Palkkani pieneni yli 200 € (luokanopettaja)
Tänä vuonna koulussamme oli niin pieni tuntikehys, että ylitunteja ei tullut. Palkkani pieneni yli 200 €. Tällainen palkkojen jojottelu ei liene mahdollista kovin monessa ammatissa. Yleensähän palkat nousevat. Ikävintähän tässä on se, että etukäteen ei voi tietää seuraavan vuoden palkkaansa.
Kommentit (261)
Kuinka moni teistä opettajien kritisoijista on kokeillut tehdä opetustyötä joskus? Mietityttää, että kuinka moni näistä on sellaisia, jolle pelkän lyhyen esitelmän pitäminen parille kymmenelle ihmiselle olisi haastavaa.
Minä olen opintojeni puolesta pätevä opettamaan ja olen sitä työtä tehnytkin aikoinani seitsemän vuotta. Työpäivien jälkeen olin todella väsynyt. Paljon väsyneempi kuin työskennellessäni laitoshuollossa tai jakaessani postia. Opettajan on oltava skarppina koko ajan. Oppitunneille ei voi mennä valmistautumatta ja monta kertaa on kerättävä materiaalia, suunniteltava ja hyvä on myös, jos perehtyy opetettavaan asiaan uudestaan, vaikka sitä olisi joskus opiskeluaikoina tankannutkin päähänsä. Usein luokassa on parisenkymmentä tuijottavas silmäparia, jotka huomaavat heti, jos otteesi herpaantuu hetkeksikin. Ainakin omalla kohdallani myös tauot menivät suurimmaksi osaksi työntekoon.
Minä en tule kommentoimaan sairaanhoitajien tai Kelan virkailijoiden työtä negatiiviseen sävyyn, koska en ole niitä töitä tehnyt enkä tiedä, kuinka vaativaa se on. Ei tulisi mieleenkään sanoa, että he ansaitsisivat pienemmän palkan tai että lomia pitäisi lyhentää.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:43"]
Opettajat on kyllä ihme sakkia... Työn vaativuuteen nähden hyvä palkka, hirmuisesti lomaa ja lyhyet työpäivät. Palkka tietenkin mitoitetaan sen mukaan, miten minimissä hommansa tekee. Jos omalla ajalla ja rahalla kouluttautuu kesäisin, siivoaa luokkaa heinäkuun puoliväliin ja alkaa taas laittaa sitä heinäkuun puolivälin jälkeen opetuskuntoon jne. jne. se on ihan oma asia. Hyvää opetusta pystyy tekemään ihan siivoamatta taukoamatta sitä luokkaa (opettajien vakio valitusvirsi pitkästä kesälomasta, kuinka luokkaa pitää laittaa ja opetusta suunnitella koko kesä, eli käytännössä kunnon opella ei ole lomaa lainkaan).
Yksityisellä sektorilla on jo tosi pienellä palkalla tulosvastuussa (esim. myyntityö) ja jotta tavoitteisiin pääsee, pitää puhelimeen ja sähköpostiin vastata ihan koska vaan, myös lomilla. Samoin on kokonaistyöaika, ylitöistä ei makseta yhtään mitään, vapaata voit pitää jos pystyt. En muista koko 20-vuotisella työurallani aikaa, jolloin en olisi pitänyt työpuhelinta päällä ja vastannut ja hoitanut tärkeimpiä juttuja tai ainakin delegoinut niitä heille, jotka lomani aikana työssä ovat.
Kuopukseni meni neljännelle luokalle. Eilen tuli lukujärjestys, päivät päättyvät: 14, 15, 14, 13, 14. Kaksi aamua on kymmeneen. Ns. "normaaliin" työaikaan verrattuna aika paljon aikaa hoitaa sitä Wilmaa yms.
Meidän koulussamme ainakin oli ns. vanhempien vartin aikaan normaalista poikkeava lukujärjestys, samoin opettajien kokousten vuoksi on lukujärjestyksestä poikettu aina (eli koulu loppuu esim. tuntia aikaisemmin).
Noita vartteja on muistaakseni 1 / lukukausi ja vanhempainiltoja 1 (vai 2) per lukuvuosi.
Ihan vaan mietin omia ja mieheni työmatkoja, työaikojen ulkopuolella tapahtuvaa matkustamista, josta ei saa korvausta, kaikkia iltatöitä, tilaisuuksia, puhelimeen vastaamista sairaana tai sairaan lapsen kanssa, kun asiat vaan pitää hoitaa ja joku tietty juttu on vain sinun takanasi. Pyyntöjä pitää kesälomarahat lomana, bonuksien poistamista, YT-neuvotteluja jokatoinen vuosi isoissakin yhtiöissä, kaikkien etujen huonontamista jne. jne.
Minä arvostan opettajien tekemää työtä, kyllä. Mutta en tajua kaikista muista ammattiryhmistä poikkeavaa jatkuvaa kitinää, varsinkin kun ammattikunnalla on todella hyvät edut ja ihan ok palkka.
[/quote]
Oletko nyt ihan ymmärtänyt, että ne luokanopettajat tienaavat reilusti alle kolme tonnia kuussa, eikä muita etuja ole kuin pitkä kesäloma? Henkilö, jolla on yksityisellä sektorilla kuvaamasi kaltaiset työolot (tulosvastuu, 24/7 tavoitettavissa, ei ehdi pitää vapaita...) joko tienaa vähintään 5-6 keilaa kuussa (+ puhelin, netti, tietokone, liikuntasetelit yms) tai on totaalinen idiootti, joka alihinnoittelee itsensä. Kyllä siitä panostuksesta kompensaation saa, eikä lattiarättinä kannata olla siltikään. Mitään sanomista ei tule, vaikka et vastaisi puhelimeen kesken ripulipaskalla istumisen.
