Mies ei puhu mistään
Miten se voi olla niin hankalaa? Jos yritän keskustella jostain minua rassaavasta asiasta, niin mies tuhahtaa, että menneen talven lumia ja hermostuu, jos jatkan. Eikö se ymmärrä, että minua häiritsee se asia, tahdon varmistaa, että sitä ei tapahdu enää ja loukkaannun, kun huomaan, että toista ei kiinnosta jutella minulle tärkeästä asiasta.
Lisäksi mies suuttuu nollasta sataan ihan sekunneissa. Joko raivoaa tai poistuu paikalta ja aloittaa täydellisen mykkäkoulun. Meinaan hulluksi tulla, kun toiseen ei saa mitään kontaktia.
Haluaisin kuitenkin ymmärtää toista ja miten hän voi käyttäytyä niin kylmästi ja väliinpitämättömästi. Mietin myös kannattaako enää jatkaa, kun toiseen ei saa mitään yhteyttä. Joskus mietin, kykeneekö hän edes tuntemaan mitään tunteita, myötätuntoa.. Miten puhumattoman ihmisen kanssa voi edes elää? Itsekästä häneltä, että minä ikäänkuin kannan meidän parisuhdetta yksin.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:28"]
Mulla oli tuollainen. jos se on nyt sun kanssa? Kauanko olette seurusteellet? Itkin usein, kun olin miehelle vain jokin esine tai statussymboli. Mies oli lisäksi sairaalloisen mustasukkainen, vaikka kävi ilmi, että petti itse mua.
[/quote]Neljä vuotta. Mies sai edellisestä suhteesta aika pahasti takkiin, joten todella toivon, ettet ole se exä. Edellinen suhde on varmasti vaikuttanut miehen sulkeutumiseen. Mies ei ole mitenkään sairaalloisen mustasukkainen vaikka onkin myöntänyt pettävän exän aiheuttaneen vähän turhaa mustasukkaisuutta uusissa suhteissa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:46"]
Mulla oli tuollainen. jos se on nyt sun kanssa? Kauanko olette seurusteellet? Itkin usein, kun olin miehelle vain jokin esine tai statussymboli. Mies oli lisäksi sairaalloisen mustasukkainen, vaikka kävi ilmi, että petti itse mua.
[/quote]Neljä vuotta. Mies sai edellisestä suhteesta aika pahasti takkiin, joten todella toivon, ettet ole se exä. Edellinen suhde on varmasti vaikuttanut miehen sulkeutumiseen. Mies ei ole mitenkään sairaalloisen mustasukkainen vaikka onkin myöntänyt pettävän exän aiheuttaneen vähän turhaa mustasukkaisuutta uusissa suhteissa.
Ap
[/quote]
Enhän mä voisi mitenkään olla, koska minua petettiin, enkä minä pettänyt siis. Mies vaan syytti minua pettämisestä, vaikka petti itse. Jos vaikka olisinkin se exä, niin mies on silloin valahdellut sulle, miten asiat oli. ja silleenhän nuo tekevät yleensä. Eivät he sano, että itse pettivät.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:46"]
Ap
[/quote]
Enhän mä voisi mitenkään olla, koska minua petettiin, enkä minä pettänyt siis. Mies vaan syytti minua pettämisestä, vaikka petti itse. Jos vaikka olisinkin se exä, niin mies on silloin valahdellut sulle, miten asiat oli. ja silleenhän nuo tekevät yleensä. Eivät he sano, että itse pettivät.
[/quote]
Ex on kyllä myöntänyt minulle pettäneensä miestä, joten ei minun tarvitse häntä valehtelijaksi epäillä. Tunnen kyllä miehen exän ihan hyvin.
Ap
Jos naiset on niinkuin biisejä, pitäisi kuunnella varmaan ~400 eri naista parin vuoden varrella että voisi kartoittaa onko eliittiainesta. Itsestäni ei kukaan ota totuutta selville alle 5 vuodessa ainakaan koska olen puhelias vasta sitten kun olen varmistunut että toinen on yhtä luotettava. Ehkäpä siksi minulla onkin vain 2 kaveria eikä yhtään jolle kertoisin ihan kaiken. Anonyyminä foorumeilla voi sitten vähän enemmän kertoa itsestä jotain kun huvittaa, eri foorumeille tietenkin eri nimillä.
