Lapselle sattuu pissavahinko pph:n matolle, kuka korvaa?
Kesän jälkeen palailemassa lapsi pph:lle.
Oppinut kesän aikana päiväkuivaksi. Joskus kuitenkin sattuu vahinkoja.
Kerroin pph:lle ettei sisällä tarvitsisi enää pitää vaippaa, aika hyvin sujuu jo potalla käynti.
Kysyi että kuka sitten korvaa jos olohuoneen karvalankamatolle tulee pissaa. Se täytyy kuitenkin käyttää pesulassa.
Sanoin että korvaan tietenkin mutta jäin miettimään että näinkö se menee...
Joo, totta
kai korvaan lapseni aiheuttamat vahingot yleensä mutta että jos vahingossa pissaa pääsee matolle. Onko myös tavallisessa päiväkodissa näin.
Olin ihan puulla päähän lyöty.
Ja on hieman hassua että pph:lla on olohuoneessa karvakankamatto joka pitää pesulassa pesettää :/
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 21:07"]Ap voisi miettiä, haluaako omaan kotiinsa jonkun toisen lapsen pissimään pitkin lattioita.[/quote]
Etkö tosiaan tiedä, että perhepäivähoito on sitä, että joku ottaa jonkinlaista korvausta vastaan kotiinsa toisten lapsia pissimään pitkin lattioita? Joka ei halua sitä tehdä, älköön alkako perhepäivähoitajaksi.
Kyllä lapsi on hoitajan vastuulla.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 21:42"]
Liittoon JHL kuuluvat meillähän on liiton puolesta vastuuvakuutus joka korvaa "isot" vahingot. Omavastuu 50 euroa. Sieltä itsekin saanut korvauksia kun lapsi pissasi sohvalle, yksi repi tapetteja ym...
[/quote]
Kyllä se menee niin, että pph laittaa kotinsa sellaiseksi, ettei lapsi pääse pissimään sohvalle ja ei laita tapetteja seiniin. Lapselle on järjestettävä sellainen tila, että lapsi voi leikkiä rauhassa. Tai muuten korvaa itse. Koti on sen jälkeen työtila, kun alkaa perhepäivähoitajaksi.
Ota yhteyttä kunnan perhepäivähoidosta vastaavaan tahoon ja kysy häneltä, siis ihan mukavalla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:31"]Kyllä se menee niin, että pph laittaa kotinsa sellaiseksi, ettei lapsi pääse pissimään sohvalle ja ei laita tapetteja seiniin. Lapselle on järjestettävä sellainen tila, että lapsi voi leikkiä rauhassa. Tai muuten korvaa itse. Koti on sen jälkeen työtila, kun alkaa perhepäivähoitajaksi.[/quote]
Tapetit voi olla pph:n vuokra-asunnossa valmiina, eikä kaikilla ole kotonaan tilaa niin paljon, että voisi sulkea esimerkiksi olohuoneen lapsilta. Pph:n on tarkoitus tarjota kodinomainen hoitopaikka, eikä asunnolta vaadita laitosmaisia oloja.
Pph:n tulisi huolehtia, että isompia vahinkoja varten on vakuutus, ja pienemmät kulumiset menee kulukorvauksen (joka kylläkin on säälittävän pieni) piikkiin. Itse sitten valitsee, millaisen riskin näiden pikkuvahinkojen kanssa ottaa, eli suojaako lasten käyttämät patjat pissavahingoilta ja laittaako lasten käyttämiin oleskelutiloihin mattoa, jota ei pysty pesemään jne. Vanhemmilla ei voi maksattaa sitä, jos ei osaa varautua hoitolasten aiheuttamiin sotkuihin.
Et sinä tietenkään pikkulapsen kuseskeluja korvaa. Perhepäivähoitajalla on velvollisuus järjestää kotiinsa hoitotila, jossa lapset voivat käyttäytyä ikätasonsa mukaisesti. Hänelle maksetaan siitä.