Varmuuden vakuudeksi kerrottakoon, että "Ekonomien keskiarvopalkka ilman tulospalkkioita oli 5 480 euroa kuukaudessa." tietää Suomen Ekonomit. Jos itse olet lähtenyt kuvaamaasi ruljanssiin lähelläkään opettajan vuosipalkkaa vastaavalla korvauksella, niin syytön minä siihen olen. Muut eivät ole.
[/quote]
Ymmärrätkö ihan oikeasta elämästä, että esim. ihan automyyjällä ja pankkivirkailijalla on myyntitavoitteet? Niitä seurataan ja niihin pitää yltää tai tulee monoa persuuksiin. Myyntitavoitteisiin ei yllä, ellei ole todella aktiivinen ja hoida asiakkaiden kyselyjä vähintään eteenpäin myös sen loman aikana. Kauppa menee sivusuun ja kirjaus kaupasta myyntijärjestelmään saamatta ja palautetta sitten heti loman jälkeen. Et taida olla ollut koskaan tavallisessa työelämässä?Jopa jollain R-Kioskin myjällä on lisämyynnin tavoite: Haluaisitko ostaa Kenon? Tässä olis 3 kpl Jenkkiä eurolla, otatako? Jos et saa myyntitavoitetta täyteen, tulee palautetta tai potkut.
Ehkä opeillakin voisi olla joku tavoite? Kuinak monta Wilma-viestiä laitat viikossa kodin ja koulun yhteistyön merkeissä? Aijjai Maija, sulla oli nyt vaan 8 Wilmaa, vaikka pitäis olla se keskimääräinen 12. ootko nyt varma, ettei esim. Villellä ollut mitään, mistä olis voinut huomauttaa?
Nuo ammattikunnat eivät todellakaan ole mitään ekonomeja yleisimmin ja ekonomien keskipalkkoihin lasketaan myös ne 100.000 €/kk tienaavat johtajat.
Mulla ei ole mitään hinkua opettajaksi, enkä kadehdi heidän etujaan, mutta miellän sen epäkohdaksi tässä uppoavassa laivassa nimeltä Suomi. Ihan samalla lailla ajattelen tiettyjen muiden yhteiskunnallisetn asioiden olevan epäkohtia, kadehtimatta maahanmuuttajia, työttömiä, virikehoitoa jne. jne.
Mutta Suomi uppoaakin sen vuoksi, että "minä, minä, minä".
[/quote]
Yksityisellä sektorilla ekonomien mediaanipalkka oli tasan 5000 euroa kuukaudessa vuonna 2014. Aika paljon enemmän kuin ala-asteen opettajalla, joten kyllä silloin voi vähän sykkiäkin.
Ihan vaan mietin tuota sinun listaasi: tulosvastuu, pitää puhelimeen ja sähköpostiin vastata ihan koska vaan, kokonaistyöaika, ylitöistä ei makseta yhtään mitään, vapaata voi pitää jos pystyy, työaikojen ulkopuolella tapahtuvaa matkustamista, josta ei saa korvausta, kaikkia iltatöitä, tilaisuuksia, puhelimeen vastaamista sairaana tai sairaan lapsen kanssa, pyyntöjä pitää kesälomarahat lomana, bonuksien poistamista, YT-neuvotteluja jokatoinen vuosi isoissakin yhtiöissä, kaikkien etujen huonontamista jne. jne.
Jos tosissaan väität, että tuossa on jonkun R-Kioskin myyjän tai pankkivirkailijan todellisuus niin... no ei ole. Joku myyntitavoite tietysti voi olla, mutta ei siitä seuraa kaikkea tuota yllä väitettyä. Jonakin investointipankin junnuna toki on tuollaista ja vielä ikävämpääkin, mutta siellä tienataankin jo ekana vuonna se 60-80 tonnia vuodessa. Vain idiootti lähtee halvemmalla.
Joillain nyt vaan on kova tarve pönkittää omaa sankaruuttaan huutelemalla, kuinka kauheaa ja raskasta työ on.
[/quote]
Ja opettajatko eivät ole aloittaneet tätä? Raasut aivan uupuneita "orientoivan" viikon jälkeen, kun tavallinen työntekijä on tehnyt hommia jo kuukauden.
En väitä, että R-kioskin myyjällä olisi, mutta etkö tosiaan tajua nykyisestä yksityisen sektorin työelämästä mitään?
Ei tarvitse olla kuin joku projektipäällikkö, että on kokonaistyöaika ja ylitöistä ei makseta mitään, mutta työpaikalla pitää olla se 8 h ja dokumentoida se, mitä sen 8 h aikana teki ja paljonko tuotti.
Eihän tässä ollut kyse siitä, että joku raasu joutuisi 24/7 vastaamaan puhelimeen vielä opettajaakin pienemmällä palkalla, vaan se opettajien aloittama itku, kuinka paljon ylityötä juuri he tekevätkään saamatta siitä palkkaa. Kun kuitenkin se opetustyö ottaa alakoulussa max 6 h, niin väitättekö ihan tosissanne, että kaikki lomat ja viikonloput ja illat edelleenkin kuluvat kaikkeen työn hoitamiseen. taidan tuntea vaan fiksuja opettajia, jotka saavat kaiken hoidettua työajan puitteissa, vastaten sitten muutamaan viestiin iltaisin.
Lähtekää nyt hyvänen aika opettajat barrikadeille, tuollainen rikkoo törkeästi työaikalakia, että siivoatte luokkia kaiket kesät, kannatte Ikeakasseittain työvälineitänne kodin ja koulun välillä ja korjaatte kokeita klo 13-19 iltaisin. heti kun tapaan tällaisen open, lähden barrikadeille kanssanne!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:55"]
Opettajat on kyllä ihme sakkia... Työn vaativuuteen nähden hyvä palkka, hirmuisesti lomaa ja lyhyet työpäivät. Palkka tietenkin mitoitetaan sen mukaan, miten minimissä hommansa tekee. Jos omalla ajalla ja rahalla kouluttautuu kesäisin, siivoaa luokkaa heinäkuun puoliväliin ja alkaa taas laittaa sitä heinäkuun puolivälin jälkeen opetuskuntoon jne. jne. se on ihan oma asia. Hyvää opetusta pystyy tekemään ihan siivoamatta taukoamatta sitä luokkaa (opettajien vakio valitusvirsi pitkästä kesälomasta, kuinka luokkaa pitää laittaa ja opetusta suunnitella koko kesä, eli käytännössä kunnon opella ei ole lomaa lainkaan).