Puhumattomuus voi olla vallankäyttöä. Esim. isäni ei ikinä sovi etukäteen mitään. Siltä saa tivata, että minä päivänä nyt ollaan lähdössä tai milloin olette tulossa ja vastaus on aina kattellaan. Myöskään mistään vaikeista aiheista se ei pysty puhumaan. Jos jotain yrittää puhua, niin se vaan alkaa puhua aivan aiheen vierestä siis tyyliin jos sattumalta sanon polkupyörä, niin se alkaa muistelemaan miten kerran olis saanut halvalla pyörän kirppikselta, olis varmaan ollu tosi hyvä pyörä vaikka renkaat olisi pitäny vaihtaa ja blaa blaa blaa....
Näihin ihmisiin ei saa mitään kontaktia. En tiedä onko niillä päässä jotain vikaa. Tätä on tietysti ihan turha kysyäkään keneltäkään kun eihän ne pysty siihen vastaamaan.
Ja kyllä, puhuminen on tärkeetä. Ei ainoastaan sen takia, että tietää mitä tulee tapahtumaan vaan senkin takia, että voi varmistua siitä, että onko se toinen ihminen tietoinen tietyistä seikoista jolla saattaa olla merkitystä asioiden kannalta. Siis niin kuin tietojen vaihtoa jotta koordinoitu toiminta onnistuu.
En tosiaan tiedä mitä näiden tuppisuiden päässä liikkuu.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 12:33"]Eikö kellään ole samanlaista?
Ap
[/quote]
On..ja mitä vanhemmaksi mies tulee sitä vaikeammaksi käy..ihmettelen välillä miten voi joku niinkin mukava. .ihana muuttua tuollaiseksi äkäpussiksi joka ei kestä yhtään mitään. Näkee ja kokee kaikki asiat negatiivisesti oli asia ihan mikä hyvänsä.
En minäkään varmasti ole enää sama jonka kanssa hän meni naimisiin päivälleen 30v. sitten.
Olen avioliitossa todella yksinäinen.
Millaiset asiat sinua ap rassaaavat?
Miten aloitat keskustelun?
Omalla äidilläni oli sellainen tapa jauhaa ongelmista, että siinä tuntui lähtevän järki päästä, summittaisista syyttelyä ja omien johtopäätösten ainoana oikeana pitoa, ei okein avannut kanavaa keskustelulle.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 12:33"]Eikö kellään ole samanlaista? Ap [/quote] On..ja mitä vanhemmaksi mies tulee sitä vaikeammaksi käy..ihmettelen välillä miten voi joku niinkin mukava. .ihana muuttua tuollaiseksi äkäpussiksi joka ei kestä yhtään mitään. Näkee ja kokee kaikki asiat negatiivisesti oli asia ihan mikä hyvänsä. En minäkään varmasti ole enää sama jonka kanssa hän meni naimisiin päivälleen 30v. sitten. Olen avioliitossa todella yksinäinen.
[/quote]
Tiedätkö mikä temperamentti/persoona... ammattilaisten suosima "big five" on minusta hieman liian simppeli mutta neuroottisuus on varmaan yhteistä klassisen psykologian melankoliselle temperamentille. Koska olen itse tuollainen, voin sanoa että jos jokin saa äreäksi niin se jää päälle - tai toisinpäin - mutta mitä enemmän on perfektionismiin tullut taipumusta, sitä enemmän on asioita jotka sää huonolle tuulelle.
Ainut helpotus tuohon on poistaa äreyttä aiheuttava asia päiväjärjestyksestä/rikkaat ulkoistaa nuo asiat muiden tehtäväksi ja varmistaa ettei sitä tule uudestaan (jos ei ole hyvä itsekuri voi olla että tarvii jonkun varmistamaan asian) sekä kirjoittaa ajatukset asiasta puhtaaksi. Esm jos tuollaiselle tulee pysyviä terveysongelmia niin temperamentin erikoispiirteistä johtuen ne voivat olla paljon isompi ongelma kuin muille. Esm. itse tarvitsisin jotakuta varmistamaan että taatusti liikun riittävällä sykkeellä joka päivä ettei tule noita terveysongelmia.
