Onko mielestänne kohtuullista, kun eläkkeellä oleva äitini pyytää maksamaan kulujaa?
Äitini elää siis minimituloilla. Pyytää maksamaan mm. kuntosalijäsenyytensä.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Oma palkkani on verojen jälkeen 2200 e. Äiti siis ei ollut työelämässä. Ap
Äitisi siis vastasi siitä, että isäsi voi käydä töissä normaalisti? Hoiti kodin, ruoan, jne. ? Oletko ainut lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jäsenyys on vaikkapa 35 e/kk, niin minusta se on aika paljon. Koen, että teen niin kovasti töitä palkkani eteen, enkä itsekään harrasta juuri mitään, mikä maksaisi. Kuntosalijäsenyys kiinnostaisi minuakin, mutta en ole viitsinyt liittyä, koska haluan priorisoida säästämisen esimerkiksi kodin ostoa ja matkustelua (1 krt vuodessa) varten. Nyt sitten pitäisi maksaa toiselle n. 400 euroa vuodessa...
Varmasti äitini parhaansa teki äitinä, mutta rankkaa meillä oli.
Ap
Saattaa riippua paikkakunnasta, mutta kyllähän esim kaupunkien kuntosaleille pääsee halvemmalla ja vielä eläkeläisalennuksella. Ja uimahalleissa on kuntosaleja, mitkä ovat halvempia kuin yksityiset kuntosalit. Onko ottanut noista selvää?
Taitaa kaikissa kaupungeissa olla vuosikortti ja halutessaan puolen vuoden kortti eläkeläisille, jolla pääsee kaupungin uimahalleihin, kuntosaleihin jne. Kortti maksaa n 40- 70e riippuen kestosta. Ja ei mitään rajaa käytön määrään. Miksi ei sellainen kelpaisi äidillesi?
Vierailija kirjoitti:
Kertoisin mummelille, että kerjääminen ja kaupustelu kielletty. Tyhmästä ja laiskasta päästä kärsii nyt koko ruumis.
Olethan sanonut sen myös romskukerjäläisille? Ai et? No älä sitten puutu kantasuomalaisten tekemisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta hänelle aikainen äitienpäivälahja: kahvakuula ja jumppamatto kotiin. Niiden avulla saa itsensä ihan hyvään kuntoon, motivaatiohan häneltä löytyykin jo ihan omasta takaa.
,
Sitten poraatte ja säälitte täällä kun vanhukset yksinäistyy. Jospa se mamma haluaa olla muiden ihmisten seurassa ja kuntoilla?
Ei minua säälitä tai itketä laiskat elätit, vaikka sattuisi jostain mystisestä syystä olemaan sukua. Niin makaa kuin pestaa.
Entäpä maa haaan muuttajat eli vaikkapa soomaliasta tulleet?
Äidille ei voi kertoa, että laitan joka kuukausi rahaa säästöön/sijoituksiin. Tulee silminnähden kateelliseksi. Äidin mielestä tuo on esim. hänen kuntosalimaksuihinsa liikenevää, käytettävissä olevaa rahaa. Hän ei tajua, että minulla on rahaa, koska en käytä sitä kaikkea. Hänellä itsellään ei ole koskaan ollut enempää kuin 100 tai 200 euroa puskuria tilillä.
Kannattaa ap kertoa äidille jo nyt, että ruokamenot tulevat lähes kaksinkertaistumaan ihan kaikilla Ukrainan sodan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi siis vastasi siitä, että isäsi voi käydä töissä normaalisti? Hoiti kodin, ruoan, jne. ? Oletko ainut lapsi?
Äiti oli yh. Olen ainoa lapsi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoo äidin olleen yksinhuoltaja-kotiäiti, joka ei ole koskaan ollut työelämässä.
Olisi korkea aika alkaa elättää itseään.
Et ole ap velvollinen äitisi elämistä kustantamaan.
