Onko mielestänne kohtuullista, kun eläkkeellä oleva äitini pyytää maksamaan kulujaa?
Äitini elää siis minimituloilla. Pyytää maksamaan mm. kuntosalijäsenyytensä.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jäsenyys on vaikkapa 35 e/kk, niin minusta se on aika paljon. Koen, että teen niin kovasti töitä palkkani eteen, enkä itsekään harrasta juuri mitään, mikä maksaisi. Kuntosalijäsenyys kiinnostaisi minuakin, mutta en ole viitsinyt liittyä, koska haluan priorisoida säästämisen esimerkiksi kodin ostoa ja matkustelua (1 krt vuodessa) varten. Nyt sitten pitäisi maksaa toiselle n. 400 euroa vuodessa...
Varmasti äitini parhaansa teki äitinä, mutta rankkaa meillä oli.
Ap
Saattaa riippua paikkakunnasta, mutta kyllähän esim kaupunkien kuntosaleille pääsee halvemmalla ja vielä eläkeläisalennuksella. Ja uimahalleissa on kuntosaleja, mitkä ovat halvempia kuin yksityiset kuntosalit. Onko ottanut noista selvää?
Ap kirjoitti ettei kelpaa edullinen kuntosali.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen terve ihminen on velvollinen tekemään työtä ja maksamaan työnantajansa kanssa (osa palkkaa) eläkemaksut. Niistä se eläke kertyy. Kun TEL-vuosia on 40, eläke on ainakin 60 % palkasta ja verotuskaan ei kaikkea vie.
minkä ikäinen tämä kommentoija on. ei tiedä 1950 luvun telleista tai lelleista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö äidille ole työt maistunut aikoinaan? Nyt maksaa siitä.
Se on teillä nyky jonneilla liian helppoa. Vanhemmat ikäluokat ovat käyneet useamman vuoden töissä ilman, että kerryttävät eläkettä ja maksaneet teidän äitien porsimisen ja teidän tissiposkien elämän alkua...
Väärin. Nää parhaillaan eläkkeellä olevat ikäpolvet on niitä eläke kurkoja. On jo tiedossa että tämän hetken kolmekymppiset tippuivat siitä kärrystä. Ne ei eläkettä tule näkemään.
Jonneilla asia on vielä huonommin.
Ätisisi voi hakea eläkkeensaajan asumistukea jne. Tai etsiä halvemman salin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on teillä nyky jonneilla liian helppoa. Vanhemmat ikäluokat ovat käyneet useamman vuoden töissä ilman, että kerryttävät eläkettä ja maksaneet teidän äitien porsimisen ja teidän tissiposkien elämän alkua...
Väärin. Nää parhaillaan eläkkeellä olevat ikäpolvet on niitä eläke kurkoja. On jo tiedossa että tämän hetken kolmekymppiset tippuivat siitä kärrystä. Ne ei eläkettä tule näkemään.
Jonneilla asia on vielä huonommin.
Näillä nykyisillä kolmekymppisillä on 40 vuotta aikaa säästää omaa eläkettään varten sijoittamalla osakkeisiin.Jonneilla vielä enemmän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua niin harmittaa, kun oma palkka ei yllä edes suomalaisten keskipalkan tasolle ja olen niin kovasti tehnyt töitä sen eteen, että mulla on (hyvä) työpaikka ja pystyn takaamaan itselleni paremman elintason kuin lapsuudenperheessä oli, kun elettiin tuilla. Ja nyt sitten pitäisi käyttää toisen salijäsenyyteen yli 400 euroa. Tuo summa saattaa olla noin kolmasosa kesälomabudjetistani.
Äidin näkökulmasta tienaan niin paljon, että helposti siitä pitäisi liietä hänelle. Mutta kun olen pitkäjänteisesti säästänyt ja ollut itse tarkka rahankäytöstä niin tuntuu pahalta.
Ap
Eläkeläisvuoroilla kun käy, löytyy luultavasti noin 20e kk, sali jossa voi tiettyinä aikoina käydä, siis ei mitään 400 vuosi. Taidat olla trolli.
En ole trolli, vaan äiti itse sanoi, ettei 19,90 sali kelpaa. Ei halua käydä sellaisella.
Sitten sun äitisi voi mennä töihin jos joku hänet töihin huolii. Sun ei tartte maksaa kuntosalia. Ite en maksais kahtakymppiä enempää kuukaudessa salista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonneilla asia on vielä huonommin.Näillä nykyisillä kolmekymppisillä on 40 vuotta aikaa säästää omaa eläkettään varten sijoittamalla osakkeisiin.Jonneilla vielä enemmän aikaa.
Sijoittaa mistä? 80% 30v ihmisistä elää kädestä suuhun.
Eläke ei tarkoita sitä että itse säästät, vaan eläke.
Jos ei ole varaa maksaa kuntosalikorttia itselle, ei tarvitse maksaa muillekaan.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole. Itse on vastuussa eläkkeestään ja sen koosta.
