistuu ja kokee yhteyttä ja yhteishenkeä. Ja osa jää ulkopuolelle.
Päiväkodissa meillä toimi hyvin näin: työvuoroluetteloon merkittynä pe-iltana työvuoro 19.30 asti
- tavallista työtä päivällä 5 tuntia
- klo 16.30-19.30 yhteistä työkaverien suunnittelemaa ohjelmaa (ruokaa, rentoutusta, liikkumista)
- sitten 19.30 lähtien omalla ajalla vapaaehtoista saunaa, karaokea tms ja jatkoille menoa yöelämään
Kyllä ne rentoutti ja yhdisti, kun kerrankin sai olla vain aikuisporukalla ilman asiakkaita.
Sinä olet juuri sellainen työkaveri jonka takia en osallistu mihinkään työpaikan "rientoihin".
Tyhy-päivän pitäisi olla työhyvinvointia lisäävä. Mitä hyvinvointia se lisää, jos pitää osallistua johonkin sellaiseen, missä ei viihdy. Eikö pitäisi kysyä työntekijöiltä, mikä heidän mielestään oikeasti lisäisi heidän hyvinvointiaan työpaikalla? Ei sellaiset kokemukset yhdistä, jotka tuntuvat hyvältä vaan osasta ihmisiä, päinvastoin.