Huom huom huom! Noroa liikkeellä, käsien pesu väh. 40-60 sek.
Käsiä pestään pitkään! Puoli minuuttia EI riitä. Kaikki kohdat, mukaan lukien sormeaan välit ja kynsien alukset hangataan perusteellisesti useaan kertaan! Lämmin vesi ja nestesaippuaa. Huolellisen huuhtominen ja kuivaamisen jälkeen viimeistely käsidesillä. Mutta käsidesi EI riitä! Ei mahdollisesti tapa noroa lainkaan.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa tästä vuoden 2017 vs. 2020 tartunnat: https://sampo.thl.fi/pivot/prod/fi/ttr/shp/fact_shp?row=reportgroup-124… Huima ero, lähes 4000 rekisteröityä tapausta vs. 800 rekisteröityä tapausta, vain koska 2020 ihmiset pysyivät kotona ja kiinnittivät huomiota hygieniaan!
Pysykää kotona väh. 2 päivää oireiden loputtua, koska tarttuu myös hengitysteitse, vaikka käsihygieniasta huolehtisi!
Noro on parin vuoden välein aina pahempi
On joo, mutta vain vuosina 2020 ja 2021 raportoituja tapauksia ei ollut väliltä pari, kolme tuhatta kuten yleensä aina muulloin.
Ja nämä nyt on vain raportoidut tapaukset eli lähinnä sairaalssa jollakin osastolla olleet, joilla siellä puhjennut noro ja testattu. Kaikki muuthan sairastavat vain kotona.
ei täällä voida loppuelämää pelossa elää niinkuin koronan kanssa!
Nuha ei ole koskaan pelottanut, pelkkä ajatus oksennuksesta sen sijaan saa täyteen paniikkiin.
Vierailija kirjoitti:
No voi herran jestas. Pelkäättekö nyt jo Noroakin. Ainahan sitä on keväällä ollut.
Päivän ripuli ja yökkäily. Se siitä.
Kolme päivää hirveää vatsakipua ja tavaraa molemmista päistä kunnes mitään ei tule ulos ,mutta silti keho koettaa oksentaa ja siinäpä sitten yökit kivusta krampissa samalla kun perse on tulessa.
Telkkaa ei pysty katsomaan,ei täyttämään ristikoita, vain leijumaan uupumuksen ja kivun sumussa peläten ensin ettå kuolee ja sitten ettå ei kuole.
Mä joudun jo liikaa pesemään käsiä töissä. Nahka ei kestä. Se tippuu kämmenistä jo karisten pois. Töissä ei ehdi edes käsirasvat minuuttia kauemmin olemaan, kun pitää olla jo pesemässä ja käsihuuhdetta laittamassa.
Ei auta muu kuin pestä vähemmän. Vielä en ole sairastunut. Noro olisi tervetullut. Kaipaan saikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa tästä vuoden 2017 vs. 2020 tartunnat: https://sampo.thl.fi/pivot/prod/fi/ttr/shp/fact_shp?row=reportgroup-124… Huima ero, lähes 4000 rekisteröityä tapausta vs. 800 rekisteröityä tapausta, vain koska 2020 ihmiset pysyivät kotona ja kiinnittivät huomiota hygieniaan!
Pysykää kotona väh. 2 päivää oireiden loputtua, koska tarttuu myös hengitysteitse, vaikka käsihygieniasta huolehtisi!
On joo, mutta vain vuosina 2020 ja 2021 raportoituja tapauksia ei ollut väliltä pari, kolme tuhatta kuten yleensä aina muulloin.
Ja nämä nyt on vain raportoidut tapaukset eli lähinnä sairaalssa jollakin osastolla olleet, joilla siellä puhjennut noro ja testattu. Kaikki muuthan sairastavat vain kotona.