Ei tarvitse kuntosalikorttia, kun kaupunki maksaa kaikille eläkeläisille ilmaisen kuntosalin. Jos oma äitini olisi pienellä eläkkeellä, antaisin rahaa, kun itsellä on varaa.
Mun vanhemmat ei harrasta rahallisesti auttamista niin ne säästetyt rahat ois parempi riittää kun ne on eläkkeellä :D
Eikö eri paikkakunnilla ole senioreille kuntosalivuoroja, ja niissä käynti on edullista. Miksi hän ei käy tuollaisessa kuntoilemassa?
Joskus ennen vanhemmat huolehtivat omista lapsistaan jotain 15-20 vuotta, jotta ehtivät kasvaa ja kouluttautua. Myöhemmin sitten nuo lapset ottivat huolehtiakseen niistä vanhemmista, kun tulivat ikään, jolloin tarvitsiv huolenpitoa.
On sitten eri asia, jos ei kelpaa asiallinen taso vaan vaaditaan jotain extraa. Mutta siinähän mietit, mikä on kohtuullista sinulle ja äidillesi. Ehkä sinulla oli lapsuudessa tiukka pipo ja metsään päin ikkunat?
Minun tätini on kustantanut vanhemmilleen eli isovanhemmilleni uuden auton, uudet telkkarit, uudet pyykinpesukoneet yms. Aina on vaadittu ja vaadittu ja täti on taipunut. Omalta äidiltäni yrittivät vaatia myös, mutta äiti sanoi ettei voi ostaa kalliita juttuja heille minun isäni rahoilla (äidillä pienet tulot, isällä isot). Mummi oli kotiäiti ja vaarilla ei ollut mitenkään isot tulot, mutta oli töissä koko aika kuitenkin. Ihan oli heidän oma päätös, että mummi jäi kotiin ja se, että vaari ei kouluttautunut pidemmälle, vaikka rahkeita olisi ollut. Lapset eivät ole vastuussa vanhempiensa päätöksistä. Jos nyt menet tuohon mukaan niin saat todennäköisesti maksaa kaiken muunkin. Niin se tädilläni on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Eikö eri paikkakunnilla ole senioreille kuntosalivuoroja, ja niissä käynti on edullista. Miksi hän ei käy tuollaisessa kuntoilemassa?
Koska kokee, ettei ole hänen arvelleen sopivaa. Kokee, että kalliimmalla salilla käy parempaa väkeä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minun tätini on kustantanut vanhemmilleen eli isovanhemmilleni uuden auton, uudet telkkarit, uudet pyykinpesukoneet yms. Aina on vaadittu ja vaadittu ja täti on taipunut. Omalta äidiltäni yrittivät vaatia myös, mutta äiti sanoi ettei voi ostaa kalliita juttuja heille minun isäni rahoilla (äidillä pienet tulot, isällä isot). Mummi oli kotiäiti ja vaarilla ei ollut mitenkään isot tulot, mutta oli töissä koko aika kuitenkin. Ihan oli heidän oma päätös, että mummi jäi kotiin ja se, että vaari ei kouluttautunut pidemmälle, vaikka rahkeita olisi ollut. Lapset eivät ole vastuussa vanhempiensa päätöksistä. Jos nyt menet tuohon mukaan niin saat todennäköisesti maksaa kaiken muunkin. Niin se tädilläni on mennyt.
Minäkin olen kustantanut äidille aiemmin esimerkiksi huonekaluja, TV:n ja puhelimen. Ap
Maksaisin ehdottomasti jos olisivat vähävaraisia, mutta minun vanhempani eivät varmasti pyytäisi.
Kuntosali pitää äitisi toimintakykyisenä, joten se on myös satsaus siihen että tarvitsee vähemmän apuasi muissa asioissa. Siksi ihan järkevää maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kokee, ettei ole hänen arvelleen sopivaa. Kokee, että kalliimmalla salilla käy parempaa väkeä. Ap
Siis arvolleen*
Ap
Jos äitisi ei ole ollut töissä ja säästänyt niin et ole velvollinen maksamaan. Pitää elää tulojen mukaan, halvempi sali pitää riittää.
Vierailija kirjoitti:
Mua niin harmittaa, kun oma palkka ei yllä edes suomalaisten keskipalkan tasolle ja olen niin kovasti tehnyt töitä sen eteen, että mulla on (hyvä) työpaikka ja pystyn takaamaan itselleni paremman elintason kuin lapsuudenperheessä oli, kun elettiin tuilla. Ja nyt sitten pitäisi käyttää toisen salijäsenyyteen yli 400 euroa. Tuo summa saattaa olla noin kolmasosa kesälomabudjetistani.
Äidin näkökulmasta tienaan niin paljon, että helposti siitä pitäisi liietä hänelle. Mutta kun olen pitkäjänteisesti säästänyt ja ollut itse tarkka rahankäytöstä niin tuntuu pahalta.
Ap
Kerro tämä hänelle
Kertoiko tarkemmin, miksei halua käydä sellaisella? Sinun kannattaisi kysyä sitä häneltä.