Itse olen tänne muutamat kerran kirjoittanut omasta äidistäni, joka ollut ikinäsä hyväpalkkaisessa työssä, mutta eläkkeelle jäätyään ajautui ulosottoon, koska oli velkaantunut työvuosinaan 88.000€ verran.
Velkajärjestelyä ei myönnetty, koska oikeus ja velkojat katsoivat hänen velkaantuneen kevytmielisesti.
En ymmärrä mihin on tuollaisen määrän rahaa upottanut, koska kotiinsa ei ole ostanut mitään vuoden 1987 jälkeen, ei edes kahvilusikan verran.
Nettipelit kieltää.
Asuu edelleen isossa ja kalliissa vuokra-asunnossa joten ulosoton jälkeen rahaa jää sen verran, että hoitaa lähes 1000€ vuokran ja käteen jää se 350€/kk elämiseen.
Hänellä on merkillinen tyyli minua syyllistämällä kupata itselleen rahaa.. mm elätin sinua kun olit lapsi.
No tuohon se jääkin, koska menin 13 vuotiaana kesätöihin ja siitä lähtien maksoin kotiin ruokarahaa (1000markan palkasta kotiin piti maksaa 500 markkaa)
Ja tuolla jäljellä jääneellä 500 markalla hankin itselleni kaikki vuoden aikana vaatteista lähtien, ruoka tuli kotoa.
Äidiltä en ole ikinä saanut lastenhoitoon apua (jäin nuorena leskeksi) en henkistä tukea, en muuta kuin haukkumisen ja arvostelun. Mm puolison kuoleman jälkeen lasten ollessa pieniä, en jaksanut panostaa meikkaamiseen tai hiusten laitoon äitini ihmetteli miksi olen reilu 20v iässä päästänyt itseni rouvittumaan.
Nyt olen vuosien ajan avustanut tätä ihmistä rahallisesti, avustamalla ruokakasseja viemällä.
Loppukuusta hän muuten laittaa aina viestin: laita 20€, tarvitsen lisää rahaa!
Tiedän että tuolla rahalla ostaa tupakkaa!
Jos paikkakunnalla on niin hyvät palvelut, että on kuntosaleja monikossa, on siellä myös kunnan kuntosali tai vanhustentalo/paövelutalo, joissa saa kuntoilla vanhukset joko ilmaiseksi tai erittäin edullisesti. Vanhuksilla on kuntoilupiirejä ja muuta toimintaa lähes jokaikisellä paikkakunnalla. Ota selvää niistä ja ehdota ja vie vaikka ensimmäiselle käynnille. En maksaisi yksityisiä salimaksuja ja nehän ovat yleensä kuukausimaksuja. Ihmisen ikää ei sanottu, mutta yleinen vanhuseläke alkaa 65 alkaen ja sen jälkeen saa eläkeläiset alennuksia mm.kuntosaleista.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa maksaa kuntosalikorttia itselle, ei tarvitse maksaa muillekaan.
Mulla olisi varaa, mutta olen asettanut säästämisen etusijalle. Eli itse ajattelen, että minulla eivole varaa harrastaa, koska palkasta ylijäävä osa on varattu säästöön/sijoituksiin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tänne muutamat kerran kirjoittanut omasta äidistäni, joka ollut ikinäsä hyväpalkkaisessa työssä, mutta eläkkeelle jäätyään ajautui ulosottoon, koska oli velkaantunut työvuosinaan 88.000€ verran.
Velkajärjestelyä ei myönnetty, koska oikeus ja velkojat katsoivat hänen velkaantuneen kevytmielisesti.
En ymmärrä mihin on tuollaisen määrän rahaa upottanut, koska kotiinsa ei ole ostanut mitään vuoden 1987 jälkeen, ei edes kahvilusikan verran.
Nettipelit kieltää.Asuu edelleen isossa ja kalliissa vuokra-asunnossa joten ulosoton jälkeen rahaa jää sen verran, että hoitaa lähes 1000€ vuokran ja käteen jää se 350€/kk elämiseen.