Yksityisellä sektorilla on jo tosi pienellä palkalla tulosvastuussa (esim. myyntityö) ja jotta tavoitteisiin pääsee, pitää puhelimeen ja sähköpostiin vastata ihan koska vaan, myös lomilla. Samoin on kokonaistyöaika, ylitöistä ei makseta yhtään mitään, vapaata voit pitää jos pystyt. En muista koko 20-vuotisella työurallani aikaa, jolloin en olisi pitänyt työpuhelinta päällä ja vastannut ja hoitanut tärkeimpiä juttuja tai ainakin delegoinut niitä heille, jotka lomani aikana työssä ovat.
Kuopukseni meni neljännelle luokalle. Eilen tuli lukujärjestys, päivät päättyvät: 14, 15, 14, 13, 14. Kaksi aamua on kymmeneen. Ns. "normaaliin" työaikaan verrattuna aika paljon aikaa hoitaa sitä Wilmaa yms.
Meidän koulussamme ainakin oli ns. vanhempien vartin aikaan normaalista poikkeava lukujärjestys, samoin opettajien kokousten vuoksi on lukujärjestyksestä poikettu aina (eli koulu loppuu esim. tuntia aikaisemmin).
Noita vartteja on muistaakseni 1 / lukukausi ja vanhempainiltoja 1 (vai 2) per lukuvuosi.
Ihan vaan mietin omia ja mieheni työmatkoja, työaikojen ulkopuolella tapahtuvaa matkustamista, josta ei saa korvausta, kaikkia iltatöitä, tilaisuuksia, puhelimeen vastaamista sairaana tai sairaan lapsen kanssa, kun asiat vaan pitää hoitaa ja joku tietty juttu on vain sinun takanasi. Pyyntöjä pitää kesälomarahat lomana, bonuksien poistamista, YT-neuvotteluja jokatoinen vuosi isoissakin yhtiöissä, kaikkien etujen huonontamista jne. jne.
Minä arvostan opettajien tekemää työtä, kyllä. Mutta en tajua kaikista muista ammattiryhmistä poikkeavaa jatkuvaa kitinää, varsinkin kun ammattikunnalla on todella hyvät edut ja ihan ok palkka.
[/quote]
Vanhempainvartit eivät saa aiheuttaa poikkeavia lukujärjestyksiä, eikä opekokouksia saa pitää niin, että koulu päättyy normaalia aiemmin. Teillä ei mahda rehtori oikein olla tilanteen tasalla, tuo on väärin toimittu eikä muualla tehdä noin. Silloin kun itse olin oppilaana, opekokoukset kyllä ihanasti lyhensivät meidän oppilaiden päivää, mutta nykyään kokousaikaa on opejen lukkareissa kaksi tuntia joka viikko eikä se tietenkään ole opetuksen päällä.
Lisäksi oppilaan lukkaria katsomalla et voi tietää, milloin opettajan päivä alkaa. Useat luokanopettajatkin opettavat jotakin tiettyä ainetta, esim. liikuntaa, käsityötä, uskontoa naapuriluokille ja nelosella on vielä jakotuntejakin.
[/quote]
Ok, mulla edellisestä alakoulukokemuksesta aikaa nelisen vuotta, eli ehkä tähän on tullut muutos. ja ei heillä kyllä viikottain mitään 2 h opekokouksia pidetty, hassu. Vai pidettiinkö ne jotenkin skypellä kotoa kun parkkipaikka on aina tyhjä klo 14-15 :) Iso opekokous oli 1-2 kertaa lukuakudessa ja silloin lukujärjestyksestä poikettiin, samoin vanhempien varttien aikaan poikettiin kyllä.
Edelleen, oikein hurjasti yläkanttiin laskien, jollain nelosen opella on opetusta max. 25 tuntia. Siis ihan maksimi, kun oman luokan kanssa on 17 tuntia. Muun opettajan opettamat musiikki, käsityöt, englanti ja ranska muodostavat 9 h kokonaisesta 26 h opetustunnista. esim yhtenä päivänä viikossa luokalla on 2 oppituntia oman opettajan kanssa. Vaikka hänellä olisi 4 opetustuntia jonkun muun luokan kanssa, on siinä vasta 6 h työpäivää, sis. välitunnit ja ruokailu. Koulun nettisivuilla ei mainita mitään siitä, että opettaja opettaisi jotain muita aineita muille luokille, mutta ehkä se on salattua tietoa.
Kyllä noilla opetustunneilla voi varmaan sen pari tuntia opekokousta istua viikoittain ja ne kauhean kuormittavat vanhempainillat ja vartitkin mahtuu vielä kepeästi 40 h viikkotuntimäärään, jota useilla aloilla seurataan ihan kellokortilla.
tervetuloa reaalomaailmaan opettajat :)
[/quote]
Jos ei pää riitä lukea opettajaksi, niin turha sinun on kadehtia. Ensi vuonna vain yrittämään.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:22"]
[/quote]
Oletko nyt ihan ymmärtänyt, että ne luokanopettajat tienaavat reilusti alle kolme tonnia kuussa, eikä muita etuja ole kuin pitkä kesäloma? Henkilö, jolla on yksityisellä sektorilla kuvaamasi kaltaiset työolot (tulosvastuu, 24/7 tavoitettavissa, ei ehdi pitää vapaita...) joko tienaa vähintään 5-6 keilaa kuussa (+ puhelin, netti, tietokone, liikuntasetelit yms) tai on totaalinen idiootti, joka alihinnoittelee itsensä. Kyllä siitä panostuksesta kompensaation saa, eikä lattiarättinä kannata olla siltikään. Mitään sanomista ei tule, vaikka et vastaisi puhelimeen kesken ripulipaskalla istumisen.
