Onko mielestänne kohtuullista, kun eläkkeellä oleva äitini pyytää maksamaan kulujaa?
Äitini elää siis minimituloilla. Pyytää maksamaan mm. kuntosalijäsenyytensä.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Otapa selvää jos äitis kotikunnassa pääsee eläkeläisenä ilmaiseksi kaupungin ylläpitämiin kuntosaleihin.
Vai joko tämä täällä tuli mainittua jonkun toisen kirjoituksessa?
Hyvä provo.
Valitettavasti ei ole provo. Ja valitettavasti ei kelpaa kaupungin salit tai muut halvimmat 19,90 salit.
Kertoisin mummelille, että kerjääminen ja kaupustelu kielletty. Tyhmästä ja laiskasta päästä kärsii nyt koko ruumis.
Vierailija kirjoitti:
No, ei se varmaan paljon ole se kuntosalijäsenyys, jos se äiti on aikoinaan sulle ruuan ja asunnon maksanut. Osta vaikka syntymäpäivälahjaksi. P.s. se on sitten ns. henkilökohtainen lahja, eli ei tule perintöriitaa...
Mun mielestä lapset eivät kyllä ole velkaa vanhemmilleen saaduista ruuista tai katosta pään päällä. Vanhemmat itse ovat ne lapset "hankkineet", eikö kukaan pyydä syntyä tänne toisten vaivoiksi. Vanhemmilla on siis velvollisuus elättää lapsiaan ei toisinpäin.
Siinähän sitten loukkaantuu, jos et maksa. Ei se loputon maksaminen ole ratkaisu, pyytää sitten vain kuitenkin enemmän, jos lähdet tuohon mukaan.
Onko äitisi aikanaan tinkinyt omista menoistaan, jotta sinä olet saanut hankkia hyvän koulutuksen ja saanut sen ansioista hyväpalkkaisen työn? Kyllä siinä tapauksessa voisit vähän auttaa vuorostasi.
Muuten tuollaiset avustuksen menisivät joulu- ym. lahjoina.
Vierailija kirjoitti:
Jos jäsenyys on vaikkapa 35 e/kk, niin minusta se on aika paljon. Koen, että teen niin kovasti töitä palkkani eteen, enkä itsekään harrasta juuri mitään, mikä maksaisi. Kuntosalijäsenyys kiinnostaisi minuakin, mutta en ole viitsinyt liittyä, koska haluan priorisoida säästämisen esimerkiksi kodin ostoa ja matkustelua (1 krt vuodessa) varten. Nyt sitten pitäisi maksaa toiselle n. 400 euroa vuodessa...
Varmasti äitini parhaansa teki äitinä, mutta rankkaa meillä oli.
Ap
Oma äiti 66 v. kävi jumpassa, maksettiin puolen vuoden käynnit, ei ollut sen juttu, kävi 2 kertaa. On hommattu kunnon lenkkarit lenkkeilyyn, sauvat kävelyyn, kuntopyörää ja härpäkettä. Puitteet löytyy mutta tahtoa ja mielenkiintoa uupuu. Älä lähde samaan leikkiin mukaan jos tiedät on tapana haluta kaikkea mutta innostus lopahtaa äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Onko äitisi aikanaan tinkinyt omista menoistaan, jotta sinä olet saanut hankkia hyvän koulutuksen ja saanut sen ansioista hyväpalkkaisen työn? Kyllä siinä tapauksessa voisit vähän auttaa vuorostasi.
Muuten tuollaiset avustuksen menisivät joulu- ym. lahjoina.
Äiti istunut kotona persiillään koko ikänsä muiden elättinä.
Vierailija kirjoitti:
No, ei se varmaan paljon ole se kuntosalijäsenyys, jos se äiti on aikoinaan sulle ruuan ja asunnon maksanut. Osta vaikka syntymäpäivälahjaksi. P.s. se on sitten ns. henkilökohtainen lahja, eli ei tule perintöriitaa...
Äiti ei ole koskaan ollut töissä.
Ja huoltajillaon elatusvelvollisuus.
Onko äitisi täyspäinen? Itse en voisi pyytää lapsiltani senttiäkään missään nimessä.
Ei sinun pidä rahoittaa äitisi menoja. Vie joskus ruokaa, ruokatarpeita jne mutta rahaa älä anna.
Hän on itse vastuussa elämästään ja kuluistaan.
Vierailija kirjoitti:
Osta hänelle aikainen äitienpäivälahja: kahvakuula ja jumppamatto kotiin. Niiden avulla saa itsensä ihan hyvään kuntoon, motivaatiohan häneltä löytyykin jo ihan omasta takaa.
,
Sitten poraatte ja säälitte täällä kun vanhukset yksinäistyy. Jospa se mamma haluaa olla muiden ihmisten seurassa ja kuntoilla?
Mulle jäi äidin kuoleman jälkeen paljon postia jota olin itsekin lähettänyt hänelle aikoinani. Monta kertaa jotain pientä kivaa kirjeen mukana.
Sieltä ne löytyi kaikki kuorista, ei ollut hänelle mikään kelvannut. Aina kuitenkin valitti kuinka köyhää hänellä on.