Hänellä on merkillinen tyyli minua syyllistämällä kupata itselleen rahaa.. mm elätin sinua kun olit lapsi.
No tuohon se jääkin, koska menin 13 vuotiaana kesätöihin ja siitä lähtien maksoin kotiin ruokarahaa (1000markan palkasta kotiin piti maksaa 500 markkaa)
Ja tuolla jäljellä jääneellä 500 markalla hankin itselleni kaikki vuoden aikana vaatteista lähtien, ruoka tuli kotoa.Äidiltä en ole ikinä saanut lastenhoitoon apua (jäin nuorena leskeksi) en henkistä tukea, en muuta kuin haukkumisen ja arvostelun. Mm puolison kuoleman jälkeen lasten ollessa pieniä, en jaksanut panostaa meikkaamiseen tai hiusten laitoon äitini ihmetteli miksi olen reilu 20v iässä päästänyt itseni rouvittumaan.
Nyt olen vuosien ajan avustanut tätä ihmistä rahallisesti, avustamalla ruokakasseja viemällä.
En antaisi tuollaiselle penniäkään.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen terve ihminen on velvollinen tekemään työtä ja maksamaan työnantajansa kanssa (osa palkkaa) eläkemaksut. Niistä se eläke kertyy. Kun TEL-vuosia on 40, eläke on ainakin 60 % palkasta ja verotuskaan ei kaikkea vie.
Et ole koskaan kuullut kenestäkään ihmisestä, joka olisi sairastunut tai vammautunut nuorena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole. Itse on vastuussa eläkkeestään ja sen koosta.
Ei tarvitse kuntosalikorttia, kun kaupunki maksaa kaikille eläkeläisille ilmaisen kuntosalin. Jos oma äitini olisi pienellä eläkkeellä, antaisin rahaa, kun itsellä on varaa.
Mikä kaupunki? Tietääkseni ei mikään. Noin 20e per kuukausi eläkeläis aikoja saleille löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Jos paikkakunnalla on niin hyvät palvelut, että on kuntosaleja monikossa, on siellä myös kunnan kuntosali tai vanhustentalo/paövelutalo, joissa saa kuntoilla vanhukset joko ilmaiseksi tai erittäin edullisesti. Vanhuksilla on kuntoilupiirejä ja muuta toimintaa lähes jokaikisellä paikkakunnalla. Ota selvää niistä ja ehdota ja vie vaikka ensimmäiselle käynnille. En maksaisi yksityisiä salimaksuja ja nehän ovat yleensä kuukausimaksuja. Ihmisen ikää ei sanottu, mutta yleinen vanhuseläke alkaa 65 alkaen ja sen jälkeen saa eläkeläiset alennuksia mm.kuntosaleista.
Ei kelpaa kaupungin kuntosalikaan. Äiti loukkaantuisi, jos sellaista ehdottaisin. Pitää olla näitä brändiketjuja. Äiti vihaa myöskin kaikkea ryhmätoimintaa, eli turha on hänelle mistään ohjatuista ryhmistäkään mainita. Itse sen sijaan sen mitä olen harrastanut, on ollut työväenopiston kursseja. Näitäkin ehkä yhteensä kolme kurssia viimeisen 5 vuoden sisällä. Lisäksi uimahallissa olen itse käynyt silloin tällöin. Mutta äidin mielestä tällainen olisi hänelle liian rahvaanomaista...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nettipelit kieltää.Asuu edelleen isossa ja kalliissa vuokra-asunnossa joten ulosoton jälkeen rahaa jää sen verran, että hoitaa lähes 1000€ vuokran ja käteen jää se 350€/kk elämiseen.