Toisaalta juuri tuon temperamentin helposti päälle jäävä negatiivinen energia on se jota oikein kohdistamalla voi syntyä asioita joita muut eivät tule edes ajatelleeksi. Erilaiset luovan työn tekijät ovat yleensä juuri noita, muutkin temperamentit kyllä eksyvät tekemään luovaa työtä mutta taso on sitten sen mukaista ja se on erittäin turhauttavaa meille joilla on synnynnäinen luovuus.
Yksi mitä voi kokeilla (tavallaan kuin hoitojakso psykiatrisella osastolla) on että ongelmatapaus lähtee asumaan jonkun toisen luokse joka kartoittaa onko huonoja elämäntapoja tai tottumuksia ja osaa lukea tilannetta.
Tietty jos äreyttä aiheuttaa joku terveys/taloushuoli tai vaikka jostain tulleet epäilykset vaikka sisäilmanlaatuongelmista tai mistä nyt vaan, niin vaikka ongelmat eivät jollain mittapuulla olisi merkittäviä tai ehkä ongelmat ovat jopa kuviteltuja, niin vaikea nähdä miten asia helpottaisi muuten kun että aidot/kuvitellut ongelmat selvitetään kunnolla. Jos joku ei usko kun kerron huolistani kerrasta niin joutuu luottamuspulaan enkä sellaiselle enää puhuisi kuin pakosta.
"Jos yritän keskustella jostain minua rassaavasta asiasta,"
Valittavat ämmät on kyllä kaikkein pahimpia. Onneksi omani ei ole sellainen.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 12:33"]Eikö kellään ole samanlaista?
Ap
[/quote]
On..ja mitä vanhemmaksi mies tulee sitä vaikeammaksi käy..ihmettelen välillä miten voi joku niinkin mukava. .ihana muuttua tuollaiseksi äkäpussiksi joka ei kestä yhtään mitään. Näkee ja kokee kaikki asiat negatiivisesti oli asia ihan mikä hyvänsä.
En minäkään varmasti ole enää sama jonka kanssa hän meni naimisiin päivälleen 30v. sitten.
Olen avioliitossa todella yksinäinen.
[/quote]
Ihan kuin meillä, paitsi että yhteisiä vuosia on vasta 29.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 12:52"]
No ymmärrän ton, mutta mun mielestä ihmiset myös suuttuu tai loukkaantuu keskimäärin aika pienestä. Ihmiset on tosi hauraita, harva on kovin vahva ja tietää rajansa riittävän hyvin kyetäkseen puolustamaan itseään tai ottamaan riittävästi kritiikkiä vastaan. T. Mies
[/quote]
Ai kuten sinä vai? :)
[/quote]
Sä eksyt ihan sivupoluille kysyessäsi jotain tommosta. En edes jaksa selittää kun se tuskin menisi perille. T. Mies
Nainen haluaa vaan "puhumattomuus teeman" alla ärsyttää miestä ja puhua siten että mies kieltäytyy jatkamasta keskustelua. Sitten nainen voi todeta että kurja typpi, ei avaudu tunteistan , eikä anna tukea kun sitä niin kaipaan.
Myös huomioitu että nainen haluaa puhua vain aiheista jotka kiinnostavat vain häntä , ei miehen avaamista aiheista.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 12:33"]
Eikö kellään ole samanlaista?
Ap
[/quote]
Mulla oli. Aina jos miehellä oli joku ongelma, siitä piti jauhaa pitkään ja mielelläni keskustelinkin asiat selviksi. Jos mulla oli ongelma, niin ei toiselta löytynyt kiinnostusta selvittää sitä. Mun kanssa ei muutenkaan voinut keskustella juurikaan muista kuin omista mielenkiinnonkohteistaan.
Sanalla sanoen paska suhde.
Se haluaa erota, mutta mies kun on niin sillä ei ole munaa tehdä aloitetta, vaan odottaa sinun ottavan eron.