Ota tuosta sitten selvää. Joku ihmeen marttyyrius oli päällä koko ikänsä.
Miksi äidilläsi ei ole omaisuutta eikä rahaa? Onko sotkenut jossain vaiheessa asiasi?
Jokaisen terveen aikuisen ihmisen pitäisi pystyä elättämään itsensä. Jos ei pysty, niin jotain on mennyt pieleen. Eri asia jos on vammainen tai sairas, se muuttaa asioita.
Ei ole kohtuullista maksattaa omia menojaan toisella, edes perheenjäsenellä. Jokainen toki saa halutessaan auttaa, mutta ei ole kohtuullista vaatia sitä muilta.
Mua niin harmittaa, kun oma palkka ei yllä edes suomalaisten keskipalkan tasolle ja olen niin kovasti tehnyt töitä sen eteen, että mulla on (hyvä) työpaikka ja pystyn takaamaan itselleni paremman elintason kuin lapsuudenperheessä oli, kun elettiin tuilla. Ja nyt sitten pitäisi käyttää toisen salijäsenyyteen yli 400 euroa. Tuo summa saattaa olla noin kolmasosa kesälomabudjetistani.
Äidin näkökulmasta tienaan niin paljon, että helposti siitä pitäisi liietä hänelle. Mutta kun olen pitkäjänteisesti säästänyt ja ollut itse tarkka rahankäytöstä niin tuntuu pahalta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi äidilläsi ei ole omaisuutta eikä rahaa? Onko sotkenut jossain vaiheessa asiasi?
Jokaisen terveen aikuisen ihmisen pitäisi pystyä elättämään itsensä. Jos ei pysty, niin jotain on mennyt pieleen. Eri asia jos on vammainen tai sairas, se muuttaa asioita.
Ei ole kohtuullista maksattaa omia menojaan toisella, edes perheenjäsenellä. Jokainen toki saa halutessaan auttaa, mutta ei ole kohtuullista vaatia sitä muilta.
Äiti oli yh ja jättäytyi kotiäidiksi.
Vanhempien vanhuutta varten tarvii säästää rahaa. Ei ne suokaan tyhjällä kasvattanut, vaikket tosin pyytänyt syntyäkään, että vedä omat linjasi.
Hmm. Mä kyllä yrittäisin auttaa. Tietäähän sen että ei eläläisen rahat riitä mihinkään. Lääkkeet, ruoka ja eläminen on vaan niin kallista.
Mutta että kuntosalin maksaminen. Ööh. No jos se todella auttaisi äitiäni niin tekisin sen.
Luulen kyllä että lääkkeet ovat ne joita äidilleni joskus joudun vielä avustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Oma palkkani on verojen jälkeen 2200 e. Äiti siis ei ollut työelämässä. Ap
Olisin sanonut että kyllä, mutta jos sulla on lapsia, niin voipi olla että sun tulot on siihen liian pienet.
Mutta voithan maksaa vaikka puolet vuodesta, antaa vaikka joululahjaksi? Voi sitten muun ajan urheilla muuten. Jos asuu sattumoisin esim. Helsingissä, niin kaupungilla on myös halvempia salivaihtoehtoja (Kisahalli jne) eli sitäkin voi miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei usein mitään pyydä eikä tavaksi ota, niin maksaisin kuntosalijäsenyyden. Se on hyvä harrastus, että ei jää paikoilleen rapistumaan. Onhan sitä itse paljon velkaa omalle äidille ja jotain voi näin lahjana takaisinkin antaa, ihan konkreettista. Tietysti toivoisin, että äiti siellä kuntosalilla myös säännöllisesti kävisi ja arvostaisi sitä.
Ja vielä kun menee eläkeläisvuoroilla niin se on noin 20e per kk. Eli 140e vuosi, siis ei ole kohtuutonta auttaa sen verran.
Vierailija kirjoitti:
Mua niin harmittaa, kun oma palkka ei yllä edes suomalaisten keskipalkan tasolle ja olen niin kovasti tehnyt töitä sen eteen, että mulla on (hyvä) työpaikka ja pystyn takaamaan itselleni paremman elintason kuin lapsuudenperheessä oli, kun elettiin tuilla. Ja nyt sitten pitäisi käyttää toisen salijäsenyyteen yli 400 euroa. Tuo summa saattaa olla noin kolmasosa kesälomabudjetistani.
Äidin näkökulmasta tienaan niin paljon, että helposti siitä pitäisi liietä hänelle. Mutta kun olen pitkäjänteisesti säästänyt ja ollut itse tarkka rahankäytöstä niin tuntuu pahalta.
Ap
Eläkeläisvuoroilla kun käy, löytyy luultavasti noin 20e kk, sali jossa voi tiettyinä aikoina käydä, siis ei mitään 400 vuosi. Taidat olla trolli.
Otapa selvää jos äitis kotikunnassa pääsee eläkeläisenä ilmaiseksi kaupungin ylläpitämiin kuntosaleihin.
Vai joko tämä täällä tuli mainittua jonkun toisen kirjoituksessa?
Hyvä provo.