Ja tuolla jäljellä jääneellä 500 markalla hankin itselleni kaikki vuoden aikana vaatteista lähtien, ruoka tuli kotoa.Äidiltä en ole ikinä saanut lastenhoitoon apua (jäin nuorena leskeksi) en henkistä tukea, en muuta kuin haukkumisen ja arvostelun. Mm puolison kuoleman jälkeen lasten ollessa pieniä, en jaksanut panostaa meikkaamiseen tai hiusten laitoon äitini ihmetteli miksi olen reilu 20v iässä päästänyt itseni rouvittumaan.
Minäkin olen joskus auttanut äitiä ruokaa ostamalla. Ensimmäinen kommentti tuli siitä, että olisi pitänyt olla enemmän yhtä tiettyä tuotetta.
Ap
Ap
Minä olen maksanut vanhemmilleni myös television, pyykinpesukoneen, kahvikeittimen ja muita pienempiä juttuja. Lisäksi olen maksanut myös pieniä remontteja (turvallisemmat portaat, wc-remontti, ilmalämpöpumppu 1jne.) heidän taloonsa lähinnä sillä ajatuksella, että he pystyisivät asumaan kodissaan mahdollisimman pitkään (kunnan vanhainkotiin pitkät jonot ja laitoksella huono maine).
Isälläni on kohtuullinen eläke, mutta äidilläni pieni, kun on ollut pienipalkkaisessa työssä siivoojana ja vuosia vanhempiensa omaishoitajana. Ihan mielelläni olen toistaiseksi maksanutkin. Toki hieman ihmettelen heidän ajatustaan siitä, että minulla ja miehelläni olisi paljon rahaa, kun olemme hyväpalkkaisissa töissä. Palkkamme toki ovat keskitason yläpuolella, mutta asuntolainaa on maksettu nopeasti pois ja eläminen kaupungissa on kuitenkin kallista, vaikka emme kauheasti matkustele emmekä edes harrasta mitään kallista.
Mies peri lähes kahdenkymmenen serkkunsa kanssa setänsä asunnon ja siitäkin vanhempani ihmettelivät, että miksi emme Osta asuntoa itsellemme sijoitusasunnoksi. Ei kai lähes sadan tuhannen euron asuntoa osteta ihan tuosta vain? Tuntuu että käsitys nykyisten palkkojen suuruudesta ja elämisen kustannuksista on vanhemmiltani täysin hukassa.
Tuntuu, että tässä on todella suuri sukupolvien välinen kuilu. Myös heidän käsityksensä oman talonsa arvosta on hieman kummallinen. Sodan jälkeen rakennettu rintamiestalo, johon on rakennettu eri paria oleva lisäsiipi joskus 80 luvulla (Itä-Suomen pienessä kunnassa) ei kuitenkaan ole mittaamattoman arvokas, vaan vaatii varmasti kymmenien tuhansien remontin ostajalta.
Vanhempani ovat rakkaita minulle, mutta erikoinen käsitys rahasta ja sen arvosta saa välillä itseni epätoivoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että tuolla rahalla ostaa tupakkaa!Minäkin olen joskus auttanut äitiä ruokaa ostamalla. Ensimmäinen kommentti tuli siitä, että olisi pitänyt olla enemmän yhtä tiettyä tuotetta.
Ap
Ap
Ja tuolloin olin ostanut ruokaa 200 eurolla. Ap
Omaan silmään riippuu aika pitkälti siitä, että kuinka avoin oot ollut äitis kanssa sun raha-asioista.
Jos oot kertonut, että ei oikein olis varaa, niin sitten ihmettelen jos äiti vielä pyytelee "maksusitoumuksia". Ja toki sitten "ymmärrän" äitiä, jos oot antanut sellaisen kuvan, että rahaa on kuin rantarosvolla, mutta et vaan halua ostaa/maksaa.
Ap:n äitihän ei ole ollut töissä vaan kupannut toimeentulonsa veronmaksajilta.
Ei ap:lla ole mitään velvollisuutta mitään kustantaa.