Varmuuden vakuudeksi kerrottakoon, että "Ekonomien keskiarvopalkka ilman tulospalkkioita oli 5 480 euroa kuukaudessa." tietää Suomen Ekonomit. Jos itse olet lähtenyt kuvaamaasi ruljanssiin lähelläkään opettajan vuosipalkkaa vastaavalla korvauksella, niin syytön minä siihen olen. Muut eivät ole.
[/quote]
Ymmärrätkö ihan oikeasta elämästä, että esim. ihan automyyjällä ja pankkivirkailijalla on myyntitavoitteet? Niitä seurataan ja niihin pitää yltää tai tulee monoa persuuksiin. Myyntitavoitteisiin ei yllä, ellei ole todella aktiivinen ja hoida asiakkaiden kyselyjä vähintään eteenpäin myös sen loman aikana. Kauppa menee sivusuun ja kirjaus kaupasta myyntijärjestelmään saamatta ja palautetta sitten heti loman jälkeen. Et taida olla ollut koskaan tavallisessa työelämässä?Jopa jollain R-Kioskin myjällä on lisämyynnin tavoite: Haluaisitko ostaa Kenon? Tässä olis 3 kpl Jenkkiä eurolla, otatako? Jos et saa myyntitavoitetta täyteen, tulee palautetta tai potkut.
Ehkä opeillakin voisi olla joku tavoite? Kuinak monta Wilma-viestiä laitat viikossa kodin ja koulun yhteistyön merkeissä? Aijjai Maija, sulla oli nyt vaan 8 Wilmaa, vaikka pitäis olla se keskimääräinen 12. ootko nyt varma, ettei esim. Villellä ollut mitään, mistä olis voinut huomauttaa?
Nuo ammattikunnat eivät todellakaan ole mitään ekonomeja yleisimmin ja ekonomien keskipalkkoihin lasketaan myös ne 100.000 €/kk tienaavat johtajat.
Mulla ei ole mitään hinkua opettajaksi, enkä kadehdi heidän etujaan, mutta miellän sen epäkohdaksi tässä uppoavassa laivassa nimeltä Suomi. Ihan samalla lailla ajattelen tiettyjen muiden yhteiskunnallisetn asioiden olevan epäkohtia, kadehtimatta maahanmuuttajia, työttömiä, virikehoitoa jne. jne.
Mutta Suomi uppoaakin sen vuoksi, että "minä, minä, minä".
[/quote]
Yksityisellä sektorilla ekonomien mediaanipalkka oli tasan 5000 euroa kuukaudessa vuonna 2014. Aika paljon enemmän kuin ala-asteen opettajalla, joten kyllä silloin voi vähän sykkiäkin.
Ihan vaan mietin tuota sinun listaasi: tulosvastuu, pitää puhelimeen ja sähköpostiin vastata ihan koska vaan, kokonaistyöaika, ylitöistä ei makseta yhtään mitään, vapaata voi pitää jos pystyy, työaikojen ulkopuolella tapahtuvaa matkustamista, josta ei saa korvausta, kaikkia iltatöitä, tilaisuuksia, puhelimeen vastaamista sairaana tai sairaan lapsen kanssa, pyyntöjä pitää kesälomarahat lomana, bonuksien poistamista, YT-neuvotteluja jokatoinen vuosi isoissakin yhtiöissä, kaikkien etujen huonontamista jne. jne.
Jos tosissaan väität, että tuossa on jonkun R-Kioskin myyjän tai pankkivirkailijan todellisuus niin... no ei ole. Joku myyntitavoite tietysti voi olla, mutta ei siitä seuraa kaikkea tuota yllä väitettyä. Jonakin investointipankin junnuna toki on tuollaista ja vielä ikävämpääkin, mutta siellä tienataankin jo ekana vuonna se 60-80 tonnia vuodessa. Vain idiootti lähtee halvemmalla.
Joillain nyt vaan on kova tarve pönkittää omaa sankaruuttaan huutelemalla, kuinka kauheaa ja raskasta työ on.
[/quote]
Ja opettajatko eivät ole aloittaneet tätä? Raasut aivan uupuneita "orientoivan" viikon jälkeen, kun tavallinen työntekijä on tehnyt hommia jo kuukauden.
En väitä, että R-kioskin myyjällä olisi, mutta etkö tosiaan tajua nykyisestä yksityisen sektorin työelämästä mitään?
Ei tarvitse olla kuin joku projektipäällikkö, että on kokonaistyöaika ja ylitöistä ei makseta mitään, mutta työpaikalla pitää olla se 8 h ja dokumentoida se, mitä sen 8 h aikana teki ja paljonko tuotti.
Eihän tässä ollut kyse siitä, että joku raasu joutuisi 24/7 vastaamaan puhelimeen vielä opettajaakin pienemmällä palkalla, vaan se opettajien aloittama itku, kuinka paljon ylityötä juuri he tekevätkään saamatta siitä palkkaa. Kun kuitenkin se opetustyö ottaa alakoulussa max 6 h, niin väitättekö ihan tosissanne, että kaikki lomat ja viikonloput ja illat edelleenkin kuluvat kaikkeen työn hoitamiseen. taidan tuntea vaan fiksuja opettajia, jotka saavat kaiken hoidettua työajan puitteissa, vastaten sitten muutamaan viestiin iltaisin.
Lähtekää nyt hyvänen aika opettajat barrikadeille, tuollainen rikkoo törkeästi työaikalakia, että siivoatte luokkia kaiket kesät, kannatte Ikeakasseittain työvälineitänne kodin ja koulun välillä ja korjaatte kokeita klo 13-19 iltaisin. heti kun tapaan tällaisen open, lähden barrikadeille kanssanne!