Nuha ei ole koskaan pelottanut, pelkkä ajatus oksennuksesta sen sijaan saa täyteen paniikkiin.
sama täällä, ymmärrän kuitenkin että mun oma ajatusmalli on sairas. tauteja ei vaan voi koko ikää vältellä, voi pysyä poissa lasten seurasta ja ravintoloista näin kevättalvella jos haluaa pelata varman päälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sama täällä, ymmärrän kuitenkin että mun oma ajatusmalli on sairas. tauteja ei vaan voi koko ikää vältellä, voi pysyä poissa lasten seurasta ja ravintoloista näin kevättalvella jos haluaa pelata varman päälle
Emetofobia on hirveä taakka kantaa. Kaikki päätökset elämässä tekee sen perusteella, että pystyy välttämään oksentamisen ja sen, että joutuisi näkemään muiden oksentavan.
Hyvähän ne on kerralla sairastaa pois, kuten koronakin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen oksentanut aikuisena kahdesti. Sairastumisten välissä oli 10 vuotta, enkä tiedä oliko edes noroa, koska ripulia ei ollut, vain yksi oksennuskerta. Ei siis toimi ainakaan minulla noin, että sairastetaanpas tämän kauden tauti pois alta.
Myöskään immuniteettia noroon ei oikeastaan saa, kun se kestää tietyn variantin osalta max. muutaman kuukauden ja jatkuvasti kiertää useita variantteja, joista toiseen voi sairastua heti perään.
Joka vuosi saa keväisi olla ahdistunut, kun norokausi on meneillään, että iskeekö tänä vuonna. Voi miten toivoisin, että ihmiset ottaisivat hygienian tosissaan niin kuin 2020.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla pari kertaa vuodessa noro vai...? Siis miten kerralla sairastaa pois?
Kaksi kertaa aiemmin elämäni aikana sairastanut noron ja meni ohi parissa (karmeassa) päivässä. Mutta tämän vuoden noro. Oikeasti luulin jo kuolevani. Eli varatkaahan kivennäisvettä.
Jotakin toivoa on. Norovirusrokotteita on ollut kehitteillä jo varmaan 10 vuotta. Seuraan joka vuosi, miten tutkimukset ja rokotteiden testaus etenevät. Ongelmanahan on juuri se, että norovirukset muuntautuva niin nopeasti ja niitä on kullakin hetkellä lukuisia variaatioita liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Kuppilat kiinni!
Lapsiperheet noita levittää ja sairastaa. Minulla ei ole ollut noroa varmaan kymmeneen vuoteen ja käyn jatkuvasti baareissa. Ei ole ollut koronaakaan, vaikka olen käynyt korona-ajan baareissa aina kun on auki. Baarit ovat tautivapaita paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ripulia. En nyt tapaa muita ihmisiä.
Muista laittaa tappi reikään.
Kuinka monella ja missäpäin noroa tällä hetkellä?
Hämeenlinnassa asutaan ja noro kävi kylässä viime viikolla.
Koko viikko oltiin kipeitä.
Lapset oksensi paljon 2päivää ja sit alkoi ripuli,päänsärky jne..
Itse en okaentanut mutta olo oli viikon kamala.
Silloin kun minulla ei vielä ollut lasta enkä ollut hoitoalan töissä, en muista sairastaneeni noroa.
Lapsiperheessä näiltä ei voi välttyä ja tällaiselle oksennuskammoiselle se on painajaista jo tietää, että jossain se jyllää. Noro vie toimintakyvyn. Kaikissa muissa sairauksissa kykenee pötköttämään sohvalla ja katsomaan telkkaria. Norossa vain kärsit.
Tän vkon aina miehen kanssa sairastettu. Itselle iski ma-yönä, tänään vielä vesikeli ja syömisen jälkee vatsassa pinkee olo. Ekana yönä oksensin sen neljä tuntia taktiikalla vati sylissä, perse pöntöllä. Kuume oli eilen 38, tänään normi lämpö. Helsingissä ollaan.
Aina siis aikana. Ei ihan vielä tolkku pelaa.
Hui. Viruksia ja bakteereja! Miten on selvitty tänne asti? Ai niin, koska media on ollut hiljaa. Eihän mitään ole olemassa jos media ei siitä meille kero.
No voi herran jestas. Pelkäättekö nyt jo Noroakin. Ainahan sitä on keväällä ollut.
Päivän ripuli ja yökkäily. Se siitä.