YLE: Ruoan hinta KAKSINKERTAISTUU!! Miten pärjäät, jos 1000 euron sijaan ruokaan menee 2000 euroa kuukaudessa?
Myös polttoaineet, lämmitysöljy, kaasu ja sähkö ovat nousemassa pilviin.
Kommentit (124)
Pakko sitten karsia jostakin muusta. En kyllä tiedä mistä kun esim. vaatteet ja kengät ostetaan jo nyt pääsääntöisesti kirpparilta. Noh, ehkä muksut sitten joutuvat lopettamaan harrastuksensa.
Jos kaksi kertaistuu, niinsit syödään kaalilaatikkoa…
Siis oikeasti miehelläni on hyvät tulot. Sitten oikeati ostetaan kallista ruokaa, koska me ollaan niitä, joilla on varaa ostaa.
Onneksi oon lihonnu pari kiloa. On vararavintoa ja nyt laihtuu silleen terveellisesti. Kaikkea kohtuudella, mut annoskoot pienemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kauppias kiittää.
Kiittää mistä?että ruoka pilantuu hyllyihin? Eivät ihmiset osta enää samaa kuin ennen. Ja mitä enemmän kauppias nostaa hintoja, sitä vähemmän asiakas ostaa.
Ei haittaa.
Kyllä on varaa syödä vaikka eläkeläinen olenkin.
Töistä pois ja sossun luukulle. Ei töitä kannata tehdä jos jää miinukselle. Sama jo jäädä sossun elätix.
Onko tässä THL tyylistä lisää, eli korotus olisi jotain 12% paikkeilla korkeintaan?
Vierailija kirjoitti:
Töistä pois ja sossun luukulle. Ei töitä kannata tehdä jos jää miinukselle. Sama jo jäädä sossun elätix.
Varmaan naurattaa monia, mutta minä harkitsen töistä pois jäämistä sen vuoksi, että ruokajonot on täällä aina silloin kun minun pitää olla töissä.
Kannattaa vähentää mässäilyä jos tulot ei riitä nouseviin menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän käy ruoka-avun?
Tärkeä kysymys.
Ei olä raha ei olä rahna ei ola rahnaa EI OLÄ
Laskinpa ruokalaskun osuuden nettotuloista. Oli justiinsa 11%.
Jaa, etsisin varmaan vielä edullisempia tuotteita. 80-luvun lapsena muistan hyvin, millaista on elää simppeliä elämää.
Terveellisyydestä en tingi. Bring it on hedelmät, vihannekset ja marjat (kerään itse muutenkin). Suku asuu maaseudulla, saadaan hankittua edullisia mansikkadiilejä yms. Pakastan, leivon ja kokkaan ihan ite. Ja mehut mehumaijalla.
Tässä eletään jo nyt pienellä eläkkeellä kengännauhabudjetilla.
Kiinteiden kulujen jälkeen ruokaan ja muuhun kulutukseen on nyt n. 500€/kk, josta puolet menee ruokaan. 50-100€ voi jäädä säästöön, jos ei ole yllättäviä menoja.
Ruokakulujen tuplaus tarkoittaa, ettei mihinkään muuhun ole varaa.
Eli yllättävä terveydenhoitomeno johtaa väistämättä toimeentulotukiluukulle.
Tosin apua sieltä ei ehkä tule, kun on hieman omaisuutta.
Sama tilanne on varmasti useimmilla pienituloisilla.
Perunat maahan ja sieltä kattilaan. Ostamaan onki kalastamaan ja kala pataan ja uuniin. Syksyllä metsään poimimaan marjat, ei tarvi vitamiineja ostaa.
On aika EU:n painostaa Ukraina epäedulliseenkin rauhansopimukseen. Muuten hajoaa koko Eurooppa.
Ei tee edes tiukkaa. Hyvä palkka ja polkupyörämatkan päässä.
Meillä menee noin 800€/kk kahdelta. Minulle sopisi syödä halvemmallakin, mies tykkää hyvästä ruuasta. Verkkokalastus on nyt vakavassa harkinnassa, kun puolet vuodesta asutaan mökillä. Ja pitäiskö yrittää jotain kasvimaata laittaa pystyyn? Ehkä tänä vuonna yritetään syödä niitä omenoita eikä kärrätä kaikkia kompostiin.
En saa edes 1000 euroa kuukaudessa.
Moni saa karsittua ruokamenojaan jo sillä, että lakkaa heittämästä ruokaa roskiin. Eikä osta ylimääräistä jääkaappiin niin että osa ehtii pilaantua jo ennen kuin on laitettu ruuaksi.
Meillä menee nyt jo lapsen ja minun ruokiin 20% kuukausituloista, että 40% kuulostaa kyllä aika hurjalle.