[/quote]
Luetaan kyllä ihan eri keskustelua. :D Minä luin täältä, kuinka opettajat tekee töitä max 20h viikossa, lomailevat 18 viikkoa vuodesta ja saavat liikaa palkkaakin, sairaanhoitajatkin saa vähemmän.
Se että opettajan palkka vaihtelee jossain 100-1000€ bruttona kuukaudessa on siinä mielessä ymmärrettävää että opetustuntimäärä voi olla yli tai normaalimäärä. Sitten tullaan siihen mutta kohtaan eli kun opettajalla on vähemmän opetustunteja hänen palkkansa voi laskea aiempaan vuoteen verrattuna mutta työmäärä ei vähene mihinkään johtuen niistä muista tehtävistä mitä työhön kuuluu. Ne pitää tehdä opettajien kesken yhdessä ja se tietenkin tekee jolla ei ole joka kohdassa tuntia on esim hyppytunti keskellä päivää. Samaten oppituntien jälkeen on näitä koska ne joilla on enemmän tunteja pidettävänä ei ehdi.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:10"]
Kuinka moni teistä opettajien kritisoijista on kokeillut tehdä opetustyötä joskus? Mietityttää, että kuinka moni näistä on sellaisia, jolle pelkän lyhyen esitelmän pitäminen parille kymmenelle ihmiselle olisi haastavaa. Minä olen opintojeni puolesta pätevä opettamaan ja olen sitä työtä tehnytkin aikoinani seitsemän vuotta. Työpäivien jälkeen olin todella väsynyt. Paljon väsyneempi kuin työskennellessäni laitoshuollossa tai jakaessani postia. Opettajan on oltava skarppina koko ajan. Oppitunneille ei voi mennä valmistautumatta ja monta kertaa on kerättävä materiaalia, suunniteltava ja hyvä on myös, jos perehtyy opetettavaan asiaan uudestaan, vaikka sitä olisi joskus opiskeluaikoina tankannutkin päähänsä. Usein luokassa on parisenkymmentä tuijottavas silmäparia, jotka huomaavat heti, jos otteesi herpaantuu hetkeksikin. Ainakin omalla kohdallani myös tauot menivät suurimmaksi osaksi työntekoon. Minä en tule kommentoimaan sairaanhoitajien tai Kelan virkailijoiden työtä negatiiviseen sävyyn, koska en ole niitä töitä tehnyt enkä tiedä, kuinka vaativaa se on. Ei tulisi mieleenkään sanoa, että he ansaitsisivat pienemmän palkan tai että lomia pitäisi lyhentää.
[/quote]
Tämä. Opettaja joutuu olemaan koko päivän skarppina, eikä voi yhtään hengähtää ja antaa huomiokyvyn herpaantua. Ei puhettakaan, että opettaja päivittäisi f.tä työpäivän aikana tai surffailisi aihe vapaalla. Hyvä, jos kahvin ehtii juopaista puolijuoksua, kun menee tunnille. Ruokaa ei saa edes syödä rauhassa, vaan se on opetustilanne. Lisäksi se, että ruokaan ei voi itse vaikuttaa, mitä haluaa syödä, vaan se on sitä hiilarihöttöä perunoineen ja kastikkeineen. Muissa töissä voit käydä lounassetelillä syömässä ravintolassa, mitä haluat. Opettaja ei.
Jos esim. opetustunnit päättyy klo 13,se ei ole sitä, että työ päättyy. Siivoan ensin luokan ja suunnittelen seuraavan päivän tunnit valmiiksi. Vastaan wilmaan ja sitten vasta lähden kaupan kautta kotiin. Kotona ilta menee siihen, että korjaan kokeita. Lapsille joutuu aina sanomaan, että äiti ei nyt ehdi, kun on tämä biologian koe vielä korjaamatta ja historian koenivaska odottaa tuossa toisella pöydällä. Työpäivä venyy iltaan asti ja vasta klo 21 pääsen viettämään omaa aikaa. Eli olen tehnyt töitä klo 8-21. Se opetukseton aika kesällä hädin tuskin riittää siihen, että ehtii saada väsymystään pois ja nukuttua univelkoja ja hoidettua uupumustaan.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:30"]
Kuinka moni teistä opettajien kritisoijista on kokeillut tehdä opetustyötä joskus? Mietityttää, että kuinka moni näistä on sellaisia, jolle pelkän lyhyen esitelmän pitäminen parille kymmenelle ihmiselle olisi haastavaa. Minä olen opintojeni puolesta pätevä opettamaan ja olen sitä työtä tehnytkin aikoinani seitsemän vuotta. Työpäivien jälkeen olin todella väsynyt. Paljon väsyneempi kuin työskennellessäni laitoshuollossa tai jakaessani postia. Opettajan on oltava skarppina koko ajan. Oppitunneille ei voi mennä valmistautumatta ja monta kertaa on kerättävä materiaalia, suunniteltava ja hyvä on myös, jos perehtyy opetettavaan asiaan uudestaan, vaikka sitä olisi joskus opiskeluaikoina tankannutkin päähänsä. Usein luokassa on parisenkymmentä tuijottavas silmäparia, jotka huomaavat heti, jos otteesi herpaantuu hetkeksikin. Ainakin omalla kohdallani myös tauot menivät suurimmaksi osaksi työntekoon. Minä en tule kommentoimaan sairaanhoitajien tai Kelan virkailijoiden työtä negatiiviseen sävyyn, koska en ole niitä töitä tehnyt enkä tiedä, kuinka vaativaa se on. Ei tulisi mieleenkään sanoa, että he ansaitsisivat pienemmän palkan tai että lomia pitäisi lyhentää.
[/quote]
Tämä. Opettaja joutuu olemaan koko päivän skarppina, eikä voi yhtään hengähtää ja antaa huomiokyvyn herpaantua. Ei puhettakaan, että opettaja päivittäisi f.tä työpäivän aikana tai surffailisi aihe vapaalla. Hyvä, jos kahvin ehtii juopaista puolijuoksua, kun menee tunnille. Ruokaa ei saa edes syödä rauhassa, vaan se on opetustilanne. Lisäksi se, että ruokaan ei voi itse vaikuttaa, mitä haluaa syödä, vaan se on sitä hiilarihöttöä perunoineen ja kastikkeineen. Muissa töissä voit käydä lounassetelillä syömässä ravintolassa, mitä haluat. Opettaja ei.
Jos esim. opetustunnit päättyy klo 13,se ei ole sitä, että työ päättyy. Siivoan ensin luokan ja suunnittelen seuraavan päivän tunnit valmiiksi. Vastaan wilmaan ja sitten vasta lähden kaupan kautta kotiin. Kotona ilta menee siihen, että korjaan kokeita. Lapsille joutuu aina sanomaan, että äiti ei nyt ehdi, kun on tämä biologian koe vielä korjaamatta ja historian koenivaska odottaa tuossa toisella pöydällä. Työpäivä venyy iltaan asti ja vasta klo 21 pääsen viettämään omaa aikaa. Eli olen tehnyt töitä klo 8-21. Se opetukseton aika kesällä hädin tuskin riittää siihen, että ehtii saada väsymystään pois ja nukuttua univelkoja ja hoidettua uupumustaan.
[/quote]
Voi luoja mitä bullshittiä. Opettajan ei todellakaan tarvitse olla koko ajan skarppina, joskus voi laittaa luokan omatoimiseen työhön ja kas, opettajalla onkin ihan omaa aikaa! Voisi korjata kokeita tai suunnitella seuraavia oppitunteja. Monissa aineissa näin tapahtuu lähes jatkuvasti, kaikissa ainakin joskus. Kyllähän ne korjattavat kokeet pitää jollain tunnilla tehdäkin... Jos jonkun opettajan työpäivä venyy jatkuvasti iltaan asti, on opettajan omassa ajankäytönhallinnassa ja tehokkuudessa sekä myös ammattitaidossa vikaa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:30"]
[/quote]
[/quote]
Voi luoja mitä bullshittiä. Opettajan ei todellakaan tarvitse olla koko ajan skarppina, joskus voi laittaa luokan omatoimiseen työhön ja kas, opettajalla onkin ihan omaa aikaa! Voisi korjata kokeita tai suunnitella seuraavia oppitunteja. Monissa aineissa näin tapahtuu lähes jatkuvasti, kaikissa ainakin joskus. Kyllähän ne korjattavat kokeet pitää jollain tunnilla tehdäkin... Jos jonkun opettajan työpäivä venyy jatkuvasti iltaan asti, on opettajan omassa ajankäytönhallinnassa ja tehokkuudessa sekä myös ammattitaidossa vikaa.
[/quote]
Hei, haluutko tulla kokeilemaan ja "laittaa luokan omatoimiseen työhön" ja pitää sitten "vapaa-aikaa" :) :) Omatoimiseen työhön tottakai oppilaita laitetaan, mutta ei sen jälkeen käydä tuolille haaveksimaan, vaan sitten autetaan, ihmetellään yhdessä, sovitellaan kavereiden välillä, maanitellaan tekemään, keksitään lisätehtävää, tarkistellaan, autetaan taas joku alkuun ja todetaan että samaan aikaan joku tulikin jo valmiiksi, löydetään joku konttailemasta pulpetin alta, vastataan asiaan ja komennetaan jättämään kaverin tavarat rauhaan... Se on juuri sitä OPETUSTA. Ehkä jossain yliopistossa opettaja luennoi edessä ja kun hän hiljenee, opetus on siltä osin valmis. Ei peruskoulussa, ei lukiossakaan varmaan...
Miksi edes pitää työtapoihin kommentoida, jos ei ole mitään tietoa asian oikeasta laidasta? Voit kertoa omasta työstäsi, niin kuin opet on tehneetkin, mutta en minä opettajana lähde kertomaan, miten pankkitoimihenkilön, insinöörin tai kaupankassan pitäisi tehdä työnsä. En edes siitä kassatyöstä lähtisi kommentoimaan, vaikka olen kassalla vuosia opiskellessani istunutkin. Työ on muuttunut sen jälkeen, turhaa alkaisin siitä jotain luulotella nyt enää, puhumattakaan jos olisin ollut vain asiakkaan roolissa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:38"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sanoo ihminen joka ei tiedä opettajan työstä mitään. Omat lapset ei halua opettajaksi vaan sellaiseen työhön missä saa illat ja viikonloput olla vapaalla.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:38"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:30"] [quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:10"] Kuinka moni teistä opettajien kritisoijista on kokeillut tehdä opetustyötä joskus? Mietityttää, että kuinka moni näistä on sellaisia, jolle pelkän lyhyen esitelmän pitäminen parille kymmenelle ihmiselle olisi haastavaa. Minä olen opintojeni puolesta pätevä opettamaan ja olen sitä työtä tehnytkin aikoinani seitsemän vuotta. Työpäivien jälkeen olin todella väsynyt. Paljon väsyneempi kuin työskennellessäni laitoshuollossa tai jakaessani postia. Opettajan on oltava skarppina koko ajan. Oppitunneille ei voi mennä valmistautumatta ja monta kertaa on kerättävä materiaalia, suunniteltava ja hyvä on myös, jos perehtyy opetettavaan asiaan uudestaan, vaikka sitä olisi joskus opiskeluaikoina tankannutkin päähänsä. Usein luokassa on parisenkymmentä tuijottavas silmäparia, jotka huomaavat heti, jos otteesi herpaantuu hetkeksikin. Ainakin omalla kohdallani myös tauot menivät suurimmaksi osaksi työntekoon. Minä en tule kommentoimaan sairaanhoitajien tai Kelan virkailijoiden työtä negatiiviseen sävyyn, koska en ole niitä töitä tehnyt enkä tiedä, kuinka vaativaa se on. Ei tulisi mieleenkään sanoa, että he ansaitsisivat pienemmän palkan tai että lomia pitäisi lyhentää. [/quote] Tämä. Opettaja joutuu olemaan koko päivän skarppina, eikä voi yhtään hengähtää ja antaa huomiokyvyn herpaantua. Ei puhettakaan, että opettaja päivittäisi f.tä työpäivän aikana tai surffailisi aihe vapaalla. Hyvä, jos kahvin ehtii juopaista puolijuoksua, kun menee tunnille. Ruokaa ei saa edes syödä rauhassa, vaan se on opetustilanne. Lisäksi se, että ruokaan ei voi itse vaikuttaa, mitä haluaa syödä, vaan se on sitä hiilarihöttöä perunoineen ja kastikkeineen. Muissa töissä voit käydä lounassetelillä syömässä ravintolassa, mitä haluat. Opettaja ei. Jos esim. opetustunnit päättyy klo 13,se ei ole sitä, että työ päättyy. Siivoan ensin luokan ja suunnittelen seuraavan päivän tunnit valmiiksi. Vastaan wilmaan ja sitten vasta lähden kaupan kautta kotiin. Kotona ilta menee siihen, että korjaan kokeita. Lapsille joutuu aina sanomaan, että äiti ei nyt ehdi, kun on tämä biologian koe vielä korjaamatta ja historian koenivaska odottaa tuossa toisella pöydällä. Työpäivä venyy iltaan asti ja vasta klo 21 pääsen viettämään omaa aikaa. Eli olen tehnyt töitä klo 8-21. Se opetukseton aika kesällä hädin tuskin riittää siihen, että ehtii saada väsymystään pois ja nukuttua univelkoja ja hoidettua uupumustaan. [/quote] Voi luoja mitä bullshittiä. Opettajan ei todellakaan tarvitse olla koko ajan skarppina, joskus voi laittaa luokan omatoimiseen työhön ja kas, opettajalla onkin ihan omaa aikaa! Voisi korjata kokeita tai suunnitella seuraavia oppitunteja. Monissa aineissa näin tapahtuu lähes jatkuvasti, kaikissa ainakin joskus. Kyllähän ne korjattavat kokeet pitää jollain tunnilla tehdäkin... Jos jonkun opettajan työpäivä venyy jatkuvasti iltaan asti, on opettajan omassa ajankäytönhallinnassa ja tehokkuudessa sekä myös ammattitaidossa vikaa. [/quote] Sanoo ihminen joka ei tiedä opettajan työstä mitään. Omat lapset ei halua opettajaksi vaan sellaiseen työhön missä saa illat ja viikonloput olla vapaalla.
[/quote]
Kaikki mun tuntemani opettajat ovat illat ja viikonloput vapaalla, poislukien lukukauden lopun koeruuhkaviikot, jotka sitten ruhtinaallisilla lomilla kompensoidaan. Sun työtavoissasi on jotain pahasti vialla.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:33"] [quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:14"] Sanomastani huolimatta tässä taloudellisessa tilanteessa pidän opettajien palkkaa ihan hyvänä. Itse heikentäisin irtisanomissuojaa, sillä leipääntyneitä opettajia löytyy. Kannattaa muistaa, että kuntatyöntekijänä opettaja ei ole mitenkään poikkeuksellinen lomailija. Kyllä moni kunnan palkkalistoilla oleva lomailee pitkään. Yksityisellä lomat on ehkä lyhyemmät, mutta palkka vastaavasti suurempi. [/quote] Anteeksi, mutta opettajat lomailevat noin 18 viikkoa vuodessa. Täysillä lomilla muut kuntatyöntekijät pääsevät mihin? 8 viikkoon? Minulla on se normaali 5 viikkoa vielä seuraavat 7 vuotta, työkokemusta 3 vuotta. Että opettajien yli kolme kertaa pidemmät lomat tuntuvat hyvin kohtuuttomilta. Minä teen töitä 8-16.30, ja uskon että yhdeltä pääsevä ekaluokkalaiseni ope on jo moneen kertaan korjannut kokeet ja suunnitellyt tunnit siihen mennessä kun minä pääsen töistä. [/quote] 18 viikkoa? Höpöhöpö. [/quote] 12 viikkoa kesällä, viikko syys- ja talvilomalla, kaksi viikkoa jouluna. Anteeksi, laskin väärin. Lomaa onkin vain 16 viikkoa. [/quote] Miten niin 12 viikkoa kesällä? Oppilailla on kesälomaa 10 viikkoa, joista ekat pari viikkoa kuvittelen itselleni "saldovapaiksi" kun olen koko toukokuun ainakin tehnyt pitkää päivää viikonloputkin. Lisäksi vikan oppilaiden lomaviikon elokuussa teen jo töitä. Jäljelle jäävät 7 viikkoa lomailen ja se on työni paras (ja ainoa!) työsuhde-etu. Syysloma on 2 päivää ja usein siinäkin joutuu tekemään opet töitä ainakin vähän. Joululomalla tavallisiin työläisiin verrattuna ekstralomaa tulee vuodesta riippuen jonkin verran, ehkä viikko. Mutta taas ks. kohta "saldovapaat", lisäksi tammikuussa alkava kevätlukukausi pitää suunnitella joululomalla. Joten lomaa on enemmän kuin monilla, mutta ei 18 viikkoa, lähinnä puolet siitä.
[/quote]
Laskin äsken wilmasta meidän koulun lomat
10 viikkoa kesä
1 viikko syksyllä
2 viikkoa jouluna
1 viikko hiihtolomaa
Eli 14 viikkoa lomaa
Muilla lomaa vuodessa 5 viikkoa. Ja kyllä näissäkin ammateissa tehdään ylitöitä ja viikonloppuisin koneella töitä kotona ja katsotaan sähköposteja yms.
Mutta toki ymmärrän opettajien lomat, koska eihän mikään muu ammatti ole niin raskas, kuin opettajien ammatti.
[/quote]
Jos sun lapsella on tuollaiset lomat, se ei suinkaan tarkoita, että hänen opettajaltaan on. En jaksa enempää vääntää nyt rautalangasta, mutta: opetukseton aika ei ole sama kuin vapaa-aika. Työtä on vuosi vuodelta enemmän oppituntien ulkopuolella.
Jokaisella alalla työskentelee ihmisiä jotka tekevät tehtävänsä liian hitaasti, tehottomasti tai näiden yhdistelmällä. Sitten itkevät, että kaikki vapaa-aika menee töiden parissa ja lomaa ei ole koskaan.
Poika sanoi tuossa keväällä, että yksi heidän opettaja on tunnilla aina facebookissa. Kuulemma näkyi koneesta sivu, kun istui luokan etunurkassa :)
No, hyvähän se vain on, että on aikaa naamakirjailla tunnilla, kun lapset tekee tehtäviä, kun illat ja viikonloput ovat niin kiireistä työssä, ettei ehdi mitään muuta tehdä.
Kuulostatte kaikki niin kateellisilta :D
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 18:09"]
Poika sanoi tuossa keväällä, että yksi heidän opettaja on tunnilla aina facebookissa. Kuulemma näkyi koneesta sivu, kun istui luokan etunurkassa :)
No, hyvähän se vain on, että on aikaa naamakirjailla tunnilla, kun lapset tekee tehtäviä, kun illat ja viikonloput ovat niin kiireistä työssä, ettei ehdi mitään muuta tehdä.
[/quote]
Niin sä veikkaat, että se on just tällainen facebookkaava ope, joka tekee duunia kotona? Ok.
Nyt tuli kyllä myötähäpeä... Tää ketju on kyllä aikamoista uhriutumista. Vaihtakaa hyvät ihmiset ammattia, parempi että opettajiksi hakeutuvat sellaiset ihmiset jotka oikeasti kykenevät siihen eivätkä koe opettajan joka ikistä työtehtävää noin älyttömän vaativaksi ja aikaavieväksi.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 12:06"]Kyllä käy sääliksi opettajia, kun tätä ketjua lukee. Raskas työ, paska palkka, vittumaiset kakarat ja vielä ne keharilapset päälle ja vanhemmat. Ja vapaata ei koskaan. [/quote] Ei mulla mielestäni palkka ole liian huono, samoin pääosin tykkään työstäni paljon. Mutta aikuisten ihmisten suusta tuollaiset "seli seli" ja väitteet siitä etten tekis tarpeeksi työtunteja on jotain kuvottavaa. Teinit koulussakin käyttäytyy paremmin kuin monet opeja kadehtivat tällä palstalla!
[/quote]
Ammattikuntaanne mahtuu niin monenlaisia opettajia. Yhden opettajan kohdalla tiedetään, että koevastausten korjaus on joskus mitä sattuu, jos on krapulassa. Kouluunkin tulee joskus todella väsyneenä ja viinalta haisten.
Onko opettajille ihan uusi asia, että jos tee töitä 10 tuntia viikossa enemmän, saat enemmän palkkaa. Kun ei enää tarvitse niitä tehdä, niin palkka laskee.
Toivottavasti ap ei opeta lapsille matikkaa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 18:41"]Nyt tuli kyllä myötähäpeä... Tää ketju on kyllä aikamoista uhriutumista. Vaihtakaa hyvät ihmiset ammattia, parempi että opettajiksi hakeutuvat sellaiset ihmiset jotka oikeasti kykenevät siihen eivätkä koe opettajan joka ikistä työtehtävää noin älyttömän vaativaksi ja aikaavieväksi.
[/quote]
Sama ohje sopii hyvin myös vastapuolelle! Opiskelkaa opettajiksi, niin ei tarvitse ruikuttaa pitkistä lomista ja lyhyistä työajoista!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:03"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:08"]
[/quote]
[/quote]
Mulla sama rumba, palkka 2620 euroa kuussa . Tervetuloa yt- Suomeen...
[/quote]
Opettajien ei tarvitse tätä pelätä. Opettajista on niin kova pula, että opettajat voivat itse määrätä omat ehtonsa neuvotteluissa. Akava onneksi pitää meidän puoltamme hyvin ja todennäköisesti nämä työajan pidennykset yms. eivät tule koskemaan meitä.
Ei kukaan alkaisi tätä työtä tekemään, ellei tässä olisi edes jotain etuja eli pitkät lomat ja työaikaa, minkä voi itse määritellä, paljon tekee iltaisin.
Ja yksi asia teille. Älkää todellakaan soitelko lapsenne opettajalle iltaisin. Mitään niin tärkeää ei ole, että teidän pitää häiritä opettajan vapaa-aikaa. Kaikki voitte hoitaa wilman kautta. Sekin on minusta väärin, että osa opettajia suostuu aukaisemaan wilman kotonaa. Kyllä sekin kuuluisi minusta vain koululla aukaistavaksi.
[/quote]
Juuri näin! Kertakaikkiaan lopettakaa se uhriutuminen ja vinkuminen, tehkää työt työajalla ja rauhoittavaa vapaa-aikanne, se on teidän omissa käsissänne! Ei siihen puhelimeen tai wilmaan ole pakko iltaisin ja viikonloppuisin vastata. Jaksatte sitten paremmin sitä rankkaa työtännekin, kun pidätte itsestänne parempaa huolta. Järki käteen ja nauttikaa niistä eduistanne. Jos haluatte isompaa palkkaa, vaihtakaa sellaiselle alalle, jossa tehdään enemmän töitä ja lomaillaan